text_structure.xml 62.1 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełTadeuszWrona">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Jedynym punktem obrad jest rozpatrzenie poselskiego projektu ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. W tematykę tę wprowadzi obecnych poseł Czesław Fiedorowicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełCzesławFiedorowicz">Do przedłożonego wcześniej projektu ustawy chciałbym wnieść autopoprawkę, ostatecznie uzgodnioną z wiceministrem Waldemarem Manugiewiczem, który w sprawie tej ustawy zajmował stanowisko z ramienia rządu.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełCzesławFiedorowicz">Oto treść autopoprawki: I. Po art. 7 dodaje się art. 7a w następującym brzmieniu: „Art. 7a ust. 1. Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, dokonujące sprzedaży na targowisku, zwalnia się z zastrzeżeniem ust. 2 od podatku od nieruchomości przypadającego od nieruchomości albo obiektów budowlanych nie złączonych trwale z gruntami, w których dokonują sprzedaży, położonych na terenie targowiska. Ust. 2. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 nie dotyczy osób i jednostek, które są właścicielami (współwłaścicielami), użytkownikami wieczystymi (współużytkownikami wieczystymi) gruntów położonych na terenie targowiska oraz osób i jednostek prowadzących targowiska na gruntach stanowiących własność skarbu państwa lub gminy.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełCzesławFiedorowicz">II. Traci moc ustawa z dnia 1 sierpnia 1997 r. o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. nr 107 poz. 689/”,</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełHenrykGoryszewski">Zgłaszam wniosek formalny o przerwanie posiedzenia i odłożenie go do godzin wieczornych. Poprawka jest bowiem zredagowana w tak skomplikowany sposób, że ewentualne zajęcie stanowiska wymaga gruntownego zapoznania się z odczytaną propozycją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełEugeniuszKłopotek">Sądzę, że jednak powinniśmy obecnie zająć się przedkładaną autopoprawką, gdyż w godzinach popołudniowych rozpoczyna się plenarne posiedzenie Sejmu i mogą być kłopoty z zebraniem odpowiedniej liczby posłów. Później zaś mamy spotkanie opłatkowe.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełEugeniuszKłopotek">Myślę, że w tej sytuacji powinniśmy pozwolić posłowi Fiedorowiczowi na uzasadnienie odczytanej autopoprawki. W rzeczywistości, z redakcyjnego punktu widzenia, jest to poprawka bardzo prosta. Konkludując uważam, iż powinniśmy kontynuować rozpoczęte posiedzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełHenrykGoryszewski">Pamiętać należy, że po uchwaleniu ustawy liczy się jej tekst, a nie wcześniejsze uzasadnienie. Natomiast bez tekstu proponowanej poprawki, a nie został on dostarczony posłom, nie mogę decydować o jej przyszłym losie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełHelenaGóralska">Popieram wniosek przedstawiony przez posła Goryszewskiego, gdyż rzeczywiście nie możemy uchwalać przepisów „ze słuchu”. Uważam, że każdy poseł powinien otrzymać tekst odczytanej autopoprawki.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełHelenaGóralska">Natomiast sądzę, że poseł Fiedorowicz powinien obecnie uzasadnić przedkładaną propozycję co pozwoli nam, gdy już otrzymamy tekst, na właściwe ustosunkowanie się do poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełFranciszekPotulski">Uważam, że jednak ważne jest wysłuchanie uzasadnienie, tak jak to powiedziała poseł Góralska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełTadeuszWrona">Myślę, że warto rozważyć możliwość kontynuowania przez posła Fiedorowicza wyjaśnień dotyczących poprawki. W tym czasie sekretariat Komisji powieliłby tekst. Byłoby to rozwiązanie kompromisowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełHenrykGoryszewski">Ponawiam wniosek o przerwanie posiedzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełStanisławStec">Popieram wniosek posła Goryszewskiego. Uważam bowiem, że nie można w takim pośpiechu i bez powielonego tekstu uchwalać regulacji podatkowych. Uważam też, że niezbędne jest przedłożenie Komisji opinii samorządu kupieckiego, sporządzonej w kontekście proponowanej zmiany przepisu. Proszę też o przedłożenie posłom opinii przygotowanej przez Komisję Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Uważam, że bez tych dokumentów nie możemy decydować o proponowanej zmianie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełTadeuszWrona">Przypominam, że Sejm zdecydował o skierowaniu tego projektu do Komisji Finansów Publicznych oraz do Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełWiesławWoda">Mam przed sobą stenogram z plenarnych obrad Sejmu. Z dokumentu tego wynika, że zgłaszane były wnioski o skierowanie projektu ustawy również do Komisji Małych i Średnich Przedsiębiorstw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełHelenaGóralska">Propozycja ta została jednak odrzucona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełWiesławWoda">Jeżeli tak było, to brak jest szczegółowych informacji w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełTadeuszWrona">Raz jeszcze chcę zaakcentować, że Sejm w głosowaniu odrzucił wniosek o skierowanie projektu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych do Komisji Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Przypominam, że był to wniosek zgłoszony przez posła Grabowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełDariuszGrabowski">Rzeczywiście, to ja byłem wnioskodawcą i muszę powiedzieć, że wniosek ten spowodował bardzo emocjonalną dyskusję, którą przerwał pan marszałek, uniemożliwiając praktycznie jej dokończenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełTadeuszWrona">Czy są jeszcze jakieś inne propozycje lub uwagi? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PosełTadeuszWrona">W takiej sytuacji chciałbym się zorientować, czy posłowie są skłonni przyjąć zaproponowane przeze mnie kompromisowe rozwiązanie, w myśl którego poseł Fiedorowicz kontynuowałby prezentację swojej propozycji zaś sekretariat Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej powieliłby w ciągu kilku minut tekst autopoprawki.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PosełTadeuszWrona">W swojej, jak zaznaczyłem kompromisowej propozycji, starałem się połączyć trzy, zgłoszone przez posłów wnioski formalne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełStanisławStec">Przypominam, że poseł Goryszewski zgłosił wniosek formalny o przerwanie obrad, a zatem propozycja ta powinna zostać przegłosowana, jako najdalej idąca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełTadeuszWrona">W takiej sytuacji przystępujemy do głosowania. Kto jest za tym, aby przerwać obecne posiedzenie, a dalsze obrady przełożyć na godziny wieczorne?</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PosełTadeuszWrona">Za przyjęciem tego wniosku opowiedziało się 21 posłów, nikt nie był przeciwny, 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PosełTadeuszWrona">Ponieważ posłowie w głosowaniu zadecydowali o przerwaniu obrad, zawieszam posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PosełTadeuszWrona">Wznawiamy obrady połączonych Komisji. Proszę, aby poseł sprawozdawca Czesław Fiedorowicz zreferował autopoprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełCzesławFiedorowicz">Na wstępie muszę przeprosić za to, iż posłowie w trakcie porannych obrad nie otrzymali na piśmie propozycji autopoprawki, co spowodowało spore zamieszanie.