text_structure.xml
34.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Gospodarki oraz Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Witam ministra Pawła Poncyljusza, którego niedługo poproszę o przedstawienie projektu ustawy będącej przedmiotem posiedzenia. W porządku dziennym przewidujemy przeprowadzenie pierwszego czytania projektu ustawy – Prawo energetyczne, ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o systemie oceny zgodności (druk nr 1084). Rozważymy, czy celowe będzie powołanie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia omawianego projektu, co wiąże się z kwestią pilności uchwalenia ustawy.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Nie zgłoszono zastrzeżeń co do zaproponowanego porządku posiedzenia. Proszę o przedstawienie uzasadnienia do projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiPawelPoncyljusz">W imieniu Ministerstwa Gospodarki mam zaszczyt przedstawić posłom projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne, ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o systemie oceny zgodności, zawarty w druku sejmowym nr 1084.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiPawelPoncyljusz">Przedłożony projekt ustawy ma głównie na celu wdrożenie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2004/8/WE z dnia 11 lutego 2004 r. w sprawie wspierania kogeneracji w oparciu o zapotrzebowanie na ciepło użytkowe na rynku wewnętrznym energii oraz zmieniającej dyrektywę 92/42/EWG. Dyrektywa dotyczy wspierania kogeneracji, czyli równoczesnego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej lub mechanicznej w trakcie tego samego procesu technologicznego. Wsparcie może dotyczyć tylko wytwarzania energii i ciepła użytkowego, które jest niezbędne dla odbiorców i daje wymierne oszczędności paliw pierwotnych, określonego jako wysokosprawna kogeneracja.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiPawelPoncyljusz">Celem dyrektywy i projektu ustawy jest zwiększenie efektywności wytwarzania energii elektrycznej i ciepła użytkowego poprzez stworzenie jednolitych metod identyfikowania i oznakowania energii elektrycznej wytworzonej w wysokosprawnej kogeneracji, której udział w wytwarzaniu energii powinien się zwiększać.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiPawelPoncyljusz">Potwierdzeniem wytworzenia energii elektrycznej w wysokosprawnej kogeneracji będą świadectwa pochodzenia wydawane na wniosek wytwórców przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Dla zapewnienia pewności systemu wydawania świadectw pochodzenia, wytwórcy będą zobowiązani do przedstawiania prezesowi URE corocznych sprawozdań z wyników pracy jednostek kogeneracji, wraz z opinią akredytowanej jednostki. Wprowadza się dla sprzedawców energii elektrycznej, na okres pięciu lat, obowiązek uzyskania i umorzenia świadectw pochodzenia z kogeneracji. Obecnie trwają prace w Ministerstwie Gospodarki nad pogłębioną analizą krajowego potencjału wytwarzania energii elektrycznej w wysokosprawnej kogeneracji oraz ograniczeń jej rozwoju. Powinny one posłużyć do ewentualnej modyfikacji obecnie proponowanego sytemu wsparcia oraz przyczynić się do zwiększenia jego efektywności.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiPawelPoncyljusz">Sprzedawcy mogą uzyskać świadectwa pochodzenia poprzez wytworzenie energii elektrycznej w wysokosprawnej kogeneracji lub nabycie praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia na Towarowej Giełdzie Energii. Potwierdzeniem wypełnienia obowiązku będzie przedłożenie prezesowi URE do umorzenia odpowiedniej ilości praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia lub uiszczenie opłaty zastępczej. Podobne rozwiązanie wprowadzono w 2005 r. dla wsparcia odnawialnych źródeł energii, które ma charakter bardziej rynkowy.