text_structure.xml 25 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Witam państwa bardzo serdecznie na 162. posiedzeniu Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Witam panią minister Elżbietę Bojanowską wraz ze współpracownikami, gości oraz parlamentarzystów. Stwierdzam kworum. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia został państwu doręczony. Czy jest sprzeciw wobec zaproponowanego porządku dziennego? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek posiedzenia. Przechodzimy do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Przed rozpoczęciem, pani poseł Agnieszka Ścigaj poprosiła o głos. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełAgnieszkaŚcigaj">Dziękuję za głos, pani przewodnicząca. Fundacja Chrześcijańska NEBO w dniu 28 listopada w godzinach 10–15 organizuje konferencję poświęconą zapobieganiu przestępczości wśród dzieci i młodzieży. Konferencja jest finansowana przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Ma ona na celu zapoznanie z różnymi aktywnymi metodami zapobiegania przestępczości wśród dzieci i młodzieży, szczególnie trudnej. Przedstawiciele fundacji prosili, żeby przekazać zaproszenia, które zostaną wręczone przez państwa z sekretariatu Komisji. Przedstawiciele fundacji czuliby się zaszczyceni, gdyby państwo byli obecni, tym bardziej że w obecnej kadencji jest to pierwsze spotkanie poświęcone merytorycznym zagadnieniom związanym z przestępczością wśród młodych ludzi. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Dziękuję. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, zaproponuje, żeby państwo z sekretariatu roznieśli teraz zaproszenia do stolików. Sprzeciwu nie słyszę. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Szanowni państwo, w dniu 5 lipca do Komisji wpłynęła informacja o funkcjonowaniu spółdzielni socjalnych działających na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych za okres 2016–2017, zawarta w druku nr 2724, w celu rozpatrzenia. Natomiast, w dniu 23 października wpłynęła informacja o funkcjonowaniu centrów i klubów integracji społecznej w latach 2016–2017, zawarta w druku nr 2942, również w celu rozpatrzenia. Jeśli państwo pozwolą, zaproponuję, żeby pani minister Elżbieta Bojanowska zrobiła wprowadzenie do obu materiałów jednocześnie, a następnie przystąpimy do dyskusji nad obydwoma materiałami. Czy ktoś jest przeciw? Nie słyszę. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Bardzo proszę panią Elżbietę Bojanowską o przedstawienie obu informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpołecznejElżbietaBojanowska">Pani przewodnicząca, panie i panowie posłowie, w pierwszej części pozwolę sobie przedstawić informację o funkcjonowaniu spółdzielni socjalnych za okres 2016–2017. Obowiązek ten wynika z art. 19a ustawy z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych. To jest już czwarta informacja wprowadzona na podstawie ustawy. Państwo posłowie otrzymali szczegółowe dane. Pozwolę sobie przedstawić najbardziej ogólne informacje na temat funkcjonowania spółdzielni socjalnych, a następnie CIS-ów i KIS-ów.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpołecznejElżbietaBojanowska">Od 2009 r. liczba spółdzielni socjalnych systematycznie rośnie. To wynika zarówno z danych Krajowego Rejestru Sądowego, jak również z REGON-u. W 2016 r. spółdzielni socjalnych, nie będących w likwidacji, było 1283, a w roku 2017 – 1449. Z kolei w 2016 r. na podstawie rejestru REGON, spośród 1400 spółdzielni socjalnych, GUS zweryfikował 900 aktywnie działających podmiotów. Oprócz spółdzielni socjalnych będących w stanie likwidacji, za nieaktywne uznano również takie, które nie miały przychodów ani zatrudnienia. Chcę powiedzieć, że mamy nierównomiernie rozmieszczone podmioty na obszarze kraju. Najwięcej spółdzielni socjalnych zarejestrowanych jest w województwach: wielkopolskim, śląskim i mazowieckim, a najmniej w podlaskim, opolskim i świętokrzyskim. Rozbieżności mogą być między innymi konsekwencją lokalnych uwarunkowań, ale także różnorodnego poziomu rozwoju społeczności lokalnych.