text_structure.xml
44 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dzień dobry państwu. Witam państwa serdecznie na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje trzy punkty. W pierwszym punkcie rozpatrzenie wniosku o skierowanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (druk nr 2503) do podkomisji stałej do monitorowania systemu podatkowego, w drugim puncie zmiany w składzie osobowym podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych, w punkcie trzecim rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2877 i 3000). Czy są uwagi do proponowanego porządku? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dziękuję. Stwierdzam przyjęcie porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Chciałbym powitać naszych gości w osobach pana Piotra Nowaka – podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. Witam pana Filipa Świtałę – podsekretarza stanu w tym samym ministerstwie, czyli w Ministerstwie Finansów. Witam pana Zdzisława Sokala – prezesa Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Witam pana Krzysztofa Brodę – wiceprezesa Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Witam wszystkich gości.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Przystępujemy do realizacji porządku.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">W punkcie pierwszym mamy rozpatrzenie wniosku o skierowanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach. Sejm na 64. posiedzeniu w dniu 15 czerwca tamtego roku skierował rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach, do Komisji Finansów Publicznych w celu rozpatrzenia. Proponuję skierować ten projekt do podkomisji stałej do monitorowania systemu podatkowego w celu szczegółowego rozpatrzenia. Czy są inne propozycje? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Wobec niezgłoszenia sprzeciwu stwierdzam, że Komisja skierowała przedmiotowy projekt z druku 2503 do podkomisji stałej do monitorowania systemu podatkowego.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Przystępujemy do realizacji punktu drugiego porządku, czyli do uzupełnienia składu osobowego podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych. Uprzejmie informuję, że w podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych jest jeden wakat po panu pośle Killionie Munyamie. W związku z tym proponuję uzupełnić skład podkomisji zgodnie z ustalonymi przy jej powstaniu parytetami. Bardzo proszę przedstawiciela Klubu Platforma Obywatelska – Koalicja Obywatelska o zgłoszenie kandydata.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJanuszCichoń">Panie przewodniczący, prosimy o danie nam jeszcze trochę czasu...</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">...o przesunięcie terminu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJanuszCichoń">...na wskazanie kandydata. Przepraszam bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Pan przewodniczący Cichoń i ja zdajemy sobie sprawę z tego, że wczoraj na posiedzeniu prezydium ustalono...</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Rozumiem. Jest propozycja, żeby przystąpić do kolejnego punktu, a ten punkt przesuniemy i jeżeli znajdziecie państwo kandydata na tym posiedzeniu, wrócimy do niego. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Czy jest zgoda Komisji? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Zatem przystępujemy do realizacji punktu trzeciego porządku dziennego. Wczoraj na posiedzeniu plenarnym Sejmu odbyło się drugie czytanie projektu ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji oraz niektórych innych ustaw. W trakcie drugiego czytania zgłoszono dziewięć poprawek. Sejm skierował ustawę wraz z poprawkami do Komisji w celu przygotowania dodatkowego sprawozdania. Proponuję rozpatrzenie tych poprawek w następującym porządku. Ewentualne uzasadnienie posła zgłaszającego poprawkę, przedstawienie stanowiska rządu, również ewentualne uwagi przedstawicieli Biura Legislacyjnego dotyczące konsekwencji wynikających z poprawek oraz ewentualne głosy za i przeciw poprawce – i głosowanie. Czy są uwagi do tej propozycji? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dlatego proponuję, abyśmy przystąpili do rozpatrzenia tych poprawek.