text_structure.xml 39 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselAndrzejLiss">Witam wszystkich. Otwieram posiedzenie Komisji. Stwierdzam kworum. Porządek obrad został państwu dostarczony na piśmie. Czy są do niego uwagi? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselAndrzejLiss">Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselAndrzejLiss">Proszę pana ministra o przedstawienie informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTomaszWilczak">Pragnę przedstawić materiał informacyjny na temat systemu usług doradczych i szkoleniowych dla małych i średnich przedsiębiorstw. Rozumiem, że państwo dostaliście go na piśmie. System usług doradczych i szkoleniowych w Polsce opiera się na współpracy partnerów na trzech poziomach działania. Krajowym, który realizowany jest przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, wojewódzkim – realizowanym przez regionalne instytucje finansujące oraz lokalnym – realizowanym przez bezpośrednich usługodawców zarejestrowanych w Krajowym Systemie Usług dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw (KSU), czyli: punkty konsultacyjne, centra Euro Info, fundusze poręczeń kredytowych, fundusze pożyczkowe i akredytowanych wykonawców usług. Wszyscy oni specjalizują się w świadczeniu różnego rodzaju usług, zwłaszcza doradczych, szkoleniowych, finansowych, informacyjnych i proinnowacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTomaszWilczak">Na poziomie bezpośrednim można wyróżnić dwie grupy usługodawców. Firmy komercyjne nastawione na osiąganie zysków, w tym występujące jako akredytowani przez PARP potencjalni wykonawcy usług dofinansowywanych ze środków programów pomocowych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTomaszWilczak">Jest też grupa jednostek niekomercyjnych, statutowo działających na rzecz rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw. Wśród nich trzeba przede wszystkim wymienić ośrodki KSU. W 2005 roku w ramach sieci tego systemu działały 183 ośrodki świadczące usługi w 192 miejscach na terenie całej Polski. Przynależność do tego systemu zobowiązuje ośrodek do spełniania określonych standardów organizacji pracy, świadczenia poszczególnych rodzajów usług oraz współpracy w ramach sieci.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTomaszWilczak">W ramach KSU można wyodrębnić następujące grupy jednostek: regionalne instytucje finansujące (RIF), które są wojewódzkimi partnerami PARP współpracującymi przy wdrażaniu polityki sektorowej adresowanej do małych i średnich przedsiębiorstw danego regionu. Punkty konsultacyjno-doradcze, w których przedsiębiorcy i osoby podejmujące działalność gospodarczą mogą uzyskać bezpłatne porady i informacje. Lokalne okienka przedsiębiorczości działające w gminach, zwłaszcza przy urzędach gminnych. Sieć informacji dla biznesu świadcząca specjalistyczne usługi informacyjne. Euro Info świadczące usługi informacyjne w zakresie warunków prowadzenia działalności gospodarczej na obszarze Unii Europejskiej. Krajowa Siec Innowacji (KSI) skupiająca ośrodki specjalizujące się w świadczeniu usług o charakterze proinnowacyjnym. Krajowe Stowarzyszenie Funduszy Poręczeniowych (KSWP) skupiające instytucje i organizacje prowadzące fundusze poręczeniowe. Polskie Stowarzyszenie Funduszy Pożyczkowych skupiające głównie instytucje i organizacje prowadzące fundusze pożyczkowe.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTomaszWilczak">Sieć KSU obejmuje teren prawie całej Polski. Z roku na rok rośnie liczba klientów korzystających z usług tych ośrodków. Rośnie także liczba zrealizowanych usług. Blisko połowę wszystkich usług zrealizowanych przez ośrodki stanowią usługi o charakterze doradczym. Proponowany model rozwoju tej sieci ukierunkowany jest na spełnienie wymogów związanych ze stworzeniem zharmonizowanego systemu, dzięki któremu małe i średnie przedsiębiorstwa osiągną dostęp do różnego typu dotowanych usług doradczych i szkoleniowych oraz dotacji na projekty inwestycyjne. Ta sieć stanowi podstawę systemu, przez który realizowana jest pomoc dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz innych grup beneficjentów, finansowana z funduszy strukturalnych.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiTomaszWilczak">Wszelkie zestawienia liczbowe i statystykę macie państwo w tej informacji. Chętnie odpowiem na wszelkie pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrezesPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMiroslawMarek">W uzupełnieniu informacji przedstawionej przez pana ministra, która pokazała całość systemu usług doradczych i szkoleniowych dla małych i średnich przedsiębiorstw, chcę przekazać kilka konkretnych informacji na temat, w jaki sposób PARP organizuje ten system i wspiera jego rozwój.