text_structure.xml
82.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam posłów i zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Porządek obrad otrzymali państwo na piśmie. Czy są propozycje do porządku dziennego?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselMarekJurek">Proponuję włączenie do porządku obrad punktu – „sprawozdanie ministra spraw zagranicznych z przebiegu i ustaleń szczytu Unii Europejskiej w Brukseli”. Gdyby to wymagało jednodniowej zwłoki, proponuję przerwanie obrad Komisji do jutra. Możemy również ustalić w dniu dzisiejszym, że włączamy ten punkt do porządku obrad najbliższego posiedzenia Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Oczywiście, propozycja jest jak najbardziej na czasie, bowiem jesteśmy po spotkaniu w ramach szczytu w Brukseli. Jeśli chodzi o jutrzejszy termin, nie będzie mnie w Warszawie, gdyż będę w Brukseli.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">W czwartek pani minister będzie prezentowała kandydatów na ambasadorów. Sądzę, że możemy rozszerzyć porządek dzienny tego posiedzenia o kwestię, którą zaproponował pan poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselMarianPilka">Mam propozycję, żeby na to posiedzenie zaprosić również szerpów.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">To jest oczywiste.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselMarekJurek">Przyjmuję propozycję pana przewodniczącego, chyba że dla pani minister dogodniejszym terminem byłaby środa.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselMarekJurek">Mam wniosek, żeby Komisja wystąpiła do marszałka Sejmu o wprowadzenie do porządku obrad Sejmu informacji rządu o przebiegu i ustaleniach szczytu Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Mam propozycję, żeby to była ewentualna konkluzja spotkania w czwartek.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselMarekJurek">Wówczas nie wprowadzimy tej kwestii do porządku obrad bieżącego posiedzenia Sejmu. Proponuję, żeby przekazać marszałkowi informację, iż taki jest wniosek Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Sądzę, że w tej chwili nie jesteśmy w stanie formalnie przyjąć takiego wniosku, natomiast przekażę marszałkowi Sejmu, że taki wniosek został sformułowany na posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselMarekJurek">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Zwracam się do sekretarza Komisji z prośbą o przygotowanie zaproszenia dla pani minister oraz dla naszych negocjatorów.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Czy są inne uwagi do porządku obrad? Nie ma zgłoszeń, zatem stwierdzam, że porządek został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Przechodzimy do rozpatrzenia pkt I. Proszę o zabranie głosu dyrektora generalnego służby zagranicznej.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Dyrektor generalny służby zagranicznej Piotr Wojtczak:</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Informacja o realizacji zadań w zakresie polityki zagranicznej zawarta jest w dokumencie Rady Ministrów „Sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2006 r.”, a informacja o wykonaniu budżetu w części 45 – Sprawy zagraniczne została szczegółowo przedstawiona w przesłanym Komisji materiale.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Chciałbym zwrócić uwagę na kilka kwestii najważniejszych dla resortu spraw zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">W 2006 r. dochody budżetowe, których głównym źródłem były opłaty konsularne, osiągnęły 76,8% wielkości prognozowanej w ustawie budżetowej. Spadek ten był bezpośrednio związany z umocnieniem się złotego w stosunku do walut uzyskiwania dochodów, a także mniejszymi od zaplanowanych wpływami z opłat konsularnych.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Wydatki Ministerstwa Spraw Zagranicznych stanowiły 0,42% wydatków budżetu państwa. Przypomnę dla porównania, że w 2004 r. stanowiły 0,53%, w 2005 r. 0,44%. Realizowane były przez centralę ministerstwa oraz 172 placówki zagraniczne podległe ministrowi spraw zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">W trakcie roku budżetowego dokonywane były przesunięcia z rezerw budżetowych, zwiększające budżet MSZ, z przeznaczeniem m.in. na pomoc rozwojową i humanitarną. Udzielając państwom najbardziej potrzebującym pomocy rozwojowej, dążono głównie do wspierania budowy społeczeństwa obywatelskiego. Na te cele wydatkowano 81.352 tys. zł, z zaplanowanych w budżecie 85.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Kolejny element przesunięć budżetowych wiązał się z opłaceniem zadośćuczynień zasądzonych wyrokami Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu.</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Zobowiązania z tytułu składek, które Rzeczpospolita uiszcza do organizacji międzynarodowych, wyniosły w roku ubiegłym ogółem 117.190 tys. zł. Zostały uregulowane w pełnej wysokości. W chwili obecnej Polska nie ma żadnych zaległości z tego tytułu.</u>
<u xml:id="u-11.11" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">W budżecie Ministerstwa Spraw Zagranicznych największą pozycję stanowią wydatki związane z funkcjonowaniem placówek. Wynoszą one 65% wszystkich wydatków budżetowych MSZ i dotyczą działalności 98 ambasad, 46 urzędów konsularnych i konsulatów generalnych, 9 przedstawicielstw dyplomatycznych przy organizacjach międzynarodowych oraz 19 instytutów polskich. W 2006 r. zostały uruchomione dwie ambasady – w Kabulu i Doha.</u>
<u xml:id="u-11.12" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">W ubiegłym roku kurs walutowy nie był czynnikiem ograniczającym realizację budżetu MSZ, gdyż w okresie tym nie nastąpiła deprecjacja złotego.</u>
<u xml:id="u-11.13" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Wśród zadań MSZ w 2006 r. priorytetowe znaczenie miało umacnianie roli Sojuszu Północnoatlantyckiego, jako instrumentu wspólnej obrony oraz aktywność w Unii Europejskiej, najważniejszej płaszczyźnie realizacji interesów politycznych i gospodarczych, w tym na rzecz bezpieczeństwa energetycznego oraz znoszenia ograniczeń w realizacji traktatowych swobód.</u>
<u xml:id="u-11.14" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Działania polskiej dyplomacji przyczyniły się do zwiększenia zainteresowania Unii oraz najważniejszych partnerów problematyką zagrożeń w dziedzinie bezpieczeństwa energetycznego oraz – co bardzo istotne – problematyką wschodnią.</u>
<u xml:id="u-11.15" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Niezwykle ważne były stosunki z sąsiadami. Z Niemcami prowadzono intensywny dialog polityczny. Czynione były wysiłki dla przełamania impasu w stosunkach polsko-rosyjskich.</u>
<u xml:id="u-11.16" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Rozpoczęto tworzenie nowoczesnego i efektywnego systemu dyplomacji ekonomicznej, dzięki przejęciu przez ministra spraw zagranicznych części zasobów osobowych, rzeczowych, finansowych placówek podległych ministrowi gospodarki.</u>
<u xml:id="u-11.17" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Podejmowane były działania na rzecz umocnienia prestiżu Polski, promujące jej wizerunek jako państwa demokratycznego, stabilnego, popularyzujące polską historię i kulturę. Efektem tej działalności jest m.in. decyzja o przyznaniu Polsce i Ukrainie organizacji mistrzostw Europy w piłce nożnej EURO 2012. Mamy też nadzieję na organizację EXPO we Wrocławiu. Polska dyplomacja bardzo szeroko włącza się w proces zachęty do wyboru tego miasta.</u>
<u xml:id="u-11.18" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Niezwykle ważnym zadaniem było zapewnienie opieki obywatelom polskim zatrudnionym w krajach Unii Europejskiej. W 2006 r. zadanie to uzyskało rangę programu rządowego, noszącego nazwę „Bliżej pracy – bliżej Polski”, dającego podstawę do bardziej systemowych i intensywnych działań w tym obszarze.</u>
<u xml:id="u-11.19" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Kontynuowano prace zmierzające do wdrożenia nowego, kompleksowego systemu wydawania wiz, co jest wymogiem koniecznym do efektywnego wejścia Polski do strefy Schengen. Mamy nadzieję, że to nastąpi bez żadnych opóźnień.</u>
<u xml:id="u-11.20" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">W imieniu ministra spraw zagranicznych zwracam się z prośbą o przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu państwa w 2006 r. w części 45 – Sprawy zagraniczne.</u>
