text_structure.xml 33.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Dzień dobry, otwieram wspólne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Witam panie i panów posłów. Witam zaproszonych gości. Na sali są dzisiaj obecni przedstawiciele Ministerstwa Finansów – pani dyrektor Barbara Brodowska-Mączka, pani Elżbieta Milewska i pan Mirosław Stańczyk oraz przedstawiciel NIK.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum. Dzisiejszy porządek przewiduje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2016 w zakresie: części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, pozycje 6, 54 i 70; części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działów 700 – Gospodarka mieszkaniowa i 710 – Działalność usługowa.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Czy są uwagi do porządku dziennego posiedzenia?</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Tak. Proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselKrystynaSibinska">Panie przewodniczący, chciałabym spytać, gdzie jest pan minister infrastruktury, bo rozumiem, że rozmawiamy teraz o tych działach, które dotyczą też Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa?</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselKrystynaSibinska">Nie?</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselKrystynaSibinska">Pomyliłam się, ale mam nadzieję, że na posiedzenie o 11.30 pan minister przyjdzie. Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Tak.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Na tym etapie dzisiejszego posiedzenia nie ma takiej potrzeby. Ministerstwo Finansów jest ministerstwem wiodącym w tym momencie.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselKrystynaSibinska">Dobrze, dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Wobec braku uwag, stwierdzam przyjęcie porządku dziennego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Członkowie komisji otrzymali informacje objaśniające do części budżetowych objętych zakresem porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Proszę o zabranie głosu przedstawiciela Ministerstwa Finansów i przedstawienie rezerw celowych nr 6, 54 i 70 z części 83.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansowBarbaraBrodowskaMaczka">Barbara Brodowska-Mączka, Ministerstwo Finansów.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansowBarbaraBrodowskaMaczka">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli – pozycja 6, na finansowanie zadań realizowanych przez prezydentów miast na prawach powiatu w zakresie zarządzania bezpieczeństwem dróg w transeuropejskiej sieci drogowej. To jest kolejny rok, w którym planujemy tę rezerwę. Te kwoty, które ujmujemy w budżecie państwa, wynikają z przepisów ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych. Środki te mają być przeznaczane na finansowanie zadań związanych z zarządzaniem bezpieczeństwem dróg w transeuropejskiej sieci drogowej, związanych z oceną wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu, audyt bezpieczeństwa czy dokonywanie klasyfikacji odcinków dróg, ze względu na koncentrację wypadków śmiertelnych.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansowBarbaraBrodowskaMaczka">Jeżeli chodzi o pozycję 54 – to są środki dla województw na dofinansowanie budowy, przebudowy, remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami wojewódzkimi. Jest to kwota 210 000 tys. zł. Ujęcie tej kwoty wiąże się z przepisami art. 70c ust. 2a ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Środki tej rezerwy przeznaczane są w szczególności na finansowanie budowy, przebudowy, remontu i utrzymania tych dróg wojewódzkich i zarządzania drogami. Przekazywane są w formie dotacji dla województw, których powierzchnia dróg wojewódzkich w przeliczeniu na jednego mieszkańca województwa jest wyższa od powierzchni dróg wojewódzkich w kraju w przeliczeniu na jednego mieszkańca kraju i które w roku budżetowym nie są objęte obowiązkiem dokonywania wpłat do budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansowBarbaraBrodowskaMaczka">I ostatnia rezerwa, pozycja 70 – Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019. To jest kwota 800 000 tys. zł. Jest to nowy program wieloletni, ale będący, tak naprawdę, kontynuacją starego programu, tak zwanych schetynówek. Środki przeznaczane są dla poszczególnych województw i to jest uchwała Rady Ministrów z 8 września 2015 r.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMinisterstwaFinansowBarbaraBrodowskaMaczka">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Proszę o zabranie głosu koreferenta tej części budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Pan poseł…</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Dziękuję – w takim razie, otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Proszę o zapisywanie się do zabrania głosu.