text_structure.xml 18.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Otwieram posiedzenie. Witam przedstawicieli Ministerstwa Edukacji i Nauki, Najwyższej Izby Kontroli, Ministerstwa Finansów i Związku Nauczycielstwa Polskiego. Witam państwa posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Porządek dzienny obejmuje tylko jeden punkt – pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o zasadach uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych (druk nr 52).</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Informuję, że zapowiedziane pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne zostało odwołane w związku z wycofaniem przez Radę Ministrów tego projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Czy są uwagi do porządku dziennego?</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Informuję, że projekt ustawy zawarty w druku nr 52, zgodnie z deklaracją Rady Ministrów, ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej. Marszałek Sejmu, kierując do Komisji ten projekt do pierwszego czytania, ustalił jednocześnie termin przedstawienia sprawozdania przez Komisję do 9 grudnia br. Pożądane byłoby więc zakończenie prac nad projektem w dniu dzisiejszym. W związku z tym w imieniu prezydium Komisji proponuję, aby po przeprowadzeniu pierwszego czytania, jeżeli nie zostaną zgłoszone i przyjęte inne wnioski, Komisja przystąpiła do rozpatrzenia tego projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Czy ktoś zgłasza sprzeciw?</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Przypomnę, że posłowie, oprócz projektu ustawy, otrzymali również opinie Biura Studiów i Ekspertyz. Zdaniem ekspertów Biura projekt nie budzi zastrzeżeń merytorycznych, prawnych ani legislacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Przystępujemy do pierwszego czytania projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">O przedstawienie uzasadnienia proszę pana ministra Jarosława Zielińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiiNaukiJaroslawZielinski">Na wstępie poinformuję państwa posłów o powodach wycofania projektu ustawy o zmianie ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych oraz ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne. Projekt ten został wycofany, dlatego że przygotowujemy głębsze zmiany w zakresie tych regulacji prawnych i w niedługim czasie zostanie przedstawiony projekt szerzej opisujący zmiany proponowane przez rząd.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiiNaukiJaroslawZielinski">Chcę podkreślić, że projekt ustawy, którą Komisja ma rozpatrzyć – o czym powiedziała już pani przewodnicząca – ma wyłącznie charakter dostosowujący i stanowi techniczne przeniesienie przepisów i decyzji Komisji Europejskiej oraz części traktatu akcesyjnego i dostosowanie ich do naszych rozwiązań legislacyjnych. Ustawa z dnia 26 kwietnia 2001 r. o zasadach uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych wdrożyła postanowienia dwóch dyrektyw tzw. Ogólnego systemu uznawania kwalifikacji zawodowych: dyrektywy nr 89/48 i dyrektywy nr 92/51.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiiNaukiJaroslawZielinski">System wzajemnego uznawania kwalifikacji odnosi się do zawodów regulowanych, czyli takich, których wykonywanie jest uzależnione od spełnienia wymagań kwalifikacyjnych określonych w przepisach danego państwa członkowskiego Unii. Należy zaznaczyć, że każde państwo samodzielnie i dowolnie reguluje wymagania kwalifikacyjne zawodów. W niektórych państwach liczba zawodów regulowanych jest niewielka, np. w Belgii są to 54 zawody, a w innych krajach ta liczba jest dosyć duża, np. w Czechach, na Węgrzech i w Polsce jest ok. 300 takich zawodów.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiiNaukiJaroslawZielinski">Dyrektywa nr 92/51 określa zasady wzajemnego uznawania kwalifikacji zawodowych w zawodach, dla których wykonywania potrzebne jest ukończenie kształcenia lub szkolenia na następujących poziomach: na krótkich, kilkumiesięcznych kursach dających świadectwa potwierdzające uzyskane kompetencje, dającego świadectwo, czyli dowód kształcenia zawodowego na poziomie średnim i kształcenia dającego dyplom na bazie świadectwa uprawniającego do wstępu do szkoły wyższej, lecz kształcenia krótszego niż trwającego trzy lata i dłużej w systemie szkolnictwa wyższego.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiiNaukiJaroslawZielinski">W dyrektywie nr 92/51 znajduje się załącznik C zawierający wykaz kursów o programie specjalistycznym, które nie są objęte definicją dyplomu zawartą w dyrektywie nr 92/51, ale prowadzą do porównywalnego poziomu kompetencji zawodowych i przygotowanie do zadań podobnych pod względem odpowiedzialności. Wykaz kursów zawarty w załączniku C został przeniesiony do ustawy z dnia 26 kwietnia 2001 roku i znajduje się w załączniku nr 2 do ustawy. Każda nowelizacja załącznika C wymaga dokonania nowelizacji załącznika nr 2 do ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiiNaukiJaroslawZielinski">Obecna nowelizacja załącznika do ustawy wprowadza ostatnie zmiany do załącznika C, zawarte w decyzji Komisji z dnia 28 stycznia 2004 r., a dotyczące: Niemiec – jest to uzupełnienie tytułu zawodowego „terapeuta zajęciowy” tytułem zawodowym „energoterapeuta” w związku ze zmianą krajowych przepisów; Włoch – chodzi tu o usunięcie nazwy „specjalista w zakresie leczenia chorób nóg”, ponieważ zmieniono poziom kształcenia w tym zawodzie na kształcenie w systemie szkolnictwa wyższego; Austrii – tu wprowadzono dwa nowe zawody w dziedzinie księgowości: „księgowy prowadzący działalność gospodarczą” i „samodzielny księgowy” oraz usunięto działalność agencji reklamowo-promocyjnych, gdyż działalność ta przestała być działalnością regulowaną po zmianie przepisów krajowych; Wielkiej Brytanii – tutaj dodano zawód „zatwierdzonej pielęgniarki weterynarii” w związku ze zmianami wymagań w zakresie kształcenia i szkolenia w tym zawodzie.