text_structure.xml 48 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZadora">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam zaproszonych gości, w tym kandydatów na funkcje konsulów generalnych. W projekcie porządku dziennego zaproponowaliśmy 4 punkty. Trzy z nich dotyczą zaopiniowania kandydatów na stanowiska konsulów generalnych RP, w tym w dwóch przypadkach chodzi o konsulaty w Szwecji, tzn. w Sztokholmie oraz Malmö. W trzecim przypadku chodzi o kandydaturę na stanowisko konsula generalnego w Grodnie. W czwartym punkcie proponujemy sprawy bieżące.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZadora">Czy posłowie chcą zgłosić uwagi lub uzupełnienia do przedstawionego projektu porządku obrad?</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZadora">Nie zgłoszono uwag, ani wniosków.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZadora">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zaproponowany porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelStanislawZadora">W związku z moimi innymi, ważnymi obowiązkami, przekazuję przewodnictwo obrad posłowi Franciszkowi Stefaniukowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczacyposelFranciszekStefaniuk">Proponuję rozpocząć posiedzenie od przedstawienia kandydatów na funkcje konsula generalnego w kolejności ujętej w porządku dziennym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#DyrektorDepartamentuKonsularnegoiPoloniiwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejJasionowski">W imieniu MSZ mam zaszczyt przedstawić Komisji trzy kandydatury na konsulów generalnych. Zacznę od Radomira Wojciechowskiego, kandydata na konsula generalnego w Sztokholmie.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#DyrektorDepartamentuKonsularnegoiPoloniiwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejJasionowski">Radomir Wojciechowski urodził się 8 lutego 1966 r. w Warszawie. W 1996 r. ukończył Uniwersytet Warszawski i uzyskał tytuł mgr politologii.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#DyrektorDepartamentuKonsularnegoiPoloniiwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejJasionowski">Karierę zawodową w Ministerstwie Spraw Zagranicznych rozpoczął w 1987 r. W 1988 r. odbył półroczny staż w ambasadzie RP w Londynie, a po powrocie pracował w Biurze Administracyjno-Budżetowym MSZ na stanowisku starszego referenta, a następnie inspektora.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#DyrektorDepartamentuKonsularnegoiPoloniiwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejJasionowski">W 1991 r. wyjechał na pierwszą placówkę – do konsulatu generalnego RP w Malmö – na stanowisko wicekonsula. Po powrocie z placówki w 1997 r. został powołany na stanowisko eksperta – kierownika zespołu analiz w Biurze Budżetu i Finansów w MSZ.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#DyrektorDepartamentuKonsularnegoiPoloniiwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejJasionowski">W 1999 r. wyjechał do konsulatu generalnego RP w Sztokholmie na stanowisko wicekonsula. Za wzorowe wykonywanie obowiązków służbowych uzyskał rok później awans na stanowisko konsula. Na placówce Radomir Wojciechowski prowadził dział ruchu osobowego i dział paszportowy. W latach 2002-2004 pełnił obowiązki zastępcy konsula generalnego w Sztokholmie.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#DyrektorDepartamentuKonsularnegoiPoloniiwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejJasionowski">W 2004 r. wrócił z placówki zagranicznej w randze I sekretarza i objął samodzielne stanowisko ds. europejskich w Departamencie Europy w MSZ. Rok później awansował do stopnia radcy. Członek wielu zespołów resortowych m.in.: ds. III Szczytu Rady Europy, Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych, Resortowej Komisji ds. Wyborów za Granicą, itd.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#DyrektorDepartamentuKonsularnegoiPoloniiwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejJasionowski">W 2006 r. został naczelnikiem w Sekretariacie Ministra. W maju 2007 r. objął funkcję zastępcy dyrektora Sekretariatu Ministra.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#DyrektorDepartamentuKonsularnegoiPoloniiwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejJasionowski">Radomir Wojciechowski jest przykładem dyplomaty, który przeszedł przez niemal wszystkie szczeble służbowe w resorcie spraw zagranicznych – od najniższego stopnia do funkcji wicedyrektora departamentu. Dzięki wszechstronnemu doświadczeniu, zarówno w dziedzinie administracyjno-finansowej, jak i konsularnej i polityczne, jest wyśmienitym kandydatem na szefa samodzielnej placówki konsularnej.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#DyrektorDepartamentuKonsularnegoiPoloniiwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejJasionowski">Rekomenduję Komisji kandydaturę Radomira Wojciechowskiego na stanowisko konsula generalnego RP w Sztokholmie.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#DyrektorDepartamentuKonsularnegoiPoloniiwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejJasionowski">Radomir Wojciechowski zna biegle dwa języki obce: angielski oraz szwedzki. Jest żonaty, ma syna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyposelFranciszekStefaniuk">Proponuję wysłuchanie opinii o wszystkich kandydatach, a następnie przejdziemy do zadawania pytań. Wobec braku sprzeciwu, proszę o przedstawienie opinii MSZ, dotyczącej kolejnego kandydata.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#DyrektordepartamentuwMSZAndrzejJasionowski">W imieniu MSZ mam zaszczyt przedstawić kandydaturę Jarosława Łasińskiego na stanowisko konsula generalnego RP w Malmö.