text_structure.xml
46.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Otwieram posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Porządek dzienny został państwu doręczony.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy ktoś z państwa chciałby wnieść poprawki? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Chciałem państwa poinformować, że w związku z pracami nad projektem budżetu państwa, prezydium Komisji opracowało harmonogram posiedzeń Komisji, który będzie dostarczony do skrytek. Ponieważ prace nad projektem budżetu będą odbywały się w tzw. tygodniu sejmowym, posiedzenie Komisji musimy rozpocząć od poniedziałku, tj. od 27 listopada br. Harmonogram posiedzeń Komisji na grudzień otrzymacie państwo w późniejszym terminie po ustaleniu przez Prezydium Sejmu ostatecznych terminów posiedzeń Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przechodzimy do pierwszego punktu porządku dziennego, który dotyczy ponownego rozpatrzenia pisma Prezydium Sejmu RP w sprawie wyrażenia zgody na odwołanie posła Henryka Dyrdy ze stanowiska dyrektora Oddziału "RUCH" w Katowicach. Jak państwo pamiętają, tę sprawę już rozpatrywaliśmy i wówczas był obecny dyrektor Przedsiębiorstwa "RUCH" Alfred Nowak jako zgłaszający wniosek o odwołanie posła Henryka Dyrdy z zajmowanego stanowiska dyrektora Oddziału "RUCH" w Katowicach.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PoselRyszardGrodzicki">Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich wyraziła opinię, że nie dostrzega rażącego naruszenia obowiązków posła Henryka Dyrdy na zajmowanym stanowisku, co wyklucza możliwość wyrażenia pozytywnej opinii o wniosku dyrektora Alfreda Nowaka. Taka opinia została przesłana do Prezydium Sejmu. Związki zawodowe pracowników "RUCH" w Katowicach wystosowały protest do Prezydium Sejmu, nie zgadzając się z opinią Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Prezydium Sejmu zwróciło wniosek do Komisji z prośbą o ponowne rozpatrzenie sprawy posła Henryka Dyrdy. Wtedy Komisja wystąpiła do zainteresowanych stron z prośbą o przedstawienie, na czym polegało rażące naruszenie obowiązków przez pana posła H. Dyrdę. Otrzymaliśmy protesty niektórych związków zawodowych pracowników "RUCH" w Katowicach. Kopie tych dokumentów otrzymali państwo na dzisiejsze posiedzenie celem powtórnego rozpatrzenia sprawy.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PoselRyszardGrodzicki">Dzisiaj przed posiedzeniem Komisji wpłynęło do prezydium Komisji pismo pana posła Henryka Dyrdy z prośbą o przesunięcie terminu posiedzenia Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich, na którym ma być rozpatrywany wniosek o wyrażenie zgody na odwołanie ze stanowiska dyrektora Oddziału Katowice "RUCH" SA, z motywacją taką, że pan poseł Henryk Dyrda nie został wcześniej powiadomiony o posiedzeniu Komisji i dopiero dziś rano odebrał pismo w biurze Parlamentarnego Koła Republikanie, że nie został zapoznany z materiałami przygotowanymi przez część związków zawodowych działających w spółce akcyjnej "RUCH" i nie mógł się do tego ustosunkować. Pan poseł Dyrda stwierdził, że Związek Zawodowy "Solidarność 80" działający w Oddziale Katowice wystosował pismo do marszałka Sejmu, w którym przedstawił swoją ocenę sytuacji w tym oddziale.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PoselRyszardGrodzicki">Chciałem państwa poinformować, że po ustnym zasygnalizowaniu przez pana posła H. Dyrdę, że Związek Zawodowy "Solidarność 80" wystosował pismo do Kancelarii Sejmu, w którym zajmuje inne stanowisko niż pozostałe związki zawodowe w przedsiębiorstwie "RUCH" SA Oddział Katowice, rozpoczęliśmy poszukiwania tego pisma, ponieważ do Komisji ono nie wpłynęło. Żadna komórka Kancelarii Sejmu nie potwierdziła wpłynięcia takiego pisma i w związku z tym nie dysponujemy stanowiskiem Związku Zawodowego "Solidarność 80", o którym pan poseł napisał w swoim piśmie.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PoselRyszardGrodzicki">Ponieważ pismo pana H. Dyrdy wpłynęło przed rozpoczęciem posiedzenia Komisji, sądzę że powinniśmy podjąć decyzję przez głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselHenrykDyrda">Zwróciłem się do prezydium Komisji z prośbą o odroczenie tego posiedzenia z powodów wymienionych przez pana posła R. Grodzickiego, a także podałem jeszcze jeden argument, że jutro, tj. 9 listopada 1995 r. na wniosek Klubu Parlamentarnego Unii Pracy, Sejm na posiedzeniu plenarnym przeprowadzi dyskusję w sprawie proponowanej prywatyzacji "RUCH" SA. Temat ten wiąże się bezpośrednio z moją sprawą i jutrzejsza dyskusja powinna wnieść nowe elementy w tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselHenrykDyrda">Następna sprawa: szefostwo Związku Zawodowego "Solidarność 80" poinformowało mnie, że wystosowało pismo do marszałka Sejmu w którym przedstawiono swoją ocenę sytuacji w Oddziale Katowice "RUCH" SA. Sądzę, że członkowie Komisji powinni zapoznać się z tą ceną.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselHenrykDyrda">Za chwilę mam wystąpienie w Sejmie w trzecim punkcie w czasie posiedzenia plenarnego i prosiłbym o przesunięcie rozpatrywania mojej sprawy na późniejszy termin.