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpołecznejElżbietaBojanowska">W spółdzielniach socjalnych jest zatrudnionych na podstawie umowy o pracę 4200 osób, co odpowiada około 74% ogółu zatrudnionych w spółdzielniach. Średnia liczba osób zatrudnionych na umowę o pracę w danej spółdzielni wynosi 5. W połowie aktywnych podmiotów liczba pracowników nie była większa niż 4. Jak przedstawia się struktura wiekowa? 50% pracowników etatowych w spółdzielniach socjalnych to osoby w wieku 31–50 lat, do 30 roku życia – 25% i powyżej 50 lat – 26%. 41% spółdzielni, posiadających pracowników etatowych, zatrudniało co najmniej jedną osobę niepełnosprawną. Najczęściej występujące rodzaje działalności spółdzielni socjalnych, według danych podawanych podczas rejestracji REGON, są związane z gastronomią i zakwaterowaniem – 19%. Natomiast działalność w zakresie administrowania oraz działalność wspierająca, związana w dużej mierze z zagospodarowaniem terenów zielonych lub oferowaniem usług sprzątających, deklaruje 18% spółdzielni. Ta działalność różniła się od prowadzonej według przychodów. W tym przypadku w 2016 r. 26% spółdzielni działało w zakresie opieki zdrowotnej, pomocy społecznej, w tym wsparcia osób w podeszłym wieku i niepełnosprawnych oraz opieki dziennej dla dzieci; 21% zajmowało się gastronomią i zakwaterowaniem.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpołecznejElżbietaBojanowska">Sytuacja finansowa jest bardzo zróżnicowana. Przeciętne przychody roczne w 2016 r. wynosiły 308 tys. zł. Połowa spółdzielni zgromadziła nie więcej niż 146 tys. zł. 56% spółdzielni socjalnych osiągało roczne przychody w przedziale od 100 do 1 mln zł, 39% z nich osiągnęło na koniec 2016 r. zrównoważony wynik finansowy, czyli odnotowało przychody na poziomie poniesionych kosztów, 37% deklarowało, że uzyskane przychody nie pozwoliły na pokrycie kosztów działalności, a 24% zanotowało dodatni wynik finansowy, czyli nadwyżkę przychodów nad kosztami. 78% wszystkich aktywnych spółdzielni socjalnych funkcjonowało w 2016 r. nie dłużej niż 5 lat. W ramach jednorazowego wsparcia z PFRON przeznaczonego na wniesienie wkładu do spółdzielni socjalnej, fundusz w 2016 r. przekazał 92 tys. zł, natomiast w 2017 r. – 288 tys. zł. Spółdzielnie socjalne są również dofinansowywane z Funduszu Pracy. W latach 2016–2017 z Funduszu Pracy przeznaczono środki finansowe na założenie spółdzielni socjalnej lub przystąpienie do takiej, po jej założeniu. W 2016 r. środki te były w wysokości ponad 531 tys. zł, natomiast w 2017 r. – ponad 563 tys. zł. Spółdzielnia socjalna może też ubiegać się o finansowanie ze środków Funduszu Pracy części wynagrodzenia, która odpowiada składce na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i chorobowe oraz części kosztów osobowych pracodawcy, który odpowiada za składkę na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i wypadkowe. Wydatki na ten cel wynosiły 1 527 tys. zł w 2016 r. i były we wszystkich województwach. Jeśli mówimy o finansowaniu spółdzielni, również trzeba powiedzieć o Banku Gospodarstwa Krajowego, o Funduszu Pożyczkowym. Od 2013 r. do 2016 r. w ramach ogólnopolskiego pilotażowego Funduszu Pożyczkowego udzielono 500 pożyczek, z których skorzystało 400 podmiotów ekonomii społecznej. W 2016 r. spółdzielniom socjalnym, w ramach funduszu, udzielono pożyczek na łączną kwotę ponad 3 700 tys. zł, co odpowiadało 55 umowom o pożyczki. Natomiast w 2017 r. było 61 pożyczek w kwocie ponad 5 800 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpołecznejElżbietaBojanowska">Chcę