text_structure.xml
51.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszBiliński">Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej. Termin dzisiejszego posiedzenia został wybrany dość niefortunnie, gdyż odbywają się jednocześnie ważne narady na szczeblu rządowym. Z tego też względu o usprawiedliwienie nieobecności prosił minister Najnigier oraz minister Naglewski, a także jeszcze wiele innych osób, które były zaproszone na obecne posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszBiliński">Serdecznie witam generalnego dyrektora w Centralnym Urzędzie Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast panią Katarzynę Szatkowską-Mulawską, dyrektora w Najwyższej Izbie Kontroli Andrzeja Głowackiego oraz Mariusza Jabłońskiego, pełniącego funkcję dyrektora generalnego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. Serdecznie witam przedstawicieli samorządów terytorialnych Unii Metropolii Polskich, Związku Miast Polskich, a także przedstawicieli zainteresowanych instytucji i organizacji, zaproszonych na nasze posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszBiliński">W programie dzisiejszego posiedzenia przewidujemy dwa zasadnicze punkty. Pierwszym z nich jest wdrożenie ustawy o gospodarce nieruchomościami. W zastępstwie nieobecnego prezesa Centralnego Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast problem ten zreferuje dyrektor Henryk Jędrzejewski. Natomiast w drugim punkcie przyjmiemy plan pracy Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej na pierwsze półrocze 1998 r.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#TadeuszBiliński">Czy są uwagi do przedłożonego porządku obrad?</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#TadeuszBiliński">Ponieważ nikt nie zgłasza uwag, przystępujemy do pracy nad pierwszym z zaprezentowanych punktów.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#TadeuszBiliński">Przypominam, że ustawa z dnia 10 czerwca 1997 roku o gospodarce nieruchomościami jest efektem prawie dwuletnich prac legislacyjnych. Wcześniejsza ustawa o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości całkowicie zdezaktualizowała się w trakcie procesu transformacji naszej gospodarki. Ponad 10 nowelizacji tej ustawy spowodowało niespójność i niejednorodność ustawowych zapisów, a zatem najwyższy już czas, aby wprowadzić nowe uregulowania.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#TadeuszBiliński">Gospodarka nieruchomościami stanowi istotny element rozwoju społeczno-gospodarczego naszego kraju. Jest także, przy racjonalnym gospodarowaniu, źródłem dochodów dla samorządów terytorialnych. Również dla budżetu państwa jest swojego rodzaju kapitałem. Stąd też zarządzanie całą gospodarką nieruchomościami oraz jej racjonalizacja są istotnymi elementami dalszego procesu rozwoju społeczno-gospodarczego. Dlatego też wdrożenie obecnej ustawy o gospodarce nieruchomościami jest nieodzowne w najbliższym czasie. Tyle chciałbym powiedzieć tytułem krótkiego wprowadzenia.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#TadeuszBiliński">Proszę, aby obecnie dyrektor Henryk Jędrzejewski zaprezentował aktualny stan wdrażania tej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#HenrykJędrzejewski">Aby uprzedzić ewentualne uwagi już na wstępie przyznam, iż nastąpiły niewielkie opóźnienia we wdrożeniu tej ustawy, szczególnie w zakresie wydawania przepisów wykonawczych. Sytuację tę usprawiedliwiają zdarzenia, które rozegrały się w Polsce w ostatnich miesiącach minionego roku.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#HenrykJędrzejewski">Otóż niebawem po uchwaleniu ustawy odbyły się wybory parlamentarne, kształtował się nowy rząd, a także Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów. Z kolei Centralny Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast przez dość długi czas oczekiwał na mianowanie zwierzchnika, który odpowiedzialny jest za kreowanie polityki tej placówki. Są to powody opóźnień, jakie notuje się w dziedzinie wdrażania ustawy o gospodarce nieruchomościami.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#HenrykJędrzejewski">W naszym rozumieniu wdrażanie ustawy polega na wydaniu kompletu przepisów wykonawczych oraz na przeprowadzeniu w terenie akcji wyjaśniająco-szkoleniowych i konsultacyjnych z udziałem przedstawicieli administracji rządowej i samorządowej. Działania takie podejmowane są w miarę napływu zgłoszeń nadsyłanych z poszczególnych województw.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#HenrykJędrzejewski">A zatem na takich właśnie działaniach skoncentrowały się poczynania Centralnego Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast już po wydaniu ustawy. Jak wiadomo, ustawa o gospodarce nieruchomościami weszła w życie z dniem 1 stycznia 1998 roku. Przyznam, że bylibyśmy w komfortowej sytuacji, gdyby w tym samym terminie zostały wydane wszystkie przepisy wykonawcze. Tak się jednak, z wymienionych już powodów, nie stało.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#HenrykJędrzejewski">Przepisy o gospodarce nieruchomościami przewidują wydanie dziewięciu aktów wykonawczych. Wszystkie te akty wykonawcze mają rangę rozporządzeń Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#HenrykJędrzejewski">Obecnie zilustruję sytuację, jaka ukształtowała się w kontekście wydawania aktów wykonawczych do ustawy. Trzy akty wykonawcze zostały już przyjęte przez Radę Ministrów w dniu 13 stycznia br. Przy okazji proszę o sprostowanie błędu maszynowego, który wkradł się na str. 2 naszego materiału przekazanego Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej. Tam to zamiast daty 13 stycznia 1998 roku napisaliśmy 13 stycznia 1997 roku, za co serdecznie przepraszamy.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#HenrykJędrzejewski">Wśród aktów prawnych, przyjętych już przez Radę Ministrów, znajduje się dokument najważniejszy dla wdrażania ustawy. Jest nim rozporządzenie Rady Ministrów, dotyczące organizowania przetargów na nieruchomości stanowiące własność skarbu państwa lub własność gminy. Dokument ten ma zasadnicze znaczenie dla działalności gmin oraz organów rządowych. Oczekiwano na niego z niecierpliwością, gdyż bez niezbędnych regulacji prawnych, nie można było sprzedawać nieruchomości państwowych i komunalnych.