text_structure.xml 37.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejHalicki">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam państwa posłów oraz pana ministra Jana Borkowskiego wraz ze współpracownikami. Witam również przedstawiciela Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejHalicki">Stwierdzam przyjęcie protokołów z poprzednich posiedzeń Komisji. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych projektu ustawy budżetowej na 2011 r. w zakresie spraw zagranicznych oraz członkostwa RP w Unii Europejskiej. Komisję do Spraw Unii Europejskiej reprezentuje pana poseł Andrzej Gałażewski.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejHalicki">Oddaję głos panu ministrowi Borkowskiemu z prośbą o przedstawienie projektu budżetu resortu spraw zagranicznych na 2011 r. Następnie głos zabierze pan Marek Krząkała, który przedstawi swoje uwagi dotyczące propozycji budżetowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JanBorkowski">Bardzo krótko scharakteryzuję projekt budżetu MSZ na rok 2011. Państwo posłowie otrzymali stosowne materiały na piśmie, zatem odniosę się do najważniejszych, wynikających ze specyfiki MSZ spraw związanych z realizacją zarówno dochodów, jak i wydatków.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JanBorkowski">W 2011 r. zaplanowano dochody w wysokości 114.310 tys. zł. Jest to wielkość zbliżona do dochodów przewidywanych do wykonania w roku bieżącym. Stanowi ona dokładnie 96,8% dochodów przewidywanych do zrealizowania w bieżącym roku. Podstawowym źródłem dochodów są wpływy z tytułu opłat konsularnych oraz wymiany paszportów obywateli polskich stale zamieszkałych za granicą, a więc różnego rodzaju opłaty administracyjne pobierane przez nasze placówki konsularne. Dochody podlegają zmianom, gdyż stopniowo wizy krótkookresowe są zastępowane wizami wydawanymi na dłuższy czas. Można jednak powiedzieć, że poziom dochodów MSZ jest na dość wysokim poziomie i będzie się utrzymywał.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JanBorkowski">Limit wydatków MSZ na 2011 r. wynosi 1.833.936 tys. zł, co stanowi 117,8% wydatków określonych w ustawie budżetowej na 2010 r. Przewidujemy jednak realizację budżetu 2010 r. na innym poziomie. Przypominam, że mieliśmy do czynienia z nowelizacją budżetu w trakcie bieżącego roku. Korekta była niezbędna m.in. ze względu na zmiany kursowe. Wyższy limit wydatków MSZ jest wynikiem zwiększenia środków z kilku tytułów. Zadania realizowane w ramach programu wieloletniego „Przygotowanie, obsługa i sprawowanie przewodnictwa Polski w Radzie Unii Europejskiej” ujęto w ramach części 45 w wysokości 111.493 tys. zł. W 2010 r. środki na ten cel wynoszą 6970 tys. zł. Ta zmiana, ze względu na przyszłoroczną prezydencję, jest dość poważna. Drugi powód zwiększenia limitu wydatków to wydatki na sfinansowanie i współfinansowanie programów i projektów z udziałem środków Unii Europejskiej i projektów realizowanych w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Kwota przeznaczona na ten cel wynosi 33.921 tys. zł. W 2010 r. analogiczna kwota była o połowę niższa i wyniosła 16.122 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JanBorkowski">Kolejna pozycja to wpłaty do Europejskiego Funduszu Rozwoju w wysokości 148.000 tys. zł. Przypomnę, że kilkanaście miesięcy temu Komisja wyraziła zgodę na ratyfikowanie umowy, której przedmiotem była m.in. kwestia naszej składki do Europejskiego Funduszu Rozwoju. Ta składka została przypisana do budżetu MSZ. Ponadto zwiększenie limitu wydatków wiąże się ze zwiększeniem o 608 tys. zł składki na budowę kwatery głównej NATO.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JanBorkowski">Jeśli chodzi o strukturę wydatków w ramach MSZ, największą pozycję stanowią wydatki w rozdziale 75057, związanym z funkcjonowaniem 158 naszych placówek zagranicznych. Kwota ta wynosi 935.763 tys. zł i stanowi 51% wszystkich wydatków w budżecie MSZ. Pragnę zwrócić uwagę, że w budżecie MSZ planowane są składki do organizacji międzynarodowych, w tym do ONZ, NATO i Rady Europy oraz od 2011 r. wpłata na Europejski Fundusz Rozwoju finansujący pomoc rozwojową. Stanowią one łącznie 18,9% wydatków MSZ. To oznacza, że prawie 20% wydatków MSZ to w istocie wydatki całego budżetu państwa, które zostały przypisane do budżetu ministra spraw zagranicznych. To powoduje zaciemnienie obrazu wysokości budżetu resortu i uzasadnia zwyżkę w stosunku do budżetu na 2010 r.