text_structure.xml
14.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#StanisławGrzonkowski">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Witam panią minister, państwa posłów i przypominam, że kontynuujemy dziś przedwczorajsze posiedzenie, na którym rozpatrywaliśmy poprawki Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu dotyczące zgodności pomiędzy ustawą o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, którą przyjęła podkomisja, a tymi ustawami, które w międzyczasie zostały znowelizowane.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#StanisławGrzonkowski">Pozostała nam dziś do rozpatrzenia jedna poprawka, co do której prosiliśmy ministra zdrowia, aby przygotował jej redakcję uwzględniającą poselskie głosy w dyskusji. Prosimy panią minister Knysok o przedstawienie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AnnaKnysok">Wypełniając dyspozycję Komisji przygotowaliśmy propozycje wytycznych do rozporządzenia w sprawie wykazu przedmiotów ortopedycznych. Wytyczne te uwzględniają podstawowe kryteria przyznawania, okresy ich użytkowania, a także to, że pewne przedmioty ortopedyczne podlegają naprawie i jaka jest wysokość udziału ubezpieczonego w cenie ich nabycia.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AnnaKnysok">Mówiąc o stanie faktycznym, trzeba powiedzieć, że w pierwszej wersji rozporządzenia na przykład kasy chorych nie pokrywały kosztów napraw.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AnnaKnysok">Dokonaliśmy zmiany rozporządzenia, wprowadzając koszty napraw, wykraczając nieco poza delegację. Ponieważ było to korzystne dla ubezpieczonych, nikt tego nie kwestionował. Ta delegacja pozwoli nam na finansowanie tych napraw przez kasy. Bardzo proszę o przyjęcie tych wytycznych do rozporządzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławGrzonkowski">Gwoli jasności, pani minister zechce przeczytać nam tę poprawkę w pełnym brzmieniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AnnaKnysok">„Minister właściwy do spraw zdrowia po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Lekarskiej określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy wykaz przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych i leczniczych środków technicznych oraz wysokość udziału własnego ubezpieczonego w cenie ich nabycia” - takie było dotychczasowe brzmienie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AnnaKnysok">Teraz dodajemy następujące sformułowanie: „w szczególności uwzględniając podstawowe kryteria przyznawania, okresy ich użytkowania, a także przedmioty ortopedyczne podlegające naprawie i wysokość udziału własnego ubezpieczonego w cenie naprawy”. I to wyczerpuje całość oczekiwanych zapisów.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StanisławGrzonkowski">Chciałbym zapytać Biuro Legislacyjne, czy wnosi jakieś uwagi ze strony legislacyjnej do tych zapisów?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Mam ewentualnie uwagę techniczną dotyczącą samego szyku wyrazów. Gdyby w trzecim wierszu od dołu można było postawić zaimek „ich”, po wyrazie „kryteria”, zapis byłby precyzyjniejszy.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Fragment ten wówczas brzmiałby: „podstawowe kryteria ich przyznawania oraz użytkowania”...itd.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StanisławGrzonkowski">Byłaby to poprawka stylistyczna. Jeśli Biuro Legislacyjne nie ma innych poprawek, to zapytam państwa posłów, czy mają jakieś wnioski lub zapytania, a może chcieliby coś dodać? Nie widzę, jak rozumiem, zapis spełnia nasze oczekiwania i uwzględnia głosy, jakie były w dyskusji. Skoro nie ma zastrzeżeń, uznaję, że Komisja przyjęła poprawkę do art. 47 ust. 4 - nowe brzmienie zgodnie z propozycją pani minister Knysok. Czy są jeszcze jakieś inne propozycje? Przypominam, że już nie rozszerzamy dyskusji, ograniczamy się do tego, o czym dyskutowaliśmy przedwczoraj.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZbigniewSzymański">Chodzi mi o art. 151 „a” do 151 „d” dotyczący Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych. Zapisy te zawierają tę samą treść, tylko zmienioną przez Komisję, ze względu na to, że w tej zmienionej treści występuje Krajowy Związek Kas Chorych.