text_structure.xml
70 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Otwieram posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach. Witam posłów i przybyłych gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Zanim przejdziemy do pracy merytorycznej, pragnę powiadomić wszystkich członków Komisji, że ulega zmianie godzina oraz miejsce obrad następnego naszego posiedzenia, które było pierwotnie planowane na czwartek 11 stycznia 2007 r. Posiedzenie to będzie poświęcone omówieniu przepisów związanych z nowelizacją Kodeksu postępowania karnego. Zmiana terminu posiedzenia wynikła z zmian, jakie zostały wprowadzone do porządku dziennego obrad Sejmu. Przewidujemy, że posiedzenie odbędzie się o godzinie 17.30 w sali nr 102.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Proponowany porządek dzisiejszego posiedzenia został doręczony państwu na piśmie. Jeżeli nie usłyszę głosu sprzeciwu, będę uważał, że został on przyjęty. Wobec braku sprzeciwu stwierdzam, że porządek posiedzenia został zaakceptowany.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu pierwszego porządku dziennego, w którym zajmiemy się rozpatrzeniem sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy – Kodeks cywilny, ustawy o działalności ubezpieczeniowej oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (druki nr: 353 i 353-A). W tym miejscu pragnę poinformować, że Komisja otrzymała opinię na temat rozpatrywanego projektu wydaną przez Izbę Gospodarczą Ubezpieczeń i Obsługi Ryzyka. Opinia ta dotyczy w szczególności art. 826 Kodeksu cywilnego. Myślę, że przedstawiciela Izby poprosimy o przedstawienie swoich zastrzeżeń w trakcie szczegółowego rozpatrywania kontrowersyjnego przepisu.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przekazuję głos przedstawicielowi podkomisji w celu przedstawienia informacji na temat jej prac.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselStanislawRydzon">Podkomisja nadzwyczajna, która pracowała pod przewodnictwem posłanki Beaty Mazurek, spotkała się pięciokrotnie. Ostatnie posiedzenie podkomisji odbyło się 6 grudnia i taką datą zostało opatrzone sprawozdanie. To sprawozdanie zostało doręczone wszystkim członkom Komisji i mam nadzieję, że każdy dziś ma przed sobą ten dokument. Sprawozdanie podkomisji zostało opracowane na podstawie dwóch druków rządowych nr 353 oraz 353-A. W trakcie swoich prac uwzględniliśmy także uwagi strony społecznej oraz ekspertów. Pragnę przypomnieć, że w skład strony społecznej wchodzili przedstawiciele organizacji zajmujących się na co dzień działalnością ubezpieczeniową. W sytuacji gdy przedstawiciele strony społecznej zgłaszali jakieś propozycje, których nie akceptował rząd, to w sprawozdaniu propozycja nie była uwzględniana. Projekty rządowe zostały przygotowane przez wybitnych specjalistów prawa cywilnego i dlatego naszym zdaniem te rozwiązania powinny mieć pierwszeństwo. Tym samym jakiekolwiek inne propozycje, które chcielibyśmy zapisać w sprawozdaniu, powinny być akceptowane przez wnioskodawcę całego projektu. Takie właśnie zasady działania przyjęliśmy w pracach podkomisji i powinny one być także uwzględnione w pracach całej Komisji. Każda z propozycji strony społecznej, których jest kilka, powinna zostać dokładnie omówiona z rządem. To strona rządowa powinna decydować o ostatecznym kształcie sprawozdania. Podkomisja zaakceptowała niektóre z propozycji strony społecznej, ale służyło to podniesieniu jakości całego projektu. Tym samym w mojej ocenie poziom sprawozdania podkomisji jest wysoki i nie należy zbyt pochopnie przyjmować rozwiązań, które ostatecznie przyniosą więcej szkód niż korzyści.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselStanislawRydzon">Zwracam się także do strony rządowej z następującą prośbą. Jeżeli w trakcie prac Komisji będą się pojawiały jakiekolwiek wątpliwości dotyczące omawianych zmian, to bardzo proszę, aby były one dokładne wyjaśnianie przez ekspertów rządowych, gdyż projekt dotyczy skomplikowanych instytucji prawa cywilnego.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselStanislawRydzon">W imieniu podkomisji zwracam się o zaakceptowanie jej sprawozdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Jaka jest opinia rządu na temat sprawozdania podkomisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciKrzysztofJozefowicz">Zgadzam się z opinią posła Stanisława Rydzonia, że proponowana zmiana Kodeksu cywilnego została opracowana na podstawie wniosków i postulatów ekspertów oraz praktyków od ubezpieczeń. Rząd akceptuje w całości sprawozdanie przedłożone przez podkomisję, również w tym zakresie, w którym dokonała ona pewnych korekt w projekcie. W naszej ocenie zaproponowane zmiany wyszły na dobre nowelizacji. Jeszcze raz powtórzę, że wszystkie zaproponowane zmiany są przez rząd w całości akceptowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Otwieram dyskusję ogólną. Czy ktoś chciałby się wypowiedzieć na temat sprawozdania podkomisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselArkadiuszLitwinski">Mam pytanie do strony rządowej albo sprawozdawcy podkomisji. Zostało nam doręczone stanowisko Izby Gospodarczej Ubezpieczeń i Obsługi Ryzyka, w którym wskazuje się na dość poważne zastrzeżenie dotyczące art. 826 Kodeksu cywilnego. Rozumiem intencje przyświecające posłowi sprawozdawcy, który namawia nas do akceptacji wszystkich propozycji rządu, ale nie możemy pozostać głusi na inne propozycje. Jeśli jakiś przepis wymaga zmiany, to nie powinniśmy traktować go jak świętość. Dlatego interesuje mnie, jakie jest stanowisko rządu do zgłoszonych zastrzeżeń oraz jakie argumenty przemawiają za przyjęciem rozwiązań zaproponowanych przez rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselStanislawRydzon">Zgodnie z propozycją przewodniczącego apeluję, aby problem wskazany przez posła Arkadiusza Litwińskiego był omawiany w trakcie szczegółowego rozpatrywania art. 826.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przychylam się do propozycji posła Stanisława Rydzonia. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu oraz dalszych zgłoszeń do dyskusji, przejdziemy do szczegółowego omawiania rozwiązań zaproponowanych przez rząd. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do szczegółowego rozpatrywania sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy – Kodeks cywilny, ustawy o działalności ubezpieczeniowej oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (druki nr 353 i 353-A).</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia tytułu ustawy, któremu proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Ustawa z dnia … 2007 r. o zmianie ustawy – Kodeks cywilny oraz o zmianie niektórych innych ustaw”.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do tytułu ustawy? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, że Komisja udzieliła akceptacji tytułowi ustawy.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 1 zdanie wstępne, któremu proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„W ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:”.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zdania wstępnego art. 1? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-8.10" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, iż Komisja udzieliła akceptacji treści zdania wstępnego w art. 1.</u>
<u xml:id="u-8.11" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 1 dotyczącej art. 384, której proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-8.12" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„a) par. 1 otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-8.13" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">«Par. 1. Ustalony przez jedną ze stron wzorzec umowy, w szczególności ogólne warunki umów, wzór umowy, regulamin, wiąże drugą stronę, jeżeli został jej doręczony przed zawarciem umowy»,</u>
<u xml:id="u-8.14" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">b) uchyla się par. 5”.</u>
<u xml:id="u-8.15" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do zmiany nr 1? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-8.16" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, iż Komisja udzieliła akceptacji zmianie nr 1.</u>