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiPawelPoncyljusz">Projektowany system wsparcia wysokosprawnej kogeneracji obejmuje całą energię elektryczną zaliczaną do wysokosprawnej kogeneracji, z wyłączeniem energii elektrycznej wytwarzanej w ramach kontraktów długoterminowych. Wyłączenie energii z kontraktów długoterminowych z systemu wsparcia ma charakter czasowy i dotyczy okresu pobierania w opłatach przesyłowych opłaty rekompensującej koszty wytwarzania energii w ramach tychże kontraktów. Pozwoli to na obniżenie kosztów systemu wsparcia w pierwszym okresie jego wprowadzania i uniknięcie wzrostu cen energii spowodowanego wprowadzeniem projektowanego systemu wsparcia.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiPawelPoncyljusz">Przyjęty w projekcie ustawy system wsparcia wysokosprawnej kogeneracji oparty jest na obowiązku uzyskania i umorzenia świadectw pochodzenia z kogeneracji, w wysokości określonej rozporządzeniem wykonawczym ministra właściwego do spraw gospodarki lub uiszczenia opłaty zastępczej na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Uzyskane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska środki będą kierowane na rozwój wysokosprawnej kogeneracji.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiPawelPoncyljusz">Obowiązek ten wprowadzono oddzielnie dla małych jednostek kogeneracji o mocy zainstalowanej elektrycznej poniżej 1 MW oraz zużywającej paliwa gazowe, które posiadają wyższe koszty wytwarzania energii, oraz oddzielnie dla pozostałych jednostek kogeneracji. Oddzielne określenie obowiązku dla małych jednostek kogeneracji, zużywających paliwa gazowe, ma na celu uzyskanie rozwoju również jednostek kogeneracji wytwarzających energię w małej skali oraz zużywających właśnie paliwa gazowe, ze względu na wyższe ceny gazu ziemnego i lepsze efekty zużywania paliw gazowych zamiast węgla dla środowiska.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiPawelPoncyljusz">Wysokość jednostkowej opłaty zastępczej wyznaczającej cenę praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia z kogeneracji będzie ustalał prezes Urzędu Regulacji Energetyki w granicach określonych ustawą. Wysokość ta jest ograniczona różnicą pomiędzy ceną energii na rynku konkurencyjnym i kosztami wytwarzania energii w kogeneracji. Dodatkowe wpływy dla wytwórców energii w kogeneracji ze sprzedaży praw majątkowych, wynikających ze świadectw pochodzenia z kogeneracji mają na celu wyrównanie różnicy pomiędzy uzyskanymi przychodami ze sprzedaży energii elektrycznej na rynku konkurencyjnym i kosztami jej wytworzenia.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiPawelPoncyljusz">W związku z wprowadzeniem nowych zasad kwalifikowania energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, powodujących istotne zwiększenie udziału tej energii w energii wytwarzanej w kraju oraz wprowadzeniem wyżej wymienionego obowiązku uzyskania świadectw pochodzenia z kogeneracji, uchyla się dotychczasowy obowiązek nałożony na sprzedawców energii elektrycznej dla odbiorców końcowych zakupu energii elektrycznej z kogeneracji. Dla operatorów systemów elektroenergetycznych utrzymuje się zmodyfikowany obowiązek pierwszeństwa w świadczeniu usług przesyłania i dystrybucji oraz odbioru całej energii elektrycznej wytworzonej w wysokosprawnej kogeneracji. Uwzględnia się przy tym, że dotyczy on energii elektrycznej wytworzonej w wysokosprawnej kogeneracji.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiPawelPoncyljusz">Projekt wprowadza również inne zmiany, precyzujące obowiązujące przepisy i wynikające z doświadczeń wprowadzania systemu świadectw pochodzenia dla energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii oraz uzupełniające minimalną zawartość umowy sprzedaży i umowy o świadczenie usług dystrybucyjnych energii elektrycznej. Projekt wprowadza także dodatkowe zadania operatorów systemów dystrybucyjnych, które powinny ułatwiać odbiorcom zmianę sprzedawcy, w tym na sprzedawcę wytwarzającego energię w wysokosprawnej kogeneracji. Wprowadza się również dodatkowe wymagania dla zawartości umów sprzedaży i umów o świadczenie usług dystrybucyjnych oraz zadania dla operatorów systemów dystrybucyjnych w zakresie oznaczenia sprzedawcy i podmiotu odpowiedzialnego za bilansowanie, zasad ich zmiany, sposobu przekazywania danych pomiarowych, które umożliwiają w większym stopniu zmianę sprzedawcy energii. Takie rozwiązanie powinno służyć rozwojowi konkurencji i wytwarzaniu energii w kogeneracji. Wprowadzenie regulacji nie powoduje zwiększenia wydatków budżetu i sektora publicznego.