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#DyrektordepartamentuwMSZAndrzejJasionowski">Jarosław Łasiński urodził się 13 marca 1963 r. w Szczecinie. W 1987 r. ukończył Uniwersytet. Mikołaja Kopernika w Toruniu i uzyskał tytuł mgr prawa.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#DyrektordepartamentuwMSZAndrzejJasionowski">Karierę zawodową rozpoczął w 1987 r. w Ministerstwie Spraw Zagranicznych w gabinecie Ministra Spraw Zagranicznych na stanowisku starszego referenta, radcy i starszego radcy. Zajmował się m.in. opiniowaniem aktów prawnych z zakresu działania ministra spraw zagranicznych i uczestniczył w pracach legislacyjnych resortu.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#DyrektordepartamentuwMSZAndrzejJasionowski">W 1991 r. wyjechał do ambasady RP w Waszyngtonie w randze III sekretarza. Był odpowiedzialny za całokształt problematyki prawnej Wydziału Konsularnego ambasady. W ramach swoich obowiązków prowadził m.in. sprawy z zakresu międzynarodowej pomocy prawnej, w tym także sprawy związane z ekstradycją. Koordynował przygotowanie materiałów merytorycznych do spotkań z zagranicznymi partnerami, brał udział w przygotowaniu wizyt oficjalnych i w samych rozmowach, reprezentując urząd w kontaktach zewnętrznych. Następnie w latach 1995-1997 opracowywał całokształt spraw prawnych w Departamencie Personalnym w MSZ. W 1997 r. wyjechał ponownie do ambasady RP w Waszyngtonie na stanowisko kierownika wydziału konsularnego w randze I sekretarza. Za wkład pracy wniesiony w funkcjonowanie placówki oraz wzorowe wykonywanie obowiązków w 1999 r. otrzymał awans na stanowisko radcy.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#DyrektordepartamentuwMSZAndrzejJasionowski">Po powrocie z placówki zagranicznej w 2001 r. Jarosław Łasiński został skierowany do Departamentu Konsularnego i Polonii na stanowisko radcy. Od 2004 r. pełnił obowiązki zastępcy dyrektora tego departamentu.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#DyrektordepartamentuwMSZAndrzejJasionowski">W 2005 r. został mianowany przez ministra spraw zagranicznych na stanowisko konsula generalnego RP w Chicago. Obowiązki kierownika placówki sprawował do 2007 r.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#DyrektordepartamentuwMSZAndrzejJasionowski">Po powrocie został skierowany do Departamentu Konsularnego i Polonii w MSZ na stanowisko radca-minister, w którym pracuje dotychczas. Kierownictwo MSZ uznało, że Jarosław Łasiński jest znakomitym kandydatem na konsula generalnego RP w Malmö.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#DyrektordepartamentuwMSZAndrzejJasionowski">Jarosław Łasiński na biegle dwa języki obce: angielski oraz rosyjski. Jest żonaty, ma córkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelFranciszekStefaniuk">Proszę o przedstawienie opinii dotyczącej kandydatury na stanowisko konsula generalnego RP w Grodnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#DyrektordepartamentuwMSZAndrzejJasionowski">Wszyscy trzej kandydaci są praktycznie w tym samym wieku.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#DyrektordepartamentuwMSZAndrzejJasionowski">Adam Stanisław Bernatowicz urodził się 19 kwietnia 1963 r. w Sosnowcu. W 1987 r. ukończył Katolicki Uniwersytet Lubelski i uzyskał tytuł mgr socjologii. Następnie w latach 1987-1990 uczestniczył w studium doktoranckim w zakresie socjologii na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. W 1993 r. ukończył Wydział Zarządzania – Podyplomowe Studium Menedżerskie Uniwersytetu Warszawskiego.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#DyrektordepartamentuwMSZAndrzejJasionowski">We wrześniu 1990 r. rozpoczął pracę zawodową w Ośrodku Pomocy Bezrobotnym Wojewódzkiego Biura Pracy w Lublinie. Od grudnia 1990 r. do sierpnia 1996 r. pracował w jednostkach Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, zajmujących się problematyką migracji i uchodźstwa na stanowiskach starszego specjalisty, głównego specjalisty, naczelnika wydziału, kierownika ośrodka dla uchodźców, zastępcy dyrektora biura. W latach 1996-1997 pracował w Grupie Doradztwa Strategicznego w spółce z o.o. na stanowisku dyrektora ds. analiz. Od 1997 r. do 1998 r. Adam Bernatowicz był funkcjonariuszem Urzędu Ochrony Państwa na stanowiskach zastępcy dyrektora, a następnie dyrektora Gabinetu Szefa UOP oraz kierownika Zespołu ds. Kontaktów z NATO.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#DyrektordepartamentuwMSZAndrzejJasionowski">W latach 1998-2000 pracował w Centralnym Zarządzie Poczty Polskiej na stanowisku zastępcy dyrektora Biura Organizacji i Zarządzania oraz doradcy Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej ds. bezpieczeństwa. Od 1999 do 2003 r. pełnił funkcję przewodniczącego Rady do Spraw Uchodźców – organu odwoławczego w sprawach o nadanie statusu uchodźcy w RP. Jednocześnie w latach 2000-2006 pełnił obowiązki dyrektora Biura Ochrony, pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych w Instytucie Pamięci Narodowej. Od lutego 2006 r. jest dyrektorem Biura Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#DyrektordepartamentuwMSZAndrzejJasionowski">Adam Bernatowicz brał udział we współpracy z organizacjami systemu ONZ (Wysoki Komisarz ds. Uchodźców, Międzynarodowa Organizacja ds. Migracji), Rady Europy</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#DyrektordepartamentuwMSZAndrzejJasionowski">(CDMD, CAHAR), Unii Europejskiej (wymiar sprawiedliwości i sprawy wewnętrzne), NATO (Komitet Bezpieczeństwa).</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#DyrektordepartamentuwMSZAndrzejJasionowski">Adam Bernatowicz uczestniczył w tworzeniu legislacji dotyczącej cudzoziemców. Jest autorem publikacji z zakresu polityki migracyjnej w „Roczniku polskiej polityki zagranicznej”, „Polska w Europie” oraz „Ochrona Uchodźców”, a także współautorem komentarza do ustaw dotyczących cudzoziemców z 2003 r.