text_structure.xml
83.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam posłów i zaproszonych gości. Serdecznie witam panią minister spraw zagranicznych Annę Fotygę.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Porządek obrad otrzymali państwo na piśmie. Ze względu na kwestie organizacyjne mam propozycję, aby pkt III, dotyczący koncepcji rozwiązania problemu budynku ambasady RP w Berlinie rozpatrzyć jako pierwszy.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Pani minister będzie chciała przedstawić nam informację, na jakim etapie znajduje się dziś ta sprawa. Potem dokonalibyśmy przesłuchania kandydata na ambasadora RP i rozpatrzenia zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam porządek obrad za przyjęty, z tą modyfikacją, którą zaproponowałem. Sprzeciwu nie słyszę, zatem przystępujemy do realizacji pkt I.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Proszę panią minister o przedstawienie Komisji informacji na temat budynku ambasady RP w Berlinie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Chciałabym krótko przedstawić stan prac w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, dotyczących budowy siedziby polskiej placówki dyplomatycznej w Berlinie, bardzo ważnego przedsięwzięcia, które jest przedmiotem pracy MSZ od wielu lat.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Decyzje, które kilka lat temu zostały podjęte, powodują, że coraz trudniejsza staje się realizacja projektu. Niezwykle kosztowny jest projekt, który został przedstawiony do realizacji.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Towarzyszy mi w dniu dzisiejszym zastępujący dyrektora generalnego pan Mariusz Kazana, który z ramienia kierownictwa MSZ zajmuje się sprawą. Pan ambasador Marek Prawda otrzymał ze strony ministra spraw zagranicznych polecenie osobistego nadzorowania tej sprawy i przedstawienia raportu ministrowi, z uwzględnieniem wszystkich elementów sytuacji, zarówno politycznych, jak i dotyczących lokalizacji oraz naszych potrzeb związanych z funkcją, jaką będzie spełniać placówka w Berlinie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Kierownictwo Ministerstwa Spraw Zagranicznych po uzyskaniu zapewnień premiera i ministra finansów o priorytetowym potraktowaniu rozwiązania problemu placówki w Berlinie podjęło już pewne działania.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Wstępnie przeanalizowaliśmy scenariusze. Pan dyrektor będzie mógł pokrótce je scharakteryzować. Dopuszczamy trzy warianty. Ustaliliśmy, że w krótkim czasie, 2-3 tygodni, zbierzemy się ponownie w obecności powołanych ekspertów, służb prawnych i finansowych, a także ambasadora Marka Prawdy.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Po dokonaniu szczegółowej analizy będziemy gotowi do przedstawienia panu premierowi przyjętego przez MSZ wariantu. Rząd chce wygospodarować środki i podjąć ostateczną decyzję, która będzie wdrożona.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Jeżeli państwo dopuszczacie w tej chwili przedstawienie w nieco szerszym zakresie trzech wariantów, jesteśmy do dyspozycji. Być może dobrze by było zaprezentować decyzję podjętą przez MSZ.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Bylibyśmy zainteresowani tym projektem, który uzyska akceptację kierownictwa resortu, chyba że państwo posłowie chcieliby tej kwestii poświęcić więcej czasu w tym momencie.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Zależy nam na jak najszybszym rozwiązaniu tej kwestii. W tym zakresie MSZ podejmuje decyzje. Interesuje nas informacja o wariancie, który będzie realizowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselRobertTyszkiewicz">Chciałbym zadać pani minister pytanie dotyczące kosztowności projektu. Osobiście jestem pod wielkim wrażeniem monitów ze strony rozmaitych środowisk, dotyczących poprawienia warunków pracy na Wschodzie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselRobertTyszkiewicz">Moje pytanie brzmi zatem, czy realizacja tego projektu wpłynie na możliwości inwestycyjne dotyczące placówek na Białorusi. Czy plany resortu przewidują poprawę tych warunków? Czy można spodziewać się inwestycji za naszą wschodnią granicą?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Do dyskusji zgłasza się kilka osób. Czy pani minister zechce odpowiadać bezpośrednio na pytania każdego z posłów, czy zbierzemy kilka pytań?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Może zbierzemy kilka pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselAndrzejGrzyb">Nie chciałem zabierać głosu, ale w związku z wypowiedzią posła Roberta Tyszkiewicza uważam, że dobrze byłoby, abyście państwo zechcieli w sposób skrótowy przedstawić koncepcje rozwiązania problemu ambasady w Berlinie.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselAndrzejGrzyb">Sytuacja w Berlinie jest bardzo niekorzystna dla wizerunku Polski. Budynek polskiej ambasady „straszy” przy głównej alei. Jest on pokazywany przez Niemców jako przykład polskiej „gospodarności”.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PoselAndrzejGrzyb">Nie kieruję zarzutów pod adresem obecnej pani minister czy obecnego rządu. To obciąża nas wszystkich. Jak najszybsze rozwiązanie tej kwestii leży w głębokim interesie Polski. W ważnej stolicy europejskiej, w której dysponujemy placem, w sytuacji, gdy wydaliśmy już pieniądze na projektowanie, problem pozostaje nierozwiązany.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PoselAndrzejGrzyb">Kolejni ministrowie zapewniali, że są zainteresowani rozwiązaniem problemu, a jednak lata mijają i nic się nie dzieje. Kiedyś trzeba przeciąć tę sytuację wielce kompromitującą nasz kraj. Rzecz dotyczy jednej z najważniejszych stolic, naszego bliskiego sąsiada. To kształtuje wizerunek Polski i naszego zaangażowania w politykę zagraniczną.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PoselAndrzejGrzyb">Cokolwiek powiemy, obraz polskiej ambasady w Berlinie zawsze staje przed oczyma. Berlin to przejaw naszej daleko idącej nieskuteczności.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Chcę przypomnieć, że kwestia poruszona przez posła Roberta Tyszkiewicza będzie mogła być omówiona podczas rozpatrywania projektu budżetu MSZ na przyszły rok. Sądzę, że będzie to właściwy moment do dyskusji na ten temat. Oczywiście pieniędzy jest za mało, a potrzeby występują nie tylko na Białorusi, ale także w Irlandii, co pokazała ostatnia wizyta marszałka Marka Jurka, oraz w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Francji.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Nie chciałbym, abyśmy w dniu dzisiejszym prowadzili dyskusję generalną, na jakich kierunkach powinniśmy inwestować. Właściwym momentem będzie dyskusja budżetowa. Wtedy będziemy wiedzieli, jakie są propozycje resortu.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Proponuję, abyśmy dziś skupili się na kwestii szczegółowej. Pani minister jest pierwszym szefem resortu, który zajął się tą kwestią i zbliża się do konkluzji, która niedługo zapadnie i zostanie nam zaprezentowana. Mamy nadzieję, że sprawa zostanie szybko załatwiona. Jest ona dla nas wszystkich bardzo istotna.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Czy są jeszcze pytania? Nie ma zgłoszeń, zatem poproszę panią minister o zwięzłe przedstawienie trzech projektów.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Pozwolę sobie na krótki komentarz do pytania posła Roberta Tyszkiewicza i odniosę się do swoich doświadczeń. Otóż w 2001 r., reprezentując prezesa Rady Ministrów, przesłuchiwałam kandydata na dyrektora generalnego Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Komisję nurtowało wówczas pytanie o budynek ambasady w Berlinie i ewentualne koncepcje rozwiązania tego problemu.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Sprawuję swój urząd od krótkiego czasu. Pan premier zdaje sobie sprawę z wagi tej sytuacji i rząd zamierza podjąć tę kwestię. Są komplikacje prawne, finansowe, budżetowe. Mimo to uważamy, że Polska nie może sobie pozwolić na pozostawienie tej sytuacji nierozwiązanej.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Mamy w gospodarce państwa i w administracji państwowej wiele przykładów nierozwiązanych problemów, potencjalnie konfliktowych i szkodzących wizerunkowi Polski. Z tym chcemy się uporać i to w krótkim czasie. Proszę mi wierzyć, że sprawa nie jest łatwa.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Przedstawione zostały trzy scenariusze. Pierwszy to niezwykle kosztowna, również pod względem eksploatacyjnym, budowa placówki według projektu sporządzonego pod egidą SARP.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Drugi wariant zakłada odejście od pierwotnego projektu i przystąpienie do nowego konkursu, przygotowanie nowego projektu w nowej technologii, odpowiadającego potrzebom funkcjonalnym ambasady.