text_structure.xml 33.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej i Sportu. Witam wszystkich. Witam minister sportu panią Elżbietę Jakubiak – gratuluję objęcia urzędu. Stwierdzam kworum. Stwierdzam przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Informuję, że porządek dzienny oraz materiały zostały państwu dostarczone. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Przystępujemy do rozpatrzenia uchwały Senatu o stanowisku w sprawie ustawy o zmianie ustawy o sporcie kwalifikowanym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2003). Informuję, że Senat zgłosił 9 poprawek.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Proponuję następujący tryb procedowania: najpierw wysłuchamy uzasadnienia, które przedstawi pan senator Marek Rocki, następnie ewentualnego głosu przeciw oraz uwag, później stanowiska rządu, po czym przystąpimy do głosowania. Czy są uwagi wobec proponowanego trybu procedowania? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zaproponowany tryb procedowania.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 1. Proszę pana senatora Marka Rockiego o przedstawienie uzasadnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SenatorMarekRocki">W poprawce nr 1 Senat proponuje skreślenie pkt 4 w art. 1. W ustawie uchwalonej przez Sejm zawarte było sformułowanie „w szczególności”, co oznacza, że inne kompetencje polskiego związku sportowego określone tym przepisem byłyby usunięte. Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy o sporcie kwalifikowanym, polski związek sportowy ma wyłączne prawo do podejmowania decyzji we wszystkich sprawach dotyczących danej dyscypliny sportu, niezastrzeżonych w ustawie dla organów administracji rządowej lub innych podmiotów. Stąd zamknięcie katalogu zadań polskiego związku sportowego byłoby w opinii Senatu nieskuteczne.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SenatorMarekRocki">Poprawka nr 2 i poprawka nr 6 dotyczą sposobu powoływania arbitrów Trybunału Arbitrażowego do Spraw Sportu...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Będziemy rozpatrywali kolejno poszczególne poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SenatorMarekRocki">Poprawki nr 2 i 6 wiążą się ze sobą, dlatego chciałem przedstawić je łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Komisja najpierw rozpatrzy poprawkę nr 1, następnie przejdziemy do rozpatrzenia poprawki nr 2. Możemy tę poprawkę rozpatrzyć łącznie z poprawką nr 6, jeżeli pan senator zgłosi taką propozycję.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Czy pan senator chciałaby uzupełnić uzasadnienie poprawki nr 1?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SenatorMarekRocki">Nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Czy są głosy przeciw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJacekFalfus">W trakcie prac podkomisji dość długo dyskutowaliśmy na ten temat. Przyjęliśmy wówczas, że określenie katalogu zadań polskiego związku sportowego w sposób domknięty, żeby nie powiedzieć zamknięty, jest mniejszym złem z tych dwóch, nie najlepszych rozwiązań. Uznaliśmy, że termin „w szczególności” będzie służył doprecyzowaniu podstawowych zagadnień, którymi mają zajmować się polskie związki sportowe. Proponuję pozostawić sejmową wersję przepisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Pan poseł Jacek Falfus opowiada się za odrzuceniem poprawki nr 1.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DoradcaKomisjiMarianRudnik">Chciałbym zwrócić uwagę, że domknięciu katalogu zadań z art. 12 towarzyszyła idea, że są to obowiązki tej rangi, za których niewykonanie polski związek sportowy może być surowo ukarany, nawet pozbawieniem statusu, o czym mówi art. 23a. Otwarcie tego katalogu spowoduje pozostawienie pewnej niejasności, umożliwiającej daleko idącą interpretację, która może mieć negatywne konsekwencje dla polskiego związku sportowego. Dlatego katalog zadań polskiego związku sportowego nie może mieć charakteru otwartego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MinistersportuElzbietaJakubiak">Stanowisko resortu jest zgodne ze stanowiskiem przedstawionym przez doradcę Komisji. Uważam, że nie można pozostawić otwartego katalogu, jeśli za niewykonanie zadań ustawowych polskiemu związkowi sportowemu grożą sankcje. Wymagane są precyzyjne reguły. Popieramy stanowisko uchwalone przez Sejm.