text_structure.xml 29.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselWojciechHausner">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam posłów oraz zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselWojciechHausner">Proponowany porządek posiedzenia obejmuje dwa punkty. W pierwszym punkcie rozpatrujemy odpowiedź na dezyderat nr 2 Komisji w sprawie utworzenia w strukturze władz administracji rządowej ośrodka koordynującego politykę rządu w stosunku do mniejszości narodowych. W drugim punkcie obrad znajdą się sprawy różne.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselWojciechHausner">Wszyscy członkowie Komisji otrzymali tekst odpowiedzi ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 12 stycznia br. Dlatego chcę zaproponować pewien porządek obrad. Na początku poproszę obecnego tutaj pana ministra o krótkie skomentowanie odpowiedzi, a może dodanie informacji uzupełniających w interesującej nas sprawie. Następnie proponuję przeprowadzenie dyskusji, podczas której mogą paść różne wnioski, zawierające propozycję przyjęcia odpowiedzi bądź żądania uzupełnienia przedstawionej informacji. Zależy to, oczywiście, od członków Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselWojciechHausner">Czy mam rozumieć, że posłowie wyrażają zgodę na zaproponowany tryb postępowania? Nie ma innych wniosków. Dlatego proszę o zabranie głosu pana ministra albo inną, upoważnioną osobę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPiotrStachanczyk">W odpowiedzi na dezyderat nr 2 Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych, minister spraw wewnętrznych i administracji, działając z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, zajął stanowisko wyrażone w przesłanej odpowiedzi. Stanowisko to można w dużym skrócie sprowadzić do stwierdzenia, że rząd nie widzi obecnie konieczności powoływania na szczeblu centralnym specjalnego organu, którego zadaniem byłaby problematyka mniejszości narodowych. Zdaniem rządu, wystarczającym czynnikiem koordynującym jest Międzyresortowy Zespół do Spraw Mniejszości Narodowych. Zespół, zwłaszcza na rok bieżący, ma ambitne plany. Zaplanowano m.in. wiele spotkań i debat. Miesiąc temu zostałem przewodniczącym Zespołu. W związku z tym planuję przeprowadzenie cyklu spotkań Zespołu, przynajmniej w rytmie półtoramiesięcznym. W większości przypadków będą to spotkania z udziałem przedstawicieli zainteresowanych organizacji. Zaproszenia będziemy kierować także do Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych, z prośbą o udział posłów w spotkaniach. Obecnie poszczególne resorty zajmują się sprawami bieżącymi w gestii ich zainteresowań. Całość koordynuje Międzyresortowy Zespół do Spraw Mniejszości Narodowych. Przypomnę, że Zespół został powołany na mocy zarządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 1997 r.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPiotrStachanczyk">W skład Zespołu wchodzą przedstawiciele ministra spraw wewnętrznych i administracji, ministra kultury i dziedzictwa narodowego, ministra edukacji narodowej, ministra sprawiedliwości, ministra spraw zagranicznych, Rady Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa oraz Głównego Urzędu Statystycznego. Do zadań tego Zespołu należy m.in.:</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPiotrStachanczyk">1/ opracowywanie projektów działań rządu zmierzających do tworzenia sprzyjających warunków dla mniejszości narodowych w Polsce,</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPiotrStachanczyk">2/ wypracowywanie rozwiązań dotyczących koordynacji działań organów administracji rządowej, realizujących zadania na rzecz mniejszości narodowych,</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPiotrStachanczyk">3/ dokonywanie ocen oraz formułowanie propozycji w zakresie zapewnienia realizacji praw i potrzeb mniejszości narodowych,</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPiotrStachanczyk">4/ formułowanie ocen i wniosków w zakresie skuteczności przeciwdziałania zjawiskom naruszającym prawa mniejszości narodowych oraz inicjowanie działań zmierzających do zwalczania tych zjawisk,</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPiotrStachanczyk">5/ inicjowanie badań nad sytuacją mniejszości narodowych.