text_structure.xml 11.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselTadeuszAziewicz">Otwieram posiedzenie Komisji. Zostało ono zwołane w celu rozpatrzenia sprawozdania podkomisji, która pracowała nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy – Prawo atomowe.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselTadeuszAziewicz">Oddaję głos przewodniczącemu podkomisji, panu posłowi Janowi Rzymełce, aby wprowadził nas do tematu i przekazał podstawowe informacje o wynikach pracy podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselJanRzymelka">Podkomisja, która została powołana na wspólnym posiedzeniu Komisji Gospodarki oraz Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, spotkała się kilka razy pod koniec ubiegłego roku. Intensywnie pracowaliśmy nad projektem ustawy, którego specyficzna materia znacznie ograniczała możliwość wprowadzania zmian merytorycznych. Nasza praca polegała głównie na doprecyzowaniu pojęć i zebraniu uwag środowisk zajmujących się tematyką prawa atomowego, czyli pracowników instytucji, w których substancje promieniotwórcze są używane na co dzień, np. w radiologii, w Instytucie Medycyny Pracy i w Instytucie Fizyki Jądrowej. Produktem naszej pracy jest przedłożone Komisjom sprawozdanie, którego treść niewiele odbiega od treści rządowego projektu ustawy. Wprowadziliśmy, oprócz zmiany przepisu wyznaczającego datę wejścia ustawy w życie, kilka drobnych poprawek.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselJanRzymelka">Głównym celem nowelizacji ustawy – Prawo atomowe jest dostosowanie tego prawa do stosownych dyrektyw unijnych. Obecnie w systemie prawa polskiego funkcjonuje wiele rozporządzeń dotyczących prawa atomowego, wydanych na podstawie delegacji zawartych w różnych ustawach. Dyrektywy unijne wymagają, aby te regulacje prawne były zamieszczone w ustawie. Projekt ustawy spełnia ten wymóg, a także inne postanowienia dyrektyw.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselJanRzymelka">Podczas posiedzeń podkomisji wiele czasu poświęciliśmy załącznikowi nr 2, gdyż jest on podstawą do oceny danej substancji radioaktywnej i typu źródła promieniotwórczego. W tym załączniku są podane także wartości progowe aktywności izotopów promieniotwórczych. Opisaliśmy niektóre skróty, aby były czytelne nie tylko dla wysokiej klasy fachowców, a także usunęliśmy błędy drukarskie polegające na tym, że w wykazie izotopów znalazły się symbole nieistniejących izotopów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselTadeuszAziewicz">Proponuję następujący tryb pracy. Projekt składa się z pięciu artykułów. Przy każdym artykule będę pytał, czy są uwagi. Jeśli nikt nie zgłosi uwag, to w głosowaniu rozstrzygniemy, jakie Komisja zajmie stanowisko wobec danego artykułu. Natomiast jeśli ktoś będzie miał zastrzeżenia do którejś z proponowanych zmian przepisów ustawy nowelizowanej, ujętych w art. 1, bądź do art. 2-5 projektu ustawy nowelizującej, to poprosimy o komentarz posła sprawozdawcę i przeprowadzimy stosowną dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselTadeuszAziewicz">Czy ktoś sprzeciwia się zaproponowanemu przeze mnie trybowi pracy nad projektem ustawy? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PoselTadeuszAziewicz">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy. Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PoselTadeuszAziewicz">Czy ktoś chce zgłosić uwagi do art. 1? Nikt nie zgłosił uwag. Zarządzam głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselAdamPuza">Proponuję, aby pan przewodniczący przeprowadzał skrócone głosowanie, pytając członków Komisji, czy ktoś jest przeciwny przyjęciu art. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselTadeuszAziewicz">Czy ta propozycja jest aprobowana przez członków Komisji? Nikt nie zgłosił innej propozycji.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselTadeuszAziewicz">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 1 w obecnym brzmieniu. Nikt nie zgłosił sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselTadeuszAziewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 1</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PoselTadeuszAziewicz">Czy są uwagi do art. 2-5 projektu ustawy nowelizującej? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PoselTadeuszAziewicz">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły art. 2-5 w obecnym brzmieniu. Nikt nie zgłosił sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PoselTadeuszAziewicz">Wiem, że podkomisja dużo czasu poświęciła załącznikowi nr 3. Chcę prosić pana posła Jana Rzymełkę o kilka zdań na temat tego załącznika.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJanRzymelka">Projektowane przepisy mają przede wszystkim służyć bezpieczeństwu osób, które z racji wykonywanego zawodu mają styczność ze źródłami promieniowania jonizującego. Nie bez powodu na nasze posiedzenie przybyli przedstawiciele związkowców z kopalń węgla kamiennego, gdyż górnicy mają styczność z wodami radioaktywnymi bądź z radonem. Projekt dotyczy także pracowników służby zdrowia, głównie radiologii i grupy osób zajmujących się zawodowo promieniowaniem.