text_structure.xml 48.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Otwieram posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Stwierdzam kworum i przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Witam państwa posłów oraz wszystkich zgromadzonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Informuję, że projekt porządku dziennego oraz materiały zostały państwu dostarczone. Czy są uwagi? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zaproponowany porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Przystępujemy do realizacji pierwszego punktu porządku dziennego, czyli rozpatrzenia informacji Ministra Sportu o założeniach przygotowywanej ustawy o sporcie.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Proszę o zabranie głosu pana ministra Radosława Pardę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuRadoslawParda">Otrzymaliście państwo materiał, który na kilku pierwszych stronach przedstawia założenia do ustawy. Na następnych kilkudziesięciu zaprezentowana jest wstępna treść ustawy. Prace nad ustawą są prowadzone dynamicznie, więc część przepisów może mieć już inne brzmienie. Nie do końca chcemy mówić, że są to przepisy. Wszyscy wiemy, że na posiedzeniu Komisji odbędzie się czytanie. Wówczas skupimy się na konkretnych zagadnieniach.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuRadoslawParda">Z wielu środowisk sportowych wypływała i była zgłaszana chęć kompleksowego rozwiązania kwestii dotyczących sportu w jednym akcie prawnym. W Polsce obowiązują dwie ustawy, które dotyczą sportu w sposób bezpośredni. Są dziesiątki ustaw odnoszących się w niewielkim obszarze do sportu. One oczywiście pozostaną, więc nasza praca dotyczyć będzie ustawy o kulturze fizycznej oraz ustawy o sporcie kwalifikowanym. Zostaną one zespolone i staną się jednym aktem prawnym.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuRadoslawParda">Z punktu widzenia metodyki redakcji nowa ustawa o sporcie powinna obejmować regulacje – po pierwsze – wspólne dla wszystkich stref aktywności w sporcie, tj. dla sportu kwalifikowanego, sportu osób niepełnosprawnych, dzieci i młodzieży, a także rekreacji i rehabilitacji ruchowej oraz bezpieczeństwa imprez masowych. Następnie będą to regulacje szczególne, właściwe tylko dla danego fragmentu dziedziny i zainteresowanych.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuRadoslawParda">Jakie są to uwagi szczegółowe, czyli zakres przedmiotowy nowej ustawy o sporcie?</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuRadoslawParda">Po pierwsze, chodzi o zawartość zagadnień, które wymagają normatywnej regulacji w danym zakresie. Drugą sprawą są konkretne rozstrzygnięcia ustawowe, w tym także cele, które mają być realizowane przez nową ustawę. Powinna ona obejmować przepisy ogólne wyznaczające definicje, zakres przedmiotowy ustawy oraz przepisy regulujące strukturę organizacyjną sportu, tj. status prawny zawodnika, w tym także reprezentanta kraju, status prawny trenera, klubu sportowego, związku sportowego, polskiego związku sportowego, Polskiego Komitetu Olimpijskiego oraz Polskiego Komitetu Paraolimpijskiego, regulacje dotyczące warunków organizacji i prowadzenia lig zawodowych, warunków przyznania licencji zawodnikom, sędziom sportowym oraz klubom sportowym i związkom sportowym. Ponadto zawierać będzie również uprawnienia związków sportowych do komercyjnego wykorzystania wizerunku zawodników, zarządzenie organizacjami sportowymi, w szczególności majątkami polskich związków sportowych, regulacje dotyczące uprawnień kontrolnych i nadzorczych Ministra Sportu, regulacje dotyczące opieki medycznej, stypendiów medycznych oraz wyróżnień i nagród z budżetu państwa, w tym także świadczeń olimpijskich, oraz przepisy szczegółowe z uwagi na specyfikę i odmienność poszczególnych sfer aktywności sportowych. W ustawie są zawarte również zapisy dotyczące stosowania dopingu w sporcie, bezpieczeństwa imprez masowych, odpowiedzialności dyscyplinarnej oraz rozstrzygania sporów w sporcie, w tym także status i kompetencje Trybunału Arbitrażowego. Na końcu zostały zawarte przepisy karne.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuRadoslawParda">Przedstawię teraz podstawowe tezy nowej regulacji – ustawy o sporcie. Projekt powinien uwzględnić realizację następujących postulatów: ujednolicenie i zebranie w jednym akcie prawnym przepisów regulujących organizację i uprawianie sportu we wszystkich sferach aktywności, czyli w sporcie kwalifikowanym, sporcie osób niepełnosprawnych, dzieci i młodzieży, a także rekreacji ruchowej.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuRadoslawParda">Utrzymany zostanie ostatecznie podział sportu na amatorski i zawodowy oraz regulacja, na mocy której klub sportowy będzie mógł działać w każdej dopuszczalnej formie organizacyjno-prawnej i będzie przystępował do współzawodnictwa sportowego poprzez zgłoszenie, które polski związek sportowy ma obowiązek przyjąć, o ile oczywiście spełnia ono ustawowe wymogi.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuRadoslawParda">Polski związek sportowy będzie mógł funkcjonować jedynie w formie organizacyjno-prawnej, która określona zostanie wyczerpująco w projektowanej regulacji normatywnej.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuRadoslawParda">Osoba fizyczna, czyli zawodnik, będzie mógł przystąpić do współzawodnictwa sportowego poprzez zgłoszenie do polskiego związku sportowego, który ma obowiązek przyjąć je, o ile spełnia ono ustawowo określone wymogi.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuRadoslawParda">Zawodnik, który jest członkiem kadry narodowej, będzie zobowiązany do spełnienia oznaczonych świadczeń wobec polskiego związku sportowego lub jego sponsora.