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPiotrStachanczyk">Zespół do Spraw Mniejszości Narodowych zajmował się m.in.: położeniem Romów w Polsce, problemami mniejszości niemieckiej w woj. opolskim, sprawą upamiętnienia ukraińskich pochówków w Polsce po II wojnie światowej, inicjowaniem działań na rzecz zakończenia budowy w Jaworznie pomnika ofiar represji po II wojnie światowej, opiniowaniem poselskiego projektu ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych, opiniowaniem wniosku o ratyfikację Konwencji ramowej o ochronie mniejszości narodowych, oceną stanu oświaty wśród społeczności należących do mniejszości, wypracowaniem wniosku do prezesa GUS o zamieszczenie w spisie narodowym pytania o narodowość i język ojczysty. W najbliższym czasie jest planowane spotkanie Zespołu, którego przedmiotem będą aktualne problemy związane z mniejszością romską.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPiotrStachanczyk">Politykę rządu związaną z problematyką mniejszości narodowych realizują, zgodnie z podziałem zadań wewnątrz rządu, ministrowie, których przedstawiciele wchodzą w skład Międzyresortowego Zespołu, przy czym sprawy mniejszości narodowych, nie zastrzeżone odrębnymi przepisami do kompetencji innych organów, należą do ministra spraw wewnętrznych i administracji.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPiotrStachanczyk">Jest to system przyjęty dość powszechnie. Dotyczy chociażby problemu repatriacji czy zagospodarowania granicy, że wspomnę o tych problemach, które pozostają w bezpośrednim kręgu zainteresowań ministra spraw wewnętrznych i administracji. Mało jest natomiast przykładów urzędów o charakterze interministerialnym, tzn. zajmujących się jakąś problematyką, która wchodzi w zakres kompetencji kilku ministerstw. Niewątpliwie urząd, który miałby zajmować się mniejszościami narodowymi, musiałby mieć taki charakter. Niejako na marginesie informacji chcę dodać, że Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, doceniając znaczenie spraw mniejszości narodowych, w związku z reorganizacją pracy w ministerstwie wyodrębniło z dniem 3 grudnia 1999 r. w Departamencie Obywatelstwa komórkę organizacyjną zajmującą się problematyką mniejszości narodowych.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPiotrStachanczyk">Kolejnym etapem dyskusji na omawiany temat byłoby uchwalenie ustawy o mniejszościach narodowych. Poruszamy tę kwestię w odpowiedzi na dezyderat. Przepisy zawarte w ustawie niewątpliwie spowodują zmianę stanowiska rządu w kwestii, o której mowa. Jednakże wyrażając obecne stanowisko wobec projektowanych rozwiązań, rząd uważa, że na szczeblu centralnym nie należy powoływać urzędu zajmującego się polityką w stosunku do mniejszości narodowych.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPiotrStachanczyk">Uważamy natomiast, że tego rodzaju podmioty powinny powstać na szczeblu wojewódzkim, zwłaszcza przy organach samorządu wojewódzkiego, przy sejmikach. Rozważenia wymaga także problem, czy tego rodzaju urząd nie powinien powstać przy niektórych wojewodach. Pierwsze, a najpóźniej drugie posiedzenie Międzyresortowego Zespołu zostanie poświęcone omówieniu tej tematyki. Celem posiedzenia będzie sformułowanie konkretnych wniosków na temat celowości terminu i zakresu wprowadzenia takiego rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiPiotrStachanczyk">Odpowiedzią na dezyderat Komisji jest poprawa sytuacji w omawianym zakresie. W dezyderacie widoczne było pewne przekonanie o braku koordynacji polityki rządu w stosunku do mniejszości narodowych. Dlatego odpowiedzią ze strony