text_structure.xml
13.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#RomanGiertych">Otwieram posiedzenie Komisji Łączności z Polakami za Granicą. Witam wszystkich. Porządek dzienny został państwu przedstawiony. Czy są do niego uwagi? Nie słyszę. Chciałbym przypomnieć historię projektu ustawy o stwierdzaniu pochodzenia osób zamieszkałych za granicą i ich uprawnieniach, przygotowanego przez Komisję. Projekt został opracowany na posiedzeniu podkomisji nadzwyczajnej, powołanej przez Komisję. Podkomisja nadzwyczajna składała się z dawnych członków prezydium Komisji. Tam opracowaliśmy wstępny projekt ustawy o stwierdzaniu pochodzenia osób zamieszkałych za granicą i ich uprawnieniach. Ten projekt na posiedzeniu podkomisji nadzwyczajnej został przyjęty jednogłośnie. Następnie został przedstawiony Komisji do zaakceptowania. Dnia 12 marca 2002 r. podkomisja przyjęła sprawozdanie w tej sprawie. Dnia 16 kwietnia 2002 r. na posiedzeniu Komisji przedstawiłem projekt ustawy przygotowany przez podkomisję nadzwyczajną, której przewodniczyłem. Projekt ustawy o stwierdzaniu pochodzenia osób zamieszkałych za granicą i ich uprawnieniach został poddany analizie prawnej. Dnia 23 stycznia 2003 r. pracowaliśmy nad tym projektem ustawy na posiedzeniu Komisji. Projekt ustawy o stwierdzaniu pochodzenia osób zamieszkałych za granicą i ich uprawnieniach został znacząco zmieniony w stosunku do tego, co zrobiła podkomisja nadzwyczajna. Przede wszystkim wycięto sporo uprawnień osób pochodzenia polskiego, ze szczególnym uwzględnieniem uprawnień finansowych. Pozostałe zapisy miały duże znaczenie z punktu widzenia osiedlenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. To prawo osiedlenia zostało zapisane w Konstytucji RP. Chciałbym przypomnieć, że ten projekt ustawy jest ostatnim projektem z ustaw konstytucyjnych, które miały być uchwalone. Projekty tych ustaw miały być przedstawione w ciągu dwóch lat od wejścia w życie Konstytucji RP. Niestety, rząd premiera Jerzego Buzka nie wykonał tego zobowiązania konstytucyjnego. Trybunał Konstytucyjny już dwa razy zwracał uwagę na to Sejmowi. Ten projekt ustawy o stwierdzaniu pochodzenia osób zamieszkałych za granicą i ich uprawnieniach musi być koniecznie uchwalony w trybie pilnym. Przedstawiciele Komisji Ustawodawczej, broniąc się przed Trybunałem Konstytucyjnym, jako argument podawali, że nad projektem ustawy pracuje Komisja Łączności z Polakami za Granicą. Jednak te prace utknęły z różnych powodów politycznych. W tej chwili jest wola polityczna, szczególnie w Prezydium Sejmu, przyspieszenia prac nad tym projektem ustawy, aby jeszcze w tej kadencji ustawa o stwierdzaniu pochodzenia osób zamieszkałych za granicą i ich uprawnieniach weszła w życie. Przestały być ważne powody polityczne, wstrzymujące prace nad tą ustawą. Uważam, że możemy skierować projekt ustawy do laski marszałkowskiej. Możemy również oczekiwać od pana marszałka Sejmu pana Józefa Oleksego skierowania projektu ustawy do pierwszego czytania na posiedzeniu Komisji. Na posiedzeniu Komisji dnia 23 stycznia 2003 r. 7 głosami za, przy braku przeciwnych i 3 wstrzymujących się Komisja przyjęła projekt ustawy. Dnia 11 lutego 2003 r. na posiedzeniu prezydium Komisji ustalono uzupełnienie projektu ustawy o uzasadnienie. Prezydium Komisji przygotowało takie uzupełnienie. Stwierdzono, że należy skierować wniosek o wybór przedstawiciela wnioskodawców. To nie jest sprawozdawca w sensie regulaminowym.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#RomanGiertych">To jest przedstawiciel wnioskodawców. Projekt ustawy został przyjęty przez Komisję, więc ma ona za zadanie wybrać tylko przedstawiciela posłów wnioskodawców. W związku nie obowiązuje tryb regulaminowy, obowiązujący przy wyborze posła sprawozdawcy. Mam nadzieję, że na dzisiejszym posiedzeniu Komisja wybierze przedstawiciela posłów wnioskodawców. Dzięki temu jeszcze dziś lub jutro skierujemy projekt ustawy do laski marszałkowskiej z wnioskiem o przesłanie go do pierwszego czytania. Tak przedstawiały się prace nad projektem ustawy o stwierdzaniu pochodzenia osób zamieszkałych za granicą i ich uprawnieniach. Uważam, że