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#LegislatorWojciechPaluch">Pragnę zwrócić uwagę, że Sejm w trakcie prac nad tym projektem ustawy dążył do domknięcia katalogu zadań polskiego związku sportowego. Enumeratywne wyliczenie tych zadań – jest ich bodajże 9 – oznacza, że ewentualne sankcje będą odnosiłyby się wyłącznie do tych zadań, o czym wspomniała pani minister. Nadanie temu katalogowi charakteru otwartego umożliwiałoby zawarcie innych zadań, które trudno byłoby zdefiniować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia senackiej poprawki nr 1?</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi odrzucenie senackiej poprawki nr 1, przy braku głosów za, 12 przeciwnych i braku wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 2. Proszę pana senatora o przedstawienie uzasadnienia poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#SenatorMarekRocki">Poprawka nr 2 dotyczy przepisu określającego zasady powoływania arbitrów Trybunału Arbitrażowego do Spraw Sportu. Sejm uchwalił, że Trybunał składa się z 24 arbitrów powoływanych przez zarząd Polskiego Komitetu Olimpijskiego. W obecnym stanie prawnym arbitrzy powoływani są w równej liczbie przez zarząd Polskiego Komitetu Olimpijskiego oraz ministra właściwego do spraw kultury fizycznej i sportu. Senat proponuje pozostawienie obecnie obowiązującego przepisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Czy są głosy przeciw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselJacekFalfus">Chciałbym zwrócić uwagę, że w trzecim czytaniu Sejm przyjął zasadę powoływania 24 arbitrów przez Polski Komitet Olimpijski. Natomiast w trakcie prac podkomisji przyjęliśmy wcześniej wypracowany konsensus, aby 12 arbitrów reprezentowało związki sportowe, a 12 arbitrów było wskazywanych przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej i sportu i zatwierdzonych przez PKOl. Wnoszę o pozytywne zaopiniowanie poprawek nr 2 i 6, które proponują powrót do takiego rozwiązania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Chciałbym zgłosić sprzeciw. Przypomnę, że w tej sprawie mamy oficjalne stanowisko Polskiego Komitetu Olimpijskiego. Trybunał Arbitrażowy do Spraw Sportu ma działać przy Polskim Komitecie Olimpijskim. Polski Komitet Olimpijski podnosi kwestię respektowania przez władze publiczne zasady autonomii sportu, a zwłaszcza zapewnienia niezależności funkcjonowania Trybunału Arbitrażowego.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Część prawników podnosiła tę kwestię również w kontekście skarg składanych do Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu, gdyż sprawy rozstrzygane przez Trybunał Arbitrażowy dotyczą także praw człowieka, m.in. dożywotniej dyskwalifikacji czy zakazu reprezentowania sportu polskiego w zawodach międzynarodowych. Obecność przedstawicieli administracji rządowej w Trybunale Arbitrażowym podważa zasadę bezstronności. Wnoszę o pozostawienie zapisu uchwalonego przez Sejm.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselJacekFalfus">Chciałbym dodać, że przepis proponowany przez Senat jest zawarty w obecnie obowiązującej ustawie. Zwracam też uwagę, że kompetencje Trybunału Arbitrażowego zostały uzupełnione o kompetencję, która w poprzednim zapisie ustawy zmieniającej ustawę o sporcie kwalifikowanym była przypisana w całości ministrowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MinistersportuElzbietaJakubiak">Rozwiązanie przewidujące powoływanie arbitrów w równej liczbie przez zarząd Polskiego Komitetu Olimpijskiego i ministra sportu jest bardzo demokratyczne. Chciałabym obalić domniemanie, że arbitrzy powoływani przez ministra będą przedstawicielami rządu. Minister właściwy do spraw kultury fizycznej i sportu ma swobodę wyboru arbitrów. Dlatego będę powoływała arbitrów, którzy nie będą przedstawicielami rządu, ani nie będą w żaden sposób reprezentować administracji państwowej, lecz będą przede wszystkim członkami związków sportowych. Nie dostrzegam tutaj zagrożeń, o których mówił pan poseł Tadeusz Tomaszewski. Opowiadamy się za przyjęciem poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Czy Biuro Legislacyjne chce się wypowiedzieć na ten temat?