text_structure.xml
10.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelCezaryGrabarczyk">Otwieram posiedzenie Komisji. Jak możecie państwo sami stwierdzić, nie zawsze udaje się zrealizować plan rozpoczęcia posiedzenia Komisji zgodnie z czasowymi założeniem. W porządku dziennym, przyjętym na wczorajszym posiedzeniu Komisji, mamy tylko uzupełnienie składów osobowych podkomisji nadzwyczajnych do rozpatrzenia dwóch projektów ustaw. Jak państwo pamiętacie, wczoraj odłożyliśmy procedurę wyboru składu podkomisji po to, aby wysłuchać opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu na temat reguł rządzących kształtowaniem składów podkomisji. Proszę zatem pana dyrektora Piotra Kędziorę o informacje na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WicedyrektorBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuPiotrKedziora">Regulamin Sejmu nie określa dokładnie w swoich przepisach zasad kształtowania składów tych organów, jednak zgodnie z art. 41 regulaminu, Komisje mogą powołać podkomisje do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy. Z przepisu znajdującego się w rozdziale dotyczącym posiedzeń Komisji sejmowych można wysnuć tezę o tym, że podkomisje są organem pomocniczym Komisji i istnieje w stosunku do nich dowolność kształtowania składu osobowego. Jednak podobnie jak w przypadku kształtowania składu Komisji sejmowych, tak i w przypadku podkomisji, istnieje zwyczaj zachowania parytetu w doborze składu osobowego.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WicedyrektorBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuPiotrKedziora">Nie ma w regulaminie Sejmu przepisu, który wprost określałby zasady funkcjonowania podkomisji w taki sposób, w którym zasady funkcjonowania Komisji odnosiłyby się odpowiednio do zasad funkcjonowania podkomisji. Wydaje się jednak logiczne, że do funkcjonowania podkomisji stosować będziemy większość przepisów dotyczących funkcjonowania samych Komisji i zawartych w rozdziale 14 regulaminu pod nazwą „Posiedzenia Komisji sejmowych”. W praktyce zdarzało się, że Komisja powoływała podkomisję do rozpatrzenia określonego projektu ustawy, ale jeśli wpływały do Komisji kolejne projekty ustaw, zbliżone do siebie tematycznie, to również były kierowane do tej samej podkomisji. W pewnym sensie jest to modyfikacja pewnych reguł obowiązujących przy powoływaniu danej Komisji, w tym konkretnym przypadku rozszerzenie jej zakresu przedmiotowego. To samo można powiedzieć odnosząc się do zakresu podmiotowego, a więc do rozszerzania czy zmiany składu osobowego samej podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelCezaryGrabarczyk">Chciałbym przypomnieć, że w sprawach dotyczących funkcjonowania podkomisji nie stosowaliśmy zwyczajowej reguły, która odnosi się do kształtowania jej składu według układu politycznego samej Komisji. Wynikało to z faktu bardzo dużej liczby powoływanych podkomisji, co powodowało i powoduje znaczne obciążenie obowiązkami posłów będących członkami naszej Komisji, nieco bardziej obciążonych niż członkowie innych komisji sejmowych. Dlatego bardzo trudno było znaleźć chętnych do pracy. Nie ma więc przeszkód ku temu, aby dokonać rozszerzenia składu podkomisji, jeśli jest taka propozycja. Jeżeli jednak istnieje chęć tego poszerzenia przy uwzględnieniu układu parytetowego, to warto wziąć pod uwagę fakt, że każdą następną podkomisję Komisja będzie powoływała z zachowaniem także tego właśnie parytetu. Jest to o tyle istotne, że przy dużej liczbie projektów ustaw do rozpatrzenia może nastąpić przeciążenie pracą członków Komisji. To tyle w tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelCezaryGrabarczyk">Poproszę teraz o wyrażenie opinii co do poszerzenia każdej z podkomisji o dwie osoby. Taki wniosek mógłby zostać przegłosowany łącznie, chyba że ktoś z państwa chciałby go zmodyfikować? Nie słyszę zgłoszeń, zatem przystępujemy do głosowania wniosku o rozszerzenie składów podkomisji nadzwyczajnych o dwie osoby.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelCezaryGrabarczyk">Kto jest za tym, aby składy podkomisji liczyły po 7 osób każda?</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelCezaryGrabarczyk">Stwierdzam, że Komisja, przy 18 głosach za, przy braku przeciwnych i 2 wstrzymujących się, przyjęła wniosek o zwiększenie składów osobowych podkomisji nadzwyczajnych. Możemy zatem przystąpić do zgłaszania kandydatur do podkomisji do rozpatrzenia projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa. Czy są jakieś propozycje?