text_structure.xml 30.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej i Najwyższej Izby Kontroli, nauczycielskich związków zawodowych i oświatowych organizacji pozarządowych. Witam państwa posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselKrystynaSzumilas">Porządek dzisiejszych obrad przewiduje w pierwszym punkcie rozpatrzenie odpowiedzi na dezyderat nr 4 w sprawie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci przez zwiększenie dostępu do wychowania przedszkolnego, w drugim punkcie – sformułowanie sugestii Komisji dotyczących tematów do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na rok 2007.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselKrystynaSzumilas">Czy są uwagi do porządku obrad?</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselKrystynaSzumilas">Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PoselKrystynaSzumilas">Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PoselKrystynaSzumilas">Przystępujemy do realizacji pierwszego punktu porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PoselKrystynaSzumilas">Proszę o zabranie głosu pana ministra Sławomira Kłosowskiego w celu przedstawienia odpowiedzi na nasz dezyderat uchwalony 27 kwietnia 2006 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejSlawomirKlosowski">Dziękuję Komisji za wskazanie w dezyderacie istotnych spraw edukacji przedszkolnej, które są także przedmiotem troski resortu edukacji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejSlawomirKlosowski">Jeżeli chodzi o wstępny zamiar objęcia dzieci 5-letnich obowiązkowym wychowaniem przedszkolnym, to zamiar ten ze względów budżetowych okazał się niemożliwy do realizacji. Musimy w chwili obecnej odstąpić od tego zamiaru i podjąć wprowadzenie innych form rozwiązywania problemu wychowania i przygotowania przedszkolnego dzieci 5-letnich. Nazywamy je alternatywnymi formami wychowania przedszkolnego, które można byłoby prowadzić w ramach tych środków, jakimi resort dysponuje, korzystając także ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejSlawomirKlosowski">Zgodnie z procedurą określoną w ustawie o zamówieniach publicznych, wyłoniono dwie jednostki, które będą realizowały te inne czy alternatywne formy wychowania przedszkolnego.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejSlawomirKlosowski">Zamiar wprowadzenia powszechnego wychowania i przygotowania przedszkolnego dzieci 5-letnich wymaga dokonania ustawowych zmian przepisów prawnych. Natomiast alternatywne formy przygotowania przedszkolnego mogą być realizowane w ramach pilotażowego eksperymentu bez konieczności dokonywania zmian w prawie oświatowym.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejSlawomirKlosowski">Projekt ten realizowany jest już w ramach eksperymentu w wybranych regionach kraju i w tych województwach, w których wskaźnik objęcia przygotowaniem przedszkolnym dzieci w wieku 3-5 lat jest najniższy. Projekt jest realizowany przez podmioty, które zostały wyodrębnione i wskazane w procedurze przetargowej.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejSlawomirKlosowski">Jeżeli chodzi o wprowadzenie ewentualnych zmian w wychowaniu przedszkolnym, resort edukacji przygotowuje podstawę programową edukacji elementarnej. Edukacja elementarna obejmowałaby dzieci w wieku 3-5 lat, a następnie 6-latki i dalej w ramach nauczania zintegrowanego uczniów w klasach I-III.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejSlawomirKlosowski">Programy nauczania, tworzone na bazie podstawy programowej edukacji elementarnej, dawałyby swobodę ich twórcom stosowania w edukacji na tym poziomie innych alternatywnych form wychowania przedszkolnego dzieci w wieku wczesnoszkolnym.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejSlawomirKlosowski">Wszystkie badania psychologiczno-pedagogiczne małych dzieci dowodzą, że im wcześniej rozpoczęty będzie etap edukacyjny, tym bardziej można liczyć na powodzenie w wyrównywaniu szans edukacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejSlawomirKlosowski">Ministerstwo Edukacji Narodowej zrobi wszystko, aby wykorzystując posiadane środki budżetowe, podjąć odpowiednie działania zmierzające do jak najwcześniejszego wyrównywania szans edukacyjnych dzieci.