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JanBorkowski">Z czego wynikają wysokie składki do organizacji międzynarodowych, które – notabene – będą wzrastać w kolejnych latach? Otóż Polska przesuwa się do grupy krajów bogatszych, których składki są naliczane według coraz wyższych wskaźników. Stajemy się krajem, który w większym stopniu ma wnosić wkład niż oczekiwać pomocy z tytułu przynależności do organizacji międzynarodowych.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#JanBorkowski">Głównym zadaniem polityki zagranicznej w 2011 r., angażującym w praktyce całą administrację państwową, będzie sprawowanie przez Polskę w drugiej połowie 2011 r. przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej. Przypomnę, że w 2009 r. ustanowiony został uchwałą Rady Ministrów program wieloletni „Przygotowanie, obsługa i sprawowanie przewodnictwa Polski w Radzie Unii Europejskiej w II połowie 2011 r.”. Program jest realizowany przez 23 ministerstwa i urzędy centralne, w tym Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Łącznie nakłady na realizację programu w latach 2010-2012 wynoszą 429.534 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#JanBorkowski">Priorytetowym zadaniem w obszarze funkcjonowania służby zagranicznej w 2011 r. będzie zapewnienie niezbędnego wsparcia kadrowego, organizacyjnego, finansowego i technicznego komórkom odpowiedzialnym za realizację merytorycznych zadań związanych z prezydencją. Szczególna rola MSZ będzie uwidaczniała się w różnych aspektach.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#JanBorkowski">Jeśli chodzi o program modernizacji polskiej służby zagranicznej, wskazuje on, że racjonalizacja zatrudnienia w MSZ jest podstawowym zadaniem. Proces modernizacyjny oparty jest zarówno na analizie sytuacji międzynarodowej, jak i na ocenie realnych zadań i potrzeb placówek, a także na tendencjach, jakie obserwujemy w służbach zagranicznych innych krajów, przede wszystkim państw członkowskich Unii Europejskiej o przybliżonym potencjale i ambicjach. Kontynuowane będą prace nad zmniejszeniem dystansu organizacyjnego i technologicznego w aspekcie informatyki i łączności, w tym zwłaszcza modernizacji teleinformatycznej centrali, jak również wdrażanie systemów gwarantujących szybką i niezawodną komunikację między centralą MSZ i placówkami zagranicznymi. W tej sprawie nie jesteśmy opóźnieni. W porę podjęliśmy modernizację technologiczną. W przeciwnym wypadku mielibyśmy taką sytuację, że zanim doszłoby do wymiany informacji pomiędzy centralą i placówkami, cały świat dysponowałby wiedzą na ten temat. Nie ma wątpliwości, że zmiany technologiczne muszą być wprowadzane z dużym wyprzedzeniem. Musimy antycypować zmiany szybkości przepływu informacji, aby mieć na czas informacje o tym, co się dzieje, i działać skutecznie.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#JanBorkowski">Będzie kontynuowany proces wszechstronnej modernizacji placówek zagranicznych, poza wspomnianym aspektem komunikacyjnym i informatycznym, kontynuowany będzie proces dostosowywania budynków placówek dyplomatycznych do poziomu wymaganego nowymi funkcjami, wizerunkiem, a także bezpieczeństwem dyplomatycznym. Kwestie bezpieczeństwa odnoszą się do pewnej kategorii placówek, w szczególnie wrażliwych obszarach na świecie.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#JanBorkowski">Ministerstwo Spraw Zagranicznych może zapewnić, że dołoży starań, aby środki przyznane na 2011 r. były wydawane racjonalnie i maksymalnie oszczędnie. Proszę o przyjęcie informacji o projekcie budżetu państwa w części 45 – Sprawy zagraniczne i członkostwo RP w Unii Europejskiej na 2011 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejHalicki">Rozumiem, że państwo posłowie zapoznali się z materiałem przygotowanym przez MSZ. Dziękuję serdecznie za to, że w materiale zostały uwzględnione szczegółowe dane, o które wnosiliśmy w ubiegłym roku, np. dotyczące składek do organizacji międzynarodowych.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejHalicki">Proszę pana posła Marka Krząkałę o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MarekKrząkała">Na wstępie chciałbym przywołać opinię BAS, zgodnie z którą projekt budżetu w części 45 został przygotowany wzorcowo. Mogę tylko podzielić tę opinie, co nie oznacza, że nie mam żadnych pytań.