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#HenrykJędrzejewski">Jak już wspomniałem wcześniej, rozporządzenie to zostało przyjęte przez Radę Ministrów w dniu 13 stycznia tego roku i obecnie oczekuje na ogłoszenie w Dzienniku Ustaw. Sądzę, że dokument ten zacznie obowiązywać w ciągu najbliższego tygodnia lub najwyżej dziesięciu dni, gdyż wejdzie w życie z dniem ogłoszenia.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#HenrykJędrzejewski">Drugim rozporządzeniem, które zostało przyjęte przez Radę Ministrów w dniu 13 stycznia tego roku, jest rozporządzenie w sprawie sposobu zaliczania wartości nieruchomości pozostawionych za granicą na pokrycie ceny sprzedaży nieruchomości lub opłat za użytkowanie wieczyste oraz sposobu ustalania wartości tych nieruchomości. Dokument ten odnosi się do mienia zabużańskiego.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#HenrykJędrzejewski">W ustawie o gospodarowaniu nieruchomościami znajduje się jeden z artykułów, który przyznaje byłym mieszkańcom terenów położonych nad Bugiem możliwość otrzymania rekompensaty za mienie pozostawione na terenach znajdujących się obecnie poza granicami Polski. Przytoczone rozporządzenie Rady Ministrów reguluje tryb postępowania w sprawach o odszkodowania z racji utraty tego mienia. Dokument ten jest niezwykle ważny, gdyż zastępuje bardzo ostre rozporządzenie obowiązujące w tym zakresie, które w żaden sposób nie pasuje do obecnej rzeczywistości.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#HenrykJędrzejewski">Oczywiście musimy sobie zdawać sprawę z faktu, że regulacje dotyczące mienia pozostawionego za granicą są tylko regulacjami doraźnymi, gdyż cała ta sprawa wymaga generalnego rozstrzygnięcia w ramach ustawy reprywatyzacyjnej. A zatem do czasu uchwalenia i wejścia w życie ustawy reprywatyzacyjnej przepis o charakterze przejściowym pozwoli choć częściowo na uregulowanie spraw majątkowych repatriantów i na uzyskanie ekwiwalentów.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#HenrykJędrzejewski">W omawianym rozporządzeniu regulujemy tryb i sposób stwierdzania praw do ekwiwalentów, a także określamy zasady ustalania wartości nieruchomości pozostawionych na terenach wschodnich. Taka regulacja była niezbędna, gdyż wszyscy zdajemy sobie sprawę, że nie ma możliwości jeżdżenia na tamte tereny i dokonywania oględzin pozostawionego mienia, co pozwoliłoby na dokonanie wyceny majątku na miejscu. Z tego względu ustaliliśmy taki tryb postępowania, który opiera się na opisie mienia pozostawionego na Wschodzie.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#HenrykJędrzejewski">Właśnie z tego opisu mienia przyjmujemy stan pozostawionych nieruchomości, przy czym wartość mienia określamy w cenach bieżących, obowiązujących aktualnie w Polsce w miejscowościach porównywalnych z tymi miejscowościami, w których pozostawiono mienie.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#HenrykJędrzejewski">Rozporządzenie to, również przyjęte przez Radę Ministrów, wchodzi w życie po upływie 14 dni od momentu ogłoszenia, czyli w dwa tygodnie po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#HenrykJędrzejewski">Trzecie rozporządzenie - przyjęte przez Radę Ministrów w dniu 13 stycznia br.- dotyczy określenia rodzajów nieruchomości uznawanych za niezbędne na cele obronności i bezpieczeństwa państwa. W dokumencie tym regulowana jest kwestia tych nieruchomości, które rzeczywiście mają taki charakter.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#HenrykJędrzejewski">Jest to również niezwykle ważny dokument, gdyż za nieruchomości uznane za niezbędne dla obronności państwa pobiera się dużo niższe opłaty z tytułu użytkowania wieczystego bądź też z tytułu stałego zarządu. Są to opłaty dziesięciokrotnie niższe od opłat standardowych. Z tego też powodu niezwykle ważne jest precyzyjne wyspecyfikowanie tych nieruchomości, gdyż sprawa ta dotyczy bezpośrednio budżetów gmin i budżetu państwa, do których będą wpływały niższe, preferencyjne opłaty. Rozporządzenie to również wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#HenrykJędrzejewski">W trakcie posiedzenia Rady Ministrów, które odbyło się 13 grudnia br. rozpatrywano także czwarte rozporządzenie w sprawie przepisów wykonawczych, dotyczących uwłaszczenia osób prawnych nieruchomościami będącymi dotychczas w ich zarządzie lub użytkowaniu. Jednak mimo wcześniejszych uzgodnień międzyresortowych dokument ten nie został przyjęty w tym dniu przez rząd. Stało się tak z powodu zgłoszenia przez dwóch ministrów prośby o przedłożenie dodatkowych wyjaśnień. W związku z tym premier przesunął przyjęcie tego rozporządzenia na kolejny termin.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#HenrykJędrzejewski">Po tym posiedzeniu prezes Centralnego Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast przekazał wicepremierowi Balcerowiczowi oraz ministrom Kropiwnickiemu i Pałubickiemu bardzo szczegółowe pisemne wyjaśnienia. Zatem można się spodziewać, że na jednym z najbliższych posiedzeń Rady Ministrów zostanie przyjęte czwarte z rozporządzeń, dotyczące uwłaszczenia osób prawnych. Dokument ten również ma wejść w życie w ciągu 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#HenrykJędrzejewski">Jest to bardzo ważne rozporządzenie, gdyż bez uwłaszczenia osób prawnych nie jest możliwa prywatyzacja przedsiębiorstw, podobnie jak nie jest możliwe obracanie nieruchomościami przez osoby prawne i przez przedsiębiorstwa państwowe. Nie można też wnosić nieruchomości do spółek i podejmować jeszcze innych czynności prawnych.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#HenrykJędrzejewski">Chciałbym podkreślić, iż jest to rozporządzenie, które rozstrzyga tylko sprawy trybowe, czyli określa zasady i tryb uwłaszczenia, natomiast nie rozstrzyga samej kwestii uwłaszczenia. Kwestia ta bowiem została już rozstrzygnięta w przepisach ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości. Regulacje te zostały przepisane do nowej ustawy o gospodarce nieruchomościami. Pamiętać należy, że akcja prowadzenia uwłaszczeń jest już nader zaawansowana, ale nie została jeszcze zakończona.