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejSlawomirKlosowski">W dezyderacie wskazaliście państwo na sprawy doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkoli. Na wczorajszym posiedzeniu Komisji omawialiśmy szczegółowo sprawy doskonalenia nauczycieli i dlatego pozostawiam bez komentarza naszą opisową odpowiedź na tę część dezyderatu.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejSlawomirKlosowski">Jesteśmy gotowi odpowiedzieć na ewentualne pytania lub udzielić wyjaśnień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">Dziękuję. Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrezesZwiazkuNauczycielstwaPolskiegoSlawomirBroniarz">Zgadzamy się z diagnozą, co do roli i zadań, jakie stoją przed placówkami wychowania przedszkolnego. Cieszymy się z konstatacji, którą mam przyjemność słyszeć po raz kolejny, że poziom wyrównywania szans edukacyjnych został przeniesiony na etap wychowania przedszkolnego. Taką wypowiedź słyszeliśmy nie tak dawno z ust pana ministra Jarosława Zielińskiego.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PrezesZwiazkuNauczycielstwaPolskiegoSlawomirBroniarz">W związku z przedstawionym teraz przez resort materiałem zastanawiam się, co stało się między marcem a lipcem bieżącego roku, skoro jeszcze w marcu nie było żadnych zagrożeń związanych z realizacją obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla 5-latków. Mówił o tym – i to dwukrotnie – pan minister Michał Seweryński i zapewniając nasz związek, że żadnych zagrożeń terminowego uruchomienia tego programu nie będzie. Tymczasem teraz ten bardzo istotny element edukacji i wyrównywania szans edukacyjnych wykreślony został z programu rozwoju edukacji.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PrezesZwiazkuNauczycielstwaPolskiegoSlawomirBroniarz">To ma istotne znaczenie nie tylko dla dużej rzeszy dzieci, które miałyby szanse być objęte tym rocznym wychowaniem przedszkolnym, ale także dla matek tych dzieci, które mogłyby skorzystać z tej formy wsparcia, jakim byłoby roczne bezpłatne wychowanie przedszkolne, i zasilić rynek pracy.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PrezesZwiazkuNauczycielstwaPolskiegoSlawomirBroniarz">Nie przypuszczam, aby rząd pana Kazimierza Marcinkiewicza, który zanim został premierem, stawiał sobie jako jedno z naczelnych zadań wprowadzenie obowiązkowego rocznego wychowania przedszkolnego dzieci 5-letnich, tak lekko potraktował planowane środki budżetowe w wysokości ponad 60 mln zł bez dokładnej analizy możliwości ich wykorzystania.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PrezesZwiazkuNauczycielstwaPolskiegoSlawomirBroniarz">Wydaje się, że na tej decyzji zaważyły osobiste poglądy pana ministra Romana Giertycha, który uważa, że wychowanie przedszkolne małych dzieci jest zbędne, bo tę rolę mają spełniać matki. Nie akceptujemy tego poglądu i tych decyzji, tym bardziej, że zostały one podjęte bez jakichkolwiek konsultacji i rzetelnej oceny oraz odwołania się do opinii fachowców, którzy w dziedzinie wychowania przedszkolnego mają zdecydowanie więcej do powiedzenia aniżeli pan minister.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PrezesZwiazkuNauczycielstwaPolskiegoSlawomirBroniarz">Traktujemy to jako decyzję czysto polityczną, podjętą ze szkodą dla dzieci, dla samorządów terytorialnych i dla nauczycieli. Zwracam uwagę, że w wielu województwach pojawiały się problemy związane z faktem, iż w arkuszach organizacyjnych szkół już były przypisane godziny zajęć z małymi dziećmi dla wielu nauczycieli.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PrezesZwiazkuNauczycielstwaPolskiegoSlawomirBroniarz">Cieszymy się z faktu, że Komisja odniosła się do problemu kształcenia i doskonalenia nauczycieli, którzy znaleźliby miejsca pracy w placówkach wychowania przedszkolnego. Szczególnie ważne jest to, aby tymi najmłodszymi zajmowały się osoby w pełni przygotowane do pracy z dziećmi, tzn. żeby byli to nauczyciele mający odpowiednie przygotowanie merytoryczne. Dobrze, że sejmowa Komisja dostrzega, podobnie jak i my, wagę spraw doskonalenia i doradztwa metodycznego dla tej grupy nauczycieli.