text_structure.xml
51.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#KrzysztofLisek">Otwieram posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#KrzysztofLisek">Witam pana Radosława Sikorskiego, ministra spraw zagranicznych, który w dniu jutrzejszym wygłosi exposé dotyczące polskiej polityki zagranicznej. Zgodnie z wieloletnią tradycją minister przed exposé spotyka się z Komisją Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#KrzysztofLisek">Za chwilę poproszę pana ministra o wprowadzenie. Potem pan minister będzie do państwa dyspozycji i odpowie na pytania.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#KrzysztofLisek">W imieniu pana ministra chciałbym bardzo serdecznie państwa prosić, abyśmy – jeżeli to jest możliwe – ograniczyli nasze posiedzenie do godziny. Pan minister ma szereg innych obowiązków niecierpiących zwłoki.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#KrzysztofLisek">Chciałbym również państwa przeprosić, gdyż za kilka minut będę musiał na kilkanaście minut opuścić obrady, ponieważ pan marszałek Komorowski na godz. 17.30 wezwał wszystkich przewodniczących komisji sejmowych. Teraz dowiaduję się, że jest to godz. 18.00. Pozostanę zatem z państwem tak długo, jak to będzie możliwe.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#KrzysztofLisek">Pragnę poinformować, że posiedzenie jest zamknięte dla mediów.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#KrzysztofLisek">Oddaję głos panu ministrowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#RadosławSikorski">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#RadosławSikorski">Wysoka Komisjo, to będzie pierwsze exposé ministra spraw zagranicznych rządu Platformy Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa Ludowego. W moim zamyśle jest to prezentacja założeń polskiej polityki zagranicznej nie tylko na bieżący rok, lecz na całą kadencję.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#RadosławSikorski">Chciałbym wyjaśnić, że odbywa się ono trochę później niż nakazuje tradycja. Przeważnie bywało w lutym lub marcu. Nie zdarzyło się to z mojej winy. Po prostu były wizyty międzynarodowe innych ważnych osób w państwie i to ja musiałem się dostosować.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#RadosławSikorski">Ponadto pragnę poprosić państwa o wyrozumiałość, gdyż exposé będzie trochę inne niż w latach poprzednich. Moją ambicją jest, aby nie było ono tylko streszczeniem dokumentu, który państwo znacie, mianowicie „Założeń polskiej polityki zagranicznej 2008”, który – jak rozumiem – jest do dyspozycji u pana przewodniczącego.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#RadosławSikorski">Dokument ten był uzgadniany nie tylko w ramach Rady Ministrów, ale także z Senatem, Sejmem i Prezydentem RP.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#RadosławSikorski">Exposé ma charakter problemowy. Próbuję w nim wyjaśnić i podać moją definicję naszego interesu narodowego. Wydaje mi się, że to jest sprawa, wokół której, szczególnie przez ostatnie dwa lata, było wiele kontrowersji. Pokusiłem się o zdefiniowanie, co w jednoczącej się Europie jest interesem współczesnej Polski.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#RadosławSikorski">Plan działania skonstruowałem w formie pięciu priorytetów. Pozwolą państwo, że odczytam je hasłowo.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#RadosławSikorski">Po pierwsze, Polska silna w Europie, patron i promotor jej polityki wschodniej.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#RadosławSikorski">Po drugie, Polska jako mocne ogniwo Sojuszu Północnoatlantyckiego.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#RadosławSikorski">Po trzecie, Polska jako atrakcyjna marka, kraj sukcesu, kochający wolność i umiejący się nią dzielić.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#RadosławSikorski">Po czwarte, Polska jako kraj wspierający swoją diasporę, silny jej dynamizmem.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#RadosławSikorski">Po piąte, polska dyplomacja jako nowoczesna i skuteczna służba.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#RadosławSikorski">Nie sądzę, żebym mógł w tej chwili odczytywać całe exposé, bo chyba nie o to chodzi. Bardzo starałem się, żeby było krótkie. Prezentacja trwa około godziny. Mam nadzieję, że tak długo państwo wytrzymacie.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#RadosławSikorski">Jeśli są pytania, bardzo chętnie na nie odpowiem.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#RadosławSikorski">Poseł Marek Borowski (SDPL – Nowa Lewica):</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#RadosławSikorski">Mam pytanie dotyczące założeń polskiej polityki zagranicznej na 2008 r. Nie otrzymałem tego dokumentu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#RadosławSikorski">To jest dokument zastrzeżony, ale wszyscy państwo macie dopuszczenia. Na pewno dokument jest w Kancelarii Sejmu. Powinien również być w Komisji.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#RadosławSikorski">Jak słyszę, dokument jest u pana przewodniczącego do wglądu. Jest to dokument przyjęty formalnie przez Radę Ministrów. Zawiera nasze szczegółowe stanowiska we wszystkich sprawach, które dotyczą polityki zagranicznej.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#RadosławSikorski">Oczywiście to oznacza, że w exposé będzie wiele kwestii, w odniesieniu do których będą państwo czuli niedosyt. Chcąc się zmieścić w pewnych ramach czasowych, trzeba wybierać.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#RadosławSikorski">Poseł Marek Borowski (SDPL – Nowa Lewica):</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#RadosławSikorski">Zdaję sobie sprawę, że pan minister nie może przemawiać zbyt długo, a jednocześnie musi poruszyć kwestie natury formalnej, to znaczy zwyczajowo trzeba wspomnieć o bogatej geografii naszego globu.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#RadosławSikorski">Tego właśnie uniknąłem.