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrezesPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMiroslawMarek">Dla nas oczywiście najważniejszy jest KSU, którego działalność jest kontynuowana od ponad 10 lat. Liczby, które pan minister przytoczył, wskazują, że jest to inicjatywa ciesząca się bardzo dużym powodzeniem. Jeżeli mamy ponad 180 ośrodków, które w ciągu jednego roku wyświadczyły przedsiębiorcom ponad 250 tys. usług różnego rodzaju, to oznacza, że są to działania potrzebne, na które ze strony tych przedsiębiorców jest bardzo duży popyt.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrezesPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMiroslawMarek">Dlatego z punktu widzenia PARP sądzimy, że nadal jeszcze KSU nie jest wystarczająco wypromowany wśród przedsiębiorców. Świadomość tego, że kiedy mam określony problem w prowadzeniu mojej firmy, to mogę pójść do ośrodka i uzyskać za darmo pomoc konsultantów, nie jest jeszcze świadomością powszechną. W związku z tym PARP, korzystając ze środków funduszy strukturalnych, a konkretnie z Europejskiego Funduszu Regionalnego, prowadzi długoterminowy projekt wspierania rozwoju KSU. Ogólna wartość tego projektu wynosi około 30 mln zł, a został on zaplanowany na okres od 2004 roku do połowy 2008 roku. Składa się on z wielu elementów, jednym z nich są działania mające na celu podnoszenie kwalifikacji konsultantów zatrudnionych w KSU, tak aby te osoby, które fizycznie pracują z przedsiębiorcami, miały jak najwyższe kwalifikacje.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrezesPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMiroslawMarek">Z drugiej strony podejmujemy różne przedsięwzięcia promujące KSU. Między innymi udzielane są małe granty na wyposażenie ośrodków KSU w niezbędny sprzęt biurowy. Są to również działania polegające na przygotowywaniu organizacji, które są zainteresowane przystąpieniem do KSU, do tego, żeby mogły faktycznie spełnić wymagane standardy. Trzeba podkreślić, że sam KSU jest siecią otwartą i dowolna instytucja, która spełnia warunki brzegowe, czyli działa na rzecz rozwoju gospodarczego, zgodnie ze statutem nie pracuje dla zysku, ale przeznacza zysk na cele statutowe, świadczy usługi o określonym standardzie, których jakość jest udokumentowana posiadaniem certyfikatu ISO, może w dowolnym momencie poddać się procedurze oceny i przystąpić do KSU, z czym wiążą się określone profity.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrezesPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMiroslawMarek">Druga kwestia, to sprawa bezpośredniego dofinansowywania kosztów usług nabywanych przez przedsiębiorców na zasadach komercyjnych w komercyjnych firmach doradczych. PARP od wielu lat oferuje małym i średnim przedsiębiorstwom dotacje na zakup usług doradczych na rynku. W tej chwili dotacje te wynoszą 50%, tzn. że przedsiębiorca, który nabędzie usługę doradczą, będzie miał zrefundowane 50% ceny tej usługi. Oczywiście po spełnieniu różnego rodzaju warunków. Po pierwsze, musi w ogóle złożyć poprawny formalnie wniosek o dotację. Po drugie, musi kupić usługę u takiego doradcy, który posiada akredytację PARP. Oznacza to, że PARP zweryfikowała, czy ten wykonawca posiada minimum kompetencji w zakresie świadczonych usług doradczych.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PrezesPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMiroslawMarek">Efekty tej wieloletniej pracy organicznej są pokaźne. Przy realizacji kolejnych programów PHARE i programów finansowanych z funduszy strukturalnych udzieliliśmy dotacji kilkudziesięciu tysiącom firm. Ponad połowa polskich firm, które mają certyfikaty ISO, zdobyła je z pomocą PARP, która polegała głównie na dofinansowaniu kosztów usług doradczych, które były tym przedsiębiorcom niezbędne, żeby w ogóle starć się o zdobycie certyfikatu ISO.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PrezesPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMiroslawMarek">Ta oferta jest cały czas aktualna w ramach Działania 2.1 sektorowego programu operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw. Przyjmujemy wnioski z prośbą o wsparcie na usługi doradcze. Przewiduję, że jeszcze do końca tego roku będziemy te wnioski przyjmować.