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Proszę bardzo, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselPiotrMisilo">Z pewnością, panie przewodniczący, to gdzieś jest, panie przewodniczący, ale może dlatego, że dostałem to bardzo późno, tego nie wychwyciłem. Czy mógłby mi pan przewodniczący powiedzieć (albo pani z Ministerstwa Finansów), ile pieniążków zapisano na budowę tunelu w Świnoujściu, bo pani premier obiecała powstanie tego tunelu i pan minister Gróbarczyk także a nie mogę znaleźć funduszy na budowę tego tunelu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Na tym etapie w to nie wchodzimy, to nie w tym dziale. Idziemy zgodnie z planem. Na razie mówimy o…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselPiotrMisilo">To jest bardzo proste pytanie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Mamy porządek, działamy w pewnym porządku…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselPiotrMisilo">Za piętnaście minut mam kolejne posiedzenie Komisji, panie przewodniczący…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">To już inny problem. Idziemy według pewnego porządku, jesteśmy na etapie rezerw.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Czy do tego tematu są jakieś pytania z pana strony?</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Nie widzę zgłoszeń. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła pozytywną opinię.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Proszę o zabranie głosu przedstawiciela Ministerstwa Finansów i przedstawienie części 85 w zakresie działu 700 – Gospodarka mieszkaniowa i działu 710 – działalność usługowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMFElzbietaMilewska">Elżbieta Milewska, zastępca dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej w Ministerstwie Finansów.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMFElzbietaMilewska">Wysokie Komisje, szanowni państwo, jeżeli chodzi o dochody w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa, to w projekcie ustawy budżetowej na rok 2016, w części – budżety wojewodów zaplanowane zostały dochody w wysokości 1 311 544 tys. zł, co stanowi 95,3% dochodów zaplanowanych w ustawie budżetowej o zmianie ustawy budżetowej na 2015 r.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMFElzbietaMilewska">Dochody w tym dziale zostały zaplanowane w rozdziałach – Gospodarowanie gruntami i nieruchomościami w wysokości 1 311 540 tys. zł. Dochody uzyskiwane z tego tytułu pochodzą, między innymi, z opłat za trwały zarząd i wieczyste użytkowanie nieruchomości Skarbu Państwa, wpływów z odpłatnego prawa nabycia prawa użytkowania wieczystego oraz prawa własności, sprzedaży mienia z zasobu nieruchomości Skarbu Państwa, dzierżawy i najmu nieruchomości Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMFElzbietaMilewska">W rozdziale – Pozostała działalność zaplanowana została kwota 4 tys. zł. Dochody z tego tytułu uzyskiwane są z postępowania egzekucyjnego prowadzonego w stosunku do żyranta w województwie opolskim.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMFElzbietaMilewska">W odniesieniu do wydatków w dziale – Gospodarka mieszkaniowa, w projekcie ustawy budżetowej na 2016 r., w części – Budżety wojewodów, zaplanowane zostały wydatki w wysokości 91 848 tys. zł, co stanowi 97,7% wydatków zaplanowanych w ustawie o zmianie ustawy budżetowej na 2015 r. Z powyższej kwoty na wydatki bieżące przypada 87 993 tys. zł, zaś na wydatki majątkowe – 3855 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMFElzbietaMilewska">Wydatki bieżące zostaną przeznaczone przede wszystkim na finansowanie zadań z zakresu gospodarki gruntami i nieruchomościami, w tym głównie – na administrowanie zasobem nieruchomości Skarbu Państwa, wyceny nieruchomości Skarbu Państwa dla celów aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste i trwały zarząd tych nieruchomości, regulowanie stanów prawnych nieruchomości Skarbu Państwa, wypłatę odszkodowań za nieruchomości przejęte na rzecz Skarbu Państwa, sporządzanie operatów szacunkowych będących podstawą ustalenia wielkości odszkodowań oraz wypłatę odszkodowań dla pracowników starostw powiatowych wykonujących te zadania.