text_structure.xml 8.33 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji: Polityki Społecznej oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, poświęcone rozpatrzeniu poprawek podanych w porządku dziennym, który został państwu dostarczony. Czy są uwagi pod adresem porządku? Nie ma, a zatem uznaję porządek za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">Witam ministra Bogdana Sochę, podsekretarza stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej oraz towarzyszących mu współpracowników.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">Posła Wiesława Wodę, który zgłosił dwie poprawki, proszę o krótkie uzasadnienie Okazuje się, że wnioskodawca jest nieobecny. Czy ktoś został przez pana posła upoważniony do zreferowania poprawek? Nikt się nie zgłasza. Poprawki jednakże wszyscy państwo otrzymali na piśmie. Proszę reprezentanta Biura Legislacyjnego o ustosunkowanie się do nich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuRadoslawRadoslawski">Poprawki zgłoszone w drugim czytaniu polegają na skreśleniu art. 1 oraz art. 2 ustawy, czyli de facto pozbawieniu całości projektu treści normatywnej. Ewentualne przyjęcie poprawek prowadziłoby do pozostawienia samego tytułu ustawy. Z tego też względu wydaje się, że poprawki są nieprawidłowo sformułowane, gdyż dotyczą części normatywnej ustawy. Można zakładać, że ich celem jest de facto odrzucenie projektu, niemniej cel ten nie został wyrażony w sposób należyty. Nie został bowiem złożony wniosek o odrzucenie projektu, lecz zgłoszono dwie poprawki, które z legislacyjnego punktu widzenia mogą prowadzić do absurdalnych rozwiązań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">Proszę o zabranie głosu przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselRajmundMoric">Być może projekt ustawy nie został w pełni zrozumiany podczas drugiego czytania. Poprawki, modyfikacje i dyskusja wskazywały, iż część tych wypowiedzi odnosiła się do druku 1206, dotyczącego również zmian kompetencyjnych w administracji terenowej, lecz związanego z inną problematyką. Niewykluczone, że na tym właśnie tle powstało nieporozumienie. Przypomnę zatem, że ustawa dotyczy uchylenia art. 29 z ustawy z 12 marca 2004 roku – o pomocy społecznej, przyznającego wojewodzie kompetencje co do kontroli programów naprawczych, wydawania zezwoleń na prowadzenie domów pomocy społecznej oraz prowadzenia rejestrów domów pomocy społecznej.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselRajmundMoric">Poprawka ma na celu pozostawienie wymienionych kompetencji w gestii wojewody, a więc uchylenie stosownego artykułu z ustawy z 29 lipca 2005 roku. Zdaniem wnioskodawców rozdzielenie tych kompetencji oznaczałoby dodatkowe koszty oraz utrudnienie działania tych placówek i doprowadzenie do tego, że zainteresowani musieliby szukać rozwiązań w dwóch instytucjach.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselRajmundMoric">Również mijająca się z celem jest poprawka dotycząca uchylenia art. 31, który mówi, że z dniem 1 stycznia decyzje o pracy cudzoziemców powinien wydawać urząd marszałkowski, a nie wojewoda, jak dotychczas.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoselRajmundMoric">Ustawa ma na celu doprowadzenia do tego, by uniknąć dwóch instytucji działających w jednym obszarze, by uniknąć rozbudowywania administracji publicznej i nie stwarzać konieczności powstania z dniem 1 stycznia nowych zadań dla urzędu marszałkowskiego, tym bardziej że w drugim wypadku przygotowywane są dyrektywy Unii Europejskiej, mówiące o tym, że wydawanie zgody na pobyt cudzoziemców i na ich pracę powinno odbywać się w jednej instytucji. Prędzej więc czy później Polska musi takie rozwiązanie przyjąć, a zatem wprowadzanie innych rozstrzygnięć, na dwa czy trzy miesiące, byłoby niecelowe.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PoselRajmundMoric">Reasumując, wnoszę o odrzucenie obydwu poprawek.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PoselRajmundMoric">Jeśli chodzi o wypowiedź przedstawiciela Biura Legislacyjnego, chciałbym podzielić się pewną wątpliwością. Rozumiem bowiem, że poprawki można połączyć i głosować je łącznie bądź zmodyfikować, tak by głosowane było odrzucenie ustawy, ale powinien to uczynić wnioskodawca. Wnioskodawcy jednakże nie ma.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">Czy pan minister zechciałby się ustosunkować do omawianych poprawek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejBogdanSocha">Popieramy wniosek poselski o uchwalenie tej ustawy, ponieważ zdajemy sobie sprawę, że przenoszenie kompetencji, a co za tym idzie – przenoszenie urzędników od wojewody do marszałka po to tylko, by załatwiać sprawy, które są i teraz dobrze załatwiane, byłoby bezcelowe. Słuszne jest spostrzeżenie dotyczące art. 31, w związku z którym już wiosną musielibyśmy przystąpić do uchwalania ustawy w takim kształcie, w jakim zgłosiła ją grupa posłów. Jak więc powiedziałem, popieramy projekt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">Czy ktoś z państwa posłów chciałby w zabrać głos w dyskutowanej sprawie? Nie widzę chętnych, a zatem proponuję, abyśmy przystąpili do przyjęcia bądź odrzucenia poprawek zgłoszonych przez posła Wiesława Wodę w imieniu Klubu Parlamentarnego PSL. Zgłoszono wniosek o odrzucenie poprawek.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">Kto jest za odrzuceniem poprawki pierwszej, polegającej na skreśleniu art. 1?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselTomaszTomczykiewicz">Panie przewodniczący, powinniśmy chyba w głosowaniu odpowiedzieć na pytanie, kto jest za przyjęciem poprawki. Prosiłbym o procedowanie zgodnie z zasadami obowiązującymi w Sejmie i w Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">Proszę o wypowiedź ze strony Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSBogdanCichy">Jeśli chodzi o poprawki zawarte w punkcie 1 i 2, należy je poddać pod głosowanie łączne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">A zatem kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki 1 i 2, zgłoszonych przez Klub Parlamentarny PSL?</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">Stwierdzam, że Komisje, przy 12 głosach za, 18 przeciwnych i braku wstrzymujących się, postanowiły rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawek nr 1 i 2.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">Proszę o opinię UKIE.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzedstawicielUrzeduKomitetuIntegracjiEuropejskiejMarcinSzczygiel">Stwierdzam, że poprawki przyjęte przez Komisje nie są objęte zakresem prawa Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">Pozostaje nam wyznaczenie posła sprawozdawcy. Proponuję, by obowiązek ten nadal ciążył na pośle Rajmundzie Moricu. Pan poseł wyraża zgodę. Czy mają państwo inne propozycje? Nie ma innych kandydatur, a więc powierzyliśmy tę funkcję posłowi Rajmundowi Moricowi.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelDawidJackiewicz">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>