text_structure.xml
76.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Bardzo proszę wszystkich posłów o zajęcie miejsc. Porządek dzisiejszego posiedzenia składa się z 5 punktów. Salę mamy zarezerwowaną do godziny 12. W związku z tym, że tematyka dzisiejszego posiedzenia jest bardzo obszerna, zwracam się z uprzejmą prośbą do wszystkich pań posłanek i panów posłów o bardzo zwięzłe wypowiedzi. Proszę państwa, mam także propozycję, aby najpierw przystąpić do rozpatrzenia tych punktów dzisiejszego posiedzenia, które są związane ze sportem, a na koniec – z turystyką. Punkt pierwszy, rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2008 roku (druk nr 2031) wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli w zakresie: części budżetowej 25 – Kultura fizyczna i sport, części budżetowej 40 – Turystyka, części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działów: Turystyka oraz Kultura fizyczna i sport, przychody i wydatki państwowych funduszy celowych, programy wieloletnie w zakresie pozycji 33, plan finansowy Polskiej Organizacji Turystycznej. Punkt drugi: rozpatrzenie sprawozdania z działalności Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego Najwyższej Izby Kontroli w 2008 roku. Punkt trzeci: rozpatrzenie odpowiedzi na dezyderat nr 7 Komisji w sprawie opracowania i wdrożenia programu „Animator Orlik 2012” na programy „Budowa boisk wielofunkcyjnych ogólnodostępnych dla dzieci i młodzieży” oraz „Blisko boisko”. Punkt czwarty: informacja ministra sportu i turystyki na temat stanu prac nad nową formułą prawną funkcjonowania Centralnego Ośrodka Sportu i punkt ostatni: sprawy bieżące. Czy są uwagi do porządku dzisiejszego posiedzenia? Nie słyszę. Bardzo proszę, panie ministrze o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiAdamGiersz">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Wysoka Komisjo, przedstawiliśmy obszerny materiał dotyczący wykonania budżetu w 2008 roku w częściach 25 i 40 oraz wykonanie funduszy celowych. Chciałbym zaproponować Wysokiej Komisji przedstawienie prezentacji medialnej dotyczącej wykonania budżetu w 2008 roku. Będzie to trwało kilkanaście minut i myślę, że ułatwi to dyskusję nad wykonaniem. Po drugie, proponuję, tak jak rozmawialiśmy z panią przewodniczącą, aby najpierw omówić wszystkie sprawy związane ze sportem, czyli budżet i fundusze celowe, a później część 40 budżetu – Turystyka i Polska Organizacja Turystyczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Dziękuję panie ministrze. W takim razie proszę o przedstawienie prezentacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMSiTAdamGiersz">Proszę o przedstawienie prezentacji panią dyrektor Annę Klimek-Krypa, wicedyrektora departamentu finansowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMinisterstwaSportuiTurystykiAnnaKlimekKrypa">Dzień dobry państwu, chcę przedstawić wykonanie zadań i środków w roku 2008 w części 25 – Kultura fizyczna i sport.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Bardzo panią przepraszam. Bardzo proszę moich miłych kolegów o zaprzestanie rozmów. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMSiTAnnaKlimekKrypa">Kulturę fizyczną i sport finansujemy z dwóch obszarów. Pierwszy to obszar ministra sportu i turystyki, czyli części 25, ale również z części 85 – Budżety wojewodów. W zakresie części 25 ministra sportu i turystyki, kulturę fizyczną i sport finansujemy w działach: Administracja publiczna, Obrona narodowa oraz najważniejszy dział – Kultura fizyczna i sport oraz państwowe fundusze celowe, czyli Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej i Fundusz Zajęć Sportowo-Rekreacyjnych dla Uczniów. W ramach części 25 na zadania z obszaru kultury fizycznej i sportu w ustawie budżetowej na rok 2008 zaplanowano środki w wysokości 344.766 tys. zł. W trakcie roku dokonano zwiększeń rezerw celowych i ogólnych na kwotę 378.789 tys. zł. Natomiast zadania zrealizowano na kwotę 375.702 tys. zł. W ustawie budżetowej na zadania z obszaru kultury fizycznej i sportu w ramach budżetu wojewodów wydatki nie są planowane. Dopiero w ciągu roku decyzjami ministra finansów są uruchamiane rezerwy na zadania z tego obszaru i w budżetach wojewodów w roku 2008 wszystkie województwa realizowały zadania właśnie z obszarów kultury fizycznej. Na te zadania zaplanowano kwotę 212.657 tys. zł. Chcę powiedzieć, że w stosunku do roku 2008 jest to wzrost o ponad 200.000 tys. zł. Jest to bardzo duży wzrost. Natomiast w roku 2006 środków było tylko 39.000 tys. zł. Zadania w ramach budżetu wojewodów realizowane były przede wszystkim na zadania inwestycyjne, był to program rządowo-samorządowy „Moje boisko Orlik 2012”. Uruchamiane były środki w ramach rezerw celowych dla wojewodów. W planie była to kwota w wysokości 200.000 tys. zł, natomiast zrealizowano zadania na kwotę 190.638 tys. zł. Wybudowano około 330 „Orlików” prawie we wszystkich województwach.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMSiTAnnaKlimekKrypa">Wydatki w dziale Kultura fizyczna w roku 2008, czyli z części nr 25 i 85 kształtują się na poziomie 583.000 tys. zł i jest to więcej o 324.000 tys. zł. Chcę powiedzieć, że nakłady na realizację wszystkich zadań z obszaru kultury fizycznej wyniosły 1.217.000 tys. zł. Jest to kwota, która obejmuje środki z budżetu, państwa czyli z części nr 25, z budżetu wojewodów oraz z państwowych funduszy celowych. W stosunku do wykonania w roku 2007 jest to więcej o 67%. Przejdę teraz do omawiania dochodów. Dochody w ustawie budżetowej były zaplanowane na kwotę 480 tys. zł. Zrealizowano ich więcej o prawie 1000 tys. zł. W większej części były to dochody nieplanowane i pochodziły przede wszystkim ze zwrotów dotacji, i wynosiły prawie 670 tys. zł. Był także wpływ do budżetu państwa środków obrotowych z zakładu budżetowego z roku 2007 w kwocie 525 tys. zł. Dochody dotyczyły również sprzedaży wydawnictw, a także wynajmu i dzierżawy składników majątkowych. W ustawie budżetowej w części 25 na rok 2008 wydatki określono na kwotę 367.000 tys. zł. W ramach zwiększeń poprzez rezerwy celowe oraz rezerwę ogólną o kwotę 204.00 tys. zł budżet w części 25 wynosił 401.597 tys. zł. Jest to więcej w stosunku do ustawy o 7,8%. Plan wydatków został zrealizowany na kwotę 395.000 tys. zł. Nie zrealizowano tylko 1,5% wydatków. W relacji do roku 2007 roku wydatki były wyższe o 51,8%. Układ wykonania wydatków budżetowych, czyli udział procentowy administracji publicznej w stosunku do ogółu wydatków jest tylko 5%, natomiast najwięcej wydatków było realizowanych w dziale Kultura fizyczna, ponieważ aż 95%.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMSiTAnnaKlimekKrypa">W dziale Administracja publiczna zaplanowano środki na kwotę 22.237 tys. zł w związku tym, że w ciągu roku zostały przeniesione środki z rezerw celowych, a dotyczyły one przede wszystkim sfinansowania dotacji specjalnych w służbie cywilnej oraz sfinansowania skutków procesów wartościowania. Jest to kwota 345 tys. zł. Zadania zrealizowaliśmy na kwotę 19.965 tys. zł. Wydatki bieżące to przede wszystkim wynagrodzenia, wydatki związane z utrzymaniem urzędu, czyli wszelkiego rodzaju usługi oraz wydatki majątkowe 491 tys. zł. W dziale 752 – Obrona narodowa wykonanie zostało zrealizowane na kwotę 3 tys. zł. W ramach tej kwoty zakupiono wyposażenie i zorganizowano szkolenie dla pracowników Ministerstwa Sportu i Turystyki. Wydatki działu Kultura fizyczna to 95% wydatków ogółem. W roku 2008 wykonano zadania na kwotę 376.000 tys. zł. Jest to niewykonanie tylko 0,8%, natomiast w stosunku do roku 2007 wydatki wzrosły o 52,4%. Udział wydatków w dziale 926 – Kultura fizyczna, największy udział mają zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu, jest to prawie 57,9%. Następnie pozostała działalność, czyli pozostałe zadania realizowane w tym dziale 35% i 5,5% to wydatki dla Centralnego Ośrodka Sportu oraz 1%, jest to komisja do zwalczania dopingu w sporcie. Wykonanie wydatków w dziale – Komisja do zwalczania dopingu w sporcie wyniosła 3799 tys. zł. Chciałam nadmienić, że w roku 2008 uruchomiono rezerwę dla komisji do zwalczania dopingu w sporcie na zmniejszenie różnic w wynagrodzeniach. Wynagrodzenia zostały zwiększone o 23 tys. zł wraz z pochodnymi. Chcę zaznaczyć, że wydatki w stosunku do roku 2007 wzrosły o 40%. Wynagrodzenia w stosunku do roku 2007 wzrosły o 19,4%. Zadania realizowane przez komisję to przede wszystkim wydatki bieżące na działalność programową komisji, jak również wynagrodzenia z pochodnymi oraz zakup sprzętu inwestycyjnego w kwocie 12 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMSiTAnnaKlimekKrypa">Wydatki Centralnego Ośrodka Sportu to przede wszystkim dotacja przedmiotowa przeznaczona na dofinansowanie usług