text_structure.xml 39.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KrzysztofLisek">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam posłów i zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KrzysztofLisek">Po raz pierwszy na posiedzeniu Komisji witam pana Jana Borkowskiego sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#KrzysztofLisek">Porządek obrad otrzymali państwo na piśmie. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam porządek obrad za przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#KrzysztofLisek">Przystępujemy do realizacji pkt I. Projekt z druku nr 41 został skierowany do Komisji do pierwszego czytania przez marszałka Sejmu w dniu 30 listopada br. Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje uzasadnienie przez wnioskodawcę, pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy oraz debatę w sprawie ogólnych zasad projektu.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#KrzysztofLisek">Proszę ministra Jana Borkowskiego o uzasadnienie projektu ustawy z druku nr 41.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JanBorkowski">Spotykamy się po raz pierwszy. Pragnę poinformować, że przypadły mi w obowiązkach zadania współpracy z parlamentem, to znaczy, że będę odpowiedzialny za kontakty z państwem z ramienia Ministerstwa Spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JanBorkowski">Bardzo liczę na owocną współpracę i na to, że będziemy porozumiewali się tak często, jak będzie trzeba. Moją intencją jest, by zawsze Ministerstwo Spraw Zagranicznych było przed Komisją reprezentowane przez osoby, które odpowiadają za dane zadanie, to znaczy odpowiednich podsekretarzy stanu, ewentualnie ministra Radosława Sikorskiego.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JanBorkowski">We wszystkich innych przypadkach jestem do państwa dyspozycji. Będę starał się łączyć te wszystkie elementy w całość.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JanBorkowski">Bardzo liczę na owocną i miłą współpracę. Będę rad, jeśli pan przewodniczący będzie uprzejmy przekazywać mi różne sygnały i oczekiwania wobec MSZ, tak żeby odpowiedzieć na wszystkie państwa oczekiwania.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JanBorkowski">Przechodzę do informacji na temat pkt I. Umowa wewnętrzna między przedstawicielami rządów państw członkowskich zebranymi w Radzie w sprawie finansowania pomocy wspólnotowej na podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2008-2013, zgodnie z Umową o partnerstwie AKP-WE oraz w sprawie przydzielania pomocy finansowej dla krajów i terytoriów zamorskich, do których stosuje się część czwartą Traktatu WE, została sporządzona w Brukseli 17 lipca 2006 r.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JanBorkowski">Umowę podpisało 25 państw członkowskich Unii Europejskiej, do których 1 br. stycznia dołączyły Republika Bułgarii i Rumunia.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#JanBorkowski">Celem ratyfikacji umowy jest rozpoczęcie funkcjonowania X edycji Europejskiego Funduszu Rozwoju, funkcjonującego od 1957 r., który jest głównym instrumentem finansowym pomocy rozwojowej Wspólnoty Europejskiej dla 79 państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku oraz krajów zamorskich.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#JanBorkowski">Zgodnie z postanowieniami traktatu o przystąpieniu Polski i innych państw do Unii Europejskiej, nowe państwa członkowskie mają uczestniczyć w finansowaniu Europejskiego Funduszu Rozwoju począwszy od X edycji.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#JanBorkowski">Ze względu na fakt, że Europejski Fundusz Rozwoju pozostaje poza budżetem ogólnym Unii Europejskiej, konieczne jest zawarcie umowy międzynarodowej między państwami członkowskimi, na podstawie której będą one wnosić składkę, swoje wkłady finansowe do funduszu w wysokości uzgodnionej, w inny sposób niż to się stało w odniesieniu do budżetu ogólnego, to znaczy w ramach pewnego kompromisu w odniesieniu do nowej perspektywy finansowej.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#JanBorkowski">Kompromis ten został przyjęty w trakcie spotkania Rady Europejskiej w dniach 15-16 grudnia 2005 r. w Brukseli.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#JanBorkowski">Wyłączenie X edycji Europejskiego Funduszu Rozwoju z budżetu ogólnego pozwoliło na uzyskanie przez Polskę rabatu w odniesieniu do wkładu do funduszu. Wkład, który wynosiłby proporcjalnie tyle, ile wynosi udział Polski w finansowaniu budżetu ogólnego, czyli około 2,5% wartości środków funduszu, został tym razem obniżony o 1,3%, co ustala wysokość polskiego wkładu na cały okres, czyli lata 2008-2013 na kwotę 294.866 tys. euro.