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Poprawka nr 1. Bardzo proszę pana posła przewodniczącego Jana Szewczaka o krótkie przedstawienie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełJanSzewczak">To jest jedna z poprawek, które zostały zgłoszone w dniu wczorajszym. Te poprawki dotyczące art. 1, bo w tej pierwszej poprawce chodzi o art. 1, ale w kolejnych chodzi również o art. 2, 3 i 13, są związane z faktem dublowania się przepisów w zakresie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym oraz ustawy o wzmocnieniu nadzoru oraz ochrony inwestorów na rynku finansowym. W trakcie prac Komisji zwracałem na to uwagę – znajdziecie to państwo w stenogramie – że będziemy musieli wcześniej czy później z tych późniejszych przepisów wykluczyć te, które będą się powtarzać. Taka sytuacja zaistniała. W związku z powyższym te właśnie poprawki znalazły się przed państwem. To wszystko. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. O głos prosiła pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">W związku z kilkoma nieszczęśliwymi albo – powiedziałabym – niezręcznymi przypadkami dotyczącymi procedowania projektu ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym oraz z terminem zgłoszenia tych poprawek, czyli wczoraj, poprosiłabym – jest ich niedużo – o to, aby minister finansów przedstawił całą procedurę związaną z materiałem i aby wyjaśnił posłom funkcjonowanie określonej poprawki. Powinniśmy być bardzo ostrożni, aby rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące procedowania między innymi tej ustawy. Zatem chodzi o cały mechanizm w każdym przypadku. Poprawki są dość skomplikowane. Chcę, żeby pan minister... Ja rzadko proszę, aby resort, a nie poseł wnioskodawca wyjaśnił. Były różne przypadki na tej sali. Chcę, żeby pan minister wyjaśnił mechanizm i dopiero wtedy będziemy mogli podjąć odpowiedzialną decyzję, jak zagłosować w sprawie poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dziękuję. Zgłaszała się pani przewodnicząca Paulina Hennig-Kloska. Proszę bardzo. I następnie pan przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełPaulinaHennigKloska">Szanowni państwo, dokładnie na dwa miesiące przerwaliśmy prace nad tym projektem ustawy. Ona dość dziwnie znikała z planu posiedzenia Sejmu w ostatnich dwóch miesiącach i nagle wczoraj została przez pana marszałka umieszczona. W związku z tym wiadomo, że jakby wszystkie argumenty, które padały za poszczególnymi rozwiązaniami, nieco nam z głowy już umknęły. Natomiast patrząc na pierwszą poprawkę, którą proponuje pan poseł Szewczak, widzę, że jest to poprawka, która w lit. a usuwa kontrolę prawidłowości wykorzystania pomocy i wsparcia przez kasy będące w likwidacji. Widać, że to są poważne przepisy. Pan poseł mówi, że te przepisy dublują się w innych punktach ustawy o BFG. Chciałabym, żeby wskazać te punkty, w których dokładnie te same mechanizmy są ujęte, żebyśmy mogli sobie to porównać. Następnie należałoby chyba zarządzić jakąś przerwę, żebyśmy mogli zapoznać się z tymi bardzo skomplikowanymi poprawkami, bo dostaliśmy je tak naprawdę dopiero przed chwilą.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełJanSzewczak">Szanowni państwo, ja rozumiem, że dwa miesiące wcześniej ta ustawa była za szybko, teraz, dwa miesiące później – jest za późno, ale chcę powiedzieć, że to nie są aż tak skomplikowane zmiany. Zmieniamy również art. 13, gdzie po prostu zapisaliśmy, że ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2019 r. Jest rzeczą oczywistą, że trzeba to zmienić, prawda? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dziękuję. Zanim zapytam przedstawiciela rządu, pozwolę sobie zaproponować, żebyśmy wysłuchali uwag pana prezesa Sokala. Czy pan prezes chciałby zabrać głos? Przepraszam, że tak, ale to dotyczy instytucji, której pan jest prezesem.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrezesBankowegoFunduszuGwarancyjnegoZdzisławSokal">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, potwierdzam to, co mówił pan poseł o tym, że te zmiany wynikają z tego, że zapisy dublują się. Niezbędne jest po prostu doprowadzenie do sytuacji usunięcia poszczególnych pozycji, żeby był porządek legislacyjny.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję panu prezesowi. Bardzo proszę, stanowisko rządu w sprawie poprawki nr 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówPiotrNowak">Szanowny panie przewodniczący, mam pozytywne stanowisko wobec tej poprawki. Jest to poprawka czyszcząca, czysto legislacyjna, ponieważ te przepisy zostały przyjęte dużo wcześniej. Nastąpiłoby tutaj zdublowanie tych przepisów. Zakładam, że Biuro Legislacyjne może to potwierdzić, że to jest poprawka czyszcząca. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dziękuję. Jest jeszcze głos pani poseł. Pani poseł Magdalena Kochan.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełMagdalenaKochan">Ponieważ przedstawiciel rządu odnosi się czy odwołuje się do spraw legislacji, czy przedstawiciel Biura Legislacyjnego Sejmu mógłby nam to wyjaśnić? Poprawki dostaliśmy przed chwilą. One nie są nieskomplikowane. Poseł zgłaszający te poprawki unika odpowiedzi merytorycznych, więc może dowiemy się czegoś od Biura Legislacyjnego. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Właśnie tak miałem zrobić, w takiej kolejności, ale dziękuję bardzo. Stanowisko albo opinia Biura Legislacyjnego w tej sprawie, jeżeli jest. Bardzo proszę, pan mecenas.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#LegislatorŁukaszKasiak">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, po pierwsze, chciałbym powiedzieć, że poprawki zgłoszone przez klub PiS zostały rozpisane w tym dokumencie, który państwo macie przed sobą. Poprawka nr 1 łączy się z poprawką nr 5, 7 i 9, bo tak zostały zgłoszone. Te poprawki polegają na skreśleniu tych przepisów, które już istnieją, które już obowiązują zarówno w przepisach ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, jak i w przepisach ustawy – Prawo bankowe. Jedynym takim odstępstwem jest zmiana dotycząca skreślenia art. 152 i zastąpienia tego obecnego art. 152 odesłaniami do art. 146g, który powtarza tak naprawdę treść art. 152. To jest taka czysto czyszcząca poprawka, która nie została uwzględniona przy uchwalaniu przepisów w tej ustawie o wzmocnieniu nadzoru. Te poprawki nr 1, 5, 7 i 9 służą właśnie temu. Jest jeszcze ta zmiana nr 9, czyli zmiana przepisu o wejściu w życie. Ona po prostu wiąże się z tym, że ten przepis stał się nieaktualny w związku z przedłużeniem się prac.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#LegislatorŁukaszKasiak">Chciałbym również zwrócić uwagę na to, że ewentualne pozytywne zaopiniowanie poprawek nr 1, 5, 7 i 9 rozpatrywanych łącznie spowoduje automatycznie negatywną opinię dla poprawki nr 8. Poprawka nr 8, zgłoszona przez klub Nowoczesna, polega na skreśleniu z obecnie obowiązujących już przepisów ustawy – Prawo bankowe oddziału AB. Ona stoi w sprzeczności z tym konglomeratem poprawek, bo proszę zwrócić uwagę na poprawkę nr 7, która powinna być rozpatrywana łącznie z poprawką nr 1, 5 i 9. Ta poprawka nr 7 polega na skreśleniu pkt 7. Ona zmienia również art. 146g, w związku z czym pozytywna rekomendacja dla tych poprawek nr 1, 5, 7 i 9 będzie automatycznie oznaczała negatywną rekomendację dla poprawki nr 8. W związku z tym również nasuwa się pytanie, czy przedstawiciele klubu Nowoczesna nie powinni w tym momencie opowiedzieć o tej poprawce? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dziękuję. Zgłaszała się pani przewodnicząca. Bardzo proszę, pani poseł Paulina Hennig-Kloska.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełPaulinaHennigKloska">Szanowni państwo, moja poprawka różni się tym od poprawki pana Szewczaka, że ona skreśla w ogóle z przepisów prawa te przepisy, które w sposób nieprawidłowy, niezgodny z zasadami legislacji, niezgodny z zasadą trzech czytań zostały wprowadzone zarówno do ustawy o nadzorze finansowym, jak i ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym. To jest niezwykle ważna poprawka, która wycofuje poprawkę wdrożoną właśnie podczas prac nad tymi dwoma ustawami dotyczącymi KNF i BFG, wokół których było tyle zamieszania medialnego. Ona jednak nie wycofuje jej tylko i wyłącznie z tych przepisów ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, ale z obydwu ustaw. Ona w ogóle usuwa te przepisy z polskiego prawa. Dlaczego zdecydowałam się jako wiceprzewodnicząca Komisji Finansów Publicznych za zgodą klubu złożyć taką poprawkę? Właśnie dlatego, że są to bardzo istotne zmiany w polskim prawie, o których już wcześniej eksperci prawnicy wypowiadali się, że powinny zostać złożone jako odrębna nowelizacja prawa dotyczącego nadzoru finansowego tudzież Bankowego Funduszu Gwarancyjnego z odrębnym uzasadnieniem. Po co ta szybka ścieżka legislacyjna? Niektórzy mówili, że to jest uwłaszczenie banków, inni – kupowanie banku w Polsce za jedną złotówkę, ale przypomnę, że to jest ta poprawka, w której bank, przepraszam, nadzór finansowy dostaje tę szybką ścieżkę do wydawania zgody na przejęcie banku przez bank. To również jest powielenie w pewien sposób