<u xml:id="u-8.17" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 2, w której proponuje się, aby użyte w przepisach tytułu XXVII księgi III w różnych przypadkach określenie „zakład ubezpieczeń” zastąpić użytym w odpowiednim przypadku wyrazem „ubezpieczyciel”.</u>
<u xml:id="u-8.18" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do zmiany nr 2? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-8.19" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, iż Komisja udzieliła akceptacji zmianie nr 2.</u>
<u xml:id="u-8.20" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 3 dotyczącej art. 805, której proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-8.21" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„a) par. 1 otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-8.22" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">«par. 1. Przez umowę ubezpieczenia ubezpieczyciel zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, spełnić określone świadczenie w razie zajścia przewidzianego w umowie wypadku, a ubezpieczający zobowiązuje się zapłacić składkę»,</u>
<u xml:id="u-8.23" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">b) dodaje się par. 4 w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-8.24" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">«par. 4. Przepisy art. 385 z oznaczeniem 1– 385 z oznaczeniem 3 stosuje się odpowiednio, jeżeli ubezpieczającym jest osoba fizyczna zawierająca umowę związaną bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową».</u>
<u xml:id="u-8.25" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do zmiany nr 3? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-8.26" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, iż Komisja udzieliła akceptacji zmianie nr 3.</u>
<u xml:id="u-8.27" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 4 dotyczącej art. 806, której proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-8.28" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Art. 806. Par. 1. Umowa ubezpieczenia jest nieważna, jeżeli zajście przewidzianego w umowie wypadku nie jest możliwe.</u>
<u xml:id="u-8.29" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Par. 2. Objęcie ubezpieczeniem okresu poprzedzającego zawarcie umowy jest bezskuteczne, jeżeli w chwili zawarcia umowy którakolwiek ze stron wiedziała lub przy zachowaniu należytej staranności mogła się dowiedzieć, że wypadek zaszedł lub że odpadła możliwość jego zajścia w tym okresie”.</u>
<u xml:id="u-8.30" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do zmiany nr 4? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-8.31" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, iż Komisja udzieliła akceptacji zmianie nr 4.</u>
<u xml:id="u-8.32" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 5, w której w art. 807 uchyla się par. 2.</u>
<u xml:id="u-8.33" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do zmiany nr 5? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-8.34" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, iż Komisja udzieliła akceptacji zmianie nr 5.</u>
<u xml:id="u-8.35" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 6, w której art. 808 proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-8.36" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Art. 808. Par. 1. Ubezpieczający może zawrzeć umowę ubezpieczenia na cudzy rachunek. Ubezpieczony może nie być imiennie wskazany w umowie, chyba że jest to konieczne do określenia przedmiotu ubezpieczenia.</u>
<u xml:id="u-8.37" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Par. 2. Roszczenie o zapłatę składki przysługuje ubezpieczycielowi wyłącznie przeciwko ubezpieczającemu. Zarzut mający wpływ na odpowiedzialność ubezpieczyciela może on podnieść również przeciwko ubezpieczonemu.</u>
<u xml:id="u-8.38" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Par. 3. Ubezpieczony jest uprawniony do żądania należnego świadczenia bezpośrednio od ubezpieczyciela, chyba że strony uzgodniły inaczej; jednakże uzgodnienie takie nie może zostać dokonane, jeżeli wypadek już zaszedł.</u>
<u xml:id="u-8.39" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Par. 4. Ubezpieczony może żądać, by ubezpieczyciel udzielił mu informacji o postanowieniach zawartej umowy oraz ogólnych warunków ubezpieczenia w zakresie, w jakim dotyczą praw i obowiązków ubezpieczonego.</u>
<u xml:id="u-8.40" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Par. 5. Jeżeli umowa ubezpieczenia nie wiąże się bezpośrednio z działalnością gospodarczą lub zawodową ubezpieczonej osoby fizycznej, art. 385 z oznaczeniem 1-385 z oznaczeniem 3 stosuje się odpowiednio w zakresie, w jakim umowa dotyczy praw i obowiązków ubezpieczonego”.</u>
<u xml:id="u-8.41" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do zmiany nr 6? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-8.42" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, iż Komisja udzieliła akceptacji zmianie nr 6.</u>
<u xml:id="u-8.43" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 7, w której art. 809 proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-8.44" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Art. 809. Par. 1. Ubezpieczyciel zobowiązany jest potwierdzić zawarcie umowy dokumentem ubezpieczenia.</u>
<u xml:id="u-8.45" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Par. 2. Z zastrzeżeniem wyjątku przewidzianego w art. 811, w razie wątpliwości umowę uważa się za zawartą z chwilą doręczenia ubezpieczającemu dokumentu ubezpieczenia”.</u>
<u xml:id="u-8.46" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do zmiany nr 7? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-8.47" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, iż Komisja udzieliła akceptacji zmianie nr 7.</u>
<u xml:id="u-8.48" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 8, w której uchyla się art. 810.</u>
<u xml:id="u-8.49" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do zmiany nr 8? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-8.50" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, iż Komisja udzieliła akceptacji zmianie nr 8.</u>
<u xml:id="u-8.51" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 9, w której art. 811 proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-8.52" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Art. 811. Par. 1. Jeżeli w odpowiedzi na złożoną ofertę ubezpieczyciel doręcza ubezpieczającemu dokument ubezpieczenia zawierający postanowienia, które odbiegają na niekorzyść ubezpieczającego od treści złożonej przez niego oferty, ubezpieczyciel obowiązany jest zwrócić ubezpieczającemu na to uwagę na piśmie przy doręczeniu tego dokumentu, wyznaczając mu co najmniej 7-dniowy termin do zgłoszenia sprzeciwu. W razie niewykonania tego obowiązku zmiany dokonane na niekorzyść ubezpieczającego nie są skuteczne, a umowa jest zawarta zgodnie z warunkami oferty.</u>
<u xml:id="u-8.53" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Par. 2. W braku sprzeciwu umowa dochodzi do skutku zgodnie z treścią dokumentu ubezpieczenia następnego dnia po upływie terminu wyznaczonego do złożenia sprzeciwu.”.</u>
<u xml:id="u-8.54" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do zmiany nr 9? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-8.55" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, że Komisja udzieliła akceptacji zmianie nr 9.</u>
<u xml:id="u-8.56" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 10, w której w art. 812:</u>
<u xml:id="u-8.57" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">a) uchyla się par. 1-3,</u>
<u xml:id="u-8.58" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">b) par. 5 otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-8.59" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">«Par. 5. Jeżeli umowa zawarta jest na czas określony, ubezpieczyciel może ją wypowiedzieć jedynie w przypadkach wskazanych w ustawie, a także z ważnych powodów określonych w umowie lub ogólnych warunkach ubezpieczenia»,</u>
