text_structure.xml 53.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNatalliSwiat">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum. Porządek dzienny posiedzenia przewiduje rozpatrzenie opinii Komisji Pracy, Komisji Polityki Społecznej oraz Komisji Rodziny i Praw Kobiet o projekcie ustawy budżetowej na rok 2007, zawartego w druku nr 1000, w zakresie części budżetowych należących do właściwości tych komisji. Czy są uwagi do porządku dziennego? Wobec niezgłoszenia uwag do porządku dziennego, stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNatalliSwiat">Witam pana Piotra Soroczyńskiego – podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, panią Elżbietę Rafalską – sekretarza stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, pana Andrzeja Sochaja – prezesa Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz pana Mariana Leszczyńskiego – zastępcę prezesa Funduszu, pana Ireneusza Fąfarę – członka Zarządu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNatalliSwiat">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Rozpoczniemy od opinii Komisji Pracy. Opinię Komisji Pracy prezentować będzie pani poseł Maria Zuba. Pani poseł jest jednocześnie koreferentem ze strony Komisji Finansów Publicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselMariaZuba">Komisja Pracy na posiedzeniu w dniu 26 października 2006 r., po analizie materiałów przesłanych przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej oraz po omówieniu i przedyskutowaniu założeń przyjętych w tym materiale, pozytywnie zaopiniowała przedstawione propozycje.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselMariaZuba">W części budżetowej 31 – Praca zaplanowane dochody stanowią środki pochodzące ze źródeł krajowych oraz środki pochodzące z Unii Europejskiej z tytułu refundacji kosztów z realizowanych w poprzednich latach programów współfinansowanych przez Wspólnotę. Dochody planowane na 2007 r. w części 31 ze źródeł krajowych wyniosą 258 tys. zł i będą o 21,3% niższe niż w 2006 r. Natomiast łączna kwota zaplanowanych na 2007 r. dochodów stanowi 57,2% kwoty dochodów przyjętych w ustawie budżetowej na 2006 r. Kwotowo na 2007 r. dochody w części 31 określone zostały w wysokości 205.588 tys. zł. W planie dochodów ujęte zostały środki pochodzące z refundacji z budżetu UE wydatków poniesionych w latach ubiegłych na realizację projektów w ramach sektorowego programu operacyjnego „Rozwój zasobów ludzkich”. Środki z tego źródła wyniosą 205.330 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselMariaZuba">Największy udział w dochodach stanowić będą środki osiągnięte w dziale 150 – Przetwórstwo przemysłowe – 200.871 tys. zł. Są to wpływy pochodzące z refundacji przez Unię Europejską oraz wpływy ze sprzedaży zbędnych środków majątkowych. Dochody w tym dziale będą o 48% niższe niż przyjęte w ustawie budżetowej na 2006 r.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselMariaZuba">Ze względu na przyjęty poziom refundacji z budżetu Unii Europejskiej wydatków poniesionych na realizację projektów w ramach Pomocy Technicznej dochody w dziale 750 – Administracja publiczna stanowić będą około 9,4% kwot zaplanowanych na 2006 r.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PoselMariaZuba">W 2007 r. nie planowany jest zwrot środków z budżetu Unii Europejskiej w dziale 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza. Dochody w tym dziale zostały określone na 0,1% kwoty przyjętej na 2006 r.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PoselMariaZuba">Wydatki przewidziane na realizację zadań w części 31 zaplanowano na 2007 r. w wysokości 549.769 tys. zł. Na wydatki bieżące zaplanowano 213.239 tys. zł, natomiast na finansowanie funduszy strukturalnych przewiduje się kwotę 336.530 tys. zł. Ogólnie w 2007 r. wydatki w tej części będą o 4,5% niższe niż w roku bieżącym. Wynika to głównie ze zmniejszenia kwoty środków na prefinansowanie i współfinansowanie w przyszłym roku projektów realizowanych w ramach sektorowego programu operacyjnego „Rozwój zasobów ludzkich”.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PoselMariaZuba">Na sprawy wydawniczo-poligraficzne resortu zaplanowano kwotę 4.683 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PoselMariaZuba">W dziale 150 – Przetwórstwo przemysłowe zaplanowano środki na finansowanie i współfinansowanie projektów w ramach sektorowego programu operacyjnego „Rozwój zasobów ludzkich” w wysokości 285.002 tys. zł, co stanowi 86,2% przewidywanego wykonania 2006 r.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PoselMariaZuba">Wydatki w dziale 750 – Administracja publiczna – to wydatki na utrzymanie urzędu ministra właściwego do spraw pracy oraz wydatki na wynagrodzenia wraz z pochodnymi pracowników promujących, wdrażających, monitorujących i zapewniających obsługę finansową projektów realizowanych w ramach SP RZL, a także przygotowujących, promujących nowe programy.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PoselMariaZuba">W wydatkach majątkowych tego działu uwzględniono wydatki związane z modernizacją budynku Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej przy ul. Nowogrodzkiej i Tamki, wymianę i zakup sprzętu komputerowego, wyposażenie nowych miejsc pracy.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PoselMariaZuba">Natomiast na pozostałą działalność w ramach rozdziału 75095 założono wydatki w kwocie 22.632 tys. zł, z czego 81,3% zostanie przeznaczonych na realizację wieloletniego programu pod nazwą „Dostosowanie warunków pracy w Polsce do standardów Unii Europejskiej”. Wydatki w tym rozdziale są wyższe o 45,6% niż w 2006 r.