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiPawelPoncyljusz">Proponowane przepisy umożliwią identyfikację krajowego potencjału energii elektrycznej wytwarzanej w wysokosprawnej kogeneracji, oznakowanie tego rodzaju energii elektrycznej i wspieranie jej wytwarzania oraz rozwój kogeneracji. Takie rozwiązanie powinno służyć wzrostowi udziału tego rodzaju energii w krajowej produkcji. Pozwoli ono także na oszczędność paliw pierwotnych nawet do 30 proc. w stosunku do wytwarzania rozdzielonego. Sprzyjać też będzie zmniejszeniu ilości szkodliwych gazów powstających w procesie spalania oraz poprawie bezpieczeństwa dostaw energii w wyniku rozwoju lokalnych źródeł kogeneracji opartych na zapotrzebowaniu na ciepło użytkowe. Regulacje prawne powinny służyć rozwojowi lokalnych inicjatyw budowy i przebudowy źródeł ciepła i powstania nowych miejsc pracy na rynkach lokalnych, a także pozytywnie wpływać na gospodarczą i społeczną sytuację regionów w dłuższej perspektywie.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiPawelPoncyljusz">Na tym zakończę uwagi dotyczące projektu ustawy. Razem z przedstawicielami kompetentnych departamentów MG jesteśmy gotowi odpowiedzieć na ewentualne pytania posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Czy ktoś chce zabrać głos w dyskusji?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselRajmundMoric">Właściwie nie powinienem nic mówić, ponieważ jest przyjęte, że hasło „dyrektywa unijna” zamyka usta prawie wszystkim. Ponieważ w moim przypadku tak nie jest, dlatego zabieram głos w sprawie proponowanej zmiany. Chcę zapytać ministra o pewną sprawę. Moim zdaniem, proponowana ustawa prowadzi do wyłączenia kolejnej grupy wytwórców spod reguł rynku. Dosyć często takie zmiany zdarzają się w sektorze energetycznym. Dosyć często zmiany są dokonywane pod różnym płaszczykiem, a najczęściej jest to płaszczyk ekologii. W ten sposób różne elementy są wyłączane spod działania rynku energii elektrycznej.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselRajmundMoric">Zarówno w uzasadnieniu do projektu, jak również w wystąpieniu ministra Pawła Poncyljusza został wysunięty argument, że planuje się rozwój elektrowni wytwarzających energię skojarzoną na rynkach lokalnych. Tymczasem pamiętam, że nie tak dawno, kiedy w Polsce likwidowaliśmy tego rodzaju małe elektrownie, tłumaczono, że najlepszym rozwiązaniem będzie funkcjonowanie dużych podmiotów produkujących energię. Wskazywano wtedy, że ich produkcja jest tańsza. Dlatego chcę zapytać, co zmieniło się od tego czasu, że zmieniamy punkt widzenia na tę sprawę?</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoselRajmundMoric">Chcę zapytać o jeszcze jedną sprawę. Należy przy tym zauważyć, że energia elektryczna w Polsce jest najdroższa w Unii Europejskiej, biorąc relatywnie pod uwagę wielkość wynagrodzeń dla pracujących. Czy proponowane w projekcie ustawy rozwiązania nie wpłyną na dalszy wzrost kosztów energii dla przeciętnego odbiorcy? Jeżeli zaś wpłyną, to chciałbym dowiedzieć się, o ile wzrosną te koszty.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselPiotrCybulski">Chcę zapytać ministra Pawła Poncyljusza o pewne szczegóły dotyczące prawa energetycznego. Chodzi mi o art. 9n pkt 1, w którym napisano m.in.: „minister właściwy do spraw gospodarki co 4 lata sporządza raport oceniający postęp osiągnięty w zwiększaniu udziału energii elektrycznej”. Ilość energii uzyskiwanej ze źródeł alternatywnych do 2010 r. powinna wynosić średnio 7,5 proc. Tymczasem w praktyce obserwujemy brak kompatybilności i porozumień między ministerstwami. Dodam, że uwaga nie dotyczy tylko obecnego rządu; taki stan obserwujemy od