rządu ma być właśnie zdecydowanie lepsza, bardziej aktywna praca Międzyresortowego Zespołu. Znacznie zwiększą się wymagania wobec członków Zespołu, reprezentujących wyżej wymienione urzędy i instytucje. Celem działań rządu nie będzie jednak powoływanie nowego urzędu, zajmującego się polityką w stosunku do mniejszości narodowych na szczeblu centralnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselWojciechHausner">Zanim poproszę członków Komisji o zabranie głosu, chcę - ad vocem - zwrócić uwagę, że w dezyderacie Komisji była raczej mowa o ośrodku koordynującym sprawy mniejszości narodowych, niż o urzędzie zajmującym się tą problematyką. Taka była idea dezyderatu. Braliśmy również pod uwagę wcześniejsze rozwiązania w tym zakresie, kiedy to problematyką mniejszości narodowych i etnicznych zajmował się pełnomocnik rządu. Był nim jeden z wiceministrów w Ministerstwie Kultury i Sztuki. Różnie rozwiązywano też tę kwestię wcześniej.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselWojciechHausner">Braliśmy również pod uwagę doświadczenia Komisji w tym zakresie. Wiele spraw wpływało do Komisji i - w jakimś sensie - staliśmy się jakby dystrybutorem pewnych problemów lub nawet przekazicielem korespondencji w sprawach mniejszości, kierowanej do różnych komórek w wielu ministerstwach. Ponadto dostrzegaliśmy brak pewnej, planowej działalności Międzyresortowego Zespołu. Te właśnie, nakładające się zjawiska stały się przyczyną skierowania dezyderatu nr 2 do Prezesa Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PoselWojciechHausner">Wyjaśnienia pana ministra, dotyczące rozłożenia odpowiedzialności oraz związane z intensyfikacją prac Międzyresortowego Zespołu wiele pomagają nam w zrozumieniu zamierzeń rządu. Jednak nie chcąc, aby moje dalsze uwagi wpływały na dyskusję, proszę członków Komisji o zabranie głosu. Może posłowie chcą zgłosić zapytania, dotyczące odpowiedzi na dezyderat lub chcą przedstawić wnioski dotyczące omawianej kwestii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJerzySzteliga">Sądzę, że na tym etapie materia została wyczerpana. Uważam też, że nasz dezyderat osiągnął pożądany skutek. Wyrażam również zadowolenie, że pan minister Stachańczyk przejął przewodnictwo Międzyresortowego Zespołu. Możemy zatem mówić o nowej jakości w interesującym nas zakresie. Zwrócę przy tym uwagę na zobowiązania przedstawione Komisji przez pana ministra. Należy tylko życzyć sobie, żeby praca Międzyresortowego Zespołu była rzeczywiście bardziej intensywna i owocna, a także tego, aby Zespół nie zapominał o Komisji i udziale posłów w sprawach Zespołu, dotyczących problematyki, którą zajmuje się Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselPawelNowok">Chcę zapytać pana ministra o powstanie jakichś komórek zajmujących się problemami mniejszości narodowych przy samorządach wojewódzkich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselWojciechHausner">Chcę zgłosić pewne dopełniające zapytania w poruszonej kwestii. Tak naprawdę, samorządy same decydują o tym, jaką formę działania przyjmą w odniesieniu do problematyki mniejszości narodowych i etnicznych. Dlatego byłbym wdzięczny za rozszerzenie informacji w kwestii, dotyczącej ewentualnego powoływania kogoś w rodzaju pełnomocnika przy wojewodach. Mam na myśli osoby lub komórki organizacyjne funkcjonujące w tych województwach, w których działają aktywne stowa-rzyszenia reprezentujące występujące tam mniejszości narodowe.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselWojciechHausner">Na jednym przykładzie postaram się wyjaśnić potrzebę powołania osoby, zajmującej się sprawami mniejszości narodowych przy urzędzie wojewody. Mam na myśli sytuację w województwie małopolskim. W ostatnich miesiącach narosła tam do rangi problemu sytuacja ludności romskiej. Chodzi raczej o problematykę socjalną niż narodowościową. Otóż nie tak dawno uczestniczyłem w rozmowach z przedstawicielami samorządów brytyjskich, odwiedzających woj. małopolskie.