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PoselMariaZuba">W przyszłym roku minister pracy i polityki społecznej planuje objąć opieką wychowawczą i zapewnić wysoki poziom kształcenia dla ok. 32 tys. osób pochodzących z rodzin niewydolnych wychowawczo, pozbawionych opieki rodzicielskiej. Dla 3,5 tys. osób z tej grupy planuje zapewnienie całodobowej opieki wychowawczej z zabezpieczeniem internatu. Na ten cel oraz na realizację projektów z Unii Europejskiej zabezpieczona będzie kwota 176.705 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PoselMariaZuba">W projekcie budżetu państwa na 2007 r., w części 31 – Praca – zatrudnienie i wydatki na wynagrodzenia uwzględniają zmiany wynikające ze zwiększenia wynagrodzeń o kwotę 10.427 tys. zł dla pracowników, którzy będą zajmować się wdrożeniem i monitorowaniem i obsługą finansową sektorowego programu operacyjnego „Rozwój zasobów ludzkich”, a także przygotowaniem do realizacji programu operacyjnego „Kapitał ludzki”. Ponadto uwzględniają: zwiększenie wynagrodzeń dla 1 osoby w grupie osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe o 134 tys. zł, zwiększenie wynagrodzeń w grupie osób nie objętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń z tytułu planowanego przejęcia 25 pracowników z gospodarstwa pomocniczego Ministerstwa Gospodarki oraz całorocznych skutków uchwały Rady Ministrów nr 290 z 2005 r. w sprawie częściowego podziału rezerwy celowej na zwiększenie wynagrodzeń i limitów zatrudnień wynikających ze zmian organizacyjnych i nowych zadań w państwowych jednostkach budżetowych w 2005 roku w wysokości 185 tys. zł w grupie osób nie objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzenia, przyznanie w 2006 r. z rezerwy celowej środków na dodatki w służbie cywilnej dla 4 urzędników w wysokości 17 tys. zł i ustawowego naliczania dodatkowego wynagrodzenia rocznego stanowiącego 8,5% wynagrodzenia osobowego w 2006 r.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PoselMariaZuba">Należy podkreślić, że na gospodarkę pozabudżetową w części 31 nie są planowane dotacje z budżetu państwa. Zakład budżetowy Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog” im. Andrzeja Bączkowskiego w 2007 r. osiągnie przychody w kwocie 2.251 tys. zł. Natomiast wydatki zaplanowano na kwotę 2.248 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PoselMariaZuba">Gospodarstwo pomocnicze Zakładu Wydawniczo-Poligraficznego planuje osiągnięcie zysku w wysokości 24 tys. zł, w związku czym wpłata do budżetu wyniesie 12 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#PoselMariaZuba">Pozostałe gospodarstwa – to 37 gospodarstw pomocniczych Ochotniczych Hufców Pracy. W 2007 r. planuje się osiągnąć przychody w Ochotniczych Hufcach Pracy w wysokości 40.492 tys. zł. Na analogicznym poziomie planowane są wydatki.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#PoselMariaZuba">Na tym samym posiedzeniu Komisja omówiła również plan finansowy Funduszu Pracy. Przychody Funduszu Pracy zaplanowano na 2007 r. w wysokości 7.565.000 tys. zł, to jest o 4,1% wyższe od przewidywanego wykonania w 2006 r. Projekt planu nie przewiduje również dotacji z budżetu państwa, tak jak w latach 2005–2006. W strukturze przychodów Funduszu 90% stanowią składki, 8,6% środki z Unii Europejskiej, a 1,5% inne dochody.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#PoselMariaZuba">Przewiduje się, że wydatki Funduszu Pracy w 2007 r. wyniosą 6.373.360 tys. zł i będą o 6% wyższe niż przewidywane wykonanie w 2006 r. Podstawowa grupa wydatków – to zasiłki, świadczenia oraz aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu. Znaczną część wydatków stanowić będą wydatki na działalność bieżącą, czyli wydatki na wynagrodzenia w wojewódzkich i powiatowych urzędach pracy. W dyskusji podniesiono kwestię poziomu płac w wojewódzkich i powiatowych urzędach pracy. Zwracano uwagę na to, że poziom wynagrodzeń powoduje, iż dobrze wykwalifikowani pracownicy odchodzą z tych urzędów. Dyskusja nie zakończyła się sformułowaniem wniosku.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#PoselMariaZuba">Na posiedzeniu Komisji zwracaliśmy również uwagę na strukturę wydatków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu. Prawie 28% wydatków kierowane jest na podejmowanie działalności gospodarczej przez bezrobotnych.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#PoselMariaZuba">W projekcie planu finansowego Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, tak jak i w poprzednich planach, uwzględnione zostały te same założenia. Podstawowym celem Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych jest ochrona roszczeń pracowniczych w razie niemożności ich zaspokojenia przez pracodawcę z powodu jego niewypłacalności, gdy w stosunku do pracodawcy wszczęto postępowanie upadłościowe lub likwidacyjne. Fundusz jest tworzony ze składek płaconych przez pracodawców objętych działaniem ustawy. W przypadku wypłacenia świadczeń pracownikom, niewypłacalny pracodawca zobowiązany jest z własnego majątku dokonać zwrotu wypłaconych świadczeń na rzecz Funduszu. Zwrot dokonywany jest według warunków określonych przez Fundusz. W szczególnych przypadkach Fundusz może odstąpić w całości lub części od dochodzenia zwrotu. Fundusz może również w razie nieściągalności należności zdecydować o jej umorzeniu.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#PoselMariaZuba">Prognozowany na podstawie wykonania za 6 miesięcy br. stan Funduszu na początku 2007 r. należy ocenić jako dobry. Zarówno należności, jak i zobowiązania maleją, zatem rozliczenia w większym stopniu realizowane są na bieżąco. Na podkreślenie zasługuje również spadek o 27% poziomu zobowiązań na koniec 2006 r. w stosunku do stanu z początku br.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#PoselMariaZuba">W 2007 r. planowany jest wzrost przychodów Funduszu o 1% w stosunku do 2006 r. Rok 2007 będzie kolejnym rokiem budżetowym, w którym Fundusz nie będzie korzystał z dotacji z budżetu państwa i dotacji z innych funduszy. Nie będzie również korzystał ze środków Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#PoselMariaZuba">Prognozowane wydatki Funduszu będą wyższe o 140% od przewidywanego wykonania w 2006 r. Konstrukcja planu finansowego Funduszu nie ujmuje po stronie wydatkowej transferów na rzecz ludności. Fundusz dokonuje znaczącej zmiany w kierunkach swoich działań. Te zmiany wynikają m.in. z zapisów ustawy z 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych, która rozszerza katalog świadczeń o ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy należny za rok kalendarzowy, w którym ustał stosunek pracy oraz o odszkodowania wynikające z art. 36 par. 1 Kodeksu pracy.