text_structure.xml 15.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselBogdanZdrojewski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich obecnych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselBogdanZdrojewski">Porządek dzisiejszych obrad został państwu doręczony na piśmie. Czy do zaproponowanego porządku mają państwo jakieś uwagi? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselBogdanZdrojewski">Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselBogdanZdrojewski">Przystępujemy do pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa. W skrócie ustawa ta jest nazywana ustawą offsetową. Od razu chciałbym państwa poinformować, że przewidujemy powołanie podkomisji do rozpatrzenia tego projektu. W skład podkomisji wejdą przedstawiciele wszystkich ugrupowań. Ustawa nie ma charakteru politycznego. Mam nadzieję, że nie wzbudzi sporu propozycja, żeby w skład podkomisji weszło dwóch przedstawicieli Prawa i Sprawiedliwości, dwóch przedstawicieli Platformy Obywatelskiej oraz po jednym przedstawicielu z pozostałych klubów parlamentarnych. Nie będziemy tworzyć parytetu dotyczącego liczby członków Komisji Obrony Narodowej i Komisji Gospodarki. Byłoby jednak dobrze, gdyby w skład podkomisji weszli członkowie obu Komisji. Proszę, żeby przedstawiciele klubów parlamentarnych zastanowili się nad kandydatami do udziału w pracach podkomisji. Proszę pana ministra o przedstawienie uzasadnienia projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiPawelPoncyljusz">W imieniu ministra gospodarki mam przyjemność zaprezentować połączonym Komisjom najistotniejsze zmiany, które zostały przyjęte w projekcie ustawy o zmianie ustawy o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa. Celem ustawy będzie bardziej efektywne wykorzystanie umów offsetowych dla rozwoju polskiej gospodarki. Jedną z najważniejszych zmian zaproponowanych w tym projekcie jest nowa procedura zawierania umów offsetowych. Wprowadzenie nowej procedury wynika z wyłączenia obowiązku stosowania przepisów o zamówieniach publicznych w odniesieniu do zamówień na uzbrojenie lub sprzęt wojskowy. Uważamy, że nowa procedura pozwoli na lepsze przygotowanie założeń do ofert offsetowych, zmobilizuje zagranicznych dostawców do składania doprecyzowanych i uzgodnionych z offsetobiorcami projektów zobowiązań offsetowych, co w bezpośredni sposób przyczyni się do zwiększenia roli umów offsetowych w postępowaniach zmierzających do zawarcia umów dostawy uzbrojenia lub sprzętu wojskowego. Założenia do oferty offsetowej będą stanowiły element warunków postępowania o udzielenie zamówienia na dostawę. Będą one wskazywały proponowaną wagę kryterium oceny offsetowej. Zmiana polegająca na uniemożliwieniu zawierania umowy dostawy przed podpisaniem umowy offsetowej powinna spowodować bardziej staranne przygotowywanie propozycji zobowiązań offsetowych przez dostawców zagranicznych. Propozycje zawarte w rządowym projekcie ustawy precyzują obowiązki zamawiającego, ministra gospodarki, a także Komitetu do Spraw Umów Offsetowych. Określają także sposób postępowania w przypadku zamówień w trybie negocjacji z jednym zagranicznym dostawcą oraz w sytuacji, gdy następuje zmiana wartości umowy dostawy. Projekt określa zasady postępowania w przypadku, gdy co najmniej jedna oferta na dostawę nie podlega obowiązkowi offsetowemu. Efektem tych wszystkich zmian będą bardziej korzystne dla polskiej gospodarki umowy offsetowe.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiPawelPoncyljusz">Rząd proponuje także zmianę definicji tzw. zobowiązania offsetowego bezpośredniego. Nowa definicja rozszerza listę podmiotów mogących realizować zobowiązania tego typu. Obecnie mogą to robić jedynie przedsiębiorcy o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym. Takie zobowiązania będą mogły realizować także firmy posiadające koncesje na wytwarzanie i obrót materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym. Uważamy, że wyrówna to szanse prywatnych podmiotów oraz dotychczasowych beneficjantów zobowiązań offsetowych bezpośrednich. Należy podkreślić, że w dalszym ciągu Skarb Państwa będzie decydował o tym, jaki podmiot może być włączony do realizacji zobowiązań offsetowych bezpośrednich. Wyboru odpowiedniego offsetobiorcy będzie można dokonać na etapie przygotowania założeń do oferty offsetowej oraz negocjacji umowy offsetowej. Zmianą, która ma na celu zapobieganie unikania stosowania przepisów ustawy offsetowej, jest wyraźne stwierdzenie, że niedopuszczalne jest dzielenie zamówienia na dostawę na części, zaniżanie jego wartości oraz opóźnianie terminu zawarcia umowy dostawy. Zagraniczny dostawca zostanie zobowiązany pod rygorem wykluczenia go z postępowania do udzielania zamawiającemu informacji o wartości zawartych przez niego umów dostawy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie ostatnich 3 lat.