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PrezesPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMiroslawMarek">Jeżeli chodzi o usługi szkoleniowe, to poza siecią KSU istnieje bardzo szeroka oferta usług szkoleniowych dla przedsiębiorców związana z realizacją Działania 2.3 SPO Rozwój Zasobów Ludzkich. Dysponujemy budżetem około 250 mln euro, który został podzielony na dwie części. Około 75% tej kwoty zostało uruchomione w formie otwartego konkursu grantowego. Każda firma szkoleniowa, która chce zorganizować szkolenia dla przedsiębiorców, zarówno dla kadr zarządzających, jaki i dla pracowników, może złożyć do PARP wniosek o dofinansowanie. W określonym terminie te wnioski są rozpatrywane i przyznawane jest dofinansowanie w wysokości nawet 80% kosztów. W tej sytuacji firma szkoleniowa może pobierać niewielkie opłaty od uczestników szkoleń, bo gros kosztów pokrywa dotacja.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PrezesPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMiroslawMarek">Drugą część tych pieniędzy, około 25% z 250 mln euro, przeznaczyliśmy na realizację usług własnych PARP. Jeżeli zidentyfikujemy, że na rynku szkoleniowym jest luka, że istnieje potrzeba zorganizowania jakiegoś specyficznego szkolenia, to wówczas opracowujemy zakres takiego szkolenia i w drodze zamówienia publicznego wyłaniamy jego wykonawcę. W ten sposób organizujemy szkolenie na temat promocji eksportu lub rozwoju kadr w firmach turystycznych. Te dwa tematy wymieniam przykładowo, bo tych projektów jest oczywiście więcej. W tej kwestii ostatni termin przyjmowania wniosków upłynął kilka dni temu. Ostatni w tym sensie, że budżet, którym dysponowaliśmy na lata 2004-2006, około 250 mln euro, po tej rundzie aplikacyjnej ulegnie wyczerpaniu.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#PrezesPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMiroslawMarek">Jeżeli chodzi o rezultaty tych działań, to planujemy, że za te środki przeszkolimy 250-300 tys. ludzi. Oczywiście wszystko to będą osoby zatrudnione w przedsiębiorstwach. W tym programie nie ma takiego ograniczenia, że muszą to być osoba zatrudnione w małych lub średnich przedsiębiorstwach, mogą to być również pracownicy dużych przedsiębiorstw. Jednak w tym przypadku dofinansowanie jest znacznie mniejsze, bo tylko 40%, a w przypadku pracowników małych i średnich przedsiębiorstw jest 80-85%.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#PrezesPolskiejAgencjiRozwojuPrzedsiebiorczosciMiroslawMarek">Bardziej szczegółowe informacje znajdą państwo w materiale, który przysłaliśmy. Jeżeli będą jakieś pytania, jestem do dyspozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselAndrzejLiss">Ustalamy zasady prowadzenia dyskusji i zadawania pytań. Po zadaniu pytania przez posła proszę pana ministra od razu o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselMichalWojcik">Mam zasadnicze pytanie dotyczące tego, czy 183 ośrodki to liczba wystarczająca? Czy państwo przewidujecie rozszerzenie sieci PKD? Są one finansowane z budżetu Ministerstwa. Chciałbym poznać zasady tego finansowania. Czy przewidujecie państwo rozszerzenie tej sieci?</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselMichalWojcik">Druga sprawa, czy moglibyśmy poznać zasady opłacania osób, które bezpośrednio wykonują usługi w punktach konsultacyjno-doradczych?</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselMichalWojcik">Trzecia sprawa, którą nie całkiem rozumiem, czyli relacja KSU do PKD, bo wiem, że są to dwie różne akredytacje. Czy ośrodki, które są w KSU rzeczywiście funkcjonują tak, jak powinny funkcjonować?</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PoselMichalWojcik">Ostatnia sprawa. Już raz pytałem, ale jeszcze raz zapytam o Działanie 1.1.2. To było świetne Działanie dla organizacji otoczenia biznesu, natomiast w tej chwili nie ma takiego komponentu. Czy w kolejnym okresie programowania przewiduje się tego rodzaju działanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMGTomaszWilczak">Oczywiście liczba tych ośrodków mogłaby być większa, choć trudno z drugiej strony powiedzieć, w którym momencie mamy uznać, że jesteśmy już w pełni zadowoleni. Zawsze będą jakieś regiony kraju, które będą gorzej pokryte siecią, a gdzie indziej będzie ona gęstsza. Chcę zwrócić państwa uwagę, że najwięcej, bo 30 ośrodków KSU jest w województwie śląskim. Tam jest największa koncentracja przemysłu, a także małych i średnich przedsiębiorstw, w związku z tym to małe obszarowo województwo ma największą liczbę ośrodków. Są też takie województwa, w których tych ośrodków jest poniżej 10. W opolskim jest najmniej, bo tylko 5, w małopolskim – 7, lubuskim – 7, łódzkim – 9, w świętokrzyskim – 8. Oczywiście Ministerstwo będzie się starało zwiększyć liczbę ośrodków.