również powiedzieć o aspektach społecznych w zamówieniach publicznych. Do instrumentów, z których mogą korzystać spółdzielnie socjalne w zamówieniach publicznych, należy w sposób szczególny zaliczyć małą klauzulę społeczną, która pozwala na zastrzeżenia, że wyłącznie spółdzielnie socjalne mogą ubiegać się o udzielenie zamówienia. Są to również zamówienia zastrzeżone, klauzula zatrudnieniowa lub możliwość określenia w opisie przedmiotu zamówienia wymogów, co do aspektów społecznych lub dotyczących zatrudnienia określonych kategorii osób, nakaz uwzględnienia w określonych okolicznościach, w opisie przedmiotu, zamówienia aspektów społecznych oraz włączenie stosowania ustawy – Prawo zamówień publicznych w zakresie przedsięwzięć rewitalizacyjnych. Chcę również powiedzieć, że w celu upowszechniania wiedzy o aspektach społecznych w zamówieniach publicznych Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Urząd Zamówień Publicznych realizowały konkursy na projekty szkoleniowe w zakresie ustawy – Prawo zamówień publicznych dla przedsiębiorstw społecznych i zamawiających. Były one dofinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działania 2.9 PO WER.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpołecznejElżbietaBojanowska">Chcę również wspomnieć o najważniejszych zmianach, które wynikały z przyjętej przez parlament nowelizacji ustawy o spółdzielniach socjalnych. Przypominam, że zmiany weszły w życie z dniem 31 marca br. Uchwalona w grudniu 2017 r. nowelizacja ustawy o spółdzielniach socjalnych oraz niektórych innych ustaw wprowadziła między innymi nowe instrumenty wsparcia z PFRON oraz Funduszu Pracy. Ze względu na poprawiającą się sytuację na rynku pracy, zostały poszerzone katalogi osób uprawnionych do korzystania ze wsparcia w zakresie zakładania spółdzielni i tworzenia miejsc pracy. W związku z faktem, że większość spółdzielni socjalnych to podmioty młode, istniejące do 5 lat, wprowadzone zmiany mają je wesprzeć w początkowym okresie.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpołecznejElżbietaBojanowska">Myślę, że to są najważniejsze informacje dotyczące spółdzielni socjalnych. Szczegóły są zawarte przedstawionym materiale.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpołecznejElżbietaBojanowska">Przejdę do omówienia drugiej informacji na temat funkcjonowania centrów integracji społecznej i klubów integracji społecznej, również obejmującej lata 2016–2017. Chcę powiedzieć, że zarówno CIS-y, jak i KIS-y wprowadzono do katalogu usług społecznych ustawą z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym. Jest to piąta edycja informacji o CIS-ach i KIS-ach. Przejdę do omówienia liczby podmiotów zatrudnienia socjalnego. W 2017 r. w Polsce funkcjonowało 187 CIS-ów. Było ich więcej o osiem jednostek w porównaniu do 2016 r. i więcej o 30 jednostek w porównaniu do roku 2015. Najwięcej CIS-ów mamy w województwach: wielkopolskim, co pokrywa się z liczbą spółdzielni socjalnych, pomorskim – 21, lubuskim – 20 i śląskim – 19. Większość CIS-ów została utworzona przez jednostki samorządu terytorialnego, których udział wyniósł 53,4%. Oznacza to, że 100 CIS-ów, na 187, zostało utworzonych przez jednostki samorządowe, pozostałe przez organizacje pozarządowe. W 2017 r. mieliśmy 287 klubów integracji społecznej i było ich więcej o 17 w porównaniu do 2016 r. i o 51 więcej niż w 2015 r. Najwięcej KIS-ów było zlokalizowanych w województwach: warmińsko-mazurskim – 47, śląskim – 40, wielkopolskim – 27, małopolskim – 31, lubelskim – 27 i kujawsko-pomorskim – 21. Większość KIS-ów, 200 podmiotów (prawie 70%), była również utworzona przez jednostki samorządu terytorialnego, a pozostałe 87 przez organizacje pozarządowe.