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselStanislawBartoszek">W swoim piśmie pan poseł H. Dyrda argumentuje celowość przesunięcia tego punktu na inny termin i uważam, że należy przychylić się do tej prośby.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WiceprzewodniczacyKrajowejRadyZwiazkowZawodowychSpolkiAkcyjnejRUCHJerzyDomanski">Powoływanie się przez pana posła H. Dyrdę na opinię Związku Zawodowego "Solidarność 80" jest nietaktem. Związek Zawodowy "Solidarność 80" powstał dwa miesiące temu w celu obrony interesów grupy ludzi, która dopuściła do niegospodarności w omawianym Oddziale Katowice "RUCH" SA.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Mamy faktografię dotyczącą usytuowania Związku Zawodowego "Solidarność 80", na którego opinię powołuje się pan poseł H. Dyrda.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselStanislawRogowski">Obecni są zaproszeni goście, może złożyliby wyjaśnienia w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Padł wniosek, aby przychylić się do prośby pana posła H. Dyrdy. Czy ktoś z państwa ma inne propozycje?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselLudwikTurko">Czy zawiadomienie o posiedzeniu Komisji zostało przekazane i kiedy biuro Parlamentarnego Koła Republikanie odebrało je?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Zgodnie z obyczajem Kancelarii Sejmu tego typu pisma wzywające posłów na posiedzenie Komisji sekretariat właściwej komisji przekazuje sekretariatom klubów lub kół poselskich. Jest potwierdzenie, że sekretariat Parlamentarnego Koła Republikanie odebrał pismo dnia 27 października br., czyli w trakcie posiedzenia Sejmu. Dalej sekretariat klubu lub koła ma obowiązek przekazać pismo wzywające - zainteresowanemu posłowi.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Pan poseł H. Dyrda stwierdził, że pismo wzywające go na to posiedzenie Komisji otrzymał dzisiaj.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselHenrykDyrda">Pismo zaadresowane do mnie leżało w sekretariacie Parlamentarnego Koła Republikanie; ponieważ dopiero dzisiaj jestem w Warszawie, to mogłem je odebrać.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyZwiazkuZawodowegoNSZZSolidarnoscRUCHSABronislawMarcol">Celowo przyjechałem na dzisiejsze posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich w sprawie rozpatrzenia i wyrażenia zgody na odwołanie posła Henryka Dyrdy ze stanowiska dyrektora Oddziału "RUCH" w Katowicach i proszę o przyjęcie naszych informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselHenrykDyrda">Pismo wzywające mnie na to posiedzenie Komisji otrzymałem dzisiaj, nieoficjalnie o posiedzeniu Komisji usłyszałem wczoraj. Sądzę, że rozpatrywanie tej sprawy powinno się odbyć po jutrzejszej dyskusji w Sejmie, która może wnieść nowe elementy.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Kto z państwa jest za zdjęciem z dzisiejszego porządku obrad punktu: "Ponowne rozpatrzenie pisma Prezydium Sejmu RP w sprawie wyrażenia zgody na odwołanie posła Henryka Dyrdy ze stanowiska dyrektora Oddziału "RUCH" w Katowicach", proszę o podniesienie ręki.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Za głosowało 6 posłów, przeciw - 8, 3 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">W głosowaniu postanowiliśmy, że sprawę rozpatrujemy dziś. Członkom Komisji problem jest znany. Proszę dyrektora spółki akcyjnej "RUCH" pana Alfreda Nowaka, który wznowił tę sprawę, o zreferowanie jej.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselHenrykDyrda">Bardzo proszę o umożliwienie mi za chwilę wystąpienia w Sejmie i o przesunięcie tego punktu o jedną godzinę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Odraczamy rozpatrzenie punktu pierwszego do godz. 1400.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przechodzimy do następnego punktu tj. do zaopiniowania regulaminów Zespołu na Rzecz Wolności Światopoglądowej i Parlamentarnego Forum na Rzecz Tybetu.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Proszę pana posła S. Bartoszka o omówienie pierwszego regulaminu.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselStanislawBartoszek">W dniu 30 sierpnia br. do marszałka Sejmu wpłynęło pismo informujące o utworzeniu przez grupę posłów Parlamentarnego Zespołu na Rzecz Wolności Światopoglądowej wraz z deklaracją i regulaminem wewnętrznym. Uważam, że podstawą prawną utworzenia tego zespołu jest art. 9 ust. 6 Regulaminu Sejmu RP, a nie art. 7 ust. 7 tego regulaminu, jak podaje zespół.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PoselStanislawBartoszek">Z deklaracji Parlamentarnego Zespołu na Rzecz Wolności Światopoglądowej wynika, że dostrzega on potrzebę działań na rzecz państwa świeckiego, oddzielonego od kościołów i związków wyznaniowych, uważa za niezbędne przeciwstawienie się zakresom wprowadzania do prawa norm religijnych, nadających Polsce charakter państwa wyznaniowego, uznaje że kościoły i związki wyznaniowe winny swobodnie wypełniać funkcje religijne. Przeciwstawia się wykorzystywaniu tych funkcji do naruszenia zasady rozdziału kościoła od państwa. Zdaniem związku - nie będzie państwa demokratycznego bez zagwarantowania każdemu wolności sumienia i wyznania.