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Trzecia możliwość przewiduje wykorzystanie fundamentów i pewnych elementów konstrukcji obecnej ambasady, co spowoduje ograniczenie kosztów i wykonanie renowacji obecnej bazy, a ściślej rzecz ujmując, pełną rekonstrukcję budynku.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">To są trzy warianty do analizy przez ekspertów. Wszystkie wykraczają poza ramy jednego kresu budżetowego i wymagają pewnych analiz oraz dostosowań prawnych. Obecnie znajdujemy się w sytuacji patowej, ale nie zamierzamy tego kontynuować.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Dziękuję pani minister.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Przystępujemy do rozpatrzenia pkt II, który obejmuje przesłuchanie kandydata na stanowisko ambasadora RP – pani Barbary Tuge-Erecińskiej. Proszę minister Annę Fotygę o przedstawienie kandydatury.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Mam zaszczyt zaprezentować naszego kandydata na ambasadora RP w Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Pani minister Barbara Tuge-Erecińska jest zapewne jednym z najlepszych kandydatów, jakiego mogłabym przedstawić. Z tego względu osobiście dokonuję prezentacji kandydatury. Ponadto pani Barbara Tuge-Erecińska jest moją wieloletnią koleżanką i ogromnie ją cenię.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Myślę, że waga tej placówki, rola Wielkiej Brytanii w polskiej polityce zagranicznej, partnerstwo między Polską a Wielką Brytanią nakazuje nam wysłanie tam najlepszego możliwego kandydata.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Pani Barbara Tuge-Erecińska ukończyła studia skandynawistyczne na uniwersytecie Gdańskim. Po ukończeniu studiów pracowała w Biurze Krajowym NSZZ „Solidarność”. Po stanie wojennym uczestniczyła w pracach Komitetu Prymasowskiego, będąc aktywnie wspierającym podziemie członkiem Solidarności.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Pod koniec lat 80. rozpoczęła pracę w Agencji Konsularnej Szwecji, Danii i Norwegii, gdzie pełniła funkcję honorowego sekretarza. Była pełnomocnikiem zarządu miasta Gdańska do spraw polityki zagranicznej.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Od 1991 r. pracuje w służbie zagranicznej. Rozpoczynała od funkcji ambasadora RP w Królestwie Szwecji. Po pięciu latach pełnienia tej funkcji powróciła do centrali MSZ, gdzie pełniła funkcję dyrektora Departamentu Europa Zachód, a następnie Departamentu Polityki Europejskiej. W okresie rządów premiera Jerzego Buzka była podsekretarzem stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Od września 2001 r. pełniła funkcję ambasadora RP w Królestwie Danii. Po wyborach w 2005 r., w rządzie pana Kazimierza Marcinkiewicza była sekretarzem stanu w MSZ, którą to funkcję pełni do dnia dzisiejszego.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Jako sekretarz stanu zajmowała się wszystkimi sprawami, które leżą w kompetencjach ministra spraw zagranicznych, zastępując ministra. W zakresie jej kompetencji były w szczególności kwestie polityki wschodniej. Osobiście nadzorowała Departament Polityki Wschodniej.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Pozwólcie mi państwo, że przedstawiając tę kandydaturę, odniosę się jeszcze do kwestii stosunków Polski z Wielką Brytanią. Ta placówka wymaga dobrego, zaangażowanego ambasadora, ponieważ stosunki z Wielką Brytanią zarówno bilateralne, jak i współpraca na forum Unii Europejskiej oraz NATO, stanowią dla Polski wielką szansę.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Należy podkreślić bliskość stanowisk obu państw w takich sprawach, jak przyszłość Unii Europejskiej, strategia lizbońska, bezpieczeństwo, walka z terroryzmem, rola NATO, rola wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Ta zbieżność stanowisk nakazuje nam znacznie bliższe kontakty polityczne. Wyznacza kierunki współpracy i polityki zagranicznej Polski.</u>
<u xml:id="u-11.11" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Pan prezydent Lech Kaczyński spotkał się podczas swojej wizyty w Izraelu z premierem Wielkiej Brytanii. Stało się to okazją do rozmów na temat polskiego i brytyjskiego uczestnictwa w rozwiązywaniu konfliktów, w tym konfliktów na Bliskim Wschodzie.</u>
<u xml:id="u-11.12" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Polska nie jest globalnym graczem, jak Wielka Brytania, ale nasze doświadczenie w wielu dziedzinach, w tym nasze zrównoważone stosunki z Izraelem oraz z państwami muzułmańskimi pozwalają nam na odgrywanie znacznie bardziej aktywnej roli w stosunkach z wielu państwami niż do tej pory.</u>
<u xml:id="u-11.13" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Jestem przekonana, że pani Barbara Tuge-Erecińska przysłuży się realizacji takiej polityki polskiej w stosunkach z Wielką Brytanią.</u>
<u xml:id="u-11.14" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Pozwólcie państwo na jedną uwagę osobistą, wyprzedzającą – jak sądzę – pytania, które mogą być zadane. Po rezygnacji ministra Stefana Mellera i objęciu przeze mnie funkcji ministra przeprowadziłam rozmowę z panią minister Barbarą Tuge-Erecińską, sondując jej intencje i zamiary.</u>
<u xml:id="u-11.15" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Prosiłam panią minister o rozważenie możliwości pozostania w ministerstwie, służenia pomocą, wskazując wyraźnie na to, że jest osobą, która będzie bardzo pomocna w pracy resortu. Zdałam się na decyzję pani minister, wiedząc, że każdy jej wybór będzie służył Polsce. Co do intencji, zaangażowania i kompetencji pani minister nie mam najmniejszych wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-11.16" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Pani minister zgodziła się pomóc mi w pierwszych miesiącach sprawowania mojej funkcji. Uzgodniłyśmy, że mniej więcej we wrześniu, a na pewno przed zbliżającą się wizytą pana prezydenta w Wielkiej Brytanii, pani minister zdecyduje się na objęcie funkcji ambasadora w jednej z najważniejszych dla Polski stolic.</u>
<u xml:id="u-11.17" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Ten plan został wykonany i chociaż będzie mi brakowało pani minister w centrali, jestem przekonana, że zapełniona luka w obsadzie placówki w Londynie przyniesie korzyści stosunkom polsko-brytyjskim.</u>
<u xml:id="u-11.18" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Myślę, że prezentacja zamierzeń pani minister będzie dla państwa bardzo interesująca, bo jak znam panią minister, przygotowała się bardzo dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Dziękuję pani minister za przedstawienie kandydatury.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Chciałbym prosić panią minister Barbarę Tuge-Erecińską o zaprezentowanie swojej koncepcji pracy na placówce.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Proszę pozwolić mi najpierw zwrócić się do pani minister z serdecznymi podziękowaniami za tak życzliwe i ciepłe słowa, którymi zechciała przedstawić mnie Komisji. Mam nadzieję, że tak, jak czyniłam to Warszawie, jeśli znajdę się w Londynie, będę mogła być pomocna pani minister.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Jak powiedziała pani minister, z resortem spraw zagranicznych jestem związana od 15 lat. Jest dla mnie pewna symbolika dzisiejszego dnia. W dniu dzisiejszym mija dokładnie 15 lat od dnia, w którym składałam listy uwierzytelniające królowi Szwecji Karolowi Gustawowi.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">To skłania mnie do refleksji nad tym, jak bardzo zmieniła się Polska, nasze otoczenie, pozycja międzynarodowa Polski i jak zmienia się myślenie szefa polskiej placówki o tym, jakie stoją przed nim zadania i jak powinien realizować misję.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Kiedy wspominam rozmowę z królem Szwecji sprzed 15 lat, to wówczas z dumą mówiłam mu o tym, że inflacja w Polsce nie jest już kilkusetprocentowa, ale tylko kilkudziesięcioprocentowa. Chwaliłam się, że mamy zapewnioną traktatowo granicę polsko-niemiecką i przekonywałam co do tego, że będziemy zabiegali, aby wojska sowieckie znikły z Polski, i że w dalszej perspektywie będziemy chcieli być członkami NATO i Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Jeszcze 5 lat temu, kiedy stawałam przed Komisją Spraw Zagranicznych, prezentując koncepcję misji w Kopenhadze, mówiłam o końcowym okresie negocjacji o członkostwo Polski w Unii Europejskiej i o tym, jak będę starała się, zwłaszcza w czasie duńskiej prezydencji zabiegać o najlepsze możliwe warunki przyjęcia Polski do Unii.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Dziś jesteśmy w zupełnie innej sytuacji. To nie znaczy, że zobowiązania, których podejmuje się służba dyplomatyczna i przez to każdy ambasador Polski, są mniejszymi wyznaniami niż wówczas.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Dziś musimy zrobić absolutnie wszystko, żeby wszystkie zmiany, które zaszły w Polsce wielkim wysiłkiem naszego społeczeństwa, były widoczne w tych miejscach, do których są kierowani ambasadorowie, i budowały naszą pozycję. Nasze miejsce w NATO i olbrzymi wysiłek oraz wsparcie dla tej organizacji, które pokazujemy, musi być widoczne i doceniane, podobnie jak nasze członkostwo w Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Mając na uwadze te elementy – zapewnienie Polsce należnego jej miejsca, bezpieczeństwa oraz stabilnego rozwoju, niewiele jest takich placówek, gdzie należy o to aż tak mocno zabiegać, licząc na największe korzyści, jak Londyn.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Szczególne możliwości i obowiązki, które polska dyplomacja ma w Zjednoczonym Królestwie, wynikają z tego, że jest to kraj będący regionalnym mocarstwem, mającym globalne interesy i prowadzącym globalną politykę. Wynika to w sposób oczywisty z przeszłości imperium brytyjskiego, które pozostało w jakiejś formie we Wspólnocie Narodów stowarzyszających 53 państwa położone na wszystkich kontynentach i stanowiące bardzo mocny instrument polityki zagranicznej Wielkiej Brytanii w skali całego globu.</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Świadczy o tym miejsce stałego członka Rady Bezpieczeństwa. Mówi o tym potencjał polityczny, militarny, gospodarczy oraz naukowo-technologiczny, jaki posiada Wielka Brytania, a także jej bardzo szczególne stosunki ze Stanami Zjednoczonymi, pozycja w NATO oraz w Europie.</u>