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuwMGTomaszWilczak">O wypowiedź na temat szczegółów organizacyjnych proszę panią wicedyrektor Departamentu Instrumentów Wsparcia, która bezpośrednio zajmuje się tymi zagadnieniami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WicedyrektorDepartamentuInstrumentowWsparciawMinisterstwaGospodarkiEwaSwedrowska">Jeżeli chodzi o docelową wizję tego systemu, to założyliśmy, że w każdym powiecie będzie ośrodek KSU, czyli powinno być ich 370. Niestety, w tej chwili nie jest to, tak równomiernie rozłożone, ponieważ są powiaty, w których jest więcej ośrodków. Przyczyna nie leży po naszej stronie, ale po stronie instytucji, które mają świadczyć usługi. Ponieważ jest wymagane, żeby miały one pewne doświadczenie, bazę i kwalifikacje, więc dobór tych instytucji do KSU odbywa się na podstawie konkursu. Nie może to być każdy chętny, tylko taki, który ma odpowiednie kwalifikacje. Jest to problem, bo w niektórych województwach są takie powiaty, w których takich instytucji w ogóle nie ma. Tak jest np. w lubuskim, które jest bardzo skromnie reprezentowane.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#WicedyrektorDepartamentuInstrumentowWsparciawMinisterstwaGospodarkiEwaSwedrowska">Jeżeli chodzi o finansowanie punktów konsultacyjnych, to faktycznie są one finansowane bezpośrednio z budżetu państwa, oczywiście poprzez Ministerstwo Gospodarki i PARP. Jest z tym problem, bo jak państwo pamiętacie, pod koniec zeszłego roku Komisja Rozwoju Przedsiębiorczości zgłosiła poprawkę do budżetu, która miała zapewniać finansowanie punktów konsultacyjnych. Została one przegłosowana, ale też źle zapisana w budżecie. Obecnie problem polega na tym, że te środki zostały przesunięte na dotacje dla PARP, ale sam tytuł nie jest podany w tytule rezerwy. W tej chwili trwają uzgodnienia i dyskusje, jak w sposób formalny przesunąć je do budżetu ministra gospodarki, prawdopodobnie nie obejdzie się bez decyzji Komisji Finansów Publicznych. Na pewno będziemy prosili państwa o pomoc w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#WicedyrektorDepartamentuInstrumentowWsparciawMinisterstwaGospodarkiEwaSwedrowska">Jeżeli chodzi o sposób wyliczania środków dla poszczególnych punktów konsultacyjnych oraz wykorzystanie Działania 1.1.2, to przekazuję głos panu prezesowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrezesPARPMiroslawMarek">Jeżeli chodzi o liczbę ośrodków, to moi przedmówcy powiedzieli absolutną prawdę, że przydałoby się ich więcej. Podstawowy problem polega na tym, że w wielu miejscach w Polsce nie ma ich z czego zrobić, to znaczy, nie ma tam aktywnych instytucji otoczenia biznesu spełniających chociaż minimalne wymagania. Po prostu nie można ich przyjąć do KSU. Dlatego w projekcie, który realizujemy z funduszy strukturalnych, mamy przewidziane komponenty, które są nakierowane nie tylko na te ośrodki, które już są w KSU, ale również na te instytucje, które docelowo chciałyby w nim być, ale jeszcze nie spełniają warunków przynależności. Przypominam, że te warunki są określone prawem. Te instytucje mają taką ambicję i my im pomagamy w jej realizacji.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PrezesPARPMiroslawMarek">Jeżeli chodzi o relacje pomiędzy KSU a siecią punktów konsultacyjno-doradczych, to jest to trochę skomplikowane. Podstawowym bytem jest Krajowy System Usług dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Formalnie rzecz biorąc, jest to rejestr ośrodków otoczenia biznesu, które świadczą określone kategorie usług dla małych i średnich przedsiębiorców. Mogą to być usługi doradcze, szkoleniowe, informacyjne, finansowe oraz proinnowacyjne. Jedna instytucja może oczywiście świadczyć kilka rodzajów usług.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PrezesPARPMiroslawMarek">Ostatnia informacja, przypominam, że KSU jest siecią otwartą i każda instytucja spełniająca wymagania może do niej przystąpić. Spośród instytucji, które są w KSU i mają akredytacje w zakresie wykonywania usług informacyjnych, wybieramy niektóre, aby pełniły rolę punktów konsultacyjno-doradczych. Dzieje się to w drodze zamkniętego minikonkursu, ponieważ ofertę konkursową może złożyć tylko instytucja mająca akredytację na usługi informacyjne. Spośród nich wybieramy te ośrodki, którym sfinansujemy koszt świadczenia usług informacyjnych dla małych i średnich przedsiębiorców. Dla samych przedsiębiorców te usługi są już absolutnie bezpłatne. Może się zdarzyć, że jeden ośrodek KSU prowadzi kilka punktów konsultacyjno-doradczych w różnych miejscach. Stąd liczba instytucji, które są w PKD, jest inna od liczby samych punktów świadczenia usług dla przedsiębiorców.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PrezesPARPMiroslawMarek">Jeżeli chodzi o finansowanie całego systemu punktów konsultacyjnych, to jest ono dwutorowe. Pierwsza część, o której mówiła pani dyrektor, to są wynagrodzenia samych konsultantów, czyli osób bezpośrednio świadczących usługi informacyjne. Środki na ten cel pochodzą z budżetu państwa, są przesyłane z budżetu ministra gospodarki via PARP.