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpołecznejElżbietaBojanowska">Odnośnie do finansów KIS-ów i CIS-ów, przychody CIS-ów w 2017 r. wzrosły o ponad 37 mln zł w porównaniu do roku 2016 oraz o 45 mln zł w porównaniu do roku 2015. Średnioroczne przychody na jeden CIS w 2015 r. wynosiły ponad 100 tys. zł, w 2016 r. – 110 tys. zł, a w 2017 r. – ponad 147 tys. zł. Jeśli chodzi o udział dotacji z budżetu gmin, w 2017 r. było ponad 26 mln zł, co stanowiło ponad 40% ogółu przychodów CIS-ów. Jeśli chodzi o KIS-y w 2016 r., to głównym źródłem przychodów były środki unijne, które stanowiły kwotę prawie 85 tys. zł, w ogólnej sumie przychodów w wysokości ponad 100 tys. zł, natomiast w 2017 r. środki unijne stanowiły kwotę ponad 38 tys. zł. Struktura źródeł finansowania jest jasna w przypadku KIS-ów, gdyż 72% wszystkich zasobów, jakimi dysponowały, stanowiły środki europejskie, nieco ponad 22% środki budżetu gmin, a 2,4% zasoby własne organizacji.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpołecznejElżbietaBojanowska">Kto jest uczestnikiem podmiotu zatrudnienia socjalnego? Odnośnie do CIS-ów, w 2015 r. zajęcia ukończyły 4974 osoby, w 2016 r. – 9667 osób, a w 2017 r. – 5638. Z czego wynika wzrost w roku 2016? Głównie z pozyskanych środków z Europejskiego Funduszu Społecznego przeznaczonych na realizację projektów. Dominującą grupą w CIS-ach były osoby długotrwale bezrobotne, natomiast najmniej liczną grupę stanowiły osoby zwalniane z zakładów karnych i bezdomni. O efektach pracy przez CIS-y może świadczyć fakt, że w 2017 r. 1500 uczestników podjęło zatrudnienie u pracodawcy poza segmentem zatrudnienia wspieranego, czyli prawie 74% ogółu zostało usamodzielnionych. Wzrosła liczba uczestników, którzy podjęli działalność w ramach spółdzielni socjalnych – z 17 w 2016 r. do 59 w 2017 r. Także wzrosła liczba osób, które nabyły prawo do świadczeń emerytalno-rentowych – z 71 w 2016 r. do 143 w 2017 r. W relacji do ogółu uczestników CIS-ów wzrósł procentowy udział usamodzielnionych ekonomicznie osób. W 2017 r. było 2180 takich osób, a w 2016 r. – 1820. Najwięcej osób rozpoczęło zajęcia w KIS-ach w 2015 r., a najwięcej ukończyło w 2017 r. W 2015 r. ukończyło 8810, natomiast w 2017 r. – 9418. Chcę jeszcze przedstawić strukturę zatrudnienia. Przeciętne zatrudnienie w CIS-ach w 2017 r. wynosiło 1178 osób i było wyższe o 219 osób w porównaniu do 2015 r. Natomiast w KIS-ach był wzrost aż o 253 osoby w porównaniu do 2016 r. W 2016 r. było 785 osób, a w 2017 r. – 1038.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyPracyiPolitykiSpołecznejElżbietaBojanowska">Na zakończenie chcę powiedzieć, że widzimy potrzebę nowelizacji ustawy o zatrudnieniu socjalnym i przymierzamy się do niej w najbliższym czasie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Dziękuję pani minister. Otwieram dyskusję. Kto chce zabrać głos? Pani poseł Agnieszka Ścigaj, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełAgnieszkaŚcigaj">Dziękuję. Pani minister, mam kilka pytań odnośnie do spółdzielni socjalnych. Wspomniała pani, że spółdzielnie socjalne mają duży udział w realizacji usług opiekuńczych nad osobami starszymi. Jest to druga branża, w której spółdzielnie socjalne dobrze się sprawdzają. Od prawie dwóch lat leży projekt ustawy, który rozszerza możliwość prowadzenia rodzinnych domów pomocy społecznej i mieszkań chronionych dla spółdzielni socjalnych. To jest poprawka, którą zgłosiłam do ustawy o pomocy społecznej. Ona była pozytywnie opiniowana przez państwa. Brak wynikał z kilkuletnich niedopatrzeń. W związku z tym, że spółdzielnie socjalne sprawdzają się w opiece nad osobami starszymi, czy nie warto zastanowić się, żeby przyjąć poprawkę i umożliwić im prowadzenie również domów pomocy społecznej? Nie ma realnych przesłanek, dlaczego tego typu placówki nie mogą być prowadzone przez spółdzielnie socjalne? Wspomniała pani o zmianach. Wiem, że nie ma pełnego raportu dotyczącego ostatniej nowelizacji, ale moja ciekawość dotyczy stosowania klauzul społecznych. Czy ministerstwo prowadzi monitoring i wie, ile samorządów, ale również instytucji rządowych, zastosowało klauzule społeczne po nowelizacji?