text_structure.xml
11.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AntoniKobielusz">Otwieram posiedzenie Komisji Łączności z Polakami za Granicą. Witam przybyłych posłów, a także przedstawiciela Ministerstwa Spraw Zagranicznych, dyrektora Wiesława Osuchowskiego. Czy ktoś z członków Komisji ma uwagi do porządku dziennego, w którym proponujemy uchwalenie planu pracy Komisji na I półrocze 2004 r., a także sprawy różne. Uwag nie słyszę, a zatem stwierdzam, że porządek został zaakceptowany i przyjęty. Przechodzimy do punktu pierwszego czyli uchwalenia planu pracy na pierwsze półrocze 2004 r. Z przedstawionej przez prezydium propozycji wynika, że chcemy, aby zasadą stało się odbywanie dwóch posiedzeń w miesiącu, choć o tym, ile rzeczywiście tych posiedzeń będzie zdecyduje ostatecznie sama Komisja w porozumieniu z prezydium. Chciałbym też, abyśmy przyjęli zasadę, którą już zresztą realizujemy, że w przypadku wyjazdu delegacji naszej Komisji za granicę, na najbliższym posiedzeniu składana będzie informacja wraz z wnioskami z tego pobytu. W porządku dziennym każdego posiedzenia będziemy też umieszczać punkt: „sprawy różne”, tak aby można było zawsze uwzględnić kwestie bieżące. Przechodząc do omówienia propozycji planu pracy na I półrocze 2004 r. chcę zwrócić uwagę, że na styczeń planujemy ciąg dalszy posiedzenia poświęconego organizacjom polonijnym. Tym razem byłyby to organizacje harcerskie, co by nam pozwoliło zamknąć temat akcji letniej. Drugi temat, bardzo ważny, bo mamy już tu sporo sukcesów, ale jeszcze więcej zadań, dotyczy nekropolii i miejsc pamięci narodowej na Wschodzie. Myślę, że nie powinniśmy nawet zawężać tego tematu tylko do terenów wschodnich i rozpatrzyć go w skali makro, ale ostateczną decyzję podejmiemy po konsultacji z szefem Rady Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa. W lutym proponujemy dwa tematy:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AntoniKobielusz">1. Informacja o realizacji rządowego programu współpracy z Polonią i Polakami za granicą w roku 2003,</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#AntoniKobielusz">2. Transgraniczna współpraca gospodarczo-kulturalna (Litwa, Obwód Kaliningradzki, Polska).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#AntoniKobielusz">Ten ostatni temat jest wynikiem wniosku jaki wpłynął po wizycie w Obwodzie Kaliningradzkim. Na marzec zaproponowaliśmy trzy tematy: 1. Polska oświata na Wschodzie. Ocena realizacji projektu „Dzieci Bukowiny. 2. Aktualna sytuacja żołnierzy polskich w ramach misji pokojowych (Irak, Afganistan, Bałkany, Liban). Ten temat chciałbym potraktować warunkowo, ponieważ nie chciałbym, aby powtórzyła się taka sytuacja, że skoro temat jest w planie, to obowiązkowo ma być na posiedzeniu. My czekamy jeszcze na odpowiedź Marszałka Sejmu, czy rzeczywiście te kwestie leżą w kompetencjach naszej Komisji czy też Komisji Obrony Narodowej lub Komisji Spraw Zagranicznych. Wiemy, że jest zainteresowanie takim tematem i myśmy się już tym zajmowali, więc jeśli będzie się on mieścił w naszych kompetencjach, wówczas go podejmiemy. 3. Projekt ustawy o stwierdzeniu pochodzenia polskiego osób zamieszkałych za granicą i ich uprawnieniach. 4. Mamy nadzieję, że pojawi się tu również projekt rządowy, ponieważ jest orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego, że stosowny artykuł konstytucji jest sprawą otwartą, bo nie ma odpowiedniej ustawy stwierdzającej pochodzenie polskie, a z tego wynikają określone uprawnienia dotyczące możliwości zamieszkania w kraju i uzyskania obywatelstwa.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#AntoniKobielusz">Myślę, że do marca będziemy już mieć dwa projekty ustawy w tej sprawie. Na kwiecień przewidujemy zapoznanie się z sytuacją społeczno-ekonomiczną Polonii w północno-wschodnim regionie Francji (Nord - Pas de Calais). Być może temat ten poszerzymy, bowiem wiemy, że stara Polonia we Francji przeżywa spore kłopoty i podziały, a jednocześnie jest chyba najbardziej znaczącą w Europie Zachodniej. Drugi temat zaplanowany na kwiecień dotyczy aktualnego stanu i możliwości ochrony polskich zabytków kultury na Wschodzie. Jest jeszcze temat trzeci: Polonijna działalność kulturalna (instytucje, organizacje, zespoły, imprezy kulturalne) - możliwości rozwoju. Na maj proponujemy dwa tematy: 1 Aktualna sytuacja Polaków i Polonii w Bułgarii, Macedonii i na Węgrzech. 2. Działalność polskich organizacji we wschodnich krajach ościennych (Obwód Kaliningradzki, Białoruś, Ukraina) i wypływające z niej wnioski. Również dwa tematy przewidziano na czerwiec i byłaby to: Ocena realizacji ustawy o repatriacji oraz Uchwalenie planu pracy Komisji na II półrocze 2004 r. To są propozycje prezydium. Czy ktoś z członków Komisji chciałby coś jeszcze dodać lub zmienić?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JerzyMüller">Jeśli nie sprawi to kłopotu organizacyjnego i nie zaburzy już poczynionych uzgodnień, proponowałbym zamianę punktu 4 planu, czyli Transgranicznej współpracy gospodarczo-kulturalnej (Litwa, Obwód Kaliningradzki, Polska) z punktem 9 Aktualny stan i możliwości ochrony polskich zabytków kultury na Wschodzie. Posiedzenie dotyczące współpracy transgranicznej ma być posiedzeniem wyjazdowym, a dojazd do Gołdapi w lutym może być utrudniony, bo drogi tam są różne. Myślę, że okres zimowy w ogóle nie jest najlepszy na posiedzenia wyjazdowe, a tym bardziej w Gołdapi.