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PrezesPARPMiroslawMarek">Drugą częścią finansowania są środki, które przeznaczamy na utrzymanie, czy też na rozwój samej instytucji, czyli na pokrycie kosztów materiałów biurowych oraz zakup sprzętu i wyposażenia biurowego. Na to idą pieniądze z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Tak więc, jeden punkt konsultacyjno-doradczy dostaje finansowanie z dwóch źródeł. Z budżetu państwa na bezpośrednie koszty świadczenia usług, a z Unii na podnoszenie potencjału instytucjonalnego.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PrezesPARPMiroslawMarek">Jeżeli chodzi o Działanie 1.1.2, o które pan poseł pytał, to absolutnie podzielam ocenę, że było to działanie bardzo potrzebne. Dało ono bardzo dobre rezultaty, bo wiele instytucji, które w jego ramach otrzymały finansowanie, zrealizowało bardzo ciekawe projekty. Nie jestem natomiast w stanie odpowiedzieć, czy takie działanie jest przewidziane w kolejnym okresie programowania, bo to nie do PARP należy programowanie w przyszłej perspektywie finansowej. Chcę natomiast powiedzieć, że z informacji, które do nas docierają, wynika, że przyszłość całego tego systemu jest bezpieczna, ale finansowanie będzie pochodziło nie z EFRR tylko z EFS.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoslankaStanislawaPrzadka">Mam pytania zarówno do pana ministra, jak i do pana prezesa PARP. Pierwsze dotyczy tego, czy istniejące dziś ośrodki KSU są w stanie zapewnić pomoc szkoleniową i pomoc w przygotowaniu wniosków unijnych małym i średnim przedsiębiorstwom? Niestety w terenie spotykamy się bardzo często z sytuacją, dysponuję dokumentami na ten temat, że tego typu firmy są pozostawione na uboczu, nie mają łatwego dostępu do usług doradczych, a często płacą za nie duże pieniądze. Płacą spore kwoty za przygotowanie wniosków unijnych, co dla małych firm jest często progiem bardzo trudnym do pokonania, progiem, który utrudnia dostęp do środków unijnych. Dlatego pytam, czy w ramach istniejących struktur jest możliwość świadczenia tym firmom szczególnej pomocy? Takich firm powstaje dość dużo i trzeba im pomagać, bo na starcie zwykle borykają się z takimi właśnie problemami.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoslankaStanislawaPrzadka">Efekty działań, o których chcę tutaj powiedzieć, są takie, że mimo zapłacenia ogromnych pieniędzy wnioski tych firm później niestety z różnych powodów odpadają. Powtarzam, z różnych powodów, często być może merytorycznych, ale częściej dlatego, że nie są przygotowane w sposób do końca poprawny i prawidłowy. To jeszcze pogłębia trudną sytuację małych firm.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PoslankaStanislawaPrzadka">Dalej chcę zapytać pana ministra, jakie są przyczyny, że w tak wielu województwach, a zwłaszcza w powiatach, nie ma ośrodków, które byłyby łatwo dostępne dla małych i średnich, czy nawet mikroprzedsiębiorstw? Jakie są przyczyny takiego stanu rzeczy? Czy jest to wynik braku inicjatywy? Po czyjej stronie leży wina? Kto odpowiada za to, że w jednym powiecie taki ośrodek jest, a w innym go nie ma? Czy powinna to być inicjatywa władz samorządowych, czy też potrzebna jest inicjatywa państwa – Ministerstwa lub PARP? Kto odpowiada za budowę sieci tego systemu? Uważam, że powinna być ona realizowana tak, aby na terenie całego kraju małe i średnie firmy miały możliwość łatwego korzystania z takich usług. Jest to bardzo potrzebne, bo małe firmy zwykle nie mają służb specjalistycznych, które mogą przygotować odpowiedni wniosek. Te firmy wymagają szczególnej pomocy i troski.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PoslankaStanislawaPrzadka">Myślę, że ta sieć jest bardzo potrzebna wszystkim i dlatego pytam, z jakiego powodu nie ma jej tam, gdzie jest potrzebna, dlaczego nie ma jej w terenie, gdzie jest najwięcej małych i średnich firm i firm rodzinnych? Te firmy wymagają wsparcia ze strony określonych instytucji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselEugeniuszWycislo">Przygotowując się do dzisiejszego posiedzenia Komisji, postanowiłem zlokalizować te 30 ośrodków KSU w regionie śląskim. Podstawowym narzędziem tych poszukiwań był Internet, ale mimo usilnego szperania na różnych stronach, zarówno Ministerstwa, jak i PARP, nic nie znalazłem. Czy te ośrodki mają swoją stronę? Jak ona wygląda? Poruszam się w Internecie dość sprawnie, ale nie udało mi się do niej dotrzeć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PodsekretarzstanuwMGTomaszWilczak">W poprzedniej turze odpowiedziałem po części na zadane przez panią poseł pytanie. Nie można w sposób automatyczny stworzyć sieci równo pokrywającej całą Polskę, bo te instytucje, które działają w tej sieci, muszą wykazać się pewnym doświadczeniem i zapewnić właściwy poziom świadczonych usług. Nie mogą to być firmy, które wprawdzie chcą pomagać w przygotowywaniu wniosków o fundusze, ale się na tym w ogóle nie znają. Przy wyborze tych jednostek musimy kierować się dosyć wyśrubowanymi kryteriami. Sądzimy, że w miarę upływu czasu liczba wyspecjalizowanych jednostek usługowych będzie rosła, zwłaszcza gdy usługodawcy zobaczą, że na tym też można zarobić.