<u xml:id="u-13.10" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Można powiedzieć, że przekonanie do polskiego stanowiska Wielkiej Brytanii czy uzgodnienie tego stanowiska z Brytyjczykami ma dla nas znaczenie szersze niż tylko w wymiarze dwustronnym. Stanowisko brytyjskie przez to, że może być prezentowane na forum Rady Bezpieczeństwa, w grupie G-8, na różnych forach międzynarodowych, staje się stanowiskiem bardzo mocnym.</u>
<u xml:id="u-13.11" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Jakie są instrumenty, żebyśmy mogli jak najbardziej skutecznie prezentować nasze stanowisko? Nasze związki z Wielką Brytanią są niezwykle intensywne i bardzo dobre we wszystkich obszarach. Dotyczy to stosunków politycznych, rządowych. Dzieją się na poziomie współpracy pomiędzy lokalnymi społecznościami i instytucjami naukowymi.</u>
<u xml:id="u-13.12" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Niezwykle ważna w tym kontekście będzie zbliżająca się wizyta prezydenta RP z małżonką w Wielkiej Brytanii. Jak sądzę, posłuży ona temu, aby obie strony podsumowały dotychczasowy okres współpracy, a także określiły priorytetowe obszary współpracy, które będziemy chcieli rozwijać. Konkluzje z tej wizyty będą mocną instrukcją dla ambasadora RP w Londynie.</u>
<u xml:id="u-13.13" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">W dziedzinie polityki bezpieczeństwa bliskość poglądów Wielkiej Brytanii oraz Polski jest najbardziej oczywista. Mamy takie samo podejście do zagadnienia stosunków transatlantyckich. Podobnie postrzegamy rolę Stanów Zjednoczonych, jako europejskiego mocarstwa. Podobnie widzimy NATO, proces zmian, jakim ulega NATO.</u>
<u xml:id="u-13.14" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Coraz częściej podejmowane są misje zewnętrzne NATO, w których Polska, podobnie jak Wielka Brytania bierze udział w poczuciu solidarności międzynarodowej. Uważamy, że NATO jest instytucją zbiorowego bezpieczeństwa, która ma pamiętać o zobowiązaniu wynikającym z art. 5 i bronić skutecznie swoich członków.</u>
<u xml:id="u-13.15" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Walka z zagrożeniem terrorystycznym jest kolejnym wspólnym tematem. Jesteśmy obecni, podobnie jak Brytyjczycy, w Iraku, w Afganistanie. Niedługo nasza obecność tam będzie jeszcze większa.</u>
<u xml:id="u-13.16" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Ważnym zagadnieniem są kwestie związane z nieproliferacją broni masowego rażenia. Brytyjczycy z olbrzymim szacunkiem patrzą na działania Polski w tym obszarze, pozytywnie oceniają tzw. inicjatywę krakowską.</u>
<u xml:id="u-13.17" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">W sprawach europejskich pani minister nakreśliła najważniejsze obszary. Warto jest podkreślić, że jakkolwiek tradycyjnie w Europie mówi się o motorze francusko-niemieckim, jako tej sile napędzającej rozwój Unii Europejskiej, trzeba jednak mieć świadomość, że bez Wielkiej Brytanii żadne zasadnicze decyzje dotyczące kierunków myślenia i przemian w Unii nie mogą zostać podjęte.</u>
<u xml:id="u-13.18" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Wielka Brytania uczestniczy w nieformalnym dialogu wielkiej piątki, która w obszarze spraw wewnętrznych stała się już wielką szóstką, gdyż do tego nieformalnego ugrupowania przystąpiła Polska.</u>
<u xml:id="u-13.19" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Wielka Brytania zaproponowała, żeby ta szóstka krajów spotykała się na szczeblu eksperckim – dyrektorów politycznych i rozmawiała o najważniejszych wyzwaniach w polityce międzynarodowej.</u>
<u xml:id="u-13.20" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Doprowadzenie do stałego, szerszego zakresu rozmów w większym formacie będzie stabilizowało Polskę jako jedno z wiodących państw w Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-13.21" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Aktualne zagadnienia z agendy europejskiej będą przedmiotem mojego zainteresowania, rozpoznawania stanowiska brytyjskiego, wyjaśniania naszego i szukania momentów stycznych.</u>
<u xml:id="u-13.22" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Warto mieć w pamięci, że Polska w drugiej połowie 2011 r. obejmie przewodnictwo w Unii Europejskiej. Najbliższe lata powinny być dobrze wykorzystane, żeby przygotować jak najlepszy grunt, jak najlepsze zrozumienie dla celów naszego przewodnictwa.</u>
<u xml:id="u-13.23" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Krótko chciałabym się odnieść do sceny wewnętrznej w Wielkiej Brytanii. Premier Tony Blair zadeklarował, że w następnym roku odejdzie ze swojego stanowiska. Wydaje się, że jego następcą będzie Gordon Brown.</u>
<u xml:id="u-13.24" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Patrząc na czekające Europę inne ważne zmiany polityczne, jakimi będą chociażby przyszłoroczne wybory prezydenckie we Francji, interesującą dla mnie kwestią będzie obserwowanie tego, jak zmiany w wewnętrznej polityce brytyjskiej oraz w innych krajach europejskich wpłyną na dialog brytyjski z tymi partnerami.</u>
<u xml:id="u-13.25" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Chciałam również podkreślić wagę naszego dialogu z Brytyjczykami w kontekście sąsiedztwa Unii Europejskiej, czyli wymiaru wschodniego Unii. Mam na myśli wspólne działania w odniesieniu do Ukrainy i Białorusi, dialog na temat Rosji, ale także wspólne myślenie o sytuacji na Północnym Kaukazie czy w Azji Centralnej.</u>
<u xml:id="u-13.26" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">O wyzwaniach globalnych częściowo już wspomniałam. Mówiła o tym również pani minister. Mam na myśli szczególne zainteresowanie i kompetencję brytyjską dotyczącą obszaru Bliskiego Wschodu i tzw. Szerokiego Bliskiego Wschodu. Bliski Wschód jest także tradycyjnie obszarem aktywności Polski. Wydarzenia z ostatnich tygodni – nasza deklaracja dotycząca Libanu, wizyta pana prezydenta w Izraelu sprawiają, że Polska jest równie ciekawym partnerem i rozmówcą dla strony brytyjskiej, jak Wielka Brytania dla nas.</u>
<u xml:id="u-13.27" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Wśród wyzwań globalnych należy wymienić Irak, Afganistan, zagrożenia terrorystyczne, ale także kwestie dotyczące zmian klimatycznych, które są bardzo wysoko na agendzie brytyjskiej, problem ubóstwa, wyzwania ze strony rozwijających się gospodarek, takich jak Indie i Chiny.</u>
<u xml:id="u-13.28" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Wielka Brytania jest stałym członkiem Rady Bezpieczeństwa. Polska ubiega się o miejsce niestałego członka Rady na lata 2010-2011. Będę zabiegała o to, żeby uzyskać poparcie Brytyjczyków w tych działaniach.</u>
<u xml:id="u-13.29" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Jestem przekonana, że należy koncentrować się nie tylko na dialogu z dyplomatami czy też z politykami. W Wielkiej Brytanii mają siedziby bardzo wpływowe ośrodki politologiczne, naukowe oraz uniwersyteckie.</u>
<u xml:id="u-13.30" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Przechodząc do omówienia stosunków stricte dwustronnych, pozwolą państwo, że potraktuję to zagadnienie dosyć skrótowo, gdyż to jest elementarz każdego ambasadora i zapewne przy każdym przesłuchaniu kandydatów prezentowanych przez ministra spraw zagranicznych słyszą państwo podobne treści. Będziemy wspierali istniejące kontakty, inicjowali nowe obszary współpracy tam, gdzie jest to możliwe, wskazywali na nowe możliwości. Analizując sytuacje wewnętrzne, będziemy wskazywali na pojawiające się zagrożenia.</u>