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiiNaukiJaroslawZielinski">Ponadto obecna nowelizacja przenosi treść załącznika nr 2: część 1 pkt 2 podpunkt c/ traktatu akcesyjnego rozdzielającego zmiany do załącznika C dyrektywy nr 92/51 w zakresie dotyczącym nowych państw członkowskich. Wprawdzie przepisy traktatu akcesyjnego nie wymagają transpozycji, jednakże przeniesienie ich z części załącznika nr 2 do ustawy sprawi, że załącznik ten będzie zawierał wszystkie dotychczasowe zmiany dokonane w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiiNaukiJaroslawZielinski">Jeszcze raz chcę podkreślić, że nowelizacja załącznika nr 2 do ustawy z dnia 26 kwietnia 2001 r. ma charakter wyłącznie dostosowujący i stanowi techniczne przeniesienie przepisów i decyzji Komisji Europejskiej oraz części traktatu akcesyjnego do ustawy. I taka jest istota tego, co dzisiaj jest przedmiotem naszych obrad.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Proszę o wypowiedzi i pytania posłów. Czy ktoś zgłasza się do dyskusji, czy prosi o wyjaśnienia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoslankaKrystynaLybacka">Przedłożony projekt ustawy po pierwsze – w niczym nie zmienia obecnego systemu kształcenia, a po drugie – nie jest to żadne rozszerzenie zmuszające do implementowania w szerszym zakresie obowiązujących dyrektyw. Jest to po prostu dostosowanie przyjętej już w 2001 r. ustawy do nowych realiów wynikających z rozszerzenia Unii</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoslankaKrystynaLybacka">Apeluję o niezwłoczne przystąpienie do prac nad projektem ustawy, ponieważ proponowana nowelizacja jest oczywista.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Kto chciałby zabrać jeszcze głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselAndrzejSmirnow">Proponowana nowelizacja jest całkowicie oczywista. Jest to tylko formalne przeniesienie do załącznika nr 2 zapisów z aktu przystąpienia Polski do Unii i zapisów innych, o których mówił pan minister.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselAndrzejSmirnow">Mam natomiast pytanie natury ogólnej. Przepisy dotyczące zawodów regulowanych, a także wymagania związane z wykonywaniem tych zawodów są bardzo różne w różnych krajach. Czy prowadzi się jakieś prace nad unifikacją przepisów, bo obecna różnorodność ogranicza możliwość przepływu osób między krajami. U nas jest 300 zawodów regulowanych, a w innych krajach tylko 50. To są ogromne różnice.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Nikt nie zgłasza  się do wypowiedzi. Proszę o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuWspolpracyMiedzynarodowejwMinisterstwieEdukacjiiNaukiDanutaCzarnecka">Chciałabym wyjaśnić, że istotnie w przeszłości Unia Europejska podjęła takie próby unifikacji wymagań kwalifikacyjnych dla pewnych zawodów. Dokonano nawet harmonizacji kształcenia w siedmiu zawodach, w tym pięciu medycznych. Okazało się, że takie podejście było bardzo czasochłonne. Np. nad dyrektywą dotyczącą zawodu architekta pracowano niemal 17 lat. Podejście sektorowe do tego zagadnienia okazało się praktycznie niemożliwe i nie sprzyjało temu, żeby zwiększać mobilność w tych zawodach. Dlatego zastosowano podejście bardziej horyzontalne i wtedy powstały te dyrektywy ogólnego systemu uznawania kwalifikacji. Obecnie podejścia sektorowego do zawodów już się nie stosuje w Unii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselAndrzejSmirnow">Mnie nie chodziło o dyrektywy dotyczące rozwiązań sektorowych, bo są dziedziny, które zostały wyłączone z systemu ogólnego, i to jest zrozumiałe. Mnie chodzi o system ogólny, a zwłaszcza o drugi ogólny system, tzn. ten, który dotyczy zawodów wymagających wykształcenia niższego niż wykształcenie wyższe. Kraje, które przystąpiły do Unii, mają bardzo różniące się od siebie listy zawodów. Studiując przepisy, łatwo zauważyć, że jest to gąszcz rozmaitych regulacji, przez które trudno się przebić i ustalić to, co odnosi się do konkretnego zawodu regulowanego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Proszę o ustosunkowanie się do tej wypowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuwMEiNDanutaCzarnecka">System ogólny ma na celu to, żeby niczego nie harmonizować i nie doprowadzać tutaj do jakichś podobieństw. Ten system miał umożliwić wzajemne uznawanie kwalifikacji, właśnie przy tej różnorodności. Nie podejmuje się prób unifikacji między krajami w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoslankaKrystynaLybacka">Nie zgłaszam pytania do tego, o co pytał pan poseł Andrzej Smirnow, chcę poinformować, że takie prace unifikacyjne w czasie prezydencji irlandzkiej prowadziła sama Irlandia. Stało się tak dlatego, że Irlandia jest przykładem bardzo ścisłego określania warunków wykonywania zawodów. Irlandia bardzo zintensyfikowała prace nad czymś, co jak sądzę, w znacznej mierze odpowiada pytaniu pana posła, czyli nad tzw. paszportem umiejętności zawodowych. Nad takim paszportem pracują również inne kraje Unii, także Polska. Prace takie prowadzi w resorcie departament kształcenia zawodowego i dlatego pani dyrektor Danuta Czarnecka za to nie odpowiada, ale zapewne potwierdzi, że takie prace trwają.