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#JanBorkowski">Jest to znaczna kwota, ale została uzyskana po wynegocjowaniu specjalnego rabatu.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#JanBorkowski">Istota Europejskiego Funduszu Rozwoju polega na tym, że umożliwia uprawnionym krajom, czyli krajom członkowskim, które wnoszą wkład do fundusz, samodzielne i w ramach programów regionalnych korzystanie z pomocy bezzwrotnej, pożyczek dla sektora prywatnego oraz gwarancji dla kredytów rozwojowych udzielanych przez Europejski Bank Inwestycyjny.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#JanBorkowski">Umowa, o której mówimy, precyzuje podział środków funduszu oraz określa, w jaki sposób środki w niej przewidziane będą wydatkowane i zarządzane. Umowa ustala też udział państw członkowskich w nadzorze nad wydatkowaniem środków funduszu w ramach prac odpowiednich komitetów współdziałających z Komisją Europejską.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#JanBorkowski">Wejście w życie umowy nie pociągnie za sobą negatywnych skutków społecznych ani bezpośrednich konsekwencji gospodarczych. Nastąpi natomiast otwarcie dla polskich podmiotów możliwości uczestnictwa w przetargach organizowanych przez Komisję Europejską na realizację finansowanych z funduszu projektów na terytoriach beneficjentów.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#JanBorkowski">Zawarcie umowy nie spowoduje konieczności wprowadzenia zmian do prawa obowiązującego w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#JanBorkowski">Związanie się przez Rzeczpospolitą Polską pociągnie jednak za sobą znacznie obciążenie budżetu państwa. Zatem właściwym trybem dla związania się umową, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 4 Konstytucji RP, jest ratyfikacja za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#JanBorkowski">Wnoszę o przyjęcie projektu ustawy o ratyfikacji Umowy wewnętrznej między przedstawicielami rządów państw członkowskich, zebranymi w Radzie, w sprawie finansowania pomocy wspólnotowej na podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2008-2013 zgodnie z Umową o partnerstwie AKP-WE oraz w sprawie przydzielania pomocy finansowej dla krajów i terytoriów zamorskich, do których stosuje się część czwartą Traktatu WE.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#KrzysztofLisek">Dziękuję za obszerne wyjaśnienia. Odnosząc się do pierwszej części wystąpienia pana ministra, pozwolę sobie w imieniu wszystkich członków Komisji i swoim własnym wyrazić podziękowanie za deklarację pana ministra. Proszę być pewnym, że będziemy oczekiwać na dobrą współpracę ze strony MSZ i rzetelne informacje dla członków Komisji.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#KrzysztofLisek">Czy ktoś z posłów chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejGałażewski">Pieniądze w ramach dotychczasowych dziewięciu edycji funduszu, przeznaczonego na rozwój krajów Afryki, Karaibów i Pacyfiku, były wykorzystywane nieracjonalnie. Taką informację otrzymaliśmy w zeszłym roku przy okazji prezentowania raportu Europejskiego Trybunału Obrachunkowego.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#AndrzejGałażewski">Są to fundusze trudne do kontroli. Utworzenie X edycji Europejskiego Funduszu Rozwoju prawdopodobnie znacznie polepszy sytuację, bo zarówno monitorowanie, jak i ramy ogólne będą bardziej precyzyjne.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#AndrzejGałażewski">Oczywiste jest, że umowę trzeba ratyfikować. Mam natomiast pytanie, jakie jest stanowisko MSZ wobec tego typu pomocy. Czy to jest pomoc racjonalna, czy przynosi efekty i polepsza relacje państw członkowskich Unii z krajami będącymi beneficjentami pomocy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszIwiński">Chciałbym przedstawić jedną uwagę językową i dwie merytoryczne. Uwaga językowa jest następująca. W dokumentach MSZ i w druku sejmowym używa się nieszczęśliwego terminu „kontrybucja”, a chodzi po prostu o wkład. Kontrybucja w języku polskim kojarzy się z czymś innym.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#TadeuszIwiński">Jeśli chodzi o kwestie merytoryczne, oczywiście należy poprzeć ratyfikację umowy. To jest bezdyskusyjne. W tego typu działaniach przejawia się solidarność z państwami słabiej rozwiniętymi. Widoczna jest również potrzeba uczestnictwa w rozwiązywaniu problemów globalnych.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#TadeuszIwiński">Natomiast nie jest dla mnie jasne, jak kwota polskiego wkładu będzie wpłacana. Formalnie chodzi o lata 2008-2013, ale płatności z tego tytułu będą dokonywane do 2020 r. Dlaczego przewiduje się taki mechanizm? Co to będzie oznaczało? Trzeba zakładać, że po 2013 r. będzie XI edycja funduszu.