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMFElzbietaMilewska">Wydatki na zadania z zakresu gospodarki gruntami i nieruchomościami przeznaczone zostaną na dotacje z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej realizowane przez powiaty w wysokości 79 897 tys. zł i, na zadania realizowane przez wojewodów, w wysokości 7960 tys. zł. Wydatki majątkowe zaplanowano w wysokości 3855 tys. zł z przeznaczeniem na odrestaurowanie zabytkowego budynku będącego siedzibą Delegatury Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Płocku, na kwotę 3600 tys. zł oraz na wykonanie dźwiękowego systemu ostrzegawczego w Słupsku i dokumentacji kosztorysowej na wyposażenie budynku w instalację oddymiania, w wysokości 255 tys. zł. Ponadto w projekcie ustawy budżetowej na 2015 r. została zaplanowana rezerwa celowa w pozycji 41, z przeznaczeniem na uzupełnienie wydatków na gospodarkę nieruchomościami, w wysokości 27 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMFElzbietaMilewska">Dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej, realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, w projekcie ustawy budżetowej na 2016 r., w dziale – Gospodarka mieszkaniowa, zostały zaplanowane w łącznej wysokości 83 818 tys. zł, co stanowi 98,1% dotacji zaplanowanych w ustawie o zmianie ustawy budżetowej na 2015 r. Z tej kwoty, na wydatki bieżące zaplanowano 79 963 tys. zł, zaś na majątkowe – 3855 tys. zł. Z ogólnej kwoty zaplanowanych dotacji, na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej 79 963 tys. zł przypada na zadania z zakresu gospodarki gruntami i nieruchomościami, realizowane przez powiaty a 79 897 tys. zł przeznaczono, między innymi, na administrowanie zasobem nieruchomości Skarbu Państwa, regulowanie stanów prawnych nieruchomości, wyceny tych nieruchomości dla celów aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste i trwały zarząd. W pozostałej działalności zaplanowano środki z przeznaczeniem na zapłatę rent na rzecz osób fizycznych, zasądzonych wyrokami sądowymi na kwotę 66 tys. zł (dotyczy to województwa śląskiego).</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMFElzbietaMilewska">Dotacje celowe na wydatki majątkowe. Cel pokrywa się z wcześniej referowanymi przeze mnie wydatkami majątkowymi. Jest to kwota 3855 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-14.9" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMFElzbietaMilewska">W odniesieniu do działu 710 – Działalność usługowa, dochody w projekcie ustawy budżetowej na 2016 r. w budżetach wojewodów zostały zaplanowane w wysokości 16 655 tys. zł, co stanowi 80,3% dochodów zaplanowanych w ustawie o zmianie ustawy budżetowej na 2015 r. Dochody w tym dziale zostały zaplanowane w następujących rozdziałach. Plany zagospodarowania przestrzennego – na kwotę 50 tys. zł. Uzyskiwane dochody pochodzą z wpłat dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego tytułem zwrotu kosztów poniesionych przez wojewodę łódzkiego, związanych ze zmianą studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy zgodnie z ustawą Prawo geologiczne i górnicze.</u>
          <u xml:id="u-14.10" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMFElzbietaMilewska">W rozdziale Prace geologiczne nieinwestycyjne, na kwotę 190 tys. zł. Dochody z tego tytułu będą pochodzić z wynagrodzeń za ustanowienie użytkowania górniczego następującego w drodze umowy oraz opłat za świadectwa stwierdzające posiadanie kwalifikacji do wykonywania, dozorowania i kierowania pracami geologicznymi.</u>
          <u xml:id="u-14.11" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMFElzbietaMilewska">W rozdziale Zadania z zakresu geodezji i kartografii, zaplanowano dochody na kwotę 2 tys. zł z tytułu kar pieniężnych od osób fizycznych i od osób prawnych. W rozdziale Nadzór budowlany, zaplanowano dochody na kwotę 16 375 tys. zł. Dochody planowane są do uzyskania z grzywien, mandatów i innych kar pieniężnych a także opłat legalizacyjnych nakładanych przez powiatowe i wojewódzkie inspektoraty nadzoru budowlanego na osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej za nieprzestrzeganie zasad prawa budowlanego. W pozostałej działalności zaplanowano 38 tys. zł, głównie z opłat na użytkowanie gruntów pokrytych wodami, na podstawie prawa wodnego.</u>
          <u xml:id="u-14.12" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMFElzbietaMilewska">Wydatki w projekcie ustawy budżetowej na 2016 r., w części budżety wojewodów, zostały zaplanowane w wysokości 348 400 tys. zł, co stanowi 123% wydatków z ustawy o zmianie ustawy budżetowej na 2015 r. Wydatki bieżące zaplanowano w wysokości 345 784 tys. zł a będą one przeznaczone na finansowanie głównie nadzoru budowlanego w kwocie 224 320 tys. zł, z tego, na działalność bieżącą wojewódzkich inspektoratów nadzoru budowlanego – 46 941 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-14.13" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMFElzbietaMilewska">Drugą znaczącą pozycją są zadania z zakresu geodezji i kartografii. Wydatki zaplanowano na kwotę 103 622 tys. zł z przeznaczeniem, między innymi, na realizację zadań związanych z opracowaniami geodezyjnymi i kartograficznymi na potrzeby gospodarki nieruchomościami Skarbu Państwa i regulacji stanów prawnych nieruchomości, odszkodowań wynikających z przepisów prawa, w tym wypisów i wyrysów, podziałów nieruchomości niezbędnych do realizacji zadań starosty jako organu administracji geodezyjnej, który otrzymuje środki na finansowanie zadań geodezyjnych i kartograficznych.</u>