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#RadosławSikorski">Poseł Marek Borowski (SDPL – Nowa Lewica):</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#RadosławSikorski">Nie wiem, czy dobrze. Pańskiemu exposé przysłuchują się ambasadorowie, którzy chcą usłyszeć wzmiankę na temat swojego kraju. Oczywiście decyzja należy do pana ministra.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#RadosławSikorski">Rozumiem, że wszystkie kwestie są szczegółowo przedstawione w dokumencie. Ponieważ potem będziemy zabierać głos i nie chcielibyśmy wskazywać na opuszczenia, których – być może nie będzie, bo kwestie są omówione w dokumencie – moje pytanie brzmi: jak możemy uzyskać ten dokument?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KrzysztofLisek">Uzyskałem informację, że nie mogę powielić tego dokumentu. Otrzymałem go w jednym egzemplarzu i na moje nazwisko.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PawełKowal">Nie ma znaczenia, że klauza jest niska. Obowiązują te same procedury i dokumentu nie da się powielić.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PawełKowal">Poseł Marek Borowski (SDPL – Nowa Lewica):</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PawełKowal">Zostawiam ten problem panu przewodniczącemu. Ja nie muszę czytać dokumentu, ale nie chciałbym następnie usłyszeć od pana ministra na sali sejmowej, że przecież wszystko zostało przedstawione w dokumencie, którego nie przeczytałem.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#RadosławSikorski">Pamiętajmy, że moje exposé jest tylko wstępem do debaty. Później będą stanowiska klubów oraz pytania i odpowiedzi. Będę miał szansę na poszerzenie kwestii, które spotkają się z zainteresowaniem Sejmu.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#RadosławSikorski">Dobrze by było, żeby kluczowi mówcy znali dokument. Uważam, że on jest dobry i wyczerpujący.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#RadosławSikorski">Poseł Paweł Zalewski (niez.):</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#RadosławSikorski">Przepraszam za spóźnienie, ale zorientowałem się, o czym państwo rozmawiają. Sposób, w jaki minister spraw zagranicznych przedstawia swoje tezy Komisji, zależy od niego. Minister decyduje, w jaki sposób rozmawia z Komisją.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#RadosławSikorski">Mogę podzielić się doświadczeniem z poprzedniej kadencji. W przypadku exposé pana ministra Mellera otrzymałem z odpowiednim wyprzedzeniem tekst dokumentu. Byłem upoważniony do tego, żeby przedstawić go przedstawicielom klubów sejmowych, co też uczyniłem.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#RadosławSikorski">W ten sposób zachowując poufność i nie uprzedzając exposé, można było zapoznać kluby sejmowe z treścią dokumentu.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#RadosławSikorski">Żeby było jasne – kluby otrzymają treść exposé. Dokument wyślę około 8.00, w porze zamknięcia gazet. Nie chciałbym przeczytać exposé w jutrzejszej gazecie.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#RadosławSikorski">Dostarczymy wszystkim klubom treść exposé. Teraz mówimy nie o tekście exposé, lecz o dokumencie zawierającym założenia polskiej polityki zagranicznej.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#RadosławSikorski">Musi być sposób na powielenie dokumentu. Cóż to za problem.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PawełKowal">Powielenie dokumentu w tym trybie jest niemożliwe.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PawełKowal">Jedyna szansa to zdjęcie przez pana ministra klauzuli, ale nie potrafię ocenić, czy jest to możliwe. Ten dokument zwyczajowo jest zastrzeżony, więc myślę, że nie ma możliwości, aby go powielić.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#RadosławSikorski">Jak rozumiem, dokument jest do wglądu u przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#KrzysztofLisek">Może być wyjęty z sejfu i udostępniony do wglądu.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#RadosławSikorski">Mogę udostępnić swoją kopię, jeśli ktoś jest zainteresowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KrzysztofLisek">Po zakończeniu posiedzenia Komisji jestem gotów udostępnić państwu ten dokument, natomiast nie mam możliwości powielenia go.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#RadosławSikorski">Udostępniam panu przewodniczącemu mój egzemplarz, żeby były dwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JolantaSzymanekDeresz">Chciałam odnieść się do propozycji pana ministra, aby rozpocząć nasze posiedzenie od dyskusji. Otóż, panie ministrze, mamy trochę czasu i wydaje mi się, że nasza dyskusja będzie bardziej uporządkowana, jeśli pan minister zechciałby rozwinąć każdy z punktów, które zaprezentował.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JolantaSzymanekDeresz">Mam jedno pytanie natury organizacyjnej. Wspomniał pan, że dokument przed chwilą przekazany przewodniczącemu został przyjęty na posiedzeniu Rady Ministrów. Czy na to posiedzenie był zaproszony przedstawiciel Kancelarii Prezydenta RP?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#RadosławSikorski">A jak pani przewodnicząca sądzi?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JolantaSzymanekDeresz">Mogę powiedzieć jak było za poprzedniej kohabitacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#RadosławSikorski">Nie wiem, jak było przedtem, ale my oczywiście zaprosiliśmy przedstawiciela Kancelarii Prezydenta i przyszła moja szanowna poprzedniczka we własnej osobie.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#KrzysztofLisek">Czy pan minister zechciałby rozwinąć punkty, które zasygnalizował pan na wstępie?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#RadosławSikorski">Może w telegraficznym skrócie streszczę państwu exposé?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#KrzysztofLisek">Widzę, że jest zgoda wszystkich członków Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#RadosławSikorski">Po pierwsze, stawiam tezę, że to, co osiągnęliśmy przez ostatnich prawie 20 lat, jest to skrót tego, co Piastom zajęło kilkaset lat. Osiągnąwszy integrację europejską, wstąpienie do głównego nurtu europejskiego, teraz zaczynamy być punktem odniesienia dla krajów na Wschód od nas.