text_structure.xml
19.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanMariaJackowski">Otwieram wspólne posiedzenie połączonych Komisji: Kultury i Środków Przekazu, Mniejszości Narodowych i Etnicznych oraz Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Witam serdecznie gości oraz panie posłanki i panów posłów.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JanMariaJackowski">Pragnę przypomnieć, że jest to trzecie posiedzenie poświęcone sprawozdaniu. Na ostatnim musieliśmy przerwać czynności proceduralne, gdyż nie było kworum. Dzisiaj kworum jest. Pozostały nam do rozpatrzenia tylko art. 15 i 18 oraz głosowanie nad całością tekstu i wybranie posła sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JanMariaJackowski">Proponuję przejść do czynności proceduralnych bez rozpoczynania dyskusji. Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie art. 15?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanByra">Pragnę przypomnieć, że nasze wątpliwości dotyczyły dwóch kwestii. Po pierwsze: ile wynosi kara grzywny i jak można ją skorelować z nawiązką w wysokości 100 tys. zł?</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanByra">Po drugie: Kto będzie odpowiadał za naruszenie art. 7? Czy będzie to producent, hurtownik, a może detalista?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Jeśli chodzi o wysokość grzywny, to proszę o wyjaśnienie tej kwestii przedstawicielkę Biura Legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Co do drugiej kwestii, to za naruszenie art. 7 odpowiada ten, kto go naruszy. Na każdym etapie wprowadzania do obrotu może być złamane prawo i jeśli tak się zdarzy, odpowie ta osoba, w której obrocie prawo zostało złamane.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ZdzisławPodkański">Wyjaśnienia posłanki Iwony Śledzińskiej-Katarasińskiej są wystarczające.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ZdzisławPodkański">Proponuję, by końcowy zapis art. 15 brzmiał następująco: „Kto narusza obowiązki określone w art. 5, 7 i 10 podlega karze grzywny”.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JanMariaJackowski">Czy ktoś chciałby jeszcze w tej sprawie zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MariuszGrabowski">Jeśli chodzi o art. 7, to chcę powiedzieć, że dobrem, które chcemy chronić, jest język polski, a nie źle pojęty interes podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JanMariaJackowski">Poproszę o odpowiedź przedstawicielkę Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Zgodnie z Kodeksem wykroczeń art. 24 grzywnę wymierza się obecnie w wysokości od 20 zł do 5 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JanMariaJackowski">Dziękuję bardzo. Zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JanMariaJackowski">Poddaję pod głosowanie wniosek pana posła Zdzisława Podkańskiego. Jeżeli wniosek nie uzyska większości, uznam, że art. 15 został przyjęty w brzmieniu proponowanym przez podkomisję.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#JanMariaJackowski">Proszę pana posła Zdzisława Podkańskiego o odczytanie treści wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ZdzisławPodkański">Moja propozycja jest następująca: „Kto narusza obowiązki określone w art. 5, 7 i 10 podlega karze grzywny”.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JanMariaJackowski">Przechodzimy do głosowania. Kto z pań posłanek i panów posłów jest za wnioskiem posła Zdzisława Podkańskiego?</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JanMariaJackowski">Za przyjęciem wniosku opowiedziało się 11 posłów, przeciwnych było 14 posłów, 2 posłów się wstrzymało od głosu.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#JanMariaJackowski">Stwierdzam, że wniosek nie uzyskał pozytywnej rekomendacji Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ZdzisławPodkański">Zgłaszam wniosek mniejszości.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JanMariaJackowski">Proszę o zgłoszenie tego wniosku na piśmie.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JanMariaJackowski">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 18. Proszę pana posła Zdzisława Podkańskiego o przypomnienie treści swojego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ZdzisławPodkański">Mój wniosek dotyczy vacatio legis. Rząd proponuje, by vacatio legis wynosiło 12 miesięcy, ja proponuję, by ten okres skrócić do 3 miesięcy. Nie widzę powodu, dla którego mielibyśmy się tak bardzo troszczyć o obce interesy.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JanMariaJackowski">Przypomnę, że dyskusję na ten temat odbyliśmy na ostatnim posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#JanMariaJackowski">Poddam teraz pod głosowanie wniosek pana posła Zdzisława Podkańskiego. Jeżeli wniosek nie uzyska większości, uznam, że Komisja przyjęła art. 18 w brzmieniu proponowanym przez podkomisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JanByra">Mam pytanie do posła wnioskodawcy. Co ma zrobić producent, który ma towar na składzie i nie może się pozbyć towaru w ciągu 3 miesięcy?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MariuszOlszewski">Jak rozumiem, będziemy wybierać między 12- i 3-miesięcznym vacatio legis. Moje pytanie brzmi, co zrobić z produktami, których nie będzie się można pozbyć w ciągu 12 miesięcy?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JanMariaJackowski">Rozumiem, że pan poseł nie składa wniosku, by vacatio legis trwało 24 miesiące.