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PodsekretarzstanuwMGTomaszWilczak">Jeżeli chodzi o jakość świadczonych usług doradczych, to chcę powiedzieć, że nie ma możliwości automatycznego zagwarantowania otrzymania dotacji. Te wnioski trafiają do Ministerstwa Gospodarki lub Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, gdzie są ostatecznie rozpatrywane, różne względy mogą przyczynić się do tego, że pewne wnioski nie zostaną pozytywnie rozpatrzone. Mam nadzieję, że w zdecydowanej mniejszości są wnioski, które zostały źle przygotowane przez usługodawców, a przede wszystkim te, których przygotowanie zostało opłacone przez przedsiębiorcę. Nie wiem, panie prezesie, czy dysponujemy takimi statystykami, które mówiłyby o skuteczności działalności usługowej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrezesPARPMiroslawMarek">Zacznę od tego, jak oceniamy wnioski przedsiębiorców o dotacje inwestycyjne. Przy takiej ocenie nie dysponujemy, myślę, że nawet nie powinniśmy dysponować informacją, kto ten wniosek przygotował, kto doradzał przedsiębiorcy przy jego przygotowywaniu i opracowywaniu, bo nie może to w żaden sposób wpływać na wynik jego oceny. Ważna jest jego zawartość merytoryczna, a nie to, kto pomagał przedsiębiorcy, co oczywiście nie znaczy, że nie interesuje nas samo to zjawisko.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PrezesPARPMiroslawMarek">Chcę powiedzieć, że znakomita większość przedsiębiorców, którzy korzystają z pomocy zewnętrznej, korzysta z pomocy komercyjnych firm doradczych. Kiedyś rozważaliśmy w PARP, czy nie spróbować jakoś uregulować tego rynku, bo obawialiśmy się nadużyć. Niestety, nasze obawy się potwierdziły, bardzo często te firmy, które nie mają nic wspólnego z PARP i KSU, świadczą przedsiębiorcom usługi o bardzo wysokiej cenie i niskiej jakości. Widzieliśmy tysiące wniosków, naprawdę tysiące, zawierających absolutnie elementarne błędy. W końcu nie postulowaliśmy uregulowania tego rynku, bo taki postulat jest praktycznie nie do wyegzekwowania. Jeżeli po godzinach chcę pomóc komuś napisać wniosek, to niezależnie od tego, czy się zarejestruję, czy nie, to i tak nikt mnie na tym nie złapie. Po co tworzyć prawo, które będzie fikcją?</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PrezesPARPMiroslawMarek">Rozwiązanie tego problemu jest zupełnie inne, należy iść w kierunku takiego uproszczenia wniosków, żeby pomoc firmy doradczej przy jego przygotowaniu nie była po prostu potrzebna. Wiem, że w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego toczą się dyskusje na temat, aby pójść dokładnie w tym kierunku, żeby przedsiębiorca, który składa wniosek o wsparcie przedstawiał tylko zupełnie podstawowe informacje o swojej firmie i o swoim projekcie. Takie informacje, które jest w stanie wygenerować sam, bez niczyjej pomocy. Jeżeli taki projekt przejdzie wstępne sito kwalifikacyjne, to wtedy administracja publiczna pomagałaby w nadaniu mu ostatecznej formy, tak aby wszystkie wymagania formalne były spełnione. W ten sposób można ten problem znacznie lepiej rozwiązać.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PrezesPARPMiroslawMarek">Jeżeli chodzi o brak inicjatywy, która powinna być po naszej stronie, to chcę jeszcze raz powtórzyć, że nie da się tego zrobić tak, że urzędnicy z Warszawy będą jeździć po Polsce i zakładać organizacje otoczenia biznesu. Moim zdaniem powinna to być przede wszystkim domena samorządu terytorialnego, to on gra w tej kwestii pierwszoplanową rolę.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PrezesPARPMiroslawMarek">Po drugie, wiele organizacji przedsiębiorców jest w KSU i świadczy usługi na rzecz całego środowiska, a nie tylko swoich członków. W ramach jednego z projektów Działania 1.1.2, to Krajowa Izba Gospodarcza prowadzi takie działania, żeby stymulować powstawanie izb gospodarczych w tych miejscach, w których ich jeszcze nie ma. Taka izba, gdy już okrzepnie, staje się naturalnym kandydatem do KSU.