<u xml:id="u-13.31" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Obok współpracy rządowej niezwykle istotne są kontakty parlamentarne. Z dużym zadowoleniem odnotowałam, że w tym roku Komisja Spraw Zagranicznych przyjmowała delegację Komisji Spraw Zagranicznych Izby Gmin. Mam nadzieję, że te kontakty, a także aktywność polsko-brytyjskiej grupy parlamentarnej będą znaczące.</u>
<u xml:id="u-13.32" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Widzę również miejsce do wspierania kontaktów pomiędzy centralami związków zawodowych czy organizacjami pracodawców w kontekście wątku rynku pracy, do omówienia którego przejdę za chwilę.</u>
<u xml:id="u-13.33" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Oczywiście Zjednoczone Królestwo to nie tylko Londyn. Należy utrzymywać bliskie kontakty z władzami lokalnymi Szkocji, Walii, Irlandii Północnej.</u>
<u xml:id="u-13.34" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Jeśli chodzi o współpracę gospodarczą, warto zaznaczyć, że mamy cały czas wzrastające obroty i bilans tych obrotów jest dla Polski pozytywny. Istnieje infrastruktura dla tych kontaktów, mianowicie działające Polsko-Brytyjska i Brytyjsko-Polska Izba Handlowa.</u>
<u xml:id="u-13.35" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">W tym kontekście chciałabym przypomnieć o reformie polskiej służby ekonomicznej, która doprowadziła do tego, że w ambasadach znalazły się w pełni zintegrowane wydziały ekonomiczne, a ponadto powstały wydziały promocji inwestycji i handlu. Jestem przekonana, że ta nowa struktura w sposób skuteczniejszy będzie zajmowała się wymiarem gospodarczym, ekonomicznym, finansowym na szczeblu państwowym, a jednocześnie w sposób bardziej elastyczny będzie prowadzona promocja.</u>
<u xml:id="u-13.36" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Pragnę również wspomnieć o sferze kultury. Z bardzo licznych połączeń lotnicze, jakie funkcjonują pomiędzy wieloma lotniskami w Polsce i na terenie Wielkiej Brytanii, korzystają nie tylko osoby udające się do pracy w Wielkiej Brytanii. Coraz więcej turystów przyjeżdża do Polski i tę okazję trzeba dobrze wykorzystać oraz rozpropagować.</u>
<u xml:id="u-13.37" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Londyn jest chyba najbardziej opiniotwórczą i wymagającą sceną kulturalną w Europie. Sukces w Londynie przenosi się na inne części Europy. W Londynie działa Instytut Kultury Polskiej, który – moim zdaniem – słusznie działa dwutorowo. Z jednej strony poszukuje partnerów brytyjskich do organizowania w ciągu roku kilku ważnych akcji na zewnątrz instytutu. Z drugiej strony realizuje kilka mniejszych programów prowadzonych siłami własnymi.</u>
<u xml:id="u-13.38" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">W najbliższym czasie przewidujemy dwie znaczące kulturalne akcje w Wielkiej Brytanii. W 2007 r. obchodzony będzie „Rok Konradowski”. Niektóre projekty już zostały uzgodnione.</u>
<u xml:id="u-13.39" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Drugie, znacznie bardziej ambitne i trudniejsze przedsięwzięcie, dotyczy naszych planów związanych z 2009 r., kiedy chcielibyśmy przedstawić w Wielkiej Brytanii polski sezon kulturalny. Byłaby to bardzo szeroka prezentacja kultury polskiej, z takimi aspektami, jak osiągnięcia polskiej archeologii czy np. tradycja polskiego parlamentaryzmu.</u>
<u xml:id="u-13.40" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Chciałabym również wspomnieć o olbrzymim potencjale w obszarze nauki. Rozwija się współpraca pomiędzy akademiami nauk, uczelniami, ale istotna jest także obecność około 1,5 tys. polskich studentów na uczelniach brytyjskich.</u>
<u xml:id="u-13.41" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Kiedy przeczytałam te dane, zamarzyła mi się sytuacja, którą widziałam kilkanaście lat w Szwecji. Kiedy Szwecja przystąpiła do Unii Europejskiej i jej studenci w ramach wymiany zaczęli jeździć za granicę, Instytut Szwedzki zaopatrywał tych młodych ludzi w tzw. walizeczkę ambasadora, dając im przygotowane pod kątem kraju, do którego się wybierali, materiały promocyjne i informacyjne na temat Szwecji.</u>
<u xml:id="u-13.42" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Myślę, że grupa półtora tysiąca młodych ludzi, bardzo prężnych i inteligentnych, znakomicie wsparłaby działania promocyjne.</u>
<u xml:id="u-13.43" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Istotnym zagadnieniem jest praca Polsko-Brytyjskiej Komisji Historycznej do Spraw Dokumentacji Działalności Polskiego Wywiadu w II Wojnie Światowej i Jego Współdziałania z Wywiadem Brytyjskim. Komisja opracowała dwa tomy, które w sposób ewidentny pokazały niezwykły wkład polskiego wywiadu w czasie drugiej wojny światowej w pozyskanie informacji, z których korzystali Brytyjczycy. 98% przekazanych przez polski wywiad informacji okazało się mieć wartość wielką albo bardzo wielką.</u>
<u xml:id="u-13.44" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Prace miały być zakończone, okazuje się jednak, że będą kontynuowane, ponieważ pojawiają się kolejne źródła, które wskazują na to, że współpraca była jeszcze szersza niż to wydawało się na początku.</u>
<u xml:id="u-13.45" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Ten wątek prowadzi mnie do tematu Polaków i Polonii. Rozpocznę od krótkiego odnotowania obecności w Wielkiej Brytanii najstarszej Polonii, niepodległościowej, która przez dziesięciolecia przechowała w Wielkiej Brytanii najwspanialsze tradycje II Rzeczypospolitej, tworząc wiele wspaniałych instytucji. Wspomnę chociażby o Muzeum im. Gen. Sikorskiego.</u>
<u xml:id="u-13.46" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Wśród tej Polonii są również przedstawiciele środowiska żydowskiego, którzy są chętni do dialogu i są bardzo ciekawym partnerem.</u>
<u xml:id="u-13.47" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Pojawiła się duża grupa najnowszej Polonii, dobrze sytuowanej. Są to Polacy, którzy pracują w centrum finansowym Londynu. W ostatnich latach, z inspiracji ambasadora Stanisława Komorowskiego został zawiązany Polish City Club, który zrzesza młodych ludzi, mających już bardzo wysoką pozycję w City, którzy często awansują i wyjeżdżają do innych regionów świata.</u>
<u xml:id="u-13.48" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Ten klub stworzył im płaszczyznę spotkań, przywiązał ich znacznie mocniej do Polski. Niewątpliwie zasługuje na moje bardzo życzliwe zainteresowanie.</u>
<u xml:id="u-13.49" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Ponadto mamy olbrzymią rzeszę Polaków, którzy przyjeżdżają na krótsze i dłuższe okresy w celu podjęcia pracy zarobkowej w Wielkiej Brytanii. Oficjalne rejestry podają około 260 tys. ludzi. Wszyscy mamy świadomość, zarówno my w Polsce, jak i Brytyjczycy, że liczba ta zapewne jest znacznie większa i może sięgać 400-500 tys.</u>
<u xml:id="u-13.50" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Ich obecność na terenie Wielkiej Brytanii spowodowała konsekwencje dla ich życia, ale także dla funkcjonowania polskiej służby konsularnej. Liczba czynności konsularnych na terenie Zjednoczonego Królestwa wzrosła średnio ponad 4-krotnie.</u>
<u xml:id="u-13.51" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Ministerstwo Spraw Zagranicznych w ramach środków i możliwości, które ma, podjęło stosowne działania. Do konsulatu generalnego w Londynie zostały skierowane dwie osoby. W tym miesiącu pojedzie trzeci pracownik.</u>
<u xml:id="u-13.52" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Konsulat w Edynburgu został wzmocniony o jedną osobę. Niezależnie od tego wsparcia osobowego zadaniem naszych przedstawicieli służb konsularnych jest również przyjrzenie się systemowi pracy w konsulatach generalnych i zastanowienie się, czy i w jaki sposób tę pracę można by usprawnić.</u>
<u xml:id="u-13.53" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">W niektórych miejscach, jak np. w przypadku Londynu, olbrzymim problemem są ograniczenia lokalowe. Nawet, gdybyśmy znaleźli środki, aby wysłać znacznie więcej pracowników, nie ma ich gdzie pomieścić.</u>
<u xml:id="u-13.54" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Zastanawiamy się również nad lepszym wykorzystaniem sieci konsulów honorowych. Pojawia się pytanie, czy byliby oni gotowi podołać nowym obowiązkom w nowej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-13.55" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Obecnie trwają prace nad rządowym programem pomocy dla osób wyjeżdżających za granicę w celu podjęcia pracy. Nie chciałabym uprzedzać wyników pracy nad tym programem, ale niewątpliwie jest on zakrojony bardzo szeroko. Są w nim przewidziane zadania do wypełnienia przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych, a także przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej i Ministerstwo Edukacji Narodowej.</u>