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PosełCzesławFiedorowicz">Obecnie postaram się krótko i jasno uzasadnić, dlaczego wniosłem autopoprawkę oraz zreferować jej elementy, w których różni się ona od pierwotnego przepisu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PosełCzesławFiedorowicz">Otóż zamysłem obecnego stanu prawnego było zlikwidowanie tzw. podwójnego opodatkowania, tzn. zlikwidowanie jednoczesnego opodatkowania podatkiem od nieruchomości i opłatą targową. W praktyce zamysł ten zawiódł i okazało się, że nie ma możliwości pobierania opłaty targowej od tzw. nietrwałych obiektów, lokalizowanych na gminnych targowiskach a przypominam, że obiekty tego typu stanowią 80–90% wszystkich obiektów na targowiskach całej Polski.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#PosełCzesławFiedorowicz">Jak to już zaznaczyłem w pierwszej fazie naszych dzisiejszych obrad, propozycja przedkładanej autopoprawki uzgodniona została z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Finansów, Waldemarem Manugiewiczem. Proponowana zmiana idzie w kierunku poprawy istniejącego stanu prawnego. Zawarta ona została w nowym art. 7a.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#PosełCzesławFiedorowicz">Myślę, że wdrożenie tej propozycji doprowadzi do takiej sytuacji, że w tych gminach, w których na zasadach określonych prawem, pobierane są opłaty targowe, powinności te nadal będą egzekwowane, a ich wysokość uzależniona zostanie od adekwatnej do miejscowych realiów decyzji rady gminy.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#PosełCzesławFiedorowicz">Chciałbym jeszcze dodać, że opłata targowa jest świadczeniem o charakterze powszechnym, stosowanym nie tylko w Polsce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełTadeuszWronaAWS">Dziękuję za prezentację autopoprawki. Obecnie otwieram dyskusję, myślę że posłowie zechcą kierować pytania zarówno do posła Fiedorowicza, jak i do wiceministra Manugiewicza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełStanisławStec">Proszę o wyjaśnienie czy nowelizacja, która została dokonana w dniu 1 lipca 1997 r. przywraca ten stan prawny, który obowiązywał do końca 1996 r. Jeżeli tak jest istotnie oznacza to, że możliwe byłoby pobieranie opłat targowych, wówczas gdy handlujący na targowisku nie płacił podatku od nieruchomości, czyli nadal byłoby możliwe pobieranie opłaty targowej od osoby handlującej na targowisku, a nie płacącej podatku od nieruchomości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełTadeuszWrona">Proszę, aby przedstawiciel rządu ustosunkował się do pytania postawionego przez posła Steca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówWaldemarManugiewicz">Oczywiście ta nowelizacja, która weszłaby w życie od 1 stycznia 1998 r. przywróciłaby stan prawny, jaki obowiązywał do końca 1996 r. Mówiąc „nowelizacja” mam na myśli zmianę z lipca 1997 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełTadeuszWrona">Czy są dalsze pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełHelenaGóralska">Przepraszam, ale nie zrozumiałam wyjaśnienia przedstawionego przez wiceministra Manugiewicza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełTadeuszWrona">Pan minister proszony jest o uzupełnienie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PodsekretarzstanuWaldemarManugiewicz">Poseł Stec zapytał czy zasady, jakie obowiązywały w zakresie podatku od nieruchomości oraz w zakresie opłaty targowej do końca 1996 r., obowiązywałyby dokładnie w takiej samej formie od dnia 1 stycznia 1998 r.? W swoje odpowiedzi potwierdziłem te przypuszczenia, bowiem nowelizacja, o której mówił poseł Stec w istocie oznaczała przywrócenie tych rozwiązań, które obowiązywały do końca 1996 r. Natomiast obecnie przedkładana nowelizacja wprowadziłaby odmienne regulacje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełHenrykGoryszewski">Rozumiem, że zasadą ustawy, która podlega zmianie łącznie z nowelą z lipca 1996 r., jest płacenie podatku od nieruchomości. Natomiast płatnicy, wnoszący z innych tytułów opłatę targową, jeżeli są płatnikami podatku od nieruchomości, zwolnieni są z opłaty targowej. Wynika to z regulacji zawartych w art. 16. Chcę jeszcze wyjaśnić, że mówię o aktualnym stanie prawnym. Czyli ktoś, kto prowadzi kiosk na targowisku nie złączony w sposób trwały z gruntem, zgodnie z art. 2 płaci podatek od nieruchomości. Natomiast po to, aby tenże właściciel kiosku nie płacił podwójnie, czyli nie musiał wnosić opłaty targowej i podatku od nieruchomości, art. 16 zwalniał go od tejże opłaty targowej.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PosełHenrykGoryszewski">Z kolei teraz przeszlibyśmy na układ odwrotny. Oznaczałoby to, że zasadą jest wnoszenie opłaty targowej, zatem, aby uniknąć podwójnego opodatkowania tych, którzy płacą opłaty targowe, zwalnia się od podatku od nieruchomości. Czy dobrze zrozumiałem istotę omawianych przepisów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuWaldemarManugiewicz">Rozwiązanie, o którym mówił poseł Goryszewski, zgodnie z którym wszyscy handlujący na targowisku, płacący podatek od nieruchomości, zwolnieni byliby od opłaty targowej, weszłoby w życie od dnia 1 stycznia 1998 r. na mocy nowelizacji z lipca 1997 r. Identyczne rozwiązanie obowiązywało też do końca 1996 r.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PodsekretarzstanuWaldemarManugiewicz">Natomiast 1997 r. podporządkowany był już odmiennym zasadom. Polegały one na tym, że opodatkowanie w 1997 r. osób handlujących na targowiskach było inne niż to, które obowiązywało do końca 1996 r. i inne niż to, które ewentualnie miałoby miejsce po dniu 1 stycznia 1998 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełHenrykGoryszewski">Oznacza to, że źle sformułowałem swoją wypowiedź. Wobec tego czuję się zobowiązany do ponownego sprecyzowania pytania. Chciałem bowiem zapytać nie o obecny stan prawny, ale o te regulacje, które zawarte zostały w ustawie z dnia 12 stycznia 1992 r. o podatkach i opłatach lokalnych, w brzmieniu aktualnym czyli tym, które podlegały próbie naszej nowelizacji.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PosełHenrykGoryszewski">Przepisy wymienionej ustawy weszłyby w życie z dniem 1 stycznia 1998 r. W myśl tych przepisów w sytuacji, gdy ktoś opłacałby podatek od nieruchomości na targowisku, nie wnosiłby już opłaty targowej. Czyli podstawą zaprezentowanej regulacji jest opłata od nieruchomości, natomiast obecnie chcemy „odwrócić” to wszystko tak, aby w efekcie podstawą była opłata targowa. Gdyby zatem ktoś wnosił opłatę targową już nie musiałby opłacać podatku od nieruchomości. Czy tak należy rozumieć te propozycje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PodsekretarzstanuWaldemarManugiewicz">Taka jest istota całej sprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosełWłodzimierzPuzyna">Jest w tym wszystkim jeden bardzo istotny element, gdyż proponowana nowela rozszerza klasę opodatkowanych podmiotów. Pojawiają się bowiem „obiekty budowlane nie złączone trwale z gruntem”.