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuRadoslawParda">System przyznawania stypendiów sportowych ulegnie ujednoliceniu i reorganizacji. Takie świadczenie publicznoprawne uzależnione będzie od wyniku sportowego i przyznawane na wniosek zawodnika, w systemie grantów, po zaopiniowaniu przez odpowiedni polski związek sportowy.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuRadoslawParda">Status zawodnika niepełnosprawnego oraz organizacja sportu osób niepełnosprawnych, przy uwzględnieniu niezbędnych odrębności, zostaną ujednolicone z zasadami ogólnymi uprawiania dyscyplin sportowych.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuRadoslawParda">Organizacja sportu powszechnego, w tym w szczególności sportu dzieci i młodzieży, zostanie uregulowana na poziomie jednostek samorządu terytorialnego, jako zadania własne gminy.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuRadoslawParda">Odpowiedzialność dyscyplinarna ponoszona przez osoby fizyczne w związku z aktywnością w sporcie będzie odpowiedzialnością egzekwowaną przez polskie związki sportowe.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuRadoslawParda">Dalej są uregulowania, które otrzymaliście państwo posłowie, jako szczegółowe przepisy, które będą do przedyskutowania, jednak jeszcze nie w tej chwili, ponieważ część z nich zmienia się podczas prac merytorycznych naszych departamentów w ministerstwie. Jeśli będą mieli państwo posłowie pytania, to odpowie na nie dyrektor Departamentu Prawno-Kontrolnego i osoba, która koordynuje prace nad ustawą i współpracuje ze wszystkimi legislatorami i osobami merytorycznymi oraz koordynuje prace wszystkich departamentów w naszym ministerstwie w omawianym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Czy pan dyrektor chce uzupełnić wypowiedź pana ministra? Nie.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Otwieram dyskusję. Proszę państwa posłów o zabieranie głosu.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Poseł Czesław Fiedorowicz (niez.):</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Mam pytanie bardzo ogólnej natury. Mamy przykład dość nietypowej formy w trybie pracy legislacyjnej. Zostały nam zaprezentowane założenia ustawy, która na podstawie pobieżnego zapoznania się okazuje się najważniejszym aktem prawnym dla polskiego sportu. Ma konsumować w znacznej mierze ustawę o kulturze fizycznej oraz ustawę o sporcie kwalifikowanym. Ma zatem zastąpić te dwa ważne akty.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Wielu z nas uczestniczyło w procesie legislacyjnym, którego efektem są obie ustawy. Wiemy, że ustawa o kulturze fizycznej ostatecznie trafiła do prac w Sejmie jako siedemnasty projekt, dzięki staraniom Komisji Kultury Fizycznej i Sportu. Kolejne rządy nie potrafiły opracować projektu w takim kształcie, by stanowił on konsensus z polskim środowiskiem sportowym.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">W związku z powyższym chcę zapytać bardzo szczegółowo o harmonogram dojścia do takiego rozwiązania legislacyjnego, które mówiłoby o tym, czy rząd zakłada jakiś poziom porozumiewania się z polskimi związkami sportowymi, ogólnie rzecz ujmując – z polskim środowiskiem sportowym, które jest jasno obecnie określone.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Ponadto jeśli tak, to jak wygląda harmonogram prac. Proszę nie uznawać mojego pytania za kąśliwość, ale czy mam rozumieć, że ten projekt trafi, jako jeden z projektów, do Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektów ustaw związanych z koalicyjnym programem rządowym „Solidarne Państwo”. Odbieram to pozytywnie, ponieważ hasło „solidarne państwo” jest dla mnie ważne. Kiedy projekt trafi pod obrady tej komisji? Warto wiedzieć i poinformować opinię publiczną za pośrednictwem naszej Komisji, czy będzie nad tym pracować Komisja Kultury Fizycznej i Sportu, czy też komisja, które nie ma ze sportem nic wspólnego. Być może ktoś z państwa jest członkiem komisji nadzwyczajnej? Te pytania są według mnie zasadnicze dla prac nad omawianym dziś projektem. Chcę uzyskać stosunkowo precyzyjną odpowiedź, albo deklarację, że w określonym czasie otrzymam taką odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Zgodnie z zapowiedziami pana ministra Tomasza Lipca na jednym z pierwszych spotkań Komisji Kultury Fizycznej i Sportu, od którego minęło około 15 miesięcy, pojawiły się założenia, które są wynikiem m.in. oczekiwań Komisji Kultury Fizycznej i Sportu.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Dziś można powiedzieć, że na pierwszy rzut oka otrzymaliśmy zestawienie obu obecnie funkcjonujących ustaw. Państwo przeprowadziliście działanie polegającą na zestawieniu dwóch aktów prawnych w jeden. Pojawiają się tam, co prawda, nowe rozwiązania, odmiennie regulujące funkcjonowanie niektórych spraw w innej formule prawnej. Można to oczywiście uznać za zmianę. Brak jest – niestety – w założeniach i rozwiązaniach roboczych np. całej regulacji, która – jak wynika z analizy funkcjonowania ustawy o sporcie kwalifikowanym, w przypadku której wprowadzono po raz pierwszy możliwość finansowania rozwoju sportu kwalifikowanego przez samorządy – dotyczyłaby nowych kierunków działań. Trzeba, jak prosiliśmy, wejrzeć w orzecznictwo regionalnych izb obrachunkowych w tej sprawie i spróbować dokonać analizy oraz przygotować rozwiązania, które nie będą podważały możliwości finansowania sportu kwalifikowanego przez jednostki samorządu terytorialnego, które mają taką wolę polityczną. Obecne rozwiązania w tym obszarze nie są optymalne, w wielu miejscach są podważane przez r.i.o.