<u xml:id="u-8.60" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">c) uchyla się par. 6 i 7,</u>
<u xml:id="u-8.61" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">d) par. 8 otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-8.62" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">«Par. 8. Różnicę między treścią umowy a ogólnymi warunkami ubezpieczenia ubezpieczyciel zobowiązany jest przedstawić ubezpieczającemu w formie pisemnej przed zawarciem umowy. W razie niedopełnienia tego obowiązku ubezpieczyciel nie może powoływać się na różnicę niekorzystną dla ubezpieczającego. Przepisu nie stosuje się do umów ubezpieczenia zawieranych w drodze negocjacji»,</u>
<u xml:id="u-8.63" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">e) dodaje się par. 9 w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-8.64" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">«Par. 9. Przepisy par. 5 i 8 stosuje się odpowiednio w razie zmiany ogólnych warunków ubezpieczenia w czasie trwania stosunku umownego. Nie uchybia to stosowaniu w takim przypadku przepisu art. 384 z oznaczeniem 1».</u>
<u xml:id="u-8.65" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do zmiany nr 10? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-8.66" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, że Komisja udzieliła akceptacji zmianie nr 10.</u>
<u xml:id="u-8.67" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 11, w której art. 813 proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-8.68" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Art. 813 Par. 1. Składkę oblicza się za czas trwania odpowiedzialności ubezpieczyciela. W przypadku rozwiązania umowy ubezpieczenia przed upływem okresu, na jaki została zawarta, ubezpieczającemu przysługuje zwrot składki za okres niewykorzystanej ochrony ubezpieczeniowej”.</u>
<u xml:id="u-8.69" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do zmiany nr 11? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-8.70" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, że Komisja udzieliła akceptacji zmianie nr 11.</u>
<u xml:id="u-8.71" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 12, w której art. 814 proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-8.72" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Art. 814. Par. 1. Jeżeli nie umówiono się inaczej, odpowiedzialność ubezpieczyciela rozpoczyna się od dnia następującego po zawarciu umowy, nie wcześniej jednak niż od dnia następnego po zapłaceniu składki lub jej pierwszej raty.</u>
<u xml:id="u-8.73" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Par. 2. Jeżeli ubezpieczyciel ponosi odpowiedzialność jeszcze przed zapłaceniem składki lub jej pierwszej raty, a składka lub jej pierwsza rata nie została zapłacona w terminie, ubezpieczyciel może wypowiedzieć umowę ze skutkiem natychmiastowym i żądać zapłaty składki za okres, przez który ponosił odpowiedzialność. W braku wypowiedzenia umowy wygasa ona z końcem okresu, za który przypadała niezapłacona składka.</u>
<u xml:id="u-8.74" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Par. 3. W razie opłacania składki w ratach niezapłacenie w terminie kolejnej raty składki może powodować ustanie odpowiedzialności ubezpieczyciela tylko wtedy, gdy skutek taki przewidywała umowa lub ogólne warunki ubezpieczenia, a ubezpieczyciel po upływie terminu wezwał ubezpieczającego do zapłaty z zagrożeniem, że brak zapłaty w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania spowoduje ustanie odpowiedzialności”.</u>
<u xml:id="u-8.75" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do zmiany nr 12? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-8.76" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, że Komisja udzieliła akceptacji zmianie nr 12.</u>
<u xml:id="u-8.77" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 13, w której w art. 815:</u>
<u xml:id="u-8.78" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">a) par. 1 otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-8.79" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Par. 1. Ubezpieczający obowiązany jest podać do wiadomości ubezpieczyciela wszystkie znane sobie okoliczności, o które ubezpieczyciel zapytywał w formularzu oferty albo przed zawarciem umowy w innych pismach. Jeżeli ubezpieczający zawiera umowę przez przedstawiciela, obowiązek ten ciąży również na przedstawicielu i obejmuje ponadto okoliczności jemu znane. W razie zawarcia przez ubezpieczyciela umowy ubezpieczenia mimo braku odpowiedzi na poszczególne pytania, pominięte okoliczności uważa się za nieistotne</u>
<u xml:id="u-8.80" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">b) po par. 2 dodaje się par. 2 z oznaczeniem 1 w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-8.81" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Par. 2 z oznaczeniem 1. W razie zawarcia umowy ubezpieczenia na cudzy rachunek obowiązki określone w paragrafach poprzedzających spoczywają zarówno na ubezpieczającym, jak i na ubezpieczonym, chyba że ubezpieczony nie wiedział o zawarciu umowy na jego rachunek”,</u>
<u xml:id="u-8.82" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">c) par. 3 otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-8.83" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Par. 3. Ubezpieczyciel nie ponosi odpowiedzialności za skutki okoliczności, które z naruszeniem paragrafów poprzedzających nie zostały podane do jego wiadomości. Jeżeli do naruszenia paragrafów poprzedzających doszło z winy umyślnej, w razie wątpliwości przyjmuje się, że wypadek przewidziany umową i jego następstwa są skutkiem okoliczności, o których mowa w zdaniu poprzedzającym”.</u>
<u xml:id="u-8.84" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do zmiany nr 13? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-8.85" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, że Komisja udzieliła akceptacji zmianie nr 13.</u>
<u xml:id="u-8.86" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 14, w której art. 816 proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-8.87" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Art. 816. W razie ujawnienia okoliczności, która pociąga za sobą istotną zmianę prawdopodobieństwa wypadku, każda ze stron może żądać odpowiedniej zmiany wysokości składki, poczynając od chwili, w której zaszła ta okoliczność, nie wcześniej jednak niż od początku bieżącego okresu ubezpieczenia. W razie zgłoszenia takiego żądania druga strona może w terminie 14 dni wypowiedzieć umowę ze skutkiem natychmiastowym. Przepisu tego nie stosuje się do ubezpieczeń na życie”.</u>
<u xml:id="u-8.88" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do zmiany nr 14? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-8.89" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, że Komisja udzieliła akceptacji zmianie nr 14.</u>
<u xml:id="u-8.90" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 15, w której w art. 817:</u>
<u xml:id="u-8.91" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">a) par. 1 otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-8.92" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Par. 1. Ubezpieczyciel obowiązany jest spełnić świadczenie w terminie trzydziestu dni, licząc od daty otrzymania zawiadomienia o wypadku.”,</u>
<u xml:id="u-8.93" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">b) dodaje się par. 3 w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-8.94" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Par. 3. Umowa ubezpieczenia lub ogólne warunki ubezpieczenia mogą zawierać postanowienia korzystniejsze dla uprawnionego niż określone w paragrafach poprzedzających”.</u>
<u xml:id="u-8.95" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do zmiany nr 15? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-8.96" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, że Komisja udzieliła akceptacji zmianie nr 15.</u>
