text_structure.xml 44.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejSmirnow">W imieniu pana przewodniczącego Andrzeja Halickiego, i własnym, otwieram wspólne posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejSmirnow">Witam wszystkich państwa. Witam pana ministra Macieja Szpunara. Witam pana ministra Macieja Banacha. Witam pana prof. Zbigniewa Majkę, koordynatora Krajowego Konsorcjum FEMTOFIZYKA, który zgodził się służyć szczegółowymi wyjaśnieniami, gdyby państwo posłowie mieli pytania.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejSmirnow">Informuję, że marszałek Sejmu, po zasięgnięciu opinii Prezydium Sejmu, w dniu 4 stycznia br. skierował do Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz do Komisji Spraw Zagranicznych do pierwszego czytania rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Konwencji dotyczącej budowy i funkcjonowania Ośrodka Badań Antyprotonami i Jonami w Europie, sporządzonej w Wiesbaden dnia 4 października 2010 r. Dzisiejszy porządek obrad obejmuje pierwsze czytanie tego projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejSmirnow">Czy do porządku dziennego są uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#AndrzejSmirnow">Wobec tego, bardzo proszę pana ministra Macieja Banacha o przedstawienie projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MaciejBanach">Szanowni panowie przewodniczący, szanowne panie posłanki i panowie posłowie, zostałem poproszony, żeby zabrać głos w imieniu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na temat ratyfikacji międzynarodowej konwencji dotyczącej budowy i funkcjonowania europejskiego Ośrodka Badań Antyprotonami i Jonami ulokowanego w Darmstadt w Republice Federalnej Niemiec. Jest to projekt FAIR.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MaciejBanach">Korzystając z tej okazji, chciałbym poinformować szanowną Komisję o działaniach ministerstwa w odniesieniu do infrastruktury badawczej. Na początek wyjaśnię, co w ogóle oznacza pojęcie „infrastruktura badawcza”. Otóż rozumie się przez to różnego rodzaju narzędzia służące do prowadzenia badań naukowych. Na przykład, będzie to wielki akcelerator cząstek, podobnie jak w projekcie FAIR, ale także system miniaturowych czujników do badania zanieczyszczenia atmosfery. Będzie to okręt-laboratorium oceaniczne, a także system niewielkich boi pomiarowych rozmieszczonych na morzach. Będą to wreszcie banki próbek medycznych, księgozbiory czy depozyty materiałów. Mówiąc krótko, pojęcie to obejmuje szerokie spektrum narzędzi badawczych, których wspólną cechą jest ich unikalny pod względem naukowym charakter, krajowy, europejski lub światowy zasięg oraz – co się z tym wiąże – koszt przekraczający możliwości pojedynczego instytutu czy uniwersytetu, a nawet państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MaciejBanach">Szanowni państwo, we współczesnych badaniach naukowych dostęp do zaawansowanej infrastruktury badawczej jest niezbędnym warunkiem utrzymania się na światowym poziomie. Jednak z uwagi na związane z jej budową i utrzymaniem duże koszty, często przekraczające 1,5-2 mld euro, konieczne jest prowadzenie odpowiedniej polityki i strategiczne planowanie rozwoju infrastruktury badawczej. Zjawisko to zostało dobitnie potwierdzone w 2000 r., kiedy ministrowie nauki Unii Europejskiej powołali do życia Europejskie Centrum Forum Strategii do spraw Infrastruktury Badawczej, tak zwane ESFRI, jako ciało doradcze na szczeblu Komisji Europejskiej. Głównym zadaniem postawionym przez ESFRI było utworzenie mapy drogowej infrastruktury badawczej, tj. planu budowy w Europie eksperymentalnych ośrodków naukowych na następne 25 lat. Pierwsza taka mapa powstała w 2006 r., a jej uaktualnienie odbyło się kolejno w latach 2008 i 2010. Polska, będąc od 2004 r. państwem członkowskim Unii Europejskiej, brała bardzo aktywny udział w tworzeniu europejskiej mapy drogowej. Mapa ESFRI powstała na podstawie propozycji pochodzącej z wiodących ośrodków naukowych w Europie w poszczególnych obszarach nauki. Obecnie mapa zawiera 47 projektów o europejskim i światowym znaczeniu. W 18 z tych projektów zaangażowane są polskie zespoły badawcze. Dwa takie międzynarodowe przedsięwzięcia, flagowe na mapie ESFRI, to projekt XFEL dotyczący badań materiałowych przy pomocy lasera na swobodnych elektronach oraz projekt FAIR dotyczący badań podstawowych z fizyki jądrowej w szerokim zakresie energii fizyki atomowej, fizyki plazmy oraz zastosowań tych działów fizyki.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MaciejBanach">W uznaniu tych osiągnięć naukowych z dziedziny fizyki nuklearnej, Polska została zaproszona do negocjacji w sprawie udziału w projektach XFEL i FAIR w 2005 r. Negocjacje te zostały zakończone sukcesem. Polska podpisała Konwencję XFEL w listopadzie 2009 r., ratyfikowaną przez Sejm latem ubiegłego roku oraz Konwencję FAIR w październiku 2010 r. Przyjęte w Konwencji FAIR zobowiązania Polski wynoszą prawie 24 mln euro w rozłożeniu na lata 2012-2018. Rząd przedstawia teraz Sejmowi do ratyfikacji Konwencję FAIR.