<u xml:id="u-11.21" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Proszę przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli o zaprezentowanie opinii NIK na temat wykonania budżetu w części 45. Następnie poproszę państwa posłów o zadawanie pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliDariuszZielecki">Ocena wykonania budżetu w części 45 – Sprawy zagraniczne za 2006 r. była pozytywna z uchybieniami. Jeśli chodzi o opinię o rzetelności i prawidłowości sprawozdań budżetu, nie mieliśmy żadnych zastrzeżeń. Oznacza to, że sprawozdania przedstawiają rzetelny i prawdziwy obraz zrealizowanych dochodów i wydatków oraz stanu należności i zobowiązań.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliDariuszZielecki">Jeśli chodzi o organizację systemu rachunkowości i kontroli finansowej, NIK nie wniosła uwag. Mieliśmy natomiast zastrzeżenia co do skuteczności systemu kontroli finansowej, z uwagi na stwierdzenie 11 przypadków opóźnień w zatwierdzaniu i przekazywaniu dokumentów księgowych z komórek merytorycznych MSZ do wydziału księgowości. Były to dokumenty na łączną kwotę ponad 102 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliDariuszZielecki">Było to również naruszenie procedur obowiązujących w Ministerstwie Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliDariuszZielecki">Jeśli chodzi o realizację wniosków pokontrolnych, stwierdziliśmy, że spośród ośmiu wniosków sformułowanych po kontroli wykonania budżetu za 2005 r. trzy nie zostały w pełni zrealizowane. Był to wniosek dotyczący ustalenia takiego sposobu sporządzania sprawozdań placówek z rozliczenia środków pieniężnych, aby dane w nich zawarte były kompletne i obejmowały również środki, które pozostają w placówkach i są zgromadzone w walutach niewymienialnych.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliDariuszZielecki">Obecny system sprawozdawczości nie wyodrębnia tych środków, zatem minister finansów nie ma pełnej wiedzy na temat tego, jaka kwota środków niewymienialnych pozostaje na rachunkach placówek. W tym roku była to kwota ponad 6,7 mln zł.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliDariuszZielecki">Nie w pełni zrealizowano wniosek dotyczący podjęcia skutecznych działań w celu uregulowania statusu prawnego osób zatrudnionych w placówkach, do których nie mają zastosowania dotychczasowe przepisy ustawy o służbie zagranicznej. Resort podjął działania. Z inicjatywy MSZ zainicjowany został proces nowelizacji przepisów ustawy, ale nie został jeszcze zakończony.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliDariuszZielecki">Trzeci wniosek dotyczył wyegzekwowania od wykonawcy remontu obiektów ambasady w Helsinkach zabezpieczenia gwarancji za wykonany zakres robót. Kwestia pozostaje w trakcie realizacji, ponieważ są wzajemne roszczenia i w 2006 r. trwały prace nad zawarciem stosownej ugody kompensującej wzajemne roszczenia.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliDariuszZielecki">Jeśli chodzi o dochody, zostały one zrealizowane w niecałych 77% w stosunku do kwoty prognozowanej w ustawie budżetowej. Najwyższa Izba Kontroli podziela pogląd MSZ, że przyczyną tego był przede wszystkim fakt innego niż zakładano kursu polskiej waluty. Złoty okazał się mocniejszy niż zakładano.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliDariuszZielecki">Jeśli chodzi o realizację wydatków przez centralę, w wyniku bezpośrednich działań kontrolnych nie stwierdziliśmy nieprawidłowości.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliDariuszZielecki">Bezpośrednim badaniem objęliśmy kwotę prawie 15% wydatków poniesionych w części 45. Stwierdziliśmy jeden przypadek nierzetelnie wydatkowanej kwoty w wysokości 4,6 mln zł na realizację usług świadczonych przez Telewizję Polską S.A. Nierzetelność polegała na tym, że szczegółowy zakres usług, tj. realizacji programów telewizyjnych, został formalnie określony dopiero w sierpniu 2006 r., podczas gdy umowa obowiązywała już od początku roku.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliDariuszZielecki">Ministerstwo Spraw Zagranicznych miało zatem ograniczone możliwości kontroli, czy emitowane programy stanowią realizację celu, który resort chciał osiągnąć za pośrednictwem emisji tychże programów.</u>
<u xml:id="u-12.11" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliDariuszZielecki">W odniesieniu do dotacji również stwierdziliśmy uchybienia. Dotacje zostały zrealizowane w kwocie odpowiadającej 96% planu. Stwierdziliśmy sześć umów dotacji o wartości ponad 200 tys. zł, w przypadku których dysponent części nie dochował terminów rozliczenia określonych w ustawie o finansach publicznych. Ta nieprawidłowość stanowi, niestety, naruszenie dyscypliny finansów publicznych, dlatego też NIK skierowała odpowiedni wniosek w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-12.12" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejwNajwyzszejIzbieKontroliDariuszZielecki">Protokół kontroli, jak i wystąpienie pokontrolne zostało podpisane bez zastrzeżeń. Minister spraw zagranicznych poinformował NIK o sposobie wykonania wniosków sformułowanych przez Izbę w związku ze stwierdzonymi uchybieniami.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Proszę posłów o zadawanie pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselJanRzymelka">Zadam pytanie w sprawie, o którą pytam od 10 lat. Mam na myśli ambasadę RP w Berlinie. Zostały nam przedstawione plany uporania się z problemem ambasady w Berlinie. Proszę mi powiedzieć, jak przedstawiała się realizacja tych planów w 2006 r.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselJanRzymelka">Środki podobno nie zostały wykorzystane. Z innych źródeł słyszałem, że samo utrzymanie budynku bardzo dużo nas kosztuje.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PoselJanRzymelka">Jak przedstawiało się w 2006 r. wykonanie budżetu w zakresie inwestycji w Berlinie?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Przypominam, że w tej sprawie zwracaliśmy się do Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Pan dyrektor prezentował różne opcje. Pamiętam, że zostały przeznaczone specjalne środki na rozpoczęcie realizacji inwestycji.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Otrzymaliśmy informację, że MSZ podjęło decyzję o rozpisaniu nowego konkursu na realizację tego projektu.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Na pewno będziemy mieli posiedzenie Komisji na początki lipca i poproszę o wpisanie tego punktu do porządku obrad. Komisja będzie wracać do tego tematu co pół roku – a jeśli będzie taka potrzeba, to częściej – aż projekt zostanie zrealizowany.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Poseł Jan Rzymełka czuwa nad tą sprawą, więc zakładam, że będziemy mieli lidera tego projektu w komisji sejmowej. Chciałbym, żeby członkowie Komisji otrzymali harmonogram wszystkich szczegółowych prac, mających na celu doprowadzenie do zakończenia budowy, od punktu zero, za który przyjmuję rozpisanie nowego przetargu, przez otrzymanie zgłoszeń, rozstrzygnięcie konkursu, rozpoczęcie prac budowlanych, aż do ich zakończenia. Komisja musi mieć orientację co do tego, w którym momencie problem zostanie rozstrzygnięty. Rozumiem, że przetarg został już rozpisany.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselMateuszPiskorski">Chciałbym nieco rozszerzyć pytanie posła Jana Rzymełki, bo problem dotyczy nie tylko sprawy lokalowej naszej placówki w Berlinie, ale również katastrofalnego stanu niektórych budynków polskich ambasad w innych krajach. Mam na myśli niezbyt dobry stan polskiej placówki w Waszyngtonie, który utrzymuje się już od kilku lat.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PoselMateuszPiskorski">W tym kontekście mam pytanie dotyczące informacji Najwyższej Izby Kontroli, które kieruję do pana dyrektora generalnego służby zagranicznej. W tej informacji czytamy, że nie wydano ponad 44 mln zł. Te środki zostały zwrócone, zgodnie z obowiązującymi przepisami, do budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PoselMateuszPiskorski">Czy istniały jakieś obiektywne przeszkody, aby te środki spożytkować na bieżące, najbardziej potrzebne remonty i poprawę stanu lokalowego placówek?</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PoselMateuszPiskorski">Moje drugie pytanie dotyczy niepokojącego spadku dochodów z opłat wizowych. Czy Ministerstwo Spraw Zagranicznych posiada prognozy dotyczące tego, jak będą kształtowały się dochody z tego tytułu. Zważywszy na nowe uwarunkowania, możemy się chyba spodziewać dalszego spadku dochodów. Czy MSZ przeprowadzało symulacje dochodów z tego tytułu?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Czy są jeszcze pytania ze strony posłów? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Interesuje mnie, jaki jest stan obsady naszych placówek, nie na poziomie ambasadorów, lecz pracowników zajmujących niższe stanowiska. Czy polskie placówki są w pełni obsadzone przez pracowników merytorycznych niższego niż ambasadorzy szczebla? Jeśli nie, to jakie są powody tego stanu rzeczy. Mam na myśli również obsadę konsulatów.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Czy są jeszcze zgłoszenia do dyskusji?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselJanRzymelka">Mam pytanie dotyczące pomocy ze strony Polski dla krajów słabo rozwiniętych. Jak przedstawiała się ta pomoc w roku minionym i jakie są perspektywy na lata następne?</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PoselJanRzymelka">Generalnie środki na ten cel są bardzo ograniczone. Placówki, do których zgłaszają się przedstawiciele krajów ubiegających się o pomoc, nie dysponują środkami. Z drugiej strony w budżecie MSZ spore środki pozostają niewykorzystane. Czy jest możliwość dokonywania przesunięć środków w ramach budżetu MSZ?</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PoselJanRzymelka">Jak kształtuje się pomoc Polski w odniesieniu do Angoli?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselTadeuszWozniak">Chciałbym nawiązać do bardzo ważnej kwestii, którą poruszył poseł Mateusz Piskorski. Mam na myśli wykonanie planu dochodów i wydatków. Jeśli plan dochodów został zrealizowany na poziomie 76%, to albo planowanie, albo wykonanie było niewłaściwe.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PoselTadeuszWozniak">Wykonanie wydatków również może budzić zastrzeżenia, tym bardzie że ciągle mówimy o ogromnych potrzebach naszych placówek. Potem okazuje się, że środki są zwracane, gdyż nie są w pełni wykorzystane.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PoselTadeuszWozniak">Chciałbym zapytać, w jaki sposób odbywa się kontrola wydatkowania środków, które są przekazywane do naszych placówek dyplomatycznych w krajach powstałych po rozpadzie Związku Radzieckiego? Mam na myśli środki Stowarzyszenia „Wspólnota Polska”.