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#HenrykJędrzejewski">Kolejne przepisy, o których za chwilę powiem w sposób bardziej szczegółowy, również są na etapie bardzo zaawansowanego procesu legislacyjnego. Do przepisów tych należy rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie trybu dokonywania podziałów nieruchomości oraz sposobu sporządzania i rodzajów dokumentów wymaganych w tym postępowaniu.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#HenrykJędrzejewski">Dokument ten jest bardzo ważny, zwłaszcza dla gmin, ponieważ ustawa o gospodarce nieruchomościami przeniosła kompetencje orzekania w sprawie podziałów nieruchomości z administracji rządowej, którą w tym przypadku reprezentowali kierownicy urzędów rejonowych, do wyłącznej właściwości gmin.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#HenrykJędrzejewski">Zgodnie z nową ustawą o podziałach nieruchomości będzie orzekał wyłącznie wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Jest to również rozporządzenie trybowe, ale bardzo ważne dla przekształcania nieruchomości, dokonywanego na zasadzie decyzji podejmowanych przez organa gminy.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#HenrykJędrzejewski">Rozporządzenie to przeszło już etap konferencji uzgadniającej o randze międzyresortowej. Na konferencji, która odbyła się w naszym resorcie, treść tego dokumentu uzgodniona została bez rozbieżności.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#HenrykJędrzejewski">Natomiast wczoraj, tj. 19 stycznia, odbyło się posiedzenie Komisji Prawniczej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Również w trakcie posiedzenia tego gremium nie było żadnych rozbieżności, a zatem Komisja Prawnicza przyjęła projekt tego rozporządzenia. W takiej sytuacji nie ma już żadnych przeszkód formalnych, aby kwestia tego rozporządzenia „stanęła” na posiedzeniu Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów, a następnie na posiedzeniu Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#HenrykJędrzejewski">Kolejne rozporządzenie odnosi się do przepisów wykonawczych dotyczących działalności zawodowej w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami. Ustawa w tym zakresie wprowadziła przepisy dotyczące przyznawania uprawnień i licencji zawodowych trzem grupom zawodowym. Chodzi w tym przypadku o rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomościami.</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#HenrykJędrzejewski">Kwestie te przesądziła sama ustawa, natomiast projekt rozporządzenia ma uregulować sprawy trybowe i sposób postępowania. Jest to także kwestia zdobywania praktyki zawodowej, doskonalenie kwalifikacji, a także sposobu przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego oraz postępowania przed komisją odpowiedzialności zawodowej.</u>
<u xml:id="u-2.27" who="#HenrykJędrzejewski">Jest to dokument stricte trybowy, ale bardzo ważny, gdyż istniejąca do dnia 1 stycznia 1998 roku komisja kwalifikacyjna, funkcjonująca na mocy dawnych przepisów, przestała już istnieć. Ponadto była to komisja działająca wyłącznie w zakresie rzeczoznawstwa majątkowego. Zatem do czasu wejścia w życie omawianego przepisu nie można powołać nowej komisji, a tym samym nie można uruchomić postępowania kwalifikacyjnego.</u>
<u xml:id="u-2.28" who="#HenrykJędrzejewski">Na rozporządzenie to z niecierpliwością oczekują wymienione środowiska zawodowe. Rozporządzenie przeszło już przez etap konferencji uzgadniającej w Centralnym Urzędzie Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast. Konferencja ta odbyła się bez żadnych rozbieżności. Proponowane rozporządzenie zostało uzgodnione ze wszystkimi resortami, organizacjami i samorządami.</u>
<u xml:id="u-2.29" who="#HenrykJędrzejewski">W najbliższy czwartek, tj. 22 stycznia, nad rozporządzeniem tym będzie radziła Komisja Prawnicza przy Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Jeżeli uzgodnienia prawne przejdą bez żadnych zakłóceń, wówczas rozporządzenie to zostanie przekazane do Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów, a następnie trafi na posiedzenie Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-2.30" who="#HenrykJędrzejewski">Kolejne, siódme rozporządzenie, dotyczy przepisów wykonawczych związanych ze scaleniami nieruchomości, przy czym zaznaczyć trzeba od razu, iż nie chodzi w tym przypadku o scalenia związane z przebudową ustroju rolnego, gdyż kwestię tę regulują inne przepisy, ale o scalenia nieruchomości przeznaczonych na cele inwestycyjne.</u>
<u xml:id="u-2.31" who="#HenrykJędrzejewski">Jest to również niezwykle ważne rozporządzenie, bowiem bez scaleń nieruchomości, przy konstytucyjnej ochronie prawa własności i przy ograniczeniu wywłaszczeń wyłącznie do celów publicznych, nie byłoby możliwości modelowania niewłaściwie ukształtowanych nieruchomości i dostosowywania ich zarysów do wymogów wynikających z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.</u>
<u xml:id="u-2.32" who="#HenrykJędrzejewski">Rozporządzenie to ma również charakter trybowy i reguluje szczegółowe zasady oraz tryb przeprowadzania scaleń przez organa gminy. Jest to bowiem postępowanie całkowicie powierzone kompetencjom organów gmin, to jest radom i zarządom gmin. Również ten dokument przeszedł etap konferencji uzgadniającej w naszym resorcie bez żadnych rozbieżności i przekazany został Komisji Prawniczej. Komisja ta zbierze się w dniu 28 stycznia. Jeżeli w trakcie posiedzenia komisji nie ujawnią się żadne kontrowersje, wówczas rozporządzenie to jeszcze w styczniu będzie mogło zostać rozpatrzone na posiedzeniu Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów, a następnie na posiedzeniu Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-2.33" who="#HenrykJędrzejewski">Pozostały mi jeszcze do zaprezentowania dwa rozporządzenia. Pierwszym z nich jest rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie szczegółowych zasad wyceny nieruchomości oraz zasad i trybu sporządzania operatu szacunkowego, drugim zaś jest rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie powszechnej taksacji nieruchomości.</u>
<u xml:id="u-2.34" who="#HenrykJędrzejewski">Otóż rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad wyceny nieruchomości właściwie już zostało opracowane, a obecnie w resorcie prowadzone są ostatnie prace związane z doszlifowaniem formy tego aktu prawnego. Inaczej mówiąc, strona merytoryczna tego rozporządzenia już została przygotowana w całości, a natomiast trzeba jeszcze dopracować ostateczną formę legislacyjno-prawną i redakcyjną.</u>