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PosełWłodzimierzPuzyna">W poprzednim stanie prawnym owe obiekty nie podlegały podatkowi od nieruchomości. Myślę, że właśnie o te obiekty toczy się cała ta bitwa. Istotą sprawy jest bowiem zaklasyfikowanie obiektów nie związanych trwale z gruntem do kategorii przedmiotów opodatkowanych podatkiem od nieruchomości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełStanisławStec">Chciałbym nawiązać do tego, co przed chwilą powiedział poseł Puzyna. Otóż do końca 1996 r. obiekty trwale oraz nietrwale związane z gruntem były opodatkowane podatkiem od nieruchomości i zwolnione były od opłaty targowej.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PosełStanisławStec">Natomiast zgodnie z nowelizacją przeprowadzoną w 1996 r., obiekty nietrwale związane z gruntem zostały obciążone opłatą targową. Wobec tego obiekty te zostały opodatkowane w sposób podwójny. Z kolei nowelizacja z dnia 1 lipca 1997 r. zmierzała do likwidacji tegoż podwójnego opodatkowania od dnia 1 stycznia 1998 r. Przyjęte zostało tak długie vacatio legis, aby nie burzyć gminnych budżetów.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PosełStanisławStec">Natomiast propozycja przedłożona przez posła Fiedorowicza zmierza do zlikwidowania podatku od nieruchomości, którego roczna stawka w maksymalnym wymiarze wynosi 10 zł 84 gr od m2. Przywrócona zaś zostałaby opłata targowa, która może wynieść dziennie nawet 344 zł. Jest to kwota bardzo znaczna i niejednemu właścicielowi małego obiektu handlowego nie uda się utargować jej w ciągu całego dnia.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#PosełStanisławStec">Wprowadzając takie opodatkowanie możemy nader skutecznie zlikwidować „handel rodzinny” prowadzony na gminnych targowiskach. Na przykład w Poznaniu już tak się dzieje. Tam bowiem wydzierżawiono dużej handlowej firmie duńskiej pawilon za cenę 2 zł 75 gr za m2. Dzierżawa ta została zawarta na 30 lat. W chwili obecnej firma ta stanowi wielką konkurencję dla drobnych kupców.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#PosełStanisławStec">W związku z tym wnoszę, aby przed rozpatrzeniem tego projektu ustawy zasięgnąć opinii samorządu kupców. Nie powinniśmy w takim, jak obecnie trybie ustalać podatków i nakładać nowych opłat bez wysłuchania zdania tych, którzy mają być opodatkowani.</u>
          <u xml:id="u-34.5" who="#PosełStanisławStec">Zatem zgłaszam wniosek formalny o to, aby prezydia Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji Finansów Publicznych wystąpiły o opinię kupców oraz aby zaprosiły przedstawicieli samorządu tychże kupców na następne posiedzenie połączonych Komisji tak, aby umożliwić im wypowiedzenie się na temat przedkładanego dzisiaj projektu.</u>
          <u xml:id="u-34.6" who="#PosełStanisławStec">Ponadto mamy dzisiaj już 17 grudnia, przed nami jest jeszcze II czytanie projektu ustawy, a zatem trzeba się poważnie zastanowić, czy są jakiekolwiek szanse na to, że ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 1998 r. W moim przekonaniu, jest to czysta abstrakcja, gdyż musimy się jeszcze liczyć z opinią Senatu a także z tym, że prezydent musi mieć 30 dni na podpisanie ustawy.</u>
          <u xml:id="u-34.7" who="#PosełStanisławStec">Poza tym w ustawie nie można zapisać, że traci moc jakaś nowelizacja, można natomiast zaznaczyć, że skreśla się art. 16 ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosełCzesławFiedorowicz">Raz jeszcze spróbuję przedstawić kilka nader istotnych kwestii, które do tej pory nie zostały poruszone w poselskich wypowiedziach. Uważam mianowicie, że na omawiany problem trzeba spojrzeć nie tylko w wymiarze Poznania i Warszawy, ale z punktu widzenia całej Polski.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PosełCzesławFiedorowicz">Cały problem wziął się z tego, że nawet najbardziej prymitywne stoiska składające się z dwóch lub czterech ścian i jakiegoś dachu, wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego uznane zostały za obiekty budowlane, od których może być pobierany podatek od nieruchomości. To właśnie stanowiło podstawę do wniesienia przedkładanej dzisiaj zmiany.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PosełCzesławFiedorowicz">Przypominam ponadto, że każda osoba wnosząca podatek od nieruchomości, użytkująca teren gminy lub skarbu państwa, musi płacić czynsz dzierżawny czy też stawkę najmu. To nie jest tak, że kupiec płaci wyłącznie podatek od nieruchomości albo opłatę targową. Pamiętać bowiem należy, że kupiec płacący podatek od nieruchomości opłaca również koszt najmu obiektu.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#PosełCzesławFiedorowicz">Przy zachowaniu proponowanych nowelizacją lipcową przepisów, w zasadzie urzędnicy w gminie mogliby w sposób zgoła niepohamowany ustalać wysokość stawek czynszu dzierżawnego na poszczególne obiekty. Myślę, że większość samorządów wie o tym, że opłaty targowe ustalane są na mocy uchwały rady gminy. Z tego wniosek, że rada gminy funkcjonująca np. w Poznaniu, działa przeciwko swoim podmiotom, czyli kupcom. Być może podobnie jest jeszcze w Warszawie. Jednak wszyscy ci, którzy podejmują takie działania, są straceńcami, zwłaszcza w sytuacji, gdy w roku przyszłym czekają nas wybory samorządowe, a więc w grę wchodzą także jeszcze i względy polityczne.</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#PosełCzesławFiedorowicz">Natomiast wdrożenie przedkładanej dzisiaj propozycji spowoduje, że dochody gmin utrzymane zostaną na dotychczasowym poziomie lub też w niewielkim stopniu ulegną zmniejszeniu, gdyż generalnie w zakresie dochodowości targowisk odnotowuje się regres. Taka sytuacja kształtuje się w różnych częściach kraju.</u>
          <u xml:id="u-35.5" who="#PosełCzesławFiedorowicz">Gdyby zatem niezmieniony przepis wszedł w życie od dnia 1 stycznia, to praktycznie powszechną stałaby się zasada płacenia podatku od nieruchomości. Jednocześnie gminy zostałyby zmuszone do zawierania umów najmu lub umów dzierżawnych, zwiększonych o 22% VAT. Dopiero takie rozwiązanie pozwoliłoby na zachowanie dotychczasowego poziomu dochodów gmin. Pamiętać bowiem trzeba, że od każdej umowy odprowadzić trzeba 22% VAT, o czym tutaj się nie mówiło. Wdrożenie tej zasady w dotkliwy sposób uderzyłoby w kupców i ich finanse.</u>
          <u xml:id="u-35.6" who="#PosełCzesławFiedorowicz">Zatem lipcowa nowelizacja w rzeczywistości wcale nie ochrania interesów kupców.</u>