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MariuszOlszewski">Zwracam uwagę na to, że ani jednym, ani drugim rozwiązaniem wszystkich nie usatysfakcjonujemy. Moim zdaniem okres 3-miesięczny jest wystarczający.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JanMariaJackowski">Czy są jeszcze pytania do posła wnioskodawcy? Nie widzę.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#ZdzisławPodkański">Ostatnio mam wątpliwości, czy my, reprezentanci Sejmu RP, prezentujemy interesy narodu polskiego. Nie widzę powodu, by okres vacatio legis wynosił 12 miesięcy. Zawsze można dodrukować informację o towarze. Chodzi głównie o to, by polski konsument wiedział, co kupuje. Każdy producent powinien być tym zainteresowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AndrzejUrbańczyk">Uważam, że argument, którym posłużył się poseł Zdzisław Podkański, nie jest argumentem na miejscu. Jesteśmy zobligowani do dbania o interesy Polaków uwikłanych w procesy produkcyjne. Toczymy teraz spór o możliwości dostosowania się polskiego producenta lub hurtownika do wymogów ustawy. Wydaję mi się, że okres 12-miesięczny jest za długi, a 3-miesięczny za krótki. Proponuję zatem, by okres vacatio legis wynosił 6 miesięcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JanMariaJackowski">Mamy w tej chwili dwa wnioski. W pierwszej kolejności poddam pod głosowanie wniosek posła Zdzisława Podkańskiego.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#JanMariaJackowski">Jeżeli wniosek pana posła Zdzisława Podkańskiego, nie uzyska większości, poddam pod głosowanie wniosek pana posła Andrzeja Urbańczyka.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#JanMariaJackowski">Jeżeli wniosek pana posła Andrzeja Urbańczyka nie uzyska większości, uznam, że Komisja przyjęła art. 18 w brzmieniu zaproponowanym przez podkomisję.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#JanMariaJackowski">Przystępujemy do głosowania nad wnioskiem pana posła Zdzisława Podkańskiego.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#JanMariaJackowski">Kto udziela poparcia wnioskowi? Za przyjęciem wniosku opowiedziało się 11 posłów, przeciwnych było 19 posłów, nikt nie wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że wniosek uzyskuje negatywną rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#JanMariaJackowski">Przystępujemy do głosowania nad wnioskiem pana posła Andrzeja Urbańczyka.</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#JanMariaJackowski">Kto udziela poparcia wnioskowi? Za przyjęciem wniosku opowiedziało się 29 posłów, nikt nie był przeciwny, 1 poseł wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że wniosek uzyskuje pozytywną rekomendację Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#ZdzisławPodkański">Zgłaszam wniosek mniejszości.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">W otrzymanej dzisiaj wersji projektu ustawy ust. 2 art. 10 jest błędny i nie wiem, jak on się tu znalazł. Błędne jest sformułowanie, że „nazwom i tekstom w języku obcym mogą towarzyszyć wersje w przekładzie na język polski” itd.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Zwracam się do posła Zdzisława Podkańskiego, bo wiem, że zgłaszał wniosek mniejszości oddający kompetencje ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej. Jednakże najprawdopodobniej nie zgłosił wniosku na piśmie i przy przepisywaniu tekstu wkradł się błąd. Notabene wniosek pana posła, Zdzisława Podkańskiego, jest tylko wnioskiem mniejszości. Chcę z całą odpowiedzialnością powiedzieć, że ust. 2 art. 10 jest następujący: „nazwom i tekstom w języku polskim mogą towarzyszyć wersje obcojęzyczne. Polskie nazwy, napisy i teksty muszą być co najmniej równie dobrze widoczne, czytelne lub słyszalne”. Proszę pana posła Zdzisława Podkańskiego o ponowne zgłoszenie wniosku, gdyż tamten nam zaginął.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Chciałam wyjaśnić, że na poprzednim posiedzeniu połączonych Komisji państwo posłowie przyjęli wniosek pana posła Mariusza Olszewskiego i w związku z tym posłowie Iwona Śledzińska-Katarasińska i Zdzisław Podkański zgłosili wnioski mniejszości.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Jak brzmi wniosek pana posła Mariusza Olszewskiego?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#ZdzisławPodkański">Proszę państwa, bezsensowny jest zapis: „mogą towarzyszyć”. Kto komu robi łaskę? Jeśli w ten sposób zapiszemy ów artykuł, to nie będzie on przestrzegany, gdyż „mogą towarzyszyć” oznacza, że nie będą towarzyszyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#WojciechHausner">Mam zanotowane, że głosowanie nad wnioskiem pana posła Mariusza Olszewskiego zakończyło się wynikiem: 13 posłów było za przyjęciem wniosku, 12 posłów było przeciwnych, 1 poseł wstrzymał się od głosu. Komisje przyjęły wniosek pana posła w zaproponowanym przez niego brzmieniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Niemożliwe, żebyśmy taki zapis przegłosowali.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JanMariaJackowski">Niestety, nie jestem w stanie w tej chwili z pamięci odtworzyć przebiegu tamtego posiedzenia. Pozostają nam dwa wyjścia: albo przyjąć do wiadomości, że wniosek pana posła Mariusza Olszewskiego został przegłosowany, albo sięgnąć do protokołu i to zweryfikować.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MariuszOlszewski">Intencją ust. 2 art. 10 było to, że tekstom i nazwom w języku obcym towarzyszą wersje w przekładzie na język polski.