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Przejdę do następnej ważnej kwestii. Na wczorajszym posiedzeniu Komisji rozmawialiśmy o przyjętej przez rząd Strategii rozwoju sportu. Musi ona mieć również zaplecze finansowe. Nie miałem wczoraj możliwości mówić na ten temat, ponieważ prowadziłem posiedzenie podkomisji do spraw zatrudnienia socjalnego. Słabością tego dokumentu jest to, iż nie pokazuje, poza już istniejącymi, nowych źródeł finansowania polskiego sportu. Dziś omawiany projekt obejmuje obszar nowelizacji i wprowadzania nowych rozwiązań w dziedzinie prawa podatkowego, prawa dotyczącego sponsoringu, partnerstwa publiczno-prawnego i wielu ważnych kwestii. Brak jest jednak instrumentów do zrealizowania zamierzenia większego zaangażowania osób fizycznych w realizację strategii.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Skoro podejmujemy się przygotować kompleksowo prawo sportowe, to do tej części warto również dopasować i od razu podjąć wyzwanie dotyczące polityki podatkowej i tworzenia nowych źródeł finansowania polskiego sportu. Mimo że ustawa o kulturze fizycznej działa już długi czas, to podstawowe źródło środków finansowych, jakim jest Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej, stanowi 2/3 finansowania polskiego sportu.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Brakuje mi we wstępnych założeniach regulacji dotyczących relacji i roli jednostek samorządu terytorialnego jako elementu władzy politycznej we wspieraniu rozwoju sportu kwalifikowanego. One powinny być wdrożone na podstawie orzeczeń r.i.o. i innych doświadczeń. Następną ważną kwestią jest system podatkowy związany z nowymi źródłami zasilania sportu.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Zauważyłem w informacji, że rozważacie państwo możliwość funkcjonowania uczniowskich klubów sportowych w postaci stowarzyszenia zwykłego. Oczywiście, jeśli chcecie państwo to przeprowadzić, a argumentem jest stwierdzenie, że gimnazja i szkoły podstawowe nie posiadają osobowości prawnej, to należy zdawać sobie sprawę, że stowarzyszenie zwykłe, zgodnie z prawem o stowarzyszeniach, nie może otrzymywać dotacji, prowadzić działalności, może funkcjonować jedynie z własnych składek. W związku z powyższym uniemożliwi to realizowanie programu „Animator sportu dzieci i młodzieży”, jednego z rządowych programów. W ten sposób można doprowadzić do wyeliminowania 6,5 tys. podmiotów z możliwości składania wniosków do Funduszu Zajęć Rekreacyjno-Sportowych, ponieważ nie posiadają one osobowości prawnej. W związku z tym propozycja może pojawić się jedynie jako alternatywa. Taka już istnieje, ponieważ każda grupa przynajmniej 5 obywateli może założyć stowarzyszenie zwykłe. Nie ma żadnych przeszkód. Kwestia dotyczy tylko tego, czy starosta, który wyraża zgodę na funkcjonowanie stowarzyszenia, uzna nazwę „uczniowski klub sportowy”. Dziś nie ma żadnych przeciwwskazań, aby stowarzyszenia zwykłe powstawały w szkołach.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PoselTadeuszTomaszewski">W informacji została postawiona teza dotycząca przetargu ograniczonego na funkcjonowanie w jednej dyscyplinie sportu jednego polskiego związku sportowego. To jest rewolucyjne stwierdzenie. Należy bowiem brać również pod uwagę statuty międzynarodowych federacji sportowych, chyba że będą to związki działające tylko w Polsce, bez możliwości uczestnictwa we współzawodnictwie międzynarodowym. To jednak jest uregulowane i musi być zgodne z istniejącymi przepisami. Nie chcemy przecież doprowadzić do tego, aby nowe przepisy stworzyły sytuację podobną do toczącej się obecnie na linii rząd – PZPN – FIFA.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PoselTadeuszTomaszewski">To jest wstępny dokument. Warto do dalszych prac włączyć przedstawicieli samorządu terytorialnego. Są do tego odpowiedni partnerzy, np. związek gmin, związek miast polskich itd. Ci ludzie będą zapewne umieli podpowiedzieć dobre rozwiązania w wielu ważnych kwestiach.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Kiedyś podczas posiedzenia Komisji rozważaliśmy nowe rozwiązania podatkowe. W ostateczności zawsze Minister Finansów zawsze był im zdecydowanie przeciwny.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Ostatnie pytanie, jakie chcę zadać, to czy w realizacji tak dużego zadania, jakim jest strategia do 2015 r., została odpowiednio określona rola podmiotów pozarządowych, np. klubów sportowych, uczniowskich klubów sportowych, polskich związków sportowych. Należy popatrzeć od nowa, czy nie powinniśmy, biorąc pod uwagę specyfikę podmiotów w sektorze organizacji pozarządowych, w jakiś sposób dążyć do uproszczenia korzystania przez nie ze środków publicznych. To sprawiłoby m.in. że uczniowskie kluby sportowe nie musiałyby prowadzić pełnej księgowości. W poprzedniej kadencji Sejmu takie rozwiązane zostało wprowadzone w przypadku ochotniczych straży pożarnych. Mają one osobowość prawną, ale jeśli nie prowadzą działalności gospodarczej, prowadzą księgowość za pomocą księgi przychodów i rozchodów. Taki uproszczony system mają również organizacje wyznaniowe. Poszukujmy zatem usprawnień dla podmiotów, które zajmują się ograniczoną działalnością, zwłaszcza ułatwiającą powszechność działania, przy mniejszym zaangażowaniu w sprawy formalnoprawne. Wówczas będą miały większe możliwości, by większą aktywność kierować na działalność sportową.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Brakuje mi w strategii również odniesienia do segmentu podmiotów pozarządowych. Poza władzą publiczną, czyli rządem, samorządem terytorialnym oraz wyspecjalizowanymi agendami, np. COS, zadania w tym zakresie realizują podmioty pozarządowe. W strategii nie ma określonej ich roli, a nawet pomocy państwa w realizacji swoich zadań dla tychże podmiotów.