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#LegislatorWojciechPaluch">Poprawka nr 2 powinna być rozpatrywana łącznie z poprawką nr 6, o co wnosi również Senat w uzasadnieniu uchwały.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Czy pani minister zapoznała się ze składem, który zaproponował pan minister Tomasz Lipiec? W składzie Trybunału Arbitrażowego zasiada prokurator i przedstawiciel Policji. Pani minister złożyła deklarację w sprawie powoływania arbitrów. Jest to nowa jakość. Niestety nie można dać gwarancji w postaci oświadczeń kolejnych ministrów. Każdy będzie mógł według własnego uznania i priorytetów przedstawiać kandydatów. Stąd przepis, który przyjął Sejm.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MinistersportuElzbietaJakubiak">Myślę, że pan poseł Tadeusz Tomaszewski nieco jednostronnie przedstawił tę kwestię. Fakt pracy w Policji nie oznacza, że ta osoba nie jest członkiem klubu sportowego czy nie zasiada w jego władzach. Profesja arbitrów zgłaszanych przez ministra nie jest przedmiotem mojego zainteresowania. W tym przypadku interesują mnie wyłącznie ich kompetencje w zakresie zarządzania związkiem sportowym i przynależność do związku. Sądzę, że wśród arbitrów powoływanych zarówno przez PKOl, jak i przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej i sportu, są ludzie różnych profesji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Czy ktoś z państwa posłów chce jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Zgodnie z propozycją Biura Legislacyjnego poprawkę nr 2 będziemy rozpatrywać łącznie z poprawką nr 6. Proszę pana senatora o przedstawienie uzasadnienia poprawki nr 6.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#SenatorMarekRocki">Poprawka nr 6 przewiduje skreślenie art. 6, który dotyczy kadencji Trybunału Arbitrażowego. Przyjęcie poprawki nr 2 zakładającej pozostawienie obecnie obowiązującej zasady powoływania arbitrów oznacza przyjęcie poprawki nr 6, w której Senat proponuje skreślenie przepisu dotyczącego kadencji Trybunału.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w sprawie poprawki nr 6? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia senackich poprawek nr 2 i 6?</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi odrzucenie senackich poprawek nr 2 i 6, przy 4 głosach za, 9 przeciwnych i braku wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 3. Proszę pana senatora o przedstawienie uzasadnienia poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#SenatorMarekRocki">Poprawka nr 3 polega na zastąpieniu wyrazów „orzeczenia wydanego na podstawie art. 23a” wyrazami „postanowienia wydanego na podstawie art. 23a”. Jest to poprawka czysto redakcyjna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Czy są głosy przeciw? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#MinistersportuElzbietaJakubiak">To jest poprawka terminologiczna. Opowiadamy się za jej przyjęciem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia senackiej poprawki nr 3?</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 3, przy 13 głosach za, braku przeciwnych i wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 4. Proszę pana senatora o przedstawienie jej uzasadnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#SenatorMarekRocki">Poprawka nr 4 dotyczy art. 53a. Ust. 1 tego przepisu stanowi, iż prowadzenie statków przeznaczonych do uprawiania sportu lub rekreacji wymaga posiadania odpowiedniej wiedzy i umiejętności z zakresu żeglarstwa oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa. Ust. 2 przewiduje, że przepis ust. 1 dotyczy statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji o napędzie żaglowym i napędzie mechanicznym. Senat proponuje rozszerzenie tego przepisu o statki o napędzie innym niż żaglowy lub mechaniczny. Oznacza to, iż przepis będzie dotyczył również np. łodzi wiosłowych lub rowerów wodnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Czy są głosy przeciw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselZbigniewPacelt">Czy odrzucenie poprawki będzie oznaczać, że wioślarze kategorii od 1 do 8 musieliby mieć specjalne zgody na prowadzenie łodzi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#SenatorMarekRocki">Odrzucenie poprawki oznaczałoby, iż użytkownicy łodzi wiosłowych nie muszą przestrzegać zasad bezpieczeństwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#MinistersportuElzbietaJakubiak">Popieramy tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia senackiej poprawki nr 4?