          <u xml:id="u-14.14" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMFElzbietaMilewska">Dotacje celowe dla jednostek samorządu terytorialnego na zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami w projekcie ustawy budżetowej na 2016 r., w części budżety wojewodów, w tym dziale zostały zaplanowane na kwotę 283 310 tys. zł, co stanowi 125,8% wydatków zaplanowanych na 2015 r. Z łącznej kwoty dotacji celowych na gminy przypada 76 tys. zł, z przeznaczeniem na wynagrodzenia pracowników wykonujących w gminach zadania z zakresu administracji rządowej w obszarze opieki nad cmentarzami i grobami a na powiaty – 275 057 tys. zł, z tego na zadania bieżące – 273 122 tys. zł i na inwestycyjne – 1935 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-14.15" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMFElzbietaMilewska">Dotacje celowe na realizację zadań bieżących przeznaczone będą na realizację zadań z zakresu geodezji i kartografii w wysokości 95 751 tys. zł oraz na funkcjonowanie i działalność powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego w wysokości 177 371 tys. zł. Natomiast dotacje celowe, na zadania inwestycyjne, w wysokości 1935 tys. zł dla powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego z przeznaczeniem, między innymi, na termomodernizację budynku Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Wodzisławiu Śląskim. Dla samorządów województw przeznaczono dotacje w wysokości 8177 tys. zł, z tego na zadania bieżące – 7935 tys. zł i na zadania inwestycyjne – 242 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-14.16" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMFElzbietaMilewska">Z wydatków zaplanowanych w części budżety wojewodów, w dziale 710 – Działalność usługowa, finansowana jest działalność państwowych jednostek budżetowych, to jest wojewódzkich inspektoratów nadzoru budowlanego. W projekcie ustawy budżetowej na 2016 r. na wynagrodzenia w wojewódzkich inspektoratach nadzoru budowlanego zaplanowano 28 605 tys. zł z przeznaczeniem na: wynagrodzenia osobowe pracowników w kwocie 2531 tys. zł, z tego, na wynagrodzenia osobowe – 2352 tys. zł i dodatkowe wynagrodzenia roczne 179 tys. zł oraz na wynagrodzenia członków korpusu służby cywilnej w wysokości 26 074 tys. zł, z tego, na wynagrodzenia osobowe 24 192 tys. zł i dodatkowe wynagrodzenia roczne 1882 tys. zł. Planowane przeciętne planistyczne wynagrodzenie miesięczne wyniesie 4131 zł, łącznie z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym, natomiast przeciętne wynagrodzenie miesięczne dla pracowników wyniesie 5273 zł, zaś dla członków korpusu służby cywilnej – 4046 zł.</u>
          <u xml:id="u-14.17" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowaniaSferyGospodarczejMFElzbietaMilewska">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">W dziale 70 o zabranie głosu poproszę koreferenta, panią poseł Annę Paluch.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselAnnaPaluch">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselAnnaPaluch">Ja poczuwam się do roli koreferenta w dziale 18 i rezerwie 83, ale – panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo – zabierając głos w dyskusji chciałabym zauważyć, że w działach, które przedstawiła w tej chwili przedstawicielka rządu, ujęte są zadania, w szczególności w budżetach wojewodów, które polegają na działaniach służb nadzoru budowlanego nadzorowanych przez wojewodę, czyli powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego i wojewódzkiego inspektoratu nadzoru budowlanego a także zadania, które wykonują starostowie jako organa zarządzające mieniem Skarbu Państwa. To jest ich zadanie, które wykonują z mocy ustaw, łącząc je oczywiście z innymi zadaniami, które wykonują jako szefowie jednostek samorządu terytorialnego. Generalnie, przedstawione tutaj przez panią dane, dotyczące zakresu proponowanych wydatków bieżących, osobowych i płacowych, w sposób wystarczający i jasny pokazują, jak będzie wyglądać sytuacja w realizacji zadań publicznych w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PoselAnnaPaluch">Jeśli mogłabym prosić o uzupełnienie tej informacji (bo nie wszędzie to wychwyciłam) – czy te średnie płace, które pani podawała, wzrosły a, jeśli tak, to o ile i jak to się ma (a mamy do czynienia raczej z deflacją niż z inflacją) do wzrostu innych wskaźników.