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PrezesPARPMiroslawMarek">Ostatnia kwestia dotyczy informacji, sygnalizowałem już, że dostrzegamy to, iż KSU nie jest jeszcze należycie wypromowany. Jeżeli chodzi o Internet, to muszę to sprawdzić, bo oczywiście lista adresowa i strona KSU, powiązana ze stroną internetową PARP, istnieje. Po powrocie do biura sprawdzę, czy przypadkiem nie jest ona za bardzo ukryta na naszej witrynie, tak że trzeba jej szukać. Te informacje z całą pewnością są tam dostępne. Jest też tak, że w ramach wieloletniego projektu, o którym mówiłem, chcemy zbudować znacznie lepszy system informatyczny dla KSU. Niestety nieco się to opóźnia ze względu na procedury zamówień publicznych, mam jednak nadzieję, że wkrótce zamówienia publiczne zostaną udzielone i prace ruszą z kopyta. Na razie borykamy się od kilku miesięcy z wyłonieniem wykonawcy zintegrowanego systemu informatycznego dla KSU.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselAndrzejLiss">Czy ktoś jeszcze chciałby zadać pytanie? Nie ma chętnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrezesNaczelnejRadyZrzeszeniaHandluiUslugRomanDera">Chciałem wrócić do wypowiedzi pani dyrektor o usytuowaniu ośrodków KSU i punktów doradztwa. Ideałem, według mnie, byłoby 345 ośrodków powiatowych plus kilka dodatkowych w dużych aglomeracjach miejskich. Z przedstawionej statystyki wynika, że na terenie kraju mamy białe plamy. Dlatego chcę zapytać, czy w ostatnim okresie, rok 2005 – połowa roku 2006, były jakieś nowe aplikacje do KSU? Może należy się nad nimi pochylić i pomóc w następnych aplikacjach do KSU i punktów doradztwa. Pan minister powiedział, że przyjmujemy tylko tych dobrych, którzy spełniają wszystkie warunki, a odrzucamy złych, którzy się absolutnie nie nadają, a przecież są jeszcze ci średni, którzy po uzyskaniu odpowiedniej pomocy mogliby wypełnić luki i białe plamy w sieci KSU.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PodsekretarzstanuwMGTomaszWilczak">Chcę przypomnieć, mówił o tym pan prezes, że istnieje specjalny program wsparcia dla potencjalnych usługodawców, którzy będą wchodzić do systemu. Przecież usługi doradcze, to nie jest jakaś wiedza tajemna, którą trzeba zdobywać latami, to jest po prostu znajomość pewnej liczby procedur, ściśle opisanych w różnych, należy przyznać, niekiedy bardzo skomplikowanych dokumentach. W związku z tym sądzę, że firmy, które w pierwszym podejściu nie uzyskały aprobaty, będą miały możliwość powtórnego podejścia, po skorzystaniu z tego właśnie programu.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PodsekretarzstanuwMGTomaszWilczak">Zatem nie jest tak, że jest to hermetyczna grupa wyselekcjonowanych i ograniczanych jakimiś przepisami przedsiębiorstw czy spółek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrezesPARPMiroslawMarek">Chcę jeszcze dodać, że w 2005 r. pozostawaliśmy w kontakcie z sześćdziesięcioma potencjalnymi kandydatami do KSU. Jest to 60 firm, które się przygotowują, a my im pomagamy, żeby osiągnęły właściwy poziom jakościowy umożliwiający wejście do KSU. Oferta jest cały czas otwarta, bo nie mamy, na szczęście, szczególnych ograniczeń budżetowych. Takie ograniczenia dotyczą punktów konsultacyjnych, które są finansowane z budżetu państwa. Natomiast samo KSU jest w całości realizowane w ramach projektu wieloletniego (2004-2008) i dlatego mamy w tej kwestii dość dużą swobodę finansową. W związku z czym deklaruję i proszę państwa o rozpropagowanie tej sprawy, że każda organizacja, która zadeklaruje w PARP, że chce funkcjonować w KSU, otrzyma od nas stosowną pomoc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselAndrzejLiss">Czy są jeszcze pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrezesNRZHiURomanDera">Proponuję, pomóżmy wszystkim, którzy jeszcze chcą aplikować. Odrębna sprawa to finansowanie i umowy zawarte z potencjalnymi ośrodkami.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PrezesNRZHiURomanDera">Zwracam uwagę, że pan prezes nie odpowiedział na moje pytanie, czy był jakiś przyrost liczby ośrodków w latach 2005 i 2006.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrezesPARPMiroslawMarek">Jeżeli chodzi o tę statystykę, to sytuacja jest dość skomplikowana, bo w ubiegłym roku zmieniły się podstawy prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Usługowego dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Po nowelizacji ustawy o utworzeniu PARP zostało wydane rozporządzenie wykonawcze dotyczące KSU. To rozporządzenie określiło wymagania jakościowe dla ośrodków KSU, które muszą one spełnić, żeby być przyjęte do sieci KSU. Te wymagania są nieco wyższe niż obowiązujące uprzednio, przede wszystkim obecnie wymagany jest bezwzględnie certyfikat ISO. Poprzednio był to certyfikat wzorowany na ISO.