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PoselStanislawBartoszek">Załączony regulamin wewnętrzny Parlamentarnego Zespołu na Rzecz Wolności Światopoglądowej składa się z 10 artykułów. W art. 1 zawarte jest pełna nazwa zespołu tj. "Parlamentarny Zespół na Rzecz Wolności Światopoglądowej", tworzą go posłowie aprobujący deklarację zespołu będcej załącznikiem do regulaminu, celem zespołu jest działanie na rzecz realizacji idei "świeckiego państwa neutralnego w sprawach religii", posłowie - uczestnicy posiedzenia zawiązującego zespół są członkami-założycielami, mogą być przyjęci do składu zespołu po złożeniu pisemnego akcesu aprobującego regulamin wewnętrzny oraz deklarację zespołu.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PoselStanislawBartoszek">Art. 2 określa, że pracami zespołu kieruje prezydium, na czele którego stoi przewodniczący, w skład prezydium wchodzą przewodniczący, jego zastępcy oraz sekretarz, zespół powołuje i odwołuje przewodniczącego oraz pozostałych członków prezydium w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy składu zespołu, przewodniczącego, jego zastępców oraz sekretarza powołuje się na kadencję Sejmu, sekretarz zespołu służy pomocą przewodniczącemu w prowadzeniu bieżących spraw zespołu.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PoselStanislawBartoszek">W art. 3 zawarte są środki działania zespołu, w szczególności: zebrania, w tym również dyskusyjne, zajmowanie stanowiska w istotnych sprawach o charakterze światopoglądowym, omawianie projektów prawnych związanych z problematyką światopoglądową, inspirowanie władz, instytucji i organizacji społecznych w celu podejmowania przez nie działalności gwarantującej obywatelom wolność sumienia i wyznania.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#PoselStanislawBartoszek">W art. 4 zawarte jest to, że zespół obraduje na posiedzeniach plenarnych, porządek obrad ustala prezydium, posiedzenie zespołu oraz prezydium zwołuje przewodniczący, posiedzenie zespołu może być zwołane także na wniosek co najmniej trzech członków zespołu, zespół wyraża swoje stanowisko w formie uchwały, przyjmowanej zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu zespołu a w przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#PoselStanislawBartoszek">Art. 5 zawiera informacje, że posiedzenie zespołu są otwarte, także dla osób nie będących posłami. Sądzę, że taki zapis jest kontrowersyjny, ponieważ z art. 9 Regulaminu Sejmu RP wynika, że posłowie mogą tworzyć w Sejmie kluby lub koła oparte na zasadzie politycznej. Uważam, że analogicznie do art. 9 Regulaminu Sejmu RP do zespołu nie mogą należeć osoby nie będące posłami.</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#PoselStanislawBartoszek">Dalej z zapisu w art. 5 wynika, że osoby obecne na posiedzeniu, nie będące członkami zespołu, zgłaszają swoją obecność przewodniczącemu oraz wpisują się na listę obecności, którą prowadzi sekretarz. Chciałbym się dowiedzieć, w jakim charakterze osoby te uczestniczą w posiedzeniach zespołu?</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#PoselStanislawBartoszek">W art. 6 pracę zespołu organizuje prezydium, kierowanie bieżącymi sprawami zespołu oraz reprezentowanie go na zewnątrz powierza się przewodniczącemu, który w wystąpieniach publicznych, zwłaszcza w trakcie konferencji prasowych jest związany uchwałami zespołu, dokumentację zespołu prowadzą przewodniczący oraz sekretarz, na którą składają się w szczególności uchwały zespołu oraz dokumentacja dotycząca stanu osobowego.</u>
<u xml:id="u-17.9" who="#PoselStanislawBartoszek">W art. 7 członek zespołu ma prawo wypowiadać się na posiedzeniach zespołu, zgłaszać uwagi, wnioski oraz wnosić projekty uchwał.</u>
<u xml:id="u-17.10" who="#PoselStanislawBartoszek">W art. 8 wystąpienie z zespołu następuje przez złożenie pisemnego oświadczenia na ręce przewodniczącego lub sekretarza, z dniem jego doręczenia.</u>
<u xml:id="u-17.11" who="#PoselStanislawBartoszek">W art. 9 zmiany regulaminu wewnętrznego dokonuje się poprzez przyjęcie uchwały większością kwalifikowaną 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy składu zespołu.</u>
<u xml:id="u-17.12" who="#PoselStanislawBartoszek">W tym artykule zdanie "Głosowanie nad zmianami przeprowadza się po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich" budzi we mnie wątpliwość i prosiłbym o wyjaśnienie.</u>
<u xml:id="u-17.13" who="#PoselStanislawBartoszek">Art. 10 określa, że regulamin zespołu wchodzi w życie w dniu jego przyjęcia na posiedzeniu założycielskim zespołu, przez jego podpisanie. Moje wątpliwości budzi celowość powoływanie Zespołu na Rzecz Wolności Światopoglądowej w Sejmie o przedstawionym charakterze i czy w pracach tego zespołu mogą brać udział osoby nie będące parlamentarzystami?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Rozumiem, że zgłasza pan zastrzeżenia do art. 5 i art. 9 regulaminu wewnętrznego Parlamentarnego Zespołu na Rzecz Wolności Światopoglądowej.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy ktoś z państwa jeszcze chciałby zabrać głos w sprawie regulaminu?