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JanMariaJackowski">Proszę o zabranie głosu przedstawicielkę Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Należy napisać, że tekstom i nazwom w języku polskim towarzyszą wersje w przekładzie na język obcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JanMariaJackowski">Czy w związku z tym sprawa jest wyjaśniona?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Proponuję, by zapisać, że tekstom i nazwom w języku polskim towarzyszą wersje w przekładzie na język polski.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JanMariaJackowski">Jeżeli tak jest we wniosku pana posła Mariusza Olszewskiego, to nie należy sprawdzać tej kwestii z protokołem. Proszę przedstawicielkę Biura Legislacyjnego o powtórzenie wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Art. 10 ust. 2 brzmiałby następująco: „Nazwom i tekstom w języku polskim towarzyszą wersje w przekładzie na język obcy”.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Proszę przeczytać tekst wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">„Nazwom i tekstom w języku polskim towarzyszą wersje w przekładzie na język obcy”.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#ZdzisławPodkański">Proszę czytać art. 10 w całości. Ust. 1 mówi: „Napisy i informacje przeznaczone do odbioru publicznego w urzędach i instytucjach użyteczności publicznej, a także w środkach transportu publicznego sporządza się w języku polskim”.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#ZdzisławPodkański">Ust. 2 brzmi: „Nazwom i tekstom w języku, powinno być «polskim», mogą towarzyszyć wersje w przekładzie na język, tu powinno być «obcy», w wypadkach i granicach określonych w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw administracji publicznej”.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#AleksandraJakubowska">Rozumiem to tak, że ust. 1 dotyczy ust. 2. Należy uściślić, że nazwom i tekstom, o których mowa w ust. 1, i wtedy mamy jasność.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#JanMariaJackowski">Proponuję nie redagować nie przegłosowanej poprawki, ponieważ zrodziłoby to wątpliwości. Mam więc pytanie do pana posła, Mariusza Olszewskiego. Czy pan poseł Zdzisław Podkański dobrze wyłożył intencje pańskiego wniosku?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#MariuszOlszewski">Mój wniosek brzmiał: „Tekstom i napisom w języku polskim mogą towarzyszyć wersje w przekładzie na język obcy w przypadkach i granicach określonych w rozporządzeniu ministra spraw wewnętrznych i administracji”.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#JanMariaJackowski">Dziękuję bardzo. To wyjaśnia i zamyka sprawę. Przechodzimy do głosowania nad całością tekstu.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#JanMariaJackowski">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem całości tekstu sprawozdania? Za przyjęciem sprawozdania opowiedziało się 27 posłów, wstrzymało się 4 posłów, nikt nie był przeciwny.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#JanMariaJackowski">Stwierdzam, że połączone Komisje przyjęły sprawozdanie projektach ustaw: poselskim i rządowym o języku polskim.</u>
<u xml:id="u-45.3" who="#JanMariaJackowski">Przystępujemy teraz do wyboru posła sprawozdawcy. Proponuję panią posłankę Iwonę Śledzińską-Katarasińską, która pracowała nad tą ustawą. Czy jest sprzeciw wobec tej kandydatury? Nie widzę. Stwierdzam, że posłem sprawozdawcą została pani posłanka Iwona Śledzińska-Katarasińska.</u>
<u xml:id="u-45.4" who="#JanMariaJackowski">Pozostała jeszcze kwestia wyznaczenia terminu, jaki podamy Komitetowi Integracji Europejskiej, aby zgodnie z nowym regulaminem zaopiniował ten projekt.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#MariuszOlszewski">Chciałbym zaproponować termin 7-dniowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#JanMariaJackowski">Czy jest inna propozycja? Czy jest sprzeciw wobec tej propozycji? Nie widzę. Stwierdzam, że nałożyliśmy na Komitet Integracji Europejskiej 7-dniowy termin.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#JanByra">Chciałbym prosić panią posłankę Iwonę Śledzińską-Katarasińską, by przypomniała, jakie wnioski mniejszości zostały zgłoszone i których artykułów one dotyczą.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Mogę skierować to pytanie do przedstawicielki Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Nie dysponuję wnioskami na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Z mojej dokumentacji wynika, że wnioski mniejszości zostały zgłoszone do art. 2, 4, 7, 10 i dzisiaj do art. 18.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#JanMariaJackowski">Głos chciałby zabrać pan minister Jacek Weiss.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#JacekWeiss">Chciałbym podziękować w imieniu resortu kultury za długą i niełatwą pracę nad ustawą o języku polskim. Szczególnie chciałabym podziękować pani posłance Iwonie Śledzińskiej-Katarasińskiej, a także panu posłowi Zdzisławowi Podkańskiemu. Chciałbym też przeprosić za wszystkie niedogodności spowodowane przez Ministerstwo Kultury i Sztuki i za moją nieobecność na jednym z posiedzeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#JanMariaJackowski">Zamykam wspólne posiedzenie połączonych Komisji: Kultury i Środków Przekazu, Mniejszości Narodowych i Etnicznych oraz Ochrony Konkurencji i Konsumentów.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>