Komisja może już przystąpić do wyboru przedstawiciela posłów wnioskodawców. Proponuję kandydaturę pana posła Franciszka Stefaniuka. Rozmawiałem z nim przed chwilą i wyraził zgodę na kandydowanie. Jeżeli skierujemy projekt ustawy do laski marszałkowskiej, to uważam, że będzie konieczność powołania stałego eksperta, który będzie mógł pomagać w dalszych pracach. Ta projekt ustawy o stwierdzaniu pochodzenia osób zamieszkałych za granicą i ich uprawnieniach wymaga zapewne jeszcze wielu uzupełnień. Dzięki tym pracom Komisja do drugiego czytania będzie mogła przesłać już bardzo dobrze przygotowany projekt o stwierdzaniu pochodzenia osób zamieszkałych za granicą i ich uprawnieniach. Otwieram dyskusję na ten temat. Nie słyszę żadnych głosów. Czy są uwagi do kandydatury pana posła Franciszka Stefaniuka na przedstawiciela posłów wnioskodawców?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ElżbietaJankowska">Nie zgłaszamy żadnych uwag. Pan poseł Franciszek Stefaniuk. Jego kandydatura na przedstawiciela posłów wnioskodawców byłaby najwłaściwsza.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#RomanGiertych">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja na przedstawiciela posłów wnioskodawców wybrała pana posła Franciszka Stefaniuka. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja na przedstawiciela posłów wnioskodawców wybrała pana posła Franciszka Stefaniuka. Drugi punkt porządku obrad dotyczy rozpatrzenia odpowiedzi na dezyderat nr 10 Komisji dotyczący pomocy finansowej dla polskich ofiar ataku terrorystycznego w Madrycie. Otrzymaliście państwo odpowiedź na ten dezyderat z dnia 16 kwietnia 2004 roku. Nie wiem czy państwo też odnosicie takie wrażenie, ale mnie ta udzielona odpowiedź nie satysfakcjonuje. Chciałbym zaproponować, aby tym razem Komisja zwróciła się do pana premiera Marka Belki z pytaniem, czy w drodze specjalnej można byłoby przyznać renty rodzinom osób poszkodowanym w zamachu terrorystycznym w Madrycie. Uważam, że zdawkowa odpowiedź, że nie ma możliwości spełnienia postulatu Komisji z powodu braku środków, jest niewystarczająca. Otwieram dyskusję na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JerzyMüller">Uważam, że dalsze wystąpienia Komisji mają sens jedynie pod warunkiem, że będziemy mieli pełne rozeznanie o skali potrzeb. Należałoby się dowiedzieć czy Ministerstwo Spraw Zagranicznych lub inny resort posiada informacje o rzeczywistych potrzebach w tym zakresie. Właśnie o taką informację powinna wystąpić Komisja. Wówczas będziemy wiedzieli, czy dalej naciskać, protestować.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#RomanGiertych">Uważam, że jest to bardzo rozsądna uwaga. Proponuję ustalić, że prezydium Komisji zwróci się do Ministerstwa Spraw Zagranicznych o przedstawienie skali potrzeb w omawianej kwestii. Czy są uwagi? Nie słyszę. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że jest konsensus w tej sprawie. Sprzeciwu nie słyszę. W związku z tym prosiłbym, aby Sekretariat Komisji przygotował stosowne pismo do Ministerstwa Spraw Zagranicznych o przedstawienie informacji o tym, ile osób znajduje się w potrzebie, jaka byłaby to skala finansowa. Po uzyskaniu takich informacji kolejne wnioski Komisji będą mogły być bardziej konkretne.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ElżbietaJankowska">Chciałabym zauważyć, że w ostatnim zdaniu odpowiedzi na dezyderat zaznaczono, że udzielenie pomocy jest niemożliwe w tym roku. Zatem nie jest to odpowiedź w pełni negatywna. Dlatego uważam, że zasadny jest wniosek pana posła Jerzego Müllera o konieczności uzyskania informacji na temat skali potrzeb i o co będziemy walczyli.