text_structure.xml 54.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#StanisławGrzonkowski">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#StanisławGrzonkowski">Witam członków Komisji i przybyłych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#StanisławGrzonkowski">W dniu dzisiejszym Komisja Zdrowia rozpatrzy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym. Jest to druk nr 1156. Projekt ten w imieniu wnioskodawców reprezentuje pan poseł Zbigniew Szymański.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#StanisławGrzonkowski">Zgodnie z procedurą pierwszego czytania proszę o zabranie głosu pana posła Zbigniewa Szymańskiego, który przedstawi projekt tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ZbigniewSzymański">Zaprezentuję incydentalną poprawkę do ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, która ma przesunąć termin wejścia w życie art. 26 ust. 4. Artykuł ten dotyczy rozliczeń Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego z pobranych składek na ubezpieczenia zdrowotne wraz z pobranymi odsetkami za zwłokę, do właściwej kasy chorych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ZbigniewSzymański">Okazało się, iż Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego nie stworzyły bazy danych pozwalającej na rozdzielenie pobranej składki na ubezpieczenie zdrowotne - zgodnie z należnością osób ubezpieczonych - do kasy chorych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#ZbigniewSzymański">Pojawiła się konieczność przedłużenia terminu dotychczasowego sposobu rozliczania składki, która polega na tym, iż dotychczasowe składki były przekazywane zgodnie z ustaleniami Pełnomocnika Rządu do Spraw Kas Chorych. Składki te są rozdzielane pomiędzy poszczególne kasy chorych.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#ZbigniewSzymański">W przypadku, gdyby nie doszło do uchwalenia tej zmiany, to wówczas kasy chorych nie otrzymywałyby pieniędzy. Okazuje się, że szereg płatników składki na ubezpieczenia zdrowotne popełnia błędy w wypełnianiu druków i w związku z tym powstają zaległości, które hamują pracę Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#ZbigniewSzymański">Aktualnie jest tak, iż wszystkie środki napływające do ZUS są przekazywane do kas chorych w terminie 3 dni roboczych. Nie rozliczone pieniądze nie będą przekazywane kasom chorych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AnnaKnysok">Rząd popiera przedstawioną nowelizację. Uważamy, iż jest ona celowa, ponieważ dopływ środków do kas chorych jest podstawową sprawą dla systemu. Trudno dopuścić do zachwiania w przepływie składek z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych do kas chorych.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#AnnaKnysok">Pan poseł Zbigniew Szymański powiedział, iż obecnie jest tak, że 100% składek, po odliczeniu należnych płatności na rzecz ZUS, KRUS, wpływa do kas chorych. Każda złotówka jest przekazywana niezależnie od tego, czy składka jest zidentyfikowania, czy nie. Jest to dla nas bardzo korzystne.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#AnnaKnysok">Od 1 lipca powinien wejść w życie art. 26. Oznaczałoby to, iż pewien procent składek byłby przekazywany zgodnie z dyspozycją osoby ubezpieczonej, gdyż prawidłowe wypełnienie dokumentów płatniczych nie stwarzałoby trudności dla systemu informatycznego. Pozostanie jednak pewien margines błędu ludzkiego związany z:</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#AnnaKnysok">- nieprawidłowym wypełnieniem dokumentów,</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#AnnaKnysok">- pomyłkami.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#AnnaKnysok">Takie dokumenty wymagałyby wyjaśnienia. Czas potrzebny na wyjaśnienie, to czas, kiedy składki te zostałyby zawieszone na koncie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W związku z tym, iż problem ten wydaje się stałym elementem systemu, należy opracować sposób szybszego rozdysponowywania niezidentyfikowanych kwot.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#AnnaKnysok">Sądzę, iż więcej informacji w tym zakresie może nam przekazać pan prezes Stanisław Alot.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#StanisławAlot">Chcę powiedzieć, iż prawdą jest stanowisko wyrażone przez moich przedmówców mówiące o tym, że podczas przekazywania pieniędzy zawsze powstanie pewien procent błędów. Nie ma żadnej innej metody, która wyeliminowałaby te błędy.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#StanisławAlot">Na podstawie doświadczeń z identyfikacją otwartych funduszy emerytalnych możemy powiedzieć, iż osoba, która poprawnie wypełniła wszystkie dokumenty w maju, wcale nie musi poprawnie wypełnić dokumentów w czerwcu.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#StanisławAlot">Liczba błędów w dokumentach nie jest szczególnie wielka. Nie można powiedzieć, iż płatnicy mylą się w 99%, to nie o to chodzi.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#StanisławAlot">Proces identyfikacji polega na tym, iż musimy poprawnie zidentyfikować trzy grupy dokumentów:</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#StanisławAlot">1) dokumenty zgłoszeniowe - zgłaszane w styczniu, należy je wypełnić przy rozpoczynaniu pracy w ciągu 7 dni lub podczas zmiany pracy. Zgłoszenie członków rodzin,</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#StanisławAlot">2) dokumenty przesyłane przez płatnika - są to indywidualne raporty imienne za osobę ubezpieczoną oraz powstająca na podstawie tego dokumentu deklaracja, przelew do banku, a także suma danych,</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#StanisławAlot">3) przelew bankowy. Kolejny problem - to w jaki sposób system bankowy realizuje przelew, który może być dobrze wypełniony, lecz błędnie przekazany. To niestety się zdarza.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#StanisławAlot">Łączne porównanie tych danych w procesie trwającym 3 dni, jest praktycznie niemożliwe. Dotychczas było tak, iż dokument był odsuwany do ścieżki wyjaśniającej. Po rozporządzeniu, które rząd przyjął we wtorek - ta ścieżka zostanie uproszczona, lecz nie spowoduje, iż tego samego dnia 100% środków zostanie zidentyfikowanych.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#StanisławAlot">Część składek nie zostałaby przekazana w tym miesiącu do kasy chorych. W związku z tym kasy chorych miałyby trudności z płynnością finansową w miesiącu, w którym składki te są przesyłane.