text_structure.xml 29 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Witam panie i panów posłów. Witam zaproszonych gości. Witam przedstawicieli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji z dyrektorem Departamentu Budżetu, panem Władysławem Budzeniem. Witam przedstawicieli Ministerstwa Finansów. Witam panią Grażynę Wróblewską, przewodniczącą Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych. Witam przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli. Witam przedstawicieli korporacji samorządowych. Witam wszystkich współpracowników wymienionych osób.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2019 (druk nr 2864) w zakresie części budżetowej 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Czy są uwagi do porządku dziennego posiedzenia? Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, stwierdzę przyjęcie porządku dziennego. Sprzeciwu nie słyszę. Przechodzimy do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Członkowie komisji otrzymali bardzo szczegółową informacje objaśniającą część budżetową 80. Proponuję następującą procedurę. Przedstawiciel rządu przedstawi projekt rozpatrywanej części budżetowej. Następnie zabierze głos poseł koreferent, pani poseł Elżbieta Stępień. W razie wątpliwości poproszę o głos przedstawiciela Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych. Potem przejdziemy do dyskusji i ewentualnych pytań. Czy są uwagi do takiego trybu pracy? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Proszę o zabranie głosu pana dyrektora Władysława Budzenia lub wskazaną przez niego osobę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiWaldemarNowak">Szanowni panowie przewodniczący. Panie i panowie posłowie. Z uwagi na przekazanie komisjom informacji o projekcie budżetu na 2019 r. w części 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe, w swoim wystąpieniu ograniczę się jedynie do zasygnalizowania głównych elementów dochodów i wydatków w tej części budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiWaldemarNowak">Planowana wielkość dochodów w części 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe, na 2019 r. wynosi 2592 tys. zł, tj. o 310 tys. złotych mniej – 10,7% – od dochodów tegorocznych. Głównym źródłem dochodów będą wpływy z usług polegających na działalności informacyjnej, instruktażowej i szkoleniowej.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiWaldemarNowak">Wielkość wydatków to kwota 129 529 tys. zł. W stosunku do tegorocznej ustawy budżetowej – 123 548 tys. zł – jest to kwota wyższa o 5981 tys. zł, tj. nominalnie o 4,8%. Natomiast realnie jest to kwota wyższa o 2,4%. W kwocie 129 529 tys. zł główną pozycję stanowią wydatki bieżące w wysokości 124 769 tys. zł, tj. 96,3% wszystkich wydatków. Pozostałe pozycje, to wydatki majątkowe w kwocie 4640 tys. zł, tj. 3,6% ogółu wydatków oraz świadczenia na rzecz osób fizycznych w kwocie 120 tys. zł, tj. 0,1%.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiWaldemarNowak">W ramach wydatków bieżących, wynagrodzenia wraz z pochodnymi wynoszą 101 703 tys. zł, tj. 81,5% wydatków. Pozostała kwota, tj. 23 066 tys. zł, przeznaczone będzie głównie na zakupy materiałów, wyposażenia, energii, delegacje służbowe krajowe, wynagrodzenia bezosobowe, wydatki na remonty, różne podatki, składki oraz odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiWaldemarNowak">Planowana wielkość zatrudnienia ma wynieść 1419 etatów pracowniczych, z tego 1182 osoby nie są objęte mnożnikowymi systemami wynagrodzeń i 237 etatów członków kolegiów, w tym prezesów izb i ich zastępców. Średnie miesięczne wynagrodzenie wyniesie dla osób nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń 4469 zł., a dla etatowych członków kolegiów 7903 zł.