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MaciejBanach">Szanowna Komisjo, jest to duży, międzynarodowym projekt budowy i eksploatacji nowego laboratorium badawczego, zlokalizowanego w sąsiedztwie Instytutu GSI w Darmstadt. Polskie zespoły badawcze już od ponad 30 lat współpracują z Instytutem GSI. W rezultacie tej współpracy opublikowano ponad 500 artykułów naukowych w prestiżowych czasopismach.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MaciejBanach">Koncepcja projektu FAIR jest wynikiem prac i dyskusji prowadzonych przez około 3 tysiące naukowców z Europy oraz innych wysokorozwiniętych krajów. Wytyczy ona kierunki badań w kilku kluczowych działach fizyki na najbliższe dwudziestolecie.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MaciejBanach">Planowane w ośrodku FAIR badanie struktury i właściwości materii prowadzone będą na najwyższym światowym poziomie. Obecnie około 100 polskich naukowców z 13 jednostek akademickich i instytutów badawczych zrzeszonych w Krajowym Konsorcjum FEMTOFIZYKA jest zaangażowanych w projektowanie i prototypowanie urządzeń stanowiących elementy projektu FAIR oraz w opracowanie i przygotowanie przyszłego programu badań.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#MaciejBanach">Budowa ośrodka badań FAIR ma na celu dostarczenie europejskiemu środowisku naukowemu unikalnego i technicznie innowacyjnego w skali światowej systemu akceleratorów do prowadzenia badań mających na celu poszerzenie i przekroczenie granicy współczesnej wiedzy. Umożliwią one lepsze wykorzystanie europejskiego potencjału naukowego i finansowego.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#MaciejBanach">Projekt FAIR zyskał wsparcie finansowe z Unii Europejskiej na stworzenie struktury prawnej i organizacyjnej. Polska aktywnie uczestniczyła w tym procesie, mając swych przedstawicieli w organach zarządczych i naukowych. Pośród 10 partnerów projektu FAIR są również kraje spoza Unii Europejskiej, co nadaje temu przedsięwzięciu ogólnoświatowy charakter.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#MaciejBanach">W przypadku ratyfikacji instytucja wyznaczona przez rząd do prezentowania strony polskiej będzie udziałowcem, a więc współwłaścicielem i współdecydentem w Spółce FAIR GmbH. Polskie zobowiązania wynikające z Konwencji FAIR będą prawie w całości realizowane w postaci wkładu rzeczowego, zatem przewidywane korzyści z przystąpienia Polski do projektu FAIR obejmują udział w budowie nowoczesnej infrastruktury ośrodka FAIR, w szczególności systemów schładzania akceleratorów, oraz aparatury badawczej do zatwierdzonych eksperymentów. Dzięki temu stworzona została realna możliwość wdrażania otrzymanych rezultatów w zastosowaniach badawczych i innowacyjnych w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#MaciejBanach">Warte odnotowania jest tworzenie przy okazji tych projektów, a także przy współpracy z takimi ośrodkami jak CERN, polskiej specjalności w nowoczesnych technologiach chłodzenia, tak zwanej kriogeniki. Nie mniej istotna jest możliwość utrzymania bliskiego roboczego kontaktu z najlepszymi zespołami i instytucjami naukowymi w Europie i na świecie.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#MaciejBanach">Szanowni państwo posłowie, oprócz realizowanych już projektów z mapy drogowej, jak prace dotyczące komputerów wysokiej mocy oraz badań nad rzadkimi izotopami, polskie zespoły naukowe są znacząco zaangażowane w przygotowanie dalszych 14 międzynarodowych projektów z mapy drogowej ESFRI. Jest to niezwykle ważne dla rozwijania międzynarodowej współpracy czy promowania mobilności naukowców i szkolenia polskiej kadry naukowej, a w szczególności młodych naukowców w najlepszych europejskich uczelniach i ośrodkach badawczych.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#MaciejBanach">W nawiązaniu do tych potrzeb Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego podejmuje wielokierunkowe działania. Przy wykorzystaniu funduszy strukturalnych podjęto finansowanie wielu projektów modernizacji i budowy infrastruktury badawczej w obszarach zgodnych z priorytetami polityki naukowej państwa, takich jak zaawansowane materiały czy technologie biomedyczne. Sześć z tych projektów otrzymało w Perspektywie Finansowej 2007-2013 finansowanie w wysokości od 50.000 do 100.000 euro. Równolegle w 2009 r. ministerstwo podjęło inicjatywę opracowania strategii rozwoju infrastruktury badawczej w postaci krajowej mapy drogowej. Prace nad mapą drogową są już właściwie ukończone.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#MaciejBanach">W pierwszej wersji mapa w swoim trzonie będzie zbiorem 17 najlepszych propozycji budowy nowych ośrodków o zasięgu krajowym przedstawionych przez środowiska naukowe. Dla pełnego obrazu będzie ona uzupełniona o wspomniane wcześniej projekty międzynarodowe z listy ESFRI oraz o wiodące projekty międzynarodowe finansowane z funduszy strukturalnych. Kolejne wersje mapy będą poddawane weryfikacji w perspektywie polityki naukowej państwa, gdzie aktualizacja będzie skierowana na realne możliwości poszczególnych środowisk naukowych oraz na obszary badawcze i regiony kraju, które nie są odpowiednio reprezentowane w obecnej, pierwszej wersji mapy.