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#DyrektordepartamentuwMSZAndrzejJasionowski">Adam Bernatowicz zna język angielski i rosyjski. Jest żonaty, ma jedno dziecko.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#DyrektordepartamentuwMSZAndrzejJasionowski">W imieniu MSZ rekomenduję kandydaturę Adama Bernatowicza na stanowisko konsula generalnego RP w Grodnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelFranciszekStefaniuk">Wyrażając opinię w sprawie kandydatów na konsulów, Komisja kładzie nacisk na działalność polonijną oraz kontakty konsulów z Polakami, ponieważ ta problematyka leży w zakresie naszych kompetencji.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyposelFranciszekStefaniuk">Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselAndrzejCzuma">Przede wszystkim chcę wyrazić satysfakcję, że MSZ przedstawia kandydatury osób o wysokim poziomie intelektualnym. Wyraźnie widać, że kandydaci są fachowo przygotowani do pełnienia powierzonych im obowiązków. Chcę wyrazić radość, i zaprezentować ją Komisji, z kandydatury Jarosława Łasińskiego na konsula generalnego w Malmö. Nawet jestem zdumiony, że tak doskonały pracownik polskiej służby konsularnej, jakim jest Jarosław Łasiński, został skierowany na tak małą placówkę. Obecnego tutaj kandydata, a raczej znakomite efekty jego pracy, miałem okazję obserwować w Chicago. Co prawda nie znamy się osobiście, ale proponowany kandydat miał doskonałą opinię w środowisku Polonii amerykańskiej także wtedy, kiedy pracował w Waszyngtonie. Dlatego nie mogę powstrzymać się z pytaniem, dlaczego misja w Chicago trwała tak krótko? Wszyscy byliśmy zaskoczeni, a wręcz zdumieni, że Jarosław Łasiński znalazł się poza pracą, którą świetnie tam wykonywał. Pozostawanie w dyspozycji Biura Kadr i Szkolenia w MSZ wydaje mi się stratą czasu dla tak świetnie wykształconego i tak dobrze spisującego się dyplomaty i pracownika służby konsularnej. Mojej oceny nie zmienia fakt, że praca w centrali MSZ trwała krótko, bo tylko kilka miesięcy.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselAndrzejCzuma">Rozumiem, że w tej sprawie istnieje jakaś tajemnica zawodowa. Jeżeli tak jest, proszę powiedzieć, że na ten temat kandydat nie chce się wypowiadać. Proszę mi przy tym wybaczyć, że nie wytrzymałem i zapytałem o podniesioną kwestię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselGrzegorzDolniak">Słuchając wypowiedzi przedstawiciela MSZ, rekomendującego kandydatów na stanowiska konsulów generalnych, chcę zapytać o pewną sprawę. Wiąże się ona z delegowaniem do konsulatu generalnego RP w Grodnie Adama Bernatowicza. Mam nadzieję i przekonanie, że MSZ starannie zadbało o to, aby uprzedzić pewne fakty lub ewentualne działania. Chodzi o to, czy władze Białorusi, gdzie jest kierowany wspomniany kandydat nie podnosiły, albo nie będą podnosić, faktu służby przyszłego konsula generalnego w Urzędzie Ochrony Państwa? Sprawa jest o tyle ważna, że chcielibyśmy uniknąć przypadku dezawuacji pracy i dorobku tak interesującej postaci przez władze białoruskie. Chodzi o to, że na skutek ewentualnego podniesienia tego rodzaju zarzutów, praca przyszłego konsula generalnego w Grodnie zostanie negatywnie oceniona. Może też pojawić się sygnał, który zmusi nas do wycofania tak zacnej osoby z grona naszych przedstawicieli w Grodnie. Dlatego też chcę zapytać, o ile nie jest to objęte tajemnicą, za jaki obszar pracy w UOP odpowiadał obecny kandydat?</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselGrzegorzDolniak">Ponadto w opinii o kandydacie pojawiła się informacja o jego pracy w spółce handlowej. Nie pamiętam dokładnie o jaką spółkę chodziło i na czym polegała jej działalność. Chcę natomiast zapytać, czy kandydat był w niej odpowiedzialny za marketing, za pozyskiwanie klientów, czy też zajmował się innymi sprawami? Chodzi o to, czy w konsekwencji nie pojawi się zarzut, iż przyszły konsul generalny mógłby potencjalnie wykorzystać sytuację dla wzmocnienia pozycji takich lub innych firm, prowadzących działalność gospodarczą?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselAndrzejCzuma">Mam pytanie do przedstawiciela MSZ, któremu jednocześnie dziękuję za interesującą prezentację kandydatów. Przede wszystkim składam wyrazy uznania dla MSZ, że przedstawiło tak dobre kandydatury. Sam także nie mogę powstrzymać się od zadania pewnego pytania. Moim zdaniem, placówka konsularna w Malmö ma stosunkowo małe znaczenie, np. w porównaniu z konsulatami w Chicago lub Waszyngtonie. Jestem zdumiony nominacją Jarosława Łasińskiego na proponowane stanowisko. Jeżeli dobrze słyszałem, poważne stanowiska dyplomatyczne nie są od pewnego czasu obsadzane. Tymczasem proponowany kandydat ma duże doświadczenie dyplomatyczne. Podkreślę jeszcze raz, że nie jestem znajomym wspomnianego kandydata. Widzieliśmy się chyba tylko ze dwa razy w Chicago. Zarówno w Chicago, jak też w Waszyngtonie mam natomiast bardzo wielu przyjaciół, którzy potwierdzali bardzo dobrą pracę i doświadczenie Jarosława Łasińskiego. Także z literatury przedstawionego Komisji życiorysu kandydata wynika, że powinien on zajmować stanowiska ważniejsze dla Rzeczypospolitej niż konsul w Malmö. Czy MSZ sądzi, że ma lepszych kandydatów na stanowiska ambasadorów, czy może misja w Malmö szykuje się jako wyjątkowo skomplikowana? Bardzo proszę przedstawiciela MSZ o wyjaśnienie zaistniałej sytuacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelFranciszekStefaniuk">Niejako przy okazji chcę przekazać pewne odczucie związane z opiniowaniem kandydatów MSZ na placówki konsularne. Już drugą kadencję zajmuję się tą problematyką i dlatego mogę stwierdzić, że uczestniczyłem w opiniowaniu wielu kandydatów. Bardzo często wyrażaliśmy pewne obawy i niepokoje, czy dany kandydat podoła obowiązkom. W przypadku kandydatury na konsula generalnego w Grodnie trzeba stwierdzić, że osoba tam kierowana jest niejako rzucana na głęboką wodę ze względu na sytuację polityczną, złożoną sytuację narodowościową, itp. Tymczasem okazywało się, że kandydaci, co do których mieliśmy wcześniej różne zastrzeżenia, po nominacji wkładali dużo serca w swoją pracę i sprawdzali się bardzo dobrze. Spotykaliśmy też osoby, które nie wykazywały specjalnego zaangażowania w pracy polonijnej, a zdarzało się, że popełniali jakieś drobne błędy.