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#StanisławAlot">Zwracam uwagę na fakt, iż wzrasta wahanie kwot pieniężnych uzyskiwanych ze składek na powszechne ubezpieczenie zdrowotne. Wstrzymanie przepływu kilkunastu do kilkudziesięciu procent środków do czasu wyjaśnienia wszystkich identyfikacyjnych kłopotów spowoduje zakłócenie płynności pracy kas chorych. Nie można narażać kasy chorych na utratę płynności związanych z mnożeniem się 1,5% błędów w każdym z procesów, bo wtedy na końcu liczba tych procesów jest iloczynem błędów popełnianych w każdym dokumencie.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#StanisławAlot">Wydaje się, iż przedstawiona propozycja jest zasadna. W ciągu kilku najbliższych miesięcy, przy współpracy z płatnikami oraz bankami, uda się usunąć większość przeszkód.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#StanisławAlot">Nie doprowadzi to jednak do 100% sytuacji. Nigdy nie dojdzie do takiej sytuacji, iż 100% zebranych pieniędzy na ubezpieczenie zostanie na czas przekazanych dokładnie w ciągu 3 dni roboczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StanisławGrzonkowski">Otwieram dyskusję poselską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejOlszewski">Chciałbym się dowiedzieć, ile osób znajdujących się w dniu dzisiejszym na sali jest płatnikiem składek, o których dzisiaj mówimy? Widzę, że są takie osoby.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#AndrzejOlszewski">Jak domyślam się, mieli państwo możliwość wypełniać druki przesyłane do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Druki te są tak sformułowane, iż - szczególnie dla starszej osoby - są one trudne do prawidłowego wypełnienia. Druki te wypełniane są w wielu miejscach. Dochodzi do takich sytuacji, że jeżeli jedna litera pozostanie zapisana za odpowiednią krateczką, to druk jest wtedy zły i zostaje odrzucony.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#AndrzejOlszewski">Osobiście wypełniałem ten druk w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych aż trzy razy w danym miejscu. Druk taki wypełniałem w imieniu swojej małżonki, gdyż ona sama nie była w stanie tego uczynić.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#AndrzejOlszewski">Płatnicy narzekają na te druki. Gdybyście państwo posłuchali, co o tym mówią, to na pewno sami przyznalibyście im rację.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#AndrzejOlszewski">Pierwsza sprawa. Chciałbym prosić o zmianę formatu i jakości druku wypełnianego dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jeżeli druki ulegną zmianie, to na pewno będzie mniej błędów. Zapewniam państwa, iż błędy powstają dlatego, iż druk ten jest niemożliwy do poprawnego wypełnienia. Taka jest prawda.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#AndrzejOlszewski">Druga sprawa dotyczy przesunięcia terminu. Okazuje się, iż do końca roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie będzie rozliczany z pieniędzy, które do niego wpływają, gdyż dokumentacja w całości zostanie przyjęta pod koniec roku. Przedłużając ten termin dajemy większą swobodę w działaniu służbom bankowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WładysławSzkop">Korzystając z tego, iż na sali obecny jest prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, pan Stanisław Alot, chciałbym zadać proste pytania, które uświadomiłyby nam, czy ta nowela jest konieczna.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#WładysławSzkop">Czy pan jest w stanie odpowiedzieć, ilu jest płatników zbiorowych składki na ubezpieczenie zdrowotne? Jakie są proporcje pomiędzy tym, co zostało zarejestrowane i posiada swój REGON, a tym, co wpływa do państwa w formie składki?</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#WładysławSzkop">Czy mali indywidualni płatnicy opłacają swoją składkę? Jaka jest szansa skontrolowania tego, co robi np. mały warsztat samochodowy, w którym pracuje rodzina? Jaka jest wiedza o tym? Kto to może skontrolować?</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#WładysławSzkop">Czy informacje o tym, gdzie wpłynęły środki i do kogo - znajdują się w centrali ZUS? Jaki jest przepływ informacyjny pomiędzy oddziałem terenowym ZUS a centralą? Czy istnieje swoboda tego przepływu? Czy przepływ ten daje szansę na weryfikację tego, kto złożył deklarację, od tego, który rzeczywiście wpłacił pieniądze?</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#WładysławSzkop">Czy wpłacona składka, która została skierowana do określonej kasy chorych przez wpłacającego, rzeczywiście tam dotarła? Chodzi mi tutaj o to, czy środki przekazane przez płatnika wpłynęły do wskazanej przez niego kasy, gdyż jak mi wiadomo, można kierować składki do dwóch kas.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#WładysławSzkop">Co się dzieje z grupą osób, które nigdzie nie płacą składki, a zapisały się do lekarza i udzielane są im świadczenia lekarskie? Co to znaczy, że przesuwamy termin o pół roku? To oznacza, iż świadczeniodawca będzie udzielał gratisowo świadczenia przez cały rok.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#WładysławSzkop">Proszę uprzejmie o opisanie drogi, jaką przekazywane są środki pomiędzy płatnikiem indywidualnym i zbiorowym a Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Proszę także powiedzieć o kosztach przepływu tych środków.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#WładysławSzkop">Kolejne pytania kieruję do pani minister Anny Knysok. Już wkrótce trzeba będzie skonstruować plan wydatków na rok 2000. Jeżeli Zakład Ubezpieczeń Społecznych w dniu dzisiejszym nie będzie umiał odpowiedzieć na pytania o rzetelność zbioru składki, to każda informacja przekazana przez panią będzie informacją mało rzetelną, gdyż nie będzie szans na uzyskanie potwierdzenia wiarygodności tej informacji.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#WładysławSzkop">W jaki sposób zamierzają państwo zbudować plan na rok 2000? W jaki sposób kasy chorych zamierzają rozliczyć bieżący rok? Czy będziecie w stanie powiedzieć, ile tak naprawdę zostało przekazanych środków na ochronę zdrowia? Chcielibyśmy uzyskać wiarygodną odpowiedź na koniec roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZbigniewSzymański">Chciałbym zabrać głos nie jako poseł wnioskodawca, lecz jako członek Komisji Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#ZbigniewSzymański">Chcę zadać bardzo istotne pytanie - czy Zakład Ubezpieczeń Społecznych, w sposób gospodarny zarządza składkami społeczeństwa? Nie zarzucam tutaj żadnych błędów, chodzi mi tylko o odpowiedź.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#ZbigniewSzymański">Chcę także dowiedzieć się, czy są pobierane odsetki od dużych kwot, które nie dostają się na konto bankowe odpowiedniej kasy chorych? Zgodnie z ustawą, od momentu wpłaty do momentu otrzymania przez kasę chorych może minąć trzy dni robocze; wliczając sobotę i niedzielę, może to być pięć dni roboczych. Mnożąc to przez 12 wychodzi 36–60 dni odsetek od miliardowych kwot.