<u xml:id="u-13.56" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Zdajemy sobie sprawę, że jest duża i coraz bardziej rosnąca grupa dzieci w wieku szkolnym. Są również zadania, które należałoby wykonać w Polsce, dotyczące chociażby informacji przez wyjazdem dla osób, które decydują się na wyjazd. Jeśli ktoś zdecyduje się powrócić do Polski, powinno to być możliwie proste.</u>
<u xml:id="u-13.57" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Przed swoim wyjazdem będę potrzebowała dużo czasu, żeby na ten temat porozmawiać w różnych instytucjach, związkach zawodowych, a także w Episkopacie. Olbrzymią rolę odgrywa polska misja katolicka na obszarze Wielkiej Brytanii.</u>
<u xml:id="u-13.58" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">Jestem przekonana, że w sprawach zmierzających do usprawnienia działalności polskiej służby konsularnej na terenie Wielkiej Brytanii będzie potrzebna pomoc Komisji, bo w ślad za tym będą potrzebne większe środki finansowe.</u>
<u xml:id="u-13.59" who="#KandydatkanastanowiskoambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRPwZjednoczonymKrolestwieWielkiejBrytaniiiIrlandiiPolnocnejBarbaraTugeErecinska">W przyszłym roku planujemy otwarcie na terenie Wielkiej Brytanii dodatkowego konsulatu, co wiąże się z koniecznością przeznaczenia dodatkowych środków. Z mojej wiedzy wynika, że siedziba konsulatu generalnego w Londynie zdecydowanie nie odpowiada istniejącym potrzebom. Z góry sygnalizuję, że zapewne będziemy prosili o wsparcie finansowe dla budynku Instytutu Polskiego, którego stan jest opłakany.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Dziękuję pani minister za obszerną i wyczerpującą prezentację. Proszę państwa posłów o zadawanie pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselDariuszLipinski">Chciałbym zwrócić uwagę na dwa wątki, które pojawiły się w wystąpieniu pani minister, i nieco uszczegółowić wypowiedź pani minister.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PoselDariuszLipinski">Pierwsza kwestia dotyczy wspólnego myślenia Polski i Wielkiej Brytanii o Wschodzie Europy, o Ukrainie, Białorusi i krajach kaukaskich. Czy to jest pewna ogólna formuła o charakterze życzeniowym, czy też pani minister ma bardziej sprecyzowane koncepcje dotyczące większego zaangażowania się Wielkiej Brytanii w sprawy Wschodu, wspólnie z Polską.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PoselDariuszLipinski">Jeśli tak, jakie to są koncepcje i pomysły?</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PoselDariuszLipinski">Drugie pytanie dotyczy wątku pomocy konsularnej dla Polaków w Wielkiej Brytanii. Wiemy, że sytuacja jest zła. Kilka tygodni temu czytaliśmy historię młodego chłopaka, który zgubił dokumenty i kilka tygodni musiał czekać w kolejce do konsula RP</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PoselDariuszLipinski">Czy pani minister ma pełne rozeznanie tego problemu. Jakie są potrzeby organizacyjne, budżetowe, etatowe, aby do takich sytuacji nie dochodziło? Jakie są pani propozycje dotyczące zwłaszcza najbliższego okresu, bo sytuacja jest bardzo trudna, a my jesteśmy na etapie przygotowywania budżetu i być może moglibyśmy być pomocni.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Może ja jednak odpowiem, ponieważ część pytań albo sposób zadania pytania przez pana posła wskazuje na to, że skuteczne uporanie się z problemem wymaga włączenia się całego kierownictwa MSZ i stosownych ciągłych działań ambasadora. Jestem przekonana, że pani minister będzie najlepszym możliwym ambasadorem, który będzie najlepszym doradcą ministra spraw zagranicznych, sugerującym, jakie działania podejmować.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Jeśli chodzi o zbieżność stanowisk Polski i Zjednoczonego Królestwa w sprawach dotyczących polityki wschodniej, Polska i Wielka Brytania od wielu lat współpracowały, realizując wspólne programy. Wielu spośród państwa posłów ma wiedzę na temat takiego zaangażowania np. na Ukrainie.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Jesteśmy w przededniu uzgodnienia mandatu negocjacyjnego do przyszłej umowy między Unią Europejską i Rosją, a także mandatu negocjacyjnego do regulacji umownych między Unią Europejską a Ukrainą. Wielka Brytania jest aktywnym członkiem Unii Europejskiej, oddziaływującym na wspólne stanowisko Unii Europejskiej na Kaukazie.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Wszystkie te miejsca są przedmiotem szczególnego zainteresowania Polski. Chcemy konsultować wszystkie elementy naszego stanowiska z partnerem brytyjskimi chcemy utrzymać naszą rolę eksperta w sprawach wschodnich.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Nie chcielibyśmy, żeby wschodnia granica Unii Europejskiej czy obszar leżący na Wschód od granicy Unii stał się obszarem szczególnym w stosunku do innych kierunków zainteresowania Unii Europejskiej, czyli obszarem, który jest regulowany innymi prawami i w inny sposób angażuje Unię Europejską niż np. basen Morza Śródziemnego.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">To jest przedmiotem naszego szczególnego zainteresowania. Mamy zdefiniowane, sprecyzowane poglądy na temat tego, jak powinny wyglądać kierunki polityki zewnętrznej Unii Europejskiej wobec tych obszarów.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Chcielibyśmy, żeby w stosunku do Ukrainy taką perspektywą była w krótkim okresie umowa stowarzyszeniowa prowadząca do członkostwa Ukrainy w Unii, niezależnie od obecnego stanu świadomości politycznej państw Unii Europejskiej albo woli politycznej przeprowadzenia takiego scenariusza.</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Dla pozyskiwania kluczowych partnerów potrzebni nam są tacy ambasadorowie, jak pani Barbara Tuge-Erecińska, bo jest to poważne zadanie. Zdaję sobie sprawę, jak wiele kluczowych państw Unii Europejskiej popiera takie myślenie np. w stosunku do Ukrainy.</u>
<u xml:id="u-16.8" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Jeśli gdzieś będzie można szukać partnerów, to akurat w tej sprawie znacznie łatwiej będzie uzyskać zbieżność poglądów wśród dyplomatów brytyjskich, przedstawicieli rządu brytyjskiego, rządów skandynawskich niż w głównym „motorze” Unii Europejskiej, czyli w ramach Trójkąta Weimarskiego. Tutaj rozbieżność poglądów wydaje się znacznie poważniejsza.</u>
<u xml:id="u-16.9" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Będziemy zabiegać o poparcie wszystkich naszych partnerów. Zaangażowanie Polski na Kaukazie i nasze zainteresowanie Kaukazem wynika z naszych planów dotyczących dywersyfikacji zaopatrzenia Polski w nośniki energii. To jest bardzo ważny obszar. Liczymy na współpracę z tymi państwami, a także na zrozumienie ze strony kluczowych państw Unii Europejskiej dla naszych priorytetów w dziedzinie bezpieczeństwa energetycznego.</u>
<u xml:id="u-16.10" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Zdajemy sobie sprawę, że Zjednoczone Królestwo ma zupełnie inną sytuację w zakresie bezpieczeństwa energetycznego, inny bilans energetyczny, a zatem inne priorytety. Sądzimy jednak, że przy dobrej, sprawnej dyplomacji będziemy w stanie przekonać naszego brytyjskiego partnera do uwzględniania również naszych racji w realizacji wspólnych przedsięwzięć Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#KandydatkanaambasadoraRPBarbaraTugeErecinska">Myślę, że pani minister bardzo obszernie odpowiedziała na pytania pana posła i bardzo za to dziękuję.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#KandydatkanaambasadoraRPBarbaraTugeErecinska">Rzeczywiście jest tak, że spotykając się z dyplomatami państw Unii Europejskiej, nie od wielu usłyszy się stwierdzenie, że Unia Europejska powinna nadal się rozszerzać. Brytyjczycy prezentują taką opinię.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#KandydatkanaambasadoraRPBarbaraTugeErecinska">Na bazie chociażby tego wspólnego mianownika można próbować kreślić wspólne plany. Czasami różnimy się co do naszych ambicji czy sposobu postępowania, ale to jest dobry punkt wyjścia do określenia współpracy.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#KandydatkanaambasadoraRPBarbaraTugeErecinska">Jeśli chodzi o kwestie pomocy konsularnej, ważne jest, że na etapie przygotowywania programu rządowego pomocy Polakom dokonujemy przeglądu wszelkich mechanizmów, które mogłyby tę sytuację usprawnić, początkowo w sposób doraźny, potem w sposób trwały.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#KandydatkanaambasadoraRPBarbaraTugeErecinska">Pan poseł sygnalizował, że ktoś, kto zgubił paszport, musi długo czekać. Istnieją przepisy, które mówią o konieczności osobistego stawiennictwa przed konsulem w celu złożenia aplikacji o paszport. Dwukrotne wybranie się do urzędu konsularnego, żeby osobiście złożyć wniosek i odebrać paszport, niewątpliwie stanowi utrudnienie.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#KandydatkanaambasadoraRPBarbaraTugeErecinska">Prowadzonych jest wiele analiz prawnych, które mają na celu wskazać, gdzie można by dokonać zmian, które usprawniłyby procedurę.