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyposelFranciszekStefaniuk">Gdy z wiceprzewodniczącym Komisji Piotrem Krzywickim byliśmy z wizytą na Ukrainie, spotkaliśmy tam niedawno opiniowanego przez Komisję konsula RP w Kijowie. Jego praca przeszła nasze najlepsze oczekiwania, a w trakcie opiniowania jego kandydatury sam wyrażałem niepokój, czy podoła on niełatwym obowiązkom. Mając na uwadze tego rodzaju doświadczenia, życzę wszystkim obecnie opiniowanym kandydatom dużego zaangażowania w przyszłą pracę.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PrzewodniczacyposelFranciszekStefaniuk">Znając sytuację na Białorusi, muszę stwierdzić, że praca w Grodnie lekka nie będzie. Kandydatowi na stanowisko konsula generalnego w Grodnie mogę już teraz powiedzieć, że ten co obiecał, iż życie lekkie nie będzie, słowa dotrzyma. Sprawdzi się to po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji i przyszłej nominacji.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PrzewodniczacyposelFranciszekStefaniuk">Proszę przedstawiciela MSZ o odpowiedź na zapytania posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#DyrektordepartamentuwMSZAndrzejJasionowski">Zacznę od spraw dotyczących kandydata na konsula generalnego w Malmö. Dziękuję za wyrazy uznania dla Jarosława Łasińskiego, które podzielam nie tylko z tego względu, że w posiedzeniu Komisji uczestniczę oficjalnie, jako przedstawiciel MSZ, upoważniony do prezentowania kandydatów na stanowiska konsulów generalnych. Sam również bardzo cenię wiedzę i doświadczenie wspomnianego kandydata, które są dostrzegane także przez wiele osób w MSZ.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#DyrektordepartamentuwMSZAndrzejJasionowski">Jeżeli chodzi o pobyt konsula Jarosława Łasińskiego w Chicago, to decyzję w tej sprawie podjęła minister Anna Fotyga. Dowodem na to, że owa decyzja nie wiązała się z jakąkolwiek oceną pracy jest fakt, że właśnie minister Anna Fotyga przedstawia Komisji kandydaturę Jarosława Łasińskiego na szefa kolejnego urzędu.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#DyrektordepartamentuwMSZAndrzejJasionowski">Zgadzam się ze stwierdzeniem, że konsulat generalny w Chicago jest bardziej znany i zdecydowanie bardziej obciążony pracą niż większość konsulatów. Jednak nie chciałbym przy tym deprecjonować znaczenia konsulatu w Malmö, który jest specyficzną placówką z punktu widzenia ustaleń z Schengen. Otóż konsulat w Malmö oraz konsulaty w Berlinie i Moskwie zostały kilka miesięcy wcześniej wytypowane do przeprowadzenia specjalistycznych testów programów informatycznych, związanych z przystąpieniem Polski do strefy Schengen. Wcześniej nie było okazji, by poinformować o tym fakcie Komisję, dlatego posłowie mogli nie znać tej sprawy. Wśród trzech wymienionych konsulatów, konsulat w Malmö jest specyficzny, ponieważ jest typową placówką średnią. Nie jest to potężny urząd, który musi załatwiać całe spektrum różnych spraw. Są to sprawy obywatelskie, wizowe, paszportowe oraz związane z istnieniem Polonii, a także pobytem Polaków w tej części Szwecji. Zatem konsulat w Malmö jest swoistym poligonem.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#DyrektordepartamentuwMSZAndrzejJasionowski">Nowym zjawiskiem, które również należy mieć na uwadze, jest pojawienie się nowej emigracji polskiej w tym, praktycznie przygranicznym, rejonie Szwecji. Z tego względu minister Anna Fotyga wytypowała kandydaturę Jarosława Łasińskiego na stanowisko konsula generalnego w Malmö.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#DyrektordepartamentuwMSZAndrzejJasionowski">W trakcie dyskusji została podniesiona sprawa pracy w UOP kandydata na konsula w Grodnie. Jeszcze raz podkreślę, że kandydat nie był oficerem operacyjnym w UOP, lecz dyrektorem gabinetu szefa UOP oraz kierownikiem zespołu ds. kontaktów z NATO. Są to oficjalne i jak najbardziej jawne funkcje w tym urzędzie. Uważam, że byłoby wręcz niedobrze, gdyby MSZ ukrywało tego rodzaju fakty. Mogłoby to wzbudzić niepokój u naszych białoruskich partnerów, że za pracą wymienionego tutaj kandydata kryje się coś, co należałoby ukrywać. Tymczasem nie ma w tej mierze nic do ukrycia. W związku z powyższym, w pełni świadomie, życiorys kandydata na konsula generalnego RP w Grodnie cytujemy w całości.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#DyrektordepartamentuwMSZAndrzejJasionowski">Jeżeli chodzi o pracę wymienionego kandydata w spółkach handlowych, to uważam, że będzie najlepiej, kiedy sam zainteresowany wypowie się na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#DyrektordepartamentuwMSZAndrzejJasionowski">Jeżeli posłowie uważają, że nie dość dokładnie lub niewystarczająco odpowiedziałem na podniesione wątpliwości lub zapytania, wówczas proszę o ponowne zadanie pytanie. Postaram się na wszystkie z nich odpowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselAndrzejCzuma">Czy jest prawdą, że wiele stanowisk ambasadorskich lub stanowisk do tej funkcji podobnych, pozostaje nieobsadzonych od dłuższego czasu, podczas gdy osoba, która świetnie nadaje się na takie stanowisko jest usadawiana w jakimś niszowym konsulacie? Chcę jeszcze raz podkreślić, że nie jestem znajomym kandydata na konsula generalnego Jarosława Łasińskiego. Jeżeli przedstawiciel MSZ nie może odpowiedzieć na moje zapytanie, to proszę o przekazanie mojej opinii minister Annie Fotydze. Mam prawo do wyrażenia takiej opinii, ponieważ w Stanach Zjednoczonych mieszkałem przez wiele lat. Wiem zatem, jak wyglądała tam praca polskich przedstawicielstw konsularnych, które są innymi urzędami, niż ambasady.