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#TadeuszIwiński">Na ile poszczególne państwa mają wpływ na wewnętrzną dystrybucję środków? W naszym interesie, z różnych powodów, byłoby pomaganie pewnym grupom krajów w większym zakresie, a innym mniej. Jakie mamy możliwości wpływania na decyzje?</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#TadeuszIwiński">Pomoc sprowadza się do wkładu finansowego, ale później w realizacji projektów uczestniczą firmy z państw członkowskich Unii Europejskiej. Czy mamy jasność, na ile polskie przedsiębiorstwa mogą uczestniczyć w konkretnych przedsięwzięciach? To byłoby dla nas korzystne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MaciejOrzechowski">Pan minister użył sformułowania, że X edycja pozwala nam uczestniczyć w przetargach. Czy w poprzednich edycjach polskie firmy mogły uczestniczyć w tego typu przetargach? Jakie było dotychczas zaangażowanie?</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MaciejOrzechowski">Pan minister wspomniał, że będzie to koszt dla budżetu rzędu 300 mln euro. Jakie będą ekonomiczne konsekwencje dla Polski wynikające z przyłączenia się do funduszu?</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MaciejOrzechowski">Czy firmy państw, które nie uczestniczą w tym mechanizmie finansowym, biorą udział w przetargach?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#KrzysztofLisek">Czy są dalsze pytania? Jeśli nie, to proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi na pytania posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JanBorkowski">Dziękuję państwu za pytania. W kwestiach dotyczących aspektów finansowych będę prosił o wsparcie przedstawicieli Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JanBorkowski">W odpowiedzi na niezwykle istotne pytanie posła Andrzeja Gałażewskiego pragnę powiedzieć, że zamierzamy politykę rozwojową Unii Europejskiej, w ramach której mieści się funkcjonowanie Europejskiego Funduszu Rozwoju, traktować jako jeden z priorytetów aktywności MSZ. Chcielibyśmy zająć miejsce stosowne do pożądanej pozycji politycznej i gospodarczej wśród krajów Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#JanBorkowski">By takie miejsce osiągnąć, powinniśmy wykazać się odpowiednią aktywnością, przygotować funkcjonalną strukturę. Sam wkład jest niezbędnym elementem, by dalej można było to czynić.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#JanBorkowski">Obecnie nierozstrzygnięta pozostaje kwestia, jakiego instrumentarium będziemy mogli użyć, by skutecznie wykorzystywać środki, jakie można pozyskiwać dla polskich podmiotów na działalność prowadzoną w państwach, do których fundusz jest adresowany.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#JanBorkowski">Wiedza wśród przedsiębiorców była niedostateczna, gdyż ta tematyka w przeszłości nie była nam dostępna. Stare państwa członkowskie Unii Europejskiej mają wieloletnie doświadczenia w tej dziedzinie, natomiast my musimy przebić się przez mur niewiedzy i zająć odpowiednia pozycję.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#JanBorkowski">Wyprzedzając jakiekolwiek decyzje, które podejmiemy w tej sprawie, konieczne jest przeanalizowanie kwestii, jak zorganizować się w Polsce, by efektywnie wykorzystać wszystkie środki, jakie mogą być dla nas dostępne.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#JanBorkowski">Pragnę podkreślić, że traktujemy to w ramach działalności MSZ jako jeden z priorytetów. W tej sferze jest niezwykle dużo do zrobienia przez Polskę, żeby znaleźć się w gronie państw, które liczą się w obszarze pomocy rozwojowej.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#JanBorkowski">Jest to niezbędne, aby skorzystać z możliwości kontaktów w krajach Afryki, Karaibów i Pacyfiku. Dotychczas te kontakty nie były zbyt intensywne i nie miały odpowiedniego wsparcia. Wsparcie Europejskiego Funduszu Rozwoju może pomóc niejednemu podmiotowi gospodarczemu zaistnieć się na tamtych rynkach.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#JanBorkowski">Poseł Tadeusz Iwiński słusznie zwrócił uwagę, że wyraz „kontrybucja” powinien być zastąpiony wyrazem „wkład”.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#JanBorkowski">Chciałbym podkreślić, że w polityce Unii Europejskiej podejmuje się próby konsolidacji różnych polityk, żeby osiągać zwiększone efekty. Ostatnie posiedzenie Rady do Spraw Ogólnych i Stosunków Zewnętrznych było poświęcone kwestii połączenia działań związanych z polityką bezpieczeństwa Unii Europejskiej i działań rozwojowych, np. na terytorium Afryki.</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#JanBorkowski">Podejmowane są zatem próby konsolidacji różnych polityk w pewien pakiet, którym Unia będzie dysponowała. Jest to ważne i trudne zadanie, ale będziemy starali się temu sprostać.</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#JanBorkowski">Jeśli chodzi o tzw. kraje i terytoria zamorskie Unii Europejskiej, są one ściśle związane z czterema państwami członkowskimi Unii Europejskiej. Te związki są stare, jak Wspólnota Europejska. Nie spodziewamy się wielkich efektów w tej dziedzinie. W odniesieniu do krajów Afryki, Karaibów i Pacyfiku pewne przyczółki są do zdobycia i takie jest nasze zadanie.</u>