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselLudwikTurko">Kwestia celowości powoływania zespołu wykracza poza kompetencje Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Powoływanie zespołów poselskich w regulaminie Sejmu jest określone zbyt ogólnie. Obecnie zespoły powstają i tylko podają do wiadomości Prezydium Sejmu o swoim istnieniu, a Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich może wypowiedzieć się tylko na temat regulaminu danego zespołu. W świetle regulaminu zespół poselski jest formą organizacji posłów dla działalności na terenie tylko parlamentu. Poza parlamentem zespoły takie działają na zasadzie stowarzyszenia, a te reguluje osobna ustawa o stowarzyszeniach.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PoselLudwikTurko">Mam zastrzeżenia do niektórych sformułowań w regulaminie, np. w art. 3 należałoby uwzględnić, że środki działania zespołu, takie jak zebrania, zajmowanie stanowiska - powinny mieć charakter wewnątrzparlamentarny. Odnośnie do art. 5, podzielam zastrzeżenia pana posła Stanisława Bartoszka dotyczące otwartości posiedzeń zespołu, a także art. 6 ust. 3, który dotyczy publicznych wystąpień przewodniczącego. Takie sformułowanie może sugerować charakter stowarzyszenia, a nie zespołu parlamentarnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zgłosić swoje uwagi? Jeśli nie, to proszę pana posła W. Adamskiego - przewodniczącego Zespołu na Rzecz Wolności Światopoglądowej o ustosunkowanie się do zgłoszonych uwag w regulaminie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselWladyslawAdamski">Zgłoszone uwagi dotknęły spraw dotyczących charakteru zespołu i kwestii o podstawach strukturalnych. Chciałbym odnieść się do konkretnych uwag zgłoszonych przez państwa. Jeśli chodzi o art. 5 dotyczący otwartości dla osób nie będących posłami, jedynie przy założeniu, że osoby te zgłaszają swoją obecność przewodniczącemu oraz wpisują się na listę obecności, którą prowadzi sekretarz. Chciałbym zwrócić uwagę, że podobny zapis został już przyjęty przez Komisję Regulaminową i Spraw Poselskich przy opiniowaniu regulaminu wewnętrznego Parlamentarnego Zespołu Tradycji Niepodległościowych. W tym przypadku chodzi o umożliwienie uczestniczenia w posiedzeniach osobom z zewnątrz tj. ekspertom, zaproszonym gościom itp. Natomiast członkostwo tych osób wyklucza art. 1 ust. 2 tzn. "Parlamentarny Zespół na Rzecz Wolności Światopoglądowej, zwany dalej Zespołem tworzą posłowie aprobujący deklarację Zespołu będącą załącznikiem do regulaminu".</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PoselWladyslawAdamski">Jeśli chodzi o art. 3, to zespół podejmuje pewne decyzje, zajmuje określone stanowiska w istotnych sprawach i przewodniczący zespołu wypowiadając się na zewnątrz powinien być tymi decyzjami i stanowiskami związany. Posłowie mają prawo wypowiadać się na zewnątrz, jeżeli nie jako zespół, to jako grupa 3-4 osobowa i w przypadku stwierdzenia naruszenia swobód obywatelskich podejmować odpowiednie działania. Analogiczny zapis istnieje we wspomnianym już przeze mnie regulaminie wewnętrznym Parlamentarnego Zespołu Tradycji Niepodległościowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy pan poseł sprawozdawca ma jeszcze wątpliwości?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselStanislawBartoszek">Omawiany dzisiaj regulamin jest osobną sprawą i nie możemy powoływać się na analogię zaopiniowanych regulaminów innych zespołów parlamentarnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselLudwikTurko">Uważam, że w tym regulaminie powinny znaleźć się sformułowania, które podkreślałyby, że działalność zespołu ma charakter wewnątrzparlamentarny i nie powinna być skierowana na zewnątrz, ponieważ wtedy działa jak stowarzyszenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselJozefGrabek">Stawiam wniosek za utrzymaniem zapisu pozwalającego na obecność w czasie posiedzeń zespołu gości zaproszonych. Nie wyobrażam sobie sytuacji, w której uczestniczenia odmówiono by przedstawicielowi duchowieństwa, Urzędu ds. Wyznań, zainteresowanym senatorom, organizacji społecznych i nie przeszkadza to zasadzie, że zespół jest organem wewnątrzparlamentarnym.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PoselJozefGrabek">Chciałbym wyrazić swoje zastrzeżenie wobec propozycji uzupełnienia regulaminu zespołu zapisem o ścisłej wewnętrzności parlamentarnej. Myślę, że wystarczy taki istniejący już zapis w regulaminie Sejmu RP, a w tym przypadku stwarzałoby to precedens prowadzący do wytykania sytuacji, kiedy o pracy zespołu lub pracy jego członków dowiaduje się ktoś z zewnątrz np. obserwatorzy sceny parlamentarnej. Zespół deklaruje działalność wewnątrzparlamentarną, ale nie może otaczać się pancerzem przed zewnętrznymi obserwatorami.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Wydaje mi się, że w art. 9 skreślenie zdania "Głosowanie nad zmianami przeprowadza się po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich" byłoby zasadne, bo wpisywanie do regulaminu zespołu zależności od Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich wówczas, kiedy regulamin Sejmu tego nie stanowi, nie jest zasadne. Pojawia się problem stosowania zasady równego traktowania wszystkich powstających zespołów sejmowych. W poprzednich przypadkach sformułowania w regulaminach były akceptowane przez Komisję Regulaminową i Spraw Poselskich, dziś wzbudzają wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Dzieje się tak dlatego, że w przypadku tworzenia zespołów sejmowych po pewnym czasie przekształcają się w zespoły-stowarzyszenia i zamiast swoją działalność koncentrować na terenie Sejmu, rozwijają się poza nim. Prezydium Sejmu przesyłało regulaminy zespołów do zaopiniowania z pewnym opóźnieniem, a niektóre z nich nie były opiniowane przez Komisję Regulaminową, mimo że zawarte sformułowania były sprzeczne z obowiązującą ustawą.