<u xml:id="u-2.35" who="#HenrykJędrzejewski">Spodziewam się, iż konferencja uzgadniająca w sprawie tego rozporządzenia odbędzie się na przełomie stycznia i lutego. Następnie normalnym trybem rozporządzenie „przejdzie” przez Komisję Prawniczą, Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów i Radę Ministrów.</u>
<u xml:id="u-2.36" who="#HenrykJędrzejewski">Natomiast mniej są zaawansowane prace nad ostatnim rozporządzeniem w sprawie powszechnej taksacji nieruchomości, ale też i wydanie tego rozporządzenia nie jest tak bardzo pilne. Mówię o tym, gdyż ustawa o gospodarce nieruchomościami ustala zasady przeprowadzania powszechnej taksacji nieruchomości, czyli przeprowadzanie wyceny masowej, ale nie uruchamia procesu powszechnej taksacji.</u>
<u xml:id="u-2.37" who="#HenrykJędrzejewski">Pamiętać należy, że uruchomienie powszechnej taksacji związane jest z wprowadzeniem w Polsce podatku katastralnego, czyli podatku od wartości nieruchomości. Natomiast do tej pory nie ma jeszcze ustawy o podatku katastralnym. Zatem do czasu, gdy ustawa ta nie zostanie uchwalona, nie uruchomi się też procesu powszechnej taksacji.</u>
<u xml:id="u-2.38" who="#HenrykJędrzejewski">Wiem, że obecnie w Ministerstwie Finansów trwają prace nad ustawą o podatku katastralnym, jednak cały proces legislacyjny, czego nie muszę mówić tu obecnym, wymaga stosownego czasu. A zatem trzeba się liczyć z tym, iż na ustawę o podatku katastralnym przyjdzie nam poczekać jeszcze kilka miesięcy. Z tego też powodu nie było w tym przypadku jakiegoś nadzwyczajnego pośpiechu. Jednak z drugiej strony nie zamierzamy czekać bezczynnie na wydanie tej ustawy, gdyż uważamy, iż przepisy dotyczące masowej wyceny, zwanej powszechną taksacją, powinny zostać uchwalone wcześniej.</u>
<u xml:id="u-2.39" who="#HenrykJędrzejewski">Zanim ustawa wejdzie w życie musimy przeprowadzić w terenie akcję szkoleniową i wyjaśniającą. Na podstawie dotychczasowego przebiegu prac sądzę, że wydanie tego rozporządzenia nastąpi nie później, niż w końcu marca tego roku. Tak zatem, jak to zilustrowałem, wygląda obecnie kwestia wydawania rozporządzeń wykonawczych.</u>
<u xml:id="u-2.40" who="#HenrykJędrzejewski">Chciałbym powiedzieć jeszcze kilka zdań na temat samego wdrażania ustawy. Otóż w miarę możliwości, jakimi dysponuje Centralny Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, organizujemy spotkania z przedstawicielami administracji rządowej oraz samorządowej. W informacji pisemnej przedłożonej posłom wymienione zostały te województwa, w których spotkania tego typu już się odbyły, a także te, w których zostały zaplanowane. Spotkania te organizowane są na prośbę władz terenowych. W tej sprawie piszą do nas zarówno wojewodowie, jak i prezydenci większych miast.</u>
<u xml:id="u-2.41" who="#HenrykJędrzejewski">Spotkania te cieszą się wielkim zainteresowaniem lokalnych społeczności i zazwyczaj uczestniczy w nich kilkaset osób. Przyjeżdżają na nie nawet przedstawiciele administracji z ościennych województw. Podczas tych terenowych spotkań wyjaśniamy szczegółowe kwestie, które budzą sporo wątpliwości i nie do końca są zrozumiałe. Żadnego z postawionych nam pytań nie zostawiamy bez wyczerpującego wyjaśnienia.</u>
<u xml:id="u-2.42" who="#HenrykJędrzejewski">Muszę jednak powiedzieć, że nasze możliwości w kontekście organizowania tych spotkań są ograniczone, gdyż Centralny Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast nie dysponuje zbyt wielką liczbą specjalistów. Mimo tych trudności staramy się pojechać wszędzie tam, skąd otrzymujemy sygnały o potrzebie przeprowadzenia takiego spotkania.</u>
<u xml:id="u-2.43" who="#HenrykJędrzejewski">Sądzę, że w lutym, poza rozporządzeniem o powszechnej taksacji nieruchomości, zostaną wydane wszystkie rozporządzenia wykonawcze. Wówczas pozostanie nam jeszcze szczegółowe wdrożenie systemu funkcjonowania działalności zawodowej w zakresie gospodarowania nieruchomościami. Dlatego też trzeba będzie wydać regulaminy postępowania komisji kwalifikacyjnych, a także powołać komisję kwalifikacyjną i komisję odpowiedzialności zawodowej.</u>
<u xml:id="u-2.44" who="#HenrykJędrzejewski">Trzeba też będzie opracować pytania testowe na egzaminy, a także sporządzić ramowe programy nauczania na studiach podyplomowych i kursach specjalistycznych. Wszystkie wymienione tu zadania ustawa nakłada na prezesa Centralnego Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast. Sądzę, że z przygotowaniem regulaminu uporamy się do końca marca tego roku.</u>
<u xml:id="u-2.45" who="#HenrykJędrzejewski">Uważam, iż do końca pierwszego kwartału zostanie zakończony proces wdrażania pierwszej części ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszBiliński">Dziękuję panu dyrektorowi za tak szczegółowe zilustrowanie stanu prac legislacyjnych, prowadzonych nad rozporządzeniami do ustawy o gospodarce nieruchomościami.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#TadeuszBiliński">Obecnie przechodzimy do dyskusji. Proszę o zgłaszanie pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KazimierzSzczygielski">Przed chwilą pan dyrektor Jędrzejewski mówił między innymi o rozporządzeniu dotyczącym podatku katastralnego. Nie chciałbym wprowadzać protokołu rozbieżności, ale przypomnieć, że podatek ten stanowi trzeci filar funkcjonującego obecnie systemu fiskalnego. W tym kontekście chciałbym jednak dowiedzieć się, jaki będzie ostateczny termin wprowadzenia w życie tego rozporządzenia. W chwili obecnej przygotowywana jest reforma państwa, w tym również reforma podatków, a zatem przyspieszenie prac nad katastrem jest sprawą dość istotną.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KazimierzSzczygielski">Znane mi są protesty geodetów, którzy utrzymują, iż na istniejącym zasobie geodezyjnym nie bardzo możliwe jest wprowadzenie podatku katastralnego. Trzeba więc przede wszystkim odpowiedzieć sobie na pytanie, czy realne jest wprowadzenie podatku tego typu na kanwie nie do końca precyzyjnego zasobu, jakim dysponujemy. Gdyby udało się przeprowadzić działanie tego typu, wówczas system podatkowy zyskałby swój pełny wymiar i mogłaby nastąpić zmiana całej filozofii podatkowej państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejChrzanowski">Muszę powiedzieć, że z pewnymi oporami dałbym się przekonać do tezy, iż rozporządzenie o powszechnej taksacji nie należy do najpilniejszych, natomiast z niepokojem patrzę na zakwalifikowanie rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad wyceny nieruchomości do aktów prawnych tej właśnie kategorii, czyli nie najbardziej pilnych.