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#ZbigniewSzymański">Dowiedziałem się, iż Zakład Ubezpieczeń Społecznych przechowuje pieniądze w Narodowym Banku Polskim, gdzie są one nieoprocentowane. Czy traci na tym kasa chorych i ubezpieczeni ludzie? Jest to sprzeczne z art. 1a pkt 7 ustawy o tym, iż kasy powinny działać zgodnie z zasadą gospodarności.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#ZbigniewSzymański">Wobec tego stoimy przed zasadniczym zagadnieniem - jakie rozwiązanie wybierzemy w przyszłym roku, tak aby pieniądze wpłacone przez płatnika składek od momentu wpłaty, zgodnie z jego wolą wraz z odsetkami, służyły ubezpieczeniom zdrowotnym. Czy wystarczyłoby wprowadzenie odpowiedniego zapisu, który zmieniłby całą sytuację?</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#ZbigniewSzymański">Powstrzymam się do ogólnego wprowadzenia w problem, który będziemy musieli rozstrzygać podczas nowelizacji ubezpieczeń zdrowotnych. Problem taki sygnalizuję jako poseł odpowiedzialny za to, że dochodzi do złej kondycji służby zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#KrystynaHerman">Moje pytanie kieruję do pani minister Anny Knysok.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#KrystynaHerman">Od kwietnia bieżącego roku kasy chorych rozliczają jednostki podstawowej opieki zdrowotnej z tak zwanych „list aktywnych”. Oznacza to, iż otrzymują pieniądze na pacjentów, którzy złożyli deklaracje i zapisali się do konkretnego wybranego lekarza. w związku z tym chciałabym się dowiedzieć, co dzieje się z pieniędzmi pacjentów, którzy nie złożyli list aktywnych, a składki są od nich pobierane?</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#KrystynaHerman">Pani minister Anna Knysok na początku roku w swoich wypowiedziach mówiła, iż nie ma takiej potrzeby, aby wszyscy naraz zapisywali się do lekarza, gdyż można to uczynić później, np. gdy pacjent zachoruje. Przedstawiciele rządu informowali o sytuacji, że jeżeli ktoś nie złoży deklaracji, to zostanie z „urzędu” przypisany do przychodni czy lekarza według miejsca zamieszkania. Są to potwierdzone dane.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#KrystynaHerman">Chciałabym również skierować pytanie do pana prezesa Stanisław Alota.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#KrystynaHerman">Całkowite, indywidualne rozliczenie składki jest również niezbędne z tego powodu, by można było określić liczbę pacjentów przynależnych do danego ZOZ, a także po to, aby rozliczyć liczbę świadczeń. Jednostki służby zdrowia mają kolosalne trudności, żeby określić i ustalić, kto tak naprawdę podlega świadczeniom udzielanym przez tę przychodnię. Panuje totalny chaos, gdyż ani urzędy statystyczne, gminne nie są w stanie określić liczby pacjentów przynależnych do danej przychodni. Uważam, iż indywidualne rozliczenie składek jest niezbędne.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#KrystynaHerman">Jak w takich warunkach wygląda egzekucja należnych składek? Jak to wygląda od strony Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ElżbietaRadziszewska">Moje pytanie kieruję do pana prezesa Stanisława Alota.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#ElżbietaRadziszewska">Jak szybko możemy się spodziewać zakończenia bazy danych? Jaki może być naj-wcześniejszy termin? Poprawka będzie wnosiła termin końca roku 1999, lecz mimo to, chciałabym się dowiedzieć, kiedy sprawa zostanie zamknięta.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#ElżbietaRadziszewska">Proszę także, ażeby pan prezes Stanisław Alot powiedział, z jakiego powodu zaistniało to opóźnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejOlszewski">Moje pytanie kieruję do pana prezesa Stanisława Alota.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#AndrzejOlszewski">Najniższa zapłacona składka za ubezpieczenie zdrowotne liczona od średniego zarobku wynosiła 60 zł. Poinformowano mnie, że osoba ta będzie płaciła składkę w wysokości 75 zł. Czy średni zarobek wzrósł? Obecnie jest zapisane, że średni zarobek wynosi 650 zł, a oznacza to, że składka powinna wynosić 65 zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ZbigniewSzymański">Moje pytanie kieruję do pana prezesa Stanisława Alota.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#ZbigniewSzymański">Jak wygląda płatność składek na świadczenia zdrowotne osób bezdomnych oraz bez-robotnych nigdzie nie ubezpieczonych, i które korzystają ze świadczeń zdrowotnych zwłaszcza w oddziałach psychiatrycznych, leczeniu odwykowym?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#StanisławGrzonkowski">Chciałbym powiedzieć, iż zmiana ta ma charakter incydentalny lub nawet akcydentalny, ponieważ jest to sytuacja, której nie mogliśmy przewidzieć uchwalając tę ustawę. Spodziewaliśmy się, że przez pół roku ta baza danych zostanie stworzona i składki będą spływały zgodnie z wolą wyrażoną w art. 26 ust. 4.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#StanisławGrzonkowski">Rząd, jak i Zakład Ubezpieczeń Społecznych sygnalizowały te problemy. Uważam za w pełni uzasadnione jak najszybsze przyjęcie tej zmiany pamiętając o tym, że termin 30 czerwca zbliża się bardzo szybko.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#StanisławGrzonkowski">Jeżeli przyjmiemy tę zmianę w dniu dzisiejszym, to istnieje możliwość, iż drugie czytanie odbędzie się na najbliższym posiedzeniu Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#StanisławGrzonkowski">Wobec tego stawiam wniosek o przyjęcie tej zmiany zgodnie z propozycją, jaką przedstawił - w imieniu wnioskodawców - pan poseł Zbigniew Szymański.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#StanisławAlot">Pytań było wiele. Będę odpowiadał na nie według kolejności ich zadawania.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#StanisławAlot">Jedna litera niedokładnie wpisana jest poprawiana na stacjach korekty znakowej przy przekształcaniu dokumentu papierowego w postać elektroniczną. Rozumiem, iż państwo poprzecie wyliczenie kosztów, które zostanie przedstawione i będzie związane z nadmiernym zużyciem formularzy papierowych.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#StanisławAlot">Jeżeli chodzi o dokumenty rozliczane, to reklamujemy sposób rozliczania składek metodą elektroniczną. Metoda ta doprowadza do tego, że można te składki obliczyć przez specjalny program informatyczny, jak i również drogą elektroniczną. Suma błędów przy tak produkowanych dokumentach jest wyraźnie niższa aniżeli przy dokumentach wypełnianych ręcznie. Dokumenty wypełniane ręcznie stanowią blisko 8 mln dokumentów, które otrzymujemy, z tym że część z nich jest przesyłana w formie wydruków z programu „płatnik”, a część jest wypełniana ręcznie długopisem.