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Do tej pory koncentrowaliśmy się nie na sformułowaniach lecz na: władzy zespołu, kworum, sposobu podejmowania uchwał i otwartości zespołu. Jeśli te elementy były spełnione, to pozostałe sformułowania nas nie interesowały. Jeżeli nie przeciwstawiamy się idei tworzenia zespołów-stowarzyszeń, to powinniśmy zwrócić uwagę na te inne sformułowania. Kończą się prace nad ustawą o prawach i obowiązkach posłów i senatorów i problem tworzenia zespołów i ich działalności na terenie parlamentu nie został dopracowany.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PoselRyszardGrodzicki">Proponuję, aby przedstawiony regulamin przyjąć po uwzględnieniu poprawek przez przewodniczącego zespołu posła W. Adamskiego w art. 5 i 9. Natomiast przyjmiemy na siebie zobowiązanie, że w trakcie prac nad ustawą o obowiązkach i prawach posłów i senatorów na posiedzeniu Komisji wprowadzimy do niej zapis, że "Prezydium Sejmu dokona przeglądu regulaminów istniejących zespołów w kontekście sformułowań budzących wątpliwości: zespół czy stowarzyszenie i będą traktowane jednakowo".</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselLudwikTurko">Otwartość posiedzeń zespołu jest sprzeczna z logiką regulaminu Sejmu. Nie ma organu w Sejmie, który miałby otwarte posiedzenia. Proponuję, aby w art. 5 regulaminu Zespołu na Rzecz Wolności Światopoglądowej wprowadzić zapis, że posiedzenie otwarte jest dla posłów i senatorów, a także dla osób zaproszonych, ponieważ odbywa się w gmachu parlamentu.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy pan poseł W. Adamski zgadza się z taką propozycją?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselWladyslawAdamski">Najpierw zacznę od propozycji dotyczącej skreślenia w art. 9 zdania "Głosowanie nad zmianami przeprowadza się po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich". Zgadzam się, że można to zdanie wykreślić.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PoselWladyslawAdamski">W art. 3 natomiast zwracacie państwo uwagę na to, że działalność zespołu ma mieć charakter wewnątrzparlamentarny, ale, jak powiedział pan przewodniczący R. Grodzicki, wszystkie zespoły należy traktować jednakowo i w myśl tej zasady przytoczę zapis przyjętego już przez Komisję Regulaminową i Spraw Poselskich regulaminu Parlamentarnego Zespołu Tradycji Niepodległościowych; tj. par. 4</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PoselWladyslawAdamski">"Do zadań zespołu należy w szczególności:</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#PoselWladyslawAdamski">1/ uczestnictwo w uroczystościach organizowanych w celu uczczenia bohaterów walk o niepodległości Polski" - analogicznie, jak pkt 2 w naszym regulaminie,</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#PoselWladyslawAdamski">"2/ inspirowanie władz, instytucji i organizacji społecznych w celu podejmowania przez nie działalności służącej właściwej opiece nad kombatantami i innymi osobami uczestniczącymi w walce zbrojnej i politycznej o niepodległość Polski,</u>
<u xml:id="u-29.5" who="#PoselWladyslawAdamski">3/ służenie pomocą osobom zwracającym się do Zespołu w sprawach związanych z kultywowaniem tradycji niepodległościowych,</u>
<u xml:id="u-29.6" who="#PoselWladyslawAdamski">4/ podejmowanie interwencji poselskich w indywidualnych sprawach, na wniosek zainteresowanych - osób, które są kombatantami lub były uczestnikami walk niepodle-głościowych", itd.</u>
<u xml:id="u-29.7" who="#PoselWladyslawAdamski">Jeżeli mówimy, że zespół musi ograniczyć się do działalności o charakterze wewnątrzparlamentarnej, to należy pamiętać, że w poprzednich przypadkach nie było takiego ograniczenia. Każdy poseł ma prawo do działalności zewnętrznej, podejmowania interwencji, występowania do przedstawicieli władzy wykonawczej itp., a wynika to z ustawy o obowiązkach i prawach posłów i senatorów.</u>
<u xml:id="u-29.8" who="#PoselWladyslawAdamski">Jeśli chodzi o art. 5 regulaminu mówiący o otwartości posiedzeń, to taki zapis został zaakceptowany przez Komisję przy omawianiu regulaminu Parlamentarnego Zespołu Tradycji Niepodległościowych - cytuję:</u>
<u xml:id="u-29.9" who="#PoselWladyslawAdamski">"Posiedzenia Zespołu są otwarte, także dla osób nie będących posłami. Obecni na posiedzeniu, nie będący członkami Zespołu, zgłaszają swoją obecność Przewodniczącemu oraz wpisują się na listę obecności. Listę obecności prowadzi Przewodniczący."</u>
<u xml:id="u-29.10" who="#PoselWladyslawAdamski">W regulaminie Parlamentarnego Zespołu na Rzecz Wolności Światopoglądowej zapis brzmi: "Posiedzenia Zespołu są otwarte, także dla osób nie będących posłami. Obecni na posiedzeniu, nie będący członkami Zespołu, zgłaszają swoją obecność Przewodniczącemu oraz wpisują się na listę obecności". Ten regulamin różni się oa naszego tylko zdaniem: "Listę obecności prowadzi sekretarz".</u>