<u xml:id="u-8.97" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 16, w której art. 818 proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-8.98" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Art. 818. Par. 1. Umowa ubezpieczenia lub ogólne warunki ubezpieczenia mogą przewidywać, że ubezpieczający ma obowiązek w określonym terminie powiadomić ubezpieczyciela o wypadku.</u>
<u xml:id="u-8.99" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Par. 2. W razie zawarcia umowy ubezpieczenia na cudzy rachunek obowiązkiem określonym w paragrafie poprzedzającym można obciążyć zarówno ubezpieczającego, jak i ubezpieczonego, chyba że ubezpieczony nie wie o zawarciu umowy na jego rachunek.</u>
<u xml:id="u-8.100" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Par. 3. W razie naruszenia z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa obowiązków określonych w paragrafach poprzedzających ubezpieczyciel może odpowiednio zmniejszyć świadczenie, jeżeli naruszenie przyczyniło się do zwiększenia szkody lub uniemożliwiło ubezpieczycielowi ustalenie okoliczności i skutków wypadku.</u>
<u xml:id="u-8.101" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Par. 4. Skutki braku zawiadomienia ubezpieczyciela o wypadku nie następują, jeżeli ubezpieczyciel w terminie wyznaczonym do zawiadomienia otrzymał wiadomość o okolicznościach, które należało podać do jego wiadomości”.</u>
<u xml:id="u-8.102" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do zmiany nr 16? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-8.103" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, że Komisja udzieliła akceptacji zmianie nr 16.</u>
<u xml:id="u-8.104" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 17, w której w art. 819 uchyla się par. 2.</u>
<u xml:id="u-8.105" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do zmiany nr 17? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-8.106" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, że Komisja udzieliła akceptacji zmianie nr 17.</u>
<u xml:id="u-8.107" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do zmiany nr 17? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-8.108" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, że Komisja udzieliła akceptacji zmianie nr 17.</u>
<u xml:id="u-8.109" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 18, w której art. 821 proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-8.110" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Art. 821. Przedmiotem ubezpieczenia majątkowego może być każdy interes majątkowy, który nie jest sprzeczny z prawem i daje się ocenić w pieniądzu”.</u>
<u xml:id="u-8.111" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do zmiany nr 18? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-8.112" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, że Komisja udzieliła akceptacji zmianie nr 18.</u>
<u xml:id="u-8.113" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 19, w której w art. 822:</u>
<u xml:id="u-8.114" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">a) par. 1-3 otrzymują brzmienie:</u>
<u xml:id="u-8.115" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Par. 1. Przez umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej ubezpieczyciel zobowiązuje się do zapłacenia określonego w umowie odszkodowania za szkody wyrządzone osobom trzecim, wobec których odpowiedzialność za szkodę ponosi ubezpieczający albo ubezpieczony.</u>
<u xml:id="u-8.116" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Par. 2. Jeżeli strony nie umówiły się inaczej, umowa ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej obejmuje szkody, o jakich mowa w par. 1, będące następstwem przewidzianego w umowie zdarzenia, które miało miejsce w okresie ubezpieczenia.</u>
<u xml:id="u-8.117" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Par. 3. Strony mogą postanowić, że umowa będzie obejmować szkody powstałe, ujawnione lub zgłoszone w okresie ubezpieczenia.”,</u>
<u xml:id="u-8.118" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">b) dodaje się par. 5 w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-8.119" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Par. 5. Ubezpieczyciel nie może przeciwko uprawnionemu do odszkodowania podnieść zarzutu naruszenia obowiązków wynikających z umowy lub ogólnych warunków ubezpieczenia przez ubezpieczającego lub ubezpieczonego, jeżeli nastąpiło ono po zajściu wypadku”.</u>
<u xml:id="u-8.120" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do zmiany nr 19? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-8.121" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, iż Komisja udzieliła akceptacji zmianie nr 19.</u>
<u xml:id="u-8.122" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 20, w której art. 823 proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-8.123" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Art. 823. Par. 1. W razie zbycia przedmiotu ubezpieczenia prawa z umowy ubezpieczenia mogą być przeniesione na nabywcę przedmiotu ubezpieczenia. Przeniesienie tych praw wymaga zgody ubezpieczyciela, chyba że umowa ubezpieczenia lub ogólne warunki ubezpieczenia stanowią inaczej.</u>
<u xml:id="u-8.124" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Par. 2. W razie przeniesienia praw, o których mowa w par. 1, na nabywcę przedmiotu przechodzą także obowiązki, które ciążyły na zbywcy, chyba że strony za zgodą ubezpieczyciela umówiły się inaczej. Pomimo tego przejścia obowiązków zbywca odpowiada solidarnie z nabywcą za zapłatę składki przypadającej za czas do chwili przejścia przedmiotu ubezpieczenia na nabywcę.</u>
<u xml:id="u-8.125" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Par. 3. Jeżeli prawa, o których mowa w par. 1, nie zostały przeniesione na nabywcę przedmiotu ubezpieczenia, stosunek ubezpieczenia wygasa z chwilą przejścia przedmiotu ubezpieczenia na nabywcę.</u>
<u xml:id="u-8.126" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Par. 4. Przepisów par. 1-3 nie stosuje się przy przenoszeniu wierzytelności, jakie powstały lub mogą powstać wskutek zajścia przewidzianego w umowie wypadku”.</u>
<u xml:id="u-8.127" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do zmiany nr 20? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-8.128" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, że Komisja udzieliła akceptacji zmianie nr 20.</u>
<u xml:id="u-8.129" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 21, w której w art. 824 z oznaczeniem 1:</u>
<u xml:id="u-8.130" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">a) par. 2 otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-8.131" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Par. 2. Jeżeli ten sam przedmiot ubezpieczenia w tym samym czasie jest ubezpieczony od tego samego ryzyka u dwóch lub więcej ubezpieczycieli na sumy, które łącznie przewyższają jego wartość ubezpieczeniową, ubezpieczający nie może żądać świadczenia przenoszącego wysokość szkody. Między ubezpieczycielami każdy z nich odpowiada w takim stosunku, w jakim przyjęta przez niego suma ubezpieczenia pozostaje do łącznych sum wynikających z podwójnego lub wielokrotnego ubezpieczenia”,</u>
<u xml:id="u-8.132" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">b) dodaje się par. 3 w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-8.133" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Par. 3. Jeżeli w którejkolwiek z umów ubezpieczenia, o jakich mowa w par. 2, uzgodniono, że suma wypłacona przez ubezpieczyciela z tytułu ubezpieczenia może być wyższa od poniesionej szkody, zapłaty świadczenia w części przenoszącej wysokość szkody ubezpieczający może żądać tylko od tego ubezpieczyciela. W takim przypadku dla określenia odpowiedzialności między ubezpieczycielami należy przyjąć, że w ubezpieczeniu, o którym mowa w niniejszym paragrafie, suma ubezpieczenia równa jest wartości ubezpieczeniowej”.</u>
<u xml:id="u-8.134" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do zmiany nr 21? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-8.135" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, że Komisja udzieliła akceptacji zmianie nr 21.</u>