dawna. Moje zapytanie jest bardzo konkretne. Jak będziemy monitorować cytowany przepis? Do 2010 r. pozostały akurat 4 lata. Jeżeli nie będziemy monitorować interesującego nas zjawiska przynajmniej raz do roku, to jak będziemy znosić wszystkie bariery, które są powodem różnego rodzaju ograniczeń w rozwoju drobnej przedsiębiorczości? Proponowany w tej materii przepis jest zupełnie nielogiczny i niezrozumiały. Od uzyskanej odpowiedzi uzależniam, czy osobiście będę głosował za uchwaleniem omawianego obecnie projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselJanRzymelka">Kilka godzin temu odbyło się posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, w którym uczestniczyło wielu wiceministrów obecnego rządu. Tematem posiedzenia było m.in. wypełnienie zobowiązania Polski z obowiązku podnoszenia do 2010 r. udziału energii odnawialnej do 7,5 proc. Z przedstawionych informacji nie wynikała pewność, że Polska wywiąże się z takiego zobowiązania. Chodzi o to, że istnieje bardzo wiele mechanizmów blokujących uzyskanie takiego poziomu. Są to m.in. mechanizmy, które mogłyby się znaleźć w obecnie omawianej ustawie. Mam na myśli np. bardzo wyraźne określenie, czym są certyfikaty praw do emisji. Obecnie podlegają one handlowi. Istnieje ponad 30 interpretacji ministra finansów w tej sprawie. Chodzi o to, czy prawa do emisji opodatkowywać podatkiem dochodowym, czy obrotowym. Zatem panuje totalny bałagan w zakresie energii odnawialnych i handlu emisjami. W tej sytuacji chcę zapytać, czy po konsultacjach z kilkoma resortami posłowie mogą wprowadzić kilka mechanizmów do obecnie omawianej ustawy? Konieczność ich wprowadzenia wynika z potrzeb państwa. Tymczasem mamy do czynienia z brakiem porozumienia i synchronizacji działań między 3-4 ministerstwami. To zjawisko jest obecnie bardzo wyraźne, o czym była już mowa w wystąpieniu posła Piotra Cybulskiego.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselJanRzymelka">W danej sytuacji chcę zapytać, czy Ministerstwo Gospodarki wyrazi zgodę na wprowadzenie kilku potrzebnych rozwiązań do przedstawianego Komisjom projektu ustawy? Mam na myśli ewentualne zmiany, po uzgodnieniach ich z 3-4 innymi resortami. Zmiany dotyczą pogranicza energetyki i ochrony środowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselZenonWisniewski">Podczas wczorajszego posiedzenia Komisji Gospodarki omawialiśmy potrzebę rozwoju taboru kolejowego oraz kwestię budowy rurociągów dla przetłaczania różnego rodzaju produktów płynnych z rafinerii. Istnieje jeszcze inny rodzaj transportu, jakim jest żegluga rzeczna, z czego słyną kraje Beneluksu. Wisła jest ujęta w pewnym programie europejskim, ale jej drożność jest obecnie prawie żadna. W lecie niezwykle trudno przepłynąć z Warszawy do Gdańska. W tym kontekście powstaje pewien problem związany z ekologią i energetyką. Mam na myśli funkcjonowanie zapory wodnej we Włocławku, która wytwarza dość dużo energii. Zapora ta jest w coraz gorszym stanie, ponieważ spiętrzone wody powodują coraz większy napór na tamę. Ponadto nie usuwa się piasku z dna Wisły w Zalewie Włocławskim, a wody opadające z dość dużej wysokości wypłukują podstawę tamy.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselZenonWisniewski">W dawnych już latach został opracowany program budowy tamy w Nieszawie. Chcę dowiedzieć się, czy rząd przewiduje budowę zapory wodnej w Nieszawie? Ewentualna realizacja tej inwestycji wiąże się z ekologią oraz pozyskiwaniem energii odnawialnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Nie ma dalszych zgłoszeń do dyskusji. Czy minister Paweł Poncyljusz odniesie się do poruszonych spraw?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#SekretarzstanuwMGPawelPoncyljusz">Mogę odnieść się tylko do ostatniego tematu, dotyczącego tamy na Wiśle w Nieszawie. Nie wiem, czy taka inwestycja będzie realizowana. Ministerstwo Gospodarki nie zajmuje się budową tam. Proszę o umożliwienie udzielenia odpowiedzi na zadane pytania dyrektorowi Andrzejowi Kani.