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Będziemy zapewne w trakcie prac nad ustawą, którą obecnie nowelizujemy, rozmawiali o potrzebie kontroli przez ministra wydatkowania środków publicznych przez polskie związki sportowe, np. poprzez wprowadzenie obowiązku audytu. Wiąże się to jednak z kosztami. Dla wielu byłyby one trudne do udźwignięcia. Musimy znaleźć konsensus. Może to być tak rozwiązane, że część tego kosztu – w związku z tym, że władza publiczna chce wiedzieć, czy w sposób właściwy wydatkowane są jej środki – ponosi właśnie władza publiczna, a część związek sportowy. Jest to jeszcze oczywiście kwestia do dyskusji i ustalenia. Instrumentów, które podkreślają rolę podmiotów pozarządowych, a jednocześnie upraszczają ich funkcjonowanie, jest wiele. Jeżeli podmioty korzystają ze środków publicznych, to nakłada się na nieokreślone obowiązki ogólnie funkcjonujące w innych dziedzinach, a zmierzające do zwiększenia przejrzystości i transparentności funkcjonowania tych podmiotów.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#PoselTadeuszTomaszewski">W planie pracy była kwestia podczas rozpatrywania założeń do ustawy ewentualnego rozważenia możliwości powołania stałej podkomisji do prac nad tymi dwoma ustawami. Wiadomo, że Komisja nie posiada takich instrumentów jak rząd, więc nie chcemy się silić na opracowanie rozwiązania systemowego łączącego te dwa dokumenty, ale raczej poszukiwania rozwiązań, które wynikają z doświadczeń funkcjonowania obu ustaw. Jeśli będziemy mieć określony dorobek, to w trakcie prac nad projektem rządowym będzie można go zaprezentować. Powstanie wówczas może wspólne stanowisko. Jeżeli się okaże, że prace nad dokumentem rządowym ze względu na procedury się przeciągają, to dojdziemy do wspólnego wniosku, czy nasz dorobek można wcześniej przyjąć jako nowelizację istniejących ustaw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Odniosę się do powołania podkomisji nadzwyczajnej do przygotowania komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o sporcie kwalifikowanym i o kulturze fizycznej. Czy będzie to podkomisja stała, to pozostaje do ustalenia. Z pewnością wrócimy do tego tematu po zakończeniu prac nad drukiem 716, czyli po zakończeniu prac podkomisji, której przewodniczącym jest pan poseł Jacek Falfus. Było to omawiane na jednym z posiedzeń prezydium Komisji.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Czy ktoś z państwa posłów chce zabrać głos? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwMSportRadoslawParda">Dziękuję za cenne uwagi. Nad wieloma kwestiami, szczególnie dotyczącymi samorządów i podatków, pracujemy wspólnie z przedstawicielami Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#SekretarzstanuwMSportRadoslawParda">Otrzymali państwo wstępny materiał. Dziś mija kolejny termin, który wewnętrznie ustaliliśmy w harmonogramie prac. Departamenty merytoryczne MSport przysyłają nam kolejne uwagi do wstępnego projektu ustawy o sporcie.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#SekretarzstanuwMSportRadoslawParda">Jeśli chodzi o pierwsze pytanie, które padło, mogę powiedzieć, że najpóźniej w drugiej połowie marca odbędą się konsultacje ze środowiskiem sportowym. Materiał zostanie przesłany do konsultacji.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#SekretarzstanuwMSportRadoslawParda">Państwo posłowie pytali także, która Komisja będzie pracowała nad projektem. Wydaje mi się, że Komisja Kultury Fizycznej i Sportu będzie się tym zajmowała, ale nie mam instrumentów do tego, aby wpływać na Marszałka Sejmu w sprawie skierowania projektu do konkretnej Komisji. Jest to jego decyzja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Czy ktoś chce zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#EkspertKomisjiAndrzejBaczewski">Nie chcę powtarzać argumentów, które wypowiedział pan poseł Tadeusz Tomaszewski, ale po przeczytaniu ten dokument, jako prawnik muszę powiedzieć, że tezy do ustawy zawarte w pierwszej części są dla mnie nieczytelne i nie wynika z nich, jakich kierunków rozwiązań w nowej ustawie można się spodziewać. Druga część zawiera kilka nowych rozwiązań w odniesieniu do obecnie obowiązującego ustawodawstwa w zakresie sportu, ale nie odnosi się do wszystkich sprzeczności.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#EkspertKomisjiAndrzejBaczewski">Nowością są, obok dziś istniejących czterech licencji dla zawodników, klubów, sędziów i trenerów, licencje dla związków sportowych. Z materiału nie wynika jednak żadne ratio legis nowej licencji. Nie bardzo rozumiem, jakie związki sportowe miałyby ją otrzymywać. Czy ma to dotyczyć nawet polskich związków sportowych, czy tylko regionalnych? Kto ewentualnie miałby dla polskich związków sportowych te licencje wydawać? Rozumiem, że zapewne minister, bo wyżej w hierarchii sportowej nie ma nikogo.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#EkspertKomisjiAndrzejBaczewski">Kolejny problem dotyczy komercyjnego wykorzystania wizerunku sportowego. Wydaje mi się, że ograniczenie tego do polskiego związku sportowego jest niesłuszne, bowiem zawodnik przechodzi jednak całą karierę w klubie sportowym. Dopiero u szczytu jego działania, kiedy jest powoływany do kadry narodowej lub olimpijskiej, polski związek sportowy mocno się nim interesuje i przekazuje środki finansowe na dalsze szkolenie.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#EkspertKomisjiAndrzejBaczewski">Wiadomo, jakie możliwości daje ustawa i rozporządzenia wykonawcze. Muszę z przyjemnością odnotować, że nowa ustawa przewiduje uporządkowanie kwestii, która dziś budzi duże wątpliwości. Chodzi mi o to, że w ustawie o kulturze fizycznej oraz w ustawie o sporcie kwalifikowanej są definicje zawodnika. Są to różne zakresy znaczeniowe pojęć i różne uprawnienia i możliwości przysługują z każdej z ustawy. W praktyce polskich związków sportowych stanowi to poważny problem.