<u xml:id="u-8.136" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przy kolejnym przepisie spodziewam się, że będą uwagi. Na marginesie pragnę zauważyć, że do tego momentu nikt nie zgłosił żadnych zastrzeżeń, ale nie wynika to z faktu, że posłowie są ulegli wobec propozycji rządowych. Jest to raczej efekt ciężkiej i żmudnej pracy podkomisji. To na forum podkomisji odbyło się wiele sporów na temat wszelkich kontrowersyjnych przepisów, które znalazły się w projekcie. Wszystkie propozycje przedstawione przez podkomisję były dokładnie przedyskutowane i przemyślane.</u>
<u xml:id="u-8.137" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 22 dotyczącej art. 826 i 827, w której proponuje się przepisom nadać następujące brzmienie:</u>
<u xml:id="u-8.138" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Art. 826. Par. 1. Umowa ubezpieczenia lub ogólne warunki ubezpieczenia mogą przewidywać, że w razie zajścia wypadku ubezpieczający obowiązany jest:</u>
<u xml:id="u-8.139" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">1) użyć określonych w umowie środków w celu ratowania przedmiotu ubezpieczenia oraz zapobieżenia szkodzie lub zmniejszenia jej rozmiarów,</u>
<u xml:id="u-8.140" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">2) zabezpieczyć możność dochodzenia roszczeń odszkodowawczych wobec osób odpowiedzialnych za szkodę.</u>
<u xml:id="u-8.141" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Par. 2. Jeżeli ubezpieczający umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa nie zastosował środków określonych w par. 1 pkt 1, ubezpieczyciel jest wolny od odpowiedzialności za szkody powstałe z tego powodu.</u>
<u xml:id="u-8.142" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Par. 3. Ubezpieczyciel obowiązany jest, w granicach sumy ubezpieczenia, zwrócić koszty wynikłe z zastosowania środków, o których mowa w par. 1 pkt 1, jeżeli środki te były celowe, chociażby okazały się bezskuteczne. Umowa lub ogólne warunki ubezpieczenia mogą zawierać postanowienia korzystniejsze dla ubezpieczającego.</u>
<u xml:id="u-8.143" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Par. 4. W razie ubezpieczenia na cudzy rachunek przepisy paragrafów poprzedzających stosuje się również do ubezpieczonego.</u>
<u xml:id="u-8.144" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Art. 827. Par. 1. Ubezpieczyciel jest wolny od odpowiedzialności, jeżeli ubezpieczający wyrządził szkodę umyślnie; w razie rażącego niedbalstwa odszkodowanie nie należy się, chyba, że umowa lub ogólne warunki ubezpieczenia stanowią inaczej lub zapłata odszkodowania odpowiada w danych okolicznościach względom słuszności.</u>
<u xml:id="u-8.145" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Par. 2. W ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej można ustalić inne zasady odpowiedzialności ubezpieczyciela niż określone w par. 1.</u>
<u xml:id="u-8.146" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Par. 3. Jeżeli nie umówiono się inaczej, ubezpieczyciel nie ponosi odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną umyślnie przez osobę, z którą ubezpieczający pozostaje we wspólnym gospodarstwie domowym.</u>
<u xml:id="u-8.147" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Par. 4. W razie zawarcia umowy ubezpieczenia na cudzy rachunek zasady określone w paragrafach poprzedzających stosuje się odpowiednio do ubezpieczonego”.</u>
<u xml:id="u-8.148" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Do tej zmiany zostały przedstawione zastrzeżenia Izby Gospodarczej Ubezpieczeń i Obsługi Ryzyka. Proszę reprezentanta strony społecznej o przedstawienie swoich uwag.</u>
<u xml:id="u-8.149" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Niestety, ale na sali nie widzę przedstawiciela strony społecznej, dlatego o ustosunkowanie się do zastrzeżeń poproszę reprezentanta wnioskodawcy projektu ministra Krzysztofa Józefowicza.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzstanuwMSKrzysztofJozefowicz">Zastrzeżenia Izby Gospodarczej Ubezpieczeń i Obsługi Ryzyka dotyczą propozycji nowelizacji art. 826. Istotnie, w zaproponowanym przepisie zaproponowano zmiany niezwykle daleko idące w stosunku do obecnie funkcjonujących rozwiązań. Aktualnie ubezpieczony jest zobowiązany do użycia wszelkich dostępnych środków w celu zmniejszenia szkody. Tym samym, w każdej sytuacji sąd dokonuje oceny, czy, mając na uwadze przeciętną i należytą staranność w danym momencie oraz w konkretnym rodzaju stosunków, wszystkie działania do zminimalizowania szkody zostały wykonane. Natomiast w propozycji rządowej odwołujemy się do badania środków określonych w umowie, czego konsekwencją stanie się sytuacja, że ubezpieczony zobowiązany będzie jedynie do działań zmniejszających szkodę, określonych wyłącznie w umowie. Pozytywnym elementem tej propozycji jest możliwość ograniczenia działań ubezpieczonego, natomiast niewątpliwie negatywnym jest zagrożenie sporami interpretacyjnymi dotyczącymi treści umów. W aktualnym stanie prawnym odwołujemy się do ogólnych wzorców umów, a nie do konkretnych ich zapisów. Zastrzeżenia zgłoszone przez Izbę Gospodarczą zmierzają do tego, by zapisany w ustawie obowiązek miał charakter względny, a nie bezwzględny, jak proponuje podkomisja. W naszej ocenie, gdybyśmy mieli uwzględnić propozycję Izby, to jedynie dotyczącą art. 826. par. 1 pkt 1. Jednak nawet ta drobna zmiana wymagałaby przeredagowania dalszych regulacji w tym artykułu.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzKomisjiKodyfikacyjnejPrawaCywilnegoprzyMinistrzeSprawiedliwosciRobertZegadlo">Pewnym rozwiązaniem problemu byłoby podzielenie treści obecnego par. 1 na dwa przepisy. Tym samym par. 1 miałby brzmienie takie, jak obecnie obowiązujący art. 826 par. 1, jednak bez wyrazu „wszelkich”. Tym sposobem łagodzilibyśmy wymagania stawiane ubezpieczonemu. W rozwiązaniu byłyby użyte wyrazy „dostępnych mu środków”, w miejsce wyrazów „dostępnych mu wszelkich środków”. Byłby to w efekcie przepis bezwzględnie obowiązujący, gdyż taki sam charakter ma obecny przepis art. 826 par. 1. Natomiast par. 2, po dokonaniu tego podziału, przyjąłby następujące brzmienie: „Umowa ubezpieczenia lub ogólne warunki ubezpieczenia mogą przewidywać, że w razie zajścia wypadku ubezpieczający obowiązany jest zabezpieczyć możność dochodzenia roszczeń odszkodowawczych wobec osób odpowiedzialnych za szkodę”. W konsekwencji w par. 3, należałoby skreślić wyrazy „pkt 1”. Tym sposobem powstałoby jedynie odwołanie do par. 1. Kolejną konsekwencją byłoby także, aby w art. 2 ustawy nowelizującej, w zmianie nr 1 dotyczącym art. 12a ustawy o działalności ubezpieczeniowej, wykreślić pkt 11. Przepis ten zostałby skreślony, ponieważ nie w każdym przypadku ogólne warunki umów określałyby, co ma zrobić ubezpieczony w sytuacji zagrożenia szkodą.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Widzę poważną rozbieżność między propozycją zawartą w sprawozdaniu a zgłoszoną przez Izbę Gospodarczą. Jak rozumiem, propozycja zgłoszona przed chwila przez sędziego Roberta Zegadło zawiera uwagi Izby. Co więcej, rozumiem, że wnioskodawca projektu nie zgłasza sprzeciwu wobec zaprezentowanej propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselStanislawRydzon">Dopóki propozycja nie zostanie ostatecznie sformułowana i nie zostanie przedstawiona na piśmie, nie powinniśmy decydować o jej brzmieniu. Proponuję, aby wnioskodawca przygotował ostateczne brzmienie przepisu, a tymczasem Komisja będzie rozstrzygać kolejne zmiany w projekcie ustawy zawartym w sprawozdaniu podkomisji. Mam wrażenie, że kolejne przepisy nie budzą żadnych kontrowersji, dlatego po ich rozstrzygnięciu powrócimy do rozpatrzenia zmiany nr 22.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Podzielam pogląd posła Stanisława Rydzonia. Jednak, o ile dobrze zrozumiałem, art. 827 ze zmiany nr 22 nie budzi zastrzeżeń?