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselArkadiuszMularczyk">Muszę przyznać, że nie bardzo rozumiem, z jakiego powodu tłumaczono nam zasady tworzenia składu podkomisji sejmowych, skoro wszyscy je znamy. Przecież od ponad roku jesteśmy posłami. Chciałbym zaznaczyć, że uzupełnienie składu obu podkomisji ma właśnie na celu stworzenie parytetu, ponieważ w dotychczasowych składach podkomisji niektóre kluby poselskie nie są w ogóle reprezentowane. W związku z tym zgłaszam dwie kandydatury do podkomisji rozpatrującej Prawo o ustroju sądów powszechnych: panią poseł Marzenę Paduch oraz pana posła Aleksandra Chłopka. Natomiast do podkomisji rozpatrującej projekt ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa zgłaszam kandydatury panów posłów: Józefa Pilarza oraz Krzysztofa Maciejewskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelCezaryGrabarczyk">Chciałbym przypomnieć, że w pierwszym rzędzie proponowałem zgłaszanie kandydatur do podkomisji, która zajmie się projektem nowelizacji ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa. Zgłoszono dwie kandydatury, a może są inne propozycje? Pan przewodniczący Arkadiusz Mularczyk nie ma monopolu na zgłaszanie kandydatur także spoza klubu Prawa i Sprawiedliwości. Nie ma innych zgłoszeń, wobec tego zapytam kandydatów o to, czy zgadzają się na kandydowanie? Otrzymuję odpowiedź twierdzącą, wobec tego przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelCezaryGrabarczyk">Kto jest za rozszerzeniem składu podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektu ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa?</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelCezaryGrabarczyk">Stwierdzam, że Komisja, przy 21 głosach za, braku przeciwnych oraz 1 wstrzymującym się, postanowiła rozszerzyć skład podkomisji nadzwyczajnej o panów posłów: Józefa Pilarza oraz Krzysztofa Maciejewskiego.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelCezaryGrabarczyk">Przystąpimy do głosowania nad kandydaturami do podkomisji rozpatrującej projekt ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych. Przypomnę, że zgłoszono kandydatury pani poseł Marzeny Paduch oraz pana posła Aleksandra Chłopka. Czy pani poseł Marzena Paduch wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselMarzenaPaduch">Wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelCezaryGrabarczyk">Dziękuję, i to samo pytanie kieruję wobec pana posła Aleksandra Chłopka. Czy pan poseł wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselAleksanderChlopek">Wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelCezaryGrabarczyk">Czy są inne kandydatury? Nie słyszę zgłoszeń. Przystępujemy do głosowania nad rozszerzeniem podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektu ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych o państwa posłów: Marzenę Paduch oraz Aleksandra Chłopka.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelCezaryGrabarczyk">Kto jest za rozszerzeniem składu podkomisji nadzwyczajnej?</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelCezaryGrabarczyk">Stwierdzam, że Komisja, przy 21 głosach za, braku przeciwnych oraz 1 wstrzymującym się, postanowiła rozszerzyć skład podkomisji nadzwyczajnej o panią poseł Marzenę Paduch oraz o pana posła Aleksandra Chłopka.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelCezaryGrabarczyk">Czy w sprawach różnych są jakieś kwestie do omówienia?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselStanislawRydzon">Chciałbym poruszyć pewną drażliwą kwestię, aczkolwiek z natury nie jestem człowiekiem zgryźliwym. Otóż mam okazję uczestniczyć w pracach różnych podkomisji z posłami reprezentującymi ugrupowania opozycyjne, ale za to przy braku udziału posłów koalicji rządzącej. Szczególnie daje się to zauważyć w pracach tych podkomisji, które rozpatrują projekty ustaw wymagające bardzo dużo pracy. W związku z tym wyrażam nadzieję, że parytet będzie obowiązywał wszystkie podkomisje, a nie tylko takie, w których udział przynosi określone korzyści polityczne. Nie będę wymieniał podkomisji, w których współpracuję z posłem Jerzym Kozdroniem oraz z posłem Stanisławem Chmielewskim. W pracach tych podkomisji nie udzielają się jednak, niestety, posłowie reprezentujący ugrupowania koalicyjne. A dlaczego nie ma nikogo z koalicji? Ano dlatego, że w tych podkomisjach jest bardzo dużo pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelCezaryGrabarczyk">Od dzisiaj wprowadziliśmy nowy zwyczaj, który polega na takim doborze składów osobowych podkomisji, który respektuje zasadę parytetu. Odtąd żadna podkomisja nie podejmie pracy, jeśli ta zasada nie będzie przestrzegana i skład podkomisji nie będzie pełny. Jeśli nie ma innych uwag, wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>