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#EkspertKomisjiAndrzejBaczewski">Następna kwestia, która nie została uwzględniona w części porządkującej, to możliwość zlecenia prowadzenia całości lub części współzawodnictwa sportowego poza grami zespołowymi podmiotowi gospodarczemu. Powstaje pytanie, ponieważ tego typu podmiot pracuje dla osiągnięcia zysku. Zlecenie współzawodnictwa sportowego podmiotowi gospodarczemu wywołuje problem, kto ma pokryć ewentualne straty. Czy będzie to pokrywane z dotacji związku sportowego na działalność w przypadku, gdy zleci takie współzawodnictwo?</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#EkspertKomisjiAndrzejBaczewski">Zauważyłem różnicę, że regulacje dotyczące PKOl są określane w obecnym czasie i w sposób stanowczy, natomiast w stosunku do PKPar przewiduje się możliwość utworzenia. Przypomnę jedynie, że obecnie oba komitety funkcjonują, mają podstawę prawną, więc takie rozwiązanie tych kwestii, byłoby cofnięciem się. Rozumiem, że może w założeniach istnieją inne projekcie organizacji wyczynu osób niepełnosprawnych. Z tez opisanych na początku wcale to jednak nie wynika. W części porządkującej widać, że istnieje jedynie możliwość powołania PKPar.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#EkspertKomisjiAndrzejBaczewski">Utrzymany został cały układ związku, jako związku stowarzyszeń, związku osób fizycznych, czyli zawodników. Powiem szczerze, że przygotowałem się odpowiednio i przeczytałem wszystkie uzasadnienia Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu, które w poprzedniej kadencji argumentowało wniesiony projekt ustawy o sporcie kwalifikowanym, i nie ma tam tych ratio legis. Została zupełnie pomięta kwestia, dlaczego burzy się czytelny układ z ustawy – Prawo o stowarzyszeniach, w którym jest zapis, że 15 osób fizycznych tworzy stowarzyszenie, a 3 stowarzyszenia tworzą związek. Wszystkie możliwości – klub jednoosobowy, niezrzeszeni zawodnicy, 15 osób fizycznych może nawet utworzyć polski związek sportowy. Wydaje mi się, że są to tak fundamentalne kwestie, że albo należy zastanowić się, czy ustawa – Prawo o stowarzyszeniach dobrze funkcjonuje i wówczas jedynie na zasadzie lex specialis można coś uregulować odmiennie w nowej ustawie o sporcie, albo stwierdzić, że należy odstąpić od tej ustawy. Wówczas wszelkie stowarzyszenia i związki, np. ekologiczne i zdrowotne, będą działały na podstawie ustawy – Prawo o stowarzyszeniach, a wszystkie stowarzyszenia i związki sportowe zaczną funkcjonować na podstawie nowej ustawy o sporcie.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#EkspertKomisjiAndrzejBaczewski">Kwestia do dziś wywołująca wiele kontrowersji, to fakt, iż ustawa o sporcie kwalifikowanym do wniosku o licencję zawodniczą wymaga dołączenia czterech dokumentów, w tym dokumentu stwierdzającego posiadanie kwalifikacji do uprawiania określonej dyscypliny sportu. Nikt nie rozstrzygnął, prawo zawiera lukę, kto dla zawodnika niestowarzyszonego, którego ustawa dopuszcza do współzawodnictwa, ma wystawiać dokument zezwalający do uprawiania określonej dyscypliny sportu. Jest tam tylko zapis, że odbywa się to na podstawie innych przepisów. Nie ma takich przepisów. Doszło do próby uporządkowania art. 53. Słynne pojęcie „alpinizm jaskiniowy” zostało poszerzone o „alpinizm”. Jest to zasadnicza kwestia powiedzenia sobie na pytanie, czy istnieją instrumenty prawne, które pozwalają wyegzekwować określone unormowania prawne w odniesieniu do ludzi, którzy idą w góry, czy też pozostawić to bez uregulowania w prawie, a wewnętrzne regulaminy organizacji sportowych funkcjonujących w taternictwie, alpinizmie, himalaizmie itp. to regulują. Zwłaszcza w sytuacji, kiedy uprawianie tego sportu przez polskich zawodników odbywa się za granicą, np. na Kaukazie Elbrus nazywany jest „polskim cmentarzem” wśród alpinistów i himalaistów. Brakuje mi konsekwencji, a mianowicie przywrócenia unormowań dotyczących sportów dalekowschodnich i kickboxingu, szczególnie w stylu full contact, gdzie są uderzenia rąk, nóg i pola nie są ograniczone.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#EkspertKomisjiAndrzejBaczewski">Wydaje mi się, że jeśli został wymieniony alpinizm jaskiniowy, który od kilkunastu lat nie spowodował kontuzji czy śmierci, a dzieje się to w sportach walk dalekowschodnich czy kickboxingu, to należy zadać pytanie, która dyscyplina jest niebezpieczna i wymaga szczególnych regulacji.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#EkspertKomisjiAndrzejBaczewski">Wydaje mi się, że powiedziałem o najważniejszych rzeczach, które wydają się rozważenia przez państwa posłów i przedstawicieli rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Czy ktoś z zaproszonych gości chce zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzedstawicielkaPolskiegoKomitetuOlimpijskiegoMariaZuchowicz">Zgadzam się z wystąpieniem pana posła Tadeusza Tomaszewskiego, który stwierdził, że nowy projekt jest złożeniem dwóch funkcjonujących ustaw. Uważam, że mamy do czynienia z niezręczną kompilacją, z której nic nie wynika. Obie ustawy zostały połączone trochę na oślep. Zdarzają się tam często sprzeczności i zapisy, które do siebie nie pasują. Omawianie projektu zacząć chyba należy od tego. Ogólne kwestie są niefortunnie zapisane, więc nie ma co dyskutować w tej chwili o szczegółach.