</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełAgnieszkaŚcigaj">Trzecie pytanie dotyczy również nowelizacji, którą wcześniej przyjęliśmy. Była zmiana dotycząca możliwości tworzenia konsorcjów spółdzielni socjalnych. Została zmieniona w ostatniej chwili pod wpływem niezrozumiałych argumentów. Pamiętam ministra Michałkiewicza, który mówił, że zmiany dotyczą sytuacji, iż spółdzielnie socjalne mogą w konsorcjum startować do przetargów. W pierwszej wersji było powiedziane, że do konsorcjów również mogą przechodzić firmy prywatne, co miało wzmocnić siłę konsorcjów i dać możliwość startowania w przetargach w wielu kategoriach. Ona została wyrzucona. Pamiętam słowa pana ministra, który powiedział, że po kilku miesiącach, gdy wszystko będzie się sprawdzać, może powrócimy do tematu i zobaczymy, czy poprawka rzeczywiście nie byłaby wzmocnieniem dla spółdzielni socjalnych. Czy państwo to sprawdzają? Czy jest możliwość powrócenia do tematu, czyli włączenia firm prywatnych do tworzenia konsorcjów ze spółdzielniami socjalnymi?</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełAgnieszkaŚcigaj">Moje pytanie dotyczy jeszcze ostatniej nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, ale również szeregu innych ustaw. Chodzi o możliwość pojawienia się uczestników warsztatów terapii zajęciowej i brania udziału w trzymiesięcznych stażach. Czy państwo posiadają informacje, czy spółdzielnie socjalne chętnie wybierają tę możliwość? Czy jest zainteresowanie ze strony spółdzielni socjalnych i warsztatów terapii zajęciowej? Czy spółdzielnie socjalne są dobrym miejscem na podejmowanie działań?</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PosełAgnieszkaŚcigaj">Kolejne pytanie dotyczy sprawozdania na temat centrów integracji społecznej. Przede wszystkim chodzi o państwa pomysł na finansowanie. Jeżeli skończy się finansowanie KIS-ów i CIS-ów z Unii Europejskiej, szczególnie KIS-ów, gdyż pani wspomniała, że 80% to środki unijne, czy państwo pracują nad możliwością stworzenia instrumentów dofinansowania i wsparcia samorządów, aby KIS-y nie upadły, skoro w sprawozdaniu potwierdza się, że są skutecznym narzędziem reintegracji? Czy istnieje taki pomysł? Rzeczywiście, w przypadku CIS-ów nie doczekaliśmy się dotychczas realnych propozycji pełnej ciągłości finansowania. One ledwie przędą, chociaż ich efektywność jest przez państwa wykazywana w sprawozdaniu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Dziękuję. Czy ktoś jeszcze z państwa posłów chce zadać pytanie lub zabrać głos w dyskusji? Nie słyszę. Może goście? Też nie słyszę. Zamykam dyskusję. Pani minister, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMRPiPSElżbietaBojanowska">Pani przewodnicząca, panie i panowie posłowie, nie jestem w stanie odpowiedzieć na część pytań dotyczących nowelizacji ustawy o spółdzielniach socjalnych, ponieważ dopiero teraz, w marcu tego roku, weszła w życie. Jesteśmy kilka miesięcy po jej wprowadzeniu i nawet nie mamy sprawozdania. W związku z tym trudno jest mi podzielić się obserwacjami. Natomiast odnośnie do zamówień publicznych, monitoring prowadzi Urząd Zamówień Publicznych. Generalnie w roku 2016 łączna liczba zastosowań takich aspektów społecznych w zamówieniach publicznych wynosiła dokładnie 6492, czyli dotyczyła okresu od wejścia w życie nowelizacji, tj. od 28 lipca 2016 r. Natomiast, w 2017 r. łączna liczba zastosowań aspektów społecznych wynosiła ponad 28 tys.