rozwiązań, które mamy wprowadzone w trochę pełniejszym zakresie między innymi w ramach dyrektywy Resolution w procesie kontrolowanej restrukturyzacji, a potem kontrolowanych przejęć banków. Uważam, że jeżeli Ministerstwo Finansów jest zdania, że takie dodatkowe przepisy i takie dodatkowe kompetencje Komisja Nadzoru Finansowego powinna dostać, to powinniśmy je przeprocedować zgodnie z zasadami obowiązującymi w Polsce i zgodnie z zasadami obowiązującymi w tym Sejmie – w oparciu o trzy czytania, z osobą rekomendującą, którą jest rząd albo grupa posłów, z pełnym uzasadnieniem potrzeby wdrażania takich a nie innych zmian, ponieważ wiemy, ile kontrowersji i wątpliwości narosło właśnie wokół tych przepisów. Więc panie pośle, teraz, po wyjaśnieniach Biura Legislacyjnego, w pełni zrozumiałam pana intencje, natomiast nie mogę się zgodzić, że one są wystarczające na dzień dzisiejszy. Również w związku z toczącymi się postępowaniami przez prokuraturę powinniśmy zachować pełną jasność i klarowność, jeśli chodzi o proces stanowienia prawa w Polsce. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dziękuję. Wysłuchaliśmy opinii państwa posłów. Wysłuchaliśmy wystąpienia pana prezesa oraz stanowiska rządu. Jeszcze raz zgłasza się Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#LegislatorJacekMarkiewicz">Panie przewodniczący, szanowni państwo, jeszcze jedna uwaga. Ta poprawka nie zawiera żadnych konsekwencji. Poprawka nr 8 nie zawiera konsekwencji, więc te artykuły, które wynikają z poprawki, które były wcześniej przyjęte, nadal będą funkcjonowały w ustawie. W związku z tym w naszej opinii ta poprawka jest niekompletna. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełJanSzewczak">Panie przewodniczący, wnioskuję o przejście do głosowania nad poprawką nr 1 łącznie z poprawką nr 5, 7 i 9. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Ale był wniosek, żeby przystąpić do głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Ale mi chodzi o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełJanSzewczak">Wszyscy już się wypowiedzieli.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Pani przewodnicząca, na jaką odpowiedź pani jeszcze oczekuje?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Czekam...</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dobrze, ale wysłuchajmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Czekam, panie przewodniczący. Poprosiłam, żeby jasno i precyzyjnie nie zapisy i nie wykreślenie podwójnie złożonych zapisów w dwóch ustawach, ale żeby pan minister powiedział: ten przepis skreślamy, ten albo ten artykuł, jasno i czytelnie, i konsekwencje skreślenia – co będzie pozostawało w innej ustawie, a co skreślamy w tej ustawie. Mieliśmy poprzednio zastrzeżenia dotyczące ominięcia trzech czytań. I to nie jest tak, że jest to poprawka czyszcząca. Myślę, że nawet państwo koledzy z Prawa i Sprawiedliwości nie widzą naprawdę, które podwójne zapisy, jakich kompetencji... Niestety, pani poseł Masłowska, często miałam rację.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Pani przewodnicząca, bardzo dziękuję...</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Poprosiłabym pana ministra: wykreślamy to i to – jest taki skutek. A pan poseł Szewczak, jeżeli pozwala sobie...</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PosełWojciechMurdzek">Panie przewodniczący, prosimy o respektowanie wniosków formalnych. One mają pierwszeństwo przed wszystkimi różnymi wypowiedziami.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Nieprawda. Jeżeli...</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PosełWojciechMurdzek">Prawda.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Pani przewodnicząca, bardzo proszę...</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Jeżeli nie otrzymaliśmy odpowiedzi na zadane pytania przed złożeniem wniosku, to mamy prawo otrzymać tę odpowiedź. Myślę, że pan poseł również, bo chciałabym zapytać pana posła – czy pan rozumie tę poprawkę?</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PosełWojciechMurdzek">Tak, zdecydowanie rozumiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Pani przewodnicząca, proszę nie przepytywać posłów. Każdy jest tutaj autonomicznym posłem i wyraża swoje...</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Dla jasności...</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Pani opinia również została przyjęta i wysłuchana. Był wniosek formalny i bardzo przepraszam – musimy realizować zasady.