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrzedstawicielkaPolskiegoKomitetuOlimpijskiegoMariaZuchowicz">Pan poseł Czesław Fiedorowicz zauważył, iż w pracach nad projektem powinny być zaangażowane związki sportowe. Reprezentuję PKOl i uważam, że moja organizacja powinna również mieć prawo głosu w tej sprawie. O ile konsultacja ze związkami sportowymi wynika nawet z zasad zdroworozsądkowych, to opinia PKOl jest obowiązkiem ustawowym. W art. 27 ustawy o sporcie kwalifikowanym jest zapis, że organy administracji rządowej mają obowiązek zasięgania opinii PKOl w wiodących i istotnych sprawach. Tymczasem PKOl dowiaduje się z codziennej prasy o toku prac dotyczącym omawianego projektu w zakresie organizacji PKOl. Chodzi np. o kwestię Trybunału Arbitrażowego do spraw Sportu. To jest rzecz zasadnicza, na którą chcę zwrócić uwagę. Tak być nie może.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PrzedstawicielkaPolskiegoKomitetuOlimpijskiegoMariaZuchowicz">Interesują mnie głównie zagadnienia prawne w sporcie. Problem licencji powinien zostać rozstrzygnięty. Są dwie teorie, które pojawiały się we wcześniejszych wypowiedziach, czy licencja jest instytucją prawa cywilnego, czy administracyjnego. Omawialiśmy to wielokrotnie. Reprezentuję pogląd, iż jest to instytucja prawa administracyjnego. Wszelkiego rodzaju odwołania powinny być rozpatrywane w sądzie administracyjnym. Powstały bardzo dobre sejmowe opinie prawne, które również wykazywały, że chodzi o instytucję prawa administracyjnego. Tymczasem znów pojawia się zdanie, że powinno to dotyczyć prawa cywilnego. Należy to najpierw rozstrzygnąć, a dopiero potem tworzyć przepisy.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PrzedstawicielkaPolskiegoKomitetuOlimpijskiegoMariaZuchowicz">Problem istotny dla związków i stowarzyszeń sportowych dotyczy nadzoru i musi być w odpowiedni sposób rozstrzygnięty. Tymczasem brakuje konkretnych decyzji w tym względzie. Ta sprawa jest źle rozstrzygnięta, jednak nie chcę w tej chwili omawiać szczegółów, jak powiedział pan minister Radosław Parda.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PrzedstawicielkaPolskiegoKomitetuOlimpijskiegoMariaZuchowicz">Ostatnią sprawą są przygotowywane zmiany w zakresie Trybunału Arbitrażowego do spraw Sportu bez porozumienia się z PKOl. Pełna nazwa tej instytucji brzmi Trybunał Arbitrażowy do spraw Sportu przy Polskim Komitecie Olimpijskim. Jest to instytucja funkcjonująca przy organizacji pozarządowej. To powinno zostać uszanowane. Funkcjonowanie trybunału wzorowane jest na Court of Arbitration for Sport w Lozannie, czyli Trybunale Arbitrażowym przy MKOl. Działa w związku z tym również na zasadach Karty olimpijskiej, której MKOl jest zobowiązany przestrzegać. Jestem arbitrem trybunału w Lozannie, więc doskonale orientuję się w przepisach. Na ich podstawie został powołany do życia nasz Trybunał Arbitrażowy. Ma on określone zadania, obowiązki, cele oraz prawa, których nie może przekraczać. Tymczasem w projekcie są uwzględnione obowiązki rządowe w stosunku do tej pozarządową organizacji. Nie chcę omawiać tego w szczegółach. Jeśli będzie taka potrzeba, to w toku dalszych prac mogę to przedstawić.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PrzedstawicielkaPolskiegoKomitetuOlimpijskiegoMariaZuchowicz">Jest wiele nieścisłości. Mam nadzieję, że jest to wstęp prac nad projektem i dzięki posiedzeniom Komisji zapisy ulegną poprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Proszę pana ministra Radosława Pardę o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzstanuwMSportRadoslawParda">Dziękuję za wszystkie uwagi. Jeśli chodzi o kwestię dotyczącą konsultacji społecznych, to art. 27 ustawy o sporcie kwalifikowanym wyraźnie mówi o tym, że konsultowane są projekty ustaw. Dziś nie dyskutujemy nad projektem, tylko nad jego założeniami. Trudno, żebyśmy mogli merytorycznie odnieść się do tych zarzutów. Powiedziałem już na dzisiejszym posiedzeniu, że będziemy dyskutować ze środowiskiem sportowym. Oczywiste jest to, że jeśli istnieje obowiązek ustawowy przeprowadzenia konsultacji z PKOl, to tak się stanie. Nie będziemy natomiast wysyłać do tej instytucji założeń do projektu ustawy, ponieważ nie mamy takiego obowiązku. Za kilka tygodni będziemy wysyłać projekt do wszystkich zainteresowanych podmiotów.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#SekretarzstanuwMSportRadoslawParda">Chcę odpowiedzieć na pytanie dotyczące arbitrażu oraz dowiadywania się przedstawicieli PKOl o dotychczasowych pracach w omawianym dziś zakresie jedynie z mediów. Podejrzewam, że media nie zajmowały się tą kwestią w kontekście materiałów, które państwo mają przed sobą, a raczej wczorajszych poprawek złożonych przez pana posła Jacka Falfusa w imieniu Klubu Parlamentarnego PiS na posiedzeniu podkomisji, a nie resortu. Nie dotyczy to przedstawicieli rządu. Pan poseł nie jest teraz obecny na posiedzeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Rozumiem, że pan minister mówi o kwestii, która obecnie bardzo wszystkich interesuje, czyli wprowadzenie kuratora do PZPN i ewentualność rozstrzygnięcia sprawy przez Trybunał Arbitrażowy. Akurat na posiedzeniu pojawił się pan poseł Jacek Falfus, więc zaraz będziemy mogli powrócić do tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">W tej chwili proszę o zabranie głosu pana posła Tadeusza Tomaszewskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Chcę odnieść się do ostatniej kwestii, o której mówił pan minister Radosław Parda. Każdy poseł w pracach podkomisji może złożyć stosowną poprawkę. Pan minister powiedział, że wówczas, że w takim wypadku sprawa nie dotyczy resortu. W pracach podkomisji uczestniczą jednak przedstawiciele rządu i wyrażają swoją opinię. Nie widziałem treści informacji, które