          <u xml:id="u-8.12" who="#JanBorkowski">Teraz poprosiłbym przedstawicieli resortu finansów, by zechcieli wypowiedzieć się w sprawie naszego dotychczasowego udziału w wykorzystaniu funduszy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejCiopiński">Odnosząc się do bardzo trafnego pytania o rozkład w czasie płatności na Europejski Fundusz Rozwoju, chciałbym poinformować, że różnica ta wynika z faktu, że najpierw zaciągane są zobowiązania funduszu wobec beneficjentów środków, a następnie środki podążają za tymi zobowiązaniami w rytmie, jaki wyznaczają realizowane projekty.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#AndrzejCiopiński">W ostatnim roku funkcjonowania X edycji funduszu można zaciągnąć zobowiązanie na budowę drogi i droga będzie budowana przez kilka następnych lat. Faktyczne płatności będą następować dopiero w kolejnych latach.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#AndrzejCiopiński">Oczywiście łączna kwota zobowiązań nigdy nie może przekroczyć kwoty, na jaką jest ustanawiany fundusz. Albo skończy się ta kwota, albo skończy się czas w roku 2013 i dalsze zobowiązania nie będą już zaciągane.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#AndrzejCiopiński">Z punktu widzenia budżetu Rzeczypospolitej jest to zjawisko korzystne, bo płatności te nieco odsuwają się w czasie i są rozłożone pomiędzy poszczególne lata, więc obciążenie będzie nieco mniej dolegliwe.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#AndrzejCiopiński">Oczywiście w którymś momencie pojawi się XI edycja funduszu i będziemy w niej uczestniczyć. To spowoduje, że zobowiązania wzrosną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DamianSzostek">Tytułem uzupełnienia pragnę powiedzieć, że struktura wpłat do funduszu pokrywa się z nową perspektywą finansową. Fundusze strukturalne, mimo że są zakontraktowane na lata 2007-2013, wydatkowane są w późniejszych latach. Mechanizm wydatkowania środków jest w obu przypadkach taki sam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszIwiński">Co się stanie, jeżeli nie będą w tym czasie zaciągnięte zobowiązania na pełną kwotę, którą się przewiduje? Czy wówczas zmniejsza się proporcjonalnie wkład poszczególnych państw członkowskich?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#DamianSzostek">Do tej pory było tak, że te środki wracały do krajów członkowskich. Jednak w IX edycji, w której Polska jeszcze nie partycypuje, jest decyzja, że środki zasilą kolejną edycję. Co stanie się z niewykorzystanymi środkami X edycji, to jest jeszcze nierozstrzygnięte. Generalna zasada jest taka, że jeśli nie zostaną zakontraktowane, wracają do państw członkowskich.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#DamianSzostek">Wpłaty z tytułu X edycji nie będą najprawdopodobniej od roku 2008, tylko będą zaczynały się od 2009 r. lub 2010 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JanBorkowski">Proponuję nie rozmawiać o następnej perspektywie, bo zapewne wynegocjujemy inne warunki. Należy liczyć się z tym, że będą one mniej korzystne, np. rabat będzie mniejszy. Sprawa jest otwarta. Dziś jeszcze o niej nie dyskutujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KrzysztofLisek">Dziękuję za wyjaśnienia. Czy ktoś z posłów chciałby zabrać głos w debacie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MaciejOrzechowski">Cały czas czekam na odpowiedź na moje pytanie, czy polskie firmy mogły brać udział w przetargach w ramach IX edycji.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#MaciejOrzechowski">W następstwie państwa wypowiedzi nasunęły mi się kolejne pytania. Jak wyglądała polityka informacyjna przed X edycją co do możliwości wykorzystywania przez nasze firmy tego typu mechanizmu i uczestnictwa w przetargach?</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#MaciejOrzechowski">Kiedy następuje przekazanie środków przyznanych na dane przedsięwzięcie?