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#AndrzejChrzanowski">Sprawa zasad wyceny nieruchomości, a więc sprawa rzeczoznawców majątkowych, pojawia się w różnych rozporządzeniach. Nie chcę być gołosłowny. Na przykład w par. 8 rozporządzenia o ustalaniu wartości mienia pozostawionego poza granicami kraju, mówi się o rzeczoznawcy majątkowym, który określać ma wartość tego mienia.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#AndrzejChrzanowski">Natomiast w chwili obecnej, gdy już obowiązuje nowa ustawa, a nie ma jeszcze stosownych rozporządzeń wykonawczych, w zasadzie zawieszone zostało wykonywanie operatów szacunkowych. Mówię „w zasadzie”, gdyż w chwili obecnej działają dwie grupy rzeczoznawców. Jedni postępują według dotychczasowych regulacji prawnych i wykonują operaty szacunkowe, drudzy natomiast czekają na nowe rozporządzenie wykonawcze stwierdzając, iż uniemożliwiono im wykonywanie obowiązków. Interesuje mnie wobec tego, co się będzie działo w tym zakresie do końca marca, gdyż taki termin wydania rozporządzenia przytoczył pan dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#TadeuszBiliński">Proszę, aby pan dyrektor Jędrzejewski odpowiedział na postawione pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#HenrykJędrzejewski">Według mnie, pytanie postawione przez pana posła Szczygielskiego nie tyle odnosi się do rozporządzenia o powszechnej taksacji, co do problemu samego założenia katastru nieruchomości. Od razu muszę powiedzieć, że pytanie powinno zostać skierowane do Głównego Geodety Kraju lub do ministra spraw wewnętrznych i administracji, któremu podlega główny geodeta.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#HenrykJędrzejewski">Zgodnie z nowelizacją ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne przeprowadzone w kontekście reorganizacji centrum administracyjno-gospodarczego rządu, obowiązującą od dnia 1 stycznia 1997 roku, a więc już od roku, za wdrożenie katastru nieruchomości odpowiada Główny Geodeta Kraju, który już w tym zakresie podjął wiele działań. Wiem, iż z inicjatywy tegoż geodety wdrożone zostały prace bądź nad samodzielną ustawą o katastrze nieruchomości, bądź nad wprowadzeniem do ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne rozdziału dotyczącego katastru nieruchomości.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#HenrykJędrzejewski">Moja wypowiedź została nieco niewłaściwie zinterpretowana. Przypominam wobec tego, iż stwierdziłem, że późniejsze wydanie rozporządzenia do ustawy o gospodarce nieruchomościami, dotyczącego powszechnej taksacji nieruchomości z uwagi na to, że ustawowe przepisy nie zostały jeszcze wydane, niczego w zasadzie nie opuszcza. I tę właśnie sytuację miałem na uwadze, podając marzec bieżącego roku, jako ostateczny termin wydania rozporządzenia.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#HenrykJędrzejewski">Natomiast, o ile dobrze zrozumiałem, pytanie pana posła Szczygielskiego jest szersze, gdyż dotyczy nie tylko mojej oceny możliwości wydania regulacji prawnych, ale technicznego założenia katastru. W istocie pytanie sprowadzało się do tego, czy istniejący zbiór danych, odnoszących się do ewidencji budynków i gruntów, będzie mógł zostać bez przeszkód przekształcony w kataster nieruchomości, czy też będzie mógł doraźnie zastąpić kataster nieruchomości.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#HenrykJędrzejewski">Myślę, że jednak w okresie przejściowym obecnie istniejący zbiór danych będzie musiał zastąpić kataster. Nawet w naszej ustawie o gospodarce nieruchomościami, w której używamy pojęcia „kataster” także zamieściliśmy przepis przejściowy, z którego wynika, że do czasu założenia katastru nieruchomości pod użytym w ustawie pojęciem „kataster nieruchomości” rozumie się istniejącą ewidencję gruntów i budynków. Jednak pamiętać trzeba o tym, że ewidencja gruntów na dłuższą metę nie będzie mogła zastępować katastru. Ewidencja ta będzie musiała zostać zmodernizowana i to w kontekście kilku spraw.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#HenrykJędrzejewski">Chodzi o do, że w obecnie istniejącej ewidencji gruntów i budynków znajduje się bardzo mało informacji o samych budynkach, natomiast w ogóle nie ma informacji o lokalach stanowiących odrębny od gruntów przedmiot własności. Czyli w tym przypadku chodzi o lokale wyodrębnione na mocy ustawy o własności lokali i następnie sprzedane różnym osobom. A zatem uzupełnienie istniejącej ewidencji, o niezbędne informacje o lokalach będzie wymagało nie tylko środków finansowych, ale i sporo wysiłku.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#HenrykJędrzejewski">Ponadto kataster nieruchomości musi być absolutnie zgodny ze stanem prawnym. Natomiast istniejąca ewidencja budynków i gruntów nie do końca i nie w każdym też punkcie zgodna jest z tym stanem. Nie można powiedzieć, że generalnie mamy do czynienia z niezgodnością, ale nie można orzec o stuprocentowej zgodności.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#HenrykJędrzejewski">Przy zakładaniu ewidencji gruntów starano się głównie rejestrować stany faktycznego władania, a nie w każdym przypadku owo władanie zgodne jest z rzeczywistym stanem prawnym. A zatem jest to druga grupa spraw do załatwienia, wymagająca porównania zarejestrowanych w ewidencji danych z wpisami zamieszczonymi w księgach wieczystych.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#HenrykJędrzejewski">Kolejną niedomogą istniejącej ewidencji jest fakt, iż widnieje w niej powierzchnia budynków, ale nie ma danych o ich wartości.