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#KandydatkanaambasadoraRPBarbaraTugeErecinska">Teraz wprowadzone zostało rozwiązanie, że konsul raz w tygodniu wyjeżdża do Manchesteru, gdzie przyjmuje osoby potrzebujące pomocy. Jest to odległość 400 km od Londynu. Podejmowane są zatem różne działania doraźne.</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#KandydatkanaambasadoraRPBarbaraTugeErecinska">Sądzę, że program rządowy, nad którym prace postępują niezwykle szybko, doprowadzi do analiz możliwości istniejących we wszystkich urzędach. Trzeba wiedzieć, co można zrobić szybko oraz z zachowaniem całej drogi prawnej, żeby tę sytuację poprawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselJanRzymelka">Jedno z moich pytań jest natury historiozoficznej, a drugie dotyczy polskiej inteligencji, która wyjeżdża z Polski i udaje się do Wielkiej Brytanii oraz Irlandii. Działania konsularne nie odpowiadają na zapotrzebowanie, o którym mówi starsze pokolenie. Niezwykle ważne jest, jak spowodować, żeby większość osób spośród 500-tysięcznej emigracji zarobkowej po pewnym czasie chciała wrócić do kraju.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PoselJanRzymelka">Jakie instytucje powinniśmy wykreować w Londynie, Edynburgu, aby najlepsi absolwenci polskich uczelni, którzy udali się na emigrację, chcieli wrócić do kraju? Jaka jest rola Polski w wykreowaniu pewnych instytucji za granicą, pomagających tym młodym ludziom w utrzymaniu więzi z krajem? Ważne jest, żeby ich dzieci w przedszkolach i żłobkach miały szansę uczenia się języka polskiego.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PoselJanRzymelka">Pytanie historiozoficzne jest następujące. Jaka była przyczyna, że Wielka Brytania, która była mocarstwem kolonialnym, zwycięzcą drugiej wojny światowej, w ciągu 15-20 lat po drugiej wojnie światowej zaczęła przegrywać z tymi, których pokonała, czyli z Niemcami?</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PoselJanRzymelka">Chodzi mi o relacje brytyjsko-niemieckie. Jakie z tego płyną doświadczenia dla Polski? Czego należy uniknąć, żeby nie okazało się, iż równowaga sił w Europie będzie coraz bardziej zaburzana?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Rozumiem, że pierwsze pytanie jest skierowane do rządu. Chciałam nieco rozszerzyć wypowiedź pani Barbary Tuge-Erecińskiej. Otóż pod kierunkiem ministra Przemysława Gosiewskiego pracuje zespół, który przygotowuje program rządowy, znacznie szerszy niż zakładający wyłącznie opiekę konsularną nad przedstawicielami młodego pokolenia emigracji zarobkowej, w tym młodą polską inteligencją, najlepiej wykształconymi ludźmi, którzy wyjeżdżają w wyniku otwarcia rynków pracy, zapoczątkowanego 1 maja 2004 r., z chwilą polskiej akcesji do Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Wiemy, że ten problem będzie narastał, ponieważ inne państwa w sposób nieunikniony będą otwierały swoje rynki pracy dla Polaków. Chcielibyśmy, żeby korzystając z doświadczeń pierwszych dwóch lat członkostwa opracować program, który będzie służył opiece nad Polakami wyjeżdżającymi do wszystkich państw członkowskich, a być może zostanie rozszerzony poza obszar Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Jeśli chodzi o Unię Europejską, powinna ulec znacznemu zintensyfikowaniu faza konsultacyjna między instytucjami odpowiadającymi za rynki pracy. W dniu wczorajszym spotkałam się z szefową Państwowej Inspekcji Pracy w sytuacji zmieniających się zadań PIP. Jej rola koordynacyjna, rola w rozmowach, w konsultacjach z partnerami spośród państw członkowskich Unii Europejskiej jest ogromna, podobnie jak rola odpowiadającego konstytucyjnie za tę dziedzinę ministra pracy i polityki społecznej.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Jest to program, który znacznie wykracza poza możliwości samego MSZ, chociaż w znaczącym stopniu będziemy włączeni w te działania. Będzie to oznaczało również poszerzanie naszej kadry, zasobów służby konsularnej, poprawę bazy materialnej funkcjonowania służby konsularnej oraz zmiany dotyczące statusu konsulów.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Nasz własny wkład jest obecnie przedmiotem analiz wewnętrznych oraz konsultacji z partnerami rządowymi i pozarządowymi. Widzimy ogromną rolę zarówno kościołów, jak i organizacji pozarządowych. Tego typu program wymaga znacznego wysiłku całego polskiego społeczeństwa, nie tylko rządu.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Oczywiście zależy nam na powrocie tych młodych ludzi. Oni wzbogaceni o wiedzę na temat kultury pracy, wiedzę zawodową będą przyczyniać się do rozwoju naszego kraju. Ogromnie ważna jest rola informacyjna wewnątrz kraju, ale także pośrednictwo pracy wewnątrz kraju, które już służy pomocą wielu Polakom wyjeżdżającym za granicę.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Podobnie jak Wielka Brytania, Polska chciałaby utrzymywać jak najlepsze stosunki ze wszystkimi partnerami. Być może w tej chwili stosunki między Wielką Brytanią a Niemcami w ocenie MSZ są znacznie lepsze niż kilka lat temu, przede wszystkim po zaangażowaniu państw koalicyjnych w Iraku. Nastąpiło przeorientowanie polityki zagranicznej Niemiec i skierowanie jej na tory euroatlantyckie, co sprzyja takiemu zbliżeniu. Będzie zapewne sprzyjało również zbliżeniu z Polską.</u>
<u xml:id="u-19.7" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Wielka Brytania zachowuje pełną suwerenność w prowadzeniu polityki i spojrzenie zorientowane na własne interesy. Nie ma najmniejszych rozbieżności, jeśli chodzi o intencje, z polską polityką zagraniczną.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#KandydatkanaambasadoraRPBarbaraTugeErecinska">Jeśli chodzi o polską inteligencję, myślę, że ci młodzi ludzie z jednej strony organizują się w sposób spontaniczny. Powstają różne organizacje polskie. W tym roku powstała organizacja pod nazwą „Polish Street”. Dawniejsze organizacje polonijne, kościoły są miejscami pierwszego spotkania. Widzę również rolę polskich placówek dyplomatycznych, Instytutu Kultury Polskiej.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#KandydatkanaambasadoraRPBarbaraTugeErecinska">Oczywiście trzeba zapewnić także naukę języka polskiego dla dzieci Polaków wyjeżdżających czasowo za granicę. Te kwestie uwzględni program rządowy, który musi być dobrze przemyślany. Z jednej strony są to działania na terenie Wielkiej Brytanii, pomoc i inspiracja w zakładaniu świetlic polskich, gdzie po szkole dzieci mogłyby się spotykać w środowisku polskim i rozmawiać.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#KandydatkanaambasadoraRPBarbaraTugeErecinska">Należy podjąć rozmowy z partnerami miejscowymi, żeby powstały fakultatywne klasy z językiem polskim, gdzie oprócz programu brytyjskiego byłaby możliwość nauki języka polskiego, historii.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#KandydatkanaambasadoraRPBarbaraTugeErecinska">Obawiam się, że na pytanie historiozoficzne pana posła nie odpowiem zbyt precyzyjnie, poza podzieleniem się pewną refleksją dotyczącą tego, co się wydarzyło i zmieniło sytuację w Wielkiej Brytanii na początku lat 80.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#KandydatkanaambasadoraRPBarbaraTugeErecinska">Razem z panią minister siedziałyśmy wówczas w tym samym pokoju działu zagranicznego Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” i dostawałyśmy przemycane grypsy od strajkujących i czasami więzionych brytyjskich górników, którzy prosili o wsparcie ze strony Solidarności.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#KandydatkanaambasadoraRPBarbaraTugeErecinska">To, co się wówczas wydarzyło, przy olbrzymich trudnościach dla społeczeństwa, realizowane było pod nazwą – reformy i modernizacja. Wielka Brytania, która nie zauważyła po 1945 r., że świat poszedł dalej i nastąpiła olbrzymia fala modernizacji, która przeszła przez Europę, w tym odbudowane ze zgliszcz Niemcy, boleśnie ocknęła się w końcu lat 60.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Chciałbym zaakcentować, że z prawdziwą przyjemnością wysłuchałem wprowadzenia pani minister, która kandyduje na stanowisko ambasadora. Pani minister „po męsku” przedstawiła główne zadania i wyzwania, co bardzo mi się podobało.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PoselTadeuszIwinski">Zawsze jednak dostaję drgawek, gdy słyszę rusycyzm „sowiecki” zamiast polskiego terminu „radziecki”, ale to jest inny wątek.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PoselTadeuszIwinski">Odnoszę wrażenie, że mamy do czynienia ze spóźnionym przesłuchaniem kandydatki na ministra spraw zagranicznych. To jest bardzo nietypowa sytuacja, ponieważ gdy trzeba było, żeby pani minister poprzednio wypowiedziała się w kluczowej sprawie absurdalnych wypowiedzi ministra Antoniego Macierewicza, to pani wygłosiła dwuminutowe oświadczenie, po czym opuściła pani obrady Komisji.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#PoselTadeuszIwinski">Obecnie pani minister zastępuje swoją koleżankę, która świetnie da sobie radę.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#PoselTadeuszIwinski">Chciałbym sformułować dwa pytania szczegółowe. Po pierwsze, uważam, że słabością wszystkich polskich ambasadorów jest to, iż nie przywiązywali dostatecznej wagi do kontaktów z parlamentem. To jest ojczyzna systemu parlamentarnego i tam w kontaktach z laborzystami, torysami czy z liberałami można załatwić wiele spraw, których nie załatwi się drogą rządową.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#PoselTadeuszIwinski">Współpraca grup parlamentarnych jest dosyć nikła. Obecnie działająca grupa polsko-brytyjska ma się nijak do grup działających w poprzednich kadencjach.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#PoselTadeuszIwinski">Mam prośbę, żeby pamiętać, iż jest to kluczowa sprawa.</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#PoselTadeuszIwinski">Druga kwestia dotyczy bezpieczeństwa energetycznego i pragmatyzmu w polityce zagranicznej. Stanowisko brytyjskie w sprawie gazociągu północnego jest zupełnie inne niż nasze, charakteryzuje się pragmatyzmem. Czasem warto uczyć się od Brytyjczyków, że zamiast się obrażać, należy słuchać i rozmawiać, także w kwestiach energetycznych.</u>