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MarekKrząkała">W materiale, który otrzymaliśmy, wskazuje się jako jeden z priorytetów – wspieranie interesów ekonomicznych kraju. Jest mowa o tym, że w trakcie polskiego przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej będzie kładziony nacisk na politykę energetyczną. Jednocześnie wspomina się, że w ramach oficjalnych wizyt i strategii dyplomatycznego otwierania drzwi będziemy wspierać małych i średnich przedsiębiorców. Mam pytanie, czy są to tylko pobożne życzenia, czy przygotowywany jest kompleksowy program, w ramach którego znajdą się środki konkretnie na ten cel.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#MarekKrząkała">Drugie pytanie związane jest z priorytetowym celem polskiej dyplomacji, jakim jest przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej. Wydatki na ten cel w przyszłym roku wyniosą 111.000 tys. zł. Czy zdaniem MSZ jest to kwota wystarczająca, czy też jest to kwota minimum? Jakie środki na ten cel przewiduje się w 2012 r.?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejHalicki">Przepraszam, czy pan poseł mógłby powtórzyć ostanie pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarekKrząkała">Wydatki związane z przygotowaniem przewodnictwa w UE wynoszą 111.000 tys. zł. Chciałbym poznać opinię MSZ, czy jest to kwota wystarczająca, czy też zaledwie niezbędne minimum.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MarekKrząkała">Trzecie pytanie dotyczy części 83 – Rezerwy celowe, poz. 31. Są tam zawarte środki na realizację zadań specjalnych, w tym na system motywacyjno-lojalnościowy. Na ten cel przyznana jest kwota 12.000 tys. zł. Na ile ta kwota spełnia oczekiwania MSZ? Czy osoby, które będą odpowiedzialne za przeprowadzenie całej operacji związanej z przejęciem przewodnictwa, zostaną odpowiednio wynagrodzone?</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MarekKrząkała">Wydatki na utrzymanie i działalność placówek zagranicznych stanowią 51% całości wydatków resortu. Chciałbym zapytać o prognozy kursu walut w przyszłym roku, bo byłaby to bardzo cenna informacja. Jak przedstawia się mechanizm zabezpieczający w razie znacznego skoku kursu walut?</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#MarekKrząkała">Apeluję w tej sprawie do prezydium Komisji. Cały czas mówimy o konieczności wprowadzenia mechanizmu polegającego na tym, aby połowa budżetu MSZ była realizowana w walucie obcej. Napotyka to na opór ze strony Ministerstwa Finansów. Być może należałoby po raz kolejny podjąć działania w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#MarekKrząkała">Jeśli chodzi o składki do organizacji międzynarodowych, nastąpiło zwiększenie o 192%. Czy niezależnie od tego występują zaległości w składkach obligatoryjnych, które zmuszeni będziemy zapłacić? Jeśli tak, to w jakiej wysokości? Z których składek płaconych dobrowolnie zrezygnowano?</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#MarekKrząkała">Jeśli chodzi o wydatki majątkowe w wysokości 121.000 tys. zł, w materiale wymienia się siedziby, które będą modernizowane lub budowane. Mam pytanie związane z ambasadą w Berlinie. Co konkretnie uda się zrealizować w ramach kwoty przeznaczonej na ten cel w 2011 r.?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejHalicki">Poproszę pana ministra o ustosunkowanie się do pytań pana posła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JanBorkowski">Większość pytań dotyczyła polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Obecnie jesteśmy na etapie identyfikacji, jaki model prezydencji będziemy mogli realizować. Prezydencja belgijska sprowadza się w zasadzie do wyzbywania się kompetencji państwa sprawującego prezydencję. Przed nami jest prezydencja węgierska. Nie wiemy, jak się ona ukształtuje. Wspólnotowe instytucje są w fazie tworzenia. Ciągle kształtuje się europejska służba działań zewnętrznych. W obecnym okresie próbujemy ocenić, w jakim zakresie będą nasze działania niezbędne. Jednocześnie dokonujemy korekty w planie przedsięwzięć, który pierwotnie zakładaliśmy. Dokonujemy zmian w agendzie, dotyczących poszczególnych typów spotkań z różnych dziedzin, zarówno tych, które odnoszą się do kompetencji MSZ, jak i do kompetencji innych resortów.