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Składam wniosek formalny przeciwny, aby minister wyjaśnił konsekwencje tej poprawki i żeby wyjaśnił uwagi i wątpliwości Biura Legislacyjnego dotyczące niekompletności tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Pan minister wypowiedział się w takim w zakresie, w jakim uważał. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia poprawki nr 1 rozpatrywanej łącznie z poprawką nr 5, 7 i 9? Czy jest sprzeciw? Jest sprzeciw. Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tej poprawki? Dziękuję. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję. Bardzo proszę o ogłoszenie wyników głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#SekretarzKomisjiAnnaWoźniak">Za 19 głosów, 6 przeciw, 5 wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Przystępujemy do rozpatrzenia kolejnej poprawki. Przepraszam, poprawki zostały przyjęte. Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#LegislatorJacekMarkiewicz">Zgodnie z tym, co zostało powiedziane wcześniej, chciałbym jeszcze raz podkreślić, że przyjęcie tych poprawek, pozytywna rekomendacja dla tych poprawek oznacza negatywną rekomendację dla poprawki nr 8. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Pan mecenas zakończył, tak? To było stanowisko Biura Legislacyjnego, tak? Dziękuję bardzo. Teraz mamy zgłoszenie pani przewodniczącej. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PosełPaulinaHennigKloska">Ja mam takie pytanie do Biura Legislacyjnego. W związku z tym, że moja poprawka idzie dalej, czy nie powinno być tak, że tak naprawdę ona powinna być rozpatrywana w pierwszej kolejności, a w drugiej kolejności poprawka pana Szewczaka? Bo one nie są ani przeciwstawne, ani – że tak powiem – kasujące siebie. Moja poprawka w mojej ocenie jest dalej idąca. W związku z tym powinna zostać poddana pod głosowanie w pierwszej kolejności, a w drugiej poprawka pana posła Szewczaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dziękuję pani przewodniczącej. Jeszcze raz proszę Biuro Legislacyjne o zajęcie stanowiska w sprawie tej sugestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#LegislatorJacekMarkiewicz">Dziękuję. Jeśli można, te poprawki w konglomeracie poprawek wcześniej zgłoszonych do łącznego głosowania, nr 1, 5, 7 i 9, są poprawkami dalej idącymi. W poprawce nr 7 chodzi o skreślenie pkt 7, tak? Więc w naszej ocenie ten konglomerat poprawek to są poprawki dalej idące i one powinny być rozpatrywane jako pierwsze. Konsekwencją ich przyjęcia jest bezprzedmiotowość i negatywna rekomendacja w tym przypadku dla poprawki nr 8. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dziękuję bardzo. Mamy tutaj jasność. Bardzo proszę, kolejna poprawka – pan przewodniczący Jan Szewczak.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PosełJanSzewczak">To jest poprawka Nowoczesnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Nowoczesnej. Bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PosełPaulinaHennigKloska">Szanowni państwo, poprawka nr 2 złożona przez klub Nowoczesna wraca do tego tematu, że w radzie Funduszu powinni znaleźć się również przedstawiciele Związku Banków Polskich. Wczoraj na sali plenarnej w trakcie prezentowania sprawozdania Komisji dyskutowaliśmy z panem ministrem na ten temat. Pan minister uznał i przypomniał, że przedstawiciele Związku Banków Polskich zostali usunięci z rady Funduszu – te argumenty zapewne dzisiaj znowu padną z ust pana ministra – w związku z tym, że BFG odpowiada za realizację dyrektywy Resolution i przedstawiciele Związku Banków Polskich podejmowaliby w procesach restrukturyzacji decyzje w swojej własnej sprawie. Szanowni państwo, biorąc pod uwagę okoliczności, które mieliśmy okazję obserwować w listopadzie, gdzie być może, bo tak jak powiedziałam, zajmuje się tym prokuratura – ktoś z przedstawicielstwa KNF, może BFG działał czy mógł działać na specjalną szkodę banku X, żeby doprowadzić do jego przejęcia za złotówkę, wydaje się, że jednak przedstawicielstwo sektora w radzie Funduszu dla zachowania pewnej transparentności jest konieczne. Usłyszeliśmy, że przejęcia za złotówkę zdarzają się, natomiast pytanie, panie ministrze, czy zdarzają się celowe działania, które mają do tych przejęć za złotówkę doprowadzić, bo dokładnie dzisiaj mamy taką sytuację w Polsce, że wysoko postawiony urzędnik państwowy, a dokładnie między innymi szef Komisji Nadzoru Finansowego, jest w areszcie...