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#MaciejBanach">Opracowana zostanie koncepcja finansowania projektów w kontekście możliwości finansowych państwa. Obecność na mapie drogowej będzie dawać dodatkowe szanse przy staraniu się o finansowanie projektów infrastruktury z takich źródeł jak fundusze strukturalne, Fundusz Nauki i Technologii Polskiej lub bezpośrednio z budżetu nauki.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#MaciejBanach">Szanowna Komisjo, wsparcie działań w projekcie FAIR stanowi kolejny krok w finansowaniu przedsięwzięć kluczowych dla rozwoju nauki w Polsce i jest wyrazem determinacji rządu w tym zakresie. Zwracam się do pań posłanek i do panów posłów o poparcie tych wysiłków rządu i pozytywne zaopiniowanie projektu ustawy ratyfikacyjnej. Dziękuję za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję panu ministrowi. Czy pan minister Maciej Szpunar chciałby uzupełnić wypowiedź pana ministra? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MaciejSzpunar">Dziękuję. Szanowni panowie przewodniczący, Wysokie Komisje, pan minister Banach szczegółowo przedstawił…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejSmirnow">Przepraszam, panie ministrze, ale zwrócę się do państwa posłów i do pozostałych państwa o wyciszenie rozmów, bo bardzo słabo słychać pana ministra. Proszę kontynuować, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MaciejSzpunar">Dziękuję. Pan minister Maciej Banach szczegółowo przedstawił zarówno zakres tej konwencji, jak i skutki jej ewentualnego przyjęcia przez Polskę. Dodam tylko, że ze strony prawnej doszliśmy do wniosku, iż związanie się przez Polskę konwencją będzie wymagać ratyfikacji za zgodą wyrażoną w ustawie, na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4-5 konstytucji, a to z uwagi na moc tej konwencji – gdyby została ona ratyfikowana, Polska zobowiązuje się współfinansować inwestycję tak zwanej dużej infrastruktury badawczej, o której mowa w art. 20 ustawy o zasadach finansowania nauki. Ponadto związanie się umową spowoduje znaczne obciążenie państwa pod względem finansowym.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MaciejSzpunar">Przychylam się także do wniosku pana ministra Banacha. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejSmirnow">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Zapytam jeszcze pana prof. Zbigniewa Majkę, czy chciałby ewentualnie na wstępie coś powiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZbigniewMajka">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, to chciałbym zwrócić uwagę na szczególny typ ośrodka, jakim będzie FAIR. O ile większość takich dużych infrastruktur badawczych jest dedykowana jakiemuś specjalnemu wycinkowi badań naukowych czy zastosowań, o tyle w przypadku FAIR będzie to ośrodek, w którym prowadzone będą komplementarne badania z dziedziny materii, fizyki. W tym ośrodku będą prowadzone badania w szerokim zakresie – począwszy od badań podstawowych, a więc materii, która była we wczesnym wszechświecie, a skończywszy na badaniach z zakresu fizyki atomowej, a więc z późniejszej ewolucji wszechświata, fizyki materiałowej, fizyki plazmy i zastosowań fizyki w biofizyce i w innych pokrewnych działach nauki.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#ZbigniewMajka">Jeżeli będą szczegółowe pytania, jestem do dyspozycji Komisji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Do wypowiedzi i zadania pytań zapisało się już kilku posłów.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#AndrzejSmirnow">Bardzo proszę, pan poseł Jan Rzymełka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JanRzymełka">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowni panowie ministrowie i profesorowie, oczywiście jestem za ratyfikowaniem tej konwencji, ale chciałbym zadać kilka pytań. Jeśliby państwo nie potrafili na nie odpowiedzieć dzisiaj, prosiłbym o odpowiedź na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JanRzymełka">Posłuję już sześć kadencji i uczestniczyłem w różnych ratyfikacjach. W związku z tym chciałbym zapytać, czy mamy 20-letni biznesplan ośrodka badawczego. Dlaczego? Otóż pan minister wspomniał o CERN-ie. Do różnych międzynarodowych instytucji naukowych wkład Polski jest spory. Chciałbym się dowiedzieć od pana ministra, jakie składki w tej chwili wnosi Polska do badań jądrowych, na przykład do CERN-u, a jakie pieniądze otrzymujemy z całego budżetu tej instytucji w postaci etatów – a więc, ilu polskich naukowców pracuje tam na pełnych etatach – i ile polskich firm uczestniczy w budowie, bo są to inwestycje wartości miliardów euro. Niestety, partnerzy europejscy są mocni i nas z tego wypchnęli. Polskie firmy mogły w tym uczestniczyć, ale, niestety, tam ich nie ma, ponieważ my, jako Polska, nie przygotowaliśmy się do tego. Wpłacamy wiele, ale nasz uzysk, czyli to, co z naszych składek wraca do naszych uczelni czy firm, jest znikomy. Czy do tego projektu jest biznesplan, zgodnie z którym przynajmniej tyle, ile włożymy, wróci do nas w postaci infrastruktury etatowo-zamówieniowej? To jest bardzo ważne, bo na przykład Włosi wkładają do CERN-u tyle, ile my, a odzyskują 6-7 razy więcej. Interesuje mnie ten aspekt sprawy, żeby nie patrzeć na to tylko jako na piękny program badawczy z zakresu fizyki, ale także popatrzeć biznesowo, bo są to pieniądze podatnika, wkład wszystkich obywateli. Warto mieć tę perspektywę, żeby nie być na koniec chłopcem do bicia. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję. Poproszę najpierw o zabranie głosu tych wszystkich państwa posłów, którzy się zgłosili – bo być może będą jeszcze inne pytania – a potem zwrócę się do panów ministrów i ewentualnie do pana profesora o udzielenie odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#AndrzejSmirnow">Pan poseł Lipiński, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#DariuszLipiński">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, chciałbym krótko zapytać, jakie będą zasady udziału polskich naukowców i grup badawczych w tym projekcie. Rozumiem, że pan minister Banach próbował to nam wytłumaczyć, ale wyobraźmy sobie sytuację, że jakiś zespół badawczy, który ma pomysł i robi z tego projekt. I co dalej? Pisze wniosek grantowy. Do kogo kierowany? Kto to rozstrzyga? Jak to praktycznie będzie wyglądać? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejSmirnow">Pan przewodniczący Iwiński, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszIwiński">Dziękuję bardzo. Myślę, że w Polsce generalnie niedocenia się rangi badań podstawowych, czy to jest biologia, czy to jest fizyka, czy inne dziedziny. Dlatego idea jest dobra, ale poza tymi pytaniami, które tu padły – chodzi o paralele pomiędzy genewskim CERN-em a tym ośrodkiem – ja niezbyt rozumiem, jaki jest status tej konwencji. Tu jest odwołanie się, na przykład, do opinii w kwestii prawa Unii Europejskiej, ale to nie jest inicjatywa Unii Europejskiej, ponieważ uczestniczą w tym także Indie, Chiny i Rosja. Jak to więc wygląda w tym aspekcie?</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#TadeuszIwiński">Ludzie humanistyki znają Darmstadt – świetny uniwersytet, małe miasteczko – ze względu na działanie Niemieckiego Instytutu Kultury Polskiej Karla Dedeciusa, którego już nie ma między nami, ale jest ta „druga noga” – jakby powiedział Lech Wałęsa – odnosząca się do badań podstawowych z zupełnie innej dziedziny. A kiedy patrzę na art. 6 odnoszący się do wkładów, to widzę ogromną dysproporcję: Niemcy – 705 mln euro, Rosja – 178 mln euro, a dalej są same „maluchy”. Nawet Chińczycy, którzy mają dużą gotówkę, zgłosili zaledwie 12 mln euro. Na jakim poziomie przewiduje się wkład Polski w stosunku do innych, i czy przy tej mizerii kryzysu finansowego chodzi raczej o to, żeby zastosować się do starej zasady francuskiej „zaczepiamy się, a później się zobaczy”, żeby w coś wejść, bo nie wypada nie wejść, czy – jak koledzy pytali – jest konkretny plan dotyczący tego, co dalej. Wejdziemy, wniesiemy minimalny wkład, i co dalej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Jako ostatni z tej grupy posłów zabierze głos pan poseł Ćwierz. Proszę bardzo, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejĆwierz">Dziękuję bardzo. Panowie przewodniczący, panowie ministrowie, panowie profesorowie, będę kontynuować w tym samym tonie, co koledzy – co z tego będzie mieć Polska?</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#AndrzejĆwierz">Z informacji, które otrzymaliśmy, wynika, że będzie realizowanych 48 tego typu projektów na terenie Europy – tak zrozumiałem. Chciałbym dowiedzieć się, na terenie jakich państw te projekty będą realizowane, bo obawiam się, że większość z tych projektów będzie realizowana poza granicami Polski. A może jakieś będą realizowane w Polsce?</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#AndrzejĆwierz">Dlaczego o to pytam? Otóż nie ulega wątpliwości, że państwo, gdzie projekt jest realizowany, bardziej korzysta finansowo z tego faktu, gdyż firmy budowlane z tego państwa partycypują w realizacji projektu, bo prawdopodobnie problem dofinansowania ze środków Unii Europejskiej jest dużo większy wtedy, kiedy jest to organizowane u nas. W związku z tym ponawiam pytanie, ile z tych 48 projektów – czy w ogóle jakiś – będą realizowane na terenie Polski. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#AndrzejĆwierz">Po drugie, na pewno interesujący jest udział naszych naukowców w gremiach kierowniczych. Rozumiem, że akurat w przypadku Darmstadt mamy przedstawiciela Polski, pana prof. Majkę, który pełni tam funkcje dyrektorskie, ale jak to wygląda w innych projektach – czy rzeczywiście nasi przedstawiciele pełnią funkcje kierownicze. A jeśli tak, to gdzie?</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#AndrzejĆwierz">Na zakończenie powiem, że tu napisano o tak zwanej Europejskiej Mapie Drogowej Infrastruktury Badawczej. Mam pytanie do pana przewodniczącego. Czy moglibyśmy dostać taką mapę drogową dotyczącą tego planu, żebyśmy się z nim zapoznali – jakie są dalsze kroki, co w ogóle będzie robione?</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#AndrzejĆwierz">Nowa Perspektywa Finansowa w latach 2013-2020 mówi o dużym udziale środków Unii Europejskiej na badania naukowe, na nowe technologie. Jak Polska będzie z tego korzystać? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję. Rozumiem, że to ostatnie pytanie jest kierowane również bezpośrednio do panów ministrów. Jeśli nie, to jako prezydia Komisji możemy się oczywiście zwrócić pisemnie o wyjaśnienia w tych sprawach, jeżeli pan poseł będzie sobie tego życzyć.