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PoselTadeuszWozniak">Środki przekazywane są w gotówce bądź pomoc realizowana jest w naturze. Następnie pracownicy placówek dyplomatycznych zajmują się wydatkowaniem tych środków i wspomaganiem odpowiednich instytucji. W jaki sposób można skontrolować prawidłowość wydatkowania tych środków?</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#PoselTadeuszWozniak">Mam co do tego pewne wątpliwości. Wszyscy wiemy, że w krajach byłego Związku Radzieckiego uzyskanie faktury nie stanowi żadnego problemu. Jakie są inne możliwości kontroli? Pytam o to, ponieważ znane mi są przypadki, że nie zawsze pomoc materialna docierała tam, gdzie powinna być kierowana.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Rozumiem, że więcej pytań nie ma. Proszę pana dyrektora o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#DyrektorgeneralnyPiotrWojtczak">W pierwszej kolejności odpowiem na pytanie dotyczące Stowarzyszenia „Wspólnota Polska” i przelewów na konto placówek. Ministerstwo Spraw Zagranicznych jest tylko instytucją wspomagającą, zatem nie mam nic więcej do dodania.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#DyrektorgeneralnyPiotrWojtczak">Skrzętnie odnotowaliśmy pytania państwa posłów. Na kilka z nich odpowiem teraz. Jeśli będzie taka potrzeba, postaramy się na niektóre odpowiedzieć znacznie bardziej precyzyjnie na piśmie. Do tej kategorii zaliczam pytanie pana przewodniczącego dotyczące obsady placówek.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#DyrektorgeneralnyPiotrWojtczak">Jesteśmy, jak co roku w okresie letnim, na etapie rotacji. Może się zdarzyć, że w niektórych placówkach w danym momencie istnieją vacaty.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#DyrektorgeneralnyPiotrWojtczak">Jeśli w różnych placówkach dyplomatycznych występują vacaty, to nie oznacza, że zadania, które powinny wykonywać placówki, nie są realizowane. Znajdujemy się w naturalnym procesie wymiany kadr, który zakończy się we wrześniu. Część osób wraca do kraju, inne udają się na placówki.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#DyrektorgeneralnyPiotrWojtczak">Jeśli chodzi o spadek dochodów z tytułu wydawania wiz, główną przyczyną jest fakt, że następuje stały wzrost wydawanych wiz dla obywateli Ukrainy. Jak wiadomo, obywatele Ukrainy są zwolnieni z opłat wizowych.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#DyrektorgeneralnyPiotrWojtczak">W kontekście złego stanu polskich placówek wymieniona była ambasada RP w Berlinie, placówka w Waszyngtonie. Jest również problem Wilna i jeszcze wielu placówek. Czasami potrzebne jest wykonanie kompleksowego remontu, niekiedy konieczne są nowe inwestycje.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#DyrektorgeneralnyPiotrWojtczak">Ministerstwo Spraw Zagranicznych jako priorytetową traktuje kwestię posiadanego majątku oraz problem godnej reprezentacji państwa polskiego. Ambasada w Berlinie jest problemem bardzo poważnym. Mówiłem o tym rok temu. Niestety, dziś muszę o tym mówić w tonie poszukiwania usprawiedliwienia czy też niemożności pochwalenia się osiągnięciami w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#DyrektorgeneralnyPiotrWojtczak">Nie mogłem tego problemu nadzorować osobiście w sposób ciągły, ponieważ obecną funkcję sprawuję od końca marca br. Sytuacja, jaką zastałem, jeszcze nie pozwala na odnotowanie wyraźnego sukcesu na poziomie planowania.</u>
<u xml:id="u-21.8" who="#DyrektorgeneralnyPiotrWojtczak">Jest idea powołania sądu konkursowego. Kiedy sąd ten zostanie ukonstytuowany, będziemy gotowi do natychmiastowego rozpisania konkursu, który wyłoni projekt przyszłej ambasady w Berlinie. Jeśli chodzi o ponoszone koszty, na obecnym etapie są one bardzo niewielkie i kształtują się na poziomie kilku tysięcy euro rocznie.</u>
<u xml:id="u-21.9" who="#DyrektorgeneralnyPiotrWojtczak">Pozostaje mi wyrazić nadzieję, że w dużo szybszym tempie uda się nam zaprezentować Komisji efekty prac. Dziękuję panu przewodniczącemu za żywe zainteresowanie Komisji tym problemem. Myślę, że zwiększony monitoring ze strony Komisji i pana przewodniczącego będzie elementem stymulującym ten proces.</u>
<u xml:id="u-21.10" who="#DyrektorgeneralnyPiotrWojtczak">Placówka w Waszyngtonie jest również przedmiotem naszej troski. Wiem, że ambasador Janusz Reiter prowadzi rozmowy na temat przyszłej inwestycji. Część problemów leży po stronie amerykańskiej, ponieważ musimy czekać na odpowiednie zgody związane z przyszłą inwestycją.</u>
<u xml:id="u-21.11" who="#DyrektorgeneralnyPiotrWojtczak">Jeśli chodzi o inne placówki, mam nadzieję, że niedługo będę mógł poinformować o rozwiązaniach, które planujemy w Wilnie. Trwają rozmowy dotyczące godnej reprezentacji Rzeczypospolitej.</u>
<u xml:id="u-21.12" who="#DyrektorgeneralnyPiotrWojtczak">Zobowiązuję się do tego, aby na pozostałe państwa pytania odpowiedzieć precyzyjnie na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Na temat ambasady w Berlinie rozmawialiśmy rok temu. We wrześniu ubiegłego roku mieliśmy otrzymać informację ze strony MSZ, w jaki sposób zamierza rozwiązać ten problem. Z dwumiesięcznym opóźnieniem otrzymaliśmy informację, że będzie rozpisany nowy konkurs. To było chyba w listopadzie 2006 r.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Teraz jest koniec czerwca 2007 r. Chciałbym dowiedzieć się, co konkretnie wydarzyło się w tej sprawie przez ostatnich sześć miesięcy. Kto co zrobił, aby decyzję, która została nam zakomunikowana, wprowadzić w życie, czyli rozpisać konkurs? Jakie były powody, dla których ta decyzja nie została zrealizowana?</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Z wypowiedzi pana dyrektora zrozumiałem, że konkurs nie został rozpisany, mimo że posłowie otrzymali informację, że będzie.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Rozumiem, że to nie jest kwestia osobistej odpowiedzialności pana dyrektora, który wrócił na stanowisko znacznie później. Proszę nie traktować tego, co powiedziałem, personalnie. Sądzę jednak, że posłom należą się informacje, w jaki sposób ta kwestia była realizowana.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#DyrektorgeneralnyPiotrWojtczak">Odpowiem, niestety, bardzo krótko. Konkurs nie został rozpisany. Powodów do końca nie znam. Staram się możliwie jak najszybciej wyjaśnić problem. W najbliższym czasie będę w tej sprawie rozmawiał z panią minister, proponując konkretne kroki.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#DyrektorgeneralnyPiotrWojtczak">Dziękuję za stwierdzenie, że nie jest to moja osobista porażka. Traktuję tę sprawę bardzo poważnie. Uważam, że to jest jedno z najważniejszych zadań. Możliwie precyzyjne informacje postaram się przekazać Komisji w najbliższym czasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Chciałbym powiedzieć, panie dyrektorze, że posłowie nie rozumieją tego, co się działo w ostatnich siedmiu miesiącach, i mają prawo nie rozumieć.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">W sprawach ważnych, a to jest ważna kwestia, nie ma wytłumaczenia dla braku reakcji. Pan dyrektor nie przedstawił żadnych argumentów formalnych, prawnych, które by wstrzymywały ten proces. Rozumiem w związku z tym, że ich nie ma. Jest to kwestia zwykłej administracyjnej niemożności.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Chcę powiedzieć, że rząd Prawa i Sprawiedliwości powstał dlatego, aby tego typu niemożności przezwyciężyć. Jest wielka determinacja, aby sprawę, która z małej urosła do dużej, zakończyć. Nie wyobrażam sobie sytuacji, że za pół roku ponownie spotkamy się w tej sprawie i posłowie usłyszą to samo, co słyszą już od kilku lat.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Pragnę dodać, że posłowie przeznaczyli środki na realizację tego celu. Nikt nie może twierdzić, że posłowie czegoś oczekują, zarazem nie zapewniając administracji możliwości finansowych na zrealizowanie inwestycji.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Mam wrażenie, że w sprawie ambasady RP w Berlinie to już jest „żółta kartka”. Jeśli w ciągu najbliższego półrocza nic się nie wydarzy, trudno będzie w tej sprawie cokolwiek sensownego powiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselJanRzymelka">W pełni popieram słowa pana przewodniczącego. Chcę podać jeszcze jeden przykład. Otóż blisko gmachu Sejmu, przy ul. Górnośląskiej będzie otwierana za kilka dni ambasada Republiki Federalnej Niemiec. Inwestycja została rozpoczęta niecałe dwa lata temu.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PoselJanRzymelka">Jeśli się chce, to można coś zrobić. Pieniądze na ten cel zostały zapisane w budżecie. Mnie to bardzo boli, ponieważ na każdym spotkaniu ze stroną niemiecką, nasi partnerzy pytają, dlaczego Polska nie ma godnej reprezentacji w Berlinie, dlaczego obecny gmach nie jest umyty. Przy głównej ulicy Berlina stoi rudera, którą mogą oglądać turyści jako „wizytówkę” naszego kraju.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PoselJanRzymelka">Boli mnie, że mówię o tym co najmniej od dziesięciu lat na posiedzeniach Komisji Spraw Zagranicznych i nie ma żadnego postępu w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselMarekJurek">Potwierdzam słowa pana przewodniczącego i posła Jana Rzymełki. Ambasada RP w Berlinie może być wizytówką Polski, ale obecnie jest to kompromitacja naszego państwa.