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselGrzegorzDolniak">Chcę krótko odnieść się do wypowiedzi przedstawiciela MSZ. Nie chodzi tylko wyłącznie o to, aby zadbać, by władze państwa, do którego kierowany jest kandydat Adam Bernatowicz, nigdy nie wykorzystały faktu jego pracy w UOP. Mam na myśli ewentualne wykorzystanie tego faktu w złej intencji. Wbrew odczuciu, które wynika z wypowiedzi przedstawiciela MSZ, nie neguję w żaden sposób kwalifikacji kandydata. Jest wręcz odwrotnie. Zakładam, że jego kwalifikacje są jak najwyższe, a nasze intencje są jak najczystsze. Natomiast, mając na uwadze praktykę w stosunkach między obydwoma państwami, jakby z ostrożności procesowej zapytałem o tę kwestię, czy była badana ewentualność podnoszenia przez władze Białorusi faktu pracy kandydata na konsula generalnego w Grodnie w służbach specjalnych państwa polskiego? Ponadto chcę się dowiedzieć, czy MSZ jest obecnie w stanie zagwarantować, że ta okoliczność nie będzie w przyszłości przedmiotem kontestowania przez władze białoruskie obecności osoby Adama Bernatowicza, jako konsula generalnego RP w Grodnie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#DyrektordepartamentuwMSZAndrzejJasionowski">Trudno mi się wypowiedzieć w kwestii obsady stanowisk ambasadorskich, ponieważ istnieje duża różnica między ambasadorami a pozostałymi członkami służby zagranicznej, włączając w tę liczbę konsulów generalnych. Chodzi o to, że ambasador jest przedstawicielem głowy państwa, co w przypadku Polski oznacza, że jest on przedstawicielem prezydenta RP. Także procedura powoływania ambasadora jest zupełnie inna. Mogę tylko zapewnić posłów, że niektóre informacje prasowe różnią się od realiów, ponieważ jest uznanym zwyczajem, iż nie podaje się do publicznej wiadomości nazwisk kandydatów na stanowiska ambasadorów, dopóki proces decyzyjny nie zostanie zakończony mianowaniem. Mogę jedynie stwierdzić, że są rozpatrywane kandydatury na wiele wakatów ambasadorskich. Dopóki nie zapadną wszystkie decyzje oraz nie zostaną zakończone postępowania sprawdzające, nie możemy ujawniać nazwisk kandydatów. Dlatego też powstaje wrażenie, że ilość miejsc wakujących na stanowiskach ambasadorów jest większa, niż w rzeczywistości.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#DyrektordepartamentuwMSZAndrzejJasionowski">Raz jeszcze chcę w pełni podzielić opinię posła Andrzeja Czumy, że proponowany obecnie na konsula generalnego Jarosław Łasiński byłby bardzo dobrym kandydatem na ambasadora.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#DyrektordepartamentuwMSZAndrzejJasionowski">W uzupełnieniu do drugiego zapytania dodam, że oprócz pracy w UOP, kandydat na konsula generalnego w Grodnie jest specjalistą w zakresie migracji. Jest to ważny wątek dotyczący przyszłej pracy konsula w Grodnie. Chodzi o to, że zagrożenie migracją, w świetle oficjalnych i nieoficjalnych deklaracji władz białoruskich, jest bardzo znaczące. Chodzi zwłaszcza o migracje w rejonie przygranicznym.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#DyrektordepartamentuwMSZAndrzejJasionowski">Nie mogę zagwarantować posłowi Grzegorzowi Dolniakowi, a sądzę że nikt inny w Polsce nie jest w stanie zagwarantować tego, że władze białoruskie niczego nie uczynią w odniesieniu do przedstawicieli jakiegokolwiek państwa obcego. Stosunki Polski z Białorusią są dosyć skomplikowane. Natomiast sądzę, że wrażliwość prezentowanego kandydata na pewne zjawiska będzie niezwykle ważna na placówce w Grodnie. Praca w konsulacie w Grodnie jest bardzo trudna. Konsulowie są tam poddawani różnego rodzaju presjom. Dlatego praca konsularna na Białorusi znacznie różni się od pracy placówek konsularnych np. w Nowym Jorku. Zainteresowanie władz białoruskich działalnością konsulatu idzie znacznie dalej, niż zainteresowanie władz innych państw. Przyznam, że władze białoruskie mogą być zaskoczone, iż MSZ nie ukrywa faktów z życiorysu kandydata na konsula generalnego w Grodnie. Przypuszczam, że bardziej interesujące byłoby dla nich doszukiwanie się ewentualnych luk w życiorysie konsula generalnego RP w ich kraju. Dlatego też fakt pracy kandydata na konsula Andrzeja Bernatowicza w strukturach UOP nie powinien mieć większego znaczenia dla władz białoruskich. Państwo białoruskie jest bardzo scentralizowane politycznie i decyzyjnie, by użyć delikatnego określenia. Jest też w dużej mierze oparte na strukturach siłowych. Dlatego taka decyzja władz polskich może być, akurat w tym przypadku, zrozumiała.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelFranciszekStefaniuk">Proszę o krótkie wypowiedzi kandydatów na konsulów generalnych.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelFranciszekStefaniuk">Kandydat na konsula generalnego RP w Malmö Jarosław Łasiński:</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczacyposelFranciszekStefaniuk">Dziękuję za miłe słowa posła Andrzeja Czumy. Jednocześnie chcę zapewnić, że w mojej sprawie nie ma żadnej tajemnicy. Kilkanaście lat temu, kiedy zdecydowałem się na pracę w służbie dyplomatyczno-konsularnej, przyjąłem na siebie pewne obowiązki. Może nie jest to życie ciągle na walizkach, ale przełożeni gdzieś nas wysyłają, gdzieś każą nam wracać; przełożeni wysyłają nas w inne miejsca i jest to tak wpisane w zawód. Mamy za to jakieś korzyści: poznajemy fantastycznych ludzi, przede wszystkim przedstawicieli Polonii na całym świecie. Dlatego nie narzekam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#KandydatnakonsulageneralnegoRPwSztokholmieRadomirWojciechowski">Dziękuję za możliwość zabrania głosu. Chcę zapewnić Komisję, że