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#StanisławAlot">Nie jesteśmy w stanie zaproponować innej metody, ponieważ część obywateli chce je wypełniać ręcznie, a nie chce używać wspomagania informatycznego. Osoby te mają do tego prawo.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#StanisławAlot">Formularze te zostały wprowadzone rozporządzeniem z 12 grudnia. Sądzę, iż do tej pory wielu płatników przyzwyczaiło się i umie je wypełniać bądź też zaczęło wykorzystywać program elektroniczny.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#StanisławAlot">Jeżeli ktoś posiada mały warsztat, to należy do grupy osób prowadzących działalność gospodarczą i jest płatnikiem zbiorowym, gdyż wypełnia dokumenty za inne osoby.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#StanisławAlot">Pan poseł Władysław Szkop pytał o liczbę. W chwili obecnej nie mogę podać tej liczby z dokładnością do jednej osoby, lecz kiedy założyliśmy bazę danych dla płatników, to liczba ta wynosiła 1 mln 956 tys. osób. W tym około 1 mln 700 tys. to osoby, które prowadzą samodzielną działalność gospodarczą. Oznacza to, iż różnica pomiędzy tymi dwoma liczbami określa osoby, które wypełniają dokumenty za więcej niż jedną osobę. Ta klasyfikacja jest przeprowadzana i posiadamy w tej chwili pewne rozeznanie w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#StanisławAlot">Jeżeli chodzi o dłużników, to wiadomo państwu, iż w maju zwróciłem się do płatników o to, aby ewentualne błędy, niedopłaty, różnic osób zgłoszonych do ubezpieczenia zostały uregulowane w dokumentach dostarczanych nam w majowych terminach płatności. Wspomniałem wówczas, iż osoby, które w ten sposób uregulują zobowiązania wobec funduszu, mogą być traktowane mniej rygorystycznie. Oznaczałoby to, iż nie będą stosowane wobec nich wszelkie możliwości, które daje nam ustawa.</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#StanisławAlot">Jeżeli chodzi o rozliczanie się z kasami chorych, to przedmiotem rozmów jest przedłużenie zasady, w której składki płyną do kas chorych przez współczynnik. Pytanie dotyczyło następującego problemu - czy Zakład Ubezpieczeń Społecznych może stworzyć taką bazę danych? Oczywiście, że może to uczynić, lecz przypominam, iż w pierwszym moim wystąpieniu zwracałem uwagę tylko na to, że zastosowanie metody indywidualnej identyfikacji każdego płatnika i każdej osoby uprawnionej do powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego musi spowodować utratę płynności przez kasy chorych.</u>
          <u xml:id="u-14.9" who="#StanisławAlot">Nie oznacza to, iż dokumenty płatników i osób ubezpieczonych nie będą przez nas przetwarzane. Jeżeli kasy chorych będą posiadały sieć dostępową, to będą mogły z nich korzystać jeszcze w tym roku. Nie polega to na tym, iż kasy chorych zostaną pozbawione tej wiedzy, lecz polega to na tym, iż w ten sposób unikamy kłopotów z płynnością finansową kas chorych. Dokumenty ubezpieczeniowe zostają przetworzone w szybkim rytmie.</u>
          <u xml:id="u-14.10" who="#StanisławAlot">Baza danych jest rozbudowana, ponieważ posiadamy informacje o osobach ubezpieczonych, płatnikach, o spływających składkach, a problem polega na tym, czy wszystkie te dokumenty zostałyby wyjaśnione w ciągu 3 dni roboczych. Proces wyjaśnień przeciągnąłby się do jednego miesiąca i w tym momencie kasy chorych popadałyby w rzeczywiste kłopoty finansowe.</u>
          <u xml:id="u-14.11" who="#StanisławAlot">Nie podejmuję się odpowiedzieć na pytanie - co kasy chorych robią z pieniędzmi, których nie przekazywały do jednostek obsługujących ubezpieczonych? Z filozofii powszechnego ubezpieczenia zrozumiałem, iż udziela się płatności za wykonane usługi, a nie za takie, które mogłyby być. Zrozumiałem, że ile usług, tyle pieniędzy.</u>
          <u xml:id="u-14.12" who="#StanisławAlot">Jeżeli chodzi o egzekucję, to została wygenerowana liczba dłużników. Państwo posłowie w ciągu najbliższych tygodni zostaną poinformowani o tym, kto i dlaczego nie zapłacił i w jaki sposób został ukarany. Czerwiec jest okresem, w którym przystąpiliśmy do kontroli płatników.</u>
          <u xml:id="u-14.13" who="#StanisławAlot">Jeżeli chodzi o zarządzanie składkami, to chcę powiedzieć, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie zarządza tymi środkami. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyjmuje te środki na konto w NBP. Konto to jest wskazane przez ustawę i nie jest to fanaberia prezesa ZUS.</u>
          <u xml:id="u-14.14" who="#StanisławAlot">Natomiast prawdą jest, że jeżeli płatnik nie opłacił składek na powszechne ubezpieczenie zdrowotne w odpowiednim terminie, to może się spodziewać takich samych konsekwencji, jak nieopłacanie tychże składek na powszechne ubezpieczenie społeczne. Oznacza to, iż najprostszą konsekwencją jest kara w postaci dodatkowej opłaty w wysokości do 100% oraz obligatoryjna opłata w wysokości 34% w skali rocznej jako karne oprocentowanie nie dopłaconej składki lub od liczby osób nie zgłoszonych do ubezpieczenia.</u>
          <u xml:id="u-14.15" who="#StanisławAlot">Pieniądze w ten sposób wyegzekwowane będą dzielone współczynnikiem - jeśli taka będzie wola państwa posłów - od płatnika, który został zobowiązany do tej dodatkowej wpłaty. Pieniądze te popłyną do kasy regionalnej.</u>
          <u xml:id="u-14.16" who="#StanisławAlot">Jeżeli chodzi o kasy chorych, to otrzymują one codziennie składki. Posiadają 17 rachunków bankowych, które są opróżniane według współczynnika ustalonego z dokładnością do drugiego miejsca po przecinku. Nie ma więc żadnej możliwości, aby pieniądze te gdzieś zalegały, były inwestowane lub wykorzystywane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.</u>
          <u xml:id="u-14.17" who="#StanisławAlot">Czym innym jest postulowana bądź rozważana możliwość zarządzania składkami na tym rachunku. O tym powinna przesądzić nowelizacja ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym. Jest to zupełnie inna historia.</u>
          <u xml:id="u-14.18" who="#StanisławAlot">Jeżeli chodzi o koszty, które są ponoszone z tego tytułu, to ZUS - zgodnie z ustawą - ma prawo do 0,5%. To są jedyne pieniądze, które pobieramy z tytułu rozliczania, przekazywania egzekucji, a więc kosztów dochodzenia składek.</u>
          <u xml:id="u-14.19" who="#StanisławAlot">Powierzenie tego zadania Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych zmniejszyło koszty jednostkowe. Jeżeli jakakolwiek osoba prawna, instytucja miałaby w swoim zasięgu zakres działania tylko naliczanie, pobieranie, przekazywanie składek na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, to musiałaby być ona liczna i powinna posiadać oddziały we wszystkich miastach, a koszty tej instytucji byłyby porównywalne z kosztami działania obecnych 17 kas chorych.</u>