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JanBorkowski">Prezydencję dostosujemy do realnych możliwości. Budżet zostanie zrealizowany w takim kształcie, jak zakładamy. Przewidujemy, że będziemy w stanie zrealizować stojące przed nami zadania, dysponując takim, a nie innym budżetem. Naszą ambicją jest, żeby wykonać jak najwięcej zadań, aby jako kraj członkowski UE odegrać aktywną rolę w sprawowaniu prezydencji. Obawiamy się jednak, że niektóre kraje unijne preferują model, w którym instytucje wspólnotowe mają więcej do powiedzenia i reprezentują Unię na zewnątrz. Przyznany budżet wydaje nam się na ten czas do zaakceptowania i będziemy musieli się zmieścić w jego ramach. Podejmujemy stosowne działania organizacyjne.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#JanBorkowski">Jeśli chodzi o system motywacyjno-lojalnościowy, odpowiednie wielkości są możliwe do oszacowania. Mamy stan kadrowy pod pełną kontrolą, zatem mogę stwierdzić, że kwota przyznana na ten cel jest wystarczająca.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#JanBorkowski">Czy jest mechanizm zabezpieczający przed zmianą kursu złotego? Takiego mechanizmu nie ma, choć w przeszłości postulowaliśmy jego wprowadzenie. Nie ma takiej decyzji w ramach budżetu państwa. Ponieważ ponad 50% środków z budżetu MSZ jest realizowanych w walutach obcych, należy mieć nadzieję, że złoty będzie się utrzymywać na dotychczasowym poziomie lub że będzie się umacniać. W przypadku zmian kursu złotego sami dokonujemy przesunięć środków w ramach wydatków.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#JanBorkowski">W poprzednim roku mieliśmy dostępne środki na koniec roku i mogliśmy sfinansować część składek z wyprzedzeniem. Dzięki temu nie mamy żadnych zaległości w płatnościach składek. Kiedy mieliśmy korzystną sytuację w budżecie na koniec roku, realizowaliśmy wydatki, które ułatwiły nam funkcjonowanie w nowym roku. Musimy działać elastycznie.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#JanBorkowski">MSZ musi być przygotowane na zmienność kursów walut. Jest to sytuacja niekomfortowa, ale istniejące zagrożenia muszą być brane pod uwagę.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#JanBorkowski">Jeśli chodzi o kwestię inwestycji, poproszę pana dyrektora Buraczewskiego o informację o tym, jakie przedsięwzięcia są planowane w najbliższym roku.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#JanBorkowski">Jeśli chodzi o promocję małej przedsiębiorczości, nie wiem, czy moi współpracownicy mają w tej sprawie konkretną odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejHalicki">Poproszę pana dyrektora Buraczewskiego o odpowiedź na pytanie dotyczące inwestycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KrzysztofBuraczewski">Jak państwo wiedzą, realizacja inwestycji w Berlinie jest koszmarem z 15-letnią historią. Dobrze się stało, że 10 lat temu nie zrealizowaliśmy tej inwestycji w proponowanym wówczas kształcie, który był nierealistyczny. Jego realizacja pociągnęłaby za sobą kolosalne koszty utrzymania olbrzymiej, niefunkcjonalnej i niezabezpieczonej pod względem sprawności systemowej nieruchomości. Planujemy w ciągu najbliższych dni rozpisać konkurs na koncepcję architektoniczną. W 2011 r. w ramach przyznanych środków budżetowych zrealizujemy pierwszą fazę, czyli rozstrzygniemy konkurs. Podejmiemy również kroki w celu wyłonienia wykonawcy w systemie, który będzie nas chronił przed możliwymi zakusami wykonawców na zwiększenie kosztów realizacji. Będzie to możliwie najbezpieczniejsza forma realizacji inwestycji, którą planujemy na okres 2 lat i 10 miesięcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejHalicki">Pan poseł Gałażewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AndrzejGałażewski">Pan minister wspomniał, że Unia Europejska jest w trakcie transformacji. Wiele instytucji dostosowywanych jest do Traktatu z Lizbony. Tworzy się europejska służba działań zewnętrznych. W jej ramach ma być rozwijana wspólna polityka bezpieczeństwa i obrony. Wspólna polityka bezpieczeństwa i obrony była dotychczas finansowana z budżetów państw narodowych. Europejska służba działań zewnętrznych prawdopodobnie w pewnej części będzie finansowana w ten sam sposób. Jak ta transformacja wpływa na budżet MSZ? Czy przyszłoroczny budżet uwzględnia te zmiany? Czy w przyszłości wspólna polityka bezpieczeństwa i obrony będzie dofinansowywana przez MSZ, czy przez MON? W Unii Europejskiej jest to domena spraw zagranicznych. Interesuje mnie, który resort w naszym kraju będzie ponosił zwiększone wydatki na rozwój wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#AndrzejGałażewski">Drugie pytanie dotyczy zupełnie innej dziedziny. Mamy świadomość trudności budżetowych. Wszystkie państwa europejskie borykają się z tym samym problemem. Czy w budżecie MSZ przewiduje się zwiększenie płac i standardów funkcjonowania naszej służby dyplomatycznej? Mówiąc o standardach, mam na myśli nie tylko stan budynków, ale także sytuację rodzin dyplomatów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejHalicki">Pan poseł Wita.