</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Pani przewodnicząca, proszę zreferować poprawkę i nie wychodzić poza zakres...</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PosełPaulinaHennigKloska">Ale ja uzasadniam swoją poprawkę. Panie przewodniczący, proszę mi nie przeszkadzać.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PosełJanSzewczak">To jest uzasadnienie?</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PosełPaulinaHennigKloska">Jest uzasadnienie...</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PosełJanSzewczak">To jest polityka, i to głupia.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PosełPaulinaHennigKloska">Szef Komisji Nadzoru Finansowego przebywa w areszcie – były – właśnie między innymi z tego powodu. I obwinia: że być może siedzący tutaj z nami na sali szef Bankowego Funduszu Gwarancyjnego miał plan celowego doprowadzenia banku do upadłości.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Pani przewodnicząca, po raz drugi proszę o uzasadnienie poprawki, bo będę musiał odebrać pani głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PosełPaulinaHennigKloska">W mojej ocenie, jak powiedziałam, powinni znaleźć się przedstawiciele Związku Banków Polskich, żeby mogli mieć wgląd w ważne procesy, które dzieją się między innymi w tej instytucji.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Stanowisko rządu w sprawie tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PodsekretarzstanuwMFPiotrNowak">Szanowny panie przewodniczący, stanowisko jest negatywne. Podkreślałem wiele razy, że zalecenia Międzynarodowego Funduszu Walutowego są takie, że przedstawiciele izby gospodarczej nie powinni zasiadać w tym ciele, tym bardziej po tym, kiedy od 2016 r. stało się ono również organem Resolution. Tym bardziej to zostało podkreślone i uwypuklone. Więc to była czysta rekomendacja standardów międzynarodowych. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Jeszcze pani przewodnicząca Krystyna Skowrońska prosi o głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">W wypowiedzi pana ministra słyszymy słowo „powinni”, ale nie muszą. Przepisy prawa krajowego pozwalają na regulację w tym zakresie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia poprawki nr 2? Jest sprzeciw. Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 2? Dziękuję. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję. Proszę panią sekretarz o odczytanie wyników głosowania nad poprawką nr 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#SekretarzKomisjiAnnaWoźniak">Za 10 głosów, 18 przeciw, 1 wstrzymujący się.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">W wyniku głosowania poprawka nr 2 została odrzucona.</u>
<u xml:id="u-72.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Przystępujemy do rozpatrzenia kolejnej poprawki. Pan przewodniczący Janusz Szewczak, poprawka nr 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PosełJanSzewczak">Przepraszam bardzo. Poprawka nr 3 dotyczy kwestii związanych z funkcjonowaniem banków spółdzielczych i zrzeszeń, ale tak naprawdę dotyczy pewnej perspektywy stosowania słowniczka, prawidłowości tych zapisów. W związku z powyższym proponuje się powtórzenie tych treści, tych norm z ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych i ich zrzeszaniu się w bankach zrzeszających.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PodsekretarzstanuwMFPiotrNowak">Pozytywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Biuro Legislacyjne? Nie zgłasza uwag. Dziękuję. Głos pani przewodniczącej Krystyny Skowrońskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Rozumiemy, że mamy tutaj do czynienia z utworzeniem ewentualnie nowego banku zrzeszającego dla banków spółdzielczych i wymogów kapitałowych. Jest to nowa kwestia, która nie została wprowadzona do tej ustawy. To jest całkiem nowa kwestia, której wcześniej nie omawialiśmy. Dodajemy w poprawce nr 3 między innymi lit. b przewidującą dodanie pkt 6a. Poprosiłabym jednak mino wszystko pana ministra o udzielenie odpowiedzi, jak i z kim konsultowano wprowadzenie tego do projektu? Czy po stronie resortu ten projekt, taka propozycja, takie tematy były omawiane, bo chcielibyśmy wiedzieć, skąd pojawia się ten pomysł w poprawce? Chcielibyśmy mimo wszystko wiedzieć, skąd pojawiło się to i jakie są oczekiwania rynku? Chcielibyśmy również poznać stanowisko Ministerstwa Finansów jak i Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Jeżeli na sali są przedstawiciele Komisji Nadzoru Finansowego, to również chciałabym poznać opinię Komisji Nadzoru Finansowego w sprawie tej poprawki. Myślę, że państwo posłowie również chcieliby.