</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#MaciejOrzechowski">Czy pula środków, które przeszły z IX edycji funduszu do X w drodze decyzji państw członkowskich, powiększyła dotychczasowy budżet, czy wpłynęła jako środki poszczególnych państw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AleksandraSzczepańska">W nawiązaniu do poprzedniego pytania chciałabym powiedzieć, że były pięcioletnie okresy funkcjonowania funduszu. Co 5 lat państwa negocjowały swoje składki. Teraz ujednolicono to wraz z nową perspektywą finansową. X edycja kończy się w 2013 r., ponieważ podejmowane są próby włączenia funduszu do budżetu ogólnego Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#AleksandraSzczepańska">Polska będzie zabiegała o dalsze wyłączenie funduszu z budżetu ogólnego Unii, aby móc opłacać niższą składkę do funduszu. Państwa Afryki, Karaibów i Pacyfiku, choć ważne, nie należą do obszarów priorytetowych polskiej polityki zagranicznej.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#AleksandraSzczepańska">Jeśli chodzi o udział polskich firm w przetargach, z informacji przekazanych przez Komisję Europejską wynika, że polskie firmy mogą już teraz brać w nich udział. Kiedy umowa wejdzie w życie, polskie firmy mogą ubiegać się o kontrakty, mimo że będą wykorzystywane środki z IX edycji funduszu. Chociaż polska składka zacznie być wpłacana dopiero w 2010 r., polskie firmy mogą już w przyszłym roku brać udział w przetargach. Na stronach internetowych znajdują się informacje na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#AleksandraSzczepańska">Jedno z pytań dotyczyło kwestii, jaki wpływ mają państwa członkowskie na wybór beneficjentów Europejskiego Funduszu Rozwoju i jak to się przekłada na naszą obecność w tych krajach oraz politykę zagraniczną państwa polskiego.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#AleksandraSzczepańska">Otóż jako państwo członkowskie zasiadamy w dwóch komitetach: Komitecie Europejskiego Funduszu Rozwoju i Komitecie Instrumentu Inwestycyjnego. Głosy w komitetach są ważone. Ponieważ są one zależne od wysokości wpłat państw członkowskich, Polska ma 13 głosów na 1004. Aby dany projekt został zaaprobowany, musi uzyskać akceptację co najmniej 14 państw członkowskich.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#AleksandraSzczepańska">Komitety zostały powołane w celu monitorowania i opiniowania, w jaki sposób i na jakie cele są wydawane pieniądze Europejskiego Funduszu Rozwoju. Polska ma wpływ na wybór beneficjentów poprzez udział naszych przedstawicieli w tych komitetach.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#AleksandraSzczepańska">Polska stała się znaczącym donorem w oczach wielu państw – beneficjentów pomocy. Uczestnictwo w funduszu oznacza wywiązywanie się z naszych zobowiązań. W ramach Unii Europejskiej w maju 2005 r. na posiedzeniu Rady do Spraw Ogólnych i Stosunków Zewnętrznych Polska przyjęła zobowiązanie, że będzie dążyła do zwiększania swojej rządowej pomoc rozwojowej do progu 0,17% dochodu narodowego brutto do 2010 r. Do 2015 r. wskaźnik ten ma wzrosnąć do 1,33%.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#AleksandraSzczepańska">Pieniądze w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju są zaliczane do rządowej pomocy rozwojowej. Jest to zatem wypełnienie naszych zobowiązań.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#AleksandraSzczepańska">Kiedy podejmowane są decyzje w ramach Unii Europejskiej dotyczące państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku, polski premier otrzymywał ze strony zainteresowanych państw prośby o poparcie. Państwa te uznają Polskę za ważnego członka Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#KrzysztofLisek">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w debacie? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#KrzysztofLisek">Zamykam debatę i stwierdzam zakończenie pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#KrzysztofLisek">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy. Czy pan minister chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#KrzysztofLisek">Czy ktoś z posłów chciałby zabrać głos? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#KrzysztofLisek">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#KrzysztofLisek">Czy są uwagi do art. 1 projektu ustawy? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#KrzysztofLisek">Czy są uwagi do art. 2? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#KrzysztofLisek">Wszyscy państwo otrzymali pozytywną opinię Biura Analiz Sejmowych sporządzoną przez panią Agnieszkę Grzelak. Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#ElżbietaStrzępek">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KrzysztofLisek">Przystępujemy do głosowania? Kto z posłów jest za przyjęciem sprawozdania Komisji o projekcie z druku nr 41