</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#PoselMariaZuba">Komisja Pracy na swoim posiedzeniu pozytywnie oceniła przygotowany przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej materiał i propozycje budżetu na 2007 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNatalliSwiat">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselPawelArndt">Mam dwa pytania. Pierwsze dotyczy części 31 – Praca. Otóż, jak słyszeliśmy w referacie pani poseł, dochody w tej części będą o ponad 1/5 niższe niż w roku poprzednim. Wydatki też będą o kilka procent niższe. Natomiast okazuje się, że utrzymanie urzędu ministra właściwego do spraw pracy będzie kosztowało o 12,6 % więcej niż w 2006 r. Dlaczego?</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselPawelArndt">Drugie pytanie dotyczy Funduszu Pracy. W Funduszu Pracy na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu przewiduje się stosunkowo dużą kwotę. Ich udział w wydatkach ogółem wyniesie ponad 40%. Dominującą pozycję w ramach wydatków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu stanowią stypendia w okresie stażu, w okresie przygotowania do zawodu i kontynuowania nauki. Środki przeznaczone na ten cel stanowią prawie 40% ogółu wydatków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu. Jaka jest efektywność takiego wydatkowania środków? Jaka jest efektywność wydatkowania środków w innych pozycjach dotyczących aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNatalliSwiat">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNatalliSwiat">W takim razie pozwolę sobie zadać kilka pytań. Pierwsze dotyczy projektu planu finansowego Funduszu Pracy. W planie zawarta jest pozycja – koszty przejazdów i zakwaterowania, która wzrasta o 34% w stosunku do 2006 r. Co obejmują te koszty? W innej pozycji – wynagrodzenia wzrost wynosi 6,5%. To dość dużo, jeżeli porównuje się inne działy.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNatalliSwiat">Sytuacja finansowa, jeżeli rozpatruje się stan środków Funduszu, jest chyba dobra, skoro na koniec roku przewiduje się dodatni stan Funduszu, w przeciwieństwie do poprzedniego roku.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNatalliSwiat">Następne pytanie dotyczy Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Ze stanu Funduszu na koniec lat 2006 i 2007 wynika systematyczny przyrost środków, które wyraźnie nie są wykorzystywane. Na koniec roku dodatni stan Funduszu ma osiągnąć blisko 3000 tys. zł. Jeżeli mówimy o kosztach pracy, po obciążeniach pracodawców, a środki Funduszu są lokowane w papierach wartościowych Skarbu Państwa, to czy tutaj nie można szukać źródeł zmniejszenia tych obciążeń. Ze stanu Funduszu nie wynika, aby takie środki były potrzebne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejElzbietaRafalska">Zacznę od pytań dotyczących Funduszu Pracy. Myślę, że sytuacja Funduszu Pracy jest całkiem niezła. Można by życzyć innym funduszom, aby poprawiały swoją sytuację, tak jak Fundusz Pracy. Rzeczywiście zmienia się struktura grup wydatków. Wydatki na pasywne formy, czyli świadczenia równoważą się z wydatkami na aktywne formy, co należy uznać za korzystną tendencję.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejElzbietaRafalska">Jeżeli chodzi o pytanie pani przewodniczącej, to chciałabym zwrócić uwagę na to, że wzrasta liczba aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu, co przekłada się na poziom poszczególnych wydatków, takich jak transport czy przejazdy. Wzrastają wydatki w poszczególnych grupach. Nie można tego wprost odnosić do 2006 r., skoro wydatki na aktywne formy wzrastają zasadniczo.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejElzbietaRafalska">Zwracam uwagę, że Fundusz Pracy nie jest samofinansujący. Do spłaty pozostało 1.600.000 tys. zł zadłużenia. Całkowicie zostanie ono spłacone w I kwartale 2008 r. Natomiast w 2007 r. należy spłacić 1.200.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejElzbietaRafalska">Pan poseł Paweł Arndt pytał o dochody w części 31. Dochody rzeczywiście są niższe niż w 2005 r. Mówimy o dziale 750 – Administracja publiczna. Natomiast zwiększone są środki na finansowanie projektów z Pomocy technicznej. W 2005 r. wynosiły one 4.551 tys. zł, w 2006 r. – 10.597 tys. zł. Stąd różnica 6.000 tys. zł i to jest powód wzrostu, o którym mówił pan poseł. Dodatkowo zwiększono wydatki o 7.000 tys. zł na realizację ostatniego etapu wieloletniego programu „Dostosowanie warunków pracy w Polsce do standardów Unii Europejskiej”. Stąd wzrost wydatków w dziale 750.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejElzbietaRafalska">Stan środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na koniec 2007 r. wyniesie 2.000.982 tys. zł, co w porównaniu z mijającym rokiem stanowi wzrost o 4%. Nie wiem, czy jest potrzeba udzielenia szczegółowej informacji, z czego składają się te kwoty. Myślę, że części opisowej zostało to precyzyjnie przedstawione. Od października Fundusz funkcjonuje pod rygorami nowej ustawy. Myślę, że koniec 2007 r. będzie dobrą okazją do podsumowania. Zobaczymy, jak funkcjonuje nowe rozwiązanie. I wtedy będzie można zastanowić się nad Funduszem i jego stanem wyjściowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselMariaZuba">Chciałbym dodać, że stan środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych jest obrazem sytuacji na rynku pracy. To oznacza, że ta sytuacja jest zdecydowanie lepsza, coraz mniej pracodawców korzysta z tych środków. Zatem, po dyskusji, Komisja Pracy doszła do wniosku, że należy jeszcze zachować środki w tym Funduszu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSElzbietaRafalska">Odniosę się do wątku, który budził spore emocje na posiedzeniu Komisji Pracy. Chodzi o przekazywanie samorządom powiatowym 7% kwoty z limitu środków Funduszu Pracy, który jest przeznaczany na wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w powiatowych urzędach pracy. Pojawiły się obawy czy taki sposób finansowania będzie zachowany przez dłuższy okres, ponieważ w 2007 r. ta forma pomocy samorządom miała się zakończyć. W nowelizacjach, które przygotowuje resort, ten sposób finansowania, czyli wsparcia samorządów środkami Funduszu Pracy na wynagrodzenia, będzie stosowany w kolejnych latach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNatalliSwiat">Pytałam, czy wzrost wynagrodzeń w Funduszu Pracy wynika ze zwiększenia zatrudnienia? Obliczyłam, że wzrost wyniósł 6,5%.