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselWojciechHausner">Samorządowcy brytyjscy byliby w stanie uruchomić środki pomocowe na programy dotyczące Romów. Jednakże postawili warunek, że na miejscu musi być ktoś, kto mógłby koordynować działania w tym zakresie. Tego rodzaju osobę widzą oni bardziej w strukturach rządowych niż w samorządzie wojewódzkim.  Podobne problemy pojawiają się również w innych województwach. Właśnie dlatego chciałbym uzupełnić zapytanie posła Jerzego Szteligi o stanowisko Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w kwestii powołania jakiejś komórki organizacyjnej przy wojewodach, zajmującej się sprawami mniejszości narodowych i etnicznych na poziomie województwa.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselWojciechHausner">Poseł Henryk Kroll /niez./:  Chcę zwrócić uwagę na pewną sprawę, o której mowa w dezyderacie. Stwierdza się tam, że Międzyresortowy Zespół do Spraw Mniejszości Narodowych został powołany przez Prezesa Rady Ministrów w 1997 r. O ile jednak pamiętam, tego rodzaju zespół został powołany już w początku lat 90. Zespół był więc powołany, ale nie podjął pracy. W 1997 r. znowu powołano Międzyresortowy już Zespół, ale ten mało efektywnie pracował albo nie pracował wcale. Dlatego nie jestem do końca przekonany, że obecny Zespół będzie efektywnie pracował. To tylko moje przekonanie. Być może mylę się w tej kwestii. Dlatego będę zadowolony, jeżeli będę mylił się w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PoselWojciechHausner">Następna sprawa wiąże się z tym fragmentem odpowiedzi, gdzie zapisano, że "po ewentualnym uchwaleniu przez Sejm ustawy o mniejszościach narodowych rozważyć można byłoby przyjęcie innych rozwiązań w celu skoordynowania polityki rządu w stosunku do tych mniejszości. Jak czytamy wcześniej, Międzyresortowy Zespół zajmował się projektem ustawy o mniejszościach narodowych. Jakoś nie widać, aby odpowiedź na zapytanie, dotyczące innych rozwiązań tej kwestii była tutaj wmontowana. Obecnie chcę zgłosić tylko tego rodzaju uwagi dotyczące odpowiedzi na dezyderat Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselFranciszekSzelwicki">Uważam, że ów Międzyresortowy Zespół powinien mieć jeden adres. Trudno bowiem, aby w jednej sprawie kierować pisma do wielu urzędów i instytucji, których przedstawiciele wchodzą w skład Zespołu. Szkoda na to czasu. Dlatego właśnie potrzebny jest jeden adres biura Międzyresortowego Zespołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselWojciechHausner">Chcę przyłączyć się do dyskusji. Z przedstawionych informacji wnoszę, że obecnie rząd stoi na stanowisku, iż jedynym dobrym rozwiązaniem jest funkcjonowanie wyżej wymienionego Międzyresortowego Zespołu, którym kieruje pan minister Piotr Stachańczyk. Natomiast cytowany w dyskusji akapit dotyczący ustawy o mniejszościach narodowych należy rozumieć w ten sposób, że jeżeli Sejm przyjmie inne rozwiązanie, wtedy zostanie ono zastosowane i zrealizowane przez rząd. Dlatego wydaje mi się, że w tej kwestii nie ma żadnej dwuznaczności.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselWojciechHausner">Jeżeli chodzi o adres właściwej instytucji, to sprawa również wydaje się jasna. Skoro przewodniczącym Zespołu jest podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, to właściwym adresem jest adres tegoż ministerstwa. Dlatego wszystkie sprawy, dotyczące mniejszości narodowych powinny być tam właśnie kierowane. Wydaje mi się to dość oczywiste, z punktu widzenia naszej Komisji. Oczywiście, pewne nici współpracy w kwestii mniejszości narodowych z innymi ministerstwami, np. z Ministerstwem Edukacji Narodowej lub z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, będą utrzymywane. Dlatego, że współpraca z innymi ministerstwami dotyczy w każdym przypadku pewnych, konkretnych już spraw.