          <u xml:id="u-35.7" who="#PosełCzesławFiedorowicz">Poseł Stec powiedział przed chwilą, iż czasami samorządowcy podejmują złe decyzje. Przypominam zatem, że ta regulacja, która miała wejść w życie od dnia 1 stycznia 1998 r., zachęcałaby przeciwników kupców właśnie do podejmowania złych decyzji. Jeżeli na terenie gminy znajduje się targowisko nie przynoszące wpływów finansowych, to wówczas ta sama gmina szukając dochodów, może utworzyć inne targowisko. Myślę, że zakładanie supermarketów w istocie nie interesuje gmin, gdyż z tej racji nie uzyskują one dochodów, natomiast dobrze prosperujące targowiska zwiększają wpływy do gminnych kas. Nikt zatem nie będzie zabijał kury znoszącej złote jajka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełStanisławKracik">Na wstępie chciałbym skomentować wypowiedź posła Steca. Myślę, że nie trzeba badać co myślą ci, którzy mają płacić wyższe podatki. Odpowiedź jest bowiem znana z góry, myślą oni mianowicie, że wolą wnosić niższe podatki. Tak jest na całym świecie.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PosełStanisławKracik">Natomiast zastanawiam się, czy ta regulacja rzeczywiście pozwoli ściągnąć pieniądze, wytwarzane w sferze środków publicznych. Jeżeli pieniądze gminne są pieniędzmi publicznymi, to tym samym rozumiem, że powiększamy strumień pieniędzy publicznych.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PosełStanisławKracik">Obawiam się jednak, że opłacalność działania targowisk ma wybitnie regionalny charakter, że jest w tym wszystkim swojego rodzaju koniunkturalność i dominują partykularne interesy. Na opłacalność prowadzenia różnego rodzaju działalności handlowej mają też wpływ, co jest nie bez znaczenia, pory roku. A zatem mówienie, że gminy poprzez wysoką opłatę targową „wykończą” handel, jest założeniem bardzo mało prawdopodobnym.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#PosełStanisławKracik">W trakcie obrad plenarnych Sejmu mówiłem już o tym, że mamy do czynienia z dwustronnym lobbingiem. Każda strona przedstawia swoje argumenty i wylewa własne żale twierdząc, że jest niszczona i okradana.</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#PosełStanisławKracik">W kontekście tych uwag stwierdzam, że przedkładana poprawka, uzgodniona z Ministerstwem Finansów, jest propozycją bardzo racjonalną. Pozwala ona na „ucieczkę” od niefortunnego orzeczenia NSA, o którym już była mowa i na odejście od nieegzekwowalnego w praktyce podatku od nieruchomości należnego od obiektów w sposób nietrwały związanych z gruntem, na rzecz opłaty targowej. Jeżeli jednak mamy do czynienia z obiektem targowym, w sposób trwały związanym z gruntem, to wówczas sytuacja jest w pełni jasna, gdyż obiekt ten traktowany jest na równi z innymi nieruchomościami tego typu.</u>
          <u xml:id="u-36.5" who="#PosełStanisławKracik">W sumie opowiadam się za przyjęciem przedłożenia mając również na względzie oficjalne stanowisko w tej kwestii podpisane przez premiera. Właśnie premier sugerował, że nie byłoby dobre pozostawienie pierwotnego rozwiązania. Ponadto mamy w tej sprawie akceptację rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosełMarekOlewiński">Chciałbym zwrócić uwagę na fakt, iż podatek od nieruchomości w dochodach gmin stanowi bardzo znaczącą kwotę, natomiast opłata targowa nie jest pokaźna. Mówię to jako radny Włocławka i mam w tym zakresie pewne doświadczenie.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PosełMarekOlewiński">Wydaje mi się, że w interesie gminy leży objęcie jak największej liczby podmiotów obowiązkiem płacenia podatku od nieruchomości. Natomiast ściągalność tego podatku - moim zdaniem - jest wtórną kwestią i zależy od zorganizowania sprawnego systemu egzekucji należnych podatków.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#PosełMarekOlewiński">Chcę też powiedzieć, że istotnie jest niedopuszczalne, aby jakiś podmiot płacił podwójnie, tzn. aby wnosił podatek od nieruchomości i opłatę targową. W tym kontekście zachowanie stanu prawnego z 1996 r. jest korzystne zarówno dla gmin, jak i dla tych, którzy mieliby płacić dwa podatki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosełEugeniuszKłopotek">Ponieważ poseł Kracik w zasadzie powiedział już to, co chciałem przedstawić w swojej wypowiedzi, ograniczę się wyłącznie do pewnej sugestii. Myślę mianowicie, że gdyby miał zostać zaakceptowany art. 7a, to należałoby nieco zmienić styl proponowanego zapisu, gdyż w swojej obecnej formie nie jest on dość czytelny.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PosełEugeniuszKłopotek">W myśl mojej propozycji artykuł ten brzmiałby w sposób następujący: „Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, które dokonują sprzedaży na targowiskach w nieruchomościach albo w obiektach budowlanych związanych trwale z gruntem, są z zastrzeżeniem ust. 2 zwolnione z uiszczenia podatku od nieruchomości”. W moim odczuciu taka treść byłaby czytelniejsza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosełHenrykGoryszewski">W tym momencie znów będę zmuszony prosić o zrobienie przerwy w obradach. W sytuacji bowiem, gdy się tak manipuluje treścią trzeba ją mieć na piśmie. Inaczej nie da się porządnie zredagować przepisów.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PosełHenrykGoryszewski">Przechodzę do drugiej uwagi. Otóż jestem skłonny zaprosić na posiedzenie Komisji pana Jerzego Boksznajdera, znanego skądinąd panu posłowi Wronie, który udowodni, iż teza, że supermarket nie przynosi dochodów gminie, nie jest prawdziwa. Nie trzeba szukać daleko stosownego przykładu. Otóż na terenie podwarszawskich Ząbek funkcjonuje supermarket Makro-Cash, będący jedną z najbardziej opłacalnych inwestycją w tej miejscowości. Rozmawiałem na ten temat z panem Jerzym Boksznajderem w ubiegłym miesiącu. Natomiast w trakcie dzisiejszego posiedzenia padła uwaga, że targowiska przynoszą gminie zyski, czego nie można powiedzieć o supermarketach.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#PosełHenrykGoryszewski">Przechodzę do trzeciej uwagi. Otóż najgorszą rzeczą, jaka może się trafić przy pisaniu przepisów, jest pośpiech. W ciągu ostatniego miesiąca w Komisji Finansów Publicznych kilkakrotnie doświadczyliśmy skutków tego pośpiechu. Tak było wówczas, gdy dostawaliśmy bardzo źle przygotowane projekty dotyczące kolei, dróg i cen. Trzeba później do tych przepisów powracać i je korygować. Myślę, że na przykład ustawa o przedsiębiorstwie Polskie Koleje Państwowe będzie „ratowana” przez Senat.</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#PosełHenrykGoryszewski">Wydaje mi się, że w sytuacji, gdy wprowadzimy art. 7a, zmiany w art. 7 oraz w art. 16 staną się bezprzedmiotowe. Myślę jednak, iż tymi kwestiami zajmie się Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu, a zatem nie będę w chwili obecnej formułował ostatecznej oceny.</u>
          <u xml:id="u-39.4" who="#PosełHenrykGoryszewski">Natomiast pozostaje otwarta jeszcze jedna kwestia. Otóż przed nami jest jeszcze II czytanie tej ustawy. W najlepszym wypadku odbędzie się ono jutro. A zatem należy się zastanowić, kiedy ustawa znajdzie się w Senacie, skoro w tym roku Senat już się nie będzie zbierał. A zatem obecne spory są bezprzedmiotowe, gdyż ustawa może być uchwalona dopiero po dniu 1 stycznia 1998 r.</u>