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dziękuję. Czy pan minister chciałby się odnieść? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#PodsekretarzstanuwMFPiotrNowak">Szanowny panie przewodniczący, wszystkie merytoryczne dyskusje odbyły się podczas pierwszego czytania podczas posiedzenia Komisji, natomiast ta poprawka – pragnę to podkreślić – to jest również poprawka techniczna, legislacyjna. Ona powstała na podstawie uwag legislacyjnych podczas pierwszego czytania i została stworzona w konsultacji z panami legislatorami po to, żeby projekt dobrze wyglądał legislacyjnie. Tylko taki charakterem ma ta poprawka, więc nie bardzo rozumiem tych wszystkich pytań. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję za to wyjaśnienie. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia poprawki nr 3? Jest sprzeciw. Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 3? Dziękuję. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Jeszcze tu jest. Pani poseł przyszła – proszę doliczyć. Dziękuję. Proszę panią sekretarz o ogłoszenie wyników głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#SekretarzKomisjiAnnaWoźniak">Za 17 głosów, 2 przeciw, 10 wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dziękuję. Poprawka nr 3 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-82.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 4. Proszę pana posła o przedstawienie istoty tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#PosełJanSzewczak">Szanowni państwo, poprawka nr 4 to są przepisy, które mają na celu dokonanie korekty brzmienia. Chodzi o dodanie brakującego sformułowania „nierzetelnego i nieterminowego wykonania obowiązków”. To jest zapis z zakresu art. 335 ust. 1 i 336 ust. 1. On jest szerszy niż dotychczasowy zapis „niewykonania obowiązku”, ponieważ dodajemy „nierzetelne i nieterminowe”, precyzując to niewykonanie obowiązków, które mogło rodzić pewne wątpliwości interpretacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Stanowisko rządu, panie ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#PodsekretarzstanuwMFPiotrNowak">Pozytywnie odnosimy się do tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia poprawki nr 4? Poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-86.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Poprawka nr 5 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-86.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Proszę pana przewodniczącego o krótkie zreferowanie poprawki nr 6. Przepraszam, proszę panią poseł. Bardzo proszę panią przewodniczącą.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#PosełPaulinaHennigKloska">Szanowni państwo, ta poprawka jest również odpowiedzią na głos chyba wieloletni już sektora dotyczący przywrócenia możliwości odliczenia od podatku składki, które banki płacą na Bankowy Fundusz Gwarancyjny. Jak państwo wiedzą, jest to rzeczowy faktyczny koszt, który ponoszą instytucje finansowe, a wszystkie koszty, które ponoszą instytucje finansowe, przerzucane są na klientów. Nie mamy najmniejszych wątpliwości, czy podatek od instytucji finansowych czy składka na BFG jest takim kosztem, który obciąża rachunek instytucji finansowych, który ostatecznie lokowany jest w różnych usługach i produktach, więc płacą go nasi obywatele. Uważamy, że jeżeli jest to rzeczywisty koszt, który ponoszą banki, w niektórych przypadkach dość znaczny i duży, powinna istnieć możliwość odliczenia go od podatku, tak aby w mniejszym stopniu obciążał naszych obywateli, bo ostatecznie to z myślą o nich ta poprawka została zgłoszona.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję za przedstawienie poprawki. Jeszcze pani poseł Krystyna Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Pani przewodnicząca Hennig-Kloska przedstawiła, jak wyglądała dyskusja na temat tego rozwiązania na poprzednim etapie procedowania tego projektu. Jesteśmy za tym, aby... Bezpieczeństwo w całym sektorze instytucji finansowych – wszystkich: banków i SKOK-ów ponoszą banki. Za tym rozwiązaniem przemawia również sytuacja, że w tym czasie, jeśli chodzi o podatki, nałożono tak zwany podatek bankowy. Również koszty wdrożenia wszystkich norm związanych z uszczelnianiem systemu i gwarancją tego systemu ponoszą banki i SKOK-i, ale banki ponoszą je w zdecydowanie wyższej wysokości, dlatego że przypisana składka i forma realizowania wypłaty gwarantowanych depozytów w sytuacjach trudnych jest w zasadzie, gdybyśmy prześledzili sytuację, nałożona na... Realizuje to Bankowy Fundusz Gwarancyjny, ale z pieniędzy, które zostały uskładane. Zatem koszt gwarantowania bezpieczeństwa powinien być uznany za koszt uzyskania przychodów.