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMEiNDanutaCzarnecka">Istotnie są prowadzone prace nad tzw. europassem, który składa się z pięciu elementów i ma być czymś pomocnym przy mobilności i uznawaniu kwalifikacji. Nie jest to bezpośrednio związane z naszym system uznawania kwalifikacji i taki paszport nie dotyczy tylko zawodów regulowanych. Jest to dokument bardzo ogólny i jeśli ktoś się przemieszcza – czy to w celu podejmowania pracy, czy nauki w zawodzie regulowanym, czy też nie – to może on być pomocny. Na ten europass składa się coś w rodzaju paszporciku, gdzie się wypełnia informacje, np. jakie kursy dodatkowe ktoś ukończył i to, co daje pewną orientację o kwalifikacjach danej osoby. Jest jeszcze suplement do dyplomu i suplement do certyfikatu, czyli wskazanie na kwalifikacje na tym niższym poziomie niż uzyskane w szkolnictwie wyższym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Zakończyliśmy ogólne wypowiedzi i udzielanie wyjaśnień w ramach pierwszego czytania projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Przypomnę, ponieważ pierwszy raz w nowej kadencji omawiamy na Komisji projekty ustawy, że zgodnie z art. 95d Regulaminu Sejmu poprawkę do projektu ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej może na posiedzeniu Komisji zgłosić grupa co najmniej trzech posłów w formie pisemnej. Propozycje poprawek, odrzucone przez Komisję po ich zgłoszeniu w formie pisemnej na żądanie co najmniej trzech wnioskodawców, zamieszcza się w sprawozdaniu jako wnioski mniejszości. Wniosek mniejszości powinien zawierać wynikające z niego konsekwencje dla tekstu projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Do wniosku o odrzucenie projektu ustawy stosuje się odpowiednio powyższe zasady. Przyjęcie wniosku przez Komisję następuje bezwzględną większością głosów. Przystępujemy do pracy nad projektem ustawy.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Czy są uwagi do tytułu projektu ustawy?</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Stwierdzam, że Komisja przyjęła tytuł projektu ustawy w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Czy są uwagi do art. 1?</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Czy są uwagi do zdania wstępnego w tym artykule?</u>
          <u xml:id="u-14.9" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-14.10" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zdanie wstępne w art. 1 w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
          <u xml:id="u-14.11" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Czy są uwagi do proponowanych w tym artykule zmian?</u>
          <u xml:id="u-14.12" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Nie ma uwag do żadnej z proponowanych zmian.</u>
          <u xml:id="u-14.13" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1 w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
          <u xml:id="u-14.14" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Czy są uwagi do art. 2?</u>
          <u xml:id="u-14.15" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-14.16" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 2 w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
          <u xml:id="u-14.17" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Przystępujemy do głosowania nad całością projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-14.18" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Kto jest za przyjęciem wniosku o uchwalenie przez Sejm projektu ustawy o zmianie ustawy o zasadach uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych – bez poprawek?</u>
          <u xml:id="u-14.19" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła wniosek o uchwalenie projektu ustawy przez Sejm.</u>
          <u xml:id="u-14.20" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-14.21" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Zgłaszam kandydaturę pana posła Andrzeja Smirnowa.</u>
          <u xml:id="u-14.22" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselAndrzejSmirnow">Wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Czy są inne kandydatury?</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Nikt nie zgłasza innych kandydatur.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Kto jest za powierzeniem panu posłowi Andrzejowi Smirnowowi funkcji sprawozdawcy Komisji?</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Stwierdzam, że kandydatura została przyjęta jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Porządek dzienny został wyczerpany.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#PoslankaKrystynaSzumilas">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>