w zakresie szkolenia sportowego. Jest to kwota 17.904 tys. zł. Została wykonana w 100% oraz wydatki majątkowe w kwocie 2812 tys. zł. W ramach środków realizowane były również zakupy inwestycyjne na kwotę 244 tys. zł. Największy dział, jeżeli chodzi o wykonanie, to zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu. W ramach tego działu realizowane są zadania sportu kwalifikowanego na kwotę 195.139 tys. zł. Udział wydatków w tym rozdziale to prawie 90%. Natomiast zadania sportu powszechnego i sportu niepełnosprawnych to 10,4% wydatków w tym rozdziale, na kwotę 22.559 tys. zł. Zadania realizowane w zakresie sportu powszechnego zostały wykonane w wysokości 19.000 tys. zł. Chcę powiedzieć, że w relacji wykonania do roku 2007 jest wzrost o prawie 12%. Zrealizowano zadania na wyższą kwotę. Główny udział zadań sportu powszechnego w tej kwocie to przede wszystkim zadania sportu w środowisku wiejskim i wynosi 33%, w rodzinie 30% wydatków na sport powszechny, w środowisku akademickim jest to 24,2%. Jest to również wzrost w stosunku do środków z roku 2007. Zadania sportu osób niepełnosprawnych – chcę powiedzieć, że w roku 2008 po raz pierwszy finansowaliśmy program przygotowań do Igrzysk Paraolimpijskich ze środków budżetowych. Wiadomo, że te zadania finansowane są ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. Zrealizowano stypendia sportowe. Wypłacono 37 zawodnikom więcej niż w roku 2007 na kwotę 1186 tys. zł. Wydatki na sport kwalifikowany to kwota 195.000 tys. zł i główne zadania, które były realizowane, to przede wszystkim program przygotowań do mistrzostw świata i Europy w letnich i zimowych dyscyplinach olimpijskich, jest to 36% wydatków na to zadanie. Przygotowania do olimpiady w Pekinie 37%, jak również program przygotowań do mistrzostw świata i Europy w letnich i zimowych dyscyplinach nieolimpijskich to 12,3%. W rozdziale – pozostała działalność – zrealizowaliśmy zadania na kwotę 133.000 tys. zł, jest to 98,2% planu po zmianach. Chcę powiedzieć, że 30% wydatków to wydatki bieżące, jest to kwota 40.000 tys. zł, natomiast prawie 70% to wydatki majątkowe. Jest to przede wszystkim realizowany wieloletni program przygotowania i wykonania przedsięwzięć Euro 2012. Wydatki bieżące zostały pogrupowane na dwie formy. Na świadczenia na rzecz osób fizycznych – w ramach tych środków wypłacane są świadczenia dla paraolimpijczyków, olimpijczyków, dla zawodników zawodów „Przyjaźń”, jak również na nagrody dla sportowców i trenerów za osiągnięcia sportowe.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMSiTAnnaKlimekKrypa">Wydatki bieżące realizowane przez Ministerstwo Sportu – są to zadania realizowane wewnątrz Ministerstwa, jak również zadania spółki Narodowe Centrum Sportu oraz zadania spółki PL.2012. Realizacja programu „Moje boisko Orlik 2012”. Jak wcześniej wspomniałam, w roku 2008 zostały uruchomione środki z rezerwy celowej w ramach kontraktów wojewódzkich, czyli środki przeszły do wojewodów. Natomiast w roku 2009 również została uruchomiona rezerwa celowa, ale środki wpłynęły do budżetu z części 25. Na 2009 jest to kwota 250.000 tys. zł. Wybudowano 330 obiektów i zrealizowano wydatki na prawie 191.000 tys. zł. Bardzo szybko postaram się omówić wykonanie obu funduszy. Pierwszy to Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej. Wykonanie przychodów kształtowało się na poziomie 672.000 tys. zł. Jest to o 22% więcej niż planowano i o 21% więcej w stosunku do roku 2007. Wydatki zrealizowano na kwotę 600.000 tys. zł, i jest to o 9% więcej w stosunku do ustawy budżetowej i prawie 33% więcej w stosunku do roku 2007. Jak państwo wiecie, realizujemy 3 główne zadania związane z modernizacją, remontami i dofinansowaniem inwestycji obiektów sportowych. Jest to kwota 420.935 tys. zł. Na to zadanie w stosunku do ustawy budżetowej zrealizowaliśmy o 13% więcej środków. Natomiast w stosunku do 2007 roku zrealizowaliśmy o 40% inwestycji. Na slajdzie widzicie państwo również procentowy udział inwestycji do całości realizowanego zadania. Natomiast w ramach zadań związanych z rozwojem sportu wśród dzieci i młodzieży realizujemy dwa programy. Program szkolenia i współzawodnictwa sportowego młodzieży uzdolnionej – w tym programie zrealizowano zadania na kwotę prawie 107.000 tys. zł. Jest to więcej w stosunku do roku 2007 o prawie 32.000 tys. zł. Udział procentowy zadań do tego programu, tak jak państwo widzicie, to 57%. Są to zadania związane ze szkoleniem kadr wojewódzkich, młodzików, juniorów młodszych, juniorów. 31% to szkolenie w placówkach szkolnictwa.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMSiTAnnaKlimekKrypa">W programie „Sport wszystkich dzieci” zrealizowano zadania na kwotę 43.000 tys. zł. W stosunku do roku 2007 jest to prawie 6000 tys. zł więcej. Główne zadania realizowane w procentach macie państwo przedstawione na slajdzie. Ostatni program to rozwijanie sportu wśród osób niepełnosprawnych. Zadania i środki wykonano w kwocie prawie 27.000 tys. zł. Udział procentowy wszystkich zadań widać na slajdzie. Przychody w roku 2008 w ramach Funduszu Zajęć Sportowo-Rekreacyjnych dla Uczniów wynoszą 15.024 tys. zł. Jak widać, w stosunku do ustawy budżetowej jest to 43% więcej, natomiast w stosunku do wykonania w roku 2007 jest to tylko 0,7%. Zrealizowano zadania na kwotę 14.337 tys. zł. W ramach tego dofinansowania objęto około 300 tys. uczniów, którzy brali udział w zajęciach sportowo-rekreacyjnych dla uczniów; największym powodzeniem cieszyło się pływanie, jak również gry zespołowe. Najwięcej dofinansowania było właśnie na te formy rekreacji. Dziękuję serdecznie za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Dziękuję bardzo pani dyrektor. Czy są jakieś pytania pań posłanek i panów posłów co do przedstawionego materiału? Nie słyszę. Bardzo proszę przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJozefGorny">Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę wykonania budżetu państwa za rok 2008 w części 25 – Kultura fizyczna i sport. Jak zwykle kontrolę prowadziliśmy przy uwzględnieniu czterech kryteriów, a mianowicie legalności, gospodarności, celowości i rzetelności. Ponieważ wyniki kontroli zostały podstawione w informacji, która jest w dyspozycji pań i panów posłów. Nie będę szczegółowo omawiał wyników kontroli. Przedstawię tylko nasze ogólne uwagi co do wykonania budżetu w tej części. Najwyższa Izba Kontroli ocenia pozytywnie z zastrzeżeniami wykonanie budżetu państwa za rok 2008 w części 25 – Kultura fizyczna i sport. Dysponent budżetu państwa w tej części rzetelnie ewidencjonował dochody, terminowo sporządzał sprawozdania budżetowe na podstawie ewidencji księgowej oraz realizował wydatki w kwotach ustalonych w planie finansowym. Minister sportu i turystyki sprawował określony w ustawie o finansach publicznych, nadzór i kontrolę nad wykonaniem budżetu. Nie stwierdziliśmy przypadków niegospodarnego i niecelowego wydatkowania środków. Nasze zastrzeżenia dotyczą niektórych wydatków pod kątem ich legalności i rzetelności. Na ten temat chciałbym kilka zdań powiedzieć. Nie wnosimy zastrzeżeń do rzetelności planowania dochodów i wydatków, natomiast stwierdziliśmy nieprawidłowości na kwotę 345 tys. zł, które dotyczyły rozliczenia dotacji na kwotę 330 tys. zł udzielonej stowarzyszeniu Wspólnota Polska z naruszeniem postanowień i umów. Naruszenie polegało na opóźnieniu w rozliczeniu dwóch umów od 2 do 6 miesięcy. Następne zastrzeżenie mamy do niewyegzekwowania przedmiotu umowy o dzieło przed wykonaniem zapłaty na kwotę 15 tys. zł. Jest to niewielka kwota, niemniej jednak stwierdziliśmy przypadek zapłacenia za wykonanie umowy 30 grudnia, natomiast odbiór nastąpił miesiąc później, 30 stycznia, więc zapłacono przed rozliczeniem. Po trzecie, stwierdziliśmy przypadki niewykonania obowiązku niezwłocznego zamieszczania w biuletynie zamówień publicznych ogłoszeń o udzielaniu zamówień publicznych. Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie, z zastrzeżeniami, opiniuje wiarygodność rocznych sprawozdań dysponenta głównego oraz dysponentów trzeciego stopnia. Skontrolowane sprawozdania przekazują prawdziwy i rzetelny obraz dochodów, należności i zobowiązań, z wyjątkiem rocznych sprawozdań MP28, w których wykazaliśmy pewne nieprawidłowości. Dotyczyły one niewłaściwego zaksięgowania wydatkowanych środków. Chodzi tutaj o kwotę 93.000 tys. zł oraz wydatków na nagrody w kwocie 6100 tys. zł z naruszeniem zasad określonych w rozporządzeniu ministra finansów w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa. Wydatki te ewidencjonowano i wykazywano jako wydatki dysponenta trzeciego stopnia, mimo że dotyczyły one zadań ministra sportu i turystyki. Skoro jestem przy głosie, to poinformuję, że Najwyższa Izba Kontroli oceniała pozytywnie z zastrzeżeniami wykonanie za rok 2008 planów finansowych Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej oraz Funduszu Zajęć Sportowo-Rekreacyjnych dla Uczniów. Ta pozytywna ocena wynika z prawidłowego przeznaczenia środków funduszy, terminowego sporządzania sprawozdań na podstawie danych z ewidencji księgowych oraz z realizacji wydatków w granicach ustalonego planu finansowego. Stwierdzone nieprawidłowości w wykonaniu planów finansowych obu funduszy polegały na nieprawidłowym dochodzeniu zwrotu dotacji, wykorzystaniu niezgodnie z przeznaczeniem sumarycznie kwoty ponad 700 tys. zł, niewłaściwym prowadzeniu kontroli wykorzystania środków, a także niepełnej realizacji wniosków pokontrolnych dotyczących wydatkowania środków publicznych na inwestycje sportowe. Podsumowując, jeszcze raz stwierdzam, że Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie, z zastrzeżeniami, o których mówiłem, ocenia wykonanie budżetu państwa w części 25 – Kultura fizyczna i sport. Z satysfakcją chcę podkreślić dobrą współpracę z Ministerstwem w zakresie realizacji wniosków pokontrolnych. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Czy są jakieś pytania? Pan poseł Tomaszewski chciałby zadać pytanie. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Pani przewodnicząca, panie ministrze, szanowni państwo, wykonanie budżetu, ocena tego wykonania przez Najwyższą Izbę Kontroli oraz Komisję jest jednym z najważniejszych elementów i instrumentem kontroli parlamentarnej nad rządem, więc sądzę, że temu tematowi warto poświęcić kilka zdań. Jeżeli chodzi o budżet w części 25, tak jak został przedstawiony, to z niego wynikają tendencje wzrostowe. Należy zauważyć, że dotyczą one także jednego z priorytetów, czyli Euro 2012. Z tego wynika wzrost nakładów budżetowych na sport. Z tego wynika zasadniczy wzrost nakładów budżetowych w tej części. Jeżeli chodzi o oba fundusze, to dobrze, że grający i podmioty gospodarcze uczynili więcej niż minister przewidywał, i wpływy były większe, niż przewidywano w planie, co pozwoliło na realizację określonych zadań, które wcześniej są przewidziane rozporządzeniem, jeżeli chodzi o wykorzystanie tych środków. Chcę zauważyć pozytywną tendencję, niezaplanowaną wcześniej przez resort, a wykonaną, jeżeli chodzi o nakłady na inwestycje. Wynika z tego wykonania, że zwiększyły się z 66% w 2007 roku do 70,2% za 2008 rok. Oczywiście, jak coś się zwiększa, to w wewnętrznych relacjach coś musi się zmniejszyć. W związku z tym, że fizycznie środki zwiększyły się na sport osób niepełnosprawnych oraz na sport dzieci i młodzieży, to w relacjach wewnątrz z 5% do 4,5% udział środków się zmniejszył. Natomiast, jeżeli chodzi o sport dzieci i młodzieży, to spadek jest z 27,8% do 24,9%. Relacje są mniejsze, mimo że fizycznie ilość środków finansowych była większa. To są relacje, jeżeli chodzi o wzrost nakładów na obiekty sportowe, jak najbardziej oczekiwane.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Natomiast w kontekście wyników NIK chcę zapytać. W materiale na stronie 24 NIK jest mowa, że w pełni na 10 wniosków pokontrolnych w 2007 roku zrealizowano 5, pozostałych nie zrealizowano i nie określono. To mnie martwi, ale może dziś jest inny stan. Nie określono wymagań dla inwestorów ubiegających się o dofinansowanie inwestycji sportowych ze środków publicznych wprowadzanych do rocznego planu finansowego. Zawsze kiedy rozpatrujemy wykonanie, zwłaszcza jeżeli chodzi o inwestycje strategiczne, to są kłopoty z wchłonięciem środków, które są przeznaczone, ponieważ inwestycje strategiczne nie są dobrze przygotowane do procesu inwestycyjnego. Jest to problem, który ciągnie się kilka lat, a potem powoduje określone perturbacje z wykorzystaniem środków finansowych na ten cel. Minister może potem przesuwać je na inwestycje o charakterze wojewódzkim, a tam czekają, ponieważ tam jest więcej dobrze przygotowanych inwestycji niż tych strategicznych. Chcę zapytać o te kwestie – jak one są realizowane. Które 5 wniosków nie zostały wystarczająco zrealizowane, jeżeli chodzi o kontrolę z 2007 roku? Pewna kontynuacja, jeżeli chodzi o wdrażanie wniosków Najwyższej Izby Kontroli, jest bardzo ważna.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Jeżeli chodzi Fundusz Zajęć Sportowo-Rekreacyjnych, to warto zauważyć taką tendencję, że prawie było półtora tysiąca wniosków, czyli tyle podmioty samorządowe i pozarządowe były w stanie wygenerować programów, również z udziałem środków własnych. Z tego ponad 30% mogliśmy zrealizować, ale w wyniku tej realizacji na poziomie oczekiwań, to zajęciami sportowo-rekreacyjnymi pozalekcyjnymi zostało objętych ponad 300 tys. młodych ludzi. Mówimy, że państwo musimy w dużej mierze decentralizować, że to zadania właśnie gminy, a państwo jest tylko strategiem. Okazuje się, że jeżeli państwo umiejętnie kieruje część swoich środków do środowiska lokalnego, to środowisko lokalne poprzez swoją aktywność i współdziałanie między podmiotami pozarządowymi, władzą publiczną jest w stanie przygotować ciekawe programy, które obejmują znaczącą część dzieci i młodzieży zajęciami pozalekcyjnymi. To doskonałe uzupełnienie tego, czego władza publiczna nie jest w stanie zrobić i na przykład, jeżeli chodzi o okres wakacyjny, odpowiednią liczbę dzieci i młodzieży zainteresować odpowiednimi programami. Można powiedzieć, że środków w tym funduszu było więcej niż zaplanowano, ale zaplanowano zdecydowanie mniej niż wykonano w 2007 roku. Rozumiem, ponieważ przypominam sobie perturbacje wynikające przede wszystkim z planowanych zmian prawnych, które miały objąć między innymi reklamę piwa, a które miały być w innym terminie i istniało niebezpieczeństwo, że tych środków będzie mniej. To się nie wydarzyło, w związku z tym to wykonanie jest większe niż w 2007 roku. Pani przewodnicząca, szanowni państwo, dokonując analizy wydatków budżetowych w części 25 oraz Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i funduszu zajęć pozalekcyjnych, zapoznając się z opinią NIK oraz opinią sporządzoną przez Biuro Analiz Sejmowych, trzeba obiektywnie stwierdzić, że budżet został wykonany prawidłowo. Te zastrzeżenia, o których mówił przedstawiciel NIK, nie wpływają na pozytywną ocenę. Wnoszę, żeby nasza Komisja pozytywnie zaopiniowała te trzy części budżetu. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pan poseł Pacelt.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselZbigniewPacelt">Niestety, panie ministrze, nie zadam pytania, ponieważ musiałbym sam sobie odpowiedzieć na to pytanie. Chcę bardzo serdecznie podziękować wszystkim dyrektorom departamentów, z którymi miałem przyjemność wzorowo współpracować w realizacji budżetu na 2008 rok. Świadczy o tym wystawiona przez Najwyższą Izbę Kontroli wysoka ocena realizacji tego zadania. Dla mnie bardzo ważna jest wysoka ocena pana posła Tadeusza Tomaszewskiego. Proszę przekazać naszym pracownikom bardzo serdeczne podziękowania za realizację budżetu 2008. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś pytania? Bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselElzbietaJakubiak">Mam pytanie dotyczące dochodów oraz kształtów na przyszłość COS. W raporcie pokontrolnym NIK napisane jest, że nie zapewniono właściwego nadzoru nad realizacją inwestycji sportowych. Przez cały poprzedni rok mówiliśmy o umowie z bankiem oraz nowych rozwiązaniach dotyczących kontroli wydatkowania pieniędzy inwestycyjnych. Chciałabym usłyszeć parę słów od pana ministra, jak to będzie w tym roku i czy jest już jakiś model nadzoru? Druga sprawa to słynna hala sztuk dalekowschodnich. Mogą państwo powiedzieć, na czym polega cała sytuacja i czy będziecie kontynuować tę inwestycję w przyszłym roku? Jakie były zastrzeżenia do realizacji tej inwestycji? O ile dobrze pamiętam, chodzi o tę realizację inwestycji w Małej Wsi. Chciałabym usłyszeć kilka zdań na ten temat. Chcę również usłyszeć szczegółową informację na temat dochodów dla COS ze stadionu. Jaka jest wysokość dochodów? Jakie planujecie państwo zmiany w związku z ograniczaniem tych dochodów? Myślę, że w tym roku będą mniejsze i na przyszłość także będą się zmniejszały, więc jakich źródeł będziecie państwo poszukiwać? Jakie są wpływy za 2008 rok z dzierżawy stadionu? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Dziękuję pani przewodnicząca. Bardzo proszę, pan minister zabierze głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#SekretarzstanuwMSiTAdamGiersz">Dziękuję, pani przewodnicząca. Dziękuję za uwagi i ocenę wykonania budżetu w 2008 roku. Chcę podkreślić, że w roku 2008 był znaczący wzrost wydatków publicznych na kulturę fizyczną i sport o 67%. To nie tylko w związku Euro 2012 oraz programem inwestycyjnym „Orlik”. Wzrosły także wydatki w programach miękkich. W zadaniach kultury fizycznej wydatki wzrosły o 14,2%, w tym w zakresie sportu powszechnego o 11,6%, w zakresie sportu kwalifikowanego o 13,3%. Realnie podnieśliśmy również wydatki na zadania, na programy miękkie w zakresie kultury fizycznej i sportu, chociaż oczywiście we wzroście dominowały wydatki inwestycyjne. Pan minister Pacelt był odpowiedzialny za realizację budżetu, i jeżeli są słowa uznania, to należą się przede wszystkim jemu. Pani poseł Jakubiak pyta o dwie konkretne sprawy. Jeżeli chodzi o inwestycję w Małej Wsi, to zmniejszyliśmy planowane wydatki o około 4000 tys. zł. Natomiast, jeżeli chodzi o dochody ze stadionu, to prosiłbym dyrektora COS pana Wróblewskiego o przedstawianie tej informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#DyrektorCentralnegoOsrodkaSportuTadeuszWroblewski">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, jeżeli chodzi o przychody z wynajmu COS, z komercjalizacji terenów wynosiły w granicach od 5000 tys. zł do 6000 tys. zł. Były to poważne kwoty, które pozwalały na pewną swobodę inwestycyjną w COS. Natomiast zgodnie z planem w realizacji Narodowego Centrum Sportu musieliśmy ograniczyć korzystanie z terenów COS i w tej chwili sądzę, że do końca tego roku przychody z wynajmu terenów COS będą oscylować w granicach 1000 tys. zł. Mogę odpowiedzieć na pytanie, co robimy w związku z tym, że przychody nam znacznie zmalały? Proszę zobaczyć w materiale – jest to między innymi redukcja zatrudnienia. Jest to jeden z czynników obniżający koszty działania COS, drugi to wewnętrzne obniżki. Musieliśmy, tak jak każdy zarządzający instytucją, dokonać kwartalnych ocen wydatkowania. Praktycznie cały czas jest to przez nas realizowane. Mogę powiedzieć, wcale nie chcę się chwalić, że obniżka kosztów działania COS jest wyraźna i musimy zamknąć budżet tak, jak generujemy przychody. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Pan dyrektor Grzegorz Buczyński z Najwyższej Izby Kontroli chciał zabrać głos. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNIKGrzegorzBuczynski">Chciałem uzupełnić informację dla pani przewodniczącej w sprawie związków karate. Kontrolujemy aktualnie oba związki karate. Równocześnie po naszej kontroli budżetowej o dodatkową kontrolę zwróciła się kancelaria premiera. W tej chwili jesteśmy w połowie tej kontroli i o ustaleniach poinformujemy Komisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Pani przewodnicząca chciała zabrać głos. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselElzbietaJakubiak">Chciałam się dopytać o tak zwane cięcia budżetowe. Czy mogliby nam państwo powiedzieć, czego dotyczyły cięcia budżetowe i z jakich części, w zeszłym roku była decyzja wstrzymania wydatkowania. Wszystkie resorty otrzymały decyzję o wydatkowaniu kwot. Czy mogę usłyszeć, czego dotyczyło to ograniczenie?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Dziękuję pani przewodniczącej. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#SekretarzstanuwMSiTAdamGiersz">Odpowiadając na pytanie chcę powiedzieć, że ograniczenia wydatków w roku 2008 dotyczyły administracji. Nie zmniejszano wydatków na zadania zlecane organizacjom pozarządowym. Trudno mi powiedzieć, jaka to była skala ograniczeń wydatków w administracji, ale jeżeli jest taka potrzeba, uzupełnię te informacje.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselElzbietaJakubiak">Jeszcze program „Blisko boisko”. Ile w zeszłym roku wydano na program „Blisko boisko”?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#SekretarzstanuwMSiTAdamGiersz">Z informacji, które posiadam wynika, że na program „Blisko boisko” wydano kwotę 6933 tys. zł w roku 2008. W roku 2007 była to kwota 3082 tys. zł, więc był to dwukrotny wzrost. W tym roku wyprzedzając, planujemy kwotę 10.000 tys. zł, ale ten program, w związku z wycofaniem się PZU ze współudziału w nim, zamierzamy kontynuować w innej formie. Ma być to pilotażowy program boisk pełnowymiarowych. Jest silne zapotrzebowanie, aby powstawały boiska pełnowymiarowe. Planowane 10.000 tys. zł na ten rok na program „Blisko boisko” przeznaczymy na sfinansowanie boisk pełnowymiarowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselElzbietaJakubiak">Czy znamy oficjalne stanowisko w tej sprawie? Czy mają państwo oficjalną decyzję PZU w tej sprawie. Jako przewodnicząca Komisji, odbyłam spotkanie z szefostwem PZU i byli oni skłonni finansować w znacznej części ten pogram. Problem dotyczył tylko tego, czy państwo pozwolą PZU promować ten program w sposób, w jaki oni planowali to promować. Między Ministerstwem a PZU miało dojść do uzgodnień dotyczących promocji programu. Czy takie rozmowy się toczyły i kto je prowadził? Czy macie państwo oficjalne stanowisko PZU o wycofaniu się z projektu?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#SekretarzstanuwMSiTAdamGiersz">Rozmowy się toczą. Stanowisko PZU generalnie jest takie, że zamierza partycypować w programach inwestycyjnych tylko w boiskowych, które realizujemy, w sensie promocji PZU, promocji zadań, które na tych boiskach będą realizowane. Nie chcą partycypować w kosztach inwestycji. Takie jest generalne stanowisko. Ostatecznego uzgodnienia nie ma w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">W związku z odpowiedzią na pytanie pani przewodniczącej przez pana ministra w sprawie programu pilotażowego chciałbym zapytać, gdzie będzie można zapoznać się z założeniami tego programu? Co to znaczy program pilotażowy? Czy to będzie realizowane w jednym województwie? Czy to będzie realizowane z jakimś partnerem typu Polski Związek Piłki Nożnej? Na jakich zasadach będzie odbywał się nabór do programu pilotażowego?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#SekretarzstanuwMSiTAdamGiersz">Panie pośle, założenia są przygotowywane i do 15 lipca zostaną ogłoszone na naszej stronie internetowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś pytania? Bardzo proszę</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselElzbietaJakubiak">Chciałabym jeszcze prosić o oficjalne stanowisko PZU. Gdyby państwo mogli nam przedstawić oficjalne stanowisko PZU do tego projektu, to byłabym bardzo wdzięczna. Projekt był lubiany przez gminy i był lubiany z różnych powodów. Był skierowany również do organizacji pozarządowych, nie tylko dla gmin. Był innym i tańszym projektem niż „Orlik 2012”. Od początku mówiliśmy o tym, że „Orlik” jest projektem dla zamożnych gmin, ponieważ wydatek około 1000 tys. zł to bardzo duży wydatek w gminach do 5 tys. ludzi, ponieważ średni budżet takiej gminy to tylko kilka milionów złotych. Wiadomo było, że taki program, który państwo przygotowali, będzie dla gmin o bogatszym budżecie. „Blisko boisko” było dla gmin biedniejszych, gmin wiejskich, gmin o niskiej dochodowości. Zresztą jednym z kryteriów, które było przy programie „Blisko boisko”, było właśnie kryterium dochodowości. Wydaje mi się, że niecelowe jest prowadzenie rozmów takich, aby wycofali się z projektów inwestycyjnych na rzecz programów miękkich. W budżecie na 2009 rok państwo mają na animatora „Orlika 2012”. Wydaje mi się, że promowanie wyłącznie projektu rządowego kosztem projektów, które były lubianymi projektami, nie jest właściwe. Jest tutaj za dużo polityki, a zbyt mało przywiązania rzeczowego do sprawy. Od początku mówiliśmy, że „Orlik” jest lubianym przez wszystkich projektem, niemniej jednak nie spełnia kryteriów, które były postawione. Dotyczy on budów o milionowej wartości. Przypomnę, że państwo przedstawiali statystyki dotyczące inwestycji sportowych na terenach wiejskich i te statystyki są zastraszające, jeżeli chodzi o posiadanie hal sportowych przez szkoły, posiadanie obiektów sportowych oraz budowanie obiektów sportowych na terenach wiejskich. Ten program był właśnie poświęcony temu, aby powstawały małe obiekty mające znaczenie społeczne, nie tylko sportowe. Wydaje mi się, że bez jednoznacznej otwartej decyzji PZU nie możemy nic powiedzieć. O prowadzonych rozmowach słyszę przez cały rok, więc sądzę, że to, co zostało zbudowane w 2008 roku, było zobowiązaniem z 2007 roku. Bardzo proszę, aby pan minister poinformował nas, jakie są przyczyny wycofania się PZU. Przypomnę, że PZU zarówno na posiedzeniu Komisji, jak również w Ministerstwie mówiło, że dla nich jest najlepszy projekt, ponieważ mogą oni pozyskiwać rynek ubezpieczycieli. Dlatego, że jednym z kryteriów PZU było to, czy dana gmina korzystająca z projektu „Blisko boisko” jest ubezpieczona w PZU. W taki sposób walczono również o rynek klientów. Dla PZU był to korzystny projekt. To nie było tak, że tylko my czerpaliśmy korzyść jako Ministerstwo. Jest to jednak Powszechny Zakład Ubezpieczeń w rękach Skarbu Państwa i nie było żadnym przekroczeniem napisanie wspólnej strategii ministra i spółki ubezpieczeniowej. Proszę pana ministra, aby jasno powiedział o przyczynach wycofania się z projektu i o tym, dlaczego chcecie przełożyć pieniądze wyłącznie na promocyjny projekt do „Orlika”.