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#ZbigniewSzymański">Proponowałbym, aby wprowadzić te zmienione artykuły od 151 „a” do „d” z dniem 1 lipca 2001 r. i z wykreśleniem wyrazów „Krajowy Związek Kas Chorych”. Wówczas nie będziemy wprowadzali zmian, które staną się martwe po 1 lipca 2001 r. Do tego czasu, trudno powiedzieć, czy one w ogóle będą wykorzystane.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#ZbigniewSzymański">W związku z tym proponowałbym w art. 7, tam, gdzie jest sformułowanie: „Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem...” dodać pkt. 1: „art. 1 pkt. 66 - w zakresie dotyczącym art. 151 „a” i 151 „e”, które wchodzą w życie z dniem 1 lipca 2001 r.”. Oczywiście kolejność punktów 1 i 2 w art. 7 ulegnie odpowiedniej zmianie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#StanisławGrzonkowski">Rozumiem, że pan poseł Szymański chciałby, aby te zdania, które ma ustawie Urząd Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych, a które proponuje Komisja, weszły w życie dopiero od 1 lipca 2001 r?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ZbigniewSzymański">Te zmienione zadania. Chodzi mi o to, aby te zmienione zadania wchodziły w życie od 1 lipca 2001 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#StanisławGrzonkowski">To nie było intencją Komisji. Naszą intencją było, aby wchodziły od razu z całą ustawą, natomiast wskutek tego, że tam są również kompetencje Krajowego Związku Kas Chorych, który przestanie istnieć do końca czerwca br., to rzeczywiście od 1 lipca 2001 r. będzie to przepis martwy. Niemniej powinniśmy pozostawić taki zapis, jaki jest w przedłożeniu Komisji, że tworzy się Urząd Nadzoru i wymienia odpowiednie jego kompetencje. W momencie, gdy wejdzie w życie ustawa, a załóżmy, że wejdzie w lutym lub marcu br., - wówczas zaczną funkcjonować zadania Urzędu Nadzoru zgodnie z tymi kompetencjami, jakie są w sprawozdaniu Komisji. Natomiast w momencie, gdy przestanie istnieć Krajowy Związek Kas Chorych, ten przepis stanie się martwy. Propozycja pana posła odwraca dotychczasowa intencję Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MariaGajeckaBożek">Chciałam poprzeć propozycję pana posła Szymańskiego, ponieważ nie ma żadnych gwarancji, że ta ustawa w ogóle wejdzie w życie do 1 czerwca br. Mamy styczeń, zaraz będzie luty, drugie czytanie, Senat poprawki Senatu. Będzie bardzo dobrze, jak ta ustawa wejdzie w życie 1 lipca 2001 r. Nie róbmy sobie bałaganu, popieram poprawkę pana posła Szymańskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#EwaMańkowska">Chciałam przypomnieć, że podczas poprzedniego posiedzenia Komisji sama zgłaszałam podobną propozycję, nie była ona sformułowana, ale dyskutowaliśmy nad tym, aby usunąć przepis, który będzie od uchwalenia ustawy do końca czerwca 2001 r. przepisem martwym. Z tego względu również popieram propozycję zgłoszoną przez pana posła Szymańskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#StanisławGrzonkowski">Czy pan poseł Szymański zechce odpowiedzieć na moje wątpliwości, dlaczego zmienia intencje Komisji, skoro Urząd Nadzoru miał wejść w życie z całą ustawą? Oczywiście nie wiemy, kiedy ona wejdzie, ale jeśli wejdzie w życie w lutym lub marcu br., to te rozwiązania będą czekały, nie wiadomo dlaczego, do lipca. Tylko dlatego, że wcześniej wykreślono Krajowy Związek Kas Chorych? To jest myślenie „przewrotne”. Lepiej wykreślić po prostu rolę Krajowego Związku Kas Chorych w Urzędzie Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych i dopuścić jego funkcjonowanie od razu, kiedy tylko można, a nie czekać do lipca br. z uruchomieniem funkcji Urzędu Nadzoru.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#ZbigniewSzymański">Według mego odczucia, moja propozycja jest wyrazem stanowiska Komisji, aby nie wprowadzać nowych zapisów, które dotyczyłyby Krajowego Związku Kas Chorych. Skoro już zostało to wykreślone, to niezależnie od tego, jakie jest nasze osobiste stanowisko w tej sprawie, respektujmy ten fakt i nie wprowadzajmy zapisów, które dotyczą Krajowego Związku Kas Chorych. W konsekwencji tego nie widzę żadnego problemu, aby w części zapisów dotyczących Urzędu Nadzoru, a zawierających poprawki dotyczące Krajowego Związku Kas Chorych, wykreślić Krajowy Związek Kas Chorych i wprowadzić te zapisy w życie dopiero z dniem 1 lipca 2001 r., gdy już nie będzie funkcjonował Krajowy Związek Kas Chorych. Gdyby się sytuacja odwróciła w związku z wolą Wysokiej Izby, Senatu itp., to oczywiście konsekwencje będą także w odniesieniu do wejścia w życie tego zapisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AnnaKnysok">Generalnie uważam, że te uszczegółowione kompetencje Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych powinny wejść w życie razem z ustawą, niezależnie od tego, kiedy ustawa wejdzie w życie. Proszę zwrócić uwagę na rozbudowane uprawnienia kontrolne Urzędu, gdzie jest precyzyjnie określone, co się dzieje podczas kontroli. Brak tych przepisów jest pewnym utrudnieniem. Uważam, że wszystkie sprawy związane z uprawnieniami Urzędu Nadzoru, z dostępem do dokumentów itp. powinny wejść z całą ustawą.