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#RadosławSikorski">Stawiam tezę, że Polska będzie normalnym, europejskim krajem, gdy będzie miała normalnych, europejskich sąsiadów po obu stronach swoich granic.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#RadosławSikorski">Czy ja powiedziałem coś śmiesznego?</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#RadosławSikorski">Poseł Paweł Zalewski (niez.):</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#RadosławSikorski">Panie ministrze, z tą tezą właśnie zgodziliśmy się przed chwilą z panem posłem Tyszkiewiczem.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#KrzysztofLisek">Pan minister po prostu spowodował entuzjazm wśród części członków Komisji. Prosiłbym, żeby posłowie nie przerywali wystąpienia pana ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#RadosławSikorski">Rozumiem, że mogę liczyć na poparcie klubu Prawo i Sprawiedliwość.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PawełKowal">Posłowie Zalewski i Tyszkiewicz nie są członkami klubu PiS.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#KrzysztofLisek">Proszę państwa posłów, abyśmy umożliwili panu ministrowi wypowiedź. Potem będzie czas na państwa pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#RadosławSikorski">Uważam, że nie ma sprzeczności pomiędzy interesem narodowym a integracją europejską. Kwestią najważniejszą jest, aby naród miał poczucie kontroli nad swoim losem. Wolność to jedno, ale trzeba jeszcze konkurować. Żeby skutecznie konkurować, nie wystarczy być, trzeba się umacniać. Żeby się umacniać, musimy dokonać skoku cywilizacyjnego. Tego skoku dokonujemy dzięki integracji europejskiej.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#RadosławSikorski">Proces integracji służy naszemu interesowi. Próbuję wyjaśnić nieporozumienia ostatnich kilku lat, mianowicie czym się różni proces integracji europejskiej od np. kiedyś narzuconego nam projektu integracji i z czego wynikają nieporozumienia w podejściu do Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#RadosławSikorski">Uważam, że nie tylko my mamy obowiązek nauczyć się Europy. Europa ma obowiązek zrozumieć, że nasza walka o wolność w drugiej połowie XX wieku to taka sama część historii Europy, jak ich dobrobyt tamtych lat. Dopiero wtedy Europa mentalnie się zjednoczy.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#RadosławSikorski">Próbuję wyjaśnić, na czym polega nowość Unii i procesu zabiegania o nasz interes w takim organizmie, jakim jest Unia. Przedstawiam nasze stanowisko w odniesieniu do kluczowych kwestii, np. stwierdzam, że opowiadamy się za dużym, a nie małym budżetem Unii, że nie zgodzimy się na renacjonalizację polityk rolnej i spójności, natomiast popieramy Strategię lizbońską.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#RadosławSikorski">Podkreślam znaczenie Traktatu lizbońskiego i wyjaśniam, dlaczego w naszym interesie jest włączenie się do wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa. Dokonuję rozróżnienia między basenem Morza Śródziemnego – to są sąsiedzi Europy – a naszymi wschodnimi sąsiadami – to są europejscy sąsiedzi, z których niektórzy powinni mieć perspektywę członkostwa.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#RadosławSikorski">Oczywiście są kwestie, których nie powiem z trybuny sejmowej, a których państwo się domyślicie. Gdy mówię, że integracja Ukrainy potwierdzi siłę europejskiego modelu cywilizacyjnego, to oczywiście mam na myśli wyrwanie Ukrainy z postsowieckich zależności i dokonanie wyrwy w układzie tamtej, obcej nam cywilizacji.</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#RadosławSikorski">O tym będę oględnie mówił z oczywistych względów.</u>
<u xml:id="u-25.7" who="#RadosławSikorski">Znajdzie się miejsce dla polityki wobec Rosji, znajdą się również zachęty dla Białorusi.</u>
<u xml:id="u-25.8" who="#RadosławSikorski">Ważna wydaje się kwestia relacji polsko-niemieckich. To zagadnienie wywoływało emocje w ostatnich latach. Dokonam odkrywczego stwierdzenia, że Niemcy są dzisiaj naszym sojusznikiem. To chyba nie do wszystkich dotarło.</u>
<u xml:id="u-25.9" who="#RadosławSikorski">Drugi priorytet to umocnienie Polski w światowym systemie bezpieczeństwa. W tym kontekście jako nadrzędny cel traktujemy NATO, a dopiero jako drugi wzmacnianie ambicji Unii w dziedzinie bezpieczeństwa. Aktywności w tych dwóch obszarach nie wykluczają się. Chcemy dwóch uzupełniających się polis bezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-25.10" who="#RadosławSikorski">W tym kontekście wspomnę o Stanach Zjednoczonych, nie tylko o wizach, a raczej głównie nie o wizach. Uwzględnię oczywiście zagadnienie tarczy antyrakietowej.</u>
<u xml:id="u-25.11" who="#RadosławSikorski">Sporo uwagi poświęcę bezpieczeństwu energetycznemu, stawiając tezę, że to właśnie Unia Europejska ma finansowe, prawne i regulacyjne środki, aby zapewnić wszystkim swoim członkom bezpieczeństwo energetyczne. To będzie dla nas bardzo ważny test skuteczności Unii, tego, na ile wartości unijne są respektowane w praktyce.</u>
<u xml:id="u-25.12" who="#RadosławSikorski">Jeśli chodzi o wzmacnianie wizerunku Polski w świecie, z moich osobistych obserwacji wynika, że większość obcokrajowców przyjeżdżających do Polski wyjeżdża z naszego kraju z lepszą opinią o Polsce. To oznacza, że nasz wizerunek na świecie jest gorszy niż nasza rzeczywistość. Można by to ująć po marksistowsku, że nadbudowa nie nadąża za bazą.</u>
<u xml:id="u-25.13" who="#RadosławSikorski">Uważam, że trzeba bronić dobrego imienia Polski, ale główny nacisk powinien być na promocję pozytywną.</u>
<u xml:id="u-25.14" who="#RadosławSikorski">Polska powinna być silna pozycją naszych rodaków w świecie, oni zaś powinni być dumni z pozycji Polski. Jest to kwestia opieki konsularnej, rozbudowy sieci placówek. Właśnie dlatego muszę obniżać koszty w różnych egzotycznych miejscach, żeby móc otwierać placówki tam, gdzie są Polacy.</u>
<u xml:id="u-25.15" who="#RadosławSikorski">Chciałbym uprzedzić pytania, które na pewno pojawią się z państwa strony. Decyzje, które podejmujemy w sprawie zamykania placówek bądź redukcji etatów, są oparte na rzetelnym zbadaniu faktów. Są placówki, gdzie w zeszłym roku wydano 90 wiz i 3 paszporty. To oznacza średnio jednego interesanta tygodniowo. Dodam, że każda placówka kosztuje kilka milionów złotych rocznie.</u>