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSElzbietaRafalska">Nie potrafimy dokładnie odpowiedzieć na to pytanie. Wzrost wynagrodzeń może wynikać ze zmiany struktury ogólnej wydatków, tak jak mówię, ze zmiany struktury ogólnej tych wydatków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNatalliSwiat">Mówię o pozycji – wynagrodzenia, składki pracowników wojewódzkich urzędów pracy oraz odpisy na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, wynagrodzenia, składki pracowników powiatowych urzędów pracy, dodatki wynagrodzeń dla pracowników wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy oraz ochotniczych hufców pracy, nagrody dla dyrektorów wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy. Obliczyłam, że wzrost wyniósł 6,5%. Nie wiem, czy dobrze obliczyłam. Czy to jest wzrost wynagrodzeń, czy wzrost zatrudnienia? Jak była szacowana ta kwota na 2007 r.?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselMariaZuba">W tym roku będą zmiany organizacyjne. Inspektorzy kontrolujący legalność zatrudnienia pracujący dotychczas w wojewódzkich urzędach pracy. od przyszłego roku przejdą do Państwowej Inspekcji Pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSElzbietaRafalska">Fundusz daje środki na wynagrodzenia dla pracowników obsługujących EFS. Zadania pozostałe, które realizowane są przez powiatowe urzędy pracy to zadania własne samorządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNatalliSwiat">Proszę o odpowiedź na piśmie, czy to jest wzrost zatrudnienia czy wzrost wynagrodzeń?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSElzbietaRafalska">Przygotuję odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNatalliSwiat">Nie będziemy przedłużać dyskusji. Widzę, że jest pewien problem z odpowiedzią. Chciałabym wiedzieć, czy przewidziany jest wzrost wynagrodzeń czy wzrost zatrudnienia? Z czego wynika wyliczona kwota? Rozumiem, że to nie jest całość wynagrodzeń, tylko obsługa pewnej części zadań.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNatalliSwiat">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNatalliSwiat">Zakończyliśmy omawianie części budżetowej właściwej dla Komisji Pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzechodzimydoopiniiKomisjiPolitykiSpolecznej">część budżetowa 44 – Zabezpieczenie społeczne, programy wieloletnie z załącznika nr 12, część budżetowa 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji 32, 35, 37 i 48, część budżetowa 85 – budżety wojewodów w zakresie działów 852 i 853, przychody i wydatki państwowych funduszy celowych z załącznika nr 5, plan finansowy Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych, środki pochodzące z sektorowego programu operacyjnego „Rozwój zasobów ludzkich”, część budżetowa 73 – Zakład Ubezpieczeń Społecznych, część budżetowa 54 – Urząd ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych, część budżetowa 72 – Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego oraz przychody i wydatki państwowych funduszy celowych, Funduszu Administracyjnego KRUS, Funduszu Emerytalno-Rentowego KRUS i Funduszu Prewencji i Rehabilitacji KRUS.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzechodzimydoopiniiKomisjiPolitykiSpolecznej">Do przedstawienia opinii Komisji Polityki Społecznej został upoważniony pan poseł Tadeusz Tomaszewski. Pan poseł jest nieobecny. Proszę o zabranie głosu panią poseł Barbarę Bubulę, która jest referentem z ramienia Komisji Finansów Publicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselBarbaraBubula">Proszę o chwilę przerwy. Nie wiedziałam, że będę musiała referować i koreferować. Komisja Polityki Społecznej przedstawia pewien wniosek, muszę go znaleźć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNatalliSwiat">Proszę panią poseł o przedstawienie koreferatu. Komisja Polityki Społecznej nie jest uprzejma podzielić się z nami swoimi wnioskami, zatem jej wnioski pozostaną na piśmie. Pan poseł Tadeusz Tomaszewski nie usprawiedliwiał swojej nieobecności, nie przekazał upoważnienia. Widocznie Komisja nie przywiązuje wagi do swojej opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselBarbaraBubula">Materiał jest bardzo obszerny, dlatego skupię się na najważniejszych wątkach. Zaczęłabym od sprawy najważniejszej tzn. od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Czy można zmienić kolejność w stosunku do tego, co jest w opinii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNatalliSwiat">Oczywiście. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselBarbaraBubula">Jeżeli chodzi o ZUS i FUS, to chciałabym – ponieważ nie ma referenta – przytoczyć kilka danych, które są istotne z punktu widzenia budżetu państwa, i na których oparto plany finansowe Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i Funduszu Rezerwy Demograficznej.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselBarbaraBubula">Według danych zawartych w materiałach opisowych, założono wzrost średniorocznego wskaźnika przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej o 5,3% oraz wzrost zatrudnienia w gospodarce narodowej o 1,4%.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PoselBarbaraBubula">Szacowane jest również przekazanie do otwartych funduszy emerytalnych składek w wysokości ok. 14.500.000 tys. zł. Zakłada się, że wskaźnik ściągalności składek na ubezpieczenia społeczne wyniesie 98,8%. Wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne jest założona na poziomie 9% podstawy jej wymiaru. Planowany jest wzrost liczby osób pobierających świadczenia emerytalno-rentowe finansowane z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych o 1,4% bez świadczeń wypłacanych w zbiegu ze świadczeniami rolnymi.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PoselBarbaraBubula">Zostanie przeprowadzona waloryzacja świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2007 r. wskaźnikiem 1,4%. W 2007 r. zostanie przeprowadzony trzeci etap wyrównywania tzw. starego portfela, tj. podwyższenia kwoty bazowej do poziomu 94,5% przeciętnego wynagrodzenia przyjętego do ustalenia w wysokości świadczenia w dniu jego przyznania emerytom i rencistom urodzonym po 31 grudnia 1929 r.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#PoselBarbaraBubula">W założeniach uwzględniono zmianę przepisów Kodeksu pracy polegającą na wydłużeniu wymiaru urlopu macierzyńskiego o dwa tygodnie. To najważniejsze dane, jeżeli chodzi o założenia.