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#AndrzejSmirnow">Nie wiem, w jakiej kolejności będą panowie odpowiadać. Poproszę więc pana ministra Banacha, żeby koordynował kolejność odpowiedzi, bo trudno mi to w tej chwili ustalić. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MaciejBanach">Dziękuję państwu za wszystkie pytania. Powiem, że jest to kluczowy projekt. Jako aktywny naukowiec, lekarz, mogę państwu powiedzieć, że nauka w Polsce jest wciąż zamknięta. Jeżeli nie otworzymy się na naukę europejską, to nauka w Polsce nigdy nie będzie mieć możliwości współpracy międzynarodowej i czerpania z niej korzyści.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#MaciejBanach">Odnosząc się do poszczególnych pytań, powiem, że podałem, iż kwestie związane z finansowaniem na lata 2012-2018, czyli na 6 lat, są określone, natomiast jest również określony harmonogram na całe 20 lat. Jeżeli państwo będą chcieli zapoznać się z harmonogramem finansowania, udziału Polski w projekcie FAIR, to myślę, że nie ma problemu, aby go państwu przedstawić.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#MaciejBanach">Było pytanie, jaki będzie rzeczywisty odzew, co Polska będzie z tego mieć. Mogę państwu powiedzieć, że wkład i udział polskich naukowców w projekcie FAIR będzie niewątpliwie jednym z kluczowych elementów w aspekcie naukowo-badawczym i związanym ze współpracą międzynarodową.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#MaciejBanach">Przede wszystkim – tak, jak wspomniałem – nie wiem, czy państwo zwrócili na to uwagę, że Polska w aspekcie projektów XFEL i FAIR, czyli badań związanych z CERN-em, wypracowała sobie niszę, którą jest kriogenika. To jest ten bardzo istotny wkład rzeczowy Polski w te projekty międzynarodowe. I to jest jeden z elementów, które będą niewątpliwe cenną korzyścią związaną z przyszłym finansowaniem i z naszym udziałem w projekcie FAIR.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#MaciejBanach">Odnośnie do udziału Polski w zarządzie i decyzyjności – jeśli chodzi o etaty, oddam głos panu profesorowi – w samym projekcie FAIR od początku jego istnienia Polska miała bardzo istotny głos zarówno w aspekcie zarządczym, jak i organizacyjnym. Ale to nie dotyczy tylko projektu FAIR – podobnie było i jest w projekcie CERN. Mogę państwo powiedzieć nie do końca formalnie, że obecnie trwają przygotowania do tego, żeby przyszłym przewodniczącym CERN była osoba z Polski. Myślę więc, że nasz udział w poszczególnych projektach międzynarodowych będzie ważny i będzie wzrastać.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#MaciejBanach">Odnośnie do mapy drogowej infrastruktury badawczej, czyli ostatniego pytania, jak wspomniałem, jest ona właściwie ukończona. Czekamy na ostatnią opinię. Myślę, że w ciągu 2-3 tygodni będzie podpisana pierwsza wersja mapy drogowej. Na tej mapie znajdzie się 17 ośrodków, w których będzie istotny wkład Polski, będzie uzupełniona o 12 ośrodków z mapy ESFRI i prawdopodobnie 5-6 ośrodków wyłonionych w ramach PO IG, czyli na początek łącznie 35 ośrodków.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#MaciejBanach">Naszym założeniem jest to, żeby bardzo szybko, oprócz podpisania tej wersji mapy drogowej, w przypadku której – jak powiedziałem – całemu resortowi i jego kierownictwu, pani minister Kudryckiej, zależy na tym, aby to nastąpiło jak najszybciej, również jak najszybciej rozpisać uaktualnienie mapy drogowej w taki sposób, żeby zarówno pod względem geograficznym, jak i możliwości organizacyjnych oraz wykorzystania potencjału ośrodków, tę mapę drogową jeszcze bardziej rozszerzyć i uaktualnić.</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#MaciejBanach">Jeśli chodzi o kwestie związane ze statusem tej konwencji – dziękuję za to pytanie – oddaję głos panu ministrowi Szpunarowi, natomiast o uzupełnienie odnośnie do kwestii etatów poproszę pana profesora Majkę. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MaciejSzpunar">Dziękuję. Panowie przewodniczący, Szanowna Komisjo, pytanie pana przewodniczącego Iwińskiego dotyczyło statusu tej umowy. Otóż jest to umowa międzynarodowa niemieszcząca się w żadnym stopniu w systemie prawnym Unii Europejskiej. Jej stronami są w większości państwa europejskie, ale – jak pan słusznie zauważył – również państwa spoza Unii. Konwencja jest otwarta – może do niej przystąpić jakiekolwiek inne państwo.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#MaciejSzpunar">Odnośnie do tego, że wydaliśmy opinię, powiem, że zawsze wydajemy opinię o zgodności z prawem unijnym do każdej umowy międzynarodowej. Sprawdzamy tylko, czy wykonanie kompetencji zewnętrznych – w tym przypadku przez Polskę – nie naruszałoby zobowiązań unijnych. Także ta opinia o zgodności z prawem Unii Europejskiej tylko temu służyła. Czyli nie jest to w żaden sposób powiązane z prawem unijnym. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo i bardzo proszę o zabranie głosu pana profesora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#ZbigniewMajka">Panie przewodniczący, szanowni państwo, pozwolę sobie uzupełnić wypowiedzi panów ministrów odnośnie do dwóch aspektów – finansowego i udziału polskich naukowców oraz korzyści, jakie Polska będzie z tego mieć.