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PoselAnnaPaluch">Uważam te informacje za wystarczające i wnoszę o to, żebyśmy je pozytywnie zaopiniowali.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PoselAnnaPaluch">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Proszę państwa, proponuję, żebyśmy mieli porządek – na razie omawiamy dział 700 – Gospodarka mieszkaniowa.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">W tym momencie otwieram turę pytań do przedstawicieli Ministerstwa. Czy ktoś z państwa chciałby zadać pytania w zakresie tego działu?</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Proszę bardzo, pan przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselJacekProtas">Mam dwa pytania i z góry chciałbym poprosić o udzielenie nie tylko odpowiedzi tutaj, na posiedzeniu obu komisji, ale również na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselJacekProtas">Nazywam się Jacek Protas.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PoselJacekProtas">Pierwsze pytanie dotyczy płac w projekcie ustawy budżetowej – wynagrodzenia osobowe pracowników. Pani mówiła o średnich. Średnia to 4131 zł, ale obserwujemy dość duże zróżnicowanie w płacach, od średniej 4500 zł (to jest chyba najwyższa średnia) do najniższej – 3539 zł.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PoselJacekProtas">Moje pytanie brzmi: czym to jest spowodowane. Czy wojewodowie mieli tak zwaną pulę na płace, decydowali o ilości pracowników i potem rozdzielali te płace w taki sposób, że wyszły takie średnie, czy też jest zróżnicowanie w naliczaniu tych środków na urzędy wojewódzkie? Chciałbym poznać ten mechanizm. To jest pierwsza rzecz.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#PoselJacekProtas">Natomiast druga, dział 710 – Działalność usługowa, dotacje celowe dla jednostek samorządu terytorialnego z zakresu administracji rządowej. Tutaj, obserwując dynamikę wzrostu w tych pozycjach, również obserwuję duże zróżnicowanie. O ile, odnośnie do mojego pierwszego pytania, wytłumaczenie jest dość proste, o tyle tutaj spodziewam się bardziej szczegółowego podejścia. Myślę, że to w ogóle jest pomyłka, bo dynamika w województwie małopolskim wynosi 1026,3 (to chyba jest pomyłka),natomiast ona kształtuje się od 140,7 w województwie podlaskim do 31,3 w województwie warmińsko-mazurskim. Akurat trafiło na mój region.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#PoselJacekProtas">Pytam, dlaczego akurat na rok 2016 zaplanowaliście tylko 30% dotacji celowej w stosunku do wykonania roku 2015. Jest to co najmniej zastanawiające. Rozumiem 99,5, ale nie 31,3%. Skupiam się oczywiście na skrajnościach, ale jest dość duże zróżnicowanie i chciałbym wiedzieć, z czego wynika to zróżnicowanie w dynamice wzrostu lub spadku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Przypominam, że moja propozycja była następująca, żeby był porządek i nie było bałaganu. Jesteśmy przy dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Proszę panie z ministerstwa, żeby pytania pana przewodniczącego Protasa zapisać, bo dotyczą one działu 710… Skończmy dział 700 i…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselJacekProtas">To są pytania do działu 700 – Gospodarka mieszkaniowa, mam to w materiale. Pani przed chwilą to referowała.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Rozumiem, że pan przewodniczący chciałby otrzymać odpowiedzi na piśmie. Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselJacekProtas">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">A teraz, na sali, pan też oczekuje odpowiedzi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselJacekProtas">Oczekuję odpowiedzi, bo wszyscy mamy dzisiaj napięty program. Są posiedzenia różnych komisji, chciałbym więc w tym momencie otrzymać od państwa pierwsze wyjaśnienie. Natomiast szczegółów spodziewam się na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Czy odnośnie do działu 700 są jeszcze pytania?</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Dziękuję, nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Proszę koreferenta do działu 710, pana Piotra Uścińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselPiotrUscinski">Pani referent bardzo szczegółowo omówiła budżet w dziale 710, wobec czego nie mam nic do dodania, bo tylko bym to powtarzał.