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#HenrykJędrzejewski">Dlatego też musi zostać przeprowadzona powszechna taksacja nieruchomości, gdyż w ten sposób zebrane zostaną dane o wartości nieruchomości. Jest to niezbędne działanie, gdyż podatek katastralny obliczany będzie od wartości nieruchomości. A zatem oprócz działań legislacyjnych, niezbędne jest jeszcze wykonanie zilustrowanych tu działań. Oczywiście na przeprowadzenie wszystkich tych prac trzeba mieć trochę czasu, choć uważam, iż jest to działanie możliwe do przeprowadzenia. Potrzebne jest jednak w tym zakresie harmonijne współdziałanie pomiędzy poszczególnymi resortami i służbami.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#HenrykJędrzejewski">Przejdę teraz do pytania postawionego przez posła Chrzanowskiego. Istotnie muszę przyznać, że w informacji przedłożonej posłom dość niefortunnie, niejako „jednym tchem” wymieniono obydwa rozporządzenia, to jest rozporządzenie ósme i dziewiąte. W ten sposób „zlewają się” dwa rozporządzenia: jedno o trybie szczegółowych zasad wyceny nieruchomości indywidualnych i drugie o powszechnej taksacji nieruchomości.</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#HenrykJędrzejewski">Oczywiście rozporządzenie o wycenie indywidualnej jest bez wątpienia pilniejsze od rozporządzenia o powszechnej taksacji nieruchomości. Być może już na przełomie lutego i marca uda się opublikować rozporządzenie w sprawie zasad wyceny nieruchomości. Przy czym nie bardzo mogę się zgodzić z tymi opiniami, na które powoływał się pan poseł Chrzanowski.</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#HenrykJędrzejewski">Z opinii tych wynika, że brak stosownego rozporządzenia uniemożliwia w chwili obecnej dokonywania wycen. Naszym zdaniem, jednak można podejmować takie działania, gdyż już sama ustawa przesądza o podstawowych w tym względzie zasadach w rozdziale dotyczącym wyceny nieruchomości.</u>
<u xml:id="u-7.13" who="#HenrykJędrzejewski">Ponadto dysponujemy obowiązującymi standardami zawodowymi dla rzeczoznawców majątkowych, w których zostały przedstawione pewne elementy związane z technikami i metodami wyceny, a standardy te nie zostały przecież zmienione w kontekście wejścia w życie ustawy.</u>
<u xml:id="u-7.14" who="#HenrykJędrzejewski">Oczywiście nie przeczę, iż rozporządzenie to będzie potrzebne zwłaszcza dlatego, że ureguluje wreszcie problematykę wycen nietypowych, czyli wycenę nieruchomości, w przypadku których rynek nieruchomości nie daje odpowiedzi na pytanie, jak wyceny należy wykonywać. Chodzi tu przede wszystkim o wyceny podejmowane dla celów szczególnych, takich jak choćby wyceny gruntów pod budowę dróg lub wyceny nieruchomości w ogóle nie będących przedmiotem obrotu rynkowego. Bez wątpienia właśnie dla wycen tego typu rozporządzenie to będzie szczególnie potrzebne.</u>
<u xml:id="u-7.15" who="#HenrykJędrzejewski">A zatem nie przychylam się do opinii, iż w chwili obecnej nie można prowadzić wycen nieruchomości. I takie właśnie interpretacje obecnego stanu prawnego przesyłam na zgłaszane do Centralnego Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast wątpliwości. Taką też interpretację wysłałem do Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, która miała podobne wątpliwości. Natomiast będziemy dążyli do tego, aby rozporządzenie to wydać w ciągu najbliższego miesiąca.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejChrzanowski">Muszę powiedzieć, że do postawienia pytania zobligowany zostałem przez stowarzyszenia rzeczoznawców. Takiej, jak usłyszałem odpowiedzi oczekiwałem i postaram się ją przekazać dalej.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszBiliński">Czy jest jeszcze ktoś chętny do zabrania głosu?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#RomanDoganowski">Muszę powiedzieć, że z pewnym niepokojem przeczytałem, będący już po uzgodnieniach, projekt rozporządzenia w sprawie przepisów wykonawczych dotyczących działalności zawodowej w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#RomanDoganowski">Niepokój mój wiąże się szczególnie z regulacjami zawartymi w art. 13 i w art. 14 tegoż dokumentu. Tam to właśnie, w sposób przekraczający - moim zdaniem - pewne granice rozsądku, podaje się punktację, jaką należy zdobyć w celu udokumentowania doskonalenia zawodowego.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#RomanDoganowski">Nie znam żadnego z od dawna już istniejących zawodów, który by wymyślił sobie takie właśnie przepisy, łącznie z zawodami lekarza-chirurga i lekarza anestezjologa, od których bezpośrednio zależy życie człowieka.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#RomanDoganowski">Myślę, że proponowane regulacje w istocie nie zdadzą praktycznego egzaminu, a ponadto nie widzę żadnego uzasadnienia dla potrzeby wprowadzania takich regulacji. A zatem chciałbym się dowiedzieć, czy istnieje jakakolwiek szansa na wycofanie się na tym etapie uzgodnień z proponowanych przepisów.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#RomanDoganowski">Chciałbym się też odnieść do wypowiedzi pana posła Szczygielskiego. Otóż będąc geodetą, chcę z kolei zaprotestować przeciwko stwierdzeniu, że geodeci są przeciwni wykorzystaniu szczątkowej ewidencji gruntów do celów katastru fiskalnego. Jest zupełnie inaczej, o czym mogą świadczyć podjęte przez nas prace nad podatkiem katastralnym, przy czym muszę z żalem stwierdzić, że opracowania te nie weszły w życie. Natomiast stanowisko, o którym mówił pan poseł Szczygielski, bez wątpienia prezentuje Główny Geodeta Kraju, jednak zdanie to rozmija się z opiniami środowiska geodetów.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#HenrykJędrzejewski">Przyznaję, że sprawa doskonalenia kwalifikacji oraz kwestia sprawdzania, czy dana osoba uzupełniła swoją wiedzę, może być kontrowersyjna. Muszę jednak powiedzieć, że nasze propozycje w tym względzie, zawarte w rozporządzeniu mają charakter o wiele łagodniejszy od tych, które praktykują państwa Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#HenrykJędrzejewski">Szczególnie w Wielkiej Brytanii system kształcenia ustawicznego jest niezwykle rozbudowany. Być może zastanowimy się jeszcze w trakcie posiedzenia komisji prawniczej nad charakterem tych punktów, które przyznawane są za doskonalenie kwalifikacji, gdyż istotnie dają się słyszeć opinie, iż proponowany punktowy system oceny nie jest doskonały i należałoby go zweryfikować. Jest to więc sprawa do przemyślenia.