<u xml:id="u-29.11" who="#PoselWladyslawAdamski">Uważam, że jeżeli regulamin Parlamentarnego Zespołu Tradycji Niepodległościowych został zaakceptowany, a identyczne zapisy w regulaminie Parlamentarnego Zespołu na Rzecz Wolności Światopoglądowej budzą zastrzeżenia, to powinno odbyć się głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselAleksanderAndryszak">Nie podzielam wniosku o wykreślenie drugiego zdania w art. 9 regulaminu Parlamentarnego Zespołu na Rzecz Wolności Światopoglądowej, ponieważ uważam, że taki zapis pozwala na zachowanie kontroli działalności zespołu zgodnie z regulaminem, a dokonywane przez niego zmiany opiniuje Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselJozefGrabek">Gdyby Parlamentarny Zespół na Rzecz Wolności Światopoglądowej miał zmieniać zapisy regulaminu, to na zasadzie precedensu naraziłby na ten sam zabieg inne funkcjonujące już zespoły, np. Zespół do Spraw Samorządów miałby problem, czy ma pracować o oderwaniu od działających w terenie samorządowców. Prawdziwego oderwania się zespołu od czynników zewnętrznych nie będzie.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PoselJozefGrabek">Uważam, że w posiedzeniach powinni uczestniczyć tylko goście zaproszeni. Stawiam wniosek o uznanie całości zapisów proponowanego regulaminu.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselLudwikTurko">Możemy uznać z proponowaną poprawką art. 5 dotyczącą otwartości posiedzeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy pan poseł W. Adamski zgadza się na zmianę w art. 5 regulaminu?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselWladyslawAdamski">Czy zmiana dotyczy tylko art. 5, czy także art. 9 regulaminu?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Uważam, że art. 9 regulaminu może pozostać, natomiast odnośnie do art. 3 proponuję jego zapis przyjąć w całości. W najbliższym czasie będziemy musieli dokonać przeglądu regulaminów wszystkich zespołów sejmowych i uporządkować zapisy dotyczące środków działań zespołu.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Proponuję, aby Komisja upoważniła prezydium Komisji do zweryfikowania sformułowań regulaminów.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Proszę pana posła W. Adamskiego o przedstawienie art. 5 w nowej, poprawionej wersji.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselWladyslawAdamski">Po poprawkach art. 5 regulaminu w nowej wersji brzmi: "Posiedzenia Zespołu są otwarte, także dla zaproszonych gości, nie będących posłami. Obecni na posiedzeniu, nie będący członkami Zespołu, zgłaszają swoją obecność przewodniczącemu oraz wpisują się na listę obecności. Listę obecności prowadzi sekretarz".</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PoselWladyslawAdamski">Jeśli chodzi o art. 9 regulaminu w nowej wersji brzmi: "Zmiany regulaminu wewnętrznego dokonuje się poprzez przyjęcie uchwały większością kwalifikowaną 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy składu Zespołu".</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PoselStanislawStasiak">Zapis "zaproszonych gości" jest nieprecyzyjny, ponieważ zaproszeń można wysłać 300-500.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselLudwikTurko">Posiedzenie każdego zespołu poselskiego powinno być wyłącznie w Sejmie, bo poza Sejmem jest to stowarzyszenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PoselStanislawStasiak">Sądzę, że musimy jednocześnie uregulować zapisy wszystkich zespołów poselskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy członkowie Komisji akceptują regulamin Parlamentarnego Zespołu na Rzecz Wolności Światopoglądowej w poprawionej wersji? Nie widzę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Pozostał jeszcze problem - cel działania zespołu. Zgodnie z regulaminem Sejmu Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich nie ma prawa weryfikowania tych celów.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy pan poseł Stanisław Bartoszek podtrzymuje swój wniosek w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PoselStanislawBartoszek">Chciałem podkreślić, że działalność posłów na terenie Sejmu, w klubach, kołach itp. oparta jest na zasadach politycznych. Istoty i zasady funkcjonowania Parlamentarnego Zespołu na Rzecz Wolności Światopoglądowej nie negowałem.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PoselJozefGrabek">Pominęliśmy refleksję, że w ślad za Parlamentarnym Zespołem na rzecz Wolności Światopoglądowej może powstać zespół o przeciwnej orientacji. W imieniu swoich kolegów, chcę zadeklarować, że z radością powitamy taki zespół i postawilibyśmy wniosek o współpracę.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoselWladyslawAdamski">Chciałbym podziękować posłowi S. Bartoszkowi za przygotowanie sprawozdania i wniosków na ten temat. Sprawa celowości powołania tego zespołu wzbudziła wątpliwości i pozwoliła na wyrażenie różnych opinii. Celowość tego zespołu potwierdzają nie tylko jego członkowie, ale także inni posłowie.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Dziękuję, zamykam ten punkt porządku obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PoselLudwikTurko">Chciałbym się odnieść do punktu pierwszego dzisiejszego porządku obrad. Stroną dla Prezydium Sejmu jest dyrekcja przedsiębiorstwa, która występuje o zwolnienie posła. Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich sprawę posła Henryka Dyrdy już rozpatrywała i przekazała szczegółowe uzasadnienia wyrażonej opinii. Do Prezydium Sejmu wpłynęły protesty ze strony Związków Zawodowych Pracowników "RUCH" SA, ale zabrakło ponownego stanowiska dyrektora przedsiębiorstwa "RUCH" SA. Prezydium Sejmu skierowało ponownie pismo do Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich, celem zajęcia stanowiska.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#PoselLudwikTurko">Podstawą działalności Komisji jest przedstawiony przez dyrekcję przedsiębiorstwa "RUCH" SA pisemny wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy i wyrażenie zgody na odwołanie posła Henryka Dyrdy z zajmowanego stanowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Dyrekcja przedsiębiorstwa "RUCH" SA otrzymała zawiadomienie o dzisiejszym posiedzeniu, dzisiaj otrzyma komplet dokumentów i sądzę, że należy zadać pytanie, które z zarzutów podnoszonych przez Związki Zawodowe Pracowników "RUCH" SA są podtrzymywane przez dyrekcję przedsiębiorstwa?</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przechodzimy do omówienia regulaminu Parlamentarnego Forum na Rzecz Tybetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PoselAndrzejPotocki">Chciałbym bardzo państwa przeprosić za swoją dwukrotną nieobecność na posiedzeniu Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich, ale wyniknęło to z niedomówień.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PoselAleksanderAndryszak">Do ostatniej przedłożonej wersji regulaminu Parlamentarnego Forum na Rzecz Tybetu, mam uwagi do art. 3 ust. 2, art. 5 ust. 1 i 2 i art. 6.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#PoselAleksanderAndryszak">Jeśli chodzi o art. 3 ust. 2, to zapis brzmi: "Członkowie prezydium wybierani są zwykłą większością głosów". Mam pytania: przy jakiej frekwencji wybierani są członkowie prezydium? Na jaki okres jest ono powoływane? W jaki sposób następuje odwołanie członków prezydium?</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#PoselAleksanderAndryszak">Jeśli chodzi o art. 5 ust. 1, to zapis brzmi: "Decyzje Forum podejmowane są w formie konsensu". Chciałbym zapytać, jaka minimalna liczba członków Forum musi być, aby taką decyzję podjąć?</u>
<u xml:id="u-49.3" who="#PoselAleksanderAndryszak">Ust. 2 brzmi: "W razie zgłoszenia sprzeciwu decyzje zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów". Jak duża musi być frekwencja, aby to głosowanie było prawomocne?</u>
<u xml:id="u-49.4" who="#PoselAleksanderAndryszak">Jeśli chodzi o art. 6 w brzmieniu "Zmiana regulaminu może nastąpić na wniosek członka Forum, lecz nie na tym posiedzeniu, na którym złożono wniosek" - w tym przypadku zmiana jest na następnym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-49.5" who="#PoselAleksanderAndryszak">Mam jeszcze uwagę do art. 2, który brzmi: "Celem Forum jest upowszechnianie informacji o łamaniu praw człowieka w Tybecie oraz podejmowanie działań na rzecz obrony tych praw".</u>
<u xml:id="u-49.6" who="#PoselAleksanderAndryszak">Po powołaniu Parlamentarnego Forum na Rzecz Tybetu do szefa Kancelarii Sejmu wpłynęły pisma od ministra spraw zagranicznych A. Olechowskiego dotyczące działalności członków tego Forum na zewnątrz Sejmu, tj. udzielenie wywiadu przez pana posła A. Potockiego "Gazecie Wyborczej". Podobną sytuację rozpatrywaliśmy przy omawianiu poprzedniego regulaminu o działalności zespołu w parlamencie, a nie poza jego terenem.</u>
<u xml:id="u-49.7" who="#PoselAleksanderAndryszak">Do Komisji Spraw Zagranicznych skierowano prośbę aby uwagi ministra spraw zagranicznych A. Olechowskiego zostały zaopiniowane, ale taka opinia nie została przekazana.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Rozpatrując pierwszy raz regulamin Parlamentarnego Forum na Rzecz Tybetu po piśmie ministra spraw zagranicznych A. Olechowskiego podjęliśmy decyzję o zasięgnięciu opinii Komisji Spraw Zagranicznych odnośnie do celowości powstawania tego typu zespołów, których działanie związane jest z sytuacją wewnętrzną innego państwa. Komisja Spraw Zagranicznych uchyliła się od zajęcia stanowiska, uznając, że nie jest kompetentna w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Nasuwają się wątpliwości czy działalność takiego zespołu poselskiego może mieć wpływ na pogorszenie lub polepszenie stosunków między poszczególnymi państwami i w tej sprawie ambasada chińska podjęła interwencję.</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy ktoś z państwa ma pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PoselTadeuszSlawecki">Czy znana jest panu działalność podobnego zespołu w innym parlamencie?</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PoselAndrzejPotocki">Regulamin ten został zaakceptowany przez członków Parlamentarnego Forum na Rzecz Tybetu bez zastrzeżeń. W najbliższym terminie przedłożę do akceptacji zmiany sugerowane przez posła sprawozdawcę.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#PoselAndrzejPotocki">Tego typu zespoły działają w takich parlamentach, jak: w Wielkiej Brytanii, w Republice Federalnej Niemiec, w Kanadzie, w Kongresie USA, na Litwie, w Hiszpanii, we Włoszech, we Francji. Z tymi grupami utrzymujemy stałe kontakty, są one bardzo częste. Zasadą jest, że wchodzą do nich przedstawiciele wszystkich frakcji parlamentarnych.</u>
