text_structure.xml 10.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WaldyDzikowski">Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam członków Komisji jak też zaproszonych gości. Ponieważ po raz pierwszy prowadzę posiedzenie Komisji jako jej przewodniczący, chciałbym podziękować za powierzenie mi tej funkcji, jak też za nieprzewidywaną przeze mnie jednomyślność w trakcie wyborów. Chciałbym też przywitać w roli mojego zastępcy posła Marka Kuchcińskiego, któremu gratuluję tego wyboru. Dzisiejsze posiedzenie poświęcone będzie rozpatrzeniu poselskich projektów ustaw o zmianie ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy. Odbyło się już pierwsze czytanie obydwu projektów i dlatego dzisiejsze spotkanie poświęcone będzie rozstrzygnięciu trybu naszej dalszej pracy nad nimi, jak też czasu, który sobie zakreślimy dla wykonania tej pracy. Prezydium Komisji proponuje, aby powołać podkomisję, w skład której, zgodnie z parytetem wejdą przedstawiciele wszystkich klubów parlamentarnych i określić termin, w jakim podkomisja ta przedłoży nam sprawozdanie. Czy są inne propozycje? Nie słyszę. W takim razie proszę o zgłaszanie kandydatów do podkomisji. Myślę, że powinna ona liczyć maksymalnie 7 osób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JerzyCzerwiński">Zgłaszam posła Bohdana Zdrojewskiego z Klubu Platformy Obywatelskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WaldyDzikowski">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JerzyCzerwiński">Tak, zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ElżbietaBolek">Ja zgłaszam posła Jacka Zdrojewskiego z Klubu SLD.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WaldyDzikowski">Rozumiem, że pan poseł wyraża zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JacekZdrojewski">Zgadzam się i zgłaszam jeszcze kandydaturę posła Wojciecha Długoborskiego z naszego Klubu, który wyraził zgodę na pracę w podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WojciechBorzuchowski">Zgłaszam posła Marka Kuchcińskiego z Klubu PiS.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WaldyDzikowski">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MarekKuchciński">Tak, wyrażam zgodę. Zgłaszam także kandydaturę posła Jerzego Czerwińskiego z RKN, który jest znawcą problematyki samorządowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WaldyDzikowski">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JerzyCzerwiński">Tak, zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Ja zgłaszam kandydaturę posłani Elżbiety Bolek z Klubu SLD.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WaldyDzikowski">Rozumiem, że pani posłanka wyraża zgodę. Mamy w ten sposób już 6 kandydatów. Może jeszcze zgłosi się ktoś z Klubu PSL lub Samoobrony?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#TadeuszSzukała">Ja zgłaszam się do pracy w podkomisji jako przedstawiciel naszego klubu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#WaldyDzikowski">Mamy więc zgłoszonych 7 kandydatów. Proszę o odczytanie ich nazwisk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MarekKuchciński">Zgłoszeni zostali w kolejności następujący posłowie, którzy zgodzili się pracować w podkomisji: Bohdan Zdrojewski (PO), Jacek Zdrojewski (SLD), Wojciech Długoborski (SLD), Jerzy Czerwiński (RKN), Marek Kuchciński (PiS), Elżbieta Bolek (SLD) i Tadeusz Szukała (Samoobrona).</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#WaldyDzikowski">Czy jest sprzeciw wobec takiego składu podkomisji? Nie słyszę, a zatem stwierdzam, że podkomisja została powołana. Po zakończeniu dzisiejszego posiedzenia proszę nowo wybranych członków tego gremium o pozostanie w celu ukonstytuowania się. Ponieważ jest w naszym gronie przewodniczący Rady Miasta Stołecznego Warszawy, proszę o kilka słów wstępnych na temat tego, nad czym dyskutować będzie podkomisja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JanMariaJackowski">Przygotowałem dla państwa krótką informację, ponieważ w moim przekonaniu, to co jest najistotniejszym problemem jaki stoi przed Warszawą, to kwestia statutu, a właściwie jego braku. Dlatego też prace, jakie trwają obecnie w Radzie Miasta Stołecznego Warszawy zmierzają wprawdzie w kierunku uchwalenia statutu, ale brak rozwiązań ustawowych, które by określały termin w jakim tego typu zadanie powinno być podjęte przez rade, powoduje, że w tak dużym organizmie, jakim jest największa gmina w Polsce, czyli Warszawa, statut staje się elementem pewnego przetargu politycznego. Chciałbym państwu przypomnieć, że od początku kadencji trwały prace nad statutem i w tej chwili mamy w Radzie cztery projekty. 