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#SekretarzstanuwMSiTAdamGiersz">Deklaruję, że przygotuję pisemne stanowisko w tej sprawie i przedstawimy je w najbliższym czasie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselElzbietaJakubiak">Pan Wróblewski nie odpowiedział jeszcze na pytanie dotyczące przekształceń COS.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">W czwartym punkcie posiedzenia Komisji będzie mowa na ten temat. Bardzo proszę, pan poseł Tomaszewski.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Jeszcze jedno pytanie. Cieszy fakt, że w wyniku wspólnych działań na początku kadencji przeciętne wynagrodzenie w resorcie z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym wyniosło 6709 zł. Na przykład, gdy analizuję drugi budżet, który posiadam w części zabezpieczenie społeczne, to tam jest kwota 3500 zł. Ten skok, który został zrobiony, jest pozytywny, i to krok we właściwym kierunku, ale idziemy obok do Centralnego Ośrodka Sportu i chcę zapytać, jaka była przeciętna płaca w Centralnym Ośrodku Sportu w 2008 roku? Kiedy przyjmowaliśmy budżet, wówczas zgłaszaliśmy wnioski z pewnymi rozwiązaniami. Czy planuje się systemowe podejście do zwiększenia wynagrodzeń dla pracowników COS?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Dziękuję bardzo. Jeszcze pan marszałek Płażyński chciał zadać pytanie. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Poseł Maciej Płażyński (niez.):</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Chciałbym wrócić jeszcze do programu „Blisko boisko”. Ponieważ były pytania pani przewodniczącej, to chętnie bym się pod tym podpisał, tym bardziej że jestem pomysłodawcą całego projektu. Dwa lata temu namawiałem prezesa PZU i ministra sportu, żeby coś takiego powstało. Wydaje mi się, że padło to jednak w ramach wojny partyjnej, a z drugiej strony cieszę się, że z tego projektu de facto powstał „Orlik”. Było to właściwie poszerzenie pomysłu, który przynosił spore publiczne zainteresowanie, w związku z tym dobrze, że ten „Orlik” jest i jest dobrym pomysłem. Ponieważ w budżecie zapisane są pieniądze na „Blisko boisko”, to gdyby pan minister uzupełnił odpowiedź, gdyby decyzja PZU byłaby negatywna, a sądzę, że taka będzie, to co z pieniędzmi zapisanymi na program „Blisko boisko”? Gdyby chociaż było tak, że 50% ministerstwo, a 50% druga strona – społeczna, w tym wypadku na przykład organizacja pozarządowa czy gmina – przynajmniej na ten rok, skoro pieniądze są po stronie budżetowej… Czyli co dalej? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#SekretarzstanuwMSiTAdamGiersz">W pisemnej odpowiedzi przedstawimy stanowisko. Jak powiedziałem wcześniej, że rozważamy alternatywny program dla „Blisko boisko”, czyli boiska pełnowymiarowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PoselElzbietaJakubiak">Panie ministrze, oznaczałoby to, że pełnowymiarowe boiska nie powstają na terenach, do których przeznaczone było „Blisko boisko”. Cały pomysł pana marszałka Płużyńskiego powstał dlatego, że my przez lata nie jesteśmy w stanie uporać się z brakiem jakichkolwiek oznak działalności sportowej na terenach wiejskich. Brak hal sportowych, niemożność ich wybudowania, brak boisk sportowych, brak najmniejszych hal nawet do ćwiczeń gimnastycznych, to jest stan polskiej kultury fizycznej na terenach wiejskich. Ten projekt był dość tanim projektem – pani dyrektor biura inwestycji będzie mogła podać, jaka była średnia cena boiska z programu „Blisko boisko” w 2007 i 2008 roku. Myślę, że zastąpienie tego programem pełnowymiarowych boisk to zupełnie inny adresat. To adresat wielkomiejski, to klub sportowy, to sport prawie wyczynowy. Myślę, że bez debaty na posiedzeniu Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki państwu nie wolno wydać 10.000 tys. zł zupełnie na inny projekt. To pieniądze zabezpieczone na potrzeby biednych, mało ekspansywnych gmin, które dźwigają ciężar utrzymania szkolnictwa w Polsce.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Dziękuję pani przewodniczącej. Pan przewodniczący Raś chciał zabrać głos. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PoselIreneuszRas">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, myślę, że rozmowa na temat tego, jak te programy powinny wyglądać, byłaby potrzebna. Ale pani przewodnicząca i pan marszałek Płażyński muszą wiedzieć, i ja bym się opowiadał za takim rozwiązaniem, że można wzmocnić ilościowo bardzo popularny program „Boisko wielofunkcyjne”, adresowany do gmin, które być może z większym projektem nie dają sobie rady. Ten program istnieje i powinien być wzmacniany. Od lat wiele wniosków, przynajmniej z województwa małopolskiego, było do nas kierowanych, że nie ma programu dla pełnowymiarowych płyt ze sztuczną nawierzchnią do piłki nożnej. Wiem, z czego to wynika, panie marszałku. Mówię to do pana, jako autora pomysłu. „Orlik” jest tak popularnym i markowym projektem, że dla PZU jako marki ten gorszy projekt, który jest podobny do „Orlika”, nie jest atrakcyjny. Oni muszą wejść w jakiś produkt, żeby ich marketing uzasadnił możliwość wydatkowania wielkich kwot. Trzeba z tego zrobić jakąś sumę. Uważam, że to, co pan zgłaszał, to jest wzmocnienie. Wiem, że dodatkowe boiska wielofunkcyjne zostaną sfinansowane. Ponieważ tam było wiele aplikacji, więc będzie więcej środków wyłożonych na program „Boisko wielofunkcyjne”. Dobrze byłoby, abyśmy wszyscy popracowali nad projektem pełnowymiarowych boisk. Byłby to program komplementarny, kompletny dla wszystkich, którzy chcieliby składać wnioski o to. Powinno być tam finansowanie 50% budżet państwa, 50% ten, który chce to robić. Nie powinno być to tylko zawężone do podmiotów samorządowych, ponieważ jeżeli stowarzyszenia chcą łożyć na te boiska po 50%, to powinny móc aplikować. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś chciałby zadać pytanie? Bardzo proszę, poseł Biernat.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PoselAndrzejBiernat">W tym samym duchu co pan przewodniczący Raś, ponieważ „Boisko wielofunkcyjne” wypełnia lukę dla małych miejscowości i powierzchni, gdzie można wybudować boisko. Nie trzeba szczególnie czegoś rozwijać. W tym roku ze 100 planowanych boisk wielofunkcyjnych będzie robionych 150, czy 160. Ten program jest kontynuowany. Program „Blisko boisko” wbrew pozorom wcale nie był programem małych boisk. Jak pan marszałek prześledzi dokumentację powykonawczą, to prawie każde boisko z programu „Blisko boisko” miało wymiary 80x40, 60x30. W każdym razie bliżej im było do pełnowymiarowego niż tego małego, który jest związany na przykład z „Orlikiem”. Mam nadzieję, że program, o którym mówił pan minister, wejdzie. Czyli przez spróbowanie, jak to będzie wyglądało w realizacji dużych boisk, jest jak najbardziej oczekiwane. Pamiętam z ubiegłego roku taką sytuację, kiedy wójtowie i burmistrzowie gmin przyjeżdżali i mówili, że zrobią „Orlika”, ale z boiskiem pełnowymiarowym do piłki nożnej, ale na to nie było wtedy takiego przyzwolenia i zgody. Spróbujmy zobaczyć, jakie jest zapotrzebowanie na boiska pełnowymiarowe. Spróbujmy realizować ten program, jako poszerzenie i rozwinięcie programu „Orlik 2012” z tego powodu, że właścicielem większości małych klubów piłkarskich i innych są samorządy terytorialne gminy czy miasta. Także nie wiedzę kolizji, co do przeznaczenie tego programu.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PoselElzbietaJakubiak">Ja tylko polemicznie wobec pana posła. W tym momencie zaczęliśmy dyskutować o filozofii państwa. Pan zastanawia się, jak rozwinąć jedną dyscyplinę sportu tak, aby mogła korzystać z profesjonalnego sprzętu, ale zapomina pan o tym, że istnieje partner, który nazywa się Polski Związek Piłki Nożnej. To jest inna filozofia. Uważam, że państwo powinno inwestować tam, gdzie są dzieci, gdzie jest grająca młodzież. Natomiast profesjonalizacja to powinien być znacznie późniejszy element. Zgadzam się z tym, co pan powiedział, że większość klubów należy do samorządów lub mają umowy z samorządami na finansowanie. Natomiast mówimy o pieniądzach pochodzących z innych źródeł. Mówiliśmy o pieniądzach PZU, było to 10.000 tys. zł do 20.000 tys. zł i nie wiem, czy warto łatwo rezygnować? Ile było od PZU? 20.000 tys. zł na trzy lata, w związku z tym nie było przeszkód, żeby to negocjować.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Ad vocem pan poseł Biernat.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PoselAndrzejBiernat">Zgadzam się z tym, co powiedziała pani przewodnicząca, że na tych pełnowymiarowych boiskach będą grały dzieci. W każdym klubie najliczniejsze sekcje to sekcje młodzieżowe, sekcja seniorów jest jedna i gra tam 20 zawodników, natomiast setki dzieciaków to sekcje młodzieżowe i będą one głównymi użytkownikami boisk. Nie widzę tutaj żadnej kolizji.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Dziękuję bardzo. Głos chciał zabrać jeszcze pan marszałek Płażyński, a potem pan poseł Gwiazdowski. Bardzo proszę o zwięzłe wypowiedzi, bo mamy mało czasu.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Poseł Maciej Płażyński (niez.):</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Wbrew pozorom boisko do koszykówki różni się od boiska do piłki nożnej. Na boisku do piłki nożnej nie da się grać w koszykówkę. W związku z tym program „Boisk wielofunkcyjnych”, który zakładał boiska o nieco innej nawierzchni, nie do końca nadaje się do gry w piłkę. Zmiana jednego w drugie nie do końca jest tak prosta.</u>