<u xml:id="u-25.16" who="#RadosławSikorski">Mam nadzieję, że zgodzicie się państwo, iż to nie jest optymalne użycie środków podatnika. Zapewniam państwa, że każda z nich już uruchomiła lobbing i otrzymujemy maile, jaką tragedią jest zamknięcie placówki np. w Zimbabwe.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#KrzysztofLisek">Przepraszam, że przerwę panu ministrowi, ale godzinę temu dzwoniło do mnie stowarzyszenie studentów z Senegalu studiujących w Polsce.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#RadosławSikorski">Polskie interesy w Senegalu ucierpią.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#RadosławSikorski">Istotną kwestią jest reforma służby dyplomatycznej. Uważam, że mamy model ekstensywny służby. Jest coraz więcej placówek, ale środków jest tyle, żeby trwać, natomiast za mało, żeby coś konstruktywnego robić.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#RadosławSikorski">Wolę mieć służbę trochę mniejszą, w nieco mniejszej liczbie miejsc, ale lepiej opłacaną, z lepszą łącznością, w lepszych biurach i rezydencjach. Priorytety sprawiają, że trzeba coś wybrać.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#RadosławSikorski">Realia budżetowe są nieubłagane. Gdybyście państwo dali nam przedwojenny udział budżetu MSZ w dochodzie narodowym, a wynosił on 0,33% PKB (teraz wynosi 0,1% PKB), czyli gdybyście potroili nasze środki, na co nie liczę, to moglibyśmy mieć ambasady wszędzie na doskonałym poziomie.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#RadosławSikorski">Niestety, to jest nierealne. Nie tylko nie nastąpi potrojenie środków. Budżet, który przygotowujemy na przyszły rok, zakłada utrzymanie wydatków na tym samym poziomie gotówkowym, co w bieżącym roku. Muszę gospodarować tym, co mam i muszę wybierać priorytety. Senegal musi ustąpić Kijowowi, Manchesterowi czy Islandii, gdzie żyje 15 tys. Polaków.</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#RadosławSikorski">Aż mi zadrgało pióro, gdy podpisywałem decyzję o likwidacji konsulatu w Rio de Janeiro. Brazylia jest oczywiście bardzo ważnym krajem, ale w tym kraju mamy trzy konsulaty generalne. Jeśli będzie ambasada i dwa konsulaty generalne, to wystarczy.</u>
<u xml:id="u-27.6" who="#RadosławSikorski">Jeśli chodzi o integrację MSZ z Urzędem Komitetu Integracji Europejskiej, przedsięwzięcie to wymaga ustawy i bardzo proszę Komisję o poparcie tego projektu. UKIE był ważnym instrumentem integrowania Polski z Unią. Integrację mamy już za sobą. Polska jest w Unii i dlatego trzeba to zracjonalizować, a przy okazji można zaoszczędzić około 100 etatów i kilka milionów złotych.</u>
<u xml:id="u-27.7" who="#RadosławSikorski">Uważam, że w ciągu ostatnich 20 lat odnieśliśmy sukces. Jeszcze 20 lat temu, choć Polska była podmiotem prawa międzynarodowego, faktycznie nie byliśmy suwerennym, demokratycznym, nowoczesnym państwem. Dziś znajdujemy się w większości klasyfikacji między dwudziestym a trzydziestym miejscem na świecie. To oznacza, że za 20 lat może być jeszcze lepiej.</u>
<u xml:id="u-27.8" who="#RadosławSikorski">Jeżeli utrzymają się obecne tendencje, to wizją na najbliższych 20 lat jest wejście do europejskiej „pierwszej ligi”, aby być jednym z sześciu największych krajów Unii nie tylko ludnościowo, ale także pod każdym innym względem – pod względem wskaźników, które naprawdę się liczą i wpływają na korelację sił. To korelacja sił określa, jaki wpływ mamy na tok historii.</u>
<u xml:id="u-27.9" who="#RadosławSikorski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#KrzysztofLisek">Dziękuję bardzo, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#KrzysztofLisek">Przepraszam za drobne uchybienie. Na początku posiedzenia powinienem był przywitać naszego nowego kolegę w Komisji – posła Wojciecha Żukowskiego. Serdecznie witam w Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#KrzysztofLisek">Bardzo proszę panie i panów posłów o ewentualne pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#TomaszLenz">Panie ministrze, chciałbym zabrać głos w sprawie koniecznych oszczędności na rzecz tworzenia nowych placówek. Wymienił pan Islandię i Manchester jako miejsca, gdzie ewentualnie przesunięte będą środki. Zdajemy sobie sprawę z trudnej sytuacji naszych placówek na Ukrainie.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#TomaszLenz">Pan ambasador Kruczkowski na spotkaniu z nami przedstawił całą listę potrzeb, aby usprawnić działalność naszych placówek na Ukrainie.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#TomaszLenz">Czy środki będą przesunięte również w tamtym kierunku? Czy sytuacja ulegnie poprawie na tyle, żeby nasz wizerunek w społeczeństwie ukraińskim również się poprawił?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#KrzysztofLisek">Czy pan minister planuje otwarcie dodatkowych placówek na Ukrainie?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#RadosławSikorski">Poruszył pan sprawę, która jest wyjątkowo ważna i skomplikowana. Dramatyczna jest sytuacja we Lwowie, gdzie są ogromne kolejki. Pamiętajmy, że sytuacja jest spowodowana także przez naszych ukraińskich gospodarzy, bo to oni guzdrali się przez wiele lat, zanim przyznali nam miejsce na nowoczesny konsulat, którego budowa dopiero teraz została rozpoczęta. Nie musiało tak być.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#RadosławSikorski">Zamierzam przerzucić środki z wewnątrz strefy Schengen na Wschód. Na przykład zamykamy konsulat generalny w Strasburgu. Konsulat ten powstał w latach 40. na potrzeby obsługi polskich osób po drugiej wojnie światowej. W Strasburgu mamy ambasadę i konsulat.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#RadosławSikorski">Strefa Schengen w sensie konsularnym, a przynajmniej wizowym, przestała być zagranicą. Dramatycznie spadła liczba wydawanych wiz i w ogóle czynności konsularnych. Nie będę „konserwował” tej samej struktury etatów w całej strefie Schengen, jak w latach, kiedy wydawano tysiące wiz w każdej placówce.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#RadosławSikorski">Ponadto proszę pamiętać, że wizę uprawniającą do przyjazdu do Polski może wydać konsulat każdego innego kraju grupy Schengen. Liczyliśmy, że Ukraińcy będą udawali się do innych konsulatów. Tymczasem jest odwrotnie, Ukraińcy po wizy Schengen do innych krajów występują do konsulatu polskiego. Oczywiście to wymaga kampanii edukacyjnej.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#RadosławSikorski">Musimy również pamiętać o nowych zadaniach. Wprowadzamy Kartę Polaka. Na razie są to setki, a nie tysiące podań miesięcznie. Ponadto wejdzie w życie umowa o małym ruchu granicznym, która będzie się wiązała z wydaniem dokumentu tożsamości, wyglądającego bardzo podobnie do naszego dowodu osobistego.</u>