</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 4, przy 14 głosach za, braku przeciwnych i wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 5. Proszę pana senatora o przedstawienie uzasadnienia poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#SenatorMarekRocki">Poprawka nr 5 ma charakter legislacyjny. Jest to zmiana redakcji przepisu wprowadzonego przez Sejm.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Czy są głosy przeciw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselJacekFalfus">Zapytuję przedstawicieli rządu i Biura Legislacyjnego, czy ta poprawka jest konieczna. Istnieją przepisy, które regulują tę kwestię. Czy powtarzanie w tej ustawie tego przepisu jest potrzebne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#MinistersportuElzbietaJakubiak">Zakres wytycznych do rozporządzenia pozostanie ten sam. Dla ministra sportu ważny jest zakres wytycznych, a nie samo sformułowanie. Zatem w tym przypadku zdałabym się na opinię legislatorów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#LegislatorWojciechPaluch">Jeśli chodzi o konstrukcję upoważnienia w art. 53a ust. 11, to przepis przyjęty przez Sejm jest zgodny zarówno z zasadami prawidłowej legislacji, jak i z art. 92 konstytucji. Propozycja Senatu również jest prawidłowa. Jednak bliższa mi jest konstrukcja sejmowa. Przepis przyjęty przez Sejm nie narusza zakresu merytorycznego, o którym wspomniała pani minister. Wytyczne zawarte są w pkt 1–4 i pkt 5. Na ich podstawie zostanie wydany jeden akt wykonawczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselJacekFalfus">Po tych wyjaśnieniach wnoszę sprzeciw wobec poprawki nr 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#MinistersportuElzbietaJakubiak">Pozostawiamy tę kwestię do rozstrzygnięcia Komisji, ponieważ dla nas będzie ważny merytoryczny zakres rozporządzenia. Natomiast poprawność legislacyjna przemawia za pozostawieniem przepisu uchwalonego przez Sejm.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#DoradcaKomisjiMarianRudnik">Przepis uchwalony przez Sejm jest precyzyjniejszy. Sprawy bezpieczeństwa odnoszą się wyłącznie do pkt 1–4, bo tylko tych punktów dotyczą te sprawy. Natomiast objęcie tym wskazaniem również pkt 5 narusza pewną precyzję. Kwestie bezpieczeństwa z pewnością nie odnoszą się do wysokości opłat za przeprowadzenie egzaminu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia senackiej poprawki nr 5?</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi odrzucenie senackiej poprawki nr 5, przy braku głosów za, 14 przeciwnych i 1 wstrzymującym się.</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Poprawkę nr 6 rozpatrzyliśmy łącznie z poprawką nr 2. Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 7. Proszę pana senatora o przedstawienie uzasadnienia poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#SenatorMarekRocki">Zdaniem Senatu poprawka nr 7 jest konieczna dla zachowania w mocy dokumentów potwierdzających kwalifikacje do uprawiania żeglarstwa, a wydanych na podstawie art. 53a ustawy o kulturze fizycznej w dotychczasowym brzmieniu. Brak tego przepisu spowodowałby utratę ważności tych dokumentów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Czy są głosy przeciw? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#MinistersportuElzbietaJakubiak">Poprawka nr 7 dodaje przepis przejściowy zachowujący w mocy dokumenty potwierdzające kwalifikacje do uprawiania żeglarstwa. Rzeczywiście zachodzi obawa, że w przypadku odrzucenia poprawki te dokumenty utraciłyby moc, co np. w okresie sezonu żeglarskiego skutkowałoby karami dla żeglarzy. Należy zatem przyjąć tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#DoradcaKomisjiMarianRudnik">Chciałbym przedstawić odmienny pogląd na ten temat. Dokumenty wydane na podstawie art. 53a ustawy o kulturze fizycznej w dotychczasowym brzmieniu, głównie w oparciu o rozporządzenie wydane na podstawie ust. 6 tego artykułu, zachowują moc niezależnie od tego, czy ten artykuł się zmieni, czy nie. Dotychczas nie było tego typu wykładni, że np. prawa jazdy lub patenty tracą ważność w momencie, gdy zmienia się stan prawny.