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselStanislawRydzon">Sugeruję, aby zmiana nr 22 była rozpatrywana łącznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Zgadzam się. Cała zmiana nr 22 zostanie rozstrzygnięta po zakończeniu rozpatrywania całego sprawozdania podkomisji. Przypominam jednak, aby redagując te rozwiązania pamiętać o honorowaniu w tych przepisach zasad ogólnych wynikających z Kodeksu. Dokonywane wyłączenia nie powinny, mówiąc kolokwialnie, wywracać zasad ogólnych do góry nogami. Między rozwiązaniami szczególnymi a ogólnymi musi zostać zachowana równowaga. Nie często stosujemy w prawie rozwiązania, zgodnie z którymi można w umowie uregulować stosunki między stronami inaczej, niż to nakazuje Kodeks. W przypadku ubezpieczeń takie szczególne rozwiązania dotyczyły najczęściej osoby poszkodowanego albo ubezpieczonego.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 23, w której w art. 828:</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">a) par. 2 otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Par. 2. Nie przechodzą na ubezpieczyciela roszczenia ubezpieczającego przeciwko osobom, z którymi ubezpieczający pozostaje we wspólnym gospodarstwie domowym, chyba że sprawca wyrządził szkodę umyślnie”,</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">b) dodaje się par. 3 w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Par. 3. Zasady wynikające z paragrafów poprzedzających stosuje się odpowiednio w razie zawarcia umowy na cudzy rachunek”.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do zmiany nr 23? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, iż Komisja udzieliła akceptacji zmianie nr 23.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 24, w której w art. 829:</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">a) dotychczasową treść oznacza się jako par. 1,</u>
<u xml:id="u-15.10" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">b) po par. 1 dodaje się par. 2 w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-15.11" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Par. 2. Do zawarcia na cudzy rachunek umowy ubezpieczenia na życie, a także do jej zmiany, konieczna jest uprzednia zgoda ubezpieczonego, która powinna obejmować także wysokość sumy ubezpieczenia. Zmiana umowy dokonana bez zgody ubezpieczonego nie może naruszać jego praw ani praw osoby uprawnionej do otrzymania sumy ubezpieczenia w razie śmierci ubezpieczonego”.</u>
<u xml:id="u-15.12" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do zmiany nr 24? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-15.13" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, że Komisja udzieliła akceptacji zmianie nr 24.</u>
<u xml:id="u-15.14" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 25, w której art. 830 proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-15.15" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Art. 830 Par. 1. Przy ubezpieczeniu osobowym ubezpieczający może wypowiedzieć umowę w każdym czasie z zachowaniem terminu określonego w umowie lub ogólnych warunkach ubezpieczenia, a w razie jego braku – ze skutkiem natychmiastowym.</u>
<u xml:id="u-15.16" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Par. 2. W braku odmiennego zastrzeżenia umowę uważa się za wypowiedzianą przez ubezpieczającego, jeżeli składka lub jej rata nie została zapłacona w terminie określonym w umowie lub ogólnych warunkach ubezpieczenia mimo uprzedniego wezwania do zapłaty w dodatkowym terminie określonym w ogólnych warunkach ubezpieczenia; w wezwaniu powinny być podane do wiadomości ubezpieczającego skutki niezapłacenia składki.</u>
<u xml:id="u-15.17" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Par. 3. Ubezpieczyciel może wypowiedzieć umowę ubezpieczenia na życie jedynie w wypadkach wskazanych w ustawie”.</u>
<u xml:id="u-15.18" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do zmiany nr 25? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-15.19" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, iż Komisja udzieliła akceptacji zmianie nr 25.</u>
<u xml:id="u-15.20" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 26, w której w art. 831:</u>
<u xml:id="u-15.21" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">a) par. 1 otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-15.22" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Par. 1. Ubezpieczający może wskazać jedną lub więcej osób uprawnionych do otrzymania sumy ubezpieczenia w razie śmierci osoby ubezpieczonej; może również zawrzeć umowę ubezpieczenia na okaziciela. Ubezpieczający może każde z tych zastrzeżeń zmienić lub odwołać w każdym czasie.”,</u>
<u xml:id="u-15.23" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">b) po par. 1 dodaje się par. 11 w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-15.24" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Par. 1 z oznaczeniem 1. W razie zawarcia umowy ubezpieczenia na cudzy rachunek do wykonywania uprawnień, o których mowa w paragrafie poprzedzającym, konieczna jest uprzednia zgoda ubezpieczonego; umowa lub ogólne warunki ubezpieczenia mogą przewidywać, że uprawnienia te ubezpieczony może wykonywać samodzielnie.”,</u>
<u xml:id="u-15.25" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">c) par. 2 otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-15.26" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Par. 2. Jeżeli wskazano kilka osób uprawnionych do otrzymania sumy ubezpieczenia, a nie oznaczono udziału każdej z nich w tej sumie, ich udziały są równe”.</u>
<u xml:id="u-15.27" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do zmiany nr 26? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-15.28" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, że Komisja udzieliła akceptacji zmianie nr 26.</u>
<u xml:id="u-15.29" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 27, w której art. 833 oraz 834 proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-15.30" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Art. 833. Przy ubezpieczeniu na życie samobójstwo ubezpieczonego nie zwalnia ubezpieczyciela od obowiązku świadczenia, jeżeli samobójstwo nastąpiło po upływie lat dwóch od zawarcia umowy ubezpieczenia. Umowa lub ogólne warunki ubezpieczenia mogą skrócić ten termin, nie bardziej jednak niż do 6 miesięcy.</u>
<u xml:id="u-15.31" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Art. 834. Jeżeli do wypadku doszło po upływie lat trzech od zawarcia umowy ubezpieczenia na życie, ubezpieczyciel nie może podnieść zarzutu, że przy zawieraniu umowy podano wiadomości nieprawdziwe, w szczególności że zatajona została choroba osoby ubezpieczonej. Umowa lub ogólne warunki ubezpieczenia mogą skrócić powyższy termin”.</u>
<u xml:id="u-15.32" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do zmiany nr 27? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-15.33" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, że Komisja udzieliła akceptacji zmianie nr 27.</u>
<u xml:id="u-15.34" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">To była ostatnia zmiana z art. 1.</u>
<u xml:id="u-15.35" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 2 zdanie wstępne, któremu proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-15.36" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„W ustawie z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. Nr 124, poz. 1151, z późń. zm.3)) wprowadza się następujące zmiany:”.</u>
<u xml:id="u-15.37" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zdania wstępnego art. 2? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-15.38" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, iż Komisja udzieliła akceptacji treści zdania wstępnego w art. 2.</u>
<u xml:id="u-15.39" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 1, w której po art. 12 dodaje się art. 12a w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-15.40" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Art. 12a. Ogólne warunki ubezpieczenia określają w szczególności:</u>
<u xml:id="u-15.41" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">1) rodzaj ubezpieczenia i jego przedmiot;</u>
<u xml:id="u-15.42" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">2) warunki zmiany sumy ubezpieczenia lub sumy gwarancyjnej, jeżeli ogólne warunki ubezpieczenia taką zmianę przewidują;</u>
<u xml:id="u-15.43" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">3) prawa i obowiązki każdej ze stron umowy ubezpieczenia;</u>