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PoselPiotrUscinski">Proponuję, żebyśmy przyjęli budżet w tej części bez uwag.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PoselPiotrUscinski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Czy odnośnie do tego działu są pytania?</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Zatem do tej pory spłynęły tylko pytania od pana przewodniczącego Protasa.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Proszę, oddaję głos pani z ministerstwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMFElzbietaMilewska">Wysokie Komisje, szanowni państwo, panie pośle, rozumiem, że oczekuje pan poseł odpowiedzi pisemnej, odpowiem zatem na te dwa pytania w dużym skrócie.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMFElzbietaMilewska">Jeśli chodzi o wynagrodzenia, wojewodowie otrzymują pulę środków, ale samodzielnie kształtują wynagrodzenia i zatrudnienie, i polityka kadrowa wpływa również na przeciętne wynagrodzenie w poszczególnych województwach…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselJacekProtas">Dopytam, w takim razie, zatem – w jaki sposób są naliczane środki na fundusz płac dla województwa. Czy jest jakiś algorytm?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMFElzbietaMilewska">Zasady są jednolite dla wszystkich województw, natomiast poszczególni wojewodowie kształtują pulę przyznanych środków wedle własnej polityki kadrowej…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselJacekProtas">Rozumiem, natomiast bardzo bym prosił przedstawić na piśmie również ten algorytm, w jaki sposób są naliczane środki na poszczególne województwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">W odniesieniu do drugiego pytania to, oczywiście, Ministerstwo Finansów ujmuje dochody i wydatki zgłoszone przez poszczególnych wojewodów i wojewodowie autonomicznie dzielą środki na poszczególne zadania. Minister Finansów przyjmuje zgłoszenia poszczególnych wojewodów i nie narzuca… Wojewodowie otrzymują ogólne limity wydatku, natomiast cele przeznaczenia kształtują autonomicznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselJacekProtas">Rozumiem, natomiast nie zadowala mnie to wytłumaczenie.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PoselJacekProtas">Przez dziewięć lat byłem marszałkiem województwa i wiem, że te zadania, które realizuje samorząd, są właściwie stałe. Mogą być odchylenia w prawo czy w lewo ze względu na pewną specyfikę danego roku, ale nie w takim stopniu, że planujecie w kolejnym roku tylko 30% środków z roku poprzedniego. Jest to jedyny tego rodzaju przypadek, bo dynamika jest…</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PoselJacekProtas">Uważam (powiem jeszcze raz), że przy województwie małopolskim jest pewnie pomyłka, ale dynamika, na przykład w województwie podlaskim to jest 196,7% a w województwie warmińsko-mazurskim – przypominam – 31,3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMFElzbietaMilewska">Szanowni państwo, tak jak wspomniałam wcześniej, przedstawimy panu posłowi, Wysokim Komisjom, szczegółowe wyjaśnienia, natomiast rok do roku zadania są różnie kształtowane i ta specyfika… Jedni wojewodowie ujmują to w dziale 710 a drudzy – w dziale 750, więc ten obraz może nie być jednorodny i jednolity. Dlatego odniesiemy się do wątpliwości pana posła pisemnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselJacekProtas">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PoselJacekProtas">Rozumiem, że w miarę szybko, żebym miał informacje przed kolejnymi spotkaniami, podczas których będziemy procedować budżet?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Proszę państwa, został zgłoszony wniosek o pozytywne zaopiniowanie tej części projektu budżetu.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, stwierdzę, że Komisja przyjęła opinię pozytywną.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła pozytywną opinię.</u>
          <u xml:id="u-37.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Do przedstawienia opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych proponuję upoważnić posła Grzegorza Schreibera.</u>
          <u xml:id="u-37.6" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-37.7" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Zamykam wspólne posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-37.8" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Informuję, że protokół z posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie do wglądu w sekretariacie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-37.9" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejMaciejewski">Dziękuję wszystkim.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>