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszWita">Chciałbym polemizować ze stwierdzeniem znajdującym się na str. 6 materiału, gdzie mowa jest o stosunkach Polski z USA i innymi państwami pozaeuropejskimi. Otóż pojawiło się tam zdanie, że potrzebne jest odejście od postrzegania stosunków polsko-amerykańskich wyłącznie w kontekście bezpieczeństwa. Przyznam szczerze, że nie obserwowałem w działaniach politycznych takiego zjawiska, aby relacje z USA były ujmowane wyłącznie w kontekście bezpieczeństwa. Jeżeli ktoś dostrzegł taką potrzebę, to może u siebie.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#TadeuszWita">Chciałbym również zniechęcić pana ministra do takiego podejścia do naszego przewodnictwa w UE, iż będziemy obserwowali, co zrobią Belgowie. Może Belgowie mają powody do wyzbywania się swoich kompetencji, natomiast my nie. Udział Polski w europejskiej służbie działań zewnętrznych jest symboliczny. Prosiłbym zatem, żeby pan minister zadeklarował, iż MSZ wykorzysta przewodnictwo jako szansę dla wzmocnienia naszej pozycji i znaczenia wewnątrz Unii oraz w działaniach zewnętrznych. Wydaje mi się to wręcz konieczne.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#TadeuszWita">Na zakończenie techniczne pytanie – czy pan minister widzi możliwość zrezygnowania z pobierania opłat za wizy od obywateli państw sąsiednich, którzy często mają polskie korzenie, ale trudno im do udowodnić i uzyskać Kartę Polaka? Z niewiadomych przyczyn nie płacą w swojej walucie ani w złotych. Chociaż sami nie posługujemy się euro, żądamy od nich opłat wizowych w euro. Trudno ludziom wytłumaczyć, dlaczego muszą płacić w euro za wizy do Polski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejHalicki">Pan poseł Żelichowski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#StanisławŻelichowski">Mam pytanie w kontekście naszej składki do ONZ. Rozumiem, że Polska staje się krajem zamożniejszym, zatem składka musi być wyższa. Interesuje mnie jednak, czy są próby zreformowania ONZ, żeby poprawić efektywność działania organizacji? W grudniu ubiegłego roku odbyła się w Poznaniu konferencja ONZ, w której uczestniczyło kilka tysięcy osób. Dyskutowano i rozjechano się z niczym. Im bardziej będziemy „pompowali” środki w tak niewydolną organizację, tym częściej w różnych atrakcyjnych miejscach świata będą odbywać się niepotrzebne konferencje, z których nic nie wynika.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#StanisławŻelichowski">Rozumiem, że sami nie jesteśmy w stanie nic zdziałać, ale czy jest dyskusja np. w ramach Unii Europejskiej, dotycząca reformy ONZ, aby organizacja ta mogła rozwiązywać problemy współczesnego świata.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejHalicki">Panie ministrze, bardzo proszę o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JanBorkowski">Dziękuję za pytania.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#JanBorkowski">Zacznę od udzielenia odpowiedzi na trudne pytania pana posła Gałażewskiego. Pan poseł pyta o wspólną politykę bezpieczeństwa i obrony, która jest w fazie tworzenia. W przyszłym roku państwa członkowskie czeka debata na temat przyszłej perspektywy budżetowej. Już dziś wiemy, że niechęć do wpłacania podstawowej składki rocznej jest wyraźna. Od wielu lat obserwujemy regresję. Nawet jeśli kwota wzrasta, to tylko dzięki temu, że wzrasta PKB, a więc podstawa naliczania składek. Wskaźnik wpłacanych składek w stosunku do PKB stale się zmniejsza.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#JanBorkowski">Jesteśmy przeciwnikami działań, które prowadziłyby do denacjonalizacji polityk unijnych. Wykorzystamy swoją prezydencję i debatę nad perspektywą budżetową, by powstało zobowiązanie wszystkich państw członkowskich. Pewne przedsięwzięcia muszą być finansowane solidarnie przez całą Unię. Naszym zdaniem Unia powinna być solidarna i mieć budżet wspólnotowy. Wskaźnik 1% PBK to nie jest duży wydatek, jeśli chce się osiągać znaczące efekty w polityce spójności, polityce rolnej i w utrzymaniu jednolitego rynku.