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PrezesZwiazkuNauczycielstwaPolskiegoSlawomirBroniarz">Zwracamy uwagę, że doskonalenie odbywa się w zdecydowanej większości przypadków kosztem samych nauczycieli, że w wielu jednostkach samorządu terytorialnego środki zapisane w art. 70a ustawy – Karta Nauczyciela nie są wykorzystywane.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#PrezesZwiazkuNauczycielstwaPolskiegoSlawomirBroniarz">Zwracamy też uwagę, że zaniedbane jest sprawowanie właściwego doradztwa i nadzoru nad placówkami wychowania przedszkolnego. W procesie reformowania całego szkolnictwa było to wyraźnie marginalizowane. Najwyższy czas, aby powrócić do sprawowania właściwego nadzoru pedagogicznego przez urząd kuratora oświaty, podporządkowany bezpośrednio ministrowi edukacji. Ponadto środki na doradztwo, a w szczególności na nadzór powinny być zwielokrotnione, aby liczba placówek, które podlegają bezpośrednio urzędnikom kuratoryjnym, była zmniejszona w celu zapewnienia efektywnej kontroli i nadzoru nad działalnością tych placówek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselMiroslawKrajewski">Pan minister w swojej wypowiedzi podjął kilka spraw związanych z wychowaniem przedszkolnym, które według zapowiedzi mają być podjęte albo uporządkowane. Odnosząc się do wypowiedzi pana prezesa Sławomira Broniarza, chciałbym zapytać, czy nie zamierza się uporządkować sytuacji prawnej w związku z rozbieżnościami pojawiającymi się w nazewnictwie. W ustawie o systemie oświaty jednoznacznie mówi się o wychowaniu przedszkolnym. W wielu wystąpieniach mówi się natomiast o edukacji przedszkolnej. Pan minister zapowiada projekt podstaw programowych edukacji elementarnej. To określenie nie ma odniesienia do przepisów w ustawie o systemie oświaty. Pan minister zapowiada połączenie wychowania przedszkolnego – chociaż w moim przekonaniu należałoby mówić o edukacji przedszkolnej – z pierwszymi trzema latami szkoły podstawowej, czyli edukacji obligatoryjnej. Wiemy, że używa się także pojęcia rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselMiroslawKrajewski">Czy resort edukacji nie uważa, że taka dowolność interpretacyjna, wynikająca z różnic w nazewnictwie, jest niekorzystna? Czy nie należałoby tego uporządkować w ramach nowelizacji ustawy o systemie oświaty? Moim zdaniem, do ustawy trzeba wprowadzić nowe i jednolite pojęcie prawne edukacji przedszkolnej. Czym innym jest wychowanie przedszkolne, a czym innym jest edukacja przedszkolna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrezesFederacjiInicjatywOswiatowychAlinaKozinskaBaldyga">Zgadzam się całkowicie z panem prezesem Sławomirem Broniarzem w kwestii oceny zmian, jakie nastąpiły ostatnio w polityce resortu edukacji w odniesieniu do edukacji przedszkolnej, tzn. wycofania się z obligatoryjnej edukacji dzieci 5-letnich. To zostało przyjęte w znanych mi samorządach terytorialnych bardzo negatywnie.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrezesFederacjiInicjatywOswiatowychAlinaKozinskaBaldyga">Chcę podkreślić, że finansowanie edukacji przedszkolnej jest zadaniem własnym gmin. Wiele znanych mi gmin w swoich budżetach zabezpieczyło środki na spełnienie tego obowiązku, który resort edukacji w poprzednim podejściu do polityki edukacyjnej uznał za obowiązek gminy.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PrezesFederacjiInicjatywOswiatowychAlinaKozinskaBaldyga">Ze zdziwieniem przeczytałam informację, że teraz są trudności niemożliwe do pokonania ze względów budżetowych, a to przecież nie budżet państwa, ale budżet samorządów miał zabezpieczać środki na edukację przedszkolną 5-latków.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PrezesFederacjiInicjatywOswiatowychAlinaKozinskaBaldyga">Jedna ze znanych mi i biedniejszych gmin tzw. popegieerowskich poinformowała mnie, że w całej gminie jest mniej niż setka dzieci w wieku 5 lat i gdyby wychowanie przedszkolne miałoby realizowane w takiej formie, jak zapowiadano, czyli przy pomocy stowarzyszeń prowadzących małe przedszkola, to byłby to koszt dla gminy poniżej 40 tysięcy złotych. Ponieważ w następnym punkcie obrad Komisja ma zająć się wskazaniem tematów, jakimi powinna zając się Najwyższa Izba Kontroli w roku przyszłym to moim zdaniem warto zbadać środki i fundusze przeznaczone na oświatę i jak to przekłada się na wyrównywanie szans edukacyjnych i na efektywność nauczania.