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#PoselBarbaraBubula">Na 2007 r. zaplanowano przychody Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w łącznej kwocie 124.411. 912 tys. zł, tj. o 2,5% więcej od przewidywanego wykonania 2006 r. Przychody będące refundacją z tytułu przekazania składek do otwartych funduszy emerytalnych w kwocie ok. 14.500.000 tys. zł obejmują składki oszacowane przy założeniu średniej liczby członków na poziomie 7,8 mln osób i przeciętnej miesięcznej składki w OFE na 147,13 zł.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#PoselBarbaraBubula">Chciałabym podkreślić, że w stosunku do 2006 r. nastąpi poprawa sytuacji finansowej FUS. Zobowiązania Funduszu z tytułu zaciągniętych kredytów wyniosą na koniec 2007 r. 3.204.500 tys. zł przy planowanym zadłużeniu z końca 2006 r. w wysokości 4.088.144 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#PoselBarbaraBubula">Wydatki Funduszu na 2007 r. zaplanowano w łącznej kwocie ok. 123.000.000 tys. zł, czyli o 5,9% wyższej od planowanego wykonania 2006 r. Posługuję się, zgodnie z przedłożonymi materiałami, odniesieniem do planowanego wykonania. Zwracam uwagę, że w istotny sposób poprawiły się wskaźniki, jeżeli chodzi o planowane wykonanie w stosunku do pierwotnego planu.</u>
          <u xml:id="u-22.8" who="#PoselBarbaraBubula">W przypadku wydatków FUS, chciałabym zwrócić uwagę na to, co zawarte jest również w informacji dodatkowej, że w 2007 r. będziemy mieli do czynienia z trzema zjawiska istotnymi z punktu widzenia funkcjonowania Funduszu. Po pierwsze – spada liczba osób, którym wypłacane są renty, w stosunku do osób, którym wypłacane są emerytury. To zjawisko ma istotny wpływ na funkcjonowanie systemu ubezpieczeń społecznych. Po drugie – coraz więcej osób zapisuje się do otwartych funduszy emerytalnych, co powoduje wzrost zobowiązań w stosunku do OFE. Trzecie zjawisko – dotyczy odchodzenia na wcześniejsze emerytury. W związku z tym proszę o wyjaśnienia. Otóż 2007 r. jest ostatnim, w którym, zgodnie z obowiązującymi przepisami emerytalno-rentowymi, istnieje możliwość nabycia uprawnień do wcześniejszej emerytury, co może skłonić większą niż dotychczas liczbę uprawnionych osób do zakończenia pracy zawodowej. W planie finansowym założony jest wzrost liczby emerytur w 2007 r. o 3,5% w porównaniu z przewidywanym wykonaniem 2006 r. Czy niezbyt ostrożnie zaplanowano wzrost liczby emerytur w kontekście zjawiska, które dotyczy odchodzenia na wcześniejsze emerytury?</u>
          <u xml:id="u-22.9" who="#PoselBarbaraBubula">Chciałabym teraz poruszyć kwestie związane z opiniami ekspertów, które otrzymała Komisja. W opiniach zwraca się uwagę na to, iż ZUS poinformował, że w 2007 r. zaplanowane zostało zmniejszenie etatów kalkulacyjnych o 1462, przy łącznej liczbie etatów 48.516, co należy odnotować z zadowoleniem. W związku z tym wykazane zostały działania w zakresie racjonalizacji zatrudnienia, które rzutują na ograniczenie kosztów funkcjonowania Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.</u>
          <u xml:id="u-22.10" who="#PoselBarbaraBubula">Chciałabym też zwrócić uwagę na kwestie podniesione w opinii prof. Tadeusza Szumlicza. Po pierwsze – poprawa sytuacji finansowej FUS. W stosunku do stosunku do planu finansowego na 2006 r. wykonanie będzie dużo lepsze. Stan FUS na koniec 2006 r. poprawi się w stosunku do planu, na co wskazuje również w swojej opinii pani Zofia Szpringer. Trzeba jednak pamiętać, że nadal istnieje luka związana z niedoborem środków pomiędzy wypłacanymi emeryturami i rentami w stosunku do wpływów.</u>
          <u xml:id="u-22.11" who="#PoselBarbaraBubula">Druga kwestia dotyczy Funduszu Rezerwy Demograficznej. Fundusz jest dobrze zarządzany, ale nie zabezpiecza przed zagrożeniami, które mogą wystąpić w przyszłości. Dlatego należy zastanowić się nad zasadnością dalszego funkcjonowania Funduszu Rezerwy Demograficznej. Środki z tego Funduszu lokowane są w obligacjach, podczas gdy brakuje pieniędzy w systemie ubezpieczeń społecznych.</u>
          <u xml:id="u-22.12" who="#PoselBarbaraBubula">Kolejna kwestia, na którą zwraca się uwagę w opiniach eksperckich, dotyczy składki na fundusz chorobowy. Okazuje się, że w tym funduszu występują nadwyżki. Należałoby wziąć tę kwestię pod uwagę, zwłaszcza w kontekście postulatów obniżki składek na ubezpieczenia społeczne i obniżenia kosztów pracy.</u>
          <u xml:id="u-22.13" who="#PoselBarbaraBubula">Teraz przejdę do omówienia części budżetowej – 72 Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Przychody własne funduszu emerytalno-rentowego KRUS wyniosą w 2007 r. o 3,9% więcej niż przewidywane wykonanie 2006 r. Przychody ze składek – co należy podkreślić – stanowią 7,3% łącznych przychodów na ubezpieczenie emerytalno-rentowe.</u>
          <u xml:id="u-22.14" who="#PoselBarbaraBubula">Na posiedzeniu Komisji Polityki Społecznej zwrócono uwagę na niski stan środków funduszu na koniec 2007 r. oraz na nierozwiązane zagadnienie waloryzacji wysokości świadczeń w tym funduszu. Ministerstwo poinformowało, że w 2007 r. planowana jest nowa ustawa o ubezpieczeniach rolniczych, która przewiduje zróżnicowanie składki w zależności od powierzchni gospodarstwa lub od dochodów gospodarstwa. Kwestia wskaźnika, na podstawie którego będą różnicowane składki, nie została jeszcze rozstrzygnięta. Natomiast taka deklaracja ze strony rządu padła na posiedzeniu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-22.15" who="#PoselBarbaraBubula">Planuje się, że na koniec 2007 r. liczba świadczeń emerytalno-rentowych w KRUS wyniesie 1.503 tys., a średniorocznie 1.528 tys. i będzie niższa od analogicznej w 2006 r. o 3,6%. Przy planowaniu liczby świadczeń emertyalno-rentowych przyjęto założenie, że spadek liczby świadczeniobiorców wyniesie 57 tys. osób średniorocznie. Przeciętne świadczenie ustalono w kwocie ok. 702 zł, co stanowi wzrost w stosunku do przeciętnego poziomu świadczenia 2006 r. o 3,1%, a realnie, po uwzględnieniu inflacji, 1,2%. Jeśli chodzi o renty strukturalne, to – według stanu z sierpnia 2006 r. – w systemie ubezpieczeń rolniczych wypłacane są 662 renty strukturalne na kwotę 593 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-22.16" who="#PoselBarbaraBubula">O pozostałych funduszach w systemie ubezpieczeń rolniczych nie będę już szerzej mówić, nie wzbudziły one kontrowersji na posiedzeniu Komisji Polityki Społecznej.</u>