          <u xml:id="u-14.20" who="#StanisławAlot">Przekazanie tych zadań ZUS zmniejsza koszty uczestników takich jak: kasy chorych, fundusze pracy, otwarte fundusze emerytalne, PFRON, ponieważ kontrolerzy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, zorganizowani w oddzielnym pionie - zgodnie z przyjętą ustawą - dochodząc składek dokonują przeglądu, płatności i egzekucji na wszystkie rodzaje rachunków.</u>
          <u xml:id="u-14.21" who="#StanisławAlot">Poruszona została kwestia dotycząca wysokości składki płaconej przez osoby na powszechne ubezpieczenie zdrowotne. Wysokość tej składki zależała w stycznia od przeciętnego wynagrodzenia, które zostało określone w ubiegłym roku. Teraz ubezpieczenie to jest wyliczane w proporcji do przeciętnego wynagrodzenia w I kwartale 1999 r., a wynagrodzenie to jest ubruttowione w związku z tym składka na ubezpieczenie zdrowotne jest wyższa o 23,1. Kolejne powody to:</u>
          <u xml:id="u-14.22" who="#StanisławAlot">a) wzrosło przeciętne wynagrodzenie,</u>
          <u xml:id="u-14.23" who="#StanisławAlot">b) wprowadzono ubruttowienie.</u>
          <u xml:id="u-14.24" who="#StanisławAlot">Cały czas mówimy o tym, że osoby prowadzące samodzielną działalność gospodarczą mogą opłacać te składki wedle wybranej przez siebie wysokości, natomiast ustawa określa poziom: „nie niższy niż 60% przeciętnego wynagrodzenia z kwartału poprzedzającego - w tym momencie jest to I kwartał 1999 r. - i musi ona wynosić 40% od tak obliczonej podstawy”. Nie zamyka to możliwości podwyższenia tej podstawy, gdyż ma to związek z wynagrodzeniem. Natomiast przy wynagrodzeniu zdrowotnym, są to wartości podane jako wartości minimalne, zgodne z wyliczonym przeciętnym wynagrodzeniem w I kwartale.</u>
          <u xml:id="u-14.25" who="#StanisławAlot">Jeżeli chodzi o kwestię związaną z terminem, to wspomniałem, iż dokumenty te będziemy przetwarzali. Będziemy mogli udostępniać te danem kasom chorych po to, aby mogły zbudować plan finansowy na rok 2000 oparty na dochodach członków kas chorych i członków Kasy Branżowej. Prawdą jest, że do Kasy Branżowej chciała wstąpić duża grupa osób. Można zadać pytanie - czy wszystkie z tych osób posiadają uprawnienia do tego, by należeć do owej kasy?</u>
          <u xml:id="u-14.26" who="#StanisławAlot">W trakcie przetwarzania danych do kasy chorych sprawy te zostaną wyjaśnione i kasy chorych będą mogły zbudować swój plan finansowy opierając się na danych dostarczonych kasom chorych.</u>
          <u xml:id="u-14.27" who="#StanisławAlot">Obecna nowelizacja nie ma związku z dostępem do tych danych, lecz z ograniczeniem przepływu pieniądza. Wywołane jest to z procedurami wyjaśniającymi, które przeciągają się do jednego miesiąca i uniemożliwiłyby korzystanie kasom chorych ze 100% należnych składek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MariaGajeckaBożek">Mam dwa pytania.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#MariaGajeckaBożek">Jedno z nich kieruję do pana prezesa Stanisława Alota, a drugie do pani minister Anny Knysok.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#MariaGajeckaBożek">Pierwsze pytanie - wiadomo, iż w naszym kraju jest około 10 mln emerytów i rencistów. Część z nich posiada wypłacane świadczenia przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Zgodnie z ustawą ZUS pobiera 0,5% za przeprowadzane operacje. W związku z tym pracodawca jest zobowiązany przekazać do ZUS składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Według mojego mniemania Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest „pracodawcą” dla emerytów i rencistów. Czy także w tym przypadku zatrzymuje sobie 0,5%? Jeżeli tak, to jaka jest to kwota?</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#MariaGajeckaBożek">Drugie pytanie - czy jest wiadome, na dzień 1 czerwca, jaka liczba osób nie zdeklarowała się do żadnej kasy chorych? Jeżeli tak jest, to co się dzieje z pieniędzmi, które te osoby wpłacają na ubezpieczenie zdrowotne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#WładysławSzkop">Zaskoczył mnie pewien element wypowiedzi pana prezesa Stanisława Alota i w związku z tym prosiłbym o wypowiedź w tej sprawie stronę rządową.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#WładysławSzkop">Czy istotnie istnieje pomysł, czy próba wprowadzenia weryfikacji osób, które złożyły deklarację przynależności do Kasy Branżowej? Na jakim etapie to się znajduje?</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#WładysławSzkop">Kolejne pytanie kieruję do pana prezesa Stanisława Alota. Pan chyba nie odpowiedział na jedno pytanie - jak płyną pieniądze? Proszę podanie ścieżki pomiędzy płatnikiem a kasą chorych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#SewerynJurgielaniec">Pan prezes Stanisław Alot powiedział, iż w organizacji służby zdrowia płaci się za to, co ona zrobiła. Chciałbym panu wyjaśnić, że problem dotyczący lekarza lecznictwa podstawowego opiera się na innych zasadach finansowania aniżeli lekarza specjalisty.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#SewerynJurgielaniec">Cała historia polega na tym, iż w populacji 2,5 tys. ludzi, którzy znajdują się pod opieką lekarza rodzinnego, istnieją określone procentowo liczby ludzi, którzy w ogóle nie korzystają z jego porady, a także znajdują się tam ci, którzy z tych porad korzystają. Lekarz ten na zasadach solidaryzmu społecznego wydaje pieniądze na ciężej chorych; są to osoby powyżej 60 roku życia oraz dzieci między 1–3 rokiem życia. Natomiast grupa osób w ogóle nie korzystających z porad lekarza jest grupą bardzo ważną. Populacja ta musi być ujmowana w finansowaniu 2,5 tys. podopiecznych. Jest to niezmiernie ważne.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#SewerynJurgielaniec">Jako podkomisja zwracaliśmy uwagę na aktywną rejestrację pacjentów u lekarza rodzinnego. Sytuacja ta nie w pełni odzwierciedla przekrój populacji, która powinna znajdować się pod opieką tego lekarza. Najczęściej chodzi tutaj o ludzi najciężej chorych.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#SewerynJurgielaniec">Bardzo istotną kwestią jest nie tylko rejestracja, lecz także zbieranie składki od osób, które są zdrowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AnnaKnysok">Jedno z pytań dotyczyło rzetelności planów, które wykonamy w przyszłym roku. Na jakiej podstawie odbędzie się to planowanie?