<u xml:id="u-15.44" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">4) zakres odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń;</u>
<u xml:id="u-15.45" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">5) przy ubezpieczeniach majątkowych – sposób ustalania rozmiaru szkody;</u>
<u xml:id="u-15.46" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">6) sposób określania sumy odszkodowania lub innego świadczenia, jeżeli ogólne warunki ubezpieczenia przewidują odstępstwa od zasad ogólnych;</u>
<u xml:id="u-15.47" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">7) sposób ustalania i opłacania składki ubezpieczeniowej;</u>
<u xml:id="u-15.48" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">8) metodę i sposób indeksacji składek, jeżeli ogólne warunki ubezpieczenia indeksację przewidują;</u>
<u xml:id="u-15.49" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">9) tryb i warunki dokonania zmiany umowy ubezpieczenia zawartej na czas nieokreślony;</u>
<u xml:id="u-15.50" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">10) przesłanki i terminy wypowiedzenia umowy przez każdą ze stron, a także tryb i warunki wypowiedzenia, jeżeli ogólne warunki ubezpieczenia przewidują taką możliwość;</u>
<u xml:id="u-15.51" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">11) adekwatne środki, jakie powinny być użyte w celu ratowania przedmiotu ubezpieczenia w razie wypadku”.</u>
<u xml:id="u-15.52" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do zmiany nr 1?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMSKrzysztofJozefowicz">Konsekwencją dokonania zmian w zmianie nr 22 będzie konieczność skreślania pkt 11 w omawianej zmianie. Mówił o tym przed chwilą sędzia Robert Zegadło. Skreślana regulacja, na skutek dokonywanych zmian w ustawie, stanie się bezprzedmiotowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselStanislawRydzon">Zgadzam się z ministrem Krzysztofem Józefowiczem, z omawianej regulacji należy wykreślić pkt 11.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Rozumiem, że z przepisu wykreślamy wyrazy : „11) adekwatne środki, jakie powinny być użyte w celu ratowania przedmiotu ubezpieczenia w razie wypadku”.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselStanislawRydzon">Zgadza się.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są jakieś inne uwagi do zmiany nr 1? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, iż Komisja udzieliła akceptacji zmianie nr 1.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 2, w której po art. 13 dodaje się art. 13a w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Art. 13a. Zakład ubezpieczeń, przed zawarciem umowy ubezpieczenia, obowiązany jest udzielić ubezpieczającemu, będącemu osobą fizyczną, informacji dotyczących:</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">1) prawa właściwego dla umowy w razie, gdy strony nie mają swobody wyboru prawa;</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">2) prawa właściwego, którego wybór proponuje zakład ubezpieczeń, gdy strony mają swobodę wyboru prawa;</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">3) sposobu i trybu rozpatrywania skarg i zażaleń zgłaszanych przez ubezpieczającego lub uprawnionego z umowy ubezpieczenia, a także organu właściwego do ich rozpatrzenia”.</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do zmiany nr 2? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, iż Komisja udzieliła akceptacji zmianie nr 2.</u>
<u xml:id="u-20.9" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">To była ostatnia zmiana z art. 2.</u>
<u xml:id="u-20.10" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 3 zdanie wstępne, któremu proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-20.11" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„W ustawie z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. Nr 124, poz. 1152, z późń. zm.) wprowadza się następujące zmiany:”.</u>
<u xml:id="u-20.12" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do treści zdania wstępnego art. 3? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-20.13" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, iż Komisja udzieliła akceptacji treści zdania wstępnego w art. 3.</u>
<u xml:id="u-20.14" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 1, w której po art. 5 dodaje się art. 5a w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-20.15" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Art. 5a. Jeżeli zakład ubezpieczeń, o którym mowa w art. 5 ust. 2, otrzymał ofertę zawarcia umowy ubezpieczenia obowiązkowego, brak odpowiedzi w terminie 14 dni poczytuje się za jej przyjęcie”.</u>
<u xml:id="u-20.16" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do zmiany nr 1? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-20.17" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, iż Komisja udzieliła akceptacji zmianie nr 1.</u>
<u xml:id="u-20.18" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 1, w której po art. 9 dodaje się art. 9a w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-20.19" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Art. 9a. Umowa ubezpieczenia obowiązkowego odpowiedzialności cywilnej obejmuje szkody, o jakich mowa w art. 9, będące następstwem zdarzenia, które miało miejsce w okresie ubezpieczenia”.</u>
<u xml:id="u-20.20" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do zmiany nr 2? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-20.21" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, iż Komisja udzieliła akceptacji zmianie nr 2.</u>
<u xml:id="u-20.22" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">To była ostatnia zmiana z art. 3.</u>
<u xml:id="u-20.23" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 4, któremu proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-20.24" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Art. 4. W ustawie z dnia 22 maja 2003 r. o nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym oraz Rzeczniku Ubezpieczonych (Dz.U. Nr 124, poz. 1153, z późn. zm) uchyla się w art. 9 ust. 1”.</u>
<u xml:id="u-20.25" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do art. 4? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-20.26" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, iż Komisja udzieliła akceptacji art. 4.</u>
<u xml:id="u-20.27" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 5, któremu proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-20.28" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Art. 5. Do stosunków z umów zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe”.</u>
<u xml:id="u-20.29" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do art. 5? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-20.30" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, iż Komisja udzieliła akceptacji art. 5.</u>
<u xml:id="u-20.31" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 6, któremu proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-20.32" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Art. 6. Ilekroć w przepisach odrębnych używa się określenia „zakład ubezpieczeń” rozumie się przez to ubezpieczyciela”.</u>
<u xml:id="u-20.33" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do art. 6? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-20.34" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, iż Komisja udzieliła akceptacji art. 6.</u>
<u xml:id="u-20.35" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 7, któremu proponuje się nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-20.36" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">„Art. 7. Ustawa wchodzi w życie po upływie 90 dni od dnia ogłoszenia”.</u>