miał przewodniczący podkomisji, a które Minister Sportu wysłał do przedstawicieli FIFA, że w takim kierunku idą prace w Sejmie. To oznacza, że minister pośrednio zgadza się z taką koncepcją. Można potraktować to jako półoficjalne stanowisko rządu. Jeśli tak jest, to należałoby poinformować o tym PKOl oraz Trybunał Arbitrażowy. Szczególnie jest to wskazane, jeśli, jak wspomniał przedstawiciel PKOl, miałoby nastąpić przeniesienie pewnych uprawnień administracji rządowej na podmiot działający przy organizacji pozarządowej. Myślę, że powinno to być konsultowane i mam nadzieję, że będzie jeszcze taka okazja na posiedzeniach Komisji. Zapewne wówczas zostanie na nie zaproszony przewodniczący Trybunału i będzie mógł się wypowiedzieć w tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Przypomnę jedynie, że poruszyliśmy kwestię Trybunału Arbitrażowego. Pan minister Radosław Parda stwierdził, że na wczorajszym posiedzeniu podkomisji pan poseł Jacek Falfus zaproponował w imieniu Klubu Parlamentarnego PiS rozwiązanie, aby sprawy w przyszłości były rozstrzygane w Trybunale.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselJacekFalfus">Wczoraj rzeczywiście zgłosiłem poprawkę. Wszyscy członkowie podkomisji otrzymali jej treść wraz z uzasadnieniem. Pan poseł Bogusław Wontor również zgłosił swoją poprawkę. To nie zbudziło żadnych zastrzeżeń. Zgadzam się, że gdyby wczorajsze posiedzenie zakończyło się głosowaniem lub stwierdzeniem, że zaproponowane rozwiązanie wejdzie do protokołu, jako poprawka mniejszości lub zwykła, to oczywiście można by było nad tym debatować, gdyby Trybunał Arbitrażowy nie wypowiedział się na ten temat. Jako przewodniczący podkomisji nie wykonałem takiego ruchu. Będę rozmawiał z przedstawicielami Trybunału Arbitrażowego. Być może lepiej by było, gdybym to uczynił wcześniej, ale jako poseł mogę zgłaszać swoje uwagi i przedstawiać pomysły. Sądzę, że jest to nawet mój obowiązek i prawo. Tylko tyle chcę powiedzieć w tej sprawie. Podkomisja kontynuuje prace i dopóki nie odbędą się głosowania, można brać pod uwagę różne rozwiązania. Jako przewodniczący dbam o to, aby każdy mógł zabrać głos i wprowadzić swoje poprawki. Mówię oczywiście tylko o posłach. Sądzę, że zanim dojdzie do głosowania na podkomisji, będziemy mieli jasność co do stanowiska PKOl. Oczywiście jego przedstawicieli zaprosimy na posiedzenie podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselJacekFalfus">Poseł Czesław Fiedorowicz (niez.):</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PoselJacekFalfus">Po wypowiedzi pani Marii Zuchowicz z PKOl oraz pana ministra Radosława Pardy wydaje mi się, że słuszna jest teza, aby przynajmniej w zakresie, który istotnie dotyczy kompetencji PKOl, zanim zostanie stworzony projekt i przekazany do konsultacji społecznych w środowisku sportowym, przepis zyskał akceptację PKOl. W innym przypadku słuszna będzie teza pomijania podmiotu, który ma wyłączną kompetencję do wypowiadania się w tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PoselJacekFalfus">Proszę wierzyć, że nie pominiemy PKOl. Rozumiem, że pytanie nie było skierowane do mnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">To pytanie było skierowane do pana ministra. Bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SekretarzstanuwMSportRadoslawParda">Zacznę odpowiedź podobnie, jak pan poseł Jacek Falfus. Proszę mi wierzyć, że nie pominiemy PKOl.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Czy ktoś chce zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzedstawicielkaPKOlGrazynaRabsztyn">Pan minister Radosław Parda wspomniał, że w drugiej połowie marca będą przesyłane materiały do konsultacji. Proszę o informacje, jaki jest przewidziany okres na konsultacje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#DyrektorStowarzyszeniaOlimpiadySpecjalnePolskaBoguslawGalazka">Pani Maria Zuchowicz mówiła, żeby nie wchodzić w szczegóły tych propozycji. Myślę, że ważnym elementem, o którym rozmawialiśmy w ubiegłym roku i poprzedniej kadencji Sejmu była sprawa audytu, o której mówił pan poseł Tadeusz Tomaszewski. Audyt zewnętrzny rzeczywiście daje dużą gwarancję wiarygodności działania finansowego z wykorzystaniem środków publicznych. Tak było to zresztą zaopiniowane przez przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli podczas posiedzenia Komisji. Chcę przedstawić przykład, że jest to możliwe. Oczywiście koszty są bardzo uzależnione od wielkości organizacji, od zakresu działu finansowego, od struktur organizacji, ale Stowarzyszenia Olimpiady Specjalne, jako organizacja międzynarodowa, ma wymóg audytu zewnętrznego przez swoją centralę w Waszyngtonie. Audyt wewnętrzny tej gwarancji nie daje, o czym wiedzą wszyscy specjaliści. Pokazały to zresztą kontrole w związkach sportowych. Projekt, który funkcjonuje w Polsce w ramach Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, obligatoryjnie określa, że powyżej konkretnej kwoty przyznawanej organizacji pozarządowej, a związki sportowe są też tą strukturą, istnieje obligatoryjne wprowadzenie w ramach kwoty przyznanej badania audytem zewnętrznym. Jest to kwestia rozmów z przedstawicielami ministerstwa, instytucji prawa publicznego, które dofinansowują tego rodzaju organizacje, natomiast jest to możliwe do wprowadzenia w bardzo prostej formie. PFRON to przeprowadził i myślę, że MS także może wprowadzić podobną, obligatoryjną formę. Dałoby to gwarancje wydatkowania środków publicznych w sposób zgodny w polskim prawem, a nie na zasadzie powoływania dodatkowych kontroli NIK oraz innego typu instytucji, które nakładają się na kontrole organizacji. Często utrudnia to funkcjonowanie organizacjom, ponieważ kontrole trwają kilka miesięcy, a organizacje funkcjonują na podstawie przepisów prawa polskiego i międzynarodowego. Ta forma byłaby do przyjęcia i analizy ze strony MSport.