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PrezesFederacjiInicjatywOswiatowychAlinaKozinskaBaldyga">Federacja Inicjatyw Oświatowych jest jedną z dwóch organizacji, które realizują program resortu edukacji wprowadzania alternatywnych form edukacji przedszkolnej. Bardzo się cieszę, że resort ogłosił kolejny konkurs na nowe inicjatywy i nowe dotacje, a więc różne podmioty będą mogły ubiegać się o środki na realizację alternatywnych form edukacji przedszkolnej.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PrezesFederacjiInicjatywOswiatowychAlinaKozinskaBaldyga">W ramach realizacji naszego projektu i w wyniku współpracy z Akademią Pedagogiki Specjalnej od października organizowany jest nowy kierunek studiów podyplomowych dla nauczycieli. Pozwoli to powiększyć kadrę nauczycieli dobrze przygotowanych do pracy z małymi dziećmi. Studia podyplomowe, o jakich mówię, będą dostępne dla osób także bez przygotowania pedagogicznego, a tylko posiadających wykształcenie wyższe. Te osoby będą przygotowane do pracy w wiejskich przedszkolach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#KomenskiegoTeresaOgrodzinska">Nasza Fundacja także zajmuje się organizowaniem alternatywnych form edukacji przedszkolnej. Obecnie prowadzimy 90 małych ośrodków przedszkolnych w 36 gminach. Jest to dobre pole doświadczalne, aby mówić o tym, jak można w przyszłości upowszechniać edukację przedszkolną.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#KomenskiegoTeresaOgrodzinska">Nie zgadzam się z panem prezesem Sławomirem Broniarzem, jak zwykle, i wyjątkowo nie zgadzam się z panią Aliną Kozińską. W naszej ocenie obowiązkowe posyłanie dzieci 5-letnich do przedszkoli było proponowane zbyt wcześnie, zwłaszcza gdy chodzi o tereny wiejskie. Gminy, z którymi współpracujemy, były przerażone możliwością wprowadzenia wychowania przedszkolnego dla 5-latków w takiej formule, jaka obecnie obowiązuje. Przypominam, że obowiązkowe przygotowanie przedszkolne dla 6-latków było też bardzo trudnym zadaniem dla gmin. W wielu gminach te dzieci niemal wtłoczono do szkół podstawowych, które i tak mają zbyt wielu uczniów. Pamiętajmy, że zamknięto wiele szkół na terenach wiejskich.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#KomenskiegoTeresaOgrodzinska">Nie ma obecnie odpowiednio przygotowanej kadry dla tego, żeby wszystkie dzieci 5-letnie objąć obowiązkowym wychowaniem przedszkolnym. Brakuje wykwalifikowanych nauczycieli do takiej pracy z dziećmi. Nasza Fundacja mogłaby otworzyć dużo więcej ośrodków przedszkolnych, a w gminach wiejskich nie ma nauczycieli, którzy mogliby prowadzić taką edukację.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#KomenskiegoTeresaOgrodzinska">Chciałabym zapytać pana ministra, czy przygotowuje się wprowadzenie przepisów o wychowaniu przedszkolnym do ustawy o systemie oświaty, co pozwoliłoby znacznie rozszerzyć działania na rzecz upowszechniania edukacji przedszkolnej. Jest to tym istotniejsze, że konkurs na alternatywne formy edukacji przedszkolnej już się kończy. Przeznaczono na to nieduże środki. Stajemy przed kolejnym okresem finansowania i urzędy marszałkowskie dostaną duże pieniądze na upowszechnianie edukacji przedszkolnej. W związku z tym należy się już przygotować do ich wykorzystania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselKrystynaSzumilas">Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselKrystynaSzumilas">Mam pytanie do pana ministra, ponieważ w odpowiedzi na nasz dezyderat stwierdza się, że w związku z brakiem środków budżetowych odstępuje się od wcześniejszego zamiaru wprowadzenia od września 2006 r. obowiązkowego wychowania przedszkolnego dla dzieci 5-letnich. Jest tam też stwierdzenie, iż intencją rządu jest ponowne rozważenie możliwości realizacji tego zamierzenia. Kiedy państwo zamierzacie na ten temat dyskutować i kiedy taka możliwość zaistnieje?