<u xml:id="u-21.8" who="#PoselTadeuszIwinski">Jeśli misja pani ambasador pomoże w tym, żeby polski rząd w tej sprawie przestał zachowywać się jak „słoń w składzie porcelany”, byłby to bardzo pożyteczny element pobytu.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Pozwoli pan, że będę polemizował z pierwszą częścią wypowiedzi pana posła, dotyczącą kwestii semantycznej.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Otóż w języku polskim przymiotnik „radziecki” kojarzony jest z radą miejską w starej Polsce. Mówiło się o księgach radzieckich czy też ławkach radzieckich. Mam wrażenie, że przymiotnik „sowiecki” zdobył sobie przestrzeń w polszczyźnie.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Czy pani minister zechce odpowiedzieć?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Trudno jest odpowiedzieć panu posłowi, bo nie zadał pytania, tylko przedstawił komentarz.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Nie mam wątpliwości, że pani ambasador będzie przekazywała bardzo obszerne informacje na temat stanowisk państwa, w sprawach szczegółowych, w tym stanowiska dotyczącego gazociągu północnego bądź ewolucji tego stanowiska, chociaż na obecnym etapie stanowisko jest nam znane.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Liczę szczególnie na ten element talentu pani minister i jej zdolności przekonywania, który pozwoli jej skutecznie przedstawiać stanowisko Polski i wpływać na stanowisko naszego partnera. To jest jej zadanie, a nie przekonywanie rządu polskiego do stanowiska partnera, czyli rządu kraju urzędowania.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Zdaję sobie sprawę z różnic między bilansem energetycznym, historycznymi kierunkami zaangażowania, podjętymi już decyzjami, które wyznaczają margines swobody w postępowaniu. W innej sytuacji znajduje się państwo tranzytu nośników energii z Rosji do Europy Zachodniej i dalej, a innej państwo, które jest odbiorcą.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Stare państwa członkowskie Unii Europejskiej w dobie kryzysu na Bliskim Wschodzie i zagrożeń terrorystycznych, jako element swojej dywersyfikacji i stabilności zaopatrzenia postrzegają dostawy z Rosji.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#MinistersprawzagranicznychAnnaFotyga">Polska jest w innej sytuacji, nie tylko dlatego, że jest krajem tranzytowym, ale również dlatego, że jest w znacznym stopniu uzależniona od dostaw z jednego kierunku. Dlatego chcemy realizować program dywersyfikacji zaopatrzenia w energię i stąd wynika rozbieżność stanowisk Polski i Wielkiej Brytanii w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Sformułowałem jeszcze pytanie dotyczące kontaktów z parlamentarzystami.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#KandydatkanaambasadoraRPBarbaraTugeErecinska">Nie zareagowałam na wypowiedź pana posła, ponieważ odebrałam to jako rekomendację czy też zalecenie pana posła, które absolutnie przyjmuję. Jestem głęboko przekonana, że kontakty z parlamentarzystami są bardzo cenne. Kiedy mówiłam o kontaktach dyplomatycznych i politycznych, miałam na myśli również parlamentarzystów.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Sądzę, że jedną z pierwszych próśb do pani ambasador ze strony Komisji będzie prośba o zorganizowanie wizyty delegacji Komisji w Izbie Gmin. Na początku roku gościliśmy delegację Komisji Spraw Zagranicznych Izby Gmin. Najwyższy czas na rewizytę, zwłaszcza że tematów interesujących obie strony jest sporo. Będziemy wdzięczni pani minister za przygotowanie gruntu pod tę wizytę.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselKrzysztofLisek">Pozwalam sobie jako osoba, która panią minister Barbarę Tuge-Erecińską zna 17 lat, przyłączyć się do rekomendacji pani minister. Znam panią minister z działalności publicznej, społecznej i zawodowej i gorąco rekomenduję państwu tę kandydaturę.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PoselKrzysztofLisek">Mamy do czynienia ze wspaniałym połączeniem profesjonalizmu, doświadczenia, wiedzy z zaangażowaniem i wręcz pasją w sferze działalności dyplomatycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Wypowiedź pana posła traktuję nie tylko w kategoriach rekomendacji dla pani minister Barbary Tuge-Erecińskiej, ale także jako wyraz przekonania, iż pomiędzy rządem i opozycją powinien istnieć konsens w polityce zagranicznej.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Jeśli państwo pozwolą, zadam jeszcze jedno pytanie. Zapewne jedną z istotniejszych kwestii w pani działalności jako ambasadora będzie praca nad koncepcją unijnej polityki wschodniej, nad propozycją niemiecką, która obecnie jest przygotowywana.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Jak pani widzi możliwość przekonania Wielkiej Brytanii do uwzględnienia w tej koncepcji polskich postulatów? Jak pani wyobraża sobie swoją pracę w tym zakresie oraz udział posłów, którzy mogliby być ambasadorami tej koncepcji w Izbie Gmin?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#KandydatkanaambasadoraRPBarbaraTugeErecinska">Kwestia polskich priorytetów, jeśli chodzi o europejską politykę sąsiedztwa, będzie jednym z wiodących tematów. Istotne jest podejście brytyjskie, że Unia nie powinna się zamykać, lecz kontynuować proces rozszerzenia.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#KandydatkanaambasadoraRPBarbaraTugeErecinska">Żeby to życzliwe określenie, ale może nie do końca wypełnione treścią, stało się wypełnione treścią, potrzebna jest znacznie większa wiedza przekazywana na temat Ukrainy. To, co obecnie widzimy na ukraińskiej scenie politycznej, chociażby wystąpienie premiera Wiktora Janukowycza w NATO, w którym stwierdził, że Ukraina rezygnuje z ubiegania się na tym etapie o tzw. MAP, może budzić wątpliwości, czy podnoszenie postulatu o coraz mocniejszym wiązaniu Ukrainy ze strukturami europejskimi jest uzasadnione.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#KandydatkanaambasadoraRPBarbaraTugeErecinska">Potrzebna jest nasza wiedza i analiza. W odniesieniu do Białorusi Polska również musi występować w roli kraju informującego o tym, co się dzieje, pokazującego uwarunkowania Białorusi, związane z polityką, jaką prowadzi Rosja wobec tego kraju.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#KandydatkanaambasadoraRPBarbaraTugeErecinska">Jeśli chodzi o Kaukaz Południowy, miejmy nadzieję, że trzy kraje regionu podpiszą tzw. plan działania. Zostały one objęte polityką sąsiedztwa. Wielka Brytania, która na całym świecie ma swoje interesy, w tamtym regionie poprzez koncern BP, jest bardzo zainteresowana stabilnością tego regionu oraz tym, żeby brytyjskie interesy strategiczne i gospodarcze nie były przejmowane przez inne podmioty gospodarcze z dużego kraju sąsiadującego z Gruzją.</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#KandydatkanaambasadoraRPBarbaraTugeErecinska">Jest zatem duże pole do wzajemnej wymiany informacji i ukierunkowywania wspólnego myślenia. Potrzebę dyskusji i wymiany informacji, rozpoznawania stanowiska oraz nieścisłości w myśleniu partnera w dużej mierze mogłyby wypełnić kontakty i rozmowy między parlamentarzystami. Z dużym zadowoleniem słyszę, że pan przewodniczący i Komisja Spraw Zagranicznych widziałaby możliwość wizyty w Wielkiej Brytanii w nieodległym czasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Jeśli nie ma więcej pytań, przechodzimy do części zamkniętej. Proszę o pozostanie na sali państwa posłów i panią minister Annę Fotygę.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Pani minister, jest mi szczególnie miło pogratulować pani wyniku przesłuchania na forum Komisji. Członkowie Komisji jednogłośnie poparli pani kandydaturę. Gratuluję serdecznie.