<u xml:id="u-50.3" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Bardzo proszę, pan poseł Gwiazdowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PoselKazimierzGwiazdowski">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, jeżeli PZU się wycofało, a są jakieś pieniądze w Ministerstwie, to należałoby znaleźć partnera w postaci samorządów do wykorzystania tych pieniędzy. Samorządy chętnie dołożą 50%. Chodzi o to, żeby wykorzystać środki, które są w Ministerstwie, a w przyszłym roku pomyśleć o budowie większych boisk nie tylko piłkarskich, ale na przykład lekkoatletycznych. Samorządy opracowały dokumentację, przygotowały się i nie można ich zostawić oraz powiedzieć, że nic z tego nie będzie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Bardzo proszę, jeszcze krótko pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#SekretarzstanuwMSiTAdamGiersz">Ze strony samorządów mamy silny nacisk, żeby wprowadzić program boisk pełnowymiarowych. Jeżeli w gminie są „Orliki”, a nie ma boiska pełnowymiarowego, to nie można uczestniczyć we współzawodnictwie. Na „Orliku” czy na „Blisko boisko” nie można uczestniczyć w systemie rozgrywek prowadzonych przez wojewódzki czy polski związek sportowy. W związku z tym rozszerzamy, z jednej strony program boisk wielofunkcyjnych, w tym roku w planie będą 194 boiska wielofunkcyjne, które zostaną wybudowane, a jednocześnie mamy program małych boisk piłkarskich „Orlik 2012”. Powstała luka, że brak jest programu na boiska pełnowymiarowe na uczestnictwo we współzawodnictwie. Stąd zdecydowaliśmy, że jeżeli mamy „Orlika” na małe boisko piłkarskie, mamy boiska wielofunkcyjne, to jest uzasadnienie, aby rozwijać program pełnowymiarowej płyty ze sztuczną murawą dla uczestnictwa we współzawodnictwie. Jeżeli w gminie buduje się „Orlika”, a jest tam tradycja udziału we współzawodnictwie, to zamykamy im szansę udziału we współzawodnictwie. Jest to wyraźny postulat wielu gmin. Jeżeli chodzi o finansowanie, to program boisk wielofunkcyjnych jest także tanim programem. Tyle samo kosztuje boisko wielofunkcyjne i udział gminy, co w programie „Blisko boisko”, więc problem zamożności gmin nie jest tak istotny. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Dziękuję bardzo. Przechodzimy do przedstawienia informacji o wykonaniu zadań i budżetu w minionym roku w części 40 – Turystyka oraz w części 85 – Budżety wojewodów, w dziale 630 – Turystyka. Bardzo proszę, pani minister Sobierajska.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTKatarzynaSobierajska">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, panie posłanki, panowie posłowie, jeżeli pani przewodnicząca pozwoli, to chciałabym zastosować analogiczną formułę jak w przypadku prezentacji części 25 budżetu. Szczegółowa informacja przedstawiona jest w materiałach, które państwo otrzymali, natomiast bardzo proszę panią dyrektor Klimek o przedstawienie krótkiej prezentacji, a następnie przeszlibyśmy do ewentualnych pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Oczywiście, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMSiTAnnaKlimekKrypa">W ustawie budżetowej na rok 2008 wydatki w części 40 zostały zaplanowane w kwocie 49.066 tys. zł. W trakcie realizacji budżetu zostały zwiększone o kwotę z rezerw celowych i ogólnych o kwotę 1309 tys. zł. Dotyczyły one przede wszystkim zadań związanych z promocją w Polskiej Organizacji Turystycznej, jak również zostały sfinansowane dodatki wyrównawcze w dziale 750. W związku z tym budżet części 40 wynosił 50.374 tys. zł, natomiast wykonanie wydatków budżetowych za rok 2008 wyniósł 49.347 tys. zł i jest to 97,9% planu po zmianach. Należy powiedzieć, iż wykonanie budżetu w stosunku do roku 2007 ogólnie wzrosło o 3,6%. Jak państwo widzicie, wykonanie w stosunku do planu tylko o 0,6%. Jeżeli chodzi o wydatki w dziale 630, to jest to największa kwota. Dotyczy ona przede wszystkim 3 rozdziałów, czyli Polskiej Organizacji Turystycznej, zadań w zakresie upowszechniania turystyki oraz pozostałej działalności. Wykonanie w tym dziale wyniosło 45.414 tys. zł, co stanowiło niewykonanie tylko 0,7% planu. W stosunku do relacji wykonania roku 2007 wzrosło tylko o 2,9%. Jak państwo wiecie, Polska Organizacja Turystyczna jest państwową osobą prawną, nad którą nadzór sprawuje minister właściwy do spraw turystyki. Po raz pierwszy w roku 2008 do ustawy budżetowej został włączony plan finansowy Polskiej Organizacji Turystycznej. Jest on w załączniku nr 13 do ustawy budżetowej. Jak państwo widzicie, podstawową działalnością Polskiej Organizacji Turystycznej jest przede wszystkim promocja. Wydatki ukształtowały się w tym rozdziale w kwocie 39,966 tys. zł i zostały one wykonane w 99%. Przede wszystkim jest to dotacja podmiotowa na realizację zadań promocyjnych, jest to kwota 39.000 tys. zł oraz dotacja celowa, została wprowadzona w trakcie roku.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMSiTAnnaKlimekKrypa">Kolejny rozdział – zadania w zakresie upowszechniania turystyki został zrealizowany na kwotę 4237 tys. zł i został on wykonany tylko w 93,8%. Środki te przeznaczyliśmy na dotacje celowe, na dofinansowanie zadań zleconych stowarzyszeniom na kwotę prawie 1300 tys. zł. Świadczenia na rzecz osób fizycznych, były to nagrody dla laureatów konkursów, nagroda ministra za najlepszą pracę magisterską, wynagrodzenia bezosobowe, były to honoraria dla ekspertów i osób, które te prace opiniowały, zakup materiałów i wyposażenia, jak również zakup pozostałych usług. W ramach tych środków zrealizowano badania statystyczne, prace badawcze, konferencje branżowe, szkolenia i seminaria. W pozostałej działalności w ustawie budżetowej zaplanowano środki tylko w wysokości 1053 tys. zł. Były przeznaczone tylko i wyłącznie, w tym rozdziale, na dofinansowanie, w ramach dotacji, zadań wiązanych z wytyczaniem i utrzymaniem szlaków turystycznych. Natomiast w ciągu roku te środki zostały zwiększone do kwoty 1216 tys. zł. Zrealizowano zadania na kwotę 1180, co stanowiło 97%. Z tych środków realizowaliśmy takie zadania, jak: dotacje związane ze szlakami oraz utrzymaniem szlaków, zakup usług obejmujących ekspertyzy, analizy i różnego rodzaju opinie, jak również kwotę 16 tys. zł na podróże służbowe, krajowe i zagraniczne. Wydatki administracyjne w części 40 ukształtowały się w ustawie budżetowej w kwocie 4512 tys. zł. Tak jak powiedziałam, w ciągu roku decyzjami ministra finansów zostały one zwiększone do kwoty 4618 tys. zł. Było to związane z wyrównywaniem i wartościowaniem stanowisk w służbie cywilnej. Natomiast zadania w administracji zrealizowano na kwotę 3928 tys. zł. Dotyczyły one przede wszystkim wynagrodzeń. Chcę zaznaczyć, że w części 25 składki do organizacji międzynarodowych finansowane są z działu Kultura fizyczna, natomiast w części Turystyka, ale tylko w roku 2008, były finansowane z działu Administracja. Natomiast już w roku 2009 zostały wprowadzone do działu Turystyka, ponieważ dotyczy to zadań związanych z tym obszarem. Pozostałe wydatki rzeczowe związane z utrzymaniem administracji i wydatki majątkowe – jest to kwota 77 tys. zł. W dziale Obrona narodowa zaplanowano kwotę 10 tys. zł, natomiast wydatkowano tylko 3 tys. zł i było to związane z zakupem materiałów i wyposażenia dla pracowników, którzy realizują zadania obronne z działu Turystyka. Jak państwo wiecie analogicznie jak w dziale Kultura fizyczna i sport, tak samo w dziale Turystyka w budżetach wojewodów nie planuje się dotacji na turystykę. Dopiero w ramach wykonywania budżetu te środki są zwiększone poprzez rezerwy celowe.</u>