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuEnergetykiMGAndrzejKania">Na zapytania posłów odpowiem w kolejności ich zadawania. Pierwsze z nich dotyczyło wyłączenia jednej grupy producentów energii spod regulacji prawnej. Jak rozumiem, ta grupa byłaby w pewnym sensie uprzywilejowana. Uwagi te zakończono zapytaniem, czy takie wyłączenie spowoduje wzrost cen energii. Zwracam się z prośbą o szczegółową analizę dyrektywy unijnej w omawianej sprawie. Dyrektywa wskazała proponowany w projekcie ustawy sposób wytwarzania ciepła i energii jako najbardziej optymalny. Wskazano na korzyści związane z oszczędnością paliw oraz korzyści wynikające z efektywności energetycznej tej metody. Dlatego analizując dyrektywę oraz proponowane rozwiązanie prawne, należy liczyć wspomniane efekty. Korzyści, które nie są u nas wprost liczone, z czasem będą wyraźniej dostrzegalne. Mam na myśli m.in. pożytki płynące z prawa wydawania certyfikatów związanych z emisją, o czym była mowa także w innym zapytaniu zgłoszonym w trakcie obecnego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuEnergetykiMGAndrzejKania">Chcę natomiast wyjaśnić, że w stosunku do aktualnej jeszcze regulacji prawnej, dyrektywa UE rozszerzyła zakres energii, która będzie oznaczona świadectwami pochodzenia. Jest o tym mowa także w projekcie. Zatem podmioty produkujące tę energię otrzymają wsparcie w postaci praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia energii z kogeneracji. Spodziewamy się, że z tego tytułu może nastąpić wzrost cen energii, aczkolwiek świadectwa pochodzenia energii nie są jedynym ważnym czynnikiem wzrostu cen.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuEnergetykiMGAndrzejKania">W druku sejmowym znajduje się również projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie określenia obowiązków dotyczących energii wytwarzanej w skojarzeniu. W rozporządzeniu jest mowa o ważnym ograniczeniu czy progu, który przedsiębiorstwa zobowiązane do przedstawienia świadectw pochodzenia energii będą musiały wypełnić. W przypadku energii wytwarzanej w kogeneracji wielkie znaczenie będą miały warunki pogodowe. Jeżeli np. będzie ciepła zima, wówczas będzie mniej energii wytwarzanej w kogeneracji. Świadectwa powinny być odpowiednio drogie. W tym kontekście bardzo ważna będzie też rola regulatora energetyki, który w każdym roku będzie określał opłatę zastępczą, a jednocześnie będzie ustalał rentowność produkcji energii skojarzonej.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuEnergetykiMGAndrzejKania">Kolejne zapytanie dotyczyło kwestii częstotliwości sporządzania sprawozdań dotyczących postępu w zwiększaniu udziału energii elektrycznej. Poseł zgłosił zapytanie, czy okres 4 lat nie jest za krótki. Otóż ów okres 4 lat wynika z dyrektywy unijnej. Natomiast w art. 12 wspomnianej ustawy jest mowa o obowiązku sporządzania sprawozdania co 2 lata. Minister gospodarki sporządza sprawozdanie, które wiąże się z bezpieczeństwem funkcjonowania systemu elektroenergoelektrycznego. Dodam, że niezależnie od obowiązków wynikających z odrębnych przepisów, Ministerstwo Gospodarki na bieżąco kontroluje stan i funkcjonowanie systemów elektroenergetycznych.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuEnergetykiMGAndrzejKania">W dyskusji podniesiono kwestię wykorzystania źródeł odnawialnych. Chcę zwrócić uwagę na pewne sprzeczności, które pojawiły się w pytaniach. W pierwszym pytaniu pojawiła się obawa, że ceny energii dla odbiorców wzrosną. Pojawiła się jednocześnie wątpliwość, czy Polska zrealizuje wymóg 7,5% postępu w zakresie energii odnawialnej. Muszę stwierdzić, że energia pochodząca ze źródeł odnawialnych jest najdroższa. Właśnie koszt tej energii najmocniej wpływa na wzrost ceny energii dla odbiorców końcowych. Jednocześnie muszę poinformować posłów, że obecnie udział tej energii w ogólnym portfelu sprzedaży energii nie jest duży, a cena energii nie jest zbyt dotkliwa. Natomiast przeliczając tę cenę za megawatogodzinę, wówczas jest to jedna z najdroższych energii.