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#JanBorkowski">MSZ będzie prowadziło debatę nad ukształtowaniem wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony, a także nad sposobami finansowania Unii Europejskiej. Dotychczasowe środki na politykę zewnętrzną Unii Europejskiej były niewielkie.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#JanBorkowski">Czy projekt budżetu pozwala na racjonalizację płac? Aktualnie nie mamy limitu etatów, natomiast racjonalizacja sprowadza się do tego, że staramy się ograniczać zatrudnienie do minimum. Redukujemy zatrudnienie na tych placówkach, gdzie ubywa zadań i gdzie istnieje możliwość innego sposobu realizacji zadań. To powoduje możliwość zmian w kształtowaniu płac i systemu wspierania pracowników. W przyszłym roku nie należy spodziewać się wielkich zmian. Ze względu na prezydencję będzie to czas, w którym pełna mobilizacja polega na utrzymaniu wydolności całej struktury w celu realizacji wszystkich zamierzonych zadań. Jeśli będą jakieś korekty, to dotyczące zmniejszenia zatrudnienia i przez to wzmocnienia płac. System motywacyjny ma sprzyjać podnoszeniu jakości zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#JanBorkowski">Przechodząc do odpowiedzi na pytania pana posła Wity. Z debaty publicznej odnosiliśmy wrażenie, że główną kwestią w stosunkach polsko-amerykańskich jest budowa systemu bezpieczeństwa. Musimy patrzeć na USA pragmatycznie. Nie możemy koncentrować się na tym, czego nie możemy osiągnąć, lecz powinniśmy postrzegać całościowo relacje z tym krajem. Zgadzam się z panem posłem, że to nie jest jedyny aspekt naszych stosunków ze Stanami Zjednoczonymi.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#JanBorkowski">Obserwujemy z niezadowoleniem tendencję, którą chcą wykorzystać niektóre kraje członkowskie, polegającą na przekazywaniu kompetencji do Brukseli. W przypadku części krajów wynika to ze słabości organizacyjnej. Na marginesie wspomnę, że w przeszłości szczyty Unii Europejskiej odbywały się w stolicach państw członkowskich sprawujących prezydencję. Służyło to promocji poszczególnych krajów. Portugalia miała i Strategię Lizbońską, i Traktat Lizboński. Obecnie posiedzenia Rady odbywają się w Brukseli.</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#JanBorkowski">My uważamy, że prezydencja to czas na promocję kraju, ale także na wyeksponowanie własnego sposobu patrzenia na funkcjonowanie Unii Europejskiej. W pewien sposób jesteśmy związani w ramach trio sprawującego prezydencję, ale mamy ambicję przeciwstawiać się tendencji do oddawania wszystkich kompetencji instytucjom wspólnotowym. Pewne ograniczenia narzuca nam budżet, ale także pewne schematy działania, które zaczną funkcjonować. Trudno będzie przeciwstawić się tej pragmatyce. To nie oznacza, że nie będziemy się jej przeciwstawiać. Trwają prace nad koncepcją polskiej prezydencji. Na posiedzeniach kierownictwa MSZ regularnie dokonujemy przeglądu sytuacji organizacyjnej. Powracamy do agendy wydarzeń i działań, które będziemy realizowali w ramach prezydencji, biorąc pod uwagę, na ile możemy umocnić swoje kompetencje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejHalicki">Na temat priorytetów prezydencji i planu działań odbędziemy odrębne posiedzenie Komisji. Dzisiejsze posiedzenie dotyczy budżetu. Przypominam, że już padła odpowiedź na pytanie, czy budżet w istotny sposób ogranicza nasze plany. Skoro nie, to nie omawiałbym teraz sytuacji wewnątrzunijnej i prezydencji belgijskiej. Z pewnością nasza prezydencja będzie bardziej dynamiczna. Proponuję przejść do omówienia pozycji budżetowych, które są przedmiotem naszego posiedzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JanBorkowski">Dziękuję za tę uwagę. Oczywiście musimy skorzystać z kompetencji pełnomocnika rządu ds. realizacji prezydencji. Wtedy możliwa będzie rozmowa, która usatysfakcjonuje państwa w szczegółach.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#JanBorkowski">Czy przewidujemy bezpłatne wizy dla rodaków?