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Wrócę jeszcze do tematu PKOl. Myślę, że Komitet nie czuje się pokrzywdzony, ponieważ zawsze jest reprezentowany i z wielką przyjemnością przyjmujemy przedstawicieli PKOl na posiedzeniach Komisji. Na większości posiedzeń Komisji i podkomisji są obecni.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Dyskusja, która na ostatnim posiedzeniu Komisji się rozpoczęła, miała dość gwałtowny przebieg, ale jest to spowodowane tym, że wszystkie tematy związane z piłką nożną są dość gorące. Są to sprawy toczące się miedzy MS, PZPN i FIFA. Proszę tego nie traktować jako chęci pominięcia, braku konsultacji. Jest to propozycja. Pan poseł Tadeusz Tomaszewski wyjaśnił, że jest to prawo, a nawet obowiązek każdego posła. Jeśli poseł ma pomysł, to powinien go zgłaszać, następnie należy kwestie przedyskutować, zwłaszcza kiedy zbiera się Komisja lub podkomisja.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Czy ktoś chce zabrać głos Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Czy pan minister chce uzupełnić?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#SekretarzstanuwMSportRadoslawParda">Chcę powiedzieć o kwestii terminu. Myślę, że będzie wystarczająco dużo czasu. Pod koniec marca tego roku chcemy ukończyć prace. Połowa marca jest bardzo bezpiecznym dla nas terminem, ale mamy przewidywania, że będzie to nawet wcześniej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzedstawicielkaPKOlGrazynaRabsztyn">Ile będziemy mieć czasu na opracowanie opinii? Komisja Zawodnicza chce również przygotować swoją opinię w sprawie zawodników. Jest to dość specyficzne gremium, ponieważ jego członkami są zawodnicy, którzy uprawiają wyczynowo sport. Będzie to tydzień czy miesiąc?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#SekretarzstanuwMSportRadoslawParda">Oczywiście zdecydowanie więcej niż tydzień. Chcemy w połowie marca, a może nawet wcześniej, oddać materiał do konsultacji środowiskowych. Planujemy ich zakończenie na koniec marca. Trudno w tej chwili zadeklarować mi konkretny okres, ale na pewno będzie to więcej niż tydzień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Dodam, że na pewno to będzie więcej niż tydzień, ponieważ opinia Komisji Zawodniczej jest niezmiernie ważna. Zdania zawodników są niejednokrotnie bardziej trafne i cenne niż opinie działaczy, nie ujmując im oczywiście doświadczenia. Mam zatem propozycję, aby czasu na przygotowanie opinii było dużo więcej, ponieważ materiał będzie bardzo pomocny w dalszych pracach.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Czy ktoś z państwa posłów chce jeszcze zabrać głos? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Stwierdzam zatem, że Komisja wobec braku sprzeciwu przyjęła informację.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Przechodzimy do rozpatrzenia następnego punktu obrad, czyli spraw bieżących.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Poseł Czesław Fiedorowicz (niez.):</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Mam pytanie do pana posła Janusza Wójcika. Jak słyszeliśmy, prezydium Komisji odbyło dziś spotkanie z ministrem sportu oraz kuratorem PZPN. Proszę o złożenie relacji członkom Komisji, jakie są uzgodnienia prezydium w tej kwestii, abyśmy mogli dowiedzieć się szczegółów tego spotkania.</u>
          <u xml:id="u-26.6" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Tematem spotkania było omówienie spraw związanych z zawieszeniem władz PZPN i ustanowieniem przez Ministra Sportu nowego kuratora oraz działaniami naprawczymi, zagadnieniami związanymi z przygotowaniem nadzwyczajnego zjazdu sprawozdawczo-wyborczego PZPN, proponowany scenariusz rozwiązań organizacyjno-prawnych w przypadku pracy nowego kuratora oraz omówienie spraw związanych ze stanem zaawansowania rozmów z FIFA. Są to niezmiernie istotne sprawy w kontekście ewentualnego zawieszenia PZPN.</u>
          <u xml:id="u-26.7" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">W związku z tym, że jutro na godz. 8.30 mamy zaplanowane posiedzenie Komisji, którego tematem obrad będzie rozpatrzenie opinii dotyczącego podsumowania również pierwszego prezydium z ministrem sportu oraz byłym kuratorem PZPN, proponuję, abyśmy omówili szerzej także dzisiejsze spotkanie. Wówczas będzie liczniejsze grono członków Komisji. Czy pan poseł Czesław Fiedorowicz zgadza się na omówienie tej kwestii w dniu jutrzejszym?</u>
          <u xml:id="u-26.8" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Poseł Czesław Fiedorowicz (niez.):</u>
          <u xml:id="u-26.9" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Tak, jeśli otrzymamy pełną informację.</u>
          <u xml:id="u-26.10" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Oczywiście, otrzymacie państwo posłowie także pisemną informację z pierwszego spotkania prezydium Komisji. Zostanie ona przygotowana także z dzisiejszego spotkania.</u>
          <u xml:id="u-26.11" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Nie ma więcej uwag.</u>
          <u xml:id="u-26.12" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Informuję, że na tym porządek dzienny został wyczerpany. Protokół z dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w Sekretariacie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-26.13" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Dziękuję państwu posłom oraz zaproszonym gościom.</u>
          <u xml:id="u-26.14" who="#PrzewodniczacyposelJanuszWojcik">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>