          <u xml:id="u-39.5" who="#PosełHenrykGoryszewski">Zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego, potwierdzonego następnie orzecznictwem różnych sądów nie wolno, aby ustawy podatkowe wchodziły z retroakcją, czyli z mocą wsteczną. Ponadto Trybunał Konstytucyjny wymaga jeszcze stosownego vacatio legis, aby podatnicy mogli wkalkulować nowy porządek podatkowy. W tej sytuacji obecny pośpiech jest zupełnie bezprzedmiotowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosełWiesławWoda">Przygotowując się do I czytania obecnie omawianej ustawy, zapoznałem się dokładnie z protokółami z obrad Sejmu poprzedniej kadencji. Wówczas to, ci sami co dzisiaj posłowie, przedstawiali argumenty pro i kontra. Argumenty te prawie w niczym nie odbiegały od tych, które prezentowane są na obecnym posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PosełWiesławWoda">W związku z tym mam pytanie do posła wnioskodawcy, czy pokusił się o wyliczenie, jakie będzie obciążenie finansowe kupca, w porównywalnym okresie i na porównywalnym obszarze, płacącego podatek od nieruchomości i kupca wnoszącego opłatę targową?</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PosełWiesławWoda">Oczywiście przyznaję, że bardzo ważny jest interes gminy i jej dochody, jednak trzeba pamiętać o tym, że na targowiskach kupują przede wszystkim osoby o najniższych dochodach, a zatem ich możliwości finansowe także trzeba brać pod uwagę.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#PosełWiesławWoda">Chciałbym też powiedzieć, że wprowadzanie już trzeciej zmiany tej samej ustawy w ciągu jednego roku i to w II połowie grudnia, wydaje się nietrafionym pomysłem. Z wy-mienionych powodów uważam, iż w życie powinna wejść ustawa uchwalona w poprzedniej kadencji Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PosełMirosławSekuła">Chciałbym poprzeć wypowiedź posła Kracika. Ponadto muszę powiedzieć, że poseł Stec usiłuje konflikt lokalny załatwić ustawą obejmującą cały kraj. Jest to w moim przeświadczeniu zła praktyka ustawodawcza. Nie ma bowiem możliwości zażegnywania lokalnych konfliktów poprzez zmianę prawa, które ma obowiązywać na terenie całego kraju.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PosełMirosławSekuła">Dziwi mnie też, że każdy usiłuje „grzebać” w ustawie o opłatach i podatkach lokalnych, podczas gdy sprawa ta powinna pozostać w rękach samorządów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PosełWłodzimierzPuzyna">Myślę, że najważniejsze w tej sytuacji jest sformułowanie odpowiedzi o wymiarze systemowym. Otóż trzeba wyraźnie powiedzieć, jaka jest różnica pomiędzy tym systemem, który będzie funkcjonował bez wprowadzenia proponowanej dzisiaj nowelizacji a tym, który będzie obowiązywał wówczas, gdy nowelizacja zostanie zaakceptowana przez posłów.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PosełWłodzimierzPuzyna">Trzeba sobie zdawać sprawę, że kupiec będzie płacił tyle samo albo i więcej, gdy do nowelizacji nie dojdzie, gdyż gmina ma na niego „bat”, biorąc od niego podatek od nieruchomości i czynszem wyrównując sobie ewentualne straty. Przy czym trzeba pamiętać, że w grę wchodzi jeszcze trzeci partycypant, o czym milczy minister Manugiewicz, czyli skarb państwa zabierający 2% podatku VAT.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#PosełWłodzimierzPuzyna">W istocie ta nowelizacja, która ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 1998 r. obciąża dodatkowo kupca bardziej niż poprzednio. Przecież gmina musi „wyjść na swoje”, państwo zaś spokojnie pobierze sobie 22% VAT, kupiec natomiast zapłaci po prostu więcej. Cała manipulacja twierdzę, że była to manipulacja przedwyborcza, polegała na tym, iż obiecano kupcom mniejsze obciążenia podatkowe przy przejściu z opłaty targowej na podatek od nieruchomości, a jest to oczywista nieprawda.</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#PosełWłodzimierzPuzyna">Trzeba się też zastanowić, jaka jest istotna różnica pomiędzy tymi dwoma systemami. Otóż koszt poboru i komplikacje proceduralne wynikające z trybu tegoż poboru, w obecnym stanie prawnym przed nowelizacją, którą dzisiaj proponujemy, jest znacznie bardziej skomplikowany. Sama procedura poboru podatku od nieruchomości wymaga mnóstwa dokumentów oraz decyzji, co z kolei wymusza konieczność zatrudnienia większej liczby urzędników. Pobór czynszu oraz ustalenie go na zasadzie umowy, także wymaga uruchomienia całej procedury biurokratycznej. Pamiętać trzeba, że w tym przypadku decyduje urzędnik, a nie rada gminy, gdyż umowę podpisuje się po rozmowie pomiędzy urzędnikiem a kupcem. Wobec tego wydaje się kupca na pastwę urzędników, w tym stanie prawnym, który jest dzisiaj.</u>
          <u xml:id="u-42.4" who="#PosełWłodzimierzPuzyna">Natomiast różnica pomiędzy obecnie funkcjonującym rozwiązaniem, a proponowaną nowelizacją, jest taka, że przy opłacie targowej decyzję wydaje się bez skomplikowanej procedury, a egzekucja jest tania, gdyż w grę wchodzi inkaso, co powoduje wręcz minimalizację biurokratycznych czynności. W efekcie kupiec płaci praktycznie tyle samo, co obecnie albo nawet mniej.</u>
          <u xml:id="u-42.5" who="#PosełWłodzimierzPuzyna">Jeżeli z kolei gmina zauważy, że targowisko zaczyna chylić się ku upadkowi może szybką, systemową decyzją rozwiązać problem opłaty targowej. Natomiast przy wprowadzaniu korekty w umowach dzierżawnych oraz w umowach o podatku od nieruchomości, należy się liczyć z nader skomplikowaną procedurą, co już starałem się udokumentować we wcześniejszej fazie swojej wypowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-42.6" who="#PosełWłodzimierzPuzyna">W sumie wprowadzenie proponowanej dzisiaj nowelizacji w efekcie pozwoli gminie na szybsze reagowanie w razie zmieniającej się sytuacji. Zyskują na tym również przeciążone sądy, gdyż jestem skłonny pójść o zakład, że w przypadku wprowadzenia podatku od nieruchomości i czynszu dzierżawnego, liczba spraw spornych, wnoszonych do sądów, będzie znacznie większa.</u>
          <u xml:id="u-42.7" who="#PosełWłodzimierzPuzyna">Na zakończenie trzeba zatem postawić pytanie, czy opowiemy się za prostym systemem, czy też za drogim systemem biurokratycznym, obciążającym zarówno kupca jak i gminę, który daje państwu 22% VAT. Nie wiem jednak, czy jest to znacząca suma w skali budżetu państwa, myślę jednak, że tak nie jest.</u>
          <u xml:id="u-42.8" who="#PosełWłodzimierzPuzyna">To jest właśnie przedmiot naszej dzisiejszej dyskusji i przedmiot ewentualnego rozstrzygnięcia. Jako Komisja Finansów Publicznych powinniśmy spojrzeć na tę kwestię w takim właśnie kontekście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PosełHenrykGoryszewski">W całej dotychczasowej dyskusji przewija się ów mityczny problem VAT, zatem proszę o wyjaśnienie od czego płaci się ten podatek w omawianej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PosełWłodzimierzPuzyna">W tym przypadku VAT opłaca się od czynszu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PosełHenrykGoryszewski">A w takim razie, skoro w miejsce podatku od nieruchomości wejdzie opłata targowa, to już czynszu nie będzie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PosełWłodzimierzPuzyna">Oczywiście wówczas czynszu nie będzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PosełHenrykGoryszewski">Pan poseł utrzymuje, że nie będzie czynszu, ale nie wiem, gdzie zasada ta została zapisana. Wydaje mi się, że w tej spornej kwestii tylko jeden argument systemowy może być przekonujący. Zaraz postaram się go przedstawić przez omówienie określonej sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#PosełHenrykGoryszewski">Otóż wówczas, gdy praktykowane będzie pobieranie na targowisku opłat od nieruchomości będziemy mieli do czynienia z dwiema kategoriami handlujących. Jedni którzy nie mają żadnego obiektu na placu targowym, będą wnosić wyłącznie opłatę targową, ale będą i tacy, którzy uiszczać będą opłatę od nieruchomości. Skoro wysokość tych opłat jest zróżnicowana, to w rzeczywistości będziemy mieli do czynienia z dwiema kategoriami handlujących na tym samym placu.