          <u xml:id="u-22.17" who="#PoselBarbaraBubula">Przechodzę do części budżetowej – 54 Urząd ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych. Podopiecznymi Urzędu jest 540 tys. kombatantów oraz wdów i wdowców, a także 188 tys. robotników przymusowych. Na posiedzeniu Komisji Polityki Społecznej zwrócono uwagę na to, że wydatki na rzecz kombatantów nie są ujęte jedynie w części budżetowej 54, ale także Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, i w systemie pomocy społecznej. W trakcie dyskusji na posiedzeniu Komisji uznano, że środki Urzędu na pomoc socjalną dla kombatantów są zbyt niskie. Komisja przyjęła wniosek o zwiększenie środków na pomoc socjalną dla kombatantów do 8.000 tys. zł, czyli zwiększenie o 4.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-22.18" who="#PoselBarbaraBubula">Jeżeli chodzi o Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, to myślę, że bardzo istotne są założenia, jakie Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przygotowało do planu rzeczowo-finansowego PFRON. W tych założeniach niepokojące są kwestie dotyczące zatrudnienia osób niepełnosprawnych. Otóż, w czerwcu 2006 r. liczba bezrobotnych osób niepełnosprawnych zarejestrowanych w urzędach pracy wyniosła prawie 74 tys., niezależnie od tego niemal 28 tys. osób niepełnosprawnych było zarejestrowanych w powiatowych urzędach pracy jako osoby poszukujące pracy. Udział osób niepełnosprawnych długotrwale bezrobotnych, czyli powyżej 12 miesięcy, wśród ogółu bezrobotnych wynosił w grudniu 2005 r. aż 50,6%. Ten wskaźnik sukcesywnie wzrasta – w maju 2006 r. o 3%. Poziom bezrobocia rejestrowanego w zbiorowości osób sprawnych ustabilizował się i wskazuje lekką tendencję spadkową, natomiast w zbiorowości osób niepełnosprawnych nadal rośnie. Jest to niedobra tendencja.</u>
          <u xml:id="u-22.19" who="#PoselBarbaraBubula">Przychody PFRON, planowane materiałowo, wynoszą 3.405.500 tys. zł, zatem wzrastają o 3,5% w stosunku do przewidywanego wykonania 2006 r. Z tego dotacja z budżetu państwa wynosi 460.000 tys. zł. Podczas posiedzenia Komisji Polityki Społecznej zwrócono uwagę, że ta dotacja zabezpiecza planowane wydatki na dofinansowanie wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych w 25%, podczas gdy dotacja z budżetu państwa, zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, powinna zabezpieczyć 55% środków na dofinansowanie wynagrodzeń pracowników. Ta kwestia była wyraźnie zaznaczone na posiedzeniu Komisji Polityki Społecznej. Komisja nie sformułowała wniosków dotyczących planu finansowego PFRON.</u>
          <u xml:id="u-22.20" who="#PoselBarbaraBubula">Przechodzę do omówienia części budżetowej 44 – Zabezpieczenie społeczne, ponieważ wiąże się ona w znacznym stopniu z finansowaniem PFRON. Wydatki budżetowe w tej części wzrastają aż o 20% w stosunku do ustawy budżetowej na 2006 r. Wzrost wydatków wynika ze zwiększenia dotacji do PFRON, włączenia do limitu wydatków środków na realizację programu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich oraz włączenia do wydatków kwot na realizację projektów w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.</u>
          <u xml:id="u-22.21" who="#PoselBarbaraBubula">W tej części zawarte są również wydatki na realizację kilku ważnych programów z zakresu pomocy społecznej, takich jak bezdomność, opieka nad dzieckiem i rodziną, wsparcie dla osób z zaburzeniami psychicznymi, wspieranie rozwoju spółdzielczości socjalnej i program „Świetlica”.</u>
          <u xml:id="u-22.22" who="#PoselBarbaraBubula">Do tej części budżetu Komisja Polityki Społecznej nie zgłosiła wniosków dotyczących zmian. Pozytywnie Komisja zaopiniowała budżety wojewodów i rezerwy celowe w dziale pomoc społeczna.</u>
          <u xml:id="u-22.23" who="#PoselBarbaraBubula">Popieram pozytywną opinię Komisji dotyczącą budżetu w tej ważnej dziedzinie polityki społecznej i równocześnie chciałabym pozytywnie zarekomendować wniosek dotyczący finansowania pomocy socjalnej dla kombatantów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNatalliSwiat">Wszyscy posłowie otrzymali opinię Komisji Polityki Społecznej. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselStanislawaOkularczyk">W części 73 – ZUS, w dziale 853 – Pozostałe zadania, w zakresie polityki społecznej, w ustawie budżetowej na 2006 r. przewidziano 6.700.000 tys. zł. Na 2007 r. planuje się 5.900.000 tys. zł. Z jakich zadań rezygnujemy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselRyszardKaczynski">Na str. 3 opinii Biura Analiz Sejmowych zamieszczono tabelę. Wydatki ogółem części 44 – Zabezpieczenia społeczne, to prawie 580.000 tys. zł, natomiast administracja publiczna pochłania praktycznie 10% tej kwoty. Czy zdaniem przedstawicieli Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej to dużo? Czy tyle musi być, czy nie może być mniej?</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PoselRyszardKaczynski">W dziale 750 – Administracja publiczna następuje gwałtowny wzrost wydatków z planowanych w 2006 r. ponad 34.000 tys. zł do prawie 58.000 tys. zł, co stanowi wzrost o ok. 23.600 tys. zł. W uzasadnieniu czytamy, iż tak znaczny wzrost wydatków wynika z włączenia do tego działu planowanych wydatków na realizację projektów w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w wysokości 24.423 tys. zł. Taki stan rzeczy sugerowałby, że na realizację wydatków rzędu 24.000 tys. zł potrzebne jest podniesienie nakładów kosztów rzędu 23.000 tys. zł, czyli wydatkowanie każdej złotówki pociągałoby za sobą koszty rzędu 90 gr. Skąd ta dynamika wzrostu na administrację publiczną? Jakie są przyczyny?</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PoselRyszardKaczynski">Z tabeli wynika, że wydatki na centralę na 2007 r. planowane są w kwocie 30.697 tys. zł natomiast pomoc społeczna w dziale 852 konsumuje środki rzędu 31.483 tys. zł. Są to zbliżone wielkości. Nakłady na programy z zakresu pomocy społecznej są mniejsze niż w 2006 r. o 2% i wyniosą 19.696 tys. zł, ale są też np. o ponad 7.000 tys. zł mniejsze od nakładów potrzebnych administracji publicznej na pozostałą działalność, które wynoszą ponad 27.000 tys. zł. Dlaczego tak jest?