text_structure.xml
13.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#BarbaraBłońskaFajfrowska">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Porządek dzisiejszego posiedzenia został państwu doręczony. Czy ktoś z państwa ma uwagi do porządku obrad? Nie widzę. Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty. Przypomnę, że pierwsza odpowiedź wpłynęła 25 lutego br. Została uznana za niepełną i 20 maja otrzymaliśmy kolejną.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#EwaKralkowska">Posłowie, członkowie Komisji, którzy rozpatrywali odpowiedź na dezyderat, poprosili o jej uzupełnienie o harmonogram ewentualnego zakupu nowych śmigłowców. Ten harmonogram został państwu przesłany. Chciałam poinformować, że w międzyczasie projekt ustawy o ustanowieniu programu „Wymiana śmigłowców Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Lotnicze Pogotowie Ratunkowe w latach 2005–2009” został poddany uzgodnieniom międzyresortowym. Z resortów wpłynęły uwagi, które Ministerstwo Zdrowia w zależności od potrzeb i możliwości uwzględniało. Rozpoczęliśmy negocjacje z Ministerstwem Finansów na temat sposobu sfinansowania tego programu, jako że jego koszt wynosi 500 mln zł. Resort finansów wyraził wątpliwość, czy budżet będzie stanie podołać takim wydatkom. W wyniku tych negocjacji i wielu rozmów wnieśliśmy poprawki do projektu ustawy, zmieniając nieco sposób zakupu śmigłowców oraz zmniejszając koszty tego przedsięwzięcia. Tak więc projekt ustawy w ostatecznym kształcie zakłada, że zakup śmigłowców byłby realizowany do roku 2010, w którym byłoby ich mniej o trzy sztuki w stosunku do zakładanej liczby 17. Mniejsza liczba i tak stanowiłaby wystarczającą flotę dla pokrycia realnego zapotrzebowania. Na skutek przesunięcia różnych zakupów zmniejszyliśmy niezbędną kwotę do 401 mln zł. Projekt ustawy w tym kształcie będzie przedmiotem obrad Komitetu Rady Ministrów w przyszłym roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AlfredBudner">Chciałbym dowiedzieć się, ile w tej chwili jest śmigłowców sanitarnych. Jakiej są marki i jakie marki mają być kupione? Interesują mnie ich parametry techniczne i producent.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#EwaKralkowska">Mamy w tej chwili 18 śmigłowców. Dziewiętnasty znajduje się w trakcie modernizacji. Jest to park maszynowy, niestety, bardzo zużyty i znajdujący się na granicy wymaganych wymogów niezbędnych do otrzymania certyfikatów lotów w powietrzu. Poza tym te maszyny nie mogą latać w nocy oraz w warunkach szczególnie uciążliwych. Jest to więc flota, która wymaga wymiany ze względów bezpieczeństwa wykonywania zadań.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AlfredBudner">Czy posiadane śmigłowce mogą wykonywać operacje lotnicze w tzw. zwisie?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanuszRoguski">Tych śmigłowców nie używamy do tego typu zadań. Jednocześnie chciałem podkreślić, że zarówno te, jak i nowszego typu śmigłowce będą mogły wykonywać zadania ratownicze ze zwisu, ale takie zadania przeprowadza się w górach w szczególnych warunkach. Tylko część śmigłowców będzie wyposażona w tzw. wciągarki. W tej chwili żadna z naszych maszyn ich nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JerzyKulej">Zmartwiła mnie informacja, że wspomniane śmigłowce nie będą mogły latać w nocy i nad wodą.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#EwaKralkowska">Obecnie posiadana flota ze względów technicznych nie może wykonywać takich lotów.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JerzyKulej">Zapytałem o to, ponieważ jedna z baz śmigłowców znajduje się nad wodą w Zegrzu Pomorskim.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JanuszRoguski">Obecnie eksploatowane śmigłowce nie mogą wykonywać zadań nad wodą, chociaż maszyny już zmodernizowane mogą przelatywać nad niewielkim obszarami wodnymi. Nie mogą również wykonywać zadań nocnych, ale nowe maszyny oczywiście będą mogły to robić. Dodam, że jesteśmy w trakcie przetargu na pierwszy nowoczesny śmigłowiec, który będzie mógł latać przez całą dobę. Natomiast ratownictwem morskim zajmuje się Marynarka Wojenna. Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, chcąc wypełniać te funkcje, musiałoby mieć śmigłowce większe i znacznie droższe. Nie ma większego sensu, aby dwie służby wykonywały te same zadania. Sugerowałbym zostawienie ich Marynarce Wojennej.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejWojtyła">Pewne zapisy ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym zostały zawieszone do końca tego roku. Część z nich dotyczy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. W projekcie ustawy o ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych nie było zapisu o państwowym ratownictwie medycznym. Chciałem dowiedzieć się, jak resort zdrowia wyobraża sobie funkcjonowanie państwowego ratownictwa medycznego, w tym Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. W niektórych regionach powstało więcej, niż zakładała ustawa, szpitalnych oddziałów ratunkowych. Zatem może się okazać, że środki finansowe, które miały być wydawane racjonalnie już w trakcie funkcjonowania systemu państwowego ratownictwa medycznego, będą większe od zakładanych.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#EwaKralkowska">Jest to temat wielowątkowy i bardzo skomplikowany. Ustawa o Państwowym Ratownictwie Medycznym mówiąca o tym, że świadczenia ratownicze będą finansowane z budżetu państwa, została zawieszona w styczniu 2002 r. Działa tylko kilka artykułów. W jej miejsce powstała tzw. pomostowa ustawa o świadczeniu usług ratownictwa medycznego, która określała finansowanie świadczeń ratowniczych z Narodowego Funduszu Zdrowia. W tej chwili zarówno świadczenia przedszpitalne, czyli wyjazd karetki, jak i świadczenia oddziałów ratowniczych są finansowane ze środków NFZ. W tym roku koszt świadczeń przedszpitalnych kształtuje się w granicach 1 mld zł, w przyszłym ma wynieść już ponad 1 mld zł. Jeśli nie zostałyby podjęte stosowne kroki, to w przyszłym roku zaczęłaby obowiązywać zawieszona ustawa i wtedy finansowanie usług ratowniczych, w tym głównie przedszpitalnych, wróciłoby do budżetu państwa. W związku z tym resort przygotował projekt ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym, który w tej chwili jest poddany uzgodnieniom resortowym. Był już rozpatrywany na posiedzeniu Rady Ministrów i będzie jeszcze raz przedmiotem jego obrad po zakończeniu pertraktacji międzyresortowych. Przejściowa propozycja zakłada, że część świadczeń przedszpitalnych będzie finansowana z budżetu państwa, podobnie jak pozostałe służby ratownicze. Ale w obecnej sytuacji budżetu jest to bardzo trudne. Od negocjacji międzyresortowych zależy, jakie będzie ostateczne przedłożenie rządowe. Niezależnie od decyzji, jaka zostanie podjęta, Lotnicze Pogotowie Ratunkowe naturalnie jest w ten system wpisane. Jego działalność jest uregulowana aktami prawnymi i nie wymaga żadnych dodatkowych regulacji. Natomiast konieczna jest modernizacja jego parku maszynowego. Należy dodać, że w tej chwili rozpoczynają się prace nad projektem ustawy o krajowym systemie ratowniczym, który mówi o wszystkich służbach ratowniczych; jest również wpisany sposób skorelowania działania różnych służb ratowniczych, w tym również służb medycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AleksandraŁuszczyńska">Dzisiaj dostaliśmy do niej poprawki rządowe, w tym m. in. dotyczące art. 7. Ostatnie zdanie tej poprawki mówi, że „zmiany te nie kolidują z propozycją zawieszenia o jeszcze jeden rok przepisów ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym”. Nadal więc Lotnicze Pogotowie Ratunkowe będzie wydzieloną jednostką, ponieważ nie zanosi się na to, że od 2005 r. ta ustawa zacznie obowiązywać.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#EwaKralkowska">Wszystkie zapisy ustaw, o których mówimy, tak są pomyślane, żeby ze sobą nie kolidowały.