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PoselMarekJurek">Jeśli są jakiekolwiek wątpliwości typu śledczo-demaskacyjnego, to trzeba je wyjaśnić. Jeśli są jakieś sprawy związane z przyjęciem wcześniej planów realizacji tej inwestycji, przebudowy budynku, jeśli budzi to kontrowersje, trzeba to sprawdzić, wyjaśnić i przystąpić do realizacji inwestycji. Powinien być jasno określony termin zakończenia prac.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PoselMarekJurek">Ten stan na dłuższą metę nie może się utrzymywać. To jest zbyt dobry punkt lokalizacyjny, żeby okrajać realizację inwestycji. Ponadto Niemcy są naszym najważniejszym partnerem, niezależnie od tego, czy stosunki są lepsze, czy gorsze.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PoselMarekJurek">To jest zbyt ważny punkt w zbyt ważnym państwie, aby okrajać tę inwestycję. Powinna być ona dobrze zrealizowana, bo jest to jedna z najważniejszych ambasad Polski. Przedsięwzięcie powinno być w przewidywalnym czasie zakończone. Wszystkie dywagacje na temat tego, dlaczego do tej pory nic nie zrobiono, kto zawinił, jakie złe projekty były przyjmowane, trzeba wyjaśnić.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#PoselMarekJurek">Należy zamknąć tę sprawę i przystąpić do realizacji inwestycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Wydaje mi się, że nie należy uzależniać realizacji projektu od spraw z przeszłości. Jeśli są jakieś znaki zapytania, trzeba je wyjaśnić, ale nic nie tłumaczy bierności w tej sprawie dzisiaj.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselTadeuszWozniak">Sprawa ambasady RP w Berlinie jest dość bulwersująca, ale chciałbym zwrócić uwagę na jeszcze jedną naszą placówkę. Od kilku miesięcy kieruję pytania w tej sprawie. Być może w dniu dzisiejszym uzyskam odpowiedź, na jakim etapie jest kwestia przeniesienia ambasady RP w Kazachstanie z Ałmaty do Astany.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PoselTadeuszWozniak">Ostatnio nastąpiła zmiana na stanowisku ambasadora RP. Niestety, poprzednio układy rodzinne przeważały nad kwestiami merytorycznymi. Wiele państw przeniosło swoje ambasady do Astany. Ambasada RP cały czas znajduje się w Ałmaty. Czy w tej sprawie prowadzone są jakieś działania? Czy są zabezpieczone środki na realizację tego celu?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Proszę pana dyrektora o udzielenie odpowiedzi na pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#DyrektorgeneralnyPiotrWojtczak">W Astanie jest polskie przedstawicielstwo. Na ten cel został wynajęty budynek, który właściwie służy wykonywanym zadaniom.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Panie dyrektorze, proszę potraktować zainteresowanie Komisji jako pewien plus dla pana. Ma pan z naszej strony poparcie, które może służyć przełamaniu różnego rodzaju niemożności związanych z ambasadą RP w Niemczech. Posłowie zdają sobie sprawę z powagi sytuacji. Mamy świadomość, że ten projekt będzie kosztował.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Żeby poprawić funkcjonowanie naszej dyplomacji, niezbędne są środki. Jeśli mówimy o tym, że państwo powinno zostać wzmocnione, że powinno być bardziej efektywne, to nie ma służby, która jest bardziej związana z pracą na rzecz państwa, niż dyplomacja.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Z jednej strony stawiamy wysokie wymagania, ale z drugiej strony wiąże się to z naszym zobowiązaniem zapewnienia odpowiednich środków. Moje pytanie dotyczące kadry na placówkach służyło wyjaśnieniu pewnej kwestii. Otóż uzyskałem informację, że są duże trudności wynikające z możliwości finansowych MSZ. Podobno trudno jest znaleźć do pracy polskich konsulów ze względu na bardzo skromne możliwości, które możemy im oferować.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Tej kwestii będzie poświęcone posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych jeszcze przed przerwą. Prosiłem MSZ o przygotowanie odpowiednich informacji, a także porównań finansowych funkcjonowania polskiej dyplomacji z krajami Grupy Wyszehradzkiej. Trudno nam porównywać się ze znacznie bogatszymi Niemcami, ale z krajami grupy, z którą się identyfikujemy, możemy się porównywać.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">To posiedzenie będzie realizacją propozycji tematycznej autorstwa posła Tadeusza Iwińskiego, choć rozumiem, że pana posła będą interesowały inne aspekty polityki kadrowej.</u>
<u xml:id="u-31.5" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Panie dyrektorze, czy zechciałby pan w skrócie przedstawić kwestię wynagrodzeń i problemy związane z rekrutacją konsulów, czy też omówimy ten temat kompleksowo na jednym z najbliższych posiedzeń?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#DyrektorgeneralnyPiotrWojtczak">Jest to niezwykle ważna kwestia. Rozumiem zawsze pojawiający się argument trudności finansowych. Zetknęliśmy się jednak z problemem, że są miejsca na świecie należące do kategorii trudnych, a Ministerstwo Spraw Zagranicznych nie ma instrumentu, żeby zachęcić ludzi do wyjazdu na te placówki.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#DyrektorgeneralnyPiotrWojtczak">Zgodnie z obowiązującymi ramami prawnymi i w ramach posiadanych środków możemy proponować wyłącznie to, co obecnie proponujemy. To nie znajduje żadnego zainteresowania, odzewu, nawet wśród młodych ludzi.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#DyrektorgeneralnyPiotrWojtczak">Porównujemy sytuację z państwami sąsiadującymi, zwłaszcza z nowymi członkami Unii Europejskiej. Został przygotowany raport dla pana przewodniczącego, który wyślemy jeszcze dziś lub najpóźniej jutro. Raport zwraca uwagę na ten problem. Dyplomacja to nie jest służba wojskowa i minister spraw zagranicznych oraz dyrektor generalny nie dysponują instrumentami, które nakazywałyby wyjazd do określonych miejsc pracy.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#DyrektorgeneralnyPiotrWojtczak">Musimy zacząć reagować na zasadzie rynkowej. Jeśli istnieje potrzeba wysłania pracownika w trudne miejsce, musimy mieć odpowiedni instrument zachęty. Takim instrumentem są środki finansowe i elementy towarzyszące codziennemu życiu rodziny dyplomaty za granicą. Mam na myśli pakiet socjalny. Obecnie nie dysponujemy praktycznie żadnymi instrumentami.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#DyrektorgeneralnyPiotrWojtczak">Jeśli rodzina dyplomaty wyjeżdża wraz nim na placówkę, współmałżonek niejednokrotnie musi zrezygnować z pracy, nie mając żadnej ochrony tego miejsca pracy. Za granicą nie zawsze ma możliwość otrzymania pracy. Poza ambasadorem pracownicy nie otrzymują dodatku rodzinnego. Bardzo niekorzystny jest system płac i opodatkowania dochodów.</u>
<u xml:id="u-32.5" who="#DyrektorgeneralnyPiotrWojtczak">To sprawia, że polscy dyplomaci znajdują się na poziomie Albanii, która jest jednym z najuboższych krajów europejskich. Wyzwania i oczekiwania wobec tych osób są ogromne.</u>
<u xml:id="u-32.6" who="#DyrektorgeneralnyPiotrWojtczak">Przedstawimy ten problem w stosownym opracowaniu. Chcemy zwrócić uwagę, że z tego punktu widzenia w polskiej sieci placówek nie dzieje się najlepiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Pan dyrektor poruszył bardzo ważne kwestie. Mam nadzieję, że znajdą one zrozumienie wśród członków Komisji i propozycje konkretnych działań. Jeśli wymagamy od polskiej dyplomacji skutecznej pracy, to musimy również dostarczyć jej instrumenty.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Otrzymali państwo sprawozdanie MSZ w realizacji budżetu państwa w części 45 – Sprawy zagraniczne, informację NIK o wynikach kontroli wykonania budżetu państwa oraz opinię Biura Analiz Sejmowych.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Proponuję, aby Komisja rekomendowała przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu w części 45 – Sprawy zagraniczne. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja rekomenduje przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu państwa w 2006 r. w części 45 – Sprawy zagraniczne. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Proponuję, aby poseł Krzysztof Michałkiewicz reprezentował nasze stanowisko na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Czy pan poseł wyraża zgodę? Rozumiem, że tak.</u>
<u xml:id="u-33.5" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Czy są inne kandydatury? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-33.6" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja wyznaczyła posła Krzysztofa Michałkiewicza do reprezentowania naszego stanowiska na forum Komisji Finansów Publicznych. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-33.7" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Przechodzimy do realizacji pkt II porządku dziennego, który obejmuje zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w zakresie działania Komisji.</u>