<u xml:id="u-31.5" who="#RadosławSikorski">To są dodatkowe zadania dla naszych konsulów. Muszę znaleźć środki na wzmocnienie konsulatów na Wschodzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#TomaszLenz">Jeśli chodzi o kwestię ruchu przygranicznego, to grupa bilateralna polsko-ukraińska miała spotkanie z pracownikami MSZ i doskonale poznaliśmy problemy związane chociażby z przetargami na karty.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#TomaszLenz">Zdaję sobie sprawę, że od momentu podpisania umowy przez premiera Tuska do uruchomienia ruchu przygranicznego minąć musi sporo czasu, bo wiele jest zadań administracyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#KrzysztofLisek">Chciałbym zwrócić uwagę panu posłowi i wszystkim kolejnym mówcom, że debata jest jutro. Dziś prosimy o krótkie i zwięzłe pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#RobertTyszkiewicz">Panie ministrze, bardzo bym prosił o kilka zdań komentarza dotyczącego obecnej sytuacji na Białorusi i relacji Polski z Białorusią. Mam wrażenie, że sytuacja nie jest klarowna dla opinii publicznej. Czy polityka odchodzenia od izolacji Białorusi przynosi oczekiwane rezultaty w zakresie przestrzegania praw człowieka?</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#RobertTyszkiewicz">Czy nie powinniśmy pomyśleć o solidniejszej siedzibie ambasady w Mińsku?</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#RobertTyszkiewicz">Kolejna kwestia to wymiar wschodni europejskiej polityki sąsiedztwa. Jak pan ocenia szanse na to, by Polska mogła w niedługim czasie znaleźć w Unii sprzymierzeńców dla budowy silnej polityki wschodniej?</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#RobertTyszkiewicz">Mieliśmy ostatnio optymistyczne doniesienia medialne dotyczące konkretnych pomysłów w tej dziedzinie. Prosiłbym o komentarz w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#RobertTyszkiewicz">Poseł Marek Borowski (SDPL – Nowa Lewica):</u>
<u xml:id="u-34.5" who="#RobertTyszkiewicz">Dołączyłbym się do pytania w sprawie Białorusi. Mój przedmówca użył sformułowania „odchodzenie od polityki izolacji Białorusi”. Rozumiem, że polityka wobec Białorusi zawierała pewne elementy izolacji. Nie była to pełna izolacja.</u>
<u xml:id="u-34.6" who="#RobertTyszkiewicz">Nie słyszałem jednak o tym, żeby od tych niektórych elementów odchodzono. Prosiłbym o wyjaśnienie, czy następuje zmiana polskiej polityki wobec Białorusi.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#RadosławSikorski">Uważam, że sytuację Białorusi można porównać do sytuacji Polski z lat 70. i 80. W odniesieniu do Polski poskutkowała zdecydowana polityka wobec władz i wyzwalania społeczeństwa. Amerykanie byli twardzi, Europa trochę bardziej miękka, utrzymująca relacje z władzami. Amerykanie oddziaływali bardziej na społeczeństwo.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#RadosławSikorski">Próbuję robić to samo wobec Białorusi, to znaczy odblokować kontakty z niektórymi szczeblami nomenklatury, żeby obniżyć próg ich strachu, aby stworzyć im europejską alternatywę.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#RadosławSikorski">Pamiętajmy, że Białoruś walczy nie tylko o demokrację, lecz także o niepodległy byt. Jeśli powiemy, że ich nie chcemy, to nie będą mieć wyboru. Należy zatem stworzyć im alternatywę.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#RadosławSikorski">Musimy wspierać Białorusinów w ich aspiracjach demokratycznych, a także pamiętać o polskiej mniejszości na Białorusi.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#RadosławSikorski">Jako element wspierania społeczeństwa obywatelskiego zwiększyliśmy budżet telewizji Bielsat TV. Podtrzymujemy stypendia dla studentów. Jednocześnie mamy kontakty z władzami.</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#RadosławSikorski">Pozwoliłem na kontakty między służbami granicznymi i celnymi, których przedtem nie było. Zgodziliśmy się na wspólne wpisanie Kanału Augustowskiego na listę UNESCO. Podejmujemy wspólnie działania na rzecz Puszczy Białowieskiej. Odbyły się konsultacje konsularne. To jest nasz sąsiad i trzeba rozmawiać.</u>
<u xml:id="u-35.6" who="#RadosławSikorski">Przekazaliśmy Białorusinom projekt umowy o małym ruchu granicznym, identycznej, jak z Ukrainą. Jest to przemyślana taktyka. Karta Polaka, choć jest słusznym projektem, jest kontrowersyjna. Gdyby Łukaszenko zrobił dużą aferę wokół Karty Polaka, byłby pewien odzew.</u>
<u xml:id="u-35.7" who="#RadosławSikorski">Umowa o małym ruchu granicznym – mamy nadzieję – zapobiegnie kryzysowi. Pamiętajmy, że to jest pas 30-50 km. Mały ruch graniczny tak naprawdę dotyczy naszych rodaków.</u>
<u xml:id="u-35.8" who="#RadosławSikorski">Uważam, że każdy gest wobec społeczeństwa białoruskiego jest potrzebny, nawet jeśli to nas naraża na kontakty z ludźmi, których byśmy na obiad nie zaprosili. Nie pozwalam na kontakty z ludźmi, którzy mają krew na rękach. Nie mam nic przeciwko kontaktom gospodarczym, nawet na stosunkowo wysokim szczeblu.</u>
<u xml:id="u-35.9" who="#RadosławSikorski">Stan naszych placówek na Wschodzie jest w wielu miejscach po prostu skandaliczny. Podam przykład Moskwy – miejsca priorytetowego. To jest jedno wielkie gomułkowsko-gierkowskie nieszczęście, naszpikowane podsłuchami.</u>