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuEnergetykiMGAndrzejKania">System wsparcia, zaproponowany w ostatnich regulacjach dotyczących prawa energetycznego dość mocno wspiera produkcję energii wytwarzanej ze źródeł odnawialnych. Na efekty musimy poczekać 2-3 lata, ponieważ obecnie obserwujemy dość wyraźnie zainteresowanie inwestorów tą dziedziną produkcji energii.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuEnergetykiMGAndrzejKania">Na zapytanie dotyczące planów budowy zapory wodnej w Nieszawie odpowiedział wcześniej minister Paweł Poncyljusz. W uzupełnieniu mogę dodać, że elektrownia wodna we Włocławku jest dużym beneficjentem systemu wsparcia, zaproponowanego dla tzw. źródeł zielonych. Kiedy dyskutowano na ten temat w komisjach sejmowych, poważnie zastanawiano się, czy elektrownia we Włocławku ma być objęta tym systemem wsparcia. Ponieważ decyzje będące wynikiem także wspomnianych dyskusji w Sejmie były pozytywne, dlatego elektrownia wodna we Włocławku, będąc beneficjentem systemu wsparcia, dysponuje na pewno środkami na odtwarzanie posiadanego majątku, a może go nawet rozwijać.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselRajmundMoric">Chcę zadać uzupełniające pytanie. Jest oczywiste, że energia ze źródeł odnawialnych jest najdroższa, a my o tym wiemy. Ceny energii dla odbiorców końcowych będą zatem drożeć w miarę wzrostu udziału tego rodzaju energii w ogólnej produkcji energii, jak nakazuje Unia Europejska. Jednakże poza tym „fundujemy” sobie dodatkowe koszty produkcji, tzn. koszty niewynikające z przyjętych zobowiązań. Dlatego chcę zapytać, czy rząd przewiduje jakieś rekompensaty dla indywidualnych odbiorców energii elektrycznej. Mam na myśli głównie odbiorców najuboższych. Reprezentuję również Komisję Polityki Społecznej. Dlatego chcę zapewnić reprezentantów Ministerstwa Gospodarki, że sprawa użytkowania energii elektrycznej w najuboższych rodzinach zaczyna być problemem, ponieważ wielu ludziom zaczyna brakować pieniędzy na opłaty. Czy przewidując wzrost cen energii, rząd przewiduje rekompensaty, przynajmniej dla osób najuboższych?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselJanRzymelka">Chcę zadać pytanie uzupełniające. Chodzi o to, że świadectwa pochodzenia energii z kogeneracji są niejako równoległe do świadectw pochodzenia tzw. energii zielonej, tzn. energii ze źródeł odnawialnych. Dlatego moje zapytanie ma charakter zasadniczy. Jakim formom podatkowym w obrocie w Polsce będą podlegały świadectwa z kogeneracji? Jeżeli nie zostanie to zapisane w omawianym projekcie ustawy, wówczas powstanie wiele różnych interpretacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Czy posłowie chcą zgłosić inne pytania? Nie ma zgłoszeń. Może ktoś z gości chce zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzedstawicielTowarzystwaGospodarczegoPolskieElektrownieDariuszNiemiec">Chcę zapytać o pewną sprawę dyrektora Andrzeja Kanię, jako praktyka wdrażania tego rodzaju aktów prawnych, jak omawiany obecnie. Reprezentuję duże elektrownie w Polsce, wytwarzające znaczące wielkości energii elektrycznej. Dlatego interesuje nas zakończenie procesu legislacyjnego omawianej ustawy oraz wdrożenie tzw. dyrektywy kogeneracyjnej. Jesteśmy bowiem potencjalnymi beneficjentami, którzy mogą skorzystać z promocji. Obecnie produkcja energii w kogeneracji w dużych elektrowniach systemowych nie jest objęta systemem wsparcia. Dyrektywa 2004/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady UE porządkuje problematykę i wprowadza system wsparcia. Dlatego chcę zapytać, jak długo może trwać proces wdrożenia ww. dyrektywy, wraz z rozporządzeniami do omawianego projektu ustawy?