sprawy związane z Polonią, z opieką nad naszą emigracją i Polakami w Szwecji będą jednym z podstawowych naszych działań. Jeżeli chodzi o kwestie funkcjonowania konsulatu, to moja znajomość realiów szwedzkich, o czym mówił dyrektor Andrzej Jasionowski, pozwoli właściwie wywiązywać się z obowiązków. Wydaje mi się, że obecnie najważniejszą sprawą jest zintensyfikowanie działań prowadzących do włączenia nowej emigracji w sprawy społeczności szwedzkiej. Chodzi o to, aby Polacy przybyli do pracy w Szwecji nie czuli się obco w wśród miejscowych. Wydaje się, że istnieją pewne narzędzia do wykorzystania, gdy mowa o współpracy z Polonią, które spowodują, ze napływ obywateli polskich będzie w jakiś sposób kontrolowany i wykorzystany przez nas dla promocji Polski w Szwecji. Temu służy m.in. program „Bliżej Polski, bliżej pracy”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KandydatnakonsulageneralnegoRPwGrodnieAdamBernatowicz">Najpierw nawiążę do wątpliwości podniesionych w dyskusji poselskiej. Potwierdzam w całej rozciągłości informacje na temat mojej wcześniejszej pracy w UOP. Moja praca, czy też służba w UOP miała charakter administracyjny i organizacyjny. Nigdy też nie wykonywałem zadań operacyjnych, a w związku z tym, w żadnym zakresie i żadnych zadań związanych z Republiką Białoruś, czy też, w ogóle, ze wschodnimi sąsiadami Polski. Także moja praca na stanowisku kierownika zespołu ds. kontaktów z NATO miała wyłącznie charakter organizacyjny. Jeżeli chodzi o funkcję dyrektora Gabinetu Szefa UOP, to można ją opisać jako pracę o charakterze logistyczno-administracyjnym, organizatorskim.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#KandydatnakonsulageneralnegoRPwGrodnieAdamBernatowicz">Jeżeli mowa o sprawie mojej krótkiej pracy, wręcz epizodzie, poza strukturami państwowymi, to chcę zapewnić posła Grzegorza Dolniaka oraz pozostałych posłów, że w żaden sposób nie jestem powiązany interesami ekonomicznymi z jakąkolwiek firmą, czy też grupą interesów. W spółce, o której informował Komisję dyrektor Andrzej Jasionowski, prezentując mój życiorys, wykonywałem zadania dyrektora ds. analiz. Praca polegała raczej na czytaniu różnego rodzaju materiałów i przedstawianiu – na ich podstawie – opinii spółce. Jedyny układ konkurencyjny, jakiego będę musiał przestrzegać w sensie ekonomicznym, dotyczy moich związków jako pracownika Poczty Polskiej. W konsekwencji nie będę mógł wspierać poczty białoruskiej, jako potencjalnego konkurenta poczty polskiej. Chcę zapewnić Komisję, że nie zachodzą okoliczności, o groźbie których wspominał poseł Grzegorz Dolniak. W każdym zaś razie, w żaden sposób nie mogę takiej możliwości dostrzec.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#KandydatnakonsulageneralnegoRPwGrodnieAdamBernatowicz">Nawiązując do wypowiedzi przewodniczącego obradom posła Franciszka Stefaniuka, chcę potwierdzić, że mam świadomość faktu, jak trudna i złożona jest praca w konsulacie generalnym w Grodnie. Rzeczywiście wydaje mi się, że w tym przypadku trudno mówić o spokojnym miejscu pracy i pobytu. Zwłaszcza, że dynamika zdarzeń jest taka, że trudno przewidzieć, co się wydarzy na Białorusi w najbliższych tygodniach i miesiącach, a co może dotknąć pracy konsulatu i konsula generalnego w Grodnie.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#KandydatnakonsulageneralnegoRPwGrodnieAdamBernatowicz">Złożoność pracy w konsulacie generalnym w Grodnie polega także na tym, że należy jednocześnie zapewnić najwyższą sprawność organizacyjną urzędowi, zwłaszcza w zakresie, o którym wspominał dyrektor Andrzej Jasionowski. Mam na myśli wejście Polski do tzw. strefy Schengen. W związku z istnieniem dużego środowiska polonijnego, można spodziewać się, że niezbędne będą jakieś działania organizacyjne, mające na celu modyfikację funkcjonowania placówki. Z drugiej zaś strony mam świadomość, że trzeba będzie mieć bardzo dobre rozeznanie specyficznego i bardzo skomplikowanego kontekstu politycznego i społecznego na terenie objętym działalnością konsulatu.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#KandydatnakonsulageneralnegoRPwGrodnieAdamBernatowicz">Posłowie, którzy zachowują kontakty z polską mniejszością na Białorusi oraz z polskimi organizacjami mniejszości w tym kraju mają przecież świadomość, ile jest tam punktów zapalnych. Wiążą się one np. ze szkolnictwem i utrzymaniem dziedzictwa narodowego. Już w dniu dzisiejszym możnaby sporządzić obszerny katalog problemów, z którymi trzeba będzie sobie radzić. Jeżeli zostanę konsulem, będę starał się je rozwiązywać. Będę sobie również musiał radzić z problemami, które mogą ujawnić się w najbliższej przyszłości.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#KandydatnakonsulageneralnegoRPwGrodnieAdamBernatowicz">Nie chcę ukrywać, że dysponuję kwalifikacjami i doświadczeniami, jak funkcjonować w trudnym, gęstym otoczeniu i prowadzić działalność w warunkach obcego państwa, w otoczeniu nie do końca przyjaznym, w otoczeniu obcych służb i umieć się w takich warunkach poruszać. Jednocześnie chodzi o to, aby prowadzić placówkę bezpiecznie, sprawnie, skutecznie i zgodnie z interesami Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#KandydatnakonsulageneralnegoRPwGrodnieAdamBernatowicz">Kandydat na konsula generalnego RP w Malmö Jarosław Łasiński:</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#KandydatnakonsulageneralnegoRPwGrodnieAdamBernatowicz">Nie chcę, aby moja wypowiedź przed Komisją ograniczyła się do wcześniejszej wypowiedzi na zapytanie posła Andrzeja Czumy. Dlatego, wzorem moich kolegów, chcę w kilku zdaniach powiedzieć coś na temat moich zamierzeń w konsulacie w Malmö. Można długo mówić na temat priorytetów, które można ustalać, ale kilka z nich ma największe znaczenie. Pierwszy z nich ma na celu podjęcie wszelkich możliwych działań wspierających współdziałanie i jedność lokalnych środowisk polonijnych. Moim zdaniem, silna i mówiąca jednym głosem Polonia jest najlepszym polskim lobby, jakie możemy sobie wyobrazić.</u>