</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#AnnaKnysok">Proponowana nowelizacja oznacza, iż w bieżącym roku sposób przekazywania składek do kas chorych zostanie utrzymany. Nie ogranicza to dostępu kas chorych do dokumentacji dostępnej w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych i odzwierciedlająca przychody ze składek od osób ubezpieczonych z danego terenu.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#AnnaKnysok">Pan prezes Stanisław Alot powiedział dzisiaj, że ta dokumentacja będzie wykonywana, natomiast przepływ składki będzie dokonywany według modelu procentowego. Konieczny jest dostęp do analiz, które pozwolą na oszacowanie wpływów w danej regionalnej kasie chorych z określeniem grup płatników.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#AnnaKnysok">Powtórzę jeszcze raz. Pan prezes Stanisław Alot stwierdził, iż kończy się tworzenie list osób, które płacą składki. Zawsze pozostanie grupa źle wypełnionych deklaracji i w związku z tym kwota składki będzie trudna do identyfikacji w ciągu 3 dni. Niemniej jednak dojdzie do tej identyfikacji najpóźniej w ciągu jednego miesiąca.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#AnnaKnysok">Dane, które będą nam potrzebne do planowania, możemy uzyskiwać w późniejszym terminie, natomiast kwoty środków finansowych są nam niezbędne na bieżąco. Musimy opracować systemowy sposób postępowania. Błędy ludzkie są stałą rzeczą i będą się powtarzać przez lata.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#AnnaKnysok">Musimy się wspólnie zastanowić, w jaki sposób zagospodarowywać tę kwotę, zanim zostanie zidentyfikowana. Jest to element składający się na poważną nowelizację. Obecnie jest nam potrzebna ta zmiana.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#AnnaKnysok">Kwestia dotycząca rozliczenia roku bieżącego. Wykonanie planu oraz przedstawienie sprawozdania nie wiążą się z tymi problemami. Jest to możliwe w każdym momencie. Posiadamy analizę wpływu składek składek w ciągu jednego miesiąca.</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#AnnaKnysok">Potwierdzam to, że ściągalność składek uległa poprawie. W maju wynosiła około 96%. Analizując wpływy do 16 czerwca możemy stwierdzić, iż odbędzie się to na podobnym poziomie. Nie jest to 100-procentowa informacja.</u>
          <u xml:id="u-18.8" who="#AnnaKnysok">Pozostaje pytanie dotyczące terminów odzyskania składek z pierwszych czterech miesięcy. Jak pan prezes powiedział, rozpoczyna się kontrola płatników, tryb egzekucji składki został rozpoczęty. Mamy nadzieję na częściowe odzyskanie dosyć dużej straty, która nastąpiła w ciągu czterech miesięcy.</u>
          <u xml:id="u-18.9" who="#AnnaKnysok">Kolejne pytanie dotyczyło list aktywnych. Grupa pacjentów domniemanych, która jest przypisana do danej poradni, nie może być finansowana w ten sposób. Może to oznaczać, iż pacjent, który teoretycznie jest przypisany do tej przychodni, faktycznie zapisał się już do innego lekarza. To, że ktoś mieszka w danym terenie, a nie zapisał się do tej przychodni wcale nie oznacza, że nie wybrał innego lekarza.</u>
          <u xml:id="u-18.10" who="#AnnaKnysok">W kasach chorych następuje ciągła weryfikacja tych list i ubytek w jednym miejscu może powodować wzrost w drugim, w związku z tym koncentrowanie się na dawnych rejonach działania przychodni nie jest słuszny. Może być tak, iż znaczna część tych mieszkańców jest zapisana do innego lekarza. Stała weryfikacja jest więc niezbędna.</u>
          <u xml:id="u-18.11" who="#AnnaKnysok">Pan poseł Zbigniew Szymański zapytał o składkę osób bezdomnych. Bezdomni nie płacą składki na ubezpieczenie zdrowotne. Świadczenia zdrowotne tych osób są finansowane, natomiast nie jest opłacana za nich składka. Sam styl życia tych osób i trudności w ich identyfikacji nie pozwalają na planowe płacenie składki.</u>
          <u xml:id="u-18.12" who="#AnnaKnysok">Zapewnienie świadczeń zdrowotnych jest bardzo istotną sprawą. W ustawach reformy administracyjnej obowiązek ten został nałożony na gminy. W stosunku do osób bezdomnych, które w sposób trwały zerwały związek z gminą obowiązek przechodzi na szczebel powiatowy.</u>
          <u xml:id="u-18.13" who="#AnnaKnysok">Pan poseł Władysław Szkop pytał o weryfikację osób należących do Kasy Branżowej. Jest to pewne nieporozumienie, ponieważ musimy znać członków Kasy Branżowej, by prawidłowo prowadzić rozliczenia między kasami.</u>
          <u xml:id="u-18.14" who="#AnnaKnysok">W chwili obecnej wkradła się pewna niejasność. Część osób, które złożyły deklarację do kasy chorych mogły wpisać w dokumentach zgłoszeniowych inną kasę i odwrotnie. Otrzymaliśmy sygnały, iż wiele osób wpisało się do dwóch kas. Osoby te wykonują pracę w dwóch miejscach. W jednym zakładzie pracuje ta osoba na całym etacie i zgłosiła się do kasy regionalnej, a w drugim zakładzie osoba ta pracuje na pół etatu i tam wypisała deklarację do Kasy Branżowej, gdzie też opłacają składkę.</u>
          <u xml:id="u-18.15" who="#AnnaKnysok">Trudno nam w tej chwili stwierdzić, jaka jest skala tego problemu. W związku z tym dochodzi do takich sytuacji, że osoby te czują się uprawnione do korzystania ze świadczeń obu kas. Jest to poważny problem. Identyfikacja członków obu kas jest dla nas podstawową sprawą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#StanisławAlot">Chciałbym zabrać głos w sprawie ścieżki przepływu pieniądza.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#StanisławAlot">Płatnik wypełnia przelew w banku. Przelew ten systemem „ELIKSIR” jest przekazywany z banku macierzystego do NBP. Informacje dotyczące wpłat do NBP zostają przekazywane do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jest to na poziomie centrali, ponieważ obsługą funduszu zajmuje się tylko ta komórka. Nie istnieje już poziom oddziałów.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#StanisławAlot">Rachunek w NBP jest opróżniany codziennie przez przesyłanie 17-tu przelewów do 17 regionalnych kas chorych oraz Kasy Branżowej według współczynnika. Jest to ścieżka przepływu pieniądza.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#StanisławAlot">Dziękuję bardzo za uwagę dotyczącą finansowania. Uważam, iż podkreśla to sytuację, w której potrzebne jest 100% składki, a nie 70% czy 40%.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WładysławSzkop">Chciałbym prosić o odpowiedź na pytanie - o czym tak naprawdę mówimy? Czy mówimy o identyfikacji płatników w skali całego roku? Czy mówimy o odpowiedzi na pytanie - czy np. pan X zapłacił dwanaście razy składkę?</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#WładysławSzkop">Rozumiem, iż pan prezes Stanisław Alot odpowiedział na część pytania - co stoi na przeszkodzie, aby dokonać weryfikacji miesięcznej składki?