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#RomanGiertych">Ostatni punkt porządku obrad obejmuje sprawy różne. Czy są jakieś uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JerzyMüller">Uważam, że zwołanie posiedzenia Komisji w tak nagłym trybie i niedogodnym terminie świadczy o aktywności wszystkich nieobecnych. Dlatego nie zachęcałbym przewodniczącego Komisji, pana posła Romana Giertycha do wielkoduszności przy usprawiedliwianiu, gdyż każdy może znaleźć tysiące różnych przyczyn. Jednak sądzę także, że organizowanie posiedzeń Komisji w trakcie posiedzeń Sejmu jest bardziej przyjazne dla posłów. Wówczas frekwencja podnosi się nawet do liczby skromnego kworum. Kolejna kwestia dotyczy sprawy, która mnie nieco niepokoi. Poczytałem plan prac Komisji. Niestety, on się trochę rozminął z rzeczywistością. Dopiero zrealizowano cztery z dziesięciu punktów, które uważam, że już powinny być zrealizowane. W związku z tym prezydium Komisji powinno zrobić rachunek sumienia i podjąć stosowne kroki. Jeżeli nie jesteśmy w stanie realizować planu, to można przeprowadzić jego korektę. Albo należy konsekwentnie powrócić do naszych wcześniejszych założeń i ustaleń.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#RomanGiertych">Chciałbym powiedzieć, że w ciągu tej kadencji to jest pierwsze posiedzenie Komisji w tygodniu, w którym nie ma posiedzenia Sejmu. Uważam, że prezydium Komisji nie nadużywa swoich uprawnień w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AntoniKobielusz">Także godzina tego posiedzenia była nieodpowiednia, gdyż pociągi przyjeżdżają później.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#RomanGiertych">Prezydium Komisji zawsze stara się zwoływać posiedzenie w czasie trwania posiedzenia Sejmu. Jednak dzisiejszy termin posiedzenia Komisji był związany również z tym, że przed wyjazdem do Chicago chciałem zakończyć pewien etap prac. Wyjeżdżam jutro. Chciałem przedstawić Polonii pewne zakończone osiągnięcia Komisji. Plan pracy Komisji proponuję omówić na kolejnym posiedzeniu w przyszły czwartek. Czy są inne sprawy różne?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JerzyMüller">Korzystając z obecności pana marszałka Andrzeja Stelmachowskiego, chciałbym poruszyć pewną kwestię. Na jednym z posiedzeń Komisji zasygnalizowałem apel naszej pani konsul w Los Angeles. Zwróciła się ona z prośbą o ewentualne umożliwienie zorganizowania kolonii w Polsce dla dwóch laureatów konkursu wiedzy o Polsce. Konkurs ten jest organizowany dla dzieci w wieku od 11 do 16 lat. To jakoś umknęło Komisji. Chodzi jedynie o sfinansowanie nagrody, którą byłby pobyt w Polsce. Inne działania pani konsul są daleko zaawansowane. Udało się zorganizować bezpłatny przelot Polskimi Liniami Lotniczymi, a także pozyskać środki na zorganizowanie tego konkursu na dużą skalę i rozpowszechnianie go wśród dzieci Polonii w Stanach Zjednoczonych Ameryki.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejStelmachowski">Nie widzę żadnych trudności. Jesteśmy w stanie podjąć się tego zadania. Jednak uważam, że pani konsul mogła zwrócić się do nas, przedstawiając szczegóły sprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JerzyMüller">W takim razie ja zdobędę szczegółowe informacje w tym zakresie i przedstawię je na następnym posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejStelmachowski">Dobrze. Jest to bardzo łatwe do załatwienia, zwłaszcza jeżeli zorganizowano bezpłatny przelot.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JerzyMüller">Ja też tak uważam.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejStelmachowski">Będąc przy głosie, chciałbym bardzo serdecznie podziękować, że sprawa ustawy - operuję jeszcze starą nazwą - Karta Polaka rusza. Brak woli politycznej w tej sprawie był jednak męczący. Tego, czy ta ustawa będzie też nie jestem pewien, ale może w tym okresie bezkrólewia uda się ją przyjąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#RomanGiertych">Ja również mam nadzieję, że teraz prace ruszą z kopyta. Jeżeli marszałek Sejmu skieruje projekt ustawy o stwierdzaniu pochodzenia osób zamieszkałych za granicą i ich uprawnieniach do Komisji, to od razu rozpoczniemy pracę i będziemy pracować tak, aby skończyć w ciągu trzech lub czterech tygodni, albo nawet krócej. Będę również prosił pana marszałka Andrzeja Stelmachowskiego o pomoc ekspercką przy pracach nad ustawą o stwierdzaniu pochodzenia osób zamieszkałych za granicą i ich uprawnieniach. Czy są inne uwagi? Nie słyszę. Dziękuję wszystkim. Zamykam posiedzenie Komisji Łączności z Polakami za Granicą.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>