</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PrzedstawicielTowarzystwaGospodarczegoPolskieElektrownieDariuszNiemiec">Drugie pytanie dotyczy treści przepisu, który wyklucza z systemu wsparcia bloki energetyczne, a także elektrociepłownie produkujące energię w kontraktach długoterminowych. Takie rozwiązanie przyjęto mimo faktu, że ww. podmioty są producentami tzw. energii czerwonej, o czym mowa w dyrektywie UE. Wspomniany przepis wyklucza jednak elektrociepłownie z systemu wsparcia. Mówię o sprawie w tym momencie, ponieważ pojawiły się nowe okoliczności. Z moich informacji wynika, że w Komisji Europejskiej nie rozstrzygnięto do końca kwestii, czy kontrakty długoterminowe są niedozwoloną publiczną pomocą. Jeżeli się mylę, to proszę mnie poprawić. Wiadomo natomiast, że jeden z podmiotów zaskarżył decyzję w tej sprawie, a postępowanie w tej sprawie jeszcze trwa. Czy w tej sytuacji nie warto usunąć z projektu ustawy wskazanego tutaj przepisu? W przepisie założono „z góry”, że kontrakty długoterminowe w Polsce są niedozwoloną formą pomocy publicznej. Ponadto wiadomo, że cel bardzo dużej części kontraktów długoterminowych był zdecydowanie inny niż rozwój kogeneracji. Przede wszystkim chodziło o ekologię i związane z tym odsiarczanie, odazotowanie, budowa dużych elektrofiltrów służących poprawie efektywności odpylania itd. Zatem w wielu przypadkach nie miało to nic wspólnego z kogeneracją.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuEnergetykiwMGAndrzejKania">Pierwsze pytanie dotyczyło ochrony odbiorców słabych ekonomicznie oraz kwestii ewentualnych rekompensat. Wiemy o istniejącym problemie i dlatego już zastanawiamy się nad możliwymi rozwiązaniami. Natomiast nie chcielibyśmy montować mechanizmów dotyczących polityki socjalnej i społecznej w ustawie będącej swoistym prawem branżowym, merytorycznym. Muszę jednak stwierdzić, że zastanawiamy się nad innymi kwestiami, które są ważne ze społecznego punktu widzenia. Jednakże uważamy, że rozwiązania tych kwestii są elementem polityki społecznej państwa, a ich przedstawienie leży w kompetencjach właściwego ministra. Z naszej zaś strony jesteśmy w stanie zidentyfikować grupy odbiorców, które mogłyby lub powinny skorzystać ze wsparcia państwa.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuEnergetykiwMGAndrzejKania">Jedno z pytań dotyczyło kwestii podatkowych związanych z wprowadzeniem świadectw pochodzenia energii z kogeneracji oraz praw z nich wynikających. W odpowiedzi należy stwierdzić, że świadectwa będą podlegały ogólnym przepisom podatkowym, takim jakim obecnie podlega energia. To zaś oznacza, że będą podlegały podatkowi VAT.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselJanRzymelka">Dlatego trzeba to wpisać do projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuEnergetykiMGAndrzejKania">Przedstawiciel Towarzystwa Gospodarczego Elektrownie Polskie zapytał o relacje proponowanych przepisów z dyrektywami unijnymi. Z art. 15 dyrektywy 2004/8/WE wynika, że przepis powinien być wprowadzony najpóźniej do 21 lutego 2006 r. Zatem mamy w Polsce do czynienia z kilkumiesięcznym opóźnieniem z wprowadzeniem terminu określonego w dyrektywie. Dlatego zależy nam, aby prace nad projektem zostały w komisjach sprawnie przeprowadzone. Głównie chodzi jednakże o to, że ze względu na wspomniane opóźnienie, wiele przedsiębiorstw, które są potencjalnymi beneficjentami, nie może skorzystać z rozwiązania zawartego w dyrektywie unijnej.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuEnergetykiMGAndrzejKania">Padło również pytanie dotyczące kwestii kontraktów długoterminowych. W dniu dzisiejszym na posiedzeniu Komitetu Stałego Rady Ministrów jest prezentowany projekt ustawy rozwiązującej kontrakty długoterminowe w elektroenergetyce. Według stanu na dzień dzisiejszy nie mamy formalnej decyzji Komisji Europejskiej, czy kontrakty długoterminowe stanowią niedozwoloną pomoc publiczną. Jeżeli okaże się, że zostaną one uznane za pomoc niedozwoloną, wówczas dostosujemy przepis w tej sprawie do decyzji Komisji Europejskiej. Chcemy, żeby obecnie omawiana ustawa weszła szybko w życie. Jeżeli decyzja Komisji będzie inna, wówczas w przepisach ustawy o kredytach długoterminowych będzie zawarty przepis o uchyleniu przepisu w tej sprawie, znajdującego się w obecnie omawianym projekcie ustawy. Mówiąc inaczej, taki przepis włączy wytwórców energii, którzy