<u xml:id="u-33.8" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Proszę dyrektora Dariusza Zieleckiego o przedstawienie sprawozdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKDariuszZielecki">Oprócz 93 kontroli wykonania budżetu państwa za 2005 r. oraz takiej samej liczby rozpoczętych kontroli budżetowych za 2006 r., których wyniki są obecnie rozpatrywane, Najwyższa Izba Kontroli zaplanowała w 2006 r. 67 kontroli koordynowanych i niekoordynowanych.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKDariuszZielecki">Oprócz kontroli planowych NIK objęła kontrolami doraźnymi w ramach 245 tematów 637 jednostek. Do końca roku przedłożono Sejmowi w formie stosownych informacji wyniki 162 kontroli planowych oraz 10 kontroli doraźnych realizowanych poza planem pracy NIK, które były realizowane w latach 2005-2006.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKDariuszZielecki">W wyniku kontroli, którymi objęto w 2006 r. łącznie ponad 2600 jednostek, ujawniono nieprawidłowości w wymiarze finansowym na kwotę ponad 10 mld zł, zaś wymierne korzyści finansowe wyrażające się w oszczędnościach uzyskanych w wyniku kontroli NIK i pożytkach w postaci należnych środków wyniosły ponad 9,4 mld zł.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKDariuszZielecki">Jeśli chodzi o kontrole dotyczące funkcjonowania służb zagranicznych, w 2006 r. NIK realizowała kontrole w obszarach opieki konsularnej nad obywatelami polskimi przebywającymi za granicą, promocji gospodarczej Polski za granicą oraz promocji turystycznej.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKDariuszZielecki">Kontrole w placówkach zagranicznych są dość ograniczone ze względów finansowych. Są to kontrole kosztowne, dlatego staramy się przed przeprowadzeniem kontroli zrobić dokładne rozpoznanie w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, żeby określić, gdzie takie kontrole byłyby najbardziej niezbędne.</u>
<u xml:id="u-34.5" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKDariuszZielecki">Departament Administracji Publicznej uznał w zeszłym roku, że istotną kwestią do zbadania będzie sprawdzenie funkcjonowania placówek konsularnych, ze szczególnym uwzględnieniem opieki nad obywatelami polskimi za granicą.</u>
<u xml:id="u-34.6" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKDariuszZielecki">Przeprowadziliśmy kontrole w czterech placówkach: w Londynie, Dublinie, Madrycie i Oslo. Generalnie NIK oceniła pozytywnie realizację zadań konsularnych w zakresie opieki. W zasadzie nie było większych zastrzeżeń, jeśli chodzi o Oslo i Madryt. Tam opieka była realizowana na bieżąco. Obywatel polski mógł bez problemu udać się do konsulatu i załatwić sprawę.</u>
<u xml:id="u-34.7" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKDariuszZielecki">Gorzej było w placówkach w Wielkiej Brytanii i Irlandii. Chociaż pracownicy konsulatów robili co było w ich mocy, dostęp obywatela do urzędu konsularnego był mocno ograniczony. Było to spowodowane przede wszystkim niedostosowaniem zaplecza lokalowego konsulatów do stale rosnącej liczby obywateli polskich, którzy wyjeżdżają do tych krajów w celach zarobkowych.</u>
<u xml:id="u-34.8" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKDariuszZielecki">Stwierdziliśmy przypadki kilkudziesięcioosobowych kolejek, które stały na ulicy przed konsulatem, a to dlatego, że powierzchnia biurowa konsulatu jest tak mała, iż nie jest w stanie pomieścić ludzi. Stwierdziliśmy również za małą liczbę pracowników konsularnych, duże obciążenie pracą.</u>
<u xml:id="u-34.9" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKDariuszZielecki">W stosunku do wszystkich konsulatów stwierdziliśmy problemy z rzetelnością składanych MSZ sprawozdań z czynności konsularnych. Była duża dowolność w prezentowaniu danych. Po skonfrontowaniu z rzeczywistością okazywało się, że dane wykazywane w sprawozdaniach, dotyczące liczby czynności konsularnych, były niezgodne z rzeczywistością.</u>
<u xml:id="u-34.10" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKDariuszZielecki">Należy podkreślić, że Ministerstwo Spraw Zagranicznych na bieżąco reagowało na wyniki naszej kontroli. Z informacji przekazanej NIK wynika, że planowane było szybkie wzmocnienie kadrowe, zwłaszcza w placówkach w Londynie i Dublinie, jak również rozszerzenie sieci placówek, planowano bowiem otworzyć nowe przedstawicielstwo konsularne w Manchesterze.</u>
<u xml:id="u-34.11" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKDariuszZielecki">Jeśli chodzi o pozostałe kontrole NIK, realizowane były one przez inny departament. Była to kontrola działalności wydziałów promocji i handlu oraz inwestycji ambasad w Wilnie i w Rzymie, w zakresie realizacji zadań promocyjnych. Stwierdziliśmy nieprawidłowości w sporządzaniu planów promocji, brak szczegółowych informacji o celach imprez, kosztach i efektach oraz zaniechania w sporządzaniu niektórych wymaganych sprawozdań z działalności promocyjnej.</u>
<u xml:id="u-34.12" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKDariuszZielecki">Działalność Polskiego Ośrodka Informacji Turystycznej w Rzymie w zakresie turystycznej promocji Polski oceniono pozytywnie pomimo niepełnej realizacji zamierzeń promocyjnych.</u>
<u xml:id="u-34.13" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKDariuszZielecki">W 2006 r. Najwyższa Izba Kontroli prezentowała również wyniki kontroli realizacji rządowego programu promocji gospodarczej Polski do 2005. Kontrola ta została podjęta w związku z krytycznymi uwagami Sejmu dotyczącymi promocji gospodarczej Polski. Wskazywano na zły wizerunek Polski za granicą, brak adekwatnej polityki do potrzeb promocji eksportu oraz brak konkurencyjności w przyciąganiu inwestorów zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-34.14" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKDariuszZielecki">Najwyższa Izba Kontroli oceniła negatywnie pod względem rzetelności sposób opracowania oraz realizacji tego programu. Działania podejmowane w celu wykonania programu promocji nie przyczyniły się w istotny sposób do poprawy promowania polskiej gospodarki za granicą.</u>
<u xml:id="u-34.15" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKDariuszZielecki">Stwierdziliśmy, że nie w pełni rzetelnie zostało wykonanych 15 z 16 zadań programu. Należy nadmienić, że za realizację programu był odpowiedzialny minister gospodarki. Program został opracowany bez dokładnej analizy uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych, uwzględniających m.in. perspektywę członkostwa w Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-34.16" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKDariuszZielecki">Źródła finansowania programu nie zostały precyzyjnie określone. Nie wyodrębniono również kosztów wykonania poszczególnych zadań, dlatego nie było możliwości jednoznacznego rozliczenia wydatków ponoszonych na ich realizację.</u>
<u xml:id="u-34.17" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKDariuszZielecki">Na podstawie porozumienia między ministrem gospodarki a ministrem spraw zagranicznych w sprawie ustanowienia dyplomacji ekonomicznej, które zostało zawarte w lutym 2006 r., dokonano zmian dotyczących usytuowania i organizacji dotychczasowych wydziałów ekonomiczno-handlowych.</u>
<u xml:id="u-34.18" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKDariuszZielecki">Uzgodniono, że w części placówek zagranicznych, w których działały wydziały ekonomiczno-handlowe, utworzone zostaną wydziały lub stanowiska ds. ekonomicznych, które będą podlegać ministrowi spraw zagranicznych, natomiast pozostałe wydziały ekonomiczno-handlowe zostały przemianowane na wydziały promocji handlu i inwestycji ambasad RP, podległe ministrowi gospodarki, z zastrzeżeniem, że mają one współpracować z ambasadorami, a współpraca ta polegać ma m.in. na wspólnym zatwierdzaniu planów pracy placówek zagranicznych w części dotyczącej polityki ekonomicznej i współpracy gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-34.19" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKDariuszZielecki">W 2007 r. NIK będzie kontynuowała kontrole dotyczące funkcjonowania służb zagranicznych, aczkolwiek w dalszym ciągu będą one miały ograniczony zasięg, głównie z powodu wysokich kosztów przeprowadzania takich kontroli.</u>
<u xml:id="u-34.20" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKDariuszZielecki">Uważamy, że takie kontrole należy przeprowadzać. Nie wolno zapominać o istotnej roli prewencyjnej kontroli NIK.</u>
<u xml:id="u-34.21" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKDariuszZielecki">Departament Administracji Publicznej zamierza przeprowadzić takie kontrole w czterech placówkach zagranicznych, przy czym ich zakres przedmiotowy i podmiotowy zostanie określony dopiero w sierpniu, kiedy MSZ będzie dysponowało kompletem sprawozdań z placówek zagranicznych. Będziemy mieli wtedy możliwość zapoznania się z tymi sprawozdaniami i doboru odpowiedniego zakresu kontroli.</u>
<u xml:id="u-34.22" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKDariuszZielecki">Potencjalnie zdiagnozowane na dzień dzisiejszy obszary, które warto byłoby poddać kontrolom, to działalność inwestycyjna oraz nieskuteczność systemów kontroli wewnętrznej w zakresie rzetelności sprawozdań.</u>
<u xml:id="u-34.23" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKDariuszZielecki">Jeśli chodzi o prezentację naszego sprawozdania, należałoby wspomnieć o dużej wadze, jaką NIK przykłada do udziału we współpracy z organami kontroli w ramach Unii Europejskiej. Izba współpracuje z Europejskim Trybunałem Obrachunkowym, co pozwala na ograniczenie ryzyka błędnej interpretacji ustaleń dokonanych przez kontrolerów ETO, a przy okazji kontrolerzy NIK nabierają doświadczenia, poznają metodykę i sposoby pracy kontrolerów Europejskiego Trybunału Obrachunkowego.</u>