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PodsekretarzstanuwMRPiPSElżbietaBojanowska">Odnośnie do CIS-ów i KIS-ów, chcę powiedzieć, że mamy nowy program, który pojawi się w przyszłym roku – „Od wykluczenia do aktywności społecznej”. Składa się z czterech modułów, ale pierwszy z nich będzie szczególnie poświęcony KIS-om, a drugi wprost dedykowany CIS-om. Będą one mogły starać się o dofinansowanie kwoty w wysokości około 3 500 tys. zł. Nie jestem także w stanie odpowiedzieć na pytanie odnośnie do staży w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej, gdyż to jest świeża kwestia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełAgnieszkaŚcigaj">Pani minister, odnośnie do mojego pierwszego pytania, dotyczącego możliwości prowadzenia przez spółdzielnie rodzinnych domów pomocy społecznej, umknęła mi jedna dodatkowa kwestia. Od lat śledzę na bieżąco pracę nad ustawą o ekonomii społecznej i solidarnej lub o przedsiębiorstwie społecznym. Nazwa wielokrotnie się zmieniała, ale dotyczy obszaru, o którym rozmawiamy. Próbowałam państwa zaprosić na posiedzenie zespołu parlamentarnego dotyczącego ekonomii społecznej. Nikt z ministerstwa nie przyszedł. Bardzo mnie to interesuje i wiem, że projekt jest po konsultacjach i był praktycznie zatwierdzony przez Komitet Rozwoju Ekonomii Społecznej. Czy państwo kontynuują pracę? Czy posłowie mogą zapoznać się z harmonogramem? Nie chciałam poruszać tego tematu na posiedzeniu Komisji, ale nie doczekałam się przybycia państwa na posiedzenie tego zespołu. Przyjechało 30 osób z całej Polski. Czy pani minister może tutaj odpowiedzieć? To jest mój obszar zainteresowania, dlatego bardzo chcę wiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMRPiPSElżbietaBojanowska">Pani przewodnicząca, państwo parlamentarzyści, ustawa o ekonomii społecznej i solidarnej jest po uzgodnieniach wewnętrznych, lada dzień jeszcze raz zostanie przedstawiona kolegium, a następnie będzie przekazana do uzgodnień zewnętrznych. Tak się stanie w najbliższym czasie. Natomiast chcę dopytać o spółdzielnie socjalne. Czy pani poseł złożyła poprawkę? Czy dotyczyła ona organizacji pozarządowych, czy spółdzielni socjalnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełAgnieszkaŚcigaj">Nie. Dwa lata temu. To była zmiana ustawy o pomocy społecznej rozszerzająca katalog osób uprawnionych do prowadzenia domów pomocy społecznej i mieszkań chronionych. Znalazły się tam organizacje pozarządowe, ale zostały pominięte spółdzielnie socjalne. To był stary zapis. Zakładam, że było niedopatrzenie albo wtedy spółdzielnie nie działały w praktyce. To było kilka lat temu. Poprawka dotyczyła rozszerzenia katalogu. Nie było większych przeciwwskazań ze strony ministerstwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMRPiPSElżbietaBojanowska">Obiecuję, że wrócimy do tego tematu. Chcę powiedzieć, że w nowym programie „Opieka 75+” wprowadziliśmy zapis, że spółdzielnie socjalne mogą także aplikować i prowadzić specjalistyczne usługi opiekuńcze. Podobnie chcemy, aby spółdzielnie socjalne mogły brać udział w nowym programie dotyczącym bezdomności. A do kwestii poprawki jeszcze wrócimy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Dziękuję. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła obie informacje. Nie słyszę sprzeciwu. Pozostaje nam jeszcze wybór posłów sprawozdawców. Proponuję, żeby sprawozdawcą informacji z druku nr 2724 został pan poseł Jacek Świat. Czy pan poseł się zgadza? Dziękuję. Natomiast proponuję, żeby posłem sprawozdawcą do informacji z druku nr 2942 tradycyjnie została pani poseł Bernadeta Krynicka. Czy pani poseł się zgadza? Dziękuję. Czy ktoś jest przeciwny? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącaposełBożenaBorysSzopa">Stwierdzam, że Komisja wyczerpała porządek dzienny posiedzenia. Dziękuję wszystkim za udział. Zamykam posiedzenie i zapraszam na godzinę 18.00.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>