</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PoselKrystynaSzumilas">Proszę pana ministra o odpowiedzi na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#SekretarzstanuwMENSlawomirKlosowski">Chciałbym odnieść się do wszystkich zadanych pytań i zgłoszonych uwag.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#SekretarzstanuwMENSlawomirKlosowski">Odpowiadam panu prezesowi ZNP, co się stało od marca do lipca, że zmieniono poprzedni zamiar. Stało się to, że przeszacowaliśmy koszty całego tego przedsięwzięcia, oceniliśmy możliwości i stwierdziliśmy, że jedyna możliwą formą – chociaż nie powszechną – jest skorzystanie z innych alternatywnych metod wychowania i edukacji przedszkolnej. Uznaliśmy, że to będzie korzystniejsze dla dzieci 5-letnich i doprowadzi do takiej sytuacji, iż wprowadzając program pilotażowy uzyskamy odpowiednie dane, ażeby na podstawie tego monitoringu podjąć próbę opracowania programu i dokładnego wyliczenia kosztów wprowadzenia obowiązku przygotowania przedszkolnego dzieci 5-letnich w roku 2007. Pośrednio odpowiadam w ten sposób także na pytanie pani przewodniczącej.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#SekretarzstanuwMENSlawomirKlosowski">Całość kosztów, które rzekomo miało ponosić państwo, poniosą jednostki samorządu terytorialnego jako organy prowadzące przedszkola. Cieszyłbym się z tego, gdyby rzeczywiście samorządy, realizując to zadanie jako zadanie własne, przejęły finansowanie obowiązkowego przygotowania przedszkolnego 5-latków. My nie chcemy do tego doprowadzić, ponieważ bardzo często pada pod adresem administracji rządowej zarzut, że przekazuje samorządom kolejne zadania do wykonania, a za tym nie idą pieniądze.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#SekretarzstanuwMENSlawomirKlosowski">Podam tylko jedna kwotę. Na realizację tego programu innowacyjnego, pilotażowego ze środków Europejskiej Funduszu Społecznego dla dwóch podmiotów wykonujących ten program, o czym wspomniałem, przeznaczona jest kwota 5409 tys. zł. Są to koszty prowadzenia programu pilotażowego w kilku województwach, w których procent dzieci 5-letnich objętych wychowaniem przedszkolnym jest najmniejszy.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#SekretarzstanuwMENSlawomirKlosowski">Zgadzam się, że sprawa uregulowania nazewnictwa – tego, co faktycznie obejmuje edukacja przedszkolna i jednolitego stosowania go we wszystkich przepisach prawa oświatowego jest ważna, ponieważ panuje tu zbyt duża swoboda interpretacyjna. To w rezultacie doprowadza do pomniejszania znaczenie edukacji przedszkolnej dzieci.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#SekretarzstanuwMENSlawomirKlosowski">Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje nad przygotowaniem przepisów dotyczących alternatywnych form wychowania przedszkolnego dzieci, które w ramach nowelizacji zostałyby wprowadzone do ustawy o systemie szkolnym, w celu całościowego traktowania tego etapu edukacji wczesnoszkolnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">Wobec nie zgłoszenia żadnych wniosków w związku z udzieloną nam odpowiedzią na dezyderat, proponuję przyjąć odpowiedź na dezyderat nr 4.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselKrystynaSzumilas">Czy są sprzeciwy?</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselKrystynaSzumilas">Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PoselKrystynaSzumilas">Stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości odpowiedź na dezyderat nr 4.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PoselKrystynaSzumilas">Przystępujemy do drugiego punktu obrad – przedstawienie sugestii Komisji do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na rok 2007.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PoselKrystynaSzumilas">Przypominam, że zgodnie z pismem Marszałka Sejmu, sejmowe Komisje mają obowiązek przedstawienia do 14 lipca br. propozycje tematów, jakimi powinna zająć się Najwyższa Izba Kontroli w roku 2007, i przekazać swoje sugestie do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#PoselKrystynaSzumilas">Prezydium naszej Komisji rekomenduje następujące tematy do planu pracy NIK na 2007 rok, dotyczące edukacji, nauki i szkolnictwa wyższego.