          <u xml:id="u-19.8" who="#KandydatnakonsulageneralnegoRPwGrodnieAdamBernatowicz">Drugim, priorytetowym zadaniem będzie wsparcie działań zmierzających do otwarcia się tradycyjnych organizacji polonijnych na środowiska nowej emigracji zarobkowej. Liczby mówią same za siebie. W ciągu minionych kilku lat, od chwili wejścia Polski do Unii Europejskiej, w samym okręgu Malmö mamy około 10 tys. osób legalnie przebywających w Szwecji, jako emigranci zarobkowi. Zostaje jeszcze czarna liczba tych, którzy podjęli pracę, może nie do końca w zgodzie, z miejscowymi przepisami. Ludzie ci wymagają zarówno pomocy, jak też opieki konsularnej w sprawach interwencyjnych. Ponadto wymagają załatwienia swoich normalnych, ludzkich spraw. Mam na myśli m.in. kwestie paszportowe, kwestie załatwienia innych dokumentów lub spraw związanych z administracją w Polsce. Ten zakres działalności konsulatu także będzie ważnym priorytetem.</u>
          <u xml:id="u-19.9" who="#KandydatnakonsulageneralnegoRPwGrodnieAdamBernatowicz">Kolejnym, ważnym kierunkiem działań będzie nauczanie języka polskiego. W Szwecji przyjęto bardzo specyficzny system nauczania języków obcych. Jest on bardzo dobrze zorganizowany. I tak na życzenie 5 rodzin, gmina organizuje i finansuje nauczanie języka polskiego. Dlatego w Szwecji nie ma problemu z zorganizowaniem szkół sobotnich, w których można prowadzić nauczanie języka polskiego. Jeżeli istnieje jakiś problem w tym zakresie, a wiem, że taki występuje, ponieważ środowiska nauczycieli o tym mówią, to dotyczy on doskonalenia metodycznego. Potrzebne są więc warsztaty dydaktyczne i pomoc metodyczna w przygotowaniu programów nauczania języka polskiego. W tym zakresie będę mógł współpracować z doskonałym partnerem działającym w Szwecji. Od 1989 r. istnieje bowiem organizacja nauczycieli polskich, zrzeszająca wszystkich nauczycieli języka polskiego na terenie całej Szwecji, łącznie z lokalnymi oddziałami w Malmö i Göteborgu.</u>
          <u xml:id="u-19.10" who="#KandydatnakonsulageneralnegoRPwGrodnieAdamBernatowicz">Na terenie okręgu konsularnego w Malmö mamy 25 miejsc pamięci walki i męczeństwa. Niestety, tylko kilka z nich jest skatalogowanych i dobrze zachowanych. Pilnego działania będzie wymagało przede wszystkim ich udokumentowanie. Mam na myśli udokumentowanie fotograficzne tych miejsc oraz podjęcie prac zmierzających do zabezpieczenia nagrobków. Chodzi głównie o groby Polaków, żołnierzy i więźniów niemieckich obozów koncentracyjnych, których udało się wydostać dzięki inicjatywie władz szwedzkich w 1945 r. Niestety, wielu z uratowanych wtedy osób umarło z powodu chorób i wycieńczenia. Musimy starać się o zabezpieczenie miejsc ich wiecznego spoczynku dla potomnych. Sądzę, że nie będzie trudności w znalezieniu lokalnych partnerów wśród miejscowej Polonii oraz organizacji polonijnych dla podjęcia koniecznych prac.</u>
          <u xml:id="u-19.11" who="#KandydatnakonsulageneralnegoRPwGrodnieAdamBernatowicz">Ważnym priorytetem będzie podjęcie szeroko zakrojonych działań promocyjnych, kulturalnych. Nie osiągniemy jednak zamierzonego efektu, jeżeli konsulat nie będzie sprawnie funkcjonował.</u>
          <u xml:id="u-19.12" who="#KandydatnakonsulageneralnegoRPwGrodnieAdamBernatowicz">Obecne zadania konsulatów ulegają zmianom. Wiążą się one ze zbliżaniem się terminu wejścia Polski do strefy Schengen, co wymaga m.in. zmian dotychczasowych procedur wizowych. Przede wszystkim ulegają one zmianom w efekcie napływu emigracji zarobkowej, także do Szwecji. Dlatego zadania konsulatów są inaczej, niż wcześniej, wartościowane. Nowi emigranci stają się podstawową grupą interesantów konsulatów. Zatem na nic będzie organizowanie wspaniałych koncertów, jeżeli trudno będzie załatwić w konsulacie najprostsze, ludzkie sprawy, których załatwienia ludzie naprawdę potrzebują. Dlatego sprawne funkcjonowanie urzędu, na który kandyduję obecnie, będzie moim podstawowym obowiązkiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelFranciszekStefaniuk">Mam prośbę do kandydatów, aby zrobili sobie krótką przerwę w posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczacyposelFranciszekStefaniuk">[Zamknięta część posiedzenia]</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PrzewodniczacyposelFranciszekStefaniuk">W imieniu Komisji chcę pogratulować kandydatom na konsulów generalnych pozytywnych opinii w stosunku do wszystkich trzech osób.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#PrzewodniczacyposelFranciszekStefaniuk">Zanim wręczę opinie Komisji na piśmie, proszę o wysłuchanie kilku moich uwag. Chcę panów wyczulić bardzo mocno na sprawy Polonii i Polaków w krajach, w których będziecie sprawować tak ważne funkcje. Szczególna sytuacja panuje na Białorusi. Tam mieszka duża liczba Polaków i działają organizacje polonijne, które są wykorzystywane nawet politycznie. Działalność organizacji polonijnych wzmaga i potęguje czujność władz państwowych na Białorusi. Ta czujność władz białoruskich jest dolegliwa dla Polaków, nawet dla tych naszych rodaków, którzy nie są zrzeszeni w polskich organizacjach. Skutkiem takiego nastawienia tamtejszych władz jest to, że część Polaków zaczyna nie przyznawać się do polskiego pochodzenia z obawy przed negatywnymi reakcjami władz. W Polsce współczesnej pamiętamy nadal, co znaczy tego rodzaju szczególne zainteresowanie władz oraz szczególna opieka nad obywatelem ze strony rządzących. Dlatego zwracam się z dość oczywistą prośbą o zwykłą, w demokratycznych państwach, dbałość o interesy naszych rodaków za granicą.