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#DoradcaKomisjiMarianRudnik">Utratę ważności tych dokumentów musiałby określać przepis ustawy. Wówczas przepis przejściowy byłby potrzebny. Nie trzeba wprowadzać przepisu przejściowego w sytuacji, kiedy nie ma przepisu o utracie ważności dokumentów wydanych na podstawie dotychczasowego brzmienia art. 53a.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#LegislatorWojciechPaluch">Uważamy, że poprawka nr 7 jest słuszna. Sygnalizuje, że dokumenty potwierdzające kwalifikacje do uprawiania żeglarstwa, wydane na podstawie art. 53a w dotychczasowym brzmieniu, zachowują ważność. To ważne wskazanie, ponieważ art. 53a jest w całości nowelizowany.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#LegislatorWojciechPaluch">Poprawka nr 7 jest związana z poprawką nr 9, która dotyczy przesunięcia terminu wejścia w życie przepisu zmieniającego dotychczas obowiązujące zasady uprawiania żeglarstwa. Poprawki nr 7 i 9 powinny być łącznie głosowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Czy pan senator wnosi sprzeciw wobec łącznego głosowania poprawek nr 7 i 9?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#SenatorMarekRocki">Nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia senackich poprawek nr 7 i 9?</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackich poprawek nr 7 i 9, przy 15 głosach za, braku przeciwnych i wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-58.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 8. Proszę pana senatora o przedstawienie uzasadnienia poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#SenatorMarekRocki">Poprawka nr 8 ma charakter legislacyjny. Senat uzupełnił ten przepis, czasowo utrzymujący w mocy akty wykonawcze wydane na podstawie delegacji zmienianych tą ustawą, o art. 27 ust. 4 ustawy o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, zmieniany w art. 4 nowelizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Czy są głosy przeciw? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#MinistersportuElzbietaJakubiak">Poprawka ma charakter legislacyjny. Jej celem jest zachowanie w mocy rozporządzeń. Utrata ważności tych rozporządzeń spowodowałaby utratę wydanych na tej podstawie upoważnień. Prosimy o przyjęcie poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#LegislatorWojciechPaluch">Poprawka nr 8 jest jak najbardziej zasadna z tego względu, iż akt wykonawczy wydawany na podstawie upoważnienia zawartego w ustawie o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, który dotyczy zakresu koniecznych badań lekarskich i trybu ich przeprowadzania – chodzi tutaj o kwestię uprawniania określonych dyscyplin sportu przez dzieci i młodzież – będzie zachowany w mocy do czasu wydania nowego aktu wykonawczego. Unikniemy w ten sposób luki w prawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia senackiej poprawki nr 8?</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 8, przy 15 głosach za, braku przeciwnych i wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-63.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek Senatu. Komisja dysponuje opinią Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, który stwierdza, że poprawki przedstawione w uchwale Senatu nie są objęte zakresem prawa Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-63.3" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Przechodzimy do wyboru posła sprawozdawcy. Proponuję kandydaturę dotychczasowego sprawozdawcy posła Jacka Falfusa.</u>