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiPawelPoncyljusz">Na wniosek ministra obrony narodowej w rządowym projekcie ustawy doprecyzowano i rozszerzono katalog przypadków, które wyłączają stosowanie przepisów ustawy wtedy, gdy dotyczyć to będzie umów, przy wykonaniu których przeniesienie własności uzbrojenia lub sprzętu wojskowego nastąpi w wyniku czynności skutkujących nieodpłatnym przekazaniem, szczególnie w drodze darowizny lub przy wykorzystaniu bezzwrotnego świadczenia pieniężnego, na dostawy części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych do uzbrojenia i sprzętu wojskowego nabytego przed dniem 1 lipca 2006 r., remonty uzbrojenia i sprzętu wojskowego nabytego przed dniem 1 lipca 2006 r., dostawy uzbrojenia sprzętu wojskowego, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych niezbędnych dla właściwego funkcjonowania i wyposażenia sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej kierowanych do działań poza granicami państwa. W projekcie założono również wprowadzenie zmian w zakresie odpowiedzialności zagranicznego dostawcy. Polegają one przede wszystkim na możliwości wykonania nowych zobowiązań offsetowych w miejsce zapłaty odszkodowania, które zostałoby określone w umowie offsetowej. Uelastycznienie procedury w tym zakresie powinno pozwolić na bardziej skuteczną realizację zobowiązań offsetowych oraz na uzyskanie lepszych efektów w negocjacjach umów offsetowych z zagranicznymi dostawcami.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiPawelPoncyljusz">Ponadto projekt zakłada wydanie przez Ministra Obrony Narodowej w drodze rozporządzenia, w porozumieniu z ministrem gospodarki oraz ministrem spraw wewnętrznych i administracji, wykazu uzbrojenia lub sprzętu wojskowego, którego zakup objęty jest obowiązkiem zawarcia umowy offsetowej. Projekt takiego rozporządzenia został dołączony do projektu ustawy. W projekcie zaproponowano również nowy mechanizm tzw. przyrzeczenia offsetowego. Mechanizm ten pozwoli na to, żeby na określonych warunkach włączyć propozycję zobowiązania offsetowego do umowy offsetowej, które zostanie zawarta w przyszłości. Przyrzeczenie offsetowe będzie miało zastosowanie do projektów, których przedmiot realizacji jest szczególnie pożądany dla polskiej gospodarki. Ponadto projekt zobowiązuje do stworzenia katalogu potrzeb offsetowych, który będzie prowadzony przez ministra gospodarki na podstawie zgłoszeń przedsiębiorstw przemysłu obronnego, jednostek badawczo-rozwojowych, jednostek administracji państwowej oraz innych podmiotów. W projekcie zaproponowano także zmianę nieprecyzyjnych i nieczytelnych definicji. Rozszerzono m.in. definicję zobowiązania offsetowego o przekazanie technologii. Doprecyzowano definicję zagranicznego dostawcy, offsetobiorcy oraz umowy dostawy. W celu uniknięcia wątpliwości interpretacyjnych Ministerstwo Gospodarki zakłada wprowadzenie do ustawy nowych definicji dostawy, wartości zobowiązania offsetowego, zamawiającego, offsetodawcy, podmiotu dominującego, podmiotu zależnego i przekazania technologii. Projekt nowelizacji zawiera również propozycje uzupełnienia i doprecyzowania niektórych przepisów dotyczących zawierania umów offsetowych, treści i wykonania umowy offsetowej, a także Komitetu do Spraw Umów Offsetowych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiPawelPoncyljusz">Wśród propozycji zawartych w projekcie ustawy, które odnoszą się do uchylenia aktualnie obowiązujących regulacji należy wskazać przede wszystkim na uchylenie przepisów dotyczących możliwości zlecenia Agencji Rozwoju Przemysłu SA czynności związanych z prowadzeniem rokowań oraz monitorowaniem i kontrolą realizacji umów offsetowych, a także powierzenia obsługi bankowej umów offsetowych bankowi państwowemu. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom opinii publicznej projekt wprowadza częściową jawność umów offsetowych. Jawność będzie miała zastosowanie do wartości, przedmiotu zamówienia, offsetobiorcy, offsetodawcy oraz terminów realizacji poszczególnych zobowiązań offsetowych wynikających z umowy offsetowej. Przewidziano, że w postępowaniach rozpoczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie nowej ustawy, stosować się będzie przepisy dotychczasowe. W stosunku do umów offsetowych zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy, a także do ich wykonywania lub zmian stosować się będzie przepisy dotychczasowe. Ponadto w projekcie zaproponowano, że nowa ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia. Znowelizowana ustawa powinna usprawnić proces zawierania nowych umów offsetowych. Mamy nadzieję, że pozytywnie wpłynie ona na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw oraz całego sektora obronnego, ułatwi utworzenie nowych miejsc pracy oraz wdrażanie zaawansowanych technologii. Ustawa powinna także zwiększyć możliwości eksportowe i rozwój kontaktów handlowych z zagranicznymi przedsiębiorstwami, a także przyczynić się do poprawy współpracy zagranicznych dostawców z offsetobiorcami. Zaproponowane zmiany ułatwią stosowanie przepisów umowy offsetowej.