</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#WładysławSzkop">Proszę nie wprowadzać nas w błąd odpowiadając, iż bez znaczenia jest to, czy przekażemy składkę zgodnie z wielkością jej zbioru, czy też przy pomocy klucza. Są to dwie odrębne sprawy. Składka dla Kasy Brażowej pobierana jest od wyższych podstaw, a wpływające pieniądze są rozliczane według klucza zbioru. To nie jest to samo.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#WładysławSzkop">Jednocześnie pojawia się problem, który został zawarty w rozporządzeniu Rady Ministrów na podstawie ustawy o funduszu wyrównawczym. W związku z tym zbiór dla niektórych kas, w tym Kasy Brażowej, będzie ulegał obniżaniu z powodu funduszu wyrównawczego, który będzie działał.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#WładysławSzkop">Prosiłbym o odpowiedź na pytanie. Mówi pan o 300 tys. błędów w 17-tu kasach. Jest to około 17 tys. osób, które wypełniły błędnie formularze. Mówimy o jednej tysięcznej liczbie osób, przypadających na jedną kasę. W czym widzimy problem? Wydaje mi się, iż nie umiemy zidentyfikować miesięcznej składki. Utrzymanie tego systemu oznacza ubóstwo kas, które mają wyższe płatności z powodu bogatszych członków tej kasy. Proszę o tym pamiętać.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#WładysławSzkop">Jeżeli nie umiemy zweryfikować tego, o czym mówiła pani minister Anna Knysok, to znajdujemy się w kłopotliwej sytuacji. Chciałbym się dowiedzieć, czy mówił pan o identyfikacji 40 mln osób, czy o tym, jak oni płacą?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejOlszewski">Moje pytanie kieruję do pani minister Anny Knysok.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#AndrzejOlszewski">W dniu dzisiejszym dyskutujemy o przedłużeniu terminu. Uważacie państwo, iż obecny termin jest niewystarczalny. Prawdą jest, iż pieniądze są przekazywane bez kontroli i kasy nie posiadają rozeznania w pieniądzach.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#AndrzejOlszewski">Gabinet dentystyczny mojej żony podpisał umowę z Kasą Mazowiecką. Pierwotnie moja żona otrzymała 80 tys. punktów na jednego lekarza. Za jeden punkt płacą jej 7 groszy. Później kasa zmniejszyła płatność za 1 punkt do 6,5 gr. Obecnie kasa powiadomiła, że w lipcu i sierpniu liczba punktów zostanie zmniejszona o 40 punktów, gdyż nie ma pieniędzy. Suma pieniędzy, którą gabinet otrzymuje za punkt, jest zmniejszona o 50%.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#AndrzejOlszewski">W związku z tym chciałbym zapytać - ile punktów może wykonać taki gabinet i jakie dać usługi pacjentowi? Jest to bardzo ważne, ponieważ gabinet prywatny posiada zobowiązania bankowe. Zobowiązania te są jednakowo płatne, a kasa podnosi lub obniża płatność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MariaGajeckaBożek">Chciałam stwierdzić pewien fakt. Nie otrzymałam odpowiedzi na moje pytanie. Nie jest to dziwne, gdyż czekam na nią już od 24 listopada. Jest to chyba normalne w tej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#LechSzymańczyk">Powrócę do pierwszego pytania, które zostało zadane przez panią posłankę Elżbietę Radziszewską.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#LechSzymańczyk">Oczekiwałem na odpowiedź od pana prezesa Stanisława Alota, lecz się jej nie do-czekałem. Przypomnę to pytanie. Kto zawinił i skąd się wzięła kolejna data dotycząca przesunięcia tego terminu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#StanisławGrzonkowski">Zakończyliśmy procedurę pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#StanisławGrzonkowski">Proszę o odpowiedzi ze strony rządu i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AnnaKnysok">Pan poseł Władysław Szkop stwierdził, że prze-dłużone funkcjonowanie tego przepisu sprawi, iż Branżowa Kasa chorych będzie po-krzywdzona, gdyż otrzyma mniej środków aniżeli wpłaciłyby osoby, które się zapisały, a zarabiają powyżej średniej.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#AnnaKnysok">Może warto przypomnieć w jaki sposób został utworzony ten parytet. Zostały uwzględnione przychody ze składek na podstawie analizy podstaw wynagrodzeń w Policji, wojsku, w służbach mundurowych. Procent ten nie wziął się bez określenia grupy osób uprawnionych do branżowej kasy, a także bez określenia podstawy wymiaru ich składki.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#AnnaKnysok">Mogę stwierdzić, iż szacowaliśmy, iż większość żołnierzy zawodowych i Policji zapisze się do tej kasy. Może dojść do ruchu w drugą stronę. Branżowa Kasa nie jest pokrzywdzona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#StanisławAlot">Suma 0,5%, którą pobieramy, bierze się również stąd, iż oprócz egzekwowania posiadamy kwestie związane z obsługą systemu informatycznego, który był eksploatowany. Te 0,5% pobieramy na koszty działania Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Będziemy te kwoty pobierali, ponieważ nie ma takiej sytuacji, by w gospodarce rynkowej wykonywać bezpłatne czynności.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#StanisławAlot">Zamiast określonej kwoty wprowadzono zasadę 0,5%. Zasada ta jest stosowana. Jak sądzę, system ten został zastosowany przy innych funduszach. Koszty działania związane z naliczaniem, przeliczaniem, przekazaniem składki do kas chorych wynikają z zasad ustawy.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#StanisławAlot">Chciałbym odpowiedzieć na pytania zadane przez pana posła Władysława Szkopa.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#StanisławAlot">Po pierwsze - nie mówimy o 300 tys. błędów, tylko 300 tys. błędów spośród 2 mln przelewów na jeden z rachunków. Chodzi nam tutaj o sektor bankowy. Mówimy tutaj o 17 mln dokumentów zgłoszeń do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego. Mówimy o 2 mln zgłoszeń płatników do ubezpieczenia jako do bazy danych płatników. Mówimy także o 9 mln dokumentów przekazywanych co miesiąc. Łącznie te dokumenty muszą w ciągu trzech dni zostać zgrane ze sobą, zidentyfikowane i w efekcie powinno się otworzyć przejście z przekazem pieniędzy od osoby ubezpieczonej z przelewem bankowym na kwotę, która musi się zgadzać z raportem imiennym.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#StanisławAlot">Automatyczna identyfikacja 9 mln dokumentów miesięcznie z 19 mln dokumentów zgłoszeniowych i z 2 mln przelewów w ciągu trzech dni powoduje, iż 3/4 tych dokumentów nie zostałoby poprawnie zidentyfikowanych, a mogłoby do tego dojść dopiero po upływie 30 dni. Tylko o tym mówiłem. Nie dzieje się tak dlatego, iż nie posiadamy ewidencji, lecz zgranie dokumentów w cyklu automatycznym w ciągu trzech dni musiałoby spowodować kłopoty z płynnością dla wszystkich kas chorych, ponieważ procent błędów od płatników jest rozsiany. Dlatego proponujemy tylko tego typu rozwiązanie.</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#StanisławAlot">Co do kwestii - kto jest winien? Chciałem powiedzieć, iż według mnie nie jest to kwestia winy i kary. Polega to na tym, iż jest to bardzo trudne zadanie związane z przejściem na zupełnie nową technologię, polegającą na:</u>