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#BolesławPiecha">W przepisach końcowych i przejściowych zawartych w poprawce rządu jest wyraźnie zapisane, że przesuwa się wejście w życie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MariaGajeckaBożek">Dyskutujemy o kwestii, która jeszcze nie została przez Komisję rozstrzygnięta. Co wcale nie znaczy, że ją przyjmiemy. Ustawa o Państwowym Ratownictwie Medycznym jest bardzo potrzebna. Nie wiem, czy Komisja zaakceptuje propozycję przesunięcia zawieszenia o jeszcze jeden rok. Ta sprawa wymaga bardzo dokładnej analizy. Nie wiem, czy słuszne jest dalsze przedłużanie zawieszenia ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejWojtyła">Z doniesień prasowych wynika, że duże środki finansowe pochodzące z umów offsetowych mają być przeznaczone na ratownictwo medyczne. Gdyby ustawa o Państwowym Ratownictwie Medycznym zaczęła funkcjonować w przyszłym roku, to można by przeznaczyć środki offsetowe na uruchomienie całego systemu. Jeżeli przedłużymy zawieszenie, to wszystkie służby ratownicze będą miały zapewnione finansowanie swojej działalności. Natomiast ratownictwo medyczne nie będzie funkcjonowało i nie będzie mogło skorzystać z tych pieniędzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#EwaKralkowska">Odnosząc się do wypowiedzi posła Bolesława Piechy, chciałam wyjaśnić, że w swojej wypowiedzi wskazałam, na jakim etapie są prace legislacyjne. Natomiast ostateczna decyzja o kształcie ustawy należy do Sejmu. Odnosząc się do wiadomości na temat środków offsetowych, chcę oświadczyć, że żadnych informacji na ten temat nie posiadamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#BolesławPiecha">W Sejmie jest poselski projekt ustawy o krajowym systemie ratowniczym, który wprowadza wiele zamian w funkcjonowaniu systemu ratowniczego. Wiele zapisów dotyczy ratownictwa przeciwpożarowego, klęsk żywiołowych, w niewielkim zaś stopniu odnosi się do spraw związanych z ratownictwem medycznym. Przypisuje Straży Pożarnej nawet rzeczy, które są zawarte w ustawie o Państwowym Ratownictwie Medycznym. Ratownictwo medyczne jest spychane na dalszy plan. Rozumiem, że zawieszenie ustawy okaże się konieczne, ponieważ to są sprawy finansowe i budżet państwa musi wyasygnować miliard złotych. Niepokoi mnie jednak fakt przedłużania zawieszenia tej ustawy. Może dlatego też mamy problemy z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, ponieważ odsuwanie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym powoduje, że „rozwadniamy” instytucję lekarza rodzinnego. Nie ma zapisów o ratownictwie medycznym i pojawia się pogotowie w starym, klasycznym rozumieniu ambulatorium.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#EwaKralkowska">Rząd przedstawił stanowisko wobec projektu ustawy o krajowym systemie ratowniczym, w którym są również uwzględnione uwagi ministra zdrowia odnośnie do części ratownictwa medycznego, bowiem uznaliśmy, iż nie jest słuszne, aby Straż Pożarna miała nadzór merytoryczny nad ratownictwem medycznym. Nie wiem, czy Sejm uwzględni stanowisko rządu. Jeżeli członkowie Komisji będą chcieli poprzeć stanowisko rządu, będzie to z pożytkiem dla sprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#BarbaraBłońskaFajfrowska">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem odpowiedzi, wraz z uzupełnieniem, na dezyderat nr 5 w sprawie zapewnienia możliwości udzielania świadczeń z zakresu ratownictwa medycznego przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe? Stwierdzam, że Komisja 11 głosami, przy braku głosów przeciwnych i 7 wstrzymujących się, przyjęła odpowiedź na dezyderat. Przystępujemy do rozpatrzenia drugiego punktu porządku obrad - plan pracy Komisji na II półrocze 2004 r. Proszę o wykreślenie jednej pozycji, ósmej: „Raport NIK. Restrukturyzacja - przekształcenia systemowe w służbie zdrowia”. Ten dokument został już rozpatrzony. Pozostaje 15 tematów. Na początku listy mamy zgrupowane wszystkie dokumenty związane z legislacją, sprawozdania z realizacji prac nad różnymi ustawami. Czy ktoś z państwa ma propozycje dotyczące planu pracy? Nie widzę. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem planu pracy Komisji na II półrocze 2004 r.? Stwierdzam, że Komisja 18 głosami, wobec braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się, przyjęła plan pracy. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>