<u xml:id="u-20.37" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do art. 7?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselStanislawRydzon">90-dniowy termin wejścia w życie ustawy wynika z opinii, którą dostarczyła nam Komisja Finansów Publicznych. Zaakceptowaliśmy tę propozycję i dlatego w przepisie zostało zapisane tak długie vacatio legis.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PoselStanislawRydzon">Czy są inne uwagi lub zastrzeżenia do art. 7? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PoselStanislawRydzon">Stwierdzam, iż Komisja udzieliła akceptacji art. 7.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#PoselStanislawRydzon">Czy propozycja dotycząca zmiany nr 22 z art. 1 ustawy nowelizującej została już opracowana?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMSKrzysztofJozefowicz">Tak. Propozycje odczyta legislator Biura Legislacyjnego KS.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuMariuszPrzerwa">Proponujemy, aby w zmianie nr 22 art. 826 i 827 nadać brzmienie:</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuMariuszPrzerwa">„Art. 826. Par. 1. W razie zajścia wypadku ubezpieczający obowiązany jest użyć dostępnych mu środków w celu ratowania przedmiotu ubezpieczenia oraz zapobieżenia szkodzie lub zmniejszenia jej rozmiarów.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuMariuszPrzerwa">Par. 2. Umowa ubezpieczenia lub ogólne warunki ubezpieczenia mogą przewidywać, że w razie zajścia wypadku ubezpieczający obowiązany jest zabezpieczyć możność dochodzenia roszczeń odszkodowawczych wobec osób odpowiedzialnych za szkodę.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuMariuszPrzerwa">Par. 3. Jeżeli ubezpieczający umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa nie zastosował środków określonych w par. 2, ubezpieczyciel jest wolny od odpowiedzialności za szkody powstałe z tego powodu.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuMariuszPrzerwa">Par. 4. Ubezpieczyciel obowiązany jest, w granicach sumy ubezpieczenia, zwrócić koszty wynikłe z zastosowania środków, o których mowa w par. 2, jeżeli środki te były celowe, chociażby okazały się bezskuteczne. Umowa lub ogólne warunki ubezpieczenia mogą zawierać postanowienia korzystniejsze dla ubezpieczającego.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuMariuszPrzerwa">Par. 5. W razie ubezpieczenia na cudzy rachunek przepisy paragrafów poprzedzających stosuje się również do ubezpieczonego.</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuMariuszPrzerwa">Art. 827. Par. 1. Ubezpieczyciel jest wolny od odpowiedzialności, jeżeli ubezpieczający wyrządził szkodę umyślnie; w razie rażącego niedbalstwa odszkodowanie nie należy się, chyba że umowa lub ogólne warunki ubezpieczenia stanowią inaczej lub zapłata odszkodowania odpowiada w danych okolicznościach względom słuszności.</u>
<u xml:id="u-23.7" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuMariuszPrzerwa">Par. 2. W ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej można ustalić inne zasady odpowiedzialności ubezpieczyciela niż określone w § 1.</u>
<u xml:id="u-23.8" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuMariuszPrzerwa">Par. 3. Jeżeli nie umówiono się inaczej, ubezpieczyciel nie ponosi odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną umyślnie przez osobę, z którą ubezpieczający pozostaje we wspólnym gospodarstwie domowym.</u>
<u xml:id="u-23.9" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuMariuszPrzerwa">Par. 4. W razie zawarcia umowy ubezpieczenia na cudzy rachunek zasady określone w paragrafach poprzedzających stosuje się odpowiednio do ubezpieczonego”.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselStanislawRydzon">Popieram przyjęcie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PodsekretarzstanuwMSKrzysztofJozefowicz">W zaproponowanej regulacji, na wniosek eksperta, dokonaliśmy pewnej korekty. Prosiłbym, aby ekspert wyjaśnił Komisji istotę dokonanej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#EkspertMinisterstwaSprawiedliwosciMarcinOrlinski">Dokonując wcześniejszych zmian w art. 821 zamieniliśmy wyrazy: „przedmiotem zabezpieczenia jest mienie” na wyrazy „przedmiotem ubezpieczenia jest interes ubezpieczeniowy”. Wskazana korekta wymusza dokonanie kolejnej zmiany w dotychczas stosowanych w Kodeksie wyrazach: „zmniejszenie szkody w ubezpieczonym mieniu oraz zabezpieczenia bezpośredniego mienia przed szkodą”. Wskazane wyrazy należy zastąpić wyrazami użytymi w projekcie w art. 826 par. 1 pkt 1, a mianowicie: „w celu ratowania przedmiotu ubezpieczenia oraz zapobieżenia szkodzie lub zmniejszenia jej rozmiaru”. Celem tej korekty jest zastosowanie jednolitej nomenklatury w nowych przepisów.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przypominam, że w teorii ubezpieczeniowej określenie „przedmiot ubezpieczenia” obejmuje swym zakresem nie tylko mienie, ale także inne prawa.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#EkspertMSMarcinOrlinski">Takiemu celowi ma właśnie służyć wprowadzana korekta.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselStanislawRydzon">Popieram wszystkie poprawki zaproponowane przez eksperta.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuwMSKrzysztofJozefowicz">Wprowadzenie korekty wynika z rozwiązań już wcześniej zaakceptowanych przez Komisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do rozstrzygnięcia. Czy są uwagi lub zastrzeżenia do zmiany nr 22?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSWojciechPaluch">Proponujemy, aby zmiana nr 22 była rozpatrywana wraz ze wszystkimi poprawkami zgłoszonymi przez posła Stanisława Rydzonia.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Właśnie taka jest moja intencja. Przepis, który poddaję pod ocenę Komisji, zawiera poprawki posła Stanisława Rydzonia.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są uwagi lub zastrzeżenia do zmiany nr 22 zawierającej poprawki zgłoszone przez posła Stanisława Rydzonia? Nie widzę zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, iż Komisja udzieliła akceptacji zmianie nr 22.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Przechodzimy do głosowania nad całym projektem ustawy.</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Kto z członków Komisji jest za przyjęciem sprawozdania podkomisji wraz ze zgłoszonymi poprawkami?</u>
<u xml:id="u-33.5" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, że Komisja przyjęła jednogłośnie sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy – Kodeks cywilny, ustawy o działalności ubezpieczeniowej oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (druki nr 353 i 353-A).</u>
<u xml:id="u-33.6" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Do formalnego zakończenia prac nad projektem pozostał nam jeszcze wybór posła sprawozdawcy Komisji. Czy są jakieś kandydatury na tę funkcję?</u>
<u xml:id="u-33.7" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Została zgłoszona kandydatura posła Stanisława Rydzonia.</u>
<u xml:id="u-33.8" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy poseł Stanisław Rydzoń zgadza się pełnić funkcję sprawozdawcy Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselStanislawRydzon">Zgadzam się. Jednocześnie bardzo chciałbym podziękować wszystkim pracującym w podkomisji nad projektem zmian dotyczących instytucji prawa cywilnego, jakim są ubezpieczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Czy jest sprzeciw wobec kandydatury posła Stanisława Rydzonia na funkcję sprawozdawcy Komisji? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Stwierdzam, że na funkcję sprawozdawcy został wybrany poseł Stanisław Rydzoń. Dodam także, że za posłem Stanisławem Rydzoniem przyłączam się do podziękowań kierowanych pod adresem wszystkich pracujących w podkomisji. Taką sprawną pracę jak dziś zawdzięczamy podkomisji, która bardzo rzetelnie i profesjonalnie podeszła do postawionego zadania.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Wyznaczam do 15 stycznia 2007 roku termin dla Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej na stwierdzenie zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Jednocześnie informuję, że protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w Sekretariacie Komisji. Czy w punkcie sprawy różne są jakieś sprawy do załatwienia? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#PrzewodniczacyposelJozefZych">Dziękuje za przybycie. Zamykam posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>