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiWaldemarNowak">Wydatki majątkowe w kwocie 4640 tys. zł przeznaczone będą głównie na realizację 4 inwestycji budowlanych, tj. przebudowę budynku przy ul. Ogrodowej w Łodzi z przeznaczeniem na siedzibę Izby – planowana wielkość wydatków 2 861 tys. zł, budowę systemu sieci strukturalnej i zasilenia dedykowanego LAN w budynku Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie – planowana wielkość wydatków 120 tys. zł, wymianę windy osobowej w budynku Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie – 100 tys. zł, budowę ogrodzenia terenu, na którym znajduje się siedziba Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu – 20 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiWaldemarNowak">Pozostała kwota w wysokości 1539 tys. zł przeznaczona zostanie na zakup sprzętu informatycznego – w kwocie 606 tys. zł, oraz zakup 15 samochodów osobowych – planowana kwota 933 tys. zł. Samochody te wykorzystywane są przez regionalne izby obrachunkowe podczas przeprowadzanych kontroli w jednostkach samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiWaldemarNowak">Szanowni panowie przewodniczący, panie i panowie posłanki. Proszę o przyjęcie planowanych wydatków na 2019 r. w części 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe, w kwotach przedstawionych w projekcie ustawy budżetowej na 2019 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Dziękuję. Proszę o zabranie głosu poseł koreferent, panią Elżbietę Stępień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselElzbietaStepien">Dziękuję panie przewodniczący. Szanowni państwo. Zaproszeni goście. Przedmiotem dzisiejszej debaty jest zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2019 (druk nr 2864) w zakresie części budżetowej 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe. Jak co roku spotykamy się żeby omówić finanse RIO. Regionalne Izby Obrachunkowe działają od 1993 r. i sprawują nadzór oraz kontrolę nad działalnością finansową samorządów terytorialnych. Ich obowiązkiem jest zachowanie odpowiednich standardów wykonywania powierzonych przez ustawodawcę zadań. W ciągu ostatnich lat dostrzegamy, że zadania, które są powierzane regionalnym izbom obrachunkowym, charakteryzują się wzrostem tych zadań. Chciałabym także zauważyć, że za tym nie idzie wzrost płac. Zmierzając do sedna mojej wypowiedzi chcę powiedzieć, że analiza bazuje na informacjach o projekcie ustawy budżetowej na 2019 r. – druk nr 2864 – oraz na opinii wydanej przez Biuro Analiz Sejmowych, jak też na uchwale nr 10/2018 Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselElzbietaStepien">Chciałabym przedstawić dane w układzie klasyfikacji budżetowej w budżecie zadaniowym. Dochody na 2019 zaplanowano na poziomie 2592 tys. zł, co stanowi 89,3% dochodów zaplanowanych na 2018 r. Jak wiadomo, głównym źródłem tych dochodów są wpływy z działalności szkoleniowej, instruktażowej i informacyjnej prowadzonej w ramach działalności izb oraz wpływy z tytułu orzeczonych przez regionalne komisje orzekające kosztów postępowania w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, a także sprzedaży środków trwałych.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselElzbietaStepien">Wydatki zaplanowane na 2019 r. wynoszą 129 529 tys. zł, co stanowi 104,8% wydatków zaplanowanych w ustawie budżetowej na 2018 r. Z uwagi na charakter działalności w strukturze wydatków dominują wydatki na wynagrodzenia. Planowana wysokość wydatków na wynagrodzenia wraz z pochodnymi wynosi 101 703 tys. zł, co stanowi 78,5% wydatków ogółem.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoselElzbietaStepien">Średnioroczne zatrudnienie zaplanowane na 2019 r. pozostaje na niezmienionym poziomie. Podkreślę, że nie zmieniło się ono pomimo rozszerzenia zadań. Szanowni państwo, chciałabym także wspomnieć o kwestiach dotyczących polityki płacowej, która już od wielu lat może mieć negatywny wpływ na dobór i selekcję pracowników RIO. Powoduje ona odchodzenie z pracy doświadczonych pracowników z uwagi na to, że na rynku pracy mogą oni znaleźć pracę z wyższym wynagrodzeniem. Dlatego zależałoby mi na tym, żebyśmy na posiedzeniu komisji przegłosowali wniosek o poprawkę do projektu budżetu. Chodziłoby o przesunięcie 20 000 tys. zł na wydatki płacowe RIO po to, żeby osiągnąć odpowiednią dynamikę wzrostu płac przy pozostawieniu zatrudnienia na dotychczasowym poziomie. To pozwoli na utrzymanie wykwalifikowanej i doświadczonej kadry, posiadającej odpowiednie uprawnienia izb obrachunkowych. Powiem szczerze, że byłby to także wyraz naszej troski o tych pracowników.