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiPawelPoncyljusz">Chciałbym nadmienić, że wraz ze zmianą ustawy nowelizować będziemy również tzw. rozporządzenie wskaźnikowe. Zmiana tego rozporządzenia w połączeniu ze zmianą ustawy może dać pozytywne efekty dla rozwoju gospodarczego. W rozporządzeniu wskaźnikowym będziemy się starali określić pewne priorytety, dotyczące sfer i przedsięwzięć, na których w szczególny sposób będzie zależało polskiej gospodarce. Jest oczywiste, że w tej chwili obowiązuje takie rozporządzenie. Jednak często spotykamy się z zarzutami, że to rozporządzenie spłaszcza priorytety. Bez względu na to, w jakiej dziedzinie lokowana jest dana inwestycja, różnice dotyczące wskaźników nie są zbyt wielkie. Nie wskazano jasno, jakie dziedziny i jakie przedsięwzięcia są szczególnie ważne dla polskiej gospodarki oraz dla polskiego przemysłu obronnego. Tyle chciałem państwu powiedzieć tytułem wstępu. Jeśli będą państwo mieli jakieś pytania, to jestem do państwa dyspozycji wraz z moimi współpracownikami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselBogdanZdrojewski">Mówiłem wcześniej o tym, jaki będzie tryb dalszych prac nad tym projektem. Myślę, że dość powszechna jest świadomość, iż ta ustawa jest bardzo ważna. Jednocześnie jest to ustawa dość trudna. Jest w niej wiele przepisów technicznych i proceduralnych. Na posiedzeniu połączonych Komisji dyskutowaliśmy o sprawozdaniu z realizacji umów offsetowych. W tej chwili chciałbym zapytać, czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w ogólnej dyskusji nad rządowym projektem ustawy? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselBogdanZdrojewski">W takim razie na tym zamykam pierwsze czytanie projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PoselBogdanZdrojewski">Wspominałem już wcześniej o tym, że zaproponuję państwu powołanie podkomisji do rozpatrzenia tego projektu. Prosiłem o to, żeby skład podkomisji nie był zbytnio rozbudowany. W imieniu Klubu Prawa i Sprawiedliwości zgłoszono kandydatury posłów Michała Jacha i Jędrzeja Jędrycha.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJedrzejJedrych">Poseł Michał Jach jest nieobecny. Nie wiem, czy może zostać wybrany do udziału w pracach podkomisji zaocznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselBogdanZdrojewski">Może wejść w skład podkomisji, jeśli wcześniej wyraził na to zgodę. Czy poseł Michał Jach wyraził na to zgodę? Rozumiem, że nie ma w tej sprawie potwierdzenia. W takim razie proponuję, żeby w skład podkomisji wszedł poseł Andrzej Liss. Czy pan poseł wyraża na to zgodę? Słyszę, że nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJedrzejJedrych">W takim razie zgłaszam kandydaturę posła Dariusza Seligi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselBogdanZdrojewski">Rozumiem, że pan poseł wyraża zgodę na udział w pracach podkomisji. Sojusz Lewicy Demokratycznej będzie reprezentowany w pracach podkomisji przez posła Jacka Piechotę. Rozumiem, że pan poseł wyraża na to zgodę. Platformę Obywatelską będę reprezentował ja oraz poseł Henryk Siedlaczek. Czy poseł Henryk Siedlaczek wyraża na to zgodę? Rozumiem, że tak. Przedstawicielem Polskiego Stronnictwa Ludowego będzie jak zwykle poseł Mieczysław Łuczak. Rozumiem, że pan poseł wyraża na to zgodę. Potrzebny jest nam jeszcze przedstawiciel Ligi Polskich Rodzin. Byłoby dobrze, gdyby był to członek Komisji Gospodarki. Jeśli nie ma takiej osoby, może to być również przedstawiciel Komisji Obrony Narodowej. Zgłoszono kandydaturę posła Antoniego Sosnowskiego. Przedstawicielem Klubu Samoobrony będzie poseł Henryk Młynarczyk. Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń. Czy ktoś z państwa jest przeciwny zamknięciu listy członków podkomisji? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselBogdanZdrojewski">Stwierdzam, że lista została zamknięta. Kto z państwa jest za powołaniem podkomisji w zaproponowanym składzie?</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PoselBogdanZdrojewski">Stwierdzam, że Komisje powołały jednogłośnie podkomisję w zaproponowanym składzie. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzisiejszych obrad. Członków podkomisji proszę o pozostanie na sali w celu wyboru przewodniczącego.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PoselBogdanZdrojewski">Dziękuję państwu za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji: Gospodarki oraz Obrony Narodowej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>