10 czerwca 2003 r. złożony został projekt grupy radnych Platformy Obywatelskiej, 2 lipca 2003 r. - projekt prezydenta miasta stołecznego Warszawy, 23 sierpnia 2003 r. - projekt grupy radnych SLD i Unii Pracy, a 30 września 2003 r. - grupy radnych, opracowany przez tzw. metropolię warszawską. Z mojej inicjatywy, 15 kwietnia 2004 r. podjęta została uchwała, w myśl której projektem bazowym uznano projekt prezydenta Warszawy. Główny spór jaki obecnie trwa, dotyczy roli 18 dzielnic w tak dużym organizmie miejskim, jakim jest Warszawa, największe miasto w Polsce. Są dwie filozofie. Jedną nazwać można „centralistyczną” i ta daje bardzo duże uprawnienia Urzędowi Miasta, drugą zaś „decentralistyczną”, jako że nadaje ona pewne kompetencje jednostkom pomocniczym jakimi są dzielnice. Ten spór jest pochodną „ustawy warszawskiej”, która w 2002 r. zmieniła ustrój miasta. Z 11 gmin powstała wówczas jedna gmina, czyli miasto stołeczne Warszawa, podczas gdy tradycja silnych jednostek, jakimi były wcześniej te gminy nie zaginęła. Jako przewodniczący Rady Miasta Stołecznego Warszawy uważam, że Sejm powinien nadać impuls, który by określił, w jakim trybie powinna być przesądzona sprawa statutu Warszawy. Nie wnikam tu w inne kwestie, które podnoszone są w poszczególnych projektach statutów. Uważam, że kwestia statutu wychodzi z pakietu dyskusji jaka trwała w 2002 r. na temat zmienności, bądź niezmienności reguł gry w trakcie kadencji samorządowej. Jeśli chodzi natomiast o kwestię statutu, to wszyscy chyba zgodzą się, że jest ona fundamentalna, ponieważ to statut określa ustrój i dopełnia kwestie związane z funkcjonowaniem miasta. Przypomnę, że aktualnie w dwóch dzielnicach trwa spór między organem wykonawczym, czyli prezydentem a radami dzielnic, które powołały burmistrzów, mimo, że istnieją tam pełnomocnicy prezydenta pełniący funkcję burmistrzów. Są to właśnie sprawy wymagające rozwiązań statutowych, gdzie byłyby jasno określone tego typu kwestie. Obecnie w Komisji Statutowo-Regulaminowej Rady Warszawy przepracowaliśmy już prawie cały statut i doszliśmy do spraw fundamentalnych czyli roli dzielnicy. Jako przewodniczący Rady nie chcę w tej chwili przesądzać, który z modeli jest słuszny, a który niesłuszny. Jako osoba prywatna mógłbym powiedzieć, że zarówno nadmierna centralizacja, jak i nadmierna decentralizacja, mogą przynosić ogromne skutki negatywne tak dużemu organizmowi miejskiemu jakim jest stolica.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#JanMariaJackowski">Sądzę, że ustawodawca powinien tu być na tyle roztropny, aby tę kwestię zostawić samorządowi gminnemu, czyli Radzie Warszawy, w ustawie natomiast powinien być wyraźnie dookreślony tryb i termin zatwierdzenia statutu miasta. Drugą, równie ważną sprawą jest kwestia burmistrzów. Moim zdaniem tu była pewna niekonsekwencja ustawowa, bo skoro prezydent tak dużego organizmu miejskiego jest z wyboru, to trzeba się było zdecydować także na bezpośredni wybór burmistrzów. Wyborca dostawałby jednocześnie listy kandydatów do rad dzielnic, rady miasta i sejmiku oraz na prezydenta i swojego burmistrza. Miałby jedną kartę wyborczą więcej i mógłby przesądzić w ten sposób o wyborze burmistrza. Tak się jednak nie stało i stąd nadal mamy problem budzący ożywione dyskusje. Reasumując, uważam, że zmiana reguł gry w sensie drastycznego zachwiania obowiązującej obecnie ustawy warszawskiej, mogłaby wywołać spore kontrowersje. Uchwalenie statutu wykracza jednak poza te kontrowersje, bowiem chyba nikt rozsądny nie będzie twierdził, że miasto może funkcjonować bez statutu. Chciałbym zaapelować natomiast, aby te kwestie rozstrzygnąć w parlamencie szybko, ponieważ wchodzimy w okres kampanii wyborczej, zarówno prezydenckiej jak i do parlamentu i byłoby niedobrze, gdyby kwestia doprecyzowania ustawy warszawskiej stała się elementem gry politycznej. Ona powinna być rozpatrzona w spokoju, w sposób maksymalnie merytoryczny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękując za to wystąpienie, chciałbym powiedzieć, że na dzisiejsze posiedzenie zapraszaliśmy imiennie nie tylko pana przewodniczącego Rady, ale również prezydenta Warszawy. Rozumiem, że podkomisja będzie także pracowała wspólnie z przedstawicielami urzędu i samorządu miasta. Na tym wyczerpaliśmy dzisiejszy porządek obrad. Dziękuję wszystkim za udział. Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>