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PoselElzbietaStepien">W zasadzie tyle mogę powiedzieć, ponieważ prezentując kolejne dane powtarzałabym to co zostało już przedstawione.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PoselElzbietaStepien">Chciałabym swoje wystąpienie zakończyć złożeniem wniosku o przesunięcie z rezerwy na realizację projektów współfinansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu UE oraz ze środków pomocy bezzwrotnej, rozliczania programów i projektów finansowanych z udziałem tych środków, a także rozliczenia z budżetem ogólnym Unii Europejskiej, kwoty 20 000 tys. zł z przeznaczeniem na zwiększenie wydatków na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń w części 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe, rozdz. 75015 – wydatki bieżące jednostek budżetowych. Pozwolę sobie przekazać ten wniosek panu przewodniczącemu.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PoselElzbietaStepien">Dodam, że pozytywnie opiniujemy rozpatrywaną część budżetową z uwzględnieniem tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Rozumiem, ale jeżeli poprawka nie przejdzie, to jak będzie rekomendacja ze strony pani poseł?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselElzbietaStepien">Będzie pozytywna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Został formalnie zgłoszony wniosek o przesunięcie 20 000 tys. zł ze wskazaniem źródła. Zaraz przekażę głos przedstawicielowi MSWiA, jako przedstawicielowi strony rządowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuMSWiAWladyslawBudzen">Chciałbym zapytać, czy ta kwota ma być na wynagrodzenia wraz z pochodnymi? Taki zapis powinien znaleźć się we wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Zgadza się, pochodne są uwzględnione we wniosku. W związku z wyrażanymi kontrowersjami, dotyczącymi wykorzystania środków unijnych, jeszcze raz przeczytam propozycję zawartą we wniosku:</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">„W części 83 – Rezerwy celowe, poz. 8 – Rezerwa na realizację projektów współfinansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu UE oraz ze środków pomocy bezzwrotnej, rozliczania programów i projektów finansowanych z udziałem tych środków, a także rozliczenia z budżetem ogólnym Unii Europejskiej, zmniejszyć wydatki o kwotę 20 000 tys. zł z przeznaczeniem na zwiększenie wydatków na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń w części 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe (rozdz. 75015, wydatki bieżące jednostek budżetowych)”. Tak brzmi wniosek.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Bardzo proszę o zabranie głosu panią przewodniczącą KR RIO.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacaKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychGrazynaWroblewska">Panie przewodniczący. Panie i panowie posłowie. Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych jak co roku apeluje do państwa o podjęcie działań zmierzających do zwiększenia wynagrodzeń w regionalnych izbach obrachunkowych. W swojej uchwale  z 24 maja 2018 r. wskazywaliśmy kierunki zwiększeń. Jeżeli chodzi o pozostałe wydatki bieżące, a więc i remontowe, i majątkowe, to te wnioski w projekcie budżetu znalazły swoje odzwierciedlenie. Te wielkości zostały zabezpieczone. Natomiast wzrost wydatków na wynagrodzenia został przyjęty w projekcie ustawy budżetowej na poziomie 2,3%, co powoduje, że ten wzrost będzie dla pracowników bardzo mały, wręcz śladowy i nie zahamuje tendencji, o której wspomniała pani poseł, odchodzenia pracowników z izb.