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#PoselKrystynaSzumilas">Jest to sześć tematów: ocena awansu zawodowego nauczycieli, przeciwdziałanie zjawiskom przemocy i uzależnienia w szkołach i placówkach oświatowych, działalność placówek naukowych Polskiej Akademii Nauk, nadawanie stopni naukowych i tytułu naukowego oraz stopni i tytułu w zakresie sztuki, placówki doskonalenia zawodowego nauczycieli, rozwiązywanie problemów dzieci i młodzieży przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#PoselKrystynaSzumilas">Czy są uwagi do proponowanych przez prezydium tematów?</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#PoselKrystynaSzumilas">Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#PoselKrystynaSzumilas">Chciałam przypomnieć, że na wczorajszym posiedzeniu pan poseł Tadeusz Sławecki proponował wpisanie do planu pracy NIK na rok 2007 tematu: sposób wykorzystania przez samorząd kwoty 1-procentowego odpisu na doskonalenie zawodowe nauczycieli. Proponowałabym, aby rozszerzyć proponowany przez prezydium temat – placówki doskonalenia zawodowego nauczycieli o kwestię wykorzystywania 1-procentowego odpisu na doskonalenie zawodowe nauczycieli.</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#PoselKrystynaSzumilas">Czy pan dyrektor chciałby zabrać w tej sprawie głos?</u>
          <u xml:id="u-10.12" who="#PoselKrystynaSzumilas">Dyrektor departamentu nauki, oświaty i dziedzictwa narodowego w NIK Grzegorz Buczyński:</u>
          <u xml:id="u-10.13" who="#PoselKrystynaSzumilas">Dziękuje za zgłoszone propozycje tematów. One mieszczą się w uprawnieniach kontrolnych Najwyższej Izby Kontroli. Są również możliwe do wykonania z punktu widzenia wykorzystania kadry naszych kontrolerów, a także są niezwykle interesujące.</u>
          <u xml:id="u-10.14" who="#PoselKrystynaSzumilas">Niemal wszystkie tematy dotyczą spraw jakościowych pracy nauczycieli i ich awansu zawodowego oraz kształcenia i doskonalenia tej kadry. Dwie proponowane kontrole zapewne rozszerzymy o rekontrole systemu kształcenia nauczycieli. Taka kontrola przeprowadzona była trzy lata temu. Jej wyniki były przedstawione Komisji sejmowej. Zgłoszono wówczas wiele uwag i wyrażono aprobatę dla naszych wniosków.</u>
          <u xml:id="u-10.15" who="#PoselKrystynaSzumilas">Drugi aspekt tych tematów to tytuły i stopnie naukowe. Na posiedzeniach Komisji wiele razy dyskutowaliśmy nad rozwojem kadr szkół wyższych, traktując ten rozwój jako klucz do podnoszenia jakości kształcenia na poziomie wyższym. Kontrola nadawania stopni i tytułu naukowego jest już przygotowywana. Mamy wstępne rozpoznanie tematu w wybranych uczelniach.</u>
          <u xml:id="u-10.16" who="#PoselKrystynaSzumilas">Trzeci ważny problem to są kwestie przemocy i uzależnień w szkołach oraz działalności placówek związanych z pomocą w procesie dydaktycznym i przeciwdziałaniem tym zjawiskom. Tutaj jesteśmy jednomyślni, co do pracy NIK w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-10.17" who="#PoselKrystynaSzumilas">Mówiliśmy podczas rozpatrywania wykonania budżetu za rok 2005 przez Polską Akademię Nauk o działalności placówek naukowych PAN i taka kontrola jest wskazana. Chcę dodać, że taka kontrola rozpoznawcza została podjęta. Tą szeroką kontrolą objęta będzie także centrala PAN.</u>
          <u xml:id="u-10.18" who="#PoselKrystynaSzumilas">Jeżeli chodzi o wykorzystanie przez samorządy 1-procentowego odpisu od ogólnej kwoty wynagrodzeń osobowych nauczycieli na ich doskonalenie będzie to kontrolowane w ramach analizy systemu awansu zawodowego nauczycieli i działalności placówek doskonalenia nauczycieli. Chyba nie ma potrzeby wprowadzenia oddzielnej kontroli tej kwestii jako odrębnego tematu, chociaż jest to ważny element systemu finansowania doskonalenia nauczycieli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselMiroslawKrajewski">W nawiązaniu do proponowanego tematu nadawania stopni naukowych i tytułu naukowego chciałbym zapytać pana dyrektora, czy ta kontrola obejmie centralny organ, jakim jest Centralna Komisji do Spraw Stopni i Tytułów.