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#TadeuszWita">Chodzi o wizy płatne w złotych bądź w walucie krajów sąsiedzkich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AndrzejHalicki">Pan poseł Wita pyta o konieczność rozliczeń w euro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#TadeuszWita">To jest bardzo ważna kwestia i proszę z tego nie żartować. Ukrainiec zarabia w hrywnach, a jadąc do Polski musi kupić pewną ilość euro, żeby zapłacić za wizę, tymczasem w naszym kraju nie używa się euro. Czemu wymuszamy rozliczenia w obcej nam i naszym sąsiadom walucie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JanBorkowski">Nie znam wszystkich niuansów trudnej polityki konsularnej, ale są pewne standardy postępowania. Jeśli chodzi o ułatwienia dla osób polskiego pochodzenia, wprowadzamy je w miarę możliwości. Osoby posiadające Kartę Polaka mogą ubiegać się o wizy bezpłatne. Jest cały system ulg w płatnościach za wizy. Istnieje lista osób, które mogą otrzymywać wizy bezpłatnie. Ponadto każdorazowo konsul może rozpatrzyć możliwość odstąpienia od opłaty wizowej. Ceny naszych wiz dla obywateli państw sąsiedzkich na Wschodzie ustalone zostały na poziomie minimalnym, pozwalającym na pokrycie kosztów administracyjnych.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#JanBorkowski">Kolejne pytanie dotyczyło prób reformowania ONZ. Jest to temat na poważną debatę. Wiadomo, że dotychczasowe próby okazały się nieskuteczne. Mamy status quo, jeśli chodzi o skład członków stałych Rady Bezpieczeństwa, która jest kluczowym organem dla porządku światowego. Wiele państw aspiruje do stałego członkostwa w Radzie Bezpieczeństwa. Naszym celem jest uzyskanie statusu niestałego członka Rady Bezpieczeństwa w latach 2018-2019. O to będziemy zabiegać. Kwestia składki nie spotyka się z odpowiednią korektą. Nie mamy możliwości oddziaływania na sytuację w ONZ, chociaż jesteśmy krajem postulującym zmiany. Będziemy reprezentantem tej grupy krajów, które chciałyby, żeby ten system był oszczędniejszy i bardziej efektywny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejHalicki">To rzeczywiście ważna kwestia. Jeśli chodzi o działania administracyjne, odnotowujemy wzrost naszej składki o 10%, a w odniesieniu do misji pokojowych wzrost nawet o 20%. Zważywszy na wątpliwą efektywność tych misji, wzrost składki jest zastanawiający. Inna jest skuteczność sił koalicyjnych w ramach NATO czy sił antyterrorystycznych, a także skuteczność Unii Europejskiej czy ONZ. Sądzę, że potrzebna jest debata w tej sprawie. Ta tendencja jest zastanawiająca. Kiedyś trzeba powiedzieć „stop”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JanBorkowski">Obecnie nasza składka jest naliczana według innego wskaźnika, gdyż znaleźliśmy się w grupie krajów zamożniejszych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#StanisławŻelichowski">Ubolewam nad tym, że następuje powielanie biurokracji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#AndrzejHalicki">Poseł Sellin prosił o głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JarosławSellin">Mam pytanie, ile procent całości budżetu państwa stanowią wydatki zaplanowane na 2011 r., przeznaczone na sprawy zagraniczne? Wedle moich pobieżnych wyliczeń wskaźnik ten wynosi 0,7%. Jak ten wskaźnik kształtował się w latach 2008-2010? Czy nastąpił wzrost, czy spadek udziału tych wydatków w budżecie państwa w okresie rządów PO i PSL?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#AndrzejHalicki">Czy pan minister dysponuje tymi danymi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JanBorkowski">Posługuję się uogólnionym zestawieniem, które pokazuje pewną tendencję. W 2011 r. udział budżetu części 45 w budżecie państwa wyniesie niespełna 0,8%. Jest to poziom zbliżony do planowanego wykonania w roku bieżącym, a także do wykonania budżetu w 2009 r. Wcześniej udział wydatków na sprawy zagraniczne w budżecie państwa był na znacznie niższym poziomie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#JarosławSellin">Jaka jest średnia w Unii Europejskiej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#AndrzejHalicki">Chyba poprosimy o odpowiedź na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#JanBorkowski">Chętnie odpowiemy pisemnie. Mogę tylko powiedzieć, że w Polsce ten wskaźnik jest znacznie niższy niż w innych krajach unijnych. Średnia w Unii Europejskiej wynosi powyżej 1%. Również niektórzy nasi sąsiedzi w Europie Środkowej mają ten wskaźnik na wyższym poziomie.