<u xml:id="u-35.10" who="#RadosławSikorski">Proszę o poparcie pomysłu, żeby zburzyć ten budynek. Ambasadę można przenieść na kilka lat do biurowca, jak to robią zamożniejsze od nas kraje. Potem można zbudować w tym samym bądź innym miejscu nowy budynek ambasady.</u>
<u xml:id="u-35.11" who="#RadosławSikorski">Powinniśmy odejść od XX-wiecznego modelu ambasady, jako pałacyku, w którym panowie dyplomaci mówią o „niebieskich migdałach”. To ma być normalne miejsce pracy. Rezydencje w niektórych głównych stolicach powinny być na najwyższym światowym poziomie. Ambasada ma być biurem.</u>
<u xml:id="u-35.12" who="#RadosławSikorski">Wymiaru wschodniego nie umieszczam jeszcze w exposé, bo jesteśmy w bardzo ciekawym momencie naszych zabiegów o wymiar wschodni. Mam przekonanie, że sprawy zmierzają we właściwym kierunku. Dzisiaj widziałem się z ministrem spraw zagranicznych Hiszpanii, który poparł nas, choć sądziliśmy, że nie będzie entuzjastą tego projektu.</u>
<u xml:id="u-35.13" who="#RadosławSikorski">Pamiętajmy czym wymiar wschodni może być, a czym nie może być. Wymiar wschodni nie jest w stanie zmienić zasad akcesji do Unii. Nie bardzo jest w stanie zmienić zasady finansowania projektów.</u>
<u xml:id="u-35.14" who="#RadosławSikorski">Może natomiast zebrać już istniejące projekty, stworzyć mechanizmy ich dofinansowywania z zewnętrznych źródeł, stworzyć przy Komisji Europejskiej koordynatora tych spraw. W biurze koordynatora mogą pracować nie tylko obywatele państw Unii, ale także obywatele państw, na rzecz których wymiar wschodni będzie działał.</u>
<u xml:id="u-35.15" who="#RadosławSikorski">Wymiar wschodni może stać się pewną marką wyższych aspiracji i wyższej jakości, a także platformą współpracy tych państw z Unią oraz pomiędzy sobą. W ten sposób wymiar wschodni może przygotować je do integracji oraz przekonać partnerów unijnych, że są godne integracji i w pewnej perspektywie będą do niej gotowe.</u>
<u xml:id="u-35.16" who="#RadosławSikorski">Tego nie chcemy robić w sposób inwazyjny, przeciw Unii, bo wówczas się to nie powiedzie. Chcemy, aby wymiar wschodni był wzmocnieniem europejskiej polityki sąsiedztwa, ale ani strategią czarnomorską, ani strategią bałtycką, tylko tym, co pomiędzy, a to jest bardzo dużo. Mamy najdłuższą zewnętrzną granicę lądową Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-35.17" who="#RadosławSikorski">Najprawdopodobniej nie będzie to tylko polska inicjatywa. Będzie to zapewne inicjatywa polsko-szwedzka. Chciałbym, żeby państwo to docenili. Nie służyłoby nam, gdyby miał to być program tylko nowych państw członkowskich Unii.</u>
<u xml:id="u-35.18" who="#RadosławSikorski">Szwecja jest krajem zamożnym, o pewnej ustalonej renomie w Unii. Jest zatem dla nas bardzo wartościowym partnerem.</u>
<u xml:id="u-35.19" who="#RadosławSikorski">Poseł Paweł Zalewski (niez.):</u>
<u xml:id="u-35.20" who="#RadosławSikorski">Z uznaniem przyjąłem wypowiedź pana ministra w odniesieniu do Białorusi. Zgadzam się, że przy ustalaniu priorytetów należy pamiętać, iż głównym problem Białorusi jest kwestia niepodległości. Kwestia demokracji może być rozwiązana, kiedy białoruska niepodległość będzie umocniona. Inna kolejność jest nierealistyczna. Dobrze, że nastąpiła korekta polityki.</u>
<u xml:id="u-35.21" who="#RadosławSikorski">Dobrze się stało, że w zakresie wymiaru wschodniego współpracujemy z partnerami zachodnimi czy północnymi. Szwecja rzeczywiście jest idealnym partnerem, w większości spraw mającym podobny punkt widzenia jak Polska.</u>
<u xml:id="u-35.22" who="#RadosławSikorski">Mam nadzieję, że pana relacje z naszymi partnerami niemieckimi będą prowadziły do lepszego zrozumienia i w efekcie poparcia naszego priorytetu w polityce zagranicznej, czyli wymiaru wschodniego.</u>
<u xml:id="u-35.23" who="#RadosławSikorski">Jeśli uda się panu zrealizować ten cel, to będzie czego gratulować. Rozumiem, że to jest na razie zobowiązanie pana ministra i będziemy pana trzymać za słowo.</u>
<u xml:id="u-35.24" who="#RadosławSikorski">Kolejna kwestia, o której pan mówił, to problem wspólnej polityki zagranicznej Unii Europejskiej. Jest to kluczowa dla nas sprawa, która ma dwa aspekty. Pierwszy to aspekt merytoryczny, czyli w jaki sposób Unia Europejska, mając lepsze instrumenty i ambicję, będzie tworzyć wspólną politykę. Jest także kwestia instrumentów, którymi Unia będzie się posługiwała.</u>
<u xml:id="u-35.25" who="#RadosławSikorski">Jaka będzie procedura rekrutacji do nowych instytucji służby zagranicznej Unii Europejskiej? Z prasowych doniesień wynika, że liczba miejsc, które mogą zająć Polacy, jest bardzo ograniczona. Mam nadzieję, że pan minister zdementuje te informacje.</u>
<u xml:id="u-35.26" who="#RadosławSikorski">Sądzę, że to jest kluczowy problem. Nie wykorzystujemy naszego „pakietu”, który mamy w Unii Europejskiej. Mam świadomość wielu powodów. To jest niezwykle istotny element naszych interesów.</u>
<u xml:id="u-35.27" who="#RadosławSikorski">W tym kontekście przejdę do kolejnego…</u>
<u xml:id="u-35.28" who="#RadosławSikorski">Tylko żebym nadążył intelektualnie.</u>
<u xml:id="u-35.29" who="#RadosławSikorski">Poseł Paweł Zalewski (niez.):</u>
<u xml:id="u-35.30" who="#RadosławSikorski">Przepraszam, nie dosłyszałem pana ministra.</u>
<u xml:id="u-35.31" who="#RadosławSikorski">Będzie trudno zapamiętać wszystkie wątki.</u>
<u xml:id="u-35.32" who="#RadosławSikorski">Poseł Paweł Zalewski (niez.):</u>
<u xml:id="u-35.33" who="#RadosławSikorski">Jestem przekonany, że pan minister nie będzie miał żadnego problemu, gdyż wątki są ze sobą powiązane.</u>
<u xml:id="u-35.34" who="#RadosławSikorski">Służba zagraniczna Unii Europejskiej będzie tworzyła pewien punkt odniesienia dla funkcjonowania każdej dyplomacji europejskiej, także w rozumieniu budżetowym. To jest tylko jeden z elementów szerokiego kontekstu.</u>
<u xml:id="u-35.35" who="#RadosławSikorski">Mając to na uwadze, chciałbym skomentować to, co pan powiedział o reformie służby dyplomatycznej. Po pierwsze, życzę panu powodzenia, bo jest pan pierwszą osobą, która podchodzi do tego problemu z tak ambitnym planem.</u>