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AntoniKobielusz">Czy sekretariat przewiduje tu jakieś techniczne trudności?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielkaSekretariatuKomisji">Nie. Rozmawiałam z panem burmistrzem Gołdapii, który skierował do nas wniosek, aby to posiedzenie mogło się odbyć w lutym, albo w późniejszym terminie, np. w czerwcu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AntoniKobielusz">To proszę z nim uzgodnić, że to posiedzenie odbędzie się w kwietniu. Czy są jakieś zastrzeżenia do tej propozycji? Nie słyszę, a zatem przyjmujemy ją.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JerzyMüller">W świetle zgłoszonej uwagi dotyczącej ustawy o repatriacji wydaje mi się, że problem, który zasygnalizowałem na poprzednim posiedzeniu jest o tyle istotny, że byłby to także dobry moment dla ustosunkowania się do kwestii, jaką wówczas poruszyłem. Chodzi o sytuację współmałżonków repatriantów polskich, którzy nie są polskiego pochodzenia, lub nie mają odpowiednich dokumentów potwierdzających ich polskie pochodzenie. Zarówno ustawa o cudzoziemcach, jak i ustawa o repatriacji oraz porozumienia międzyrządowe, niestety, nie dostrzegły tego problemu. Ci ludzie, kiedy osiągną wiek emerytalny, lub starają się o rentę inwalidzką, już jako obywatele polscy, nie mają zaliczanych okresów pracy z terenu, którego przybyli, a więc głównie z Kazachstanu czy republik zakaukaskich. Oni będą się czuli jak dyskryminowani. Mam w związku z tym sugestię, aby temat dotyczący oceny realizacji ustawy o repatriacji, przesunąć na wcześniejszy termin, przynajmniej na marzec.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AntoniKobielusz">Ale ustawa ta, po nowelizacji, wchodzi w życie od 1 stycznia 2004 r. Czy zatem po trzech miesiącach będziemy już w stanie coś ocenić? To są miesiące zimowe i może się okazać, że nikt jeszcze w tym okresie nie skorzysta z tej ustawy. Ożywienie repatriacji przypada zwykle na miesiące letnie. Chciałbym też zapytać, czy kwestie, o jakich pan mówi, należy dodatkowo dopisać do tematu, czy też mieszczą się one w temacie „repatriacja”. Ja myślę, że się mieszczą.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JerzyMüller">Przyjmuję pana argumentację, że to rzeczywiście jest jeszcze za wcześnie, aby po 2–3 miesiącach oceniać tę ustawę. Wycofuję więc swoją propozycję i myślę, że w ramach spraw różnych będzie można w odpowiednim czasie zgłosić ten problem do rozpatrzenia przez Komisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AntoniKobielusz">Czy jest zgoda co do tej kwestii? Sprzeciwu nie słyszę, rozumiem zatem, że jest zgoda. Czy są inne jeszcze uwagi lub pytania dotyczące omawianego planu pracy?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ElżbietaJankowska">Nie mam nowych sugestii do planu, ponieważ jestem usatysfakcjonowana, że dwa zgłoszone przeze mnie tematy zostały uwzględnione. Chciałabym jedynie podziękować, że nareszcie znalazł się w planie temat dotyczący polskich nekropolii i miejsc pamięci narodowej na Wschodzie, bo czekałam na to półtora roku. Dziękuje za to bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AntoniKobielusz">To ja, w ramach tego rodzaju grzeczności, również dziękuję wszystkim tym członkom Komisji, którzy zgłosili swoje propozycje do planu pracy. Czy są może jeszcze dodatkowe propozycje?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JerzyMüller">Żeby plan był realizowany zgodnie z tym, co zostało przyjęte, a nie tak, jak to było do tej pory.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AntoniKobielusz">Zgadzam się i przyjmujemy tę uwagę z pokorą. Jest to jednak uwaga do nas wszystkich, choć przede wszystkim do prezydium Komisji. Skoro nie ma już uwag ani pytań, stwierdzam, że przyjęliśmy zaproponowany plan pracy na I półrocze 2004 r. Przechodzimy do drugiego punktu porządku dziennego. Czy w „sprawach różnych” ktoś chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JerzyMüller">Denerwuje mnie od dłuższego czasu sytuacja, która ma miejsce w naszej Komisji. Otóż, na liście członków naszej Komisji widnieją nazwiska wielu posłów, których praktycznie, od początku kadencji, nie widziałem na oczy podczas posiedzeń. Chciałbym, aby prezydium przedłożyło nam informację, czy są wyciągane jakieś konsekwencje wobec takich „pozornych” członków Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AntoniKobielusz">Kompetencje prezydium ograniczają się w tej kwestii tylko do usprawiedliwienia lub nieusprawiedliwienia nieobecności. Regulamin nie przewiduje wyciągania konsekwencji za permanentną nieobecność. Myślę, że wystąpienie pana posła potraktujemy jako apel do wszystkich, aby chcieli pracować aktywnie, bo taka absencja rzeczywiście utrudnia pracę. Czy są jeszcze inne uwagi lub wnioski? Nie słyszę. Wyczerpaliśmy zatem przyjęty porządek. Dziękuję wszystkim za udział. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>