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#PosełHenrykGoryszewski">Natomiast wprowadzenie opłaty targowej usuwa tę nierówność. Prawdopodobnie nadal też będą funkcjonować czynsze dzierżawne lub czynsze najmu, płacone przez tych którzy będą korzystali z pomieszczeń należących do gminy. Nie ma zatem potrzeby, aby mówić, że sytuacja ukształtuje się w inny sposób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PosełStanisławStec">Najpierw chciałbym się odnieść do wypowiedzi posła Sekuły i wyjaśnić, że podłożem lipcowej nowelizacji wcale nie był żaden konflikt lokalny, jak to pan poseł sugerował. Nowelizacja ta natomiast została wprowadzona po to, aby uniknąć podwójnego opodatkowania. Tylko dlatego ustawa została zmieniona.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#PosełStanisławStec">Czuję się zobowiązany odpowiedzieć także posłowi Puzynie, który stwierdził, że zmiany w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych miały znamiona przedwyborczej manipulacji. Otóż wyjaśniam, że jest to błędne odczucie, a osobiście zaś staram się takimi sprawami nigdy nie zajmować. Nowelizacja tak oceniona przez posła Puzynę miała na celu, co już powiedziałem wcześniej, zlikwidowanie podwójnego opodatkowania osób handlujących na targowiskach.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#PosełStanisławStec">Natomiast nie mogę się zgodzić z prezentowanym tu twierdzeniem, że bez wprowadzenia proponowanej nowelizacji kupcy będą zmuszeni wnosić wyższe opłaty, niż ma to miejsce obecnie. Postaram się to zaraz udowodnić.</u>
          <u xml:id="u-48.3" who="#PosełStanisławStec">W obowiązującym stanie prawnym osoby wnoszące opłatę targową są zobowiązane wnosić również czynsz, podniesiony ostatnio z 2 do 8 zł za m2. Czyli opłatą targową wcale nie zwalniamy z obowiązku opłacania czynszu z racji dzierżawy gruntu. Proszę zatem nie przedstawiać argumentów, które nie mają pokrycia w rzeczywistości.</u>
          <u xml:id="u-48.4" who="#PosełStanisławStec">Z kolei chciałbym dodać jeszcze kilka słów na temat podatku VAT. Otóż pamiętać należy, że w zasadzie handlowcy i tak są płatnikami tego podatku i mogą go sobie odliczyć w przypadku wnoszenia czynszu dzierżawnego.</u>
          <u xml:id="u-48.5" who="#PosełStanisławStec">Dlatego też dla dobra systemu podatkowego zgłaszam wniosek formalny o odroczenie dyskusji nad przedłożoną dzisiaj propozycją do czasu uzyskania opinii drugiej strony, czyli samorządu kupieckiego.</u>
          <u xml:id="u-48.6" who="#PosełStanisławStec">Przypomnę, że Komisja Finansów Publicznych nie jest powołana tylko do nakładania dodatkowych obciążeń. Staramy się również obniżać podatki. Obniżyliśmy np. podatek od osób fizycznych a także podatek dochodowy od osób prawnych. Obniżenie tego drugiego podatku polepszy sytuację finansową firm i tym samym skłoni je do inwestowania w prowadzone przedsiębiorstwa.</u>
          <u xml:id="u-48.7" who="#PosełStanisławStec">Proponuję również, aby w omawianej dzisiaj kwestii wypowiedzieli się posłowie z Komisji Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Myślę, że najlepsze byłoby przygotowanie przez nich opinii sejmowej. Zrozumiałe jest, że omawiana dzisiaj ustawa nie ma szans na wejście w życie z dniem 1 stycznia 1998 r., a zatem będzie jeszcze dość czasu na rozważne podejmowanie decyzji, pośpiech bowiem jest najgorszym doradcą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PosełCzesławFiedorowicz">Niestety, właśnie pośpiech towarzyszył lipcowej nowelizacji. Mimo sprzeciwów organizacji samorządowych nowelizację tę jednak przeprowadzono. Mało tego, na posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego nie byli zapraszani przedstawiciele organizacji i stowarzyszeń samorządowych, a zatem nie mieli oni szans na uczestniczenie w procesie konstruowania przepisów.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PosełCzesławFiedorowicz">Stanowisko samorządu jest znane obecnym tu posłom. Samorządowcy jednoznacznie sprzeciwiają się tym projektom zmiany, które proponował poseł Stec. Rzeczywiście, tamta nowelizacja konstruowana była w okresie przedwyborczym. Kupcy handlujący na „moim” terenie zmian tę zrozumieli w ten sposób, że będą w jej wyniku wnosić wyłącznie podatek od nieruchomości.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#PosełCzesławFiedorowicz">Chciałbym jeszcze odpowiedzieć posłowi Wodzie, że podatek od nieruchomości w relacji do opłat targowych ma się, tak jak 1:100, 1:1000 albo też nawet jak 1:3000. Relacje te zależne są od terenu, na którym położona jest dana gmina.</u>
          <u xml:id="u-49.3" who="#PosełCzesławFiedorowicz">Z kolei chciałbym odpowiedzieć posłowi Olewińskiemu. Otóż wpływy z podatku od nieruchomości, uzyskiwane np. z placu targowego, na którym handluje 1000 osób, są 1000-krotnie mniejsze od wpływów z opłat targowych, czyli nie można mówić o stabilności dochodów gminy. W gminach targowiskowych, a jest ich kilkadziesiąt na terenie Polski, opłaty targowe stanowią ok. 50% budżetu.</u>
          <u xml:id="u-49.4" who="#PosełCzesławFiedorowicz">Gdybyśmy nie wprowadzili obecnie proponowanej nowelizacji i gdyby w związku z tym zaczęła funkcjonować znowelizowana w lipcu ustawa, gminy utraciłyby ok. 25–30% swojego dotychczasowego budżetu. Byłaby to sytuacja nie notowana od momentu powstania samorządów na terenie Polski.</u>
          <u xml:id="u-49.5" who="#PosełCzesławFiedorowicz">W przypadku mojej gminy, która nie jest typową gminą targowiskową, utratę dochodów szacuje się na ok. 5% całego budżetu gminy. Związane to jest z koniecznością odprowadzania do budżetu państwa podatku VAT. Jeżeli wprowadzimy podatek od nieruchomości położonych na targowiskach, wówczas będziemy zmuszeni odprowadzić 22% podatek VAT. Czyli wprowadzenie regulacji zawartych w lipcowej nowelizacji odbyłoby się kosztem naruszenia finansów gmin.</u>
          <u xml:id="u-49.6" who="#PosełCzesławFiedorowicz">W mojej gminie przygotowano już 1500 wniosków o zmianę zasad opodatkowania. Trzeba zatem jeszcze wydać równie tyle decyzji o naliczeniu podatku od nieruchomości. Przypominam, że egzekucja podatku od nieruchomości odbywa się drogą sądową. Jeżeli tysiąc podmiotów nie zapłaci pewnego dnia podatku od nieruchomości znajdujących się na terenie gminy, to trzeba będzie dla wyegzekwowania należności przeprowadzić tysiąc postępowań sądowych. Przez kraj przewali się lawina protestów i o tym muszą pamiętać posłowie, którzy negują możliwość wytworzenia się takiej sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-49.7" who="#PosełCzesławFiedorowicz">Ponieważ stanie się tak już za kilka miesięcy, kiedy jeszcze będziemy posłami, wówczas będziemy się mogli dowodnie przekonać, kto miał rację. Uwagę tę adresuję do pana posła Steca. Mówiąc to, opieram się na faktach. Jak to już powiedziałem, w mojej gminie przygotowaliśmy ponad 1000 decyzji i wniosków, które zostaną przekazane handlującym na targowiskach. Grozi nam też finansowy upadek gmin targowiskowych, szczególnie w pasie województw zachodnich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PosełMirosławPietrewicz">Chciałbym zapytać ministra Manugiewicza, czy w systemie prawnym, obowiązującym do końca 1996 r., występowały te apokaliptyczne zjawiska, o których przed chwilą mówił poseł Fiedorowicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PosełHenrykGoryszewski">Proszę aby poseł Fiedorowicz wyjaśnił, czy przedłożona dzisiaj poprawka ma zastąpić pierwszą wersję ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PosełCzesławFiedorowicz">Tak, taka jest idea przedkładanej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PosełHenrykGoryszewski">Jeśli tak, to mam kilka uwag do sposobu zredagowania przedłożonej propozycji. Uważam mianowicie, że w miejsce proponowanego art. 7a, należy po prostu zapisać „art. 16 otrzymuje brzmienie”.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#PosełHenrykGoryszewski">Trzeba bowiem pamiętać, że przy zaakceptowaniu poprawki obecny art. 16 nie będzie już potrzebny. W przeciwnym przypadku w tej samej ustawie znajdą się sprzeczne względem siebie regulacje.</u>