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacaKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychGrazynaWroblewska">Przypomnę, że w sprawozdaniu podaliśmy, że w 2017 r. z pracy w izbach zrezygnowało 137 pracowników. Udało się pozyskać jedynie połowę tej liczby. Główną przyczyną odejść były niskie wynagrodzenia. Z pracy odchodzili doświadczeni inspektorzy, którzy przechodzili do innych, lepiej płacących instytucji. W tej chwili, z danych zebranych ze wszystkich izb na dzień 30 września br, z pracy zrezygnowało 93 osoby. Do końca roku ta liczba z pewnością ulegnie zwiększeniu. W związku z tym zachodzi potrzeba wzmocnienia finansowego po to, żeby pracownicy nie rezygnowali z pracy. Dla nas jest to poważny problem, ponieważ znalezienie na rynku pracowników, którzy będą legitymować się dłuższym stażem i doświadczeniem, a więc takich, którzy będą realizować funkcje nadzorcze i kontrolne, jest niezwykle trudne. Powtarzane są nawet konkursy na członków kolegiów, a nabory na stanowiska inspektorów nie dochodzą do skutku. Nie ma nimi zainteresowania, ponieważ każdy pyta jakie możemy zaoferować wynagrodzenie. Nasza odpowiedź powoduje, że ludzie nie przystępują do tych konkursów.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczacaKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychGrazynaWroblewska">Postulowany wzrost wynagrodzeń i pozostałych wydatków pozostaje w bezpośrednim związku ze zwiększaniem zakresu zadań wynikających ze zmian w prawie. Nowa ustawa o RIO i ustawy szczegółowe, nakładają nowe zadania. Było też podkreślane, że pomimo tego nie nastąpiła zmiana stanu zatrudnienia. Liczba 1250 etatów, którymi dysponujemy, od kilku lat pozostaje na niezmienionym poziomie. Ludzie wykonują ogromną pracę za bardzo niskie wynagrodzenie. Dlatego apelujemy, żeby wynagrodzenia uległy zwiększeniu, tym bardziej, że nie chcielibyśmy obniżyć standardów wykonywanych zadań. Działalność nadzorczą i opiniodawczą musimy w określonych terminach realizować, nawet kosztem czasu wolnego. Natomiast czynności kontrolnych w terenie nie jesteśmy w stanie wykonać, zatrudniają osoby bez doświadczenia, np. stażystów. Na kontrolę musi pójść pracownik przygotowany, który dysponuje wiedzą potrzebną do zrealizowania określonego zakresu kontroli.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PrzewodniczacaKrajowejRadyRegionalnychIzbObrachunkowychGrazynaWroblewska">Dlatego bardzo proszę w imieniu Krajowej Rady RIO i moich kolegów prezesów i wiceprzewodniczących, żeby komisje wzięły ten nasz apel pod uwagę i przegłosowały poprawkę, o przyjęcie której wnioskowała pani poseł Elżbieta Stępień. Dzięki niej płace pracowników RIO będą mogły ulec zwiększeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Dziękuję pani przewodniczącej. Chciałbym dodać, że średnia podwyżka w RIO będzie wynosić, zgodnie z projektowanym budżetem, netto ok. 50 zł dla pracownika i ok. 100 zł dla członka kolegium. Naturalnie brutto te kwoty są trochę wyższe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacaKRRIOGrazynaWroblewska">Jednak netto pracownik otrzymałby podwyżkę w wysokości ok. 50 zł. To nie zatrzyma opływu kadry.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Pan poseł Ryszard Galla chce zadać pytanie. Proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Poseł Ryszard Galla (niez.):</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Od lat jest takie porównywanie pałac zatrudnionych w RIO z płacami pracowników Najwyższej Izby Kontroli. Jak to w tej chwili wygląda? Czy ta różnica się obecnie zmniejszyła, czy zwiększyła? Czy w dalszym ciągu jest tak duża?</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Pani przewodnicząca chce odpowiedzieć. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacaKRRIOGrazynaWroblewska">Nadal ta różnica jest bardzo wysoka. Jeżeli mówimy o przeciętnym wynagrodzeniu w NIK, to dane na ten temat są dostępne w sprawozdaniach, kształtuje się ono na poziomie powyżej 9 tys. zł, natomiast u nas jest to powyżej 5 tys. zł. To jest ogromna dysproporcja. Nasi pracownicy wygrywają konkursy i przechodzą do NIK, bo tam mają lepsze płace.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Czy są jeszcze jakieś pytanie. Pani poseł chce zadać pytanie. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselBozenaBorysSzopa">Jeśli to możliwe to chciałabym poznać opinię Ministerstwa Finansów w sprawie wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Czy jest na sali przedstawiciel Ministerstwa Finansów? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#StarszyspecjalistawDepartamencieFinansowaniaSferyBudzetowejwMinisterstwieFinansowEwaWojcik">Mogę tylko powiedzieć, że Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy budżetowej na 2019 r. w takiej formie, jak w druku nr 2864, w którym został ujęty wzrost wynagrodzeń o 2,3%. W tej chwili jakiekolwiek zmiany są w rękach parlamentu. Może taki wniosek być przegłosowany na Komisji Finansów Publicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Czy są jeszcze jakieś pytanie. Pani poseł chce zabrać głos. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselBozenaSzydlowska">Panie przewodniczący. Wysoka Komisjo. My jako komisje mamy prawo złożyć wniosek o to, żeby wynagrodzenia w regionalnych izbach obrachunkowych były podwyższone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Zgadza się pani poseł. Teraz trwa dyskusja i za chwileczkę będziemy przechodzić do głosowania. Czy są jeszcze inne pytania. Pani poseł Elżbieta Stępień chce zabrać głos. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselElzbietaStepien">Chciałam powiedzieć jeszcze, że od wielu lat współpraca z RIO nie budzi zastrzeżeń. Zastrzeżeń nie budzi także przygotowany plan dochodów i wydatków. Widzimy, że nie tylko regionalne izby obrachunkowe, ale także Najwyższa Izba Kontroli i Główny Inspektor Pracy postulują, żeby wynagrodzenia w RIO były wyższe. Uważam, że jako komisje powinniśmy również wziąć pod uwagę to, że sytuacja na rynku pracy wymaga od nas pewnych działań służących temu, żeby organy państwa, a przede wszystkim organy kontrolne, miały jak najlepsze kadry. Dlatego uważam, że ta poprawka jest jak najbardziej racjonalna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Pan Marek Wójcik ze Związku Miast Polskich chce zabrać głos. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PelnomocnikZarzaduZwiazkuMiastPolskichMarekWojcik">Panie przewodniczący. Panie i panowie posłowie. Szanowni państwo. Chciałem powiedzieć, że niskie płace w RIO są doskonałe dla samorządów, ponieważ pracownicy tych izb po przeszkoleniu trafiają do nas. To prawda. Propozycja zwiększenia nakładów na regionalne izby obrachunkowe oceniam bardzo pozytywnie i w pełni popieram tę ideę, dlatego że widać bardzo wyraźnie, że bardzo dobrze nam się współpracuje z tymi izbami, a ponadto, jak państwo zauważacie, w przestrzeni medialnej nie istnieją problemy na linii RIO samorządy. Jest wręcz odwrotnie. My doceniamy rolę RIO w pomaganiu nam w prowadzeniu gospodarki finansowej. Stąd wydaje się, że ta propozycja rzeczywiście zasługuje na poparcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Został zatem złożony formalny wniosek ze wskazaniem źródła przesunięcia środków w kwocie 20 000 tys. zł. Przechodzimy do głosowania. Padło pytanie – czy na tym etapie musimy wskazać źródło pochodzenia środków? Stwierdzam, znając praktykę, że musimy wskazać źródło przesunięcia środków. Mowa jest przecież o budżecie, który ma stronę dochodów i wydatków.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Jeszcze raz odczytam zgłoszony wniosek:</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">„W części 83 – Rezerwy celowe, poz. 8 – Rezerwa na realizację projektów współfinansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu UE oraz ze środków pomocy bezzwrotnej, rozliczania programów i projektów finansowanych z udziałem tych środków, a także rozliczenia z budżetem ogólnym Unii Europejskiej, zmniejszyć wydatki o kwotę 20 000 tys. zł z przeznaczeniem na zwiększenie wydatków na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń w części 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe (rozdz. 75015, wydatki bieżące jednostek budżetowych)”.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Przechodzimy do głosowania. Kto z pań i panów posłów za przyjęciem tej poprawki proszę o podniesienie ręki? (9) Kto jest przeciw? (13) Kto się wstrzymał od głosu? (0).</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Dziękuję. Wniosek nie uzyskał akceptacji obu komisji.