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#ZbigniewMajka">Polski wkład w budowę tego ośrodka, a następnie w jego eksploatację, zgodnie z konwencją – odnosi się to do wszystkich państw – może być w postaci gotówkowej i w postaci rzeczowej. Staramy się, aby Polska zadeklarowany wkład włożyła w postaci rzeczowej, a więc, żeby wszystkie pieniądze, które będą liczone jako udział Polski w przeliczeniu na akcje – bo jest to FAIR GmbH, zgodnie z prawem niemieckim – były realizowane w Polsce. To znaczy, że kriogenika do systemów akceleratorowych zostanie zbudowana w Polsce. Wszystkie komponenty budowy są wycenione. Kriogenika zostanie przetransportowana do ośrodka FAIR i Polsce będzie zaliczony wkład finansowy zgodnie z deklaracją.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#ZbigniewMajka">Cały ten wkład jest podzielony na dwie części – odnośnie do budowy infrastruktury i w urządzenia badawcze i badania, które będą realizowane w przyszłości, kiedy ośrodek będzie uruchomiony.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#ZbigniewMajka">Zgodnie z konwencją i z zaleceniami Międzynarodowego Komitetu Sterującego w czasie fazy przygotowawczej, Polska może włożyć 5,7 mln euro w eksperymenty, w których uczestniczy. My chcieliśmy więcej, ale w tej fazie podział polskiego wkładu w budowę infrastruktury wynosi 18 mln euro, a w aparaturę eksperymentalną 5,7 mln euro.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#ZbigniewMajka">Poza tym polscy naukowcy, którzy w tym projekcie uczestniczą, nie dadzą pieniędzy na zbudowanie tej aparatury gdzieś indziej niż w polskich uniwersytetach, instytutach badawczych. Aparatura będzie zbudowana i zainstalowana w FAIR, a Polsce policzony zostanie wkład, zgodnie z naszą deklaracją w budowę tego ośrodka. To jest sprawa finansowa.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#ZbigniewMajka">Jeśli chodzi o udział polskich naukowców, powiem, że po inicjacji tego ośrodka przez GSI – bo tam powstał ten pomysł – polscy naukowcy, którzy w GSI biorą udział w badaniach od 30 lat – wynikiem tego jest 500 publikacji naukowych, między innymi wiele doktoratów itd. – od razu włączyli się w projektowanie tego ośrodka. Po formalnym zaproszeniu Polski do udziału w tym przedsięwzięciu, polscy naukowcy zorganizowali się w formie konsorcjum o nazwie FEMTOFIZYKA. Obecnie to konsorcjum zrzesza 13 instytucji akademickich i ośrodków badawczych.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#ZbigniewMajka">Co członkowie tego konsorcjum w tej chwili robią? Część instytucji, naukowców, uczestniczy w budowie i przygotowaniu infrastruktury badawczej. Jak już tu zostało wspomniane, polską specjalnością, jeśli chodzi o budowę akceleratorów, jest kriogenika. Ośrodkiem wiodącym jest Politechnika Wrocławska. Naszym głównym udziałem w budowie tej infrastruktury będzie zbudowanie kriogeniki dla akceleratorów. Jak wspomniałem, będzie to ośrodek o szerokim wachlarzu badawczym, w związku z czym będzie wiele akceleratorów i wiele urządzeń zajmujących się tym, co akceleratory wytworzą. I Polska, jeśli chodzi o budowę infrastruktury, ma to zadanie.</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#ZbigniewMajka">Jeśli chodzi o budowę aparatury eksperymentalnej – jak powiedziałem – naukowcy z kilkunastu jednostek uniwersyteckich i instytutów badawczych obecnie już pracują nad przygotowaniem aparatury dedykowanej do eksperymentów. Aparatura ta będzie budowana w polskich instytutach, pieniądze podatnika będą zużyte w Polsce, ta aparatura będzie przetransportowana do tego ośrodka, gdzie, przy jej użyciu, będą wykonywane badania.</u>
          <u xml:id="u-22.8" who="#ZbigniewMajka">Jak tu wspomniano, zainteresowanie tym ośrodkiem jest ogromne – 3000 naukowców bierze udział w przygotowaniu swoich programów badawczych. W międzynarodowym gremium uczestniczyli także Polacy. Całe przedsięwzięcie trzeba podzielić na dwie części – fazę przygotowawczą, do czasu podpisania konwencji i obecną, po powstaniu ośrodka FAIR GmbH, gdzie jest już naukowy dyrektor i cała administracja jest skompletowana. Ta faza rozpoczęła się po podpisaniu konwencji. W okresie przygotowawczym, w przygotowaniu projektu, także całego programu badawczego – było pytanie, jak to perspektywicznie wygląda – uczestniczyli Polacy. Jest sześciotomowy dokument – można go znaleźć w Internecie – który opisuje zarówno to, jak będzie wyglądać infrastruktura badawcza, jak i to, jakie programy badawcze będą realizowane.</u>
          <u xml:id="u-22.9" who="#ZbigniewMajka">Przez 3 lata pełniłem funkcję dyrektora do sprawa badań, a więc w fazie, kiedy organizowane były eksperymenty, międzynarodowe gremium zajmujące się sprawą eksperymentów zatwierdziło do realizacji 14 eksperymentów, które są teraz przygotowywane. W niektórych z tych eksperymentów uczestniczy ponad 100 polskich naukowców. To jest odpowiedź na pytanie, jak jesteśmy przygotowani i co robimy.</u>