<u xml:id="u-57.2" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMSiTAnnaKlimekKrypa">W roku 2008 dla turystyki zostały uruchomione dotacje celowe w kwocie 1491 tys. zł, natomiast wydatkowane zostało 1485 tys. zł na realizację zadań z obszaru turystyki. Pierwszy raz państwu prezentujemy plan Polskiej Organizacji Turystycznej i tak jak państwo widzicie, dotyczy on przychodów. Gros przychodów to jest dotacja podmiotowa. Następnie dotacja celowa, była to rezerwa na realizację zadań promocyjnych, natomiast niezrealizowano zadań ze środków Unii Europejskiej. Pozostałe przychody, to kwota 3209 tys. zł. Były to przede wszystkim usługi obce: podatki i wynagrodzenia. Jeżeli chodzi o usługi obce, to przede wszystkim czynsz, koszty administracyjne Polskiej Organizacji Turystycznej. Największą pozycją są pozostałe koszty i są związane z realizacją zadań statutowych Polskiej Organizacji Turystycznej, jak również zadań realizowanych przez pracowników POT. Środki z Unii Europejskiej, tak jak państwo widzicie, również nie zostały zrealizowane w roku 2008. Chcę serdecznie podziękować za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Bardzo proszę, pani minister Sobierajska.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTKatarzynaSobierajska">Jeżeli można, to powiem krótko tytułem uzupełnienia. Jeżeli chodzi o fundusze strukturalne na realizację projektów, które przeznaczone są do sfinansowania z tychże funduszy. Chcę powiedzieć, że nie było to niewykonanie zadania. Po prostu wszystkie programy systemowe związane z wydatkowaniem środków przygotowywane są przez dwie instytucje, pośredniczącą i zarządzającą. Są nimi Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i Ministerstwo Gospodarki. Po prostu dokumenty nie były gotowe, więc związku z tym POT nie mogła przystąpić do realizacji działań w tym zakresie. Jeden z niezbędnych dokumentów w maju został przygotowany, a w ślad za tym stosowne dokumenty, mianowicie wniosek i opis projektu na realizację działania 63. programu operacyjnego i dotacyjnego POT, który przedstawił natychmiast do resortu Ministerstwa Gospodarki. Z tego tytułu jest niewykonanie, ponieważ tak naprawdę nie było możliwości wykonania tego zadania z powodu braku stosownych rozporządzeń w tym zakresie. To tyle tytułem uzupełnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Dziękuję pani minister. Bardzo proszę, pan Tomaszewski zabierze głos. Chcę przypomnieć, że mamy 25 min możliwości korzystania z sali, a przed nami jeszcze 3 punkty.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Po pierwsze, życzę pani minister, żeby udawało się zwiększać nakłady na turystykę. Niestety, ten dział wydatków budżetowych od kilku lat jest zdecydowanie zaniedbywany. Nasze wydatki na promocję Polski w porównaniu z wydatkami innych państw europejskich, takich jak Węgry, Czechy, są bardzo małe. Jesteśmy daleko w tyle. Pewną szansą są środki z Unii Europejskiej, ale głównie na wydatki związane z infrastrukturą. Kolejna kwestia, która również wymaga innego podejścia. Gdzie jest najmniejsze wykonanie? Jest tam, gdzie jest dotacja celowa z budżetu na finansowanie zadań zleconych dla stowarzyszeń. Z tego, co państwo zaplanowaliście, to jest 91%, nie mówiąc już o kwocie. Gdy wysłuchaliśmy wcześniej tej informacji, to widać, jak wielkie jest zapotrzebowanie. Rekreacja i turystyka szkolna to byłoby kolejne doskonałe pole do aktywizacji środowisk lokalnych, zwłaszcza dzieci i młodzieży, jakby państwo miało jakieś instrumenty. Gdy państwo wydaje kwotę 1290 tys. zł, to po prostu wymaga to pewnego zastanowienia. Tyle to wydają pojedyncze samorządy wojewódzkie. Presja jest następująca: występuje tutaj priorytet dotyczący promocji Polski, a więc dotacja celowa dla POT także jest zdecydowanie za mała. W tym samym resorcie pod tym samym ministrem pracują pracownicy. Wynagrodzenie pracowników jest o 1 tys. zł niższe niż w sporcie. Nie wiem jak jest w Polskiej Organizacji Turystycznej, nie udało mi się tego uchwycić. Proszę o informację, jakie jest średnie wynagrodzenie w Polskiej Organizacji Turystycznej. Ostatnia rzecz to wnioski, które wynikają z kontroli NIK. Interesuje mnie, czy została uregulowana kwestia funkcjonowania jednego z organów POT, a mianowicie Rady POT. Z informacji wynika, że państwo się nie zbierali, bo nie było kworum i nie mogli państwo wykonywać zadań ustawowych. Mianowicie nie mogli zaopiniować kandydata na prezesa, nie mogli przyjąć sprawozdania z działalności. Coś tam nie gra. Czy to już się zmieniło? Czy to funkcjonuje normalnie? Jest to „ciało dekoracyjne” i trzeba się zastanowić, czy nie uregulować tego w stosownej ustawie. Nie może to utrudniać zadania Polskiej Organizacji Turystycznej, która ma być przewodnikiem dla regionalnych organizacji turystycznych, a te z kolei dla lokalnych organizacji turystycznych. Żeby ten ruch łączenia wysiłków na rzecz rozwoju turystyki, między innymi przedsiębiorców, samorządów, podmiotów pozarządowych, ponieważ ustawa pozwala na to, aby wszystkie te podmioty funkcjonowały w LOT-ach i ROT-ach. Trzeba się nad tym zastanowić. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Dziękuję. Bardzo proszę, pan przewodniczący Falfus.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PoselJacekFalfus">W dziale 630 – Turystyka mamy śmiesznie niską kwotę w wydatkach budżetowych. Chodzi o promocję turystyczną w ramach roku polskiego w Izraelu na ogólną kwotę 703 tys. zł. Chcę zapytać, co można zrobić za taką kwotę? Jaką promocję można zrealizować? Jak Polska Organizacja Turystyczna ocenia tę promocję w Izraelu? Czy ona była skuteczna i czego dotyczyła? Jakie kierunki promocji były tutaj przedstawione? Chcę również zapytać o Turystykę w części 85 – Budżety wojewodów, również w dziale 630. Jakie są kryteria przyznawania środków na poszczególne województwa? Mam na uwadze województwo śląskie, gdzie populacja wynosi 5 mln ludzi, a kwota przeznaczona wynosi 28 tys. zł. Czy w ogóle jest sens, żeby tak niskie kwoty przekazywać dla wojewody? To jest śmiesznie niska kwota. Przynajmniej 5 razy niższa niż w województwie dolnośląskim czy kujawsko-pomorskim. Jaki jest sens przekazywania tak niskich kwot? Co można za te pieniądze faktycznie zrobić? Czym się wykazują wojewodowie w tym zakresie? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTKatarzynaSobierajska">Dziękuję bardzo. Kwestia nakładów i dysproporcja między częścią 25 a 40 jest duża, ale to nie sprawa w porównywaniu tych dwóch części, a starań o wzrost środków w tym zakresie. Chcę zapewnić, że takie starania czynimy również na rok następny niezależnie od zastrzyku finansowego, jaki będą stanowiły Fundusze. Chcę powiedzieć, że one nie tylko będą zastrzykiem finansowym w zakresie inwestycji w infrastrukturę turystyczną, ale również projekty miękkie, jak działania promocyjne. Jedno z działań w ramach programu operacyjnego „Innowacyjna gospodarka” jest poświęcony tylko i wyłącznie promocji turystycznej Polski, ale również w innych programach takich jak chociażby „Promocja Polski wschodniej”. Tam jest jedno działanie związane z promocją turystyczną 5 województw. Jeżeli chodzi o dotacje realizowane przez Ministerstwo, to kwota realizacji nie wynika z ograniczenia przyznania środków na ten cel, a są rozliczane według faktycznie poniesionych kosztów. Jeżeli jakieś zadanie zamyka się niższym wykonaniem, to stanowi to o wykonaniu pozycji w tej grupie. Jeżeli chodzi o radę POT, to od jakiegoś czasu działa i funkcjonuje rada kolejnej kadencji. Powołana w nowym zmodyfikowanym trybie. Minister sportu i turystyki przygotował stosowny harmonogram powoływania członków Rady Polskiej Organizacji Turystycznej, który przy kolejnych kadencjach również będzie obowiązywał. Na razie nie mogę zgłosić żadnych zastrzeżeń co do funkcjonowania rady, ponieważ systematycznie i praktycznie przy pełnej obecności członków obraduje. Mam nadzieję, że nie będziemy mieli sytuacji, które spowodują utrudnienie pracy POT. Jeżeli pani przewodnicząca pozwoli, to uszczegółowienia w tym zakresie mógłby dokonać pan prezes Szmytke. Jeżeli chodzi o rok Polski w Izraelu, panie pośle, to kwota 1203 tys. zł stanowiła wzmocnienie budżetu Polskiej Organizacji Turystycznej z przeznaczeniem tylko i wyłącznie na realizację pewnych działań w ramach sezonu. Była to dodatkowa kwota uruchomiona z rezerwy celowej ministra spraw zagranicznych. Jakie działania dokładnie zostały zrealizowane, jeżeli pani przewodnicząca pozwoli, przedstawi pan prezes Szmytke. Te środki pozwoliły na realizację dodatkowej kampanii promocyjnej obok działań statutowych, które POT na tym rynku prowadzi, z uwagi na szczególny okres, jakim był sezon Polski w Izraelu. Pamiętajmy też, że działania związane z promocją Polski na tym rynku wpisywały się w ogólny program obchodów sezonu na rynku izraelskim. Mianowicie były to również działania