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#StanisławGrzonkowski">Może dodam tu jeszcze jeden argument. Tak naprawdę nie wiemy, kiedy ustawa wejdzie w życie, czy w ogóle zdążymy ją uchwalić. Intencją Komisji jest jej jak najszybsze uchwalenie. Nam powinno nam na tym zależeć, bo jeśli Sejm zakończy kadencję przed terminem, to ta ustawa może w ogóle nie wejść w życie.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#StanisławGrzonkowski">Każda ustawa, która nie zostanie uchwalona, po prostu pójdzie do kosza i ewentualna praca nad nią zacznie się w nowej kadencji od początku. Wszelkie wyznaczanie dalszych terminów powoduje taką trudną sytuację. Dlatego proszę pana posła Szymańskiego, aby tej poprawki już nie wnosił. Nie była ona przedmiotem ani wniosku Biura Legislacyjnego, ani przedwczorajszego posiedzenia. Została przedstawiona w tej chwili, poza wcześniejszymi ustaleniami. Nie powinna być w zasadzie przedmiotem dzisiejszej pracy. Nie wiedziałem, co jest w jej treści i dlatego zaczęliśmy dyskusję. Jeśli pan poseł ją wycofa, to na tym skończymy te rozważania.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ZbigniewSzymański">Proszę o trzy minuty przerwy.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#StanisławGrzonkowski">Ogłaszam trzy minuty przerwy.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#komentarz">(Po przerwie.)</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#StanisławGrzonkowski">Wznawiam posiedzenie. Proszę pana posła Szymańskiego o wyrażenie swego stanowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#ZbigniewSzymański">Po rozważeniu wszystkich okoliczności związanych z trybem wprowadzania ustawy, wycofuję swój wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#StanisławGrzonkowski">Dziękuję bardzo, wniosek został wycofany.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MariaGajeckaBożek">W związku ze stanowiskiem pana posła Szymańskiego, ja wnoszę ten wniosek. Jak sobie obliczyłam, przy dużym tempie prac Komisji, Sejmu, Senatu, ta ustawa ma szanse wejść w życie pod koniec kwietnia br. Wcześniej nie wejdzie. Na dwa miesiące te przepisy są tak bardzo potrzebne? I znowu będzie twór, którego od 1 lipca br. nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#StanisławGrzonkowski">To nie o to chodzi, że te przepisy są potrzebne na dwa miesiące, a o to, że myśmy wszędzie przyjęli zasadę, że sprawozdanie Komisji jest zakończone, a teraz ta propozycja pana posła nie dotyczy poprawek legislacyjnych, lecz zmian w sprawozdaniu, to znaczy zakłada, że kompetencje Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych, które przyjęła podkomisja, nie mają wejść w życie wraz z ustawą, tak, jak uchwaliła Komisja, tylko w terminie późniejszym. To jest istotna zmiana treści sprawozdania, a nie poprawka legislacyjna, związana z tym, że uchwalono wcześniej nowelizację dostosowującą. To propozycja istotnie zmieniająca treść sprawozdania, a do tego już nie wracamy. Komisja ustaliła, że sprawozdanie zostało zakończone i dzisiaj nie możemy już wchodzić w treść. Oczywiście wniosek pani poseł też nie może być dziś poddany pod głosowanie, ze względu na brak kworum.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MariaGajeckaBożek">Stawiam wniosek o sprawdzenie kworum.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#StanisławGrzonkowski">Nie ma kworum. Dlatego nie mogę poddać wniosku pani poseł pod głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MariaGajeckaBożek">Jednak stawiam wniosek o sprawdzenie kworum.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#StanisławGrzonkowski">Proszę bardzo. Widzę, że nie ma kworum i ze względu na jego brak, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>