<u xml:id="u-34.24" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKDariuszZielecki">Współpracujemy również na poziomie grup roboczych powoływanych przez Komitet Kontaktowy, m.in. grupy roboczej ds. funduszy strukturalnych. Przy współudziale NIK opracowano zbiorczy raport z kontroli równoległej wielu narodowych organów kontroli państw członkowskich Unii Europejskiej na temat funkcjonowania systemu wykrywania i raportowania o nieprawidłowościach w wykorzystywaniu środków Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-34.25" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKDariuszZielecki">Izba utrzymuje również kontakty bilateralne ze swoimi odpowiednikami w krajach Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-34.26" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKDariuszZielecki">Warto wspomnieć, że w ramach porozumienia o współpracy Urząd Kontroli Państwowej Danii przeprowadził w Najwyższej Izbie Kontroli w 2006 r. przegląd partnerskiej działalności kontrolnej NIK. Była to próba zewnętrznej oceny sposobu działania NIK. Konkluzje raportu były pozytywne. Został on przekazany sejmowej Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
<u xml:id="u-34.27" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwNIKDariuszZielecki">Proszę o przyjęcie sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2006 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Czy są pytania? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Biorąc pod uwagę sytuację polityczną, byłoby dobrze, aby NIK zbadała stan bezpieczeństwa naszych placówek. Sądzę, że potrzebujemy kompleksowego raportu na ten temat. Mam wrażenie, że ta kwestia, głównie z powodów finansowych, w co najmniej kilku przypadkach przedstawia się nie najlepiej. Przed debatą na temat przyszłorocznego budżetu powinniśmy uzyskać informacje w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z działalności NIK w 2006 r. w zakresie działania Komisji. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Przechodzimy do omówienia pkt III, czyli planu pracy Komisji. Otrzymali państwo propozycję planu pracy Komisji na drugie półrocze 2007 r. Proponuję, aby ze względu na brak czasu nie omawiać teraz tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Proponuję, żebyście państwo przedłożyli swoje uwagi na piśmie do sekretariatu Komisji. Prezydium Komisji uwzględni te uwagi i na jednym z posiedzeń w przyszłym tygodniu przyjmiemy plan pracy. To będzie moja odpowiedzialność przed marszałkiem. Komisja prosi o dodatkowy tydzień na przyjęcie planu pracy.</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Rozumiem, że moja propozycja została przyjęta. Sekretariat Komisji czeka na państwa zgłoszenia dotyczące planu pracy.</u>
<u xml:id="u-35.6" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Za chwilę odbędziemy spotkanie z delegacją Komisji Spraw Zagranicznych parlamentu Republiki Włoskiej. Ogłaszam przerwę do godz. 11.30.</u>
<u xml:id="u-35.7" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-35.8" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Przechodzimy do realizacji pkt IV porządku dziennego. Serdecznie witam pana Umberto Ranieriego, przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych Izby Deputowanych parlamentu Republiki Włoskiej.</u>
<u xml:id="u-35.9" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Bardzo się cieszę, że pan przewodniczący wraz delegacją znalazł czas i mógł przyjechać do Polski. Państwa wizyta jest odpowiedzią na wizytę delegacji Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu, która odbyła się w styczniu br.</u>
<u xml:id="u-35.10" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Wyrażam zadowolenie z faktu, że możemy spotkać się w tak szczególnym momencie, po obradach szczytu brukselskiego, który utorował drogę dla konferencji międzyrządowej. Jej celem będzie przygotowanie nowego traktatu europejskiego.</u>
<u xml:id="u-35.11" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">To jest w jakimś sensie symboliczne, że właśnie z parlamentarzystami włoskimi możemy dziś rozmawiać na ten temat. Będziemy dyskutować o tym, co w przyszłości nasze dwa kraje mogą zrobić dla Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-35.12" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Istotne są również kwestie bilateralne, kwestie polityczne. Chciałbym odnotować, że poziom współpracy gospodarczej jest wyśmienity. Włochy są jednym z najważniejszych partnerów gospodarczych Polski. Doskonale rozwijają się kontakty kulturalne. Mamy jednak wrażenie, że współpraca polityczna pozostaje nieco w tyle za współpracą gospodarczą i kulturalną. W tej sferze mamy wiele do zrobienia.</u>
<u xml:id="u-35.13" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Pragnę podziękować panu przewodniczącemu za zainteresowanie tą problematyką, czyli zwiększeniem poziomu naszych relacji politycznych. Państwa wizyta również temu służy. Dziękuję również pani ambasador, która czyni wiele, aby współpraca polsko-włoska była ściślejsza.</u>
<u xml:id="u-35.14" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Jeszcze raz dziękuję serdecznie za przyjazd do Polski. Wraz z przewodniczącym Umberto Ranierim jest pan Alessandro Forlani, członek Komisji Spraw Zagranicznych Izby Deputowanych parlamentu Republiki Włoskiej oraz pan Mario Di Napoli, doradca przewodniczącego.</u>
<u xml:id="u-35.15" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Proszę o zabranie głosu pana przewodniczącego Umberto Ranieriego.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyKomisjiSprawZagranicznychIzbyDeputowanychparlamentuRepublikiWloskiejUmbertoRanieri">Jestem bardzo szczęśliwy, że mogę gościć w Warszawie. Dziękuję bardzo za ciepłe przyjęcie. Jestem tutaj z moimi przyjaciółmi – panem Alessandro Forlanim i panem Mario Di Napolim.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PrzewodniczacyKomisjiSprawZagranicznychIzbyDeputowanychparlamentuRepublikiWloskiejUmbertoRanieri">Obecna jest również wszystkim państwu znana pani ambasador Republiki Włoskiej w Warszawie, szczególnie znana ze swojego zaangażowania w umacnianie i polepszanie stosunków między Polską i Republiką Włoską.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#PrzewodniczacyKomisjiSprawZagranicznychIzbyDeputowanychparlamentuRepublikiWloskiejUmbertoRanieri">Chciałbym zaznaczyć, że stosunki między Polską i Republiką Włoską są solidne i pozytywne. Stale się rozwijają. W ostatnim czasie rozwijają się również na płaszczyźnie politycznej. Dotyczy to uczestnictwa Polski w Unii Europejskiej oraz NATO. Niedawno złożyło wizytę w Polsce dwóch włoskich ministrów. Bez wątpienia nasze relacje będą się rozwijały. Mam nadzieję, że pod koniec bieżącego roku dojdzie do kolejnej wizyty.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#PrzewodniczacyKomisjiSprawZagranicznychIzbyDeputowanychparlamentuRepublikiWloskiejUmbertoRanieri">Pan premier Romano Prodi jest od dawna wielkim przyjacielem Polski. W okresie, gdy Polska starała się o akcesję do Unii Europejskiej, był przewodniczącym Komisji Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#PrzewodniczacyKomisjiSprawZagranicznychIzbyDeputowanychparlamentuRepublikiWloskiejUmbertoRanieri">Nasza dzisiejsza wizyta odbywa się tuż po zakończeniu szczytu w Brukseli. Był to trudny moment w życiu Unii Europejskiej i został zakończony wedle naszych życzeń. Mamy nadzieję, że rozwiązania, jakie zapadły w Brukseli, otwierają konkretne perspektywy sprzyjające temu, by Unia wzmocniła się, rosła w siłę i posiadała większe zdolności.</u>
<u xml:id="u-36.5" who="#PrzewodniczacyKomisjiSprawZagranicznychIzbyDeputowanychparlamentuRepublikiWloskiejUmbertoRanieri">Uważamy, że sytuacja, jaka została określona w Brukseli, pozwoli na stworzenie warunków, aby mogło dojść do pełnej realizacji planów politycznych. Jesteśmy żywotnie zainteresowani wymianą poglądów, zarówno z panem przewodniczącym, jak i wszystkimi członkami Komisji.</u>
<u xml:id="u-36.6" who="#PrzewodniczacyKomisjiSprawZagranicznychIzbyDeputowanychparlamentuRepublikiWloskiejUmbertoRanieri">Mamy nadzieję, że będziemy mogli porozmawiać o zagadnieniach politycznych, bardzo istotnych zarówno dla Polski, jak i dla Włoch. Polska jest silnym krajem w Unii Europejskiej i liczącym się.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Sądzę, że moglibyśmy zarysować kilka obszarów tematycznych, o których moglibyśmy dziś porozmawiać. Z naszego punktu widzenia istotna jest kwestia przyszłej współpracy i rozwoju Unii Europejskiej, polityka sąsiedztwa. Ważne jest, abyśmy wymienili poglądy na temat polityki wschodniej i polityki śródziemnomorskiej. Istotne jest, w jakim zakresie możemy współpracować i liczyć na siebie.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Tematem, który wart jest podjęcia, jest kwestia dalszego rozwoju NATO. Wiem, że pan przewodniczący interesuje się sprawą instalacji m.in. w Polsce elementów tarczy antyrakietowej. Inne kwestie to współpraca energetyczna, współpraca z Rosją, kwestia konfliktów na Bliskim Wschodzie, problem Iraku, Izraela i Libanu. W Libanie uczestniczymy we wspólnej misji.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Jeśli pan przewodniczący zechciałby swoim wystąpieniem merytorycznym zakreślić pewne obszary zagadnień oraz przedstawić tezy, będziemy mogli się do nich odnieść w trakcie dyskusji.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Informuję, że mamy czas do godz. 12.40.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyUmbertoRanieri">Rzeczywiście zagadnienia, które wymienił pan przewodniczący, są bardzo istotne. Jesteśmy zainteresowani przedyskutowaniem z polskimi parlamentarzystami pewnych tematów, o których pan przewodniczący zechciał wspomnieć.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PrzewodniczacyUmbertoRanieri">Postaram się krótko zreferować nasz punkt widzenia na pewne zagadnienia, a później będziemy mogli przedyskutować i wymienić między sobą opinie. W tym momencie historycznym niezbędne jest wielostronne podejście do wielu zagadnień, szczególnie tych międzynarodowych.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#PrzewodniczacyUmbertoRanieri">Sądzimy, że jednostronne podejście, jednostronna strategia nie może nas zbyt daleko doprowadzić. Z pewnością nie może doprowadzić do rozwiązywania problemów. Tragiczne wydarzenia, jakie dzieją się w Iraku, potwierdzają tylko tezę o konieczności wielostronnego podejścia, a nie jednostronnego.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#PrzewodniczacyUmbertoRanieri">Moim zdaniem podejście wielostronne powinno stanowić impuls dla opracowywania strategii i rozwijania zdolności Unii Europejskiej w różnych sferach. Uważamy, że powinna powstać strategia, która pozwoliłaby na wzmocnienie zdolności politycznych i obronnych Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#PrzewodniczacyUmbertoRanieri">Kolejnym filarem tych zagadnień są stosunki między Europą i Stanami Zjednoczonymi. Są one bardzo istotne dla stabilności i bezpieczeństwa w naszych czasach. Doceniamy rolę, jaką odgrywa NATO. Popieramy tę rolę i funkcję.</u>