<u xml:id="u-52.2" who="#PoselAndrzejPotocki">Powstanie takich zespołów parlamentarnych budziło niepokój władz chińskich, ale z zasięgniętych przeze mnie opinii wynika, że władze wymienionych parlamentów nie wywierają żadnego wpływu na merytoryczną działalność posłów. Nie stwierdzono, aby działalność tego typu zespołu istotnie wpłynęła na stan stosunków.</u>
<u xml:id="u-52.3" who="#PoselAndrzejPotocki">Z Ministerstwem Spraw Zagranicznych zostały ustalone zasady działania zespołu i jak do tej pory z podjętych ustaleń wobec MSZ wywiązujemy się.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PoselJozefGrabek">Czy posiedzenia Parlamentarnego Forum na rzecz Tybetu będą otwarte i czy w tym także dla gości nie będących posłami?</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PoselAndrzejPotocki">Tak, posiedzenia są otwarte, nie ma zapisu przewidującego inną formułę. Brali udział posłowie nie będący członkami Parlamentarnego Forum na Rzecz Tybetu, a także zaproszeni goście, m.in. reprezentanci Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Komitetu Helsińskiego i Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka i Obywatela.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PoselJozefGrabek">Czy zakres działalności Parlamentarnego Forum na Rzecz Tybetu zamyka się w wewnętrznych strukturach Sejmu, czy wykracza poza Sejm?</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PoselAndrzejPotocki">Zespół nie skupia członków, którzy nie są członkami parlamentu, nie odbywa posiedzeń poza budynkiem parlamentu. Jedyne miejsca, gdzie Parlamentarne Forum na Rzecz Tybetu występowało oficjalnie, to były budynki innych parlamentów, tj. posiedzenia, światowe konferencje zainteresowane sprawą z udziałem parlamentarzystów z całego świata, np. w Wilnie.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#PoselAndrzejPotocki">Forum wydaje biuletyn, który jest jawny i kolportowany poza parlament.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Jest zapowiedź o zmianie regulaminu, więc rozumiem, że dzisiaj nie podejmiemy ostatecznej uchwały. Chciałem zwrócić uwagę, że rozpatrując regulaminy zespołów parlamentarnych zwracamy uwagę, aby nie przemieniły się w stowarzyszenia pod pretekstem zespołu. W tym kontekście art. 2 regulaminu może budzić wątpliwości. Proponuję zapisać w brzmieniu: "Celem Forum jest upowszechnianie wśród posłów i senatorów informacji o łamaniu praw człowieka w Tybecie oraz podejmowanie działań na rzecz obrony tych praw" i wtedy nie ma wątpliwości co do istnienia zespołu sejmowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PoselAndrzejPotocki">Przyjmuję państwa sugestię, dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Po przedstawieniu poprawionego regulaminu powrócimy do sprawy.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Dziękuję, zamykam ten punkt.</u>
<u xml:id="u-59.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu pierwszego.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PoselHenrykDyrda">Chciałem złożyć oświadczenie "W związku z podjętą decyzją większości członków Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich, gdy nie zostałem zapoznany z materiałami przedstawionymi przez Związki Zawodowe, nie wiem, dlaczego Komisja nie chce się zapoznać z materiałami przygotowanymi przez Związek Zawodowy "Solidarność 80" - argument, że nie dotarło do Sejmu nie bardzo do mnie przemawia - ponadto, co ma do powiedzenia prezes zarządu "RUCH" SA pan Alfred Nowak, to 9 maja br. na posiedzeniu Komisji usłyszeliśmy, co ma do powiedzenia działacz "Solidarności" z Katowic, pan Bronisław Marcol, to ja doskonale wiem, szkoda naszego czasu. W tej sytuacji, gdy została zanegowana elementarna zasada prawna, zasada równości stron, nie widzę możliwości uczestniczenia w posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PoselLudwikTurko">Powinniśmy wprowadzić poświadczenie odbioru dokumentów - imienne.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Zgodnie z przyjętymi obyczajami, jeśli na następnym posiedzeniu poseł H. Dyrda nie stawi się, wtedy sprawę rozpatrzymy pod jego nieobecność. W związku z tym następne posiedzenie w tej sprawie odbędzie się 21 listopada 1995 r.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Prosiłbym dyrekcję przedsiębiorstwa "RUCH" SA o złożenie wniosku jako strony w tej sprawie i zajęcie stanowiska, które zarzuty przedstawione przez Związki Zawodowe Pracowników "RUCH" SA podtrzymuje.</u>
<u xml:id="u-62.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Jeżeli wpłynie pismo ZZ "Solidarność 80", przekażemy je dalej do państwa.</u>
<u xml:id="u-62.3" who="#PoselRyszardGrodzicki">Stroną w tej sprawie nie są związki zawodowe, ale będą zaproszone do uczestniczenia w posiedzeniu Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich.</u>
<u xml:id="u-62.4" who="#PoselRyszardGrodzicki">Proszę o przygotowanie i przedstawienie konkretnych zarzutów rażącego naruszenia obowiązków przez posła Henryka Dyrdę.</u>
<u xml:id="u-62.5" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy w sprawach różnych, ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-62.6" who="#PoselRyszardGrodzicki">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>