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Bardzo proszę o stanowisko rządu, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#PodsekretarzstanuwMFPiotrNowak">Szanowny panie przewodniczący, odnosimy się negatywnie do tej poprawki. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">W związku z tym czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia tej poprawki. Jest sprzeciw. Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 6? Dziękuję. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję. Proszę panią sekretarz o podanie wyników głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#SekretarzKomisjiAnnaWoźniak">Za 12 głosów, 19 przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">W wyniku głosowania poprawka nr 6 nie uzyskała poparcia – została odrzucona.</u>
<u xml:id="u-94.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Poprawka nr 7 była rozpatrywana. Wszystkie poprawki zostały już rozpatrzone przez Wysoką Komisję. Zatem wyczerpaliśmy ten punkt porządku posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-94.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Wracamy do punktu drugiego – do uzupełnienia składu osobowego podkomisji. Bardzo proszę, nie wiem, czy pana przewodniczącego Janusz Cichonia, bo widzę, że... Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#PosełJanuszCichoń">Pan Jarosław Urbaniak.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Pan przewodniczący zgłosił do składu podkomisji pana posła Urbaniaka. Czy jest sprzeciw wobec tej kandydatury? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-96.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Zatem pan Jarosław Urbaniak został dołączony do składu podkomisji decyzją Wysokiej Komisji.</u>
<u xml:id="u-96.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Pan przewodniczący Janusz Szewczak chciałby jeszcze zabrać głos po omówieniu wszystkich poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Panie przewodniczący, musimy jeszcze wybrać posła sprawozdawcę.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dojdziemy jeszcze do tego. Pan przewodniczący, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#PosełJanSzewczak">Szanowni państwo, chciałbym zaapelować do koleżanek i kolegów posłów o mniejszą dozę nowoczesności w procesach legislacyjnych, żebyśmy w czasie debat legislacyjnych do tych poprawek nie włączali kwestii insynuacji, które mają często charakter pomówień.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Bardzo dziękuję. Pozostało nam...</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Mogę?</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Chciałabym, aby pan przewodniczący Szewczak – jesteśmy w szczególnym okresie – zaapelował również do członków rządu, jeżeli pan apeluje dzisiaj do członków Komisji Finansów Publicznych, którzy mówią o zdarzeniach, które miały miejsce...</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#PosełJanSzewczak">Ja nie mówię tego do pani.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">...żebyśmy w zgodzie również na posiedzeniach plenarnych Sejmu w stosunku do przedstawicieli rządu pańskiej opcji politycznej, ale również marszałków Sejmu, abyśmy zachowali umiar, wstrzemięźliwość i szacunek wobec wzajemnej pracy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dziękuję. Pozostała nam powinność wybrania posła sprawozdawcy. Proponuję, aby posłem sprawozdawcą został tak jak na poprzednim etapie naszych prac pan przewodniczący Janusz Szewczak. Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-106.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Zatem Komisja wybrała pana posła Janusza Szewczaka jako posła sprawozdawcę tego projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-106.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSzlachta">Dziękuję. Wyczerpaliśmy wszystkie punkty porządku posiedzenia. Zamykam posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Dziękuję państwu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>