</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PoselRyszardKaczynski">27.275 tys. zł na pozostałą działalność w kontekście środków finansowych przeznaczonych na centralę, czyli nieco ponad 30.500 tys. zł, wydaje mi się dużą kwotą. Na czym polega pozostała działalność?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNatalliSwiat">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Proszę panią minister albo osobę wyznaczoną o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#SekretarzstanuwMPiPSElzbietaRafalska">Postaram się odpowiedzieć, chociaż pytanie jest bardzo szczegółowe. Mogę powiedzieć ogólnie, że w dzisiejszym stanie debaty nad tanim państwem chyba żaden z resortów nie odważyłby się na nieuzasadniony wzrost kosztów utrzymania administracji, w tym kosztów osobowych, które – jeżeli chodzi o urzędników – zapewniam, że nie są wygórowane.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#SekretarzstanuwMPiPSElzbietaRafalska">W dziale 750 – Administracja publiczna zaplanowano kwotę 57. 972 tys. zł. Wzrost w urzędach, w naczelnych i centralnych organach jest nieduży. Jest to wzrost tylko wskaźnikowy. To są dodatkowe wynagrodzenia. To jest wzrost o 0,5% w stosunku do przewidywanego wykonania w 2006 r. Nie ma tu ani wzrostu wynagrodzeń, ani wzrostu wydatków rzeczowych.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#SekretarzstanuwMPiPSElzbietaRafalska">Jeżeli chodzi o pozostałą działalność, to duża różnica między wykonaniem 2006 r. a planem na 2007 r. wynika z umieszczenia w tej pozycji projektów w ramach funduszy strukturalnych. Na pozostałą działalność zaplanowano 27.275 tys. zł, w tym fundusze strukturalne stanowią 24.423 tys. zł. Te fundusze są wymienione w załączniku nr 7. To jest zestawienie wszystkich programów, które są zawarte w części opisowej zabezpieczenia społecznego w części 44 i związane z problematyką rodziny i kobiet. W 2006 r. te zadania nie były wykonywane w tak szerokim zakresie. Na fundusze strukturalne była przeznaczona kwota 1.320 tys. zł. Pan poseł obliczył różnicę w wydatkach. Kwota 23.130 tys. zł dotyczy kwot przeznaczonych w 2006 r. i zaplanowanych na 2007 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#CzlonekZarzaduZakladuUbezpieczenSpolecznychIreneuszFafara">W związku z częścią 73 – ZUS zostały zadane dwa pytania. Postaram się do nich ustosunkować. Pani poseł pytała, czy planując wydatki na emerytury nie byliśmy zbyt ostrożni w związku z faktem, że 2007 r. jest ostatnim rokiem, kiedy mogą być przyznawane tzw. wcześniejsze emerytury. Planując liczbę nowo przyznanych świadczeń w 2007 r. kierowaliśmy się trendami, które obserwujemy od kilku lat. W 2006 r. przyznano ok. 112 tys. nowych emerytur, natomiast na 2007 r. przyjęliśmy założenie, że to będzie ponad 118 tys. Zatem jest niewielki, ale jednak wzrost.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#CzlonekZarzaduZakladuUbezpieczenSpolecznychIreneuszFafara">Natomiast patrząc na ostatnie kilka lat z perspektywy wiedzy na temat przechodzenia na wcześniejszą emeryturę i zmian dotyczących systemu emerytalnego, należy stwierdzić, iż to były lata, szczególnie poprzedni i bieżący rok, kiedy niepewność – z punktu widzenia potencjalnych emerytów, bo przepisy prawa były dość stabilne – spowodowała, że część osób już wcześniej korzystała z przyznanych im uprawnień i przechodziła na wcześniejsze emerytury. Jednocześnie zauważamy, że pozytywne trendy na rynku pracy powodują, że część emerytów uzyskuje dochody, ciągle pracuje, zatem sądzimy, że przyjęte przez nas wskaźniki i liczby są właściwe i nie nastąpi nagłe przechodzenie osób na świadczenia emerytalne. Dlatego wydaje nam się, że liczba 118,5 tys. nowo przyznanych emerytur będzie dość bliska temu, co zostanie rzeczywiście zrealizowane w 2007 r.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#CzlonekZarzaduZakladuUbezpieczenSpolecznychIreneuszFafara">Drugie pytanie dotyczyło działu 853. W tym dziale są pozycje: refundacja ulg dla inwalidów wojennych z tytułu ubezpieczenia AC i OC, renta socjalna i zasiłki przedemerytalne, pozostała działalność. W dwóch pierwszych pozycjach następuje spadek. W trzeciej pozycji nie widzimy, aby w 2007 r. tzw. wydatki z pozostałej działalności były realizowane, a pod tym kryją się jeszcze realizowane w 2006 r. wydatki z tytułu jednorazowego świadczenia dla emerytów i rencistów.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#CzlonekZarzaduZakladuUbezpieczenSpolecznychIreneuszFafara">Tendencja spadkowa w rozdziale – refundacja ulg dla inwalidów wojennych i wojskowych wynika z tego, że tych osób jest coraz mniej, z roku na rok te wydatki są coraz niższe. Natomiast zmniejszenie wydatków w rozdziale – renta socjalna oraz zasiłki i świadczenia przedemerytalne wynika z dwóch powodów. Po pierwsze – osoby, które dawno przeszły na świadczenie przedemerytalne, zastępują je świadczeniem emerytalnym wraz z osiągnięciem wieku emerytalnego. Natomiast osoby wchodzące ewentualnie do tego systemu mają tzw. zasiłek przedemerytalny, który jest niższy niż świadczenie przedemerytalne, zatem netto następuje odpływ środków finansowych z tego funduszu.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#CzlonekZarzaduZakladuUbezpieczenSpolecznychIreneuszFafara">Po drugie – pozytywne trendy na rynku pracy powodują, że obserwujemy także rosnącą liczbę zawieszeń wypłat z tytułu tych świadczeń, bo osoby, które miały świadczenia lub przedemerytalne zasiłki, będą miały pracę. Dlatego na podstawie trendów z ostatnich lat przewidzieliśmy spadek wydatków w tym rozdziale.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNatalliSwiat">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Na tym zakończyliśmy omawianie części budżetowych właściwych dla Komisji Polityki Społecznej.