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselWojciechHausner">Z informacji przedstawionej przez pana ministra, ale głównie z odpowiedzi na dezyderat Komisji wynika, że zakres kompetencji Zespołu jest bardzo szeroki. Tymczasem z praktyki wynika, że o ile Zespół spotykał się, to głównym tego celem było załatwienie konkretnych, na bieżąco pojawiających się spraw szczegółowych. Dlatego byłbym wdzięczny za przedstawienie informacji, czy w założeniach dotyczących przyszłej pracy Zespołu uwzględnia się nakreślenie jakichś generalnych kierunków polityki w stosunku do mniejszości narodowych. W konsekwencji podejmowane decyzje byłyby podporządkowane jednolitej koncepcji. Ponadto odpowiednie procedury też byłyby stosowane w sposób - w miarę - jednolity.  Także w tym wypadku powołam się na konkretny przypadek. Na Spiszu i Orawie ma miejsce napięcie między działającymi tam stowarzyszeniami. Mam na myśli konflikt między Związkiem Polskiego Spisza lub Towarzystwem Przyjaciół Orawy - z jednej strony, a Towarzystwem Słowaków w Polsce. Z moich obserwacji i kontaktów wynika, że konflikty mają - po pierwsze - pewne uwarunkowania historyczne, w co obecnie nie należałoby raczej wkraczać.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PoselWojciechHausner">Po drugie, chodzi o aktualne działania władz polskich. Dla przykładu: przedstawiciele Związku Polskiego Spisza lub Towarzystwa Przyjaciół Orawy nie rozumieją, dlaczego dwa, działające w jednej miejscowości zespoły folklorystyczne, funkcjonujące przecież oba w obszarze kultury orawskiej, nie są finansowane tak samo. Jeden zespół otrzymuje środki centralnie dysponowane, natomiast drugi zespół tylko dlatego, że mieści się w zakresie działania samorządu miejscowego, nie otrzymuje żadnej pomocy finansowej, ponieważ samorząd nie ma środków na ten cel. Nie chcę wchodzić w szczegóły, lecz zamierzam tylko zarysować ogólną sytuację. Nie chodzi bowiem o to, aby obecnie rozważać ten problem i podejmować decyzje w tej sprawie. Chcę tylko zwrócić uwagę, że polityka wobec mniejszości powinna również uwzględniać pojawiające się napięcia, głównie po to, aby np. ze strony wymienionych przeze mnie towarzystw, tzn. Związku Polskiego Spisza oraz Towarzystwa Przyjaciół Orawy nie pojawiały się tego rodzaju zastrzeżenia, o których mówiłem wcześniej. Obecnie działacze tych stowarzyszeń czują się, w jakiś sposób, niedowartościowani. Sądzę, że można znaleźć wiele podobnych przypadków z dowolnego obszaru Polski. Podałem akurat ten, odnoszący się do Spisza i Orawy, ponieważ z tym akurat konfliktem spotkałem się bezpośrednio.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PoselWojciechHausner">W tym konkretnym przypadku uważam, że obecnie funkcjonujący mechanizm centralnego wspierania mniejszości narodowych jest najbardziej słuszny. Ważne jest natomiast, aby w polityce wobec mniejszości narodowych zwracać także uwagę na pewne niuanse; szczegóły związane ze specyfiką działania różnych środowisk wśród mniejszości narodowych. Dlatego konieczne jest systemowe spojrzenie na politykę państwa w stosunku do mniejszości narodowych. Pozwoli ono uniknąć błędów przy rozwiązywaniu specyficznych jednostkowych problemów pojawiających się wśród mniejszości narodowych.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PoselWojciechHausner">Czy ktoś z członków Komisji chce zabrać głos w kwestii odpowiedzi na dezyderat lub chce zgłosić uwagi, bądź wnioski? Ponieważ nikt z posłów nie zgłasza się do głosu, proszę pana ministra o odniesienie się do problemów podniesionych w dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzstanuPiotrStachanczyk">Jeżeli chodzi o zakres kompetencji Międzyresortowego Zespołu do Spraw Mniejszości Narodowych, to pan przewodniczący słusznie zauważył, że obejmuje on praktycznie prawie całą problematykę mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce.  