<u xml:id="u-38.5" who="#PrzewodniczacyUmbertoRanieri">Jesteśmy zaniepokojeni rozwojem sytuacji w Afganistanie, gdzie zaangażowane jest również NATO. Stwierdzamy, że proces stabilizacji posuwa się z wielkim trudem.</u>
<u xml:id="u-38.6" who="#PrzewodniczacyUmbertoRanieri">Możemy zaobserwować, że sytuacja na Wschodzie oraz w basenie Morza Śródziemnego jest bardzo trudna. Wszyscy wiemy, co ostatnio wydarzyło się w Gazie. Wiemy, co dzieje się w Libanie. Dotarły do nas wiadomości, że zginęło 5 hiszpańskich żołnierzy. To, co się dzieje na południu Libanu, dowodzi, że terroryzm tam również dotarł.</u>
<u xml:id="u-38.7" who="#PrzewodniczacyUmbertoRanieri">Pan przewodniczący wspomniał o kwestii tarczy antyrakietowej. Dostrzegamy, że istnieje niebezpieczeństwo podejmowania wrogich działań przez państwa, w których istnieje terroryzm. Na pewno jest to istotne zagrożenie, ale sądzimy, że te zagadnienia powinny zostać rozpatrzone na forum NATO. Sojusz Północnoatlantycki jest wyposażony w możliwości przeanalizowania takich sytuacji.</u>
<u xml:id="u-38.8" who="#PrzewodniczacyUmbertoRanieri">Interesuje nas również zdanie pana przewodniczącego i polskich parlamentarzystów na temat sytuacji w Kosowie. Jaka jest państwa opinia i jak państwo postrzegają możliwości rozwoju sytuacji?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">W wypowiedzi pana przewodniczącego zostały poruszone istotne kwestie.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Chęć wypowiedzi zgłasza poseł Marek Jurek, który do niedawna był marszałkiem Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselMarekJurek">Zgadzam się z obserwacją pana przewodniczącego, dotyczącą zalet podejścia multilateralnego. Wymaga ono jednak odpowiedniego dynamizmu działania i koherencji poglądów, zdolności podjęcia decyzji i wspólnoty wartości.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#PoselMarekJurek">Jeśli mówimy o takich historycznych wydarzeniach, jak decyzja Amerykanów o podjęciu działań w Iraku czy zaangażowanie Polski oraz Włoch w Iraku, to niewątpliwie Rada Bezpieczeństwa Narodów Zjednoczonych nie jest ciałem, w odniesieniu do którego można mówić o dużej koherencji wartości i poglądów.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#PoselMarekJurek">Powinniśmy budować naszą zdolność działania i wspólnotę poglądów w Unii Europejskiej, a także zdolność wspólnego działania na zewnątrz. Polska jest krajem zdecydowanie popierającym aktywną politykę sąsiedztwa Unii na wszystkich kierunkach. W tym kontekście chciałbym zapytać o państwa stanowisko w dwóch sprawach. Pierwsza to wymiar wschodni polityki sąsiedztwa. Jeśli mierzyć to zaangażowaniem finansowym, ten kierunek jest ciągle niedostatecznie traktowany w polityce europejskiej.</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#PoselMarekJurek">Uważamy, że polityka śródziemnomorska powinna być bardzo aktywna i bierzemy w niej udział choćby poprzez uczestnictwo w siłach UNIFIL w Libanie. To jest wyraz naszego uznania dla wagi tego, co się dzieje w basenie Morza Śródziemnego.</u>
<u xml:id="u-40.4" who="#PoselMarekJurek">Polityka wschodnia wiąże się z perspektywą rozszerzenia Unii, dlatego moje drugie pytanie dotyczy państwa stosunku do rozszerzenia Unii, do otwarcia perspektywy europejskiej takim krajom, jak Gruzja czy Ukraina.</u>
<u xml:id="u-40.5" who="#PoselMarekJurek">Druga sprawa wiąże się z zakończonym szczytem Unii Europejskiej. Nie osiągnęliśmy żadnego postępu, jeżeli chodzi o debatę wokół stosunku Unii Europejskiej do chrześcijaństwa, jako czynnika jedności i tożsamości Europy.</u>
<u xml:id="u-40.6" who="#PoselMarekJurek">W mandacie na przyszłą konferencję międzyrządową jest wprost przepisany fragment preambuły do traktatu konstytucyjnego, który pomija chrześcijaństwo. Czy można liczyć na to, że Włochy, a zwłaszcza parlament włoski będzie aktywnym podmiotem w tej debacie, wspierając potwierdzenie wagi chrześcijaństwa jako faktu europejskiego w wymiarze duchowym, historycznych i socjologicznym? Polska i Włochy to kraje o bardzo żywej kulturze chrześcijańskiej, katolickiej.</u>
<u xml:id="u-40.7" who="#PoselMarekJurek">Trzeci obszar zagadnień dotyczy Kosowa. Państwo mają dobry punkt obserwacyjny. Sprawa jest bardzo złożona i ciekawiłoby nas stanowisko włoskiej Komisji Spraw Zagranicznych, ponieważ tu się krzyżują bardzo różnorakie racje – z jednej strony nienaruszalności granic, a z drugiej aspiracji społeczności albańskiej w Kosowie w sprawach praw człowieka i bezpieczeństwa ludności tam mieszkającej.</u>
<u xml:id="u-40.8" who="#PoselMarekJurek">Chętnie poznalibyśmy państwa stanowisko w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Chciałbym zabrać głos w sprawie Kosowa. To jest dziś problem fundamentalny dla Europy. Zdolność rozwiązania tego niezwykle trudnego konfliktu będzie świadczyła o praktycznej zdolności Unii Europejskiej, ale także NATO stabilizowania sytuacji w Europie. Jest to swoisty egzamin, czy jesteśmy w stanie, prowadząc wspólną politykę, rozwiązać ten problem dla dobra Kosowa, Serbii i całej Europy.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Obecnie rozważana jest jedna propozycja rozwiązania tego konfliktu, autorstwa znanego negocjatora Martti Ahtisaariego, który przedstawił koncepcję półsuwerenności Kosowa. To jest jedyna kompleksowa koncepcja, która została poparta również przez Polskę. Musimy jednak być świadomi, że tworzy ona warunki do rozwiązania problemu. Unia Europejska musi pójść znacznie dalej, aby definitywnie rozwiązać ten problem.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Wszyscy wiemy, w jakim stanie znajduje się Kosowo, jeśli chodzi o budowę instytucji i struktur państwowych oraz w sferze gospodarczej. Wiemy, że ten obszar ma szczególne znaczenie dla Serbów. To była przecież kolebka serbskiej państwowości.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Zrealizowanie tego planu, ale nieuczynienie nic ponadto przez Unię Europejską byłoby poważnym błędem. W moim przekonaniu Kosowo i Serbia będą mogły rozwiązać wszystkie kwestie czy też zacząć je rozwiązywać docelowo w Unii Europejskiej. Trzeba stworzyć jasną perspektywę europejską dla Serbii i Kosowa. Należy również stworzyć cały system zachęt i wsparcia, które powodowałyby, iż kraje te będą prowadziły bardzo głębokie reformy.</u>
<u xml:id="u-41.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">To Unia Europejska tworzy nową logikę relacji między państwami. Nie są to relacje zakładające, że ktoś musi wygrać, a ktoś przegrać. Są to relacje oparte na założeniu, że wszyscy odnoszą korzyści. Logika, która służyła Unii po drugiej wojnie światowej i po wyzwoleniu się krajów Europy Środkowej, jest również ważna dla obszaru bałkańskiego.</u>
<u xml:id="u-41.5" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Dziś nie ma alternatywy dla planu Ahtisaariego, natomiast jeśli nie pójdziemy kilka kroków dalej, jeśli nie wyciągniemy z tego konsekwencji, to – w moim przekonaniu – popełnimy olbrzymi błąd w sprawie Kosowa i w kwestii relacji pomiędzy Serbią a Kosowem. Wiemy, jakiego rodzaju problemy płyną z Kosowa dla całej Europy.</u>
<u xml:id="u-41.6" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Jeśli chodzi o kwestię tarczy antyrakietowej, podzielamy w pełni stanowisko, które zostało wypracowane na ostatnim szczycie NATO, wskazujące na potrzebę rozwoju tego systemu, ale jednocześnie na potrzebę zintensyfikowania prac nad projektami natowskimi, dotyczącymi systemów antyrakietowych przeciwko rakietom średniego i krótkiego zasięgu.</u>
<u xml:id="u-41.7" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Dla Polski jest niezwykle ważne – i podkreślali to posłowie wszystkich frakcji – aby system obrony przeciwrakietowej wzmocnił bezpieczeństwo Europy. Wiemy, że część kontynentu nie będzie objęta tego typu ochroną ze względu na zasięg radarów. Natowskie systemy antyrakietowe powinny wypełnić lukę, która powstanie, szczególnie w Europie Południowej. Wiem, że to jest przedmiot bardzo poważnego zainteresowania Włoch.</u>
<u xml:id="u-41.8" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Rozumiemy wagę polityki śródziemnomorskiej. Mówił o tym poseł Marek Jurek. Bardzo zależy nam na wsparciu Włoch w rozwoju wymiaru wschodniego, kierowanego wobec tych krajów, które są zainteresowane taką polityką, czyli wobec Białorusi, Ukrainy, Mołdowy, krajów zakaukaskich oraz Azji Centralnej.</u>
<u xml:id="u-41.9" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Uważamy, że kwestia finansowania wymiaru wschodniego polityki sąsiedztwa ma znaczenie kluczowe. Popieramy wydatkowanie środków na wymiar śródziemnomorski i będziemy wnosili o podniesienie wysokości środków wydatkowanych na wymiar wschodni, aby znajdowało się to we właściwej relacji z wymiarem środkowoeuropejskim.</u>