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#HenrykJędrzejewski">Proponując punktowy system oceny kwalifikacji chcieliśmy stworzyć konkretne kryterium, a punkty są właśnie takim namacalnym kryterium nie budzącym wątpliwości interpretacyjnych.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#HenrykJędrzejewski">W rozporządzeniu precyzyjnie określa się np. liczbę punktów, jaka przysługuje za wygłoszenie referatu na konferencji naukowo-technicznej, a także określa się liczbę punktów za bierny udział w konferencji tego samego typu, mówi się też o liczbie punktów przyznawanej za prowadzenie praktyki. Przypominam, że każda z zainteresowanych osób ma obowiązek „uzbierać” w ciągu roku 50 punktów. Przyznaję, że taki system trochę przypomina rozwiązania stosowane w szkołach i myślę, że jeszcze zdołamy całej tej sprawie przyjrzeć się nieco dokładniej. Mamy przed sobą posiedzenie komisji prawniczej, być może okaże się, iż stosowanie punktów nie będzie konieczne.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#HenrykJędrzejewski">Natomiast bez wątpienia wyspecyfikowanie działalności, którą uznaje się za doskonalenie kwalifikacji, jest ze wszech miar konieczne. Pamiętać trzeba, że doskonalenie kwalifikacji nie może się ograniczać wyłącznie do „zaliczania” różnego rodzaju kursów, ale musi przybierać także różnorodne formy działalności, prowadzonej w kontekście podnoszenia kwalifikacji przez zainteresowaną osobę.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#HenrykJędrzejewski">Chcę też powiedzieć, że pierwotnie zastanawialiśmy się nad potrzebą wprowadzenia swojego rodzaju dzienniczka poświadczającego podnoszenie kwalifikacji, ale w dalszych pracach odstąpiliśmy od zrealizowania tego zamiaru. Godzi się jeszcze powiedzieć i to, że sprawdzanie doskonalenia kwalifikacji będzie prowadzone drogą losową i nie wszyscy ci, na których ciąży obowiązek podnoszenia poziomu wiedzy, co roku rutynowo będą poddawani testom mającym dać odpowiedź na pytanie, czy dana osoba istotnie doskonaliła się zawodowo.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#HenrykJędrzejewski">Mam nadzieję, że wymienienie w rozporządzeniu tych rodzajów działalności, których prowadzenie uznaje się za doskonalenie kwalifikacji nie budzi zastrzeżeń, natomiast rzeczywiście będziemy jeszcze pracować nad praktycznymi rozwiązaniami, jak się okazuje dyskusyjnej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#TadeuszBiliński">Chcę wesprzeć pana dyrektora Jędrzejewskiego i powiedzieć, że w szkolnictwie wyższym również funkcjonuje system oceny punktowej. Ocenia się tym sposobem pracowników naukowych, mając na uwadze opublikowane przez nich prace oraz rodzaj czasopism, w jakich prace te zostały wydrukowane. Przyznaje się także odpowiednią liczbę punktów za napisanie i wydanie książki, a także za prowadzenie seminarium. Co istotniejsze, suma punktów zdobytych przez pracowników naukowych, decyduje o wysokości środków finansowych przyznawanych konkretnemu instytutowi.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#TadeuszBiliński">Oczywiście system ten również jest kwestionowany i budzi poważne wątpliwości, ale jak wykazuje praktyka, jest to jedyne wymierne kryterium, pozwalające przynajmniej wskazać te osoby, które lepiej wywiązują się z przyjętych na siebie obowiązków.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#KazimierzSzczygielski">Nie chciałbym swojej poprzedniej wypowiedzi po-zostawić bez dodatkowego wyjaśnienia. Otóż nie będąc geodetą mogę bezstronnie przytoczyć różnorakie opinie, jakie formułowane są w środowisku geodetów.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#KazimierzSzczygielski">Chciałbym też powiedzieć kilka słów na temat tak zwanego systemu bonitacji punktowej. Otóż system ten jest dość powszechnie stosowany tam, gdzie nie można zastosować ostrego systemu pomiarowego i zawsze ma charakter uznaniowy. A zatem otwarte pozostaje pytanie, według jakich kryteriów system ten należy stosować w praktycznym działaniu. Przy czym pamiętać trzeba, że omawiany sposób oceny zawsze będzie kontrowersyjny, gdyż uznaniowości nie można ująć w ramy szczegółowych unormowań.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszBiliński">Zdajemy sobie sprawę, że obecnie, gdy powstaje potężny rynek obrotu nieruchomościami, nader ważną staje się jego profesjonalna obsługa, podobnie jak ważna staje się kadra, która będzie prowadziła obrót tymi nieruchomościami. Jest to ważne, tym bardziej że obecnie nieruchomości spełniają coraz więcej funkcji ważnych dla dalszego procesu rozwoju kraju.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#TadeuszBiliński">Na tym kończymy pracę nad punktem pierwszym naszego posiedzenia i przechodzimy do punktu drugiego, tj. do planu pracy Komisji na pierwsze półrocze 1998 r.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#TadeuszBiliński">Najpierw przedstawię kilka zdań tytułem wprowadzenia. Otóż w pierwszym okresie pracy Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej wypunktowaliśmy te problemy, które powinny zostać omówione i rozpatrzone przez nasze gremium. Następnie przedłożyliśmy ten spis posłom oraz zainteresowanym instytucjom. Po zebraniu uwag i opinii na temat naszych propozycji zestawiliśmy plan pracy na pierwsze półrocze roku 1998. Jednak już w tym momencie wiemy, iż nasze propozycje nie spełniają oczekiwań wielu instytucji.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#TadeuszBiliński">W ostatnim czasie otrzymuję liczne telefony, w których rozmówcy proszą o uzupełnienie przedłożonego planu pracy Komisji o rzeczywiście ważne zagadnienia. Oczywiście zakładamy, że plan pracy Komisji musi mieć charakter otwarty, gdyż w chwili obecnej rząd, tworząc prawo, jeszcze do końca nie wie, jaki w istocie będzie program prac legislacyjnych.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#TadeuszBiliński">Chciałbym powiedzieć, że po rozmowach przeprowadzonych z ministrem Naglewskim oraz z prezesem Wesołowskim i z prezesem Najnigierem, jestem zobowiązany wprowadzić do kolejnego projektu kilka konkretnych propozycji. W chwili obecnej wymienię niektóre z nich.