          <u xml:id="u-26.6" who="#StanisławAlot">1) automatycznym przetwarzaniu dokumentu papierowego w elektronikę,</u>
          <u xml:id="u-26.7" who="#StanisławAlot">2) bezgotówkowym przesyłaniu pieniędzy.</u>
          <u xml:id="u-26.8" who="#StanisławAlot">Wszystko to powoduje, iż płatnicy zostali zobowiązani do starannego wypełniania kilku dokumentów co miesiąc.</u>
          <u xml:id="u-26.9" who="#StanisławAlot">Pomyłki były różnorodne:</u>
          <u xml:id="u-26.10" who="#StanisławAlot">- błędny pesel,</u>
          <u xml:id="u-26.11" who="#StanisławAlot">- adres płatnika,</u>
          <u xml:id="u-26.12" who="#StanisławAlot">- imię własne,</u>
          <u xml:id="u-26.13" who="#StanisławAlot">- imię dziecka,</u>
          <u xml:id="u-26.14" who="#StanisławAlot">- numer NIP,</u>
          <u xml:id="u-26.15" who="#StanisławAlot">- błędny REGON.</u>
          <u xml:id="u-26.16" who="#StanisławAlot">Wszystko to powodowało, że dokumenty te nie zostaną zidentyfikowane w trzech dniach. Tylko dlatego ta identyfikacja musiałaby powodować dużą liczbę błędów, dlatego, że iloczyn błędów w sumie spowodowałby, że kasy chorych nie otrzymałyby pieniędzy na poziomie opróżniania rachunku bankowego.</u>
          <u xml:id="u-26.17" who="#StanisławAlot">Stąd też wyniknął pomysł zgłoszony przez grupę posłów, dotyczący tej nowelizacji.</u>
          <u xml:id="u-26.18" who="#StanisławAlot">Dane dotyczące tego, kto jest dłużnikiem, kto nadpłacił - będzie posiadała kasa chorych. Dokumenty te będą dostarczane razem z informacją, który z płatników to uczynił. Natomiast nie spadnie na kasę chorych konsekwencja, iż w trakcie dochodzenia składki i wyjaśniania danych nie otrzymają one 100% wpłat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#StanisławGrzonkowski">Przechodzimy do rozpatrzenia treści projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#StanisławGrzonkowski">Projekt ustawy nosi tytuł: „o zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym”.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#StanisławGrzonkowski">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie stwierdzam.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#StanisławGrzonkowski">Art. 1 brzmi następująco: „W ustawie z dnia 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, w art. 169c ust. 2 wyrazy: „30 czerwca 1999 r.” zastępuje się wyrazami: „31 grudnia 1999 r.”.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#StanisławGrzonkowski">Czy są uwagi do art. 1? Zgłasza się pan poseł Władysław Szkop.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#WładysławSzkop">Rozmawialiśmy wielokrotnie o przedłużaniu różnych terminów. Zdarzało się tak, iż przedłużaliśmy je potem kilkakrotnie.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#WładysławSzkop">Zrozumiałem, iż głównym problemem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych jest sprawa trzech dni, które stanowią powiększenie iloczynowe. Nie ma regulacji w tym miejscu.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#WładysławSzkop">Proponuję przedłużyć ten termin o jeden rok - do 30 czerwca 2000 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#AnnaKnysok">Uważam, iż termin 31 grudnia jest wystarczający.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#StanisławGrzonkowski">Nie ma innych uwag, w związku z tym przejdziemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#StanisławGrzonkowski">Kto z państwa opowiada się za przyjęciem art. 1 w brzmieniu zaproponowanym przez pana posła Władysława Szkopa?</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#StanisławGrzonkowski">W głosowaniu za przyjęciem wniosku opowiedziało się 9 posłów, 13 posłów było przeciwnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#LechSzymańczyk">Proszę o reasumpcję głosowania, gdyż głosy zostały źle policzone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#StanisławGrzonkowski">Oczywiście głosowanie powtórzymy.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#StanisławGrzonkowski">Kto opowiada się za wersją zaproponowaną przez pana posła Władysława Szkopa?</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#StanisławGrzonkowski">W głosowaniu za przyjęciem opowiedziało się 11 posłów, przeciwnych było - 12, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#StanisławGrzonkowski">Propozycja została odrzucona.</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#StanisławGrzonkowski">Kto opowiada się za propozycją zgłoszoną w druku?</u>
          <u xml:id="u-32.5" who="#StanisławGrzonkowski">W głosowaniu za przyjęciem propozycji opowiedziało się 13 posłów, przeciwnych było 10 posłów, 2 posłów wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że propozycja została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-32.6" who="#StanisławGrzonkowski">Przechodzimy do art. 2, który brzmi: „Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia”.</u>
          <u xml:id="u-32.7" who="#StanisławGrzonkowski">Czy są uwagi do art. 2? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-32.8" who="#StanisławGrzonkowski">Uznaję, iż propozycja została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-32.9" who="#StanisławGrzonkowski">Przechodzę do głosowania nad całością ustawy.</u>
          <u xml:id="u-32.10" who="#StanisławGrzonkowski">Kto opowiada się za przyjęciem całego projektu ustawy?</u>
          <u xml:id="u-32.11" who="#StanisławGrzonkowski">W głosowaniu za przyjęciem całego projektu ustawy opowiedziało się 11 posłów, 9 posłów było przeciwnych, wstrzymało się od głosu 2 posłów.</u>
          <u xml:id="u-32.12" who="#StanisławGrzonkowski">Projekt ustawy w całości został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-32.13" who="#StanisławGrzonkowski">Pozostało nam wybranie posła sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-32.14" who="#StanisławGrzonkowski">Proponuję, aby posłem sprawozdawcą został pan poseł Zbigniew Szymański.</u>
          <u xml:id="u-32.15" who="#StanisławGrzonkowski">Czy są uwagi? Nie stwierdzam.</u>
          <u xml:id="u-32.16" who="#StanisławGrzonkowski">Na posła sprawozdawcę został wybrany pan poseł Zbigniew Szymański.</u>
          <u xml:id="u-32.17" who="#StanisławGrzonkowski">Dziękuję wszystkim za obecność i udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji Zdrowia.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>