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrezesPARPMiroslawMarek">Dla ośrodków KSU nie jest specjalnym problemem zdobycie certyfikatu ISO, ale z przyczyn formalnych ośrodki muszą się poddać normalnemu audytowi ISO, w firmie audytorskiej i dopiero wtedy są ponownie przyjmowane do KSU. Oczywiście, był w tym rozporządzeniu dodany przepis przejściowy, w którym było powiedziane, że do pewnego momentu ośrodki, które są w KSU i nie mają certyfikatu ISO, nadal tam pozostają, ale w określonym czasie muszą tego nowego wymogu dopełnić. O ile pamiętam, 3-4 ośrodki odmówił tego i powiedziały: nie będziemy się w to bawić, nie będziemy robić audytu ISO, już nie chcemy być w KSU.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PrezesPARPMiroslawMarek">Nie mam tutaj danych na temat liczby ośrodków przyjmowanych corocznie, ale jest ich zwykle kilkanaście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselStanislawZadora">Na 370 powiatów mamy w kraju 183 ośrodki, czyli istnieją one w połowie powiatów. W tym kontekście zastanawia mnie Małopolska, która jest znana ze znakomitego wykorzystywania dofinansowań, myślę, że korzysta z doradztwa, czy to nie jest tak, że samorządy potrafią sobie wzajemnie dobrze doradzić i pozyskać środki, a mali i średni przedsiębiorcy są spychani na margines i pozostawieni sami sobie.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselStanislawZadora">W związku z informacją, którą podał pan kilka minut temu, że w rozporządzeniu wymagacie certyfikatu ISO, zastanawiam się, czy nie pójść w tę stronę, żeby te ośrodki, które już mają ISO, po prostu organizowały swoje filie. Chodzi o to, kto ma to inspirować, trzeba określić zasady, kto ma pierwszy ruch w tej inspiracji, bo jeśli będziemy czekać na przedsiębiorców, którzy się zorganizują w izby, to będzie problem. Chodzi o to, żeby ci, którzy już mają certyfikaty, mogli organizować swoje filie w miejscach, w których ich brak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrezesPARPMiroslawMarek">Dokładnie to robimy, już dziś mamy 183 ośrodki, ale świadczymy usługi w 190 lokalizacjach. Oznacza to, że już istnieje kilka filii. W jeszcze większym stopniu robimy to w przypadku punktów konsultacyjnych. Dość częsta jest sytuacja, że jedna instytucja utrzymuje kilka punktów konsultacyjnych o różnej lokalizacji.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrezesPARPMiroslawMarek">Staramy się stymulować partnerstwo w działaniu. Jeżeli w jakiejś gminie jest słaba organizacja otoczenia biznesu, to staramy się ją namówić, żeby znalazła sobie partnera w jakiejś silniejszej organizacji i razem z nią poprowadziła ośrodek. Na początek wspólny, aby się uczyć od mocniejszych, a potem już samodzielnie. Niestety, niektóre z tych mocniejszych organizacji, które mają po wiele filii, dochodzą do wniosku, że taki układ nie za bardzo leży w ich interesie. Wolą być mocni i tworzyć swoje filie we wszystkich powiatach w województwie niż kształcić potencjalnego konkurenta. W niektórych regionach już jest tak, że organizacji otoczeń biznesu jest niby niewiele, ale jak popatrzymy na lokalizację punktów, w których świadczą one usługi, to się okaże, że jest to bardzo rozbudowana sieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselMichalWojcik">Jest jeszcze jeden problem, po prostu brakuje ludzi, którzy za określone pieniądze chcieliby świadczyć tego rodzaju usługi. W związku z brakiem specjalistów bardzo różny jest poziom tych organizacji, które znajdują się w sieci PKD. Dlatego pytałem wcześniej o możliwość zwiększenia finansowania, aby te organizacje mogły pozyskiwać specjalistów, żeby przedsiębiorca, który trafi do takiego punktu, otrzymał rzetelną informację.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselMichalWojcik">Powtarzam, istnieje problem braku odpowiednich specjalistów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PodsekretarzstanuwMGTomaszWilczak">Chcę zwrócić państwa uwagę na jeszcze jeden element tego systemu, czyli na lokalne okienka przedsiębiorczości działające w gminach. Jest ich w tej chwili około 500 na ponad 3000 polskich gmin. Idea, wydaje mi się, jest godna podtrzymania i wzmocnienia, bo w każdej gminie działa komórka zajmująca się rejestracją działalności gospodarczej. Trzeba tylko doszkolić te osoby, które się tą rejestracją zajmują, aby potrafiły również zająć się prostym doradztwem i skierować przedsiębiorców do bardziej specjalistycznych PKD czy RIF. Sądzę, że jest to kierunek wart wzmocnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselAndrzejLiss">Czy są jeszcze uzupełnienia do wypowiedzi pana ministra? Nie ma. Czy są pytania? Nie ma. Temat został wyczerpany.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PoselAndrzejLiss">Zamykam posiedzeniem Komisji Rozwoju Przedsiębiorczości.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>