mieszczą się w definicji kogeneracji, do mechanizmów wsparcia. Chodzi o to, że dyrektywa mówi wstępnie, że wsparcie publiczne powinno być zgodne z postanowieniami zawartymi w wytycznych Wspólnoty Europejskiej w sprawie pomocy państwa w zakresie ochrony środowiska, w tym z postanowieniami dotyczącymi kumulacji pomocy. Dlatego musimy uniknąć sytuacji, żeby przedsiębiorstwo będące stroną w kwestii kredytów długoterminowych czerpało korzyści ze wsparcia wynikającego z ustawy rozwiązującej kredyty długoterminowe oraz z mechanizmu wsparcia, o którym stanowi omawiany obecnie projekt ustawy. Zatem przedsiębiorstwo musi wybrać jedno z możliwych rozwiązań. Stosowne przepisy w tej materii zostaną zawarte w ustawie o kredytach długoterminowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselPiotrCybulski">Mam jeszcze jedno pytanie do ministra Pawła Poncyljusza. Dotyczy ono art. 5 pkt 6, w którym zapisano m.in.: „sprzedawca energii elektrycznej informuje swoich odbiorców o strukturze paliw zużytych [...] i o wpływie wytwarzania tej energii na środowisko, co najmniej w zakresie emisji dwutlenku węgla i radioaktywnych odpadów”. Chcę zapytać, dlaczego w przepisie nie ma mowy o informacji dotyczącej miejsca składowania odpadów radioaktywnych? Z doświadczenia wiem, że można tylko zmierzyć radioaktywne działanie odpadów, a następnie wywieć je w bliżej nieokreślone miejsce.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#DoradcaministragospodarkiJerzyMaslanka">W pytaniu chodzi o korektę przepisu zawartego w dyrektywie unijnej 2003/54/WE. W stosownym przepisie nie ma wymagań, o których wspomniał poseł Piotr Cybulski. Dyrektywa nie wymaga, aby w innych aktach prawnych określać tego rodzaju warunki jak miejsca składowania odpadów.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Podczas posiedzenia prezydium Komisji padł wniosek o powołanie podkomisji nadzwyczajnej do przedstawienia projektu sprawozdania Komisji w sprawie omawianego obecnie projektu ustawy. We wniosku wskazywano m.in. na pilność sprawy. W związku z tym, Komisje musiałyby odbyć posiedzenie w czwartek, 23 listopada br. w godzinach okołopołudniowych. Informację dotyczącą godziny rozpoczęcia posiedzenia przekażemy wszystkim posłom w odrębnym zawiadomieniu. Mimo że chodzi o tydzień, podczas którego nie jest planowane posiedzenie Sejmu, nasze Komisje w pełnym składzie muszą odbyć spotkanie, podczas którego rozpatrzymy wynik prac podkomisji. To z kolei oznacza, że podkomisja powinna zebrać się najpóźniej we wtorek, 21 listopada br., oczywiście, jeżeli powołamy ją jeszcze podczas obecnego posiedzenia Komisji.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Chcę jeszcze poinformować posłów, że w związku z ustawą o działalności lobbingowej, jak dotąd nie wpłynął wniosek o wysłuchanie publiczne.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Nie mam zastrzeżeń co do zasadności powołania podkomisji. Dlatego proszę o zgłaszanie kandydatów. Do składu podkomisji zgłoszono kandydatury posłów: Tadeusza Cybulskiego, Zenona Wiśniewskiego, Anny Paluch, Tadeusza Madziarczyka oraz Jerzego Gosiewskiego. Posłowie wyrazili zgodę na pracę w podkomisji.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Czy ktoś chce zgłosić inne kandydatury? Nie zgłoszono dalszych kandydatur.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Kto jest za wyborem ww. posłów do podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne, ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o systemie oceny zgodności oraz przedstawienia projektu sprawozdania połączonych Komisji?</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Stwierdzam, że Komisje wybrały ww. posłów do składu podkomisji. Zapraszam wybranych na spotkanie po zakończeniu wspólnego posiedzenia Komisji Gospodarki oraz Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa w celu wyboru przewodniczącego.</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#PrzewodniczacyposelLeonardKrasulski">Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>