Natomiast pewne konfliktowe sprawy, jakby burzyły logikę pracy tego zespołu. Dlatego chcielibyśmy odejść od dotychczasowej praktyki. W związku z tym opracowaliśmy wstępny plan pracy Zespołu na pierwsze półrocze. W najbliższym czasie będzie przygotowany plan pracy do końca roku. Działalność Zespołu będzie więc podporządkowana pewnej, jednolitej koncepcji działania. Pojawiające się sprawy doraźne będą rozpatrywane na dodatkowych posiedzeniach, bądź jako dodatkowe punkty wcześniej zaplanowanych posiedzeń. Nie chcemy bowiem, aby przyjęty plan pracy Zespołu był burzony przez jakieś jednostkowe sprawy, mimo że zawsze będą one występować. Mam na myśli np. różnego rodzaju sprawy interwencyjne. Chcemy, aby plan pracy Międzyresortowego Zespołu obejmował problemy generalne, wspólne wszystkim mniejszościom narodowym, zamieszkującym na obszarze Rzeczypospolitej, ale też zagadnienia szczególne, specyficzne dla różnych mniejszości narodowych lub obszarów, zamieszkiwanych przez różne mniejszości narodowe. Mają miejsce sytuacje, które nie dają się porównać.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PodsekretarzstanuPiotrStachanczyk">W dyskusji była mowa o adresie, pod który należałoby kierować sprawy dotyczące mniejszości narodowych. Można kierować sprawy na moje ręce, jako przewodniczącego Międzyresortowego Zespołu. Jest to adres Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, którego główna siedziba mieści się w Warszawie przy ul. Stefana Batorego 5. Sprawy można też kierować na ręce sekretarza Zespołu, którym będzie Dobiesław Rzenieziewski, naczelnik wydziału mniejszości narodowych w Departamencie Obywatelstwa. Wydział mieści się poza głównym gmachem Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, przy ul. A. Pawińskiego nr 17/21. O powołaniu tej komórki wspomniałem już wcześniej.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PodsekretarzstanuPiotrStachanczyk">Jeżeli chodzi o zmiany po wejściu w życie ustawy o mniejszościach narodowych, stanie się tak jak powiedział przewodniczący obradom. Mogę tę informację poszerzyć. Stanowisko rządu może ulec zmianie także wtedy, kiedy zadania nałożone na administrację rządową w wyniku zmiany innych ustaw będą inne niż dotychczas. Wtedy też będziemy rozważać inny model organizacyjny dla realizacji poszerzonych zadań.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PodsekretarzstanuPiotrStachanczyk">W dyskusji podniesiono również sprawę powołania pełnomocników ds. mniejszości narodowych. Była mowa o dwóch rozwiązaniach. Jeżeli chodzi o pełnomocników, w niektórych przypadkach będę przekonywał wojewodów, że jest to rozwiązanie właściwe i celowe. Nie będę ukrywał, że w najbliższym czasie będę przekonywał o tym właśnie wojewodę małopolskiego.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PodsekretarzstanuPiotrStachanczyk">Problem, o którym mówił poseł Wojciech Hausner ma w gruncie rzeczy - charakter socjalny. Jednak od pewnego okresu problem nabrał także charakteru politycznego: wynikły bowiem pewne kwestie o charakterze międzynarodowym. Przestał to być wewnętrzny problem Polski, ponieważ wiążą się z nim pewne aspekty o charakterze między-narodowym. Uważam, że jest konieczne zorganizowanie spotkań ze wszystkimi wojewodami z województw, na których terenie zamieszkują zwarte skupiska mniejszości narodowych i etnicznych. Takie spotkania zamierzam przeprowadzić do końca marca br. Podczas spotkań omówimy plan działań i sposoby ich realizacji.