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Czy jest sprzeciw wobec wniosku o pozytywne zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych projektu budżetu w zakresie części budżetowej 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselBozenaSzydlowska">Czy na tym etapie możemy jedynie przyjąć pozytywną opinię o części budżetowej? Wiadomi, że większość ma zawsze rację, ale uważam, że w tym przypadku jej nie ma. O te dodatkowe środki dla RIO apelujemy już od przynajmniej trzech lat.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PoselBozenaSzydlowska">Istotnie, były te środki przyznawane, ale w niewielkiej ilości. Teraz nie ma ich w ogóle. Chciałam zapytać – czy możemy przyjąć tę opinię ze zdaniem odrębnym?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Żeby była jasność w tej sprawie. Dzisiaj przyjmując opinię możemy zobowiązać posła koreferenta, aby w informacji przedstawionej na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych wskazał na rozbieżności w naszym stanowisku z prośbą, żeby Komisja Finansów Publicznych rozpatrzyła pozytywnie lub odrzuciła wniosek. Czyli można powiedzieć, że ten temat pozostaje ciągle w grze.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Przepraszam, ale art. 106 pkt 3 regulaminu Sejmu stanowi, że „Wnioski, opinie lub propozycje poprawek, odrzucone przez komisje, na żądanie wnioskodawców dołącza się do stanowiska komisji jako zdanie odrębne”. Zatem istnieje taka możliwość. Poseł koreferent naszych komisji ma prawo w ramach sprawozdania przedstawić zdanie odrębne.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia stanowiska komisji? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że komisje przyjęły stanowisko.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Musimy wskazać teraz posła, który będzie nas reprezentował na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Proponuję poseł Elżbietę Stępień. Słyszę, że pani poseł wyraża zgodę. Czy są inne propozycje? Rozumiem, że w tym momencie pani poseł będzie przez nas zobowiązana do przedstawienia tego wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselRobertTelus">Mamy kandydata, którego chcielibyśmy zgłosić. Zgłaszamy pana posła Piotra Uścińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Rozumiem, że mamy w takim razie zgłoszone dwie osoby. Pani poseł Elżbieta Stępień i pan poseł Piotr Uściński. Przechodzimy do głosowania. Będziemy te kandydatury głosować po kolei.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Kto z pań i panów posłów jest za tym, żeby pani poseł Elżbieta Stępień była posłem koreferentem? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselRobertTelus">Jak są dwie osoby, to nie ma głosowania – kto jest przeciw, tylko kto jest za drugim kandydatem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Trwa procedura głosowania. Za chwileczkę zostanie poddana pod głosowanie druga kandydatura.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Sprawa jest bardzo prosta. Na razie w głosowaniu policzono, że za kandydaturą pani poseł Elżbieta Stępień opowiedziało się 7 posłów. Kto jest przeciw? (13) Kto się wstrzymał od głosu? (0).</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Kto jest za kandydaturą pana posła Piotra Uścińskiego? (13) Kto jest przeciw? (1) Kto się wstrzymał od głosu (2). Stwierdzam, że komisje wybrały na posła koreferenta pana posła Piotra Uścińskiego.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Panie pośle. Komisje chciałyby pana prosić o przedstawienie także tego zdania odrębnego. Pani poseł przekaże wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselRobertTelus">Zgodnie z regulaminem Sejmu poseł koreferent ma prawo, ale nie ma obowiązku przedstawiania wniosku. Żeby był obowiązek, to trzeba to przegłosować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselBozenaSzydlowska">Jestem na tym posiedzeniu jednocześnie obserwatorem z ramienia Komisji Finansów Publicznych. Jeżeli pan poseł koreferent nie przedstawi propozycji w sprawozdaniu, to ja przedstawię ją w koreferacie na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Przypominam, że koreferent przypomina opinię i jednocześnie musi podać fakt, że był złożony wniosek, który nie uzyskał akceptacji. Musi to przestawić i uzasadnić. Wynika to z procedury.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>