związane z promocją polskiej kultury i gospodarki, które także w znaczącym stopniu wpływają na budowanie pozytywnego wizerunku na tym rynku. Jeżeli chodzi o budżety wojewodów, panie pośle, to w zasadzie jest to pytanie do ministra finansów, ponieważ to nie my przyznajemy te kwoty, które zapisane są w materiale. Wydaje mi się, że były to środki niezbędne na realizację pewnych projektów współfinansowanych bądź finansowanych z funduszy strukturalnych. Być może było to chociażby zabezpieczenie wkładu własnego i stąd to zróżnicowanie, jeżeli chodzi o województwa. Tak jak mówię, nie jesteśmy pytani w tym zakresie o zdanie, co do przydzielenia tych środków poszczególnym województwom. Jest to w gestii Ministerstwa Finansów. Chcę państwu powiedzieć, że wkradła się tutaj mała nieścisłość. Kwota 6700 zł to nie jest tyle, ile wynosi średnie wynagrodzenie w Ministerstwie. Tak naprawdę za dany rok jest to suma kilku czynników, mamy wynagrodzenie, jubileuszówkę, trzynastkę, nagrody i odprawy. Tak naprawdę według wyliczenia średnia pensja w służbie cywilnej akurat za rok 2008 była większa. Natomiast 2008 rok to był czas, gdzie były także odprawy. Osoby odchodziły na emeryturę. Są to dość duże pieniądze, które zniekształcają obraz i pokazują, że w Ministerstwie średnio tyle się zarabia. Niestety tak nie jest i średnia pensja na etat wynosi około 4500 zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Dziękuję bardzo. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja pozytywnie przyjmuje przedstawione sprawozdanie w zakresie sportu i turystyki. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjmuje przedstawione sprawozdanie. Musimy wyznaczyć jeszcze posła sprawozdawcę. Na posiedzeniu Komisji Finansów będzie nas reprezentował pan poseł Konstanty Oświęcimski. Musimy jeszcze do godziny 12 rozpatrzeć punkt drugi porządku dziennego. Bardzo proszę pana prezesa Górnego o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#WiceprezesNajwyzszejIzbyKontroliJozefGorny">Panie przewodnicząca, mam prośbę, aby sprawozdanie z działalności Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego przedstawił dyrektor tego departamentu, pan doktor Grzegorz Buczyński.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Dziękuję bardzo. Ja bardzo krótko po sportowemu. Chcę powiedzieć, że na piśmie wyraziliśmy wszystkie nasze intencje, zamiary i dokonania w minionym okresie. Chcę podkreślić, że departament w coraz większym stopniu nie tylko żyje, ale i zajmuje się sportem. Badamy nie tylko przygotowania do Euro, ale również sport w szkole. Za chwilę rozpoczyna się bardzo ważna kontrola, wychowania fizycznego i sportu w szkołach publicznych. Chcemy zbadać dokładnie, jak mechanizm funkcjonuje. Poza kontrolami rutynowymi w tym roku po raz pierwszy przeprowadziliśmy kontrolę międzynarodową dotyczącą przygotowań do Euro. Dwie godziny temu podpisany został pierwszy raport w Kijowie prezesów obu najwyższych organów kontroli. Jutro ten raport zostanie upubliczniony i myślę, że może być bardzo interesujący w swoich porównawczych ustaleniach przygotowań w Polsce i na Ukrainie. W przyszłości chcielibyśmy kontynuować zainteresowanie sportem. Rozważamy między innymi kontrolę inwestycji strategicznych w sporcie, które objęte są specjalnym programem. Przeprowadzamy również coroczne kontrole przygotowań do Euro, tak jak życzył sobie pan premier. Ponieważ jest bardzo mało czasu, to tyle, a reszta zawarta jest w naszej informacji. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Czy są jakieś pytania dotyczące sprawozdania NIK? Nie słyszę. Odczytam państwu projekty dwóch opinii. Opinia Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki uchwalona na posiedzeniu w dniu dzisiejszym dla Komisji Finansów Publicznych w sprawie Sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2008 roku w zakresie działania Komisji. Na posiedzeniu w dniu 24 czerwca 2009 r. Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki rozpatrzyła Sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2008 (druk nr 2031) wraz z Analizą wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej (druk nr 2055) w zakresie: 1) część budżetowa 25 – Kultura fizyczna i sport, a) dochody i wydatki, b) zakłady budżetowe, c) zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych. 2) część budżetowa 40 – Turystyka, a) dochody i wydatki, b) dotacje podmiotowe, c) zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych. 3) część budżetowa 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działów: a) 630 – Turystyka, – dochody i wydatki, b) 926 – Kultura fizyczna i sport, – dochody i wydatki, dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego. 4) przychody i wydatki państwowych funduszy celowych: a) plan finansowy Funduszu Zajęć Sportowo-Rekreacyjnych dla Uczniów, b) plan finansowy Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. 5) programy wieloletnie, w zakresie poz.33. 6) plan finansowy Polskiej Organizacji Turystycznej. Komisja rozpatrzyła również informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli wykonania budżetu państwa w 2008 roku przez Ministerstwo Sportu i Turystyki w części 25 – Kultura fizyczna i sport oraz z wykonania w 2008 roku planów finansowych Funduszu Zajęć Sportowo-Rekreacyjnych dla Uczniów i Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej i części 40 – Turystyka. Po analizie otrzymanych dokumentów i dyskusji poselskiej, Komisja pozytywnie opiniuje powyższe Sprawozdanie wraz z uwagami i wnioskami Najwyższej Izby Kontroli. Do przedstawienia powyższej opinii Komisja upoważnia posła Konstantego Oświęcimskiego. Podpisano: przewodnicząca Komisji, Elżbieta Jakubiak.</u>
<u xml:id="u-68.2" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Druga opinia Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki uchwalona na posiedzeniu w dniu 24 czerwca 2009 roku dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej w sprawie sprawozdania z działalności Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego NIK w 2008 roku (druk nr 2054) w zakresie działania Komisji. Na posiedzeniu w dniu 24 czerwca 2009 roku Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki rozpatrzyła – w zakresie swojego działania – Sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2008 roku (druk 2054). Po wysłuchaniu informacji wiceprezesa NIK, dyrektora Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego NIK, po analizie otrzymanych dokumentów oraz przeprowadzonej dyskusji, Komisja pozytywnie ocenia działalność Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego NIK w roku 2008. Komisja bardzo wysoko ocenia wartość merytoryczną informacji o wynikach przeprowadzonych kontroli oraz ich przydatność dla prac Komisji, podkreślając jednocześnie rzetelność i dokładność przedkładanych materiałów. Komisja wyraża podziękowanie dla kierownictwa i pracowników Departamentu za bardzo dobrą współpracę. Podpisano: przewodnicząca Komisji, pani Elżbieta Jakubiak. Dziękuję bardzo. Proszę państwa, ponieważ sala, tak jak wcześniej mówiłam, jest do godziny 12, to mamy propozycję aby kolejne punkty zaproponowane na dzisiejsze posiedzenie, to znaczy rozpatrzenie odpowiedzi na dezyderat nr 7 Komisji w sprawie opracowania i wdrożenia programu „Animator Orlik 2012” na programy „Budowa boisk wielofunkcyjnych ogólnodostępnych dla dzieci i młodzieży”, oraz „Blisko boisko”, a także informacja ministra sportu i turystyki na temat stanu prac nad nową formułą prawną funkcjonowania Centralnego Ośrodka Sportu – przełożyć na kolejne posiedzenie Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PoselElzbietaJakubiak">Dzieją się różne rzeczy, dowiedzieliśmy się wspólnie z panem sekretarzem, że jutro od 18 są głosowania, zatem jutro posiedzenie Komisji odbędzie się od 16.30 do 18 w sali nr 12. Mamy dwa punkty porządku dziennego. Podkomisja pana posła Szczepańskiego skończyła prace na temat specustawy Euro 2012. Wprowadzamy prace nad sprawozdaniem do specustawy. Jak twierdzi pan poseł Szczepański jest tam 13 poprawek, w tym kilka rządowych i w związku z tym nie będzie wielkiej polemiki. Drugi punkt dotyczy spotkania z PZPN. Gdybyśmy mogli zrobić tak, żeby dzisiejsze posiedzenie zamknąć, a tematy przesunąć na inny termin, a jutro zajmiemy się tym, co jest w planie pracy. W porządku dziennym jest ustawa Euro plus PZPN. Bardzo przepraszam, że tak na boku, ale informacje przychodzą na bieżąco, więc musieliśmy to pozmieniać. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Dziękuję bardzo. Czy są jakieś kwestie związane ze sprawami bieżącymi? Nie słyszę. Zamykam posiedzenie Komisji i zapraszam na posiedzenie Komisji jutro o godzinie 16.30 w sali nr 12.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>