<u xml:id="u-41.10" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">W tej sprawie będziemy prosili Włochy o pomoc, zrozumienie i współpracę.</u>
<u xml:id="u-41.11" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Chciałbym również zapytać o stanowisko Włoch w kwestii procesu integracji Turcji z Unią Europejską.</u>
<u xml:id="u-41.12" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Czy ktoś z polskich parlamentarzystów chciałby zabrać głos? Nie ma zgłoszeń. Proszę zatem naszych czcigodnych gości o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#CzlonekKomisjiSprawZagranicznychparlamentuRepublikiWloskiejAlessandroForlani">Witam serdecznie pana przewodniczącego i wszystkich polskich parlamentarzystów. Jesteśmy tuż po zakończeniu szczytu w Brukseli. W dniu dzisiejszym poruszyliśmy wiele istotnych tematów. Część zagadnień dotyczyła napięć, które powstawały w ostatnich dniach.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#CzlonekKomisjiSprawZagranicznychparlamentuRepublikiWloskiejAlessandroForlani">Nie pretenduję do tego, by wypowiadać się w sposób kompleksowy na temat wszystkich kwestii poruszanych w toku dyskusji. Podzielam zdanie przewodniczącego Umberto Ranieriego w kwestii wielostronnego podejścia do rozwiązywania problemów. Jest to chyba jedyny sposób, który pozwoli nam sprostać wszelkim pojawiającym się kryzysom.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#CzlonekKomisjiSprawZagranicznychparlamentuRepublikiWloskiejAlessandroForlani">Uważam, że w tym ogólnym obrazie istotne jest stworzenie możliwości działania regionów, które mogłyby się wypowiadać w istotnych sprawach dziejących się na danym terenie.</u>
<u xml:id="u-42.3" who="#CzlonekKomisjiSprawZagranicznychparlamentuRepublikiWloskiejAlessandroForlani">Sądzę, że na dzień dzisiejszy Unia Europejska stanowi najbardziej rozwiniętą formę wspólnoty regionalnej. Ja również podtrzymuję to, co było wypowiadane przez wielu uczestników szczytu brukselskiego. Otóż należy bezwzględnie przestrzegać zasady subsydiarności oraz pozostawić szeroką niezależność, autonomię organów i instytucji krajów członkowskich.</u>
<u xml:id="u-42.4" who="#CzlonekKomisjiSprawZagranicznychparlamentuRepublikiWloskiejAlessandroForlani">Uważam, że Europejczycy muszą zmierzyć się z pewnymi wyzwaniami naszych czasów. Mam na myśli zagadnienia takie, jak polityka bezpieczeństwa, polityka zagraniczna oraz rozwiązywanie istniejących kryzysów międzynarodowych.</u>
<u xml:id="u-42.5" who="#CzlonekKomisjiSprawZagranicznychparlamentuRepublikiWloskiejAlessandroForlani">Istotna jest współpraca między instytucjami wymiaru sprawiedliwości w poszczególnych państwach unijnych, a także między policją.</u>
<u xml:id="u-42.6" who="#CzlonekKomisjiSprawZagranicznychparlamentuRepublikiWloskiejAlessandroForlani">Ważne są kwestie zmian klimatycznych, ochrony środowiska naturalnego, ryzyka wynikającego z naruszenia równowagi w środowisku.</u>
<u xml:id="u-42.7" who="#CzlonekKomisjiSprawZagranicznychparlamentuRepublikiWloskiejAlessandroForlani">W obszarze naszych zainteresowań powinny również znaleźć się kwestie zatrudnienia ludzi młodych, wymiany pracowników między państwami, aby pracownikom w każdym państwie można było zapewnić godną pracę i godne życie.</u>
<u xml:id="u-42.8" who="#CzlonekKomisjiSprawZagranicznychparlamentuRepublikiWloskiejAlessandroForlani">Państwo przedstawili w dyskusji problem Europy Wschodniej. Od samego początku, od momentu, kiedy upadły państwa dawnego bloku komunistycznego, uważałem, że powinno dojść do rozszerzenia Unii.</u>
<u xml:id="u-42.9" who="#CzlonekKomisjiSprawZagranicznychparlamentuRepublikiWloskiejAlessandroForlani">Zawsze byłem przekonany, że Unia Europejska powinna gwarantować bezpieczeństwo nie tylko państwom, które są jej członkami. Pamiętajmy, że państwa, które teraz są członkami Unii, w nieodległej przeszłości były poza nią. Tylko w taki sposób może zostać zapewniona wolność, swoboda i demokracja w tych krajach.</u>
<u xml:id="u-42.10" who="#CzlonekKomisjiSprawZagranicznychparlamentuRepublikiWloskiejAlessandroForlani">Wiele podobieństw łączy kraje Europy Wschodniej z nami. Pomyślmy o Polsce i o Włoszech. Ileż mamy punktów wspólnych. Wskażę na kulturę katolicką, która łączy oba nasze kraje, oraz ideę solidarności – Włochy zawsze solidaryzowały się z Polską w trudnych czasach.</u>
<u xml:id="u-42.11" who="#CzlonekKomisjiSprawZagranicznychparlamentuRepublikiWloskiejAlessandroForlani">Jeśli wrócimy pamięcią do lat 80., to na pewno pamiętają państwo wsparcie wszystkich włoskich demokratów dla ruchu Solidarności. Był to punkt wyjścia do dalszej walki o postęp.</u>
<u xml:id="u-42.12" who="#CzlonekKomisjiSprawZagranicznychparlamentuRepublikiWloskiejAlessandroForlani">Nie możemy zapomnieć o osobie wielkiego papieża, wielkiego człowieka, który w sposób nieodwracalny połączył nasze kraje.</u>
<u xml:id="u-42.13" who="#CzlonekKomisjiSprawZagranicznychparlamentuRepublikiWloskiejAlessandroForlani">Polska jest znaczącym podmiotem w polityce międzynarodowej. Występują duże podobieństwa między naszymi krajami. Polska wykazała się już swoimi działaniami militarnymi.</u>
<u xml:id="u-42.14" who="#CzlonekKomisjiSprawZagranicznychparlamentuRepublikiWloskiejAlessandroForlani">Rozumiem i podzielam stanowisko mojego polskiego przedmówcy w sprawie chrześcijańskich korzeni Europy. Chciałbym tylko dodać, że być może samo sformułowanie nie powinno dyskryminować innych wyznań i nacji. Należałoby to ująć w taki sposób, aby dać wyraz tolerancji i otwartości na inne religie oraz kraje.</u>
<u xml:id="u-42.15" who="#CzlonekKomisjiSprawZagranicznychparlamentuRepublikiWloskiejAlessandroForlani">Jeśli chodzi o sprawę Kosowa, zgadzam się z panem przewodniczącym Pawłem Zalewskim, że ten problem zostałby najlepiej rozwiązany w ramach procesu integracji europejskiej, ale ta droga jest bardzo długa. Nie do pomyślenia jest, żeby kontynuować sytuację protektoratu oraz działania militarne. Muszą powstać określone perspektywy dla Serbii.</u>
<u xml:id="u-42.16" who="#CzlonekKomisjiSprawZagranicznychparlamentuRepublikiWloskiejAlessandroForlani">Nie możemy ignorować faktu, że 90% ludności żąda nie autonomii, lecz suwerenności. O tym nie możemy w żadnym wypadku zapomnieć.</u>
<u xml:id="u-42.17" who="#CzlonekKomisjiSprawZagranicznychparlamentuRepublikiWloskiejAlessandroForlani">Nie możemy myśleć o sytuacji, w której powstałby autonomiczny region w ramach Serbii. Może powinniśmy odwrócić sytuację, żeby Kosowo zawierało w sobie autonomię. W tej sprawie potrzebna będzie ostrożność i monitorowanie sytuacji. Nie sądzę, żeby droga do suwerenności była prosta, biorąc pod uwagę obecne uwarunkowania.</u>
<u xml:id="u-42.18" who="#CzlonekKomisjiSprawZagranicznychparlamentuRepublikiWloskiejAlessandroForlani">Jeśli chodzi o sprawę Turcji, uważam, że drzwi Unii Europejskiej powinny zostać otwarte dla tego kraju. Należy dać impuls Turcji, żeby chciała się łączyć z demokracją europejską. Jeśli chodzi o drogę Turcji do Europy, to zdecydowanie nie możemy pójść na ustępstwa. Nie możemy być pobłażliwi w sprawach oczywistych i istotnych dla nas.</u>
<u xml:id="u-42.19" who="#CzlonekKomisjiSprawZagranicznychparlamentuRepublikiWloskiejAlessandroForlani">Mam na myśli poszanowanie praw człowieka, poszanowanie wolności, pluralizmu politycznego, odrębność władz wojskowych od władzy cywilnej.</u>
<u xml:id="u-42.20" who="#CzlonekKomisjiSprawZagranicznychparlamentuRepublikiWloskiejAlessandroForlani">Jeśli chodzi o tarczę antyrakietową, uważam, że obecnie nie jest moment do stawiania sobie wzajemnie zakazów. Mamy do czynienia z sytuacją, iż powstały napięcia między Rosją i krajami bałtyckimi. Musimy to dobrze zrozumieć. Powstały również napięcia w relacjach Unia – Rosja, NATO – Rosja. Powinniśmy przekonać ten wielki kraj, że Unia i jej dalsze rozszerzenie nie stanowi dla Rosji żadnego zagrożenia.</u>
<u xml:id="u-42.21" who="#CzlonekKomisjiSprawZagranicznychparlamentuRepublikiWloskiejAlessandroForlani">Na szczęście okres zimnej wojny mamy już za sobą i na pewno za nim nie tęsknimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Panie przewodniczący, bardzo dziękuję za możliwość spotkania. Sądzę, że trudno jest je podsumowywać. Kontynuujemy dyskusję, którą rozpoczęliśmy w Rzymie i na pewno będziemy mieli okazję do następnych spotkań i rozmów.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Podczas lunchu będziemy mogli zastanowić się nad konkretnymi możliwościami dalszej współpracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczacyUmbertoRanieri">Chciałbym bardzo podziękować panu przewodniczącemu i wszystkim państwu za możliwość spotkania i wymiany zdań. Mam nadzieję, że nie tylko podczas lunchu będziemy kontynuować naszą dyskusję. Bardzo istotne jest porozumienie, jakie istnieje między dwoma wielkimi krajami członkowskimi Unii Europejskiej, takimi jak Polska i Włochy.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Chciałbym podziękować za obecność wszystkim zebranym, w szczególności naszym gościom i pani ambasador, która znana jest ze swoich przyjaznych uczuć wobec Polski oraz pracy na rzecz zbliżenia naszych krajów.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Dziękujemy za pomoc naszej tłumaczce, pani Krystynie Steckiej.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Czy w sprawach różnych ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-45.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Informuję, że wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>