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#TadeuszBiliński">Na przykład minister Naglewski zwrócił uwagę, iż sprawa podatku katastralnego prawdopodobnie już w marcu trafi do Sejmu. Regulacje te albo zyskają kształt samodzielnej ustawy, albo zostaną wprowadzone do prawa geodezyjnego i kartograficznego, co dowodzi, iż prace w tym przypadku są już daleko zaawansowane. Ostatecznie sprawa ta jeszcze nie została rozstrzygnięta.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#TadeuszBiliński">Bardzo nagląca stała się też sprawa funkcjonowania ustawy o zamówieniach publicznych, po przygotowaniu przez Najwyższą Izbę Kontroli raportu w tej kwestii. Postuluje się też zmianę ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych, a także ustawy o własności lokali. Jednak będzie to możliwe dopiero po przedłożeniu projektu poselskiego albo projektu rządowego. Samo wprowadzenie hasła nie jest dzisiaj wystarczające, chyba że będzie chodziło o funkcjonowanie ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#TadeuszBiliński">Bardzo istotną sprawą, która nie została uwzględniona w projekcie pracy Komisji, jest realizacja programu usuwania skutków powodzi. W chwili obecnej, po przeprowadzeniu konsultacji społecznej okazuje się, że plan pracy przedłożony posłom nie jest planem kompletnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JerzyJankowski">Myślę, że należałoby zaakceptować wprowadzenie do planu pracy Komisji problematyki przedstawionej przez posła Bilińskiego i potraktować tenże plan, jako otwarty na dalsze racjonalne propozycje.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#TadeuszBiliński">Oczywiście, na początku działalności nowego rządu trudno było przewidzieć wprowadzenie wszystkich niezbędnych zadań.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#KazimierzKobylecki">W punkcie ósmym planu pracy Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej znajduje się temat: „Polityka budowlana państwa. Dostosowanie budownictwa do wymagań gospodarki rynkowej”. Otóż w imieniu resortu, który reprezentuję, proszę, aby Komisja temat ten, przewidziany na marzec, zechciała przełożyć na początek maja, gdyż obecnie borykamy się z trudnościami kadrowymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszBiliński">Czy są jeszcze jakieś uwagi? Nie ma już zgłoszeń, a więc pora na podsumowanie.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#TadeuszBiliński">W obecnej sytuacji przyjmujemy, że plan pracy Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej będzie miał charakter otwarty. W przypadku sformułowania propozycji przez grupę posłów lub przedstawicieli rządu, będą wprowadzane kolejne punkty, które Komisja postara się rozpatrzyć w jak najszybszym czasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#KazimierzSzczygielski">Uważam, iż propozycje pana posła Bilińskiego i pana posła Jankowskiego są jak najbardziej aktualne, gdyż na przykład w najbliższym czasie wejdzie w życie tak zwana ustawa termomodernizacyjna. Stanie się to prawdopodobnie na przełomie lutego i marca, a zatem zmiany w harmonogramie pracy Komisji stają się kwestią nie budzącą kontrowersji.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#TadeuszBiliński">W świetle wdrażanych podwyżek cen energii elektrycznej ustawa o wspieraniu inwestycji termomodernizacyjnych staje się aktem prawnym wielkiej rangi i powinna być rozpatrzona niezwłocznie po wpłynięciu do laski marszałkowskiej przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#TadeuszBiliński">Czy są jeszcze inne zgłoszenia odnoszące się do planu pracy Komisji? Nie ma już chętnych do zabrania głosu, dlatego też kończymy pracę nad tym punktem.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#TadeuszBiliński">Chciałbym powiedzieć kilka zdań na temat aktualnej sprawy podwyżek cen energii cieplnej. Na poprzednim posiedzeniu Komisja przyjęła wniosek o wystąpienie do rządu w sprawie oceny skutków podwyżek cen energii cieplnej. Po kilku nieformalnych konsultacjach i rozmowach doszliśmy jednak do wniosku, że w tej sprawie Sejm powinien podjąć uchwałę, co nadałoby wystąpieniu większą rangę. Uchwała taka mogłaby obligować rząd do przedkładania okresowych informacji, dotyczących skutków wprowadzanych podwyżek cen. Problemem tym jest także nader zainteresowana Komisja Samorządu Terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#TadeuszBiliński">W takiej sytuacji Komisja Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej musi zadecydować, jak sprawa ta zostanie rozwiązana z formalnego punktu widzenia, czyli musi ustalić, czy będzie to wniosek Komisji, czy też uchwała Sejmu. Po pierwszych rozmowach w tej sprawie prezydium Komisji na najbliższym posiedzeniu przedłożyłoby wstępne stanowisko.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#KazimierzSzczygielski">Jeżeli chcemy doprowadzić do przyjęcia uchwały Sejmu, to sądzę, że możemy to uczynić siłami własnej Komisji. Sprawę tę załatwilibyśmy, rozszerzając dezyderat o propozycję przyjęcia takiej właśnie uchwały.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#KazimierzSzczygielski">Natomiast nie widzę żadnych przeszkód po temu, aby przewodniczący Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej przeprowadził w tej sprawie rozmowy z Komisją Samorządu Terytorialnego. Nadal jednak jestem zdania, że w aspekcie techniczno-prawnym nasza Komisja może sama podjąć decyzję o przekształceniu dezyderatu w projekt rezolucji, która przedłożona zostanie Sejmowi. Myślę, że jest to raczej kwestia zaawansowania rozmów, prowadzonych w tej kwestii z przewodniczącą Komisji Samorządu Terytorialnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#TadeuszBiliński">Chcę wyjaśnić, że nie doszło jeszcze do jakichś poważnych ustaleń z Komisją Samorządu Terytorialnego, natomiast pamiętać trzeba o tym, że skutki podwyżek cen dotyczą także samorządów terytorialnych, wszak to właśnie samorządy terytorialne w 52% pokrywają dodatki mieszkaniowe. W związku z tym samorządy te są bardzo zainteresowane tym, aby nie następowały dalsze podwyżki, które mogą się okazać bardzo niekorzystne już dla samych samorządów, a nie obywateli. Myślę, że planowane rozmowy z Komisją Samorządu Terytorialnego będą podstawą dla sformułowania wstępnego stanowiska.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#TadeuszBiliński">Na tym kończymy posiedzenie Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>