          <u xml:id="u-53.2" who="#PosełHenrykGoryszewski">Jest to dla mnie kolejny przykład tego, jakie efekty daje pośpiech przy redagowaniu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-53.3" who="#PosełHenrykGoryszewski">Nie wiem też, czy jest potrzebne sformułowanie „traci moc ustawa”, gdyż praktycznie ona w ogóle nie wchodzi w życie. W sumie zatem nowelizacja miałaby trzy artykuły, przy ostatnim z nich byłaby regulacja, mówiąca o terminie wejścia w życie obecnie nowelizowanej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-53.4" who="#PosełHenrykGoryszewski">Ponadto cały czas dyskutanci poruszają sprawę podatku VAT, który będzie wówczas, gdy obecnie nowelizowana ustawa wejdzie w życie. W takim razie proszę mi powiedzieć, gdzie znajduje się przepis mówiący o tym, że wówczas, gdy zacznie funkcjonować opłata targowa, gmina nie będzie miała prawa pobierać czynszu dzierżawnego za obiekty znajdujące się na placu targowym. Jeżeli nie ma takiego przepisu, to nie opowiadajmy, że zrobimy kupcom przyjemność polegającą na tym, że nie będą musieli płacić VAT. Jest to za poważna sprawa, abyśmy w jej kontekście mogli mówić rzeczy, które w praktyce w ogóle nie istnieją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PosełTadeuszWrona">Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PodsekretarzstanuWaldemarManugiewicz">Problem w istocie polega na czymś innym, gdyż ustawa o podatkach i opłatach lokalnych dotyczy obciążeń podatkowych albo parapodatkowych, wnoszonych w formie opłaty targowej. Jest to zatem kwestia rozstrzygnięcia, czy podmioty prowadzące sprzedaż na targowisku mają płacić podatek od nieruchomości zlokalizowanych na targowisku, czy też opłatę targową.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#PodsekretarzstanuWaldemarManugiewicz">Jednak niezależnie od tego, które rozwiązanie zostanie przesądzone, każdy handlujący na targowisku będzie zobowiązany płacić właścicielowi targowiska czynsz dzierżawny. Od tego zaś czynszu pobierany jest również podatek od towarów i usług. Podatek ten obciąża osoby płacące czynsz dzierżawny. Natomiast gmina pieniądze uzyskane z tego tytułu wnosi jako podatek należny do budżetu państwa. Rozumiem, że poseł Goryszewski pytał właśnie o tę kwestię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PosełHenrykGoryszewski">Niestety, pytałem o coś innego, gdyż ta kwestia, którą przed chwilą wyłożył pan minister, jest dla mnie w pełni zrozumiała. Wprawdzie nie jestem samorządowcem, ale wiem, jak działa tu mechanizm finansowy.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#PosełHenrykGoryszewski">Natomiast kilka razy pytałem o to, w której ustawie zostało zapisane, że w sytuacji, gdy wnosi się opłatę targową, nie płaci się już czynszu najmu. W kółko usiłuje się nas przekonać, że po wprowadzeniu opłaty targowej nie będzie czynszu najmu, a tym samym również i podatku VAT.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PosełWojciechFrank">Myślę, że przyszła pora, aby usystematyzować tę długą dyskusję. Muszę przyznać, że poseł Goryszewski absolutnie ma rację. Oczywiście ani w myśl poprzedniej, ani też obecnie proponowanej nowelizacji, gminy nie były i nie będą ubezwłasnowolnione w zakresie pobierania czynszu dzierżawnego. I to jest constans.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#PosełWojciechFrank">Natomiast cała dyskusja toczy się wokół problemu, z jakiego właściwie tytułu należy odebrać gminom przywilej pobierania opłaty lokalnej. Mówiąc „opłata lokalna” mam na myśli zarówno opłatę targową, jak i podatek od nieruchomości. Moim zdaniem, opłata targowa jest związana nie tylko z gospodarczym wykorzystaniem terenu, ale również z funkcjonowaniem obiektu, jako takiego. Jeżeli obiekt ten prowadzi gmina, to musi ona ponosić z tego tytułu określone koszty. Targowisko trzeba sprzątać, często ogrodzić, trzeba też założyć oświetlenie, jak również zapewnić jakąś ochronę. Rozumiem, że taki właśnie jest sens opłaty lokalnej, aby pokryła wymienione koszty ponoszone przez gminę.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#PosełWojciechFrank">Być może umknęło uwagi obecnych to, co m.in. powiedział poseł sprawozdawca, że w gminach toczyły się spory o te obiekty, które nie były w sposób trwały związane z gruntem. Często gminy pobierały od tych obiektów podatek od nieruchomości, gdyż tak właśnie interpretowały obowiązujące przepisy.</u>
          <u xml:id="u-57.3" who="#PosełWojciechFrank">Obecnie przedkładana nowelizacja próbuje tę sytuację „wyprostować” i jednoznacznie wskazuje, że nie będzie pobierana opłata od nieruchomości, natomiast wprowadzona zostanie powszechna opłata targowa.</u>
          <u xml:id="u-57.4" who="#PosełWojciechFrank">Niezależnie od tego, czy przedkładana dzisiaj nowelizacja zostanie przyjęta, czy też nie, progresja opłaty targowej będzie taka, jak to ustali rada gminy. Jeżeli rada będzie szalona, to wówczas progresja ta wyniesie 100%, jeśli zaś rada zachowa umiar, uwzględniony zostanie tylko wskaźnik inflacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PosełTadeuszWrona">Proponuję, aby obecnie zabrał głos poseł sprawozdawca, a następnie przejdziemy do głosowania wniosku formalnego zgłoszonego przez posła Steca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PosełCzesławFiedorowicz">Proponuję, aby przedłożoną zmianę przyjąć, tym bardziej że została ona skonsultowana z Ministerstwem Finansów.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#PosełCzesławFiedorowicz">W sposób odpowiedzialny jestem w stanie udokumentować, jakie skutki finansowe przyniesie ta nowelizacja zarówno dla gmin, jak i dla kupców. We wcześniejszej wypowiedzi nakreśliłem też sytuację, z jaką będziemy mieli do czynienia, wówczas gdy nowelizacja nie zostanie zaakceptowana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PosełTadeuszWrona">Zatem możemy albo przychylić się do wniosku posła Steca i odroczyć dalsze prace nad nowelizacją, albo też opowiedzieć się po stronie racji przedłożonych przez posła sprawozdawcę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PosełWojciechFrank">Jeżeli przegłosujemy propozycję nowelizacji przedłożoną przez posła Fiedorowicza, to wówczas uwagi posła Goryszewskiego pozostaną w mocy. Mówiąc to mam na myśli termin wejścia w życie ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PosełHenrykGoryszewski">Chcę powiedzieć, że wniosek posła Steca oraz wniosek posła Fiedorowicza, wbrew pozorom, nie mają charakteru alternatywnego. Wobec tego w sytuacji, gdy wniosek posła Steca zostanie odrzucony, „wejdzie” mój wniosek, który nie ma charakteru formalnego. Zgodnie z tym wnioskiem ustawę należałoby raz jeszcze napisać, gdyż jest źle zredagowana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PosełTadeuszWrona">Istotnie, propozycje posła Goryszewskiego były natury redakcyjnej. Myślę wobec tego, że poseł sprawozdawca będzie w kontakcie z posłem Goryszewskim.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#PosełTadeuszWrona">Obecnie przystępujemy do głosowania wniosku posła Steca.</u>