          <u xml:id="u-22.10" who="#ZbigniewMajka">Jeżeli będą dodatkowe pytania, jestem do państwa dyspozycji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo panu profesorowi. Jeszcze pan przewodniczący Iwiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#TadeuszIwiński">Mam jedno uściślające pytanie, bo tu wiele osób jest zainteresowanych relacjami pomiędzy CERN-em a planowanym ośrodkiem, ale nie w sensie organizacyjno-technicznym. Czy ja dobrze rozumiem – nawet jako absolwent wydziału chemii politechniki mam wątpliwości w tym zakresie – że mamy do czynienia z dwoma zbiorami, organizacyjnymi i merytorycznymi? CERN – pomijając jego długą historię – zajmuje się bardzo szerokimi badaniami, a tu jest ograniczenie jakby merytoryczne, tylko w sensie pewnej części, i te dwa zbiory w jakiejś mierze, cząstkowo się na siebie nakładają. Czy przewiduje się zawarcie porozumienia między CERN-em a tym ośrodkiem, aby nie dublować badań?</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#TadeuszIwiński">Czy to nie jest tak – powiem szczerze, znając historię darmstadzkich badań – że łamie się tu trochę zasadę brzytwy Ockhama, mówiącą, że nie należy mnożyć bytów ponad potrzeby? Jaki jest podział prac między CERN-em a tym ośrodkiem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, panie profesorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#ZbigniewMajka">Posłużę się następującym przykładem, żeby to wyjaśnić, bo to pytanie stawiane jest często. Tutaj fizyka jądrowa, tam fizyka jądrowa – jak to jest?</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#ZbigniewMajka">Po pierwsze, w przypadku CERN, jak i ośrodka, gdzie dysponuje się największymi możliwymi energiami, można przeprowadzić następujące porównanie. Powiedzmy, że w Europie skonstruowaliśmy urządzenie, przy pomocy którego dostaliśmy się na wschodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych i dowiedzieliśmy się, co jest na tym wybrzeżu, natomiast cały obszar pomiędzy wschodnim wybrzeżem Stanów Zjednoczonych a Europą jest niezbadany. Po drugie, informacja, która została uzyskana w wyniku tej wyprawy ze wschodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych jest wyrywkowa.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#ZbigniewMajka">Ośrodek FAIR – jak powiedziałem – nie jest dedykowany tylko jednemu zagadnieniu, wycinkowi fizyki. Jest to ośrodek, w którym będą prowadzone badania z wielu dziedzin fizyki, począwszy od fizyki plazmy kwarkowo-gluonowej, a więc tej materii, która była we wczesnym wszechświecie, fizyki atomowej, fizyki plazmy i zastosowań. Natomiast jest jeszcze jedna niezwykle ważna rzecz, która wyróżnia FAIR spośród innych ośrodków –intensywności wiązek, które będą tam uzyskiwane, są nieosiągalne nigdzie na świecie. Na przykład, przyspieszane jądra atomowe od protonów aż po uran będą mieć intensywności od 100 do 1000 razy większe aniżeli gdziekolwiek na świecie. Jeśli chodzi o antyprotony, a więc przyspieszanie antymaterii, będzie to czynnik rzędu 100. Jeśli chodzi o jądra, tak zwane radioaktywne, czyli te, które rozpadają się, można je wytworzyć sztucznie i krótko żyją, przyspieszanie ich będzie 10.000 razy większe, aniżeli dostępne w tej chwili. Tak więc ten ośrodek wybiega w przód.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#ZbigniewMajka">A co to nam daje? To, że o ile ta wycieczka na wschodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych stwierdzi, że są tam ludzie, o tyle ta intensywność umożliwi nam poznanie, jacy to są ludzie, czym się zajmują itd. A to dzięki temu, że będziemy mieć więcej informacji z tych eksperymentów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#TadeuszIwiński">Mnie chodziło raczej o to, czy przewiduje się współpracę, podział między CERN a ośrodek, nie wchodząc w głąb nauki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#ZbigniewMajka">Oczywiście w budowie ośrodka FAIR uczestniczą naukowcy. Niedawno zostało podpisane porozumienie pomiędzy FAIR a nowym Zarządem FAIR GmbH, zgodnie z którym współpraca zarówno w konstrukcji akceleratorów, jak i w wymianie naukowców, będzie ściśle realizowana. Jest to bardzo silna współpraca. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Proszę, pan przewodniczący Kłosowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#SławomirKłosowski">Szanowni panowie ministrowie. Mam dwa pytania szczegółowe dotyczące procedury. Pierwsze dotyczy kwestii rozwiązywania sporów. Bardzo często bywa tak, że we wspólnym projekcie po jakimś czasie – oby nie – występują spory. W związku z tym posłużę się cytatem. Na stronie 3 procedur przyjęcia wkładów rzeczowych, w ostatnim zdaniu, po przecinku, czytamy: „Zarząd FAIR będzie mieć prawo do zaproponowania Radzie odpowiednich środków, w tym zmiany odpowiedzialności za wkłady materialne”. To mnie trochę zaniepokoiło. Co to znaczy „zmiany odpowiedzialności za wkłady materialne”?</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#SławomirKłosowski">Drugie pytanie dotyczy deklaracji już składanych przez poszczególnych uczestników. W wypowiedziach państwa posłów wspominaliśmy o biznesowym podejściu – nie spontanicznym, a dotyczącym szczegółów i korzyści, jakie z tego będziemy wynosić. Zwróciłem uwagę na deklaracje dwóch państw, a konkretnie mówiąc Hiszpanii i Szwecji, w których te państwa zawierają taką właśnie ostrożniejszą propozycję biznesową. Warują sobie prawo rewizji przeglądów swoich udziałów w projekcie po roku, 2 latach. Wydaje mi się to ostrożne i naturalne w podejściu biznesowym, w związku z tym, jakie po 2 latach funkcjonowania tego projektu państwo polskie będzie odnosić korzyści kadrowe i w zakresie oceny projektów naukowych. Czy panowie ministrowie nie uważają, że tego typu podejście biznesowe jest skuteczne? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję. Czy pan minister zechce odpowiedzieć na te pytania? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#MaciejBanach">Dziękuję. Jest to bardzo ważne pytanie. Panie przewodniczący, poproszę pana radcę, Jacka Gierlińskiego, który od początku zajmuje się projektem FAIR, o odpowiedź i ewentualne uzupełnienie wypowiedzi pana ministra Szpunara w kwestii sporów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#JacekGierliński">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Jeśli chodzi o rozwiązywanie sporów, to jest tutaj określone, że ostateczną instancją będzie Europejski Trybunał Sprawiedliwości, a to dlatego, że kraje, które w tym uczestniczą, są również spoza Unii Europejskiej. To jest ostateczna instancja.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#JacekGierliński">Natomiast jeśli chodzi o kwestie deklaracji, w pewnym sensie to była trudna sytuacja, bo zgodzono się, że państwa takie deklaracje mogą składać, ale konwencja jest ważniejszym aktem prawnym. Jeżeli więc są one niezgodne – a w pewnym sensie są niezgodne – to konwencja jest aktem ważniejszym. Konkretnie oznacza to, że owszem, państwa mogą dokonywać przeglądu swojego udziału, ale ewentualne wystąpienie z projektu jest uregulowane konwencją i bez względu na to, jaki jest wynik tego przeglądu, konwencja ma zastosowanie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję. Pan minister, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#MaciejSzpunar">Dziękuję. Odniosę się do pierwszego pytania, dotyczącego sporu. Otóż ten załącznik jest dokumentem, który będzie regulował funkcjonowanie tej spółki prawa niemieckiego, powołanej na podstawie konwencji. Jest to coś w rodzaju porozumienia wspólników. Natomiast to absolutnie nie wyłączy właściwości sądów niemieckich. To będzie spółka prawa niemieckiego. Spory korporacyjne pomiędzy wspólnikami, udziałowcami, będą rozstrzygać sądy niemieckie.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#MaciejSzpunar">Jeżeliby w wyniku działania jednego z udziałowców doszło do naruszenia także międzynarodowej umowy powołującej ten instytut, to wtedy zastosowanie będzie mieć art. 11 dotyczący rozstrzygania sporów, który przewiduje właściwość sądu arbitrażowego, powoływanego tam przez strony. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że tu chodziło raczej o zagadnienia formalnoprawne, więc ze strony pana profesora nie wymagamy dodatkowych wyjaśnień. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#AndrzejSmirnow">Czy są jeszcze chętni do wypowiedzi lub zadania pytania? Nie ma. Wobec tego stwierdzam zakończenie pierwszego czytania i proponuję, abyśmy przeszli do rozpatrzenia projektu ustawy. Sprzeciwu nie słyszę. Przechodzimy zatem do rozpatrzenia tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#AndrzejSmirnow">Czy do tytułu ustawy są uwagi? Nie ma uwag. Czy są sprzeciwy wobec propozycji przyjęcia tytułu ustawy? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła tytuł ustawy.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#AndrzejSmirnow">Czy do art. 1 są uwagi? Nie ma uwag. Czy są sprzeciwy wobec propozycji przyjęcia art. 1? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1.</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#AndrzejSmirnow">Czy do art. 2 są uwagi? Nie ma uwag. Czy są sprzeciwy wobec propozycji przyjęcia art. 2? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 2.</u>
          <u xml:id="u-37.5" who="#AndrzejSmirnow">Wobec tego poddaję pod głosowanie całość projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-37.6" who="#AndrzejSmirnow">Kto z państwa posłów jest za przyjęciem projektu ustawy? Dziękuję bardzo. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję. Stwierdzam, że Komisja jednomyślnie przyjęła projekt ustawy.</u>
          <u xml:id="u-37.7" who="#AndrzejSmirnow">Pozostał nam wybór posła sprawozdawcy. Ze swej strony, po uzgodnieniu z panem przewodniczącym, proponuję pana posła Dariusza Lipińskiego.</u>
          <u xml:id="u-37.8" who="#AndrzejSmirnow">Czy są inne propozycje? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-37.9" who="#AndrzejSmirnow">Czy pan Dariusz Lipiński wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#DariuszLipiński">Tak, wyrażam zgodę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję. Czy są sprzeciwy wobec kandydatury pana posła Lipińskiego? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#AndrzejSmirnow">Panie pośle, gratuluję. Został pan sprawozdawcą Komisji.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#AndrzejSmirnow">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Dziękuję panom ministrom i panu profesorowi. Informuję, że protokół z posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariatach Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>