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNatalliSwiat">Przechodzimy do rozpatrzenia opinii Komisji Rodziny i Praw Kobiet o części budżetowej 14 – Rzecznik Praw Dziecka i części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 48. Opinię Komisji Rodziny i Praw Kobiet przedstawi pan poseł Leszek Dobrzyński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselLeszekDobrzynski">Komisja obradowała 25 października i pozytywnie zaopiniowała wyżej wymienione projekty części budżetu. Budżet Rzecznika Praw Dziecka jest w zasadzie tożsamy z budżetem ubiegłorocznym. Niewielkie przesunięcia występują jedynie wewnątrz budżetu między poszczególnymi pozycjami. Zaplanowano wydatki w kwocie 4.645 tys. zł. Są one o 0,4% większe niż w planie na 2006 r.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PoselLeszekDobrzynski">W rezerwie celowej, w pozycji 48 zaplanowano kwotę 400.000 tys. zł. Kwota przeznaczona jest na wdrożenie ustawy – Fundusz Alimentacyjny. Rezerwa nie budziła zastrzeżeń Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNatalliSwiat">W imieniu pani poseł Renaty Beger, koreferat przedstawi pani przewodnicząca Renata Rochnowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselRenataRochnowska">Część budżetowa 14 – Rzecznik Praw Dziecka oraz część budżetowa 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 48, nie budzą większych zastrzeżeń. W części 14 na 2007 r. zaplanowano bardzo niskie dochody. Wynoszą one tylko 930 zł i związane są z terminowym naliczaniem i przekazywaniem zaliczek od podatku od wynagrodzeń osób fizycznych. Taka sytuacja występuje corocznie.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PoselRenataRochnowska">Planowane wydatki w tej części wyniosą 4.645 tys. zł i są o 0,4% większe niż w planie na 2006 r. Wydatki będą realizowane w dziale 75101. Wydatki bieżące stanowić będą kwotę 4.585 tys. zł, natomiast wydatki majątkowe – 60 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#PoselRenataRochnowska">W strukturze wydatków następuje wzrost wydatków na wynagrodzenia – o 18% dodatkowe wynagrodzenia roczne, natomiast w stosunku do 2006 r. zmniejsza się kwota wydatków na zakup usług pozostałych o 41%. Znacznie rosną wydatki z tytułu opłat czynszowych za pomieszczenia biurowe. Wiem, że wzrost wynika ze zmian umowy najmu. Prosiłabym o wyjaśnienia w tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#PoselRenataRochnowska">Liczba etatów wynosi 39. Jest to identyczny poziom jak w 2006 r. Należy zwrócić uwagę na spadek wydatków z tytułu podróży krajowych – 80% oraz zagranicznych – 85% w porównaniu z 2006 r. Wydatki majątkowe stanowią nieco powyżej 1% wydatków ogółem i wiążą się ze zmianą siedziby Rzecznika Praw Dziecka oraz z sukcesywną wymianą sprzętu komputerowego wraz z licencjami, zakupem oprogramowania.</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#PoselRenataRochnowska">Rezerwa celowa w pozycji 48 planowana jest na poziomie 400.000 tys. zł z przeznaczeniem na wdrożenie ustawy Fundusz Alimentacyjny.</u>
          <u xml:id="u-32.5" who="#PoselRenataRochnowska">Proszę o wyjaśnienia następujących kwestii: spadek wydatków na podróże krajowe i zagraniczne, wzrost wydatków z tytułu opłat czynszowych za pomieszczenia biurowe, wzrost wydatków na dodatkowe wynagrodzenia roczne. Nie formułuję negatywnej oceny, proszę tylko o dodatkowe informacje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNatalliSwiat">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNatalliSwiat">Chciałam zauważyć, że wydatki ogółem są wyższe o 0,4% w porównaniu z 2006 r. Zatem mamy do czynienia z kolejnym bardzo oszczędnym budżetem.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNatalliSwiat">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselRyszardKaczynski">Wydatki wyniosą 4.645 tys. zł, w tym wydatki na wynagrodzenia wraz z pochodnymi – 2.666 tys. zł, czyli 57,4% ogółu wydatków. W urzędzie jest 39 etatów. Jaka jest średnia płaca?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNatalliSwiat">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNatalliSwiat">Proszę panią rzecznik o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#RzecznikprawdzieckaEwaSowinska">Przeprowadzamy optymalizację wyjazdów krajowych i zagranicznych. Czasem wygodniej jest pojechać dzień wcześniej, dzień później wrócić. W najbliższym czasie wyjeżdżam do Mińska. Zamawiamy pociąg nocny i z powrotem, bez żadnego noclegu po drodze. To jest intensyfikacja naszych działań, które przynoszą oszczędności. Nie będzie mniej wyjazdów, ale będą bardziej oszczędne, i takie już są.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#RzecznikprawdzieckaEwaSowinska">Taki był wyjazd w maju do Paryża: wylot samolotem z rana i powrót wieczorem do Polski. To, co trzeba było, załatwiliśmy w ciągu jednego dnia.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#RzecznikprawdzieckaEwaSowinska">W sprawach finansowych oddaję głos pani Elżbiecie Petryk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#DyrektorDzialuFinansowegoElzbietaPetryk">Jeżeli chodzi o paragraf 430 – zakup usług pozostałych, to w 2006 r. była planowana kwota 1.353 tys. zł. Jeżeli przełożymy rozbicie wydatków rodzajowych na nową klasyfikację w 2007 r., to wydatki na przyszły rok wyniosą 1. 389 tys. zł. Spadek wydatków z 1.353 tys. zł w 2006 r. do 554 tys. zł planowanych w 2007 r. nie wynika z dużych oszczędności, tylko z podziału rodzaju wydatków, które są w nowej klasyfikacji budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#DyrektorDzialuFinansowegoElzbietaPetryk">Czynsz za pomieszczenia biurowe wynosi rocznie 685 tys. zł. Umowa najmu kończy się 31 lipca. Podejmiemy starania, aby znaleźć siedzibę o znacznie niższych kosztach.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#DyrektorDzialuFinansowegoElzbietaPetryk">Wzrost wynagrodzeń, o czym wspomniał pan poseł Ryszard Kaczyński, nie wynika z planowanego wykonania tego roku. To są tylko wynagrodzenia dla pracowników, bez wynagrodzeń kierowniczych. One są wyższe albo ze względu na staż pracy, albo podstawę, która przysługuje pracownikom. Mamy 39 etatów. W Biurze pracuje ponad 40 osób. Średnia płaca wynosi ok. 4,5 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNatalliSwiat">Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNatalliSwiat">Zakończyliśmy omawianie części budżetowej 14 – Rzecznik Praw Dziecka i części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 48. Dziękujemy pani rzecznik za oszczędne zaplanowanie budżetu.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PrzewodniczacaposelAleksandraNatalliSwiat">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>