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselJanRzymelka">W związku z tym chcę zwrócić państwa uwagę na przepisy regulujące kwestię zatrudnienia pracownika na stanowisku, na którym będzie miał kontakt ze substancjami jonizującymi. Otóż w takim przypadku prezes Państwowej Agencji Atomistyki jest zobowiązany przesłać pracodawcy dossier informujące, jaką ta osoba otrzymała dawkę na poprzednich stanowiskach.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselJanRzymelka">W tym miejscu chcę prosić pana przewodniczącego, aby udzielił głosu panu prezesowi Jerzemu Niewodniczańskiemu, który poinformuje Komisje o prowadzonym centralnym rejestrze dawek indywidualnych i przekazywaniu informacji o danej osobie jej nowemu pracodawcy.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselJanRzymelka">W załączniku nr 2 są podane wartości progowe dla izotopów promieniotwórczych dla źródła niekontrolowanego i dla źródła wysokoaktywnego. W projekcie ustawy są podane definicje tych dwu źródeł, zgodnie z dyrektywą unijną. Źródła wysokoaktywne można nazwać kontrolowanymi, gdyż są nimi najczęściej aparatury rentgenologiczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselTadeuszAziewicz">Udzielam głosu panu profesorowi Jerzemu Niewodniczańskiemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrezesPolskiejAgencjiAtomistykiJerzyNiewodniczanski">W Polsce jest prowadzony rejestr dawek indywidualnych wszystkich pracowników, którzy mieli lub mają styczność ze źródłami promieniowania jonizującego. Obowiązkiem pracodawcy, który chce zatrudnić daną osobę na stanowisku narażonym na promieniowanie, jest zwrócenie się do Polskiej Agencji Atomistyki o informacje, czy osoba ta figuruje w rejestrze, a jeśli tak, to jaką otrzymała dawkę w ciągu ostatnich czterech lat.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PrezesPolskiejAgencjiAtomistykiJerzyNiewodniczanski">Sprawa się nieco skomplikowała po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Wydajemy tzw. paszporty dozometryczne osobom, które chcą podjąć pracę w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej. O takie paszporty występują głównie lekarze i pielęgniarki.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PrezesPolskiejAgencjiAtomistykiJerzyNiewodniczanski">Jeśli chodzi o załącznik nr 2, to zwracam uwagę na to, że dyrektywa z grudnia 2003 r. w sprawie kontroli wysoce radioaktywnych źródeł zamkniętych i odpadów radioaktywnych, którą wdrażamy, wprowadza konieczność ochrony fizycznej takich źródeł. Dlatego zostały one zdefiniowane w projekcie ustawy, a w załączniku zostały określone wielkości progowe. Te źródła muszą być specjalnie oznaczone, numerowane i rejestrowane na poziomie zakładów, gdzie są stosowane, oraz w Państwowej Agencji Atomistyki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselTadeuszAziewicz">Czy są uwagi do załącznika nr 2? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselTadeuszAziewicz">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły załącznik nr 2 w obecnym brzmieniu. Nikt nie zgłosił sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PoselTadeuszAziewicz">Stwierdzam, że Komisje przyjęły załącznik nr 2.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PoselTadeuszAziewicz">W załączniku nr 3 jest przedstawiony znak graficzny – symbol promieniowania jonizującego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJanRzymelka">Dodam, że ten symbol jest zgodny z normą unijną, a więc ani ten znak graficzny, ani jego barwy nie podlegają dyskusji prowadzącej do jakichkolwiek zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselTadeuszAziewicz">Dla porządku zapytam, czy ktoś jest przeciwny przyjęciu załącznika nr 3. Nie ma zgłoszeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselAndrzejMarkowiak">Gdzie jest określona barwa tego znaku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselJanRzymelka">Wzór jest dla grawerów, natomiast barwa jest opisana w dyrektywie unijnej i w obecnie obowiązującej ustawie – Prawo atomowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselTadeuszAziewicz">Podaje pod głosowanie cały projekt ustawy.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselTadeuszAziewicz">Kto jest za przyjęciem projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo atomowe?</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoselTadeuszAziewicz">Stwierdzam, że Komisje jednogłośnie, 38 głosami za, przyjęły ten projekt ustawy.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PoselTadeuszAziewicz">Jest zwyczajem sejmowym, że funkcję sprawozdawcy Komisji powierza się przewodniczącemu podkomisji. Dlatego proponuję kandydaturę pana posła Jana Rzymełki.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PoselTadeuszAziewicz">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselJanRzymelka">Tak, zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselTadeuszAziewicz">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za wybraniem na sprawozdawcę Komisji pana posła Jana Rzymełki?</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselTadeuszAziewicz">Stwierdzam, że Komisje jednogłośnie poparły tę kandydaturę.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PoselTadeuszAziewicz">Dajemy Urzędowi Integracji Europejskiej jednodniowy termin (do 13 stycznia 2006 r.) przedstawienia opinii o zgodności projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo atomowe z prawem Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PoselTadeuszAziewicz">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>