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Będzie nam żal, że nie będziemy mogli gościć pani na posiedzeniach Komisji. Zdobyła pani nasze uznanie i szacunek za swoją bardzo profesjonalną postawę.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#KandydatkanaambasadoraRPBarbaraTugeErecinska">Bardzo serdecznie dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Przechodzimy do pkt III porządku dziennego, który obejmuje rozpatrzenie zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów z druku nr 992.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Proszę ministra Janusza Stańczyka o krótkie przedstawienie umowy z druku nr 992.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Uzbekistanu o wzajemnej ochronie informacji niejawnych została podpisana w Taszkencie 18 stycznia 2005 r. Jej regulacje dotyczą współpracy właściwych polskich organów z ich uzbeckimi partnerami w zakresie wymiany i wzajemnej ochrony przekazywanych informacji niejawnych.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Jednocześnie będzie ona stanowić podstawę prawną do zawierania porozumień wykonawczych, umożliwi nawiązanie bliższej współpracy w zakresie obronności, gospodarki, zapewnienia bezpieczeństwa wewnętrznego i zwalczania najgroźniejszych form przestępczości.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Wymiana informacji niejawnych w tych dziedzinach oraz ich ochrona jest ważną przesłanką skuteczności działania właściwych organów obydwu państw. Zawarcie i ratyfikacja niniejszej umowy są zgodne z innymi działaniami podejmowanymi przez Polskę na arenie międzynarodowej, z szczególności z Umową między Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego o ochronie informacji, sporządzoną 6 marca 1997 r.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Wejście w życie przedmiotowej umowy nie będzie skutkować koniecznością wprowadzenia zmian w ustawodawstwie polskim. Jej uregulowania nie odbiegają bowiem od przepisów zawartych w ustawie z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych.</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Nie spowoduje dodatkowych skutków dla budżetu państwa. Ze względu na to, iż umowa nie wprowadza żadnych specjalnych zasad ochrony lub wymiany informacji niejawnych, innych niż określone w ustawie oraz ze względu na to, że nie zostały spełnione inne przesłanki, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90 Konstytucji RP, związanie Rzeczypospolitej Polskiej umową z Republiką Uzbekistanu o wzajemnej ochronie informacji niejawnych powinno nastąpić w trybie ratyfikacji bez uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie.</u>
<u xml:id="u-33.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Z uwagi na konieczność zapewnienia przepisom umowy charakteru prawa powszechnie obowiązującego nie jest możliwe związanie Rzeczypospolitej Polskiej przedmiotową umową w drodze zatwierdzenia w rozumieniu art. 12 ust. 3 ustawy o umowach międzynarodowych.</u>
<u xml:id="u-33.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Wnoszę o przyjęcie zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów z druku nr 992 bez zastrzeżeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Otrzymali państwo opinię eksperta sejmowego, pana Jana Morwińskiego, która uznaje przyjęty tryb ratyfikacji za prawidłowy.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Czy są pytania bądź zastrzeżenia ze strony państwa posłów? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Proponuję zatem, aby Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń co do zasadności wybranego przez Radę Ministrów trybu ratyfikacji wyżej wymienionej umowy.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Kto z państwa posłów jest za przyjęciem sprawozdania o niezgłaszaniu zastrzeżeń?</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła sprawozdanie.</u>
<u xml:id="u-34.5" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Przechodzimy do pkt IV, obejmującego sprawy różne.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Pięć tygodni temu złożyłem do marszałka Sejmu, z odpisem do pana przewodniczącego, skargę na postępowanie zastępcy przewodniczącego Komisji, posła Mariana Piłki, w związku ze skandalicznym prowadzeniem posiedzenia Komisji, w czasie którego przesłuchiwany był kandydat na ambasadora RP w Republice Korei.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PoselTadeuszIwinski">Poseł Marian Piłka, który nie jest „żółtodziobem sejmowym” złamał cztery punkty regulaminu Sejmu. Nie dopuścił do odpowiedzi przez przedstawiciela MSZ na stawiane pytania.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PoselTadeuszIwinski">Chciałbym zapytać, kiedy otrzymam odpowiedź od marszałka Sejmu bądź od pana przewodniczącego. Jeśli nie uzyskam odpowiedzi, będę musiał skierować sprawę do Komisji Etyki Poselskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Rzeczywiście otrzymałem pismo od pana posła. Zakładałem, że to jest pismo skierowane do pana marszałka i to on powinien udzielić odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Czy poseł Marian Piłka chciałby coś powiedzieć w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PoselMarianPilka">Pytanie było nie na temat. Debata dotyczyła misji ambasadora RP w Republice Korei, natomiast pytanie dotyczyło przyczyn odwołania poprzedniego ambasadora.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PoselMarianPilka">Przypomnę, że odbyło się już posiedzenie Komisji poświęcone odwołaniu ambasadorów, w związku z tym uważałem, że pytanie jest bezprzedmiotowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Nie jest pana kompetencją ocenianie, czy pytanie jest na temat. Pan wykazał się uporem i zachował najgorzej jak można.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PoselTadeuszIwinski">Proszę pana przewodniczącego, żeby pan interweniował u marszałka. Tak będzie lepiej niż gdybym ja interweniował u marszałka.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#PoselTadeuszIwinski">Oczekuję pisemnej odpowiedzi i informacji o tym, jakie kroki zostały podjęte w stosunku do posła Mariana Piłki, żeby taka sytuacja się nie powtórzyła.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Ze względu na jakość pracy Komisji i relacje między jej członkami miałbym prośbę do pana posła. Rozumiem, że temperament niekiedy nas ponosi i wychodzimy z ról, które pełnimy.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Jeśli są tego typu wątpliwości, to oczywiście każdy poseł ma prawo przedstawiać je na posiedzeniu Komisji lub w indywidualnej męskiej rozmowie, nawet jeśli rozmówcami są kobiety.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Wydaje mi się, że lepiej powiedzieć sobie takie rzeczy wprost, bezpośrednio. Jeśli pan poseł uważa, że zachowanie posła Mariana Piłki naruszyło możliwość sprawowania przez pana mandatu, to ma pan prawo do czynności regulaminowych.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Nie wchodząc w szczegóły i nie wdając się w ocenę merytoryczną sporu, sądzę, że czasami lepiej powiedzieć sobie pewne rzeczy i przejść nad nimi do porządku dziennego. To jest mój apel do posła Tadeusza Iwińskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Oczekuję na reakcję marszałka, ponieważ reakcja posła Mariana Piłki w ciągu pięciu tygodni nie uległa zmianie. Oczekuję odpowiedzi na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PoselKrzysztofLisek">Chciałbym państwa poinformować, że wraz z panią poseł Małgorzatą Bartyzel i dwoma senatorami w zeszłym tygodniu uczestniczyliśmy w posiedzeniu Komisji do Spraw Rozwoju Parlamentu Europejskiego, na które byli zaproszeni przedstawiciele parlamentów narodowych z państw członkowskich Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PoselKrzysztofLisek">Prezydium Komisji wydelegowało panią poseł Małgorzatę Bartyzel i moją skromną osobę na to posiedzenie. Przedstawimy prezydium Komisji notatkę z tego spotkania. Jeśli ktoś z państwa byłby zainteresowany materiałami dotyczącymi prac Komisji, jesteśmy w ich posiadaniu i możemy je udostępnić. Rzecz dotyczy pomocy państw Unii Europejskiej dla krajów trzeciego świata.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PoselBeataBublewicz">Jestem bardzo zainteresowana tymi materiałami.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#PoselBeataBublewicz">Pragnę zauważyć, że poseł Tadeusz Iwiński oraz pan przewodniczący dwa razy użyli przymiotnika „męski”, co z punktu widzenia politycznej poprawności i to nie tylko językowej jest niestosowne.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">To wynika z faktu, że ten czynnik bardzo określa naszą świadomość. Mam wrażenie, że polityczną poprawność będziemy w tym zakresie łamać notorycznie, za co z góry przepraszam panią poseł.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelZalewski">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>