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselMiroslawKrajewski">Dyrektor departamentu nauki, oświaty i dziedzictwa narodowego w NIK Grzegorz Buczyński:</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PoselMiroslawKrajewski">Oczywiście tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">Rozumiem, że wykorzystanie 1-procentowego odpisu będzie kontrolowane w ramach oceny systemu awansu zawodowego nauczycieli i działalności placówek doskonalenia zawodowego nauczycieli.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselKrystynaSzumilas">Czy ktoś ma uwagi do propozycji tematów, jakie będą ujęte w planie pracy NIK na rok 2007?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselMarekKawa">Wyrażam nadzieję, że Najwyższa Izba Kontroli zwróci uwagę na problem, który wynikł przy okazji badań i kontroli działalności szkół tzw. mniejszościowych, gdzie prowadzi się zajęcia w klasach dwujęzycznych. Są problemy z wysokością subwencji przekazywanej i jej wykorzystywaniem na ten cel, np. na Opolszczyźnie. Pieniądze te były wykorzystane na inne cele, co wykazał raport NIK.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DyrektordepartamentuwNIKGrzegorzBuczynski">W wyniku kontroli tych szkół rzeczywiście ujawniliśmy kilkanaście przypadków dużych nieprawidłowości polegających na nadmiernym pobieraniu subwencji lub próbach nieprzyznawania korzystnych warunków subwencjonowania szkół mniejszości. Sięgniemy do tych przypadków w ramach skróconej kontroli sprawdzającej, jak potraktowano nasze uwagi i wnioski w tej sprawie. Udzielimy na to odpowiedzi może przy ocenie wykonania budżetu i wydatkowania kwot subwencji oświatowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">Ten temat nie musi być wprowadzany do planu pracy NIK na 2007 r. NIK przeprowadzi stosowne kontrole zgodnie z uwagami pana posła Marka Kawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrezesFederacjiInicjatywOswiatowychAlinaKozinskaBaldyga">Jeżeli mogę, to prosiłabym o zainteresowanie się tematem funkcjonowania przedszkoli niepublicznych, które są prowadzone przez stowarzyszenia wspierające małe szkoły. W większości naszych małych szkół staraliśmy się zachęcać do tworzenia przedszkoli niepublicznych albo oddziałów dla małych dzieci. Chodziło o zajęcie się edukacją dzieci w wieku 3-5 lat. I podejmowano takie inicjatywy. Natomiast wiele stowarzyszeń zgłaszało uwagi o trudnościach w uzyskiwaniu od gmin należnej dotacji oświatowej na edukację dzieci w wieku przedszkolnym.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PrezesFederacjiInicjatywOswiatowychAlinaKozinskaBaldyga">Taka kontrola bardzo by nam pomogła w realizacji programu „Mała Szkoła”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselKrystynaSzumilas">Tematy do planu pracy NIK mają prawo zgłaszać posłowie. Rozumiem, że pani sugeruje, aby przeprowadzić taką kontrolę.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoselKrystynaSzumilas">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zgłosić jeszcze jakiś temat?</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PoselKrystynaSzumilas">Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PoselKrystynaSzumilas">W związku z tym proponuje przyjęcie rekomendowanych przez prezydium Komisji tematów do planu pracy NIK na 2007 r.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PoselKrystynaSzumilas">Czy ktoś jest przeciw przyjęciu zaproponowanych tematów?</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#PoselKrystynaSzumilas">Nie ma sprzeciwów.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#PoselKrystynaSzumilas">Stwierdzam, że Komisja przyjęła rekomendowane przez prezydium tematy do planu pracy NIK na 2007 r.</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#PoselKrystynaSzumilas">Porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany.</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#PoselKrystynaSzumilas">Zamykam posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>