          <u xml:id="u-63.2" who="#PosełTadeuszWrona">Kto opowiada się za odroczeniem decyzji w sprawie przedkładanego projektu ustawy?</u>
          <u xml:id="u-63.3" who="#PosełTadeuszWrona">Za przyjęciem wniosku posła Steca głosowało 22 posłów, 25 posłów było przeciwnych, 4 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-63.4" who="#PosełTadeuszWrona">Wniosek posła Steca został odrzucony.</u>
          <u xml:id="u-63.5" who="#PosełTadeuszWrona">Proszę wobec tego, aby poseł Goryszewski sformułował sygnalizowany wcześniej wniosek tak, aby można go było poddać pod głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PosełHenrykGoryszewski">Wniosek ten konsultowałem z Biurem Legislacyjnym Kancelarii Sejmu oraz z posłem sprawozdawcą.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#PosełHenrykGoryszewski">Ustawa powinna brzmieć w sposób następujący: „Art. 1. W ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (po czym zamieszczony zostanie tekst ze stosownego Dziennika Ustaw) art. 16 otrzymuje brzmienie: Ust. 1. Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, dokonujące sprzedaży na targowisku zwalnia się z zastrzeżeniem ust. 2 od podatku od nieruchomości, przypadającego od nieruchomości albo od obiektów budowlanych nie złączonych trwale z gruntem, położonych na terenie targowiska, w których dokonują sprzedaży.</u>
          <u xml:id="u-64.2" who="#PosełHenrykGoryszewski">Ust. 2. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy osób i jednostek, które są właścicielami, współwłaścicielami, samoistnymi posiadaczami, współposiadaczami, użytkownikami wieczystymi, gruntów położonych na terenie targowiska oraz osób i jednostek prowadzących targowisko na gruntach stanowiących własność skarbu państwa lub gminy”. Na tym kończyłby się art. 1.</u>
          <u xml:id="u-64.3" who="#PosełHenrykGoryszewski">Przechodzę do produkcji odnoszących się do art. 2 i art. 3.</u>
          <u xml:id="u-64.4" who="#PosełHenrykGoryszewski">„Art. 2. Traci moc ustawa z dnia 1 sierpnia 1997 r. o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. nr 107 poz. 689).</u>
          <u xml:id="u-64.5" who="#PosełHenrykGoryszewski">Art. 3. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1998 r.”.</u>
          <u xml:id="u-64.6" who="#PosełHenrykGoryszewski">Jednak muszę zaznaczyć, że osobiście wątpię, czy uda się zachować ten termin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Czuję się w obowiązku zgłosić uwagę odnoszącą się do terminu wejścia w życie ustawy. Otóż biorąc pod uwagę wszystkie terminy związane z procedurą legislacyjną, ustawa może być uchwalona i opublikowana w styczniu, gdyż należy przewidzieć 30 dni dla Senatu oraz 21 dni dla prezydenta.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Pamiętać jednak należy, iż wszystkie ustawy podatkowe powinny wchodzić w życie z dniem 1 stycznia roku podatkowego. A zatem w przypadku tej ustawy mielibyśmy do czynienia z retroakcją. Na ten temat bardzo często wypowiadał się Trybunał Konstytucyjny, mam nawet przy sobie kilka orzeczeń. A zatem ustawa ta może zostać zaskarżona do Trybunału Konstytucyjnego.</u>
          <u xml:id="u-65.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Nawet w sytuacji, gdyby ustawa została uchwalona w dniu 31 grudnia tego roku, nie mielibyśmy żadnego vacatio legis. A zatem i w tym kontekście Trybunał Konstytucyjny może orzec o niezgodności z konstytucją uchwalonego aktu prawnego. Pamiętać należy, że zwłaszcza w przypadku ustaw podatkowych wymagane jest odpowiednie vacatio legis, którego minimalna długość wynosi 14 dni, zaś - jak to już zaznaczyłam - w przypadku ustawy podatkowej okres ten powinien być znacznie dłuższy. Zarówno gminy, jak i podatnicy muszą mieć odpowiedni czas dla przygotowania tego typu zmiany.</u>
          <u xml:id="u-65.3" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Zatem zdaniem Biura Legislacyjnego, ustawa powinna wejść w życie od 1 lipca 1998 r. albo od 1 stycznia 1999 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PosełHenrykGoryszewski">Proszę o wyjaśnienie, czy możliwa byłaby zmiana porządku podatkowego w ciągu roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Absolutnie nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PosełHenrykGoryszewski">Przed chwilą przedstawiciel Biura Legislacyjnego powiedział nam, że ustawę będzie można wprowadzić od dnia 1 lipca 1998 r., a zatem ten akt prawny byłby jednak wprowadzony w trakcie roku podatkowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Mam tu pewną wątpliwość. Z obowiązujących przepisów wynika, że projekt budżetu gminy musi być przygotowany do dnia 15 listopada. Rady gmin muszą też podjąć uchwały w sprawie stawek podatków, a więc muszą je znać wcześniej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PosełHenrykGoryszewski">Gdybyśmy jednak przyjęli tę ustawę od dnia 1 kwietnia przyszłego roku, to wówczas gminy zakładając, iż nowe regulacje poprawiają nieco ich sytuację finansową, mogłyby przeprowadzić nowelizację budżetu, zatem proszę o wyjaśnienie, czy taka sytuacja byłaby naruszeniem porządku prawnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Tak, byłoby to naruszenie porządku prawnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PosełTadeuszWrona">Po tych wyjaśnieniach przejdziemy do głosowania wniosku posła Goryszewskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PosełStanisławStec">Wniosek przedstawiony przez posła Goryszewskiego powinien być przygotowany na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PosełTadeuszWrona">Wniosek posła Goryszewskiego miał charakter wyłącznie stylizacji zapisu i nie zmienił jego sensu.</u>
          <u xml:id="u-74.1" who="#PosełTadeuszWrona">Proponuję, aby jednak posłowie wyrazili swoje stanowisko wobec wniosku posła Goryszewskiego w głosowaniu.</u>
          <u xml:id="u-74.2" who="#PosełTadeuszWrona">Kto opowiada się za przyjęciem propozycji przedstawionej przez posła Goryszewskiego?</u>
          <u xml:id="u-74.3" who="#PosełTadeuszWrona">Za przyjęciem wniosku posła Goryszewskiego opowiedziało się 19 posłów, 26 posłów było przeciwnych, 6 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-74.4" who="#PosełTadeuszWrona">W wyniku głosowania wniosek posła Goryszewskiego nie został zaakceptowany przez posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PosełDariuszGrabowski">Zgłaszam formalny wniosek o przerwanie obrad.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PosełTadeuszWrona">Dziękuję wszystkim za udział w obradach, zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>