<u xml:id="u-35.36" who="#RadosławSikorski">Pan doskonale wie, że dyplomacja nie jest tą dziedziną, na której państwo powinno oszczędzać. Dyplomacja kosztuje. Oczywiście każdy wydatek powinien być racjonalny i uzasadniony. Nie może jednak być tak, że państwo, które aspiruje do szóstej pozycji w Unii Europejskiej, nie wzmocniło, także od strony finansowej, służby dyplomatycznej.</u>
<u xml:id="u-35.37" who="#RadosławSikorski">W ubiegłej i obecnej kadencji Sejmu podnosiliśmy kwestię wynagrodzeń na placówkach. Rozumiem, że pan minister zaczyna od kwestii infrastruktury, która jest niezwykle ważna. Zgadzam się z pana opinią w kwestii rezydencji i ambasad. Prestiż jest także wyznacznikiem pozycji państwa i jest istotnym czynnikiem uprawiania polityki zagranicznej.</u>
<u xml:id="u-35.38" who="#RadosławSikorski">Zaniepokoiły mnie pana słowa, że budżet, który pan przygotowuje na następny rok, jest na poziomie budżetu roku bieżącego. Rozumiem, że będzie on racjonalnie wykorzystany, ale uważam, że to nie jest dobre podejście. Potrzeby polskiej służby zagranicznej są tak olbrzymie, że nawet oszczędności, które pan poczyni, nie wystarczą.</u>
<u xml:id="u-35.39" who="#RadosławSikorski">Zachęcałbym cały rząd do tego, aby zmienić podejście do służby zagranicznej i aby doprowadzić do sytuacji, w której nasza służba zagraniczna będzie pracowała w warunkach porównywalnych z krajami Grupy Wyszehradzkiej.</u>
<u xml:id="u-35.40" who="#RadosławSikorski">Z tego, co pan powiedział, wnoszę, że to, co powiedziałem przed chwilą, będzie ciągle postulatem. Życzę panu powodzenia.</u>
<u xml:id="u-35.41" who="#RadosławSikorski">Ostatnia sprawa dotyczy tarczy antyrakietowej. Pan minister nie powiedział nic konkretnego w tej sprawie. Uważam, że powinniśmy jeszcze raz odbyć dyskusję, czym tarcza antyrakietowa, szczególnie w kontekście szczytu NATO w Bukareszcie, jest dla nas i dla naszych europejskich sojuszników.</u>
<u xml:id="u-35.42" who="#RadosławSikorski">Wydaje mi się, że jest to temat do dyskusji. Chciałbym, żeby ją pan zapoczątkował przedstawieniem kilku tez, które pan – być może – jutro powtórzy albo rozwinie. Interesuje mnie, jaki jest punkt widzenia rządu w kwestii tarczy antyrakietowej.</u>
<u xml:id="u-35.43" who="#RadosławSikorski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-35.44" who="#RadosławSikorski">Nie będę mówił szczegółowo o tarczy, z oczywistych względów. Prowadzimy negocjacje i nie odkrywamy kart. Wyciskamy z towarzyszy amerykańskich tyle, ile umiemy. Pamiętajmy, że ich zgoda na pakiet modernizacyjny nie będzie zgodą jednoroczną. Jeżeli program będzie realizowany, to będzie trwał wiele lat.</u>
<u xml:id="u-35.45" who="#RadosławSikorski">Mam satysfakcję, bo dzięki temu, że udało nam się wprowadzić naszych sojuszników w stan niepewności co do naszych intencji, już uzyskaliśmy coś, czego przedtem nie chcieli dać, mianowicie zgodę na to, że całą instalację zbudują na własny koszt. Tak wcale nie miało być.</u>
<u xml:id="u-35.46" who="#RadosławSikorski">Stąd wniosek o zwiększenie środków na budowę instalacji. Tak naprawdę to strona polska miała tę bazę zbudować. Jeśli instalacja powstanie, to na koszt naszych partnerów. To już jest postęp. Teraz wiadomo, że nie dopłacamy, natomiast rozmawiamy o tym, ile dostaniemy.</u>
<u xml:id="u-35.47" who="#RadosławSikorski">Co do Bukaresztu, proszę nie dać się wprowadzić w błąd, iż NATO w Bukareszcie poparło tarczę. To jest nieuzasadniona interpretacja. W komunikatach stwierdza się, że NATO odnotowało amerykańską inicjatywę. Jest pewien postęp. Kiedyś nawet sekretarz generalny zgłaszał zastrzeżenia, dlaczego tarcza ma być budowana poza Sojuszem i twierdził, że jest to zagrożenie dla NATO. Teraz wszyscy przyjęli projekt do wiadomości.</u>
<u xml:id="u-35.48" who="#RadosławSikorski">Co do budżetu i potrzeb, oczywiście każdy minister lubi mieć jak największy budżet. W przyszłym roku rząd chce jednak obniżyć podatki. Jest groźba międzynarodowej destabilizacji finansowej. Bardzo twarda jest ścieżka dochodzenia do euro. Takie są realia.</u>
<u xml:id="u-35.49" who="#RadosławSikorski">Nie jestem w stanie w budżecie, którym dysponuję, nawet dokonując oszczędności i przesunięć środków, dokonać znaczącego postępu. Trzeba to wykonać w następnych trzech latach, żeby w roku prezydencji Polski, kiedy nasza dyplomacja będzie twarzą Europy, sytuacja służby zagranicznej znacznie się poprawiła.</u>
<u xml:id="u-35.50" who="#RadosławSikorski">Miałbym prośbę, żeby stworzyć osobną ścieżkę finansowania dla działań związanych z prezydencją Polski. Nie możemy sprawować prezydencji w Unii, nie mając w Warszawie centrum konferencyjnego albo dysponując takimi ambasadami, jak w Mińsku, Berlinie czy Moskwie. W przeciwnym wypadku będziemy twarzą Europy, ale będziemy się tej twarzy wstydzić.</u>
<u xml:id="u-35.51" who="#RadosławSikorski">Mówimy o setkach milionów, których nie udźwignę w moim budżecie.</u>
<u xml:id="u-35.52" who="#RadosławSikorski">W wielu miejscach można pozbyć się własności. Są to koszmarne betonowe „bunkry” z lat 70. Jeśli pozbędziemy się tego, a kupimy coś skromniejszego, ale gustowniejszego, będzie to z korzyścią i dla budżetu, i dla służby.</u>
<u xml:id="u-35.53" who="#RadosławSikorski">Będę prosił o wyrozumiałość, bo oczywiście podniesie się straszny harmider, że wysprzedajemy majątek.</u>
<u xml:id="u-35.54" who="#RadosławSikorski">Pan poseł pytał o ważną kwestię służby zagranicznej i stanowisk dla Polaków. Szacuję, że należy oddelegować 30-40 osób. Pan to ujmuje jako wykorzystanie szansy, ale to jest też „wykrwawienie” służby, bo muszę skierować tych najlepszych.</u>
<u xml:id="u-35.55" who="#RadosławSikorski">Muszę zapewnić dopływ nowej kadry, a także stworzyć mechanizm, żeby ludzie, którzy zostaną skierowani do służby unijnej, zechcieli wrócić. Chcemy zawalczyć nie tylko o jedno z głównych stanowisk w Unii, ale też o pozycję ambasadorów i zastępców ambasadorów w kilku kluczowych miejscach. Będziemy zabiegać o kariery polskich polityków znających języki obce, którzy mogliby w służbie zagranicznej Unii odegrać znaczącą rolę.</u>
<u xml:id="u-35.56" who="#RadosławSikorski">Jeśli chodzi o Niemcy, przedstawiałem niemieckiemu ministrowi spraw zagranicznych politykę wschodnią jako kontynuację niemieckiej prezydencji. Niemcy chyba podzielają ten punkt widzenia. Ronald Reagan miał na swoim biurku następującą sentencję: „Nie ma kresu tego, co człowiek może osiągnąć, pod warunkiem, że nie ma oporów w dzieleniu się zasługą”.</u>