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#PrzewodniczacyposelFranciszekStefaniuk">Jeszcze raz gratuluję serdecznie pozytywnych opinii Komisji wszystkim kandydatom. Chcemy, żeby konsularna misja panów tak dobrze zafunkcjonowała, abyśmy mogli w przyszłości spotkać panów na stanowiskach ambasadorów Rzeczypospolitej, o czym wspomniał wcześniej poseł Andrzej Czuma. Na ręce kandydatów przekazuję na piśmie pozytywne opinie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#PrzewodniczacyposelFranciszekStefaniuk">Zamykam obrady Komisji w częściach dotyczących zaopiniowania kandydatów na konsulów generalnych.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#PrzewodniczacyposelFranciszekStefaniuk">Przechodzimy do spraw różnych. W tej części zwracam się do posłów z prośbą o przekazywanie wniosków do planu pracy na II półrocze 2007 r. Wnioski proszę składać w sekretariacie Komisji. Jeżeli ktoś ma wnioski dotyczące spraw merytorycznych lub propozycje wyjazdów, proszę o ich przedstawienie na piśmie. W tym miejscu zwrócę uwagę posłów, że członkowie Komisji bardzo rzadko ostatnio wyjeżdżają. Uważam, że kontakty zewnętrzne dają szanse głębszego poznania problematyki, którą zajmuje się Komisja. Ponadto dają one większą szansę na realizację potrzeb Polonii i Polaków za granicą. Dlatego uważam, że wszyscy posłowie naszej Komisji powinni mieć możliwość wyjazdu do konkretnych ośrodków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselHalinaRozpondek">Chcę zapytać o działania konsula w Mińsku Michała Greczyło, dotyczące sprawy niewpuszczenia opozycjonistów białoruskich, którzy byli zaproszeni do Polski przez władze Białegostoku. Na ten temat napisano w prasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#DyrektordepartamentuwMSZAndrzejJasionowski">Artykuł we wczorajszej „Gazecie Wyborczej” wskazywał, że wydział konsularny w Mińsku, a dokładnie rzecz biorąc, konsul Michał Greczyło nie wydał wiz dla dwóch opozycjonistów białoruskich. Nie czekając na reakcję minister Anny Fotygi, natychmiast poprosiłem kierownika Krzysztofa Świderka (bo pan Michał Greczyło nie jest szefem tego urzędu) o pisemne wyjaśnienie sprawy. Z pisemnych informacji, podpisanych zarówno przez kierownika urzędu Krzysztofa Świderka oraz konsula Michała Greczyłę wynika, że żaden z dwóch wymienionych opozycjonistów białoruskich nie aplikował o polską wizę. Nie można zatem mówić, że żaden z nich nie otrzymał wizy. Rzeczywiście nie dostali oni wiz, ponieważ o nie nie aplikowali. Informacje w tej sprawie mam na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselHalinaRozpondek">Czy konsul Michał Greczyło był niedawno opiniowany przez Komisję?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelFranciszekStefaniuk">Komisja wydaje opinie dotyczące tylko kandydatów na stanowiska konsulów generalnych. Natomiast w Mińsku znajduje się tylko wydział konsularny ambasady RP, którego pracownicy nie podlegają opiniowaniu przez naszą Komisję. Kierownikiem tamtejszego wydziału konsularnego jest Krzysztof Świderek. Muszę stwierdzić, że jest on bardzo wrażliwy na sprawy Polaków i dobrze porusza się w tej problematyce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#DyrektordepartamentuwMSZAndrzejJasionowski">W odpowiedzi na zapytanie poseł Haliny Rozpondek chcę dodać, że zależało mi nie tylko na pisemnej informacji od samego zainteresowanego, tzn. konsula Michała Greczyły, ale także na pisemnej informacji od kierownika urzędu konsularnego Krzysztofa Świderka. Obydwie informacje brzmią dokładnie tak samo, że nie było aplikacji o wizę ze strony obydwu wymienionych obywateli białoruskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselGrzegorzDolniak">Skoro informacja, o której mówiła poseł Halina Rozpondek została upubliczniona przez konkretne media, a nie jest ona zgodna z rzeczywistością, to chcę upewnić się, czy MSZ wyda w tej sprawie stosowny komunikat?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#DyrektordepartamentuwMSZAndrzejJasionowski">Natychmiast po otrzymaniu obydwu informacji na piśmie, przekazałem stosowną informację do sekretariatu minister spraw zagranicznych oraz do rzecznika prasowego MSZ. Odpowiadanie na informacje medialne przynależy do konkretnych osób w MSZ. Departament Konsularny i Polonii w MSZ nie podejmuje decyzji tego rodzaju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselGrzegorzDolniak">Nieprawdziwe informacje związane z działalnością polskich placówek dyplomatycznych są wysoce szkodliwe zarówno dla Polski, jak też dla polskich przedstawicielstw poza granicami kraju. Szczególnie szkodliwe są one wtedy, kiedy dotyczą działalności naszych przedstawicieli w państwach ościennych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelFranciszekStefaniuk">Uważam, że Komisja zwróci się z prośbą o wyjaśnienie podniesionej kwestii w relacjach między MSZ a „Gazetą Wyborczą”. Chodzi m.in. o to, że dziennikarz ma obowiązek udzielić informacji, skąd czerpał wiedzę na opisany temat. Jeżeli informacja nie jest prawdziwa, wówczas jest to swoista dywersja, co do której potrzebne jest jakieś oficjalne odniesienie się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#DyrektordepartamentuwMSZAndrzejJasionowski">Jeszcze raz poproszę dzisiaj odpowiednie służby w MSZ, żeby podjęły kwestię wyjaśnienia na piśmie podniesionej sprawy. Chodzi o to, aby takie działanie zostało podjęte przynajmniej wobec „Gazety Wyborczej”. Chcę dodatkowo zapewnić Komisję, że na ręce przewodniczącego Komisji złożę pisemne informacje, które otrzymaliśmy z Mińska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelFranciszekStefaniuk">Nie chcielibyśmy nadmiernie obciążać resortu obowiązkami, ale zwracam się z prośbą, by MSZ było wyczulone na tego rodzaju przypadki.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacyposelFranciszekStefaniuk">Wobec wyczerpania porządku dziennego, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>