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PodsekretarzstanuPiotrStachanczyk">Drugim postulowanym tutaj rozwiązaniem było powołanie osób, czy może jednostek organizacyjnych przy samorządach. Rzeczywiście, ministerstwo nie ma bezpośredniego wpływu na wprowadzenie proponowanego rozwiązania. Jednak należałoby przekonywać samorządy, aby tam, gdzie istnieją skupiska mniejszości narodowych, powoływać przy sejmikach wojewódzkich np. komisje zajmujące się tą problematyką. Zadaniem owych komisji byłaby chociażby dbałość o to, aby w planach rozwoju regionalnego problematyka mniejszości narodowych była uwzględniona. Chodziło o to, aby przewodniczący komisji ds. mniejszości narodowych i etnicznych był konkretną osobą w sejmiku wojewódzkim, do której mogliby trafiać ze sprawami przedstawiciele mniejszości zamieszkujących dane województwo. Jest to tym bardziej celowe, że samorządy wojewódzkie realizują wiele ważnych zadań, które pozostają w ścisłym związku z funkcjonowaniem mniejszości narodowych na obszarze województwa. Dlatego powinien być ktoś, kto będzie obserwował realizację tych zadań, właśnie przez pryzmat potrzeb mniejszości zamieszkujących dane województwo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselWojciechHausner">Czy po informacji pana ministra posłowie chcą zabrać głos? Nie słyszę zgłoszeń. W związku z tym, że podczas dyskusji nikt z posłów nie postawił wniosku co do odpowiedzi na dezyderat Komisji, sam stawiam wniosek do Komisji o przyjęcie przedstawionej odpowiedzi. Jeżeli nie usłyszę głosu sprzeciwu, uznam, że odpowiedź na dezyderat Komisji została przyjęta. Nikt nie zgłasza innego wniosku. Nie ma sprzeciwu. Dlatego uważam, że Komisja przyjęła odpowiedź ministra spraw wewnętrznych i administracji na dezyderat nr 2 w sprawie utworzenia w strukturze władz administracji rządowej ośrodka koordynującego politykę rządu w stosunku do mniejszości narodowych.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselWojciechHausner">Na marginesie uwag chcę podkreślić, że odpowiedź zawiera wiele pozytywnych informacji. Mówię o tym z perspektywy dwóch lat funkcjonowania naszej Komisji - przynajmniej - mojego doświadczenia. Dlatego wydaje mi się, że w najbliższych miesiącach należy oczekiwać dobrej współpracy w interesującym nas zakresie. Przyznam, że byłbym zainteresowany otrzymaniem informacji o wynikach rozmów pana ministra z wojewodami na temat powołania pełnomocników ds. mniejszości narodowych, czy może wprowadzenia jakichś innych form instytucjonalnych, realizujących na szczeblu danego województwa zadania dotyczące mniejszości narodowych.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselWojciechHausner">Pan minister mówił m.in. o realizacji planu pracy Międzyresortowego Zespołu do czerwca br. W tym kontekście byłoby interesujące, aby w lipcu br. Komisja mogła otrzymać informację o tym, co udało się do tego czasu zrealizować. Ewentualnie chodziłoby też o zorganizowanie posiedzenia Komisji na temat działań podejmowanych przez Międzyresortowy Zespół do Spraw Mniejszości Narodowych.Nie słyszę innych wniosków, dotyczących punktu pierwszego.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PoselWojciechHausner">Przechodzimy do spraw różnych. W tym punkcie chcę przekazać tylko jedną informację, która równocześnie zawiera zaproszenie dla członków Komisji. W dniu 24 lutego br. w Nowym Sączu odbędzie się konferencja poświęcona sytuacji Romów w Małopolsce. O sprawie wspomniałem już podczas wcześniejszej dyskusji. Konferencja jest organizowana przy współudziale ambasady brytyjskiej, Europejskiego Instytutu na Rzecz Demokracji i przedstawicieli samorządów lokalnych Nowego Sącza i pow. sądeckiego. Konferencja rozpoczyna się o godz. 10 i odbędzie się w gmachu Urzędu Miasta Nowy Sącz.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PoselWojciechHausner">Organizatorzy zapraszają do uczesnictwa członków Komisji. Sam będę tam obecny, reprezentując Komisję, ale dla organizatorów ważne jest, aby w konferencji uczestniczyli także inni członkowie Komisji. Szczegółowy program konferencji będzie dostępny w sekretariacie Komisji. Gdyby ktoś z posłów mógł zadeklarować swój przyjazd, byłoby to bardzo zachęcające dla organizatorów spotkania.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PoselWojciechHausner">Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w sprawach różnych? Nie słyszę zgłoszeń. W związku z tym stwierdzam, że porządek posiedzenia został wyczerpany. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>