<u xml:id="u-35.57" who="#RadosławSikorski">Dla każdej sprawy w Unii trzeba zbudować koalicję. Bez Niemiec, kraju, który jest płatnikiem netto do budżetu, niewiele udaje się zrobić.</u>
<u xml:id="u-35.58" who="#RadosławSikorski">Nie podejmiemy tej inicjatywy wbrew Niemcom. Trzeba wyjaśniać, że to jest w ich interesie i wydaje się, że oni to akceptują.</u>
<u xml:id="u-35.59" who="#RadosławSikorski">Chcemy Ukrainy w Unii około roku 2020. Teraz mamy perspektywę finansową do 2013 roku, w której jesteśmy odbiorcą netto. Być może w kolejnym budżecie siedmioletnim uda nam się być odbiorcą netto. W roku 2020 na pewno nie będziemy odbiorcą.</u>
<u xml:id="u-35.60" who="#RadosławSikorski">Kiedy mówi się partnerom europejskim, że taka jest nasza perspektywa, wówczas oni otwierają się na Ukrainę. Perspektywa kilkunastu lat na przygotowanie Ukrainy do członkostwa budzi mniejsze kontrowersje. Ukraina i tak nie będzie szybciej gotowa.</u>
<u xml:id="u-35.61" who="#RadosławSikorski">Panie pośle, próbuję nakreślić wizję. Niektórym do niedawna tej wizji brakowało.</u>
<u xml:id="u-35.62" who="#RadosławSikorski">Poseł Paweł Zalewski (niez.):</u>
<u xml:id="u-35.63" who="#RadosławSikorski">W tym będziemy pana ministra wspierać.</u>
<u xml:id="u-35.64" who="#RadosławSikorski">Jeśli pani przewodnicząca pozwoli, krótki komentarz odnośnie do tarczy.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JolantaSzymanekDeresz">Przepraszam, panie pośle. Pan minister za chwilę musi opuścić obrady, a poseł Kowal również chciał zadać pytanie.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#JolantaSzymanekDeresz">Poseł Paweł Zalewski (niez.):</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#JolantaSzymanekDeresz">Wobec tego pozwolę sobie przekazać ten komentarz w innym trybie.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PawełKowal">Pan minister mówi, że Piastom udało się w kilkaset lat to, co nam w 20 lat. Czy stosunki polsko-niemieckie przypominają panu bardziej stosunki z Mieszkiem I czy może z Bolesławem Chrobrym?</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PawełKowal">Jakie polskie postulaty polityczne zgłaszane w ostatnich latach zostały przyjęte przez Niemcy w ostatnim półroczu lub mają szansę być przyjęte? Mówię celowo o postulatach o charakterze politycznym, strategicznym, np. w obszarze polityki wschodniej.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#PawełKowal">Nie wyliczam drobnych ustępstw, które są czymś normalnym w relacjach sojuszniczych.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#PawełKowal">Drugie pytanie dotyczy stosunków polsko-białoruskich. Mówił pan, że Białoruś przypomina panu Polskę z lat 70. i 80. Wspomniał pan również, że uzupełnianie się modelu polityki amerykańskiej i europejskiej w stosunku do mogłoby być zastosowane w odniesieniu do Białorusi.</u>
<u xml:id="u-37.4" who="#PawełKowal">Też tak sądzę, ale czy pan uważa, iż w latach 70. czy 80. byłoby do pomyślenia, aby wicepremier ówczesnego rządu został przyjęty przez sekretarza stanu lub wiceprezydenta USA? Zmierzam do tego, że w ostatnim czasie odbyła się wizyta wicepremiera rządu Białorusi, o czym pan nie wspomniał, w dniu, kiedy nastąpiły kolejne ostre represje wobec polskiej mniejszości.</u>
<u xml:id="u-37.5" who="#PawełKowal">Jak pan to skomentuje? Czy pan o tym wiedział?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#RadosławSikorski">Oczywiście, że wiedziałem. To był kontakt ministrów gospodarki. Mimo problemów w relacjach z Białorusią i Rosją, mamy spory handel w tymi krajami. Obroty z handlu z Rosją wynoszą 17 mld euro, z Białorusią – 2 mld euro. Są to znaczące sumy.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#RadosławSikorski">Jeśli chodzi o stosunki ze Stanami Zjednoczonymi w latach 70. i 80., to nie pamiętam wizyty Nixona w Warszawie, ale Bush przyjechał z wizytą do Polski, gdy prezydentem czy I sekretarzem był gen. Jaruzelski.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PawełKowal">Ale na bardzo szczegółowo negocjowanych warunkach i za konkretne koncesje, w tym za wystąpienie w Dzienniku Telewizyjnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#RadosławSikorski">Ale był to prezydent Stanów Zjednoczonych, czyli wizyta odbyła się na najwyższym szczeblu.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#RadosławSikorski">Panie pośle, obiecuję panu, że Łukaszenki do Polski nie zaprosimy. Nie sądzę również, żeby pan prezydent chciał odwiedzić Łukaszenkę.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#RadosławSikorski">Jeśli chodzi o stosunki polsko-niemieckie, nie jestem w stanie dorównać erudycji historycznej pana posła. Generalnie, jako były minister obrony, przestrzegam przed wojną na dwóch frontach, bo to przeważnie źle się kończy. Z Rosją mamy stosunki takie, jakie mamy.</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#RadosławSikorski">Jeśli chodzi o relacje z Niemcami, stawiam tezę, że na każdą sprawę trudną, mamy 10 spraw, w których potrzebujemy się nawzajem. W stosunkach międzynarodowych niektóre kwestie są trudne do załatwienia. Byłoby mi miło, gdyby Niemcy zmienili swoją konstytucję i zmienili definicję obywatelstwa.</u>
<u xml:id="u-40.4" who="#RadosławSikorski">Pan był w resorcie spraw zagranicznych i czy panu się udało? Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#BeataBublewicz">Cieszę się, że pan minister będzie mówił o potrzebie polepszenia wizerunku Polski. Rozumiem, że zamierza pan także wspomnieć o potrzebie udzielania pomocy rozwojowej innym krajom. Bardzo się cieszę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#RadosławSikorski">Nie będzie natomiast mowy o Tybecie.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#JolantaSzymanekDeresz">Dziękujemy bardzo panu ministrowi.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#JolantaSzymanekDeresz">Czy w sprawach różnych ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#JolantaSzymanekDeresz">Dziękuję za udział w obradach. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>