          <u xml:id="u-63.4" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-63.5" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Czy pan poseł Jacek Falfus wyraża zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PoselJacekFalfus">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Stwierdzam, że Komisja powierzyła panu posłowi Jackowi Falfusowi funkcję sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Przechodzimy do spraw bieżących. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PoselBoguslawWontor">Jestem zadowolony – myślę, że to uczucie podzielają wszyscy członkowie Komisji – z obecności pani minister na dzisiejszym posiedzeniu. Mam nadzieję, że pani minister będzie uczestniczyć we wszystkich posiedzeniach Komisji. Wtedy na pewno, zarówno proces legislacyjny, jak i rozwiązywanie pewnych kwestii będzie przebiegać sprawniej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#MinistersportuElzbietaJakubiak">Będę bardzo częstym gościem Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PoselBoguslawWontor">Mówię w imieniu wszystkich posłów. Obecność pani minister na posiedzeniach Komisji z pewnością spowoduje, że współpraca będzie lepsza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Chciałem podziękować panu posłowi Bogusławowi Wontorowi za tak uprzejme przyjęcie pani minister w imieniu nas wszystkich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#MinistersportuElzbietaJakubiak">Bardzo przepraszam, że wcześniej nie miałam czasu spotkać się z Komisją, ale objęłam urząd 23 lipca, następnie rozpoczęły się wakacje. To jest pierwsza możliwość spotkania z państwem. W najbliższym czasie chciałabym spotykać się z Komisją bardzo często. Mam nadzieję, że projekty, które będę przedkładała rządowi, a następnie Sejmowi i Senatowi, będą sprawnie przechodziły przez proces legislacyjny. Chciałabym z państwem rozmawiać o zamierzeniach dotyczących sportu i turystyki, ale obecnie przede wszystkim o Euro 2012.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#MinistersportuElzbietaJakubiak">Proszę o wsparcie tych działań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Chciałbym poruszyć dwie sprawy. Pierwszą adresuje do pani minister. Otóż, w najbliższych dniach kończy się akcja „Sportowe wakacje” finansowana również przez Ministerstwo Sportu. Część umów nadal nie została podpisana. Czekają na podpis ministra sportu. Prosiłbym panią minister o uruchomienie przepływu środków, żeby organizatorzy nie zalegali z płatnościami.</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Drugą kwestię kieruję do prezydium Komisji. Jeżeli we wrześniu okaże się, że Sejm nadal funkcjonuje, to prosiłbym o przygotowanie komisyjnego projektu nowelizacji regulaminu Sejmu przenoszącej kompetencje związane z turystką z Komisji Gospodarki na Komisję Kultury Fizycznej i Sportu. Myślę, że nie muszę tego dalej uzasadniać.</u>
          <u xml:id="u-71.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Poseł Czesław Fiedorowicz (niez.):</u>
          <u xml:id="u-71.3" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Chciałbym wyrazić słowa pewnego niezadowolenia, by nie powiedzieć zbyt dużo. Chodziło o spełnienie naszej prośby o przekazanie w terminie pełnej informacji o organizowaniu „Sportowych wakacji”. Mimo deklaracji resortu, ta informacja nie została przekazana w terminie sekretariatowi Komisji. Niejako w ostatniej chwili dzięki nadzwyczajnemu wysiłkowi sekretariatu otrzymaliśmy te informacje. To było tuż przed wakacjami. Takie postępowanie resortu traktuję jako lekceważenie Komisji Kultury Fizycznej i Sportu. Chciałbym, żeby pani minister o tym wiedziała.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PoselJacekFalfus">Chciałbym wyjaśnić, że prezydium – może nie w pełnym składzie – rozważało kwestię dołączenia turystyki do właściwości ministra sportu i Komisji Kultury Fizycznej i Sportu. Wkrótce zostanie przygotowana stosowana poprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Czy w sprawach bieżących są jeszcze uwagi lub pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PoselJacekFalfus">Chciałbym pogratulować pani minister nominacji i życzyć sukcesów w pracy, szczególnie w przygotowaniach do Euro 2012.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">W imieniu Komisji i prezydium skierowałem do pani minister gratulacje nazajutrz po nominacji. Gratulujemy jeszcze raz objęcia funkcji i z satysfakcją odnotowujemy deklarację pani minister na temat współpracy z Komisją.</u>
          <u xml:id="u-75.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie pkt 2.</u>
          <u xml:id="u-75.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-75.3" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej i Sportu.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>