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#JanBorkowski">Myślę, że z punktu widzenia Komisji ważne jest, że mamy sytuację opanowaną. Docieramy do wszystkich miejsc na świecie, gdzie się coś dzieje. Nie jest to sytuacja krytyczna. Nauczyliśmy się pracować w tej sytuacji. Przy trudnościach budżetowych nie sposób oczekiwać, byśmy w tym czasie mogli radykalnie poprawić sytuację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#AndrzejHalicki">Pan poseł Borowski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#MarekBorowski">Chciałbym pocieszyć pana posła Sellina, że w 2011 r. wzrost wydatków na sprawy zagraniczne będzie na poziomie ponad 13%, przy wzroście całości budżetu na poziomie ponad 4%. Wprawdzie w tej kwocie uwzględnione są wydatki na prezydencję, ale jeśli odejmie się środki przeznaczone na sprawowanie prezydencji, zostaje nadwyżka w wysokości około 7%, choć ogólnie jest kiepsko.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#MarekBorowski">Rozumiem, że w materiale MSZ przedstawiono wydatki resortowe na prezydencję. Całość wydatków to kwota powyżej 400 mln zł. Rozumiem, że znajdują się one w budżetach innych resortów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#JanBorkowski">To są szacunki wszystkich środków, które będą zaangażowane we wszystkich resortach w ramach ich kompetencji. My mówimy o kwocie, którą administruje MSZ.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#AndrzejHalicki">Powinniśmy również omówić część budżetową 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 31. Chodzi o środki wspierające m.in. implementację polskiego programu współpracy na rzecz rozwoju oraz międzynarodową współpracę na rzecz społeczeństwa obywatelskiego. Musimy również omówić plan finansowy PISM. Poproszę pana dyrektora Foksa o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#JacekFoks">Nasz projekt planu finansowego na 2011 r. jest identyczny z planem na 2010 r. Nie zakładamy żadnego wzrostu, zarówno jeśli chodzi o dotację podmiotową, jak i o przychody własne. Poziom wynagrodzeń pozostaje na poziomie z roku bieżącego. To samo dotyczy innych wydatków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#AndrzejHalicki">Rozumiem, że liczba etatów nie ulega zmianie.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#AndrzejHalicki">Poproszę pana ministra o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#JanBorkowski">Jeśli chodzi o rezerwy celowe w zakresie pozycji 31, poproszę o odpowiedź pana dyrektora Marka Ziółkowskiego, który odpowiada za tę problematykę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#MarekZiółkowski">W 2011 r. w projekcie rezerw celowych przeznacza się 109.000 tys. zł na współpracę rozwojową, jaką będzie realizowało MSZ. W bieżącym roku była to kwota 100.000 tys. zł. Wyróżnioną częścią działalności rozwojowej ma być Partnerstwo Wschodnie. Zgodnie z tymi wskazaniami opracowujemy regulamin konkursu, który ogłosimy w przyszłym tygodniu. W porównaniu z ubiegłymi latami w istotny sposób będziemy mogli wesprzeć polskie projekty w ramach Partnerstwa Wschodniego. Opieramy się przede wszystkim na projektach polskich podmiotów, organizacji pozarządowych, uczelni, administracji państwowej. Pracujemy w perspektywie jednorocznej, czyli praktycznie od lutego do 15 października.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#AndrzejHalicki">Jeśli nie ma innych pytań, zamykam dyskusję na temat projektu ustawy budżetowej na 2011 r. Proponuję, aby Komisja Spraw Zagranicznych rekomendowała Komisji Finansów Publicznych przyjęcie przedłożonego projektu ustawy budżetowej na rok 2011 w zakresie działania Komisji.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#AndrzejHalicki">Kto z posłów jest za przyjęciem pozytywnej opinii? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu? Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła pozytywną opinię.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#AndrzejHalicki">Proponuję, aby Komisja upoważniła posła Marka Krząkałę do reprezentowania jej stanowiska na forum Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#AndrzejHalicki">Czy pan poseł wyraża zgodę? Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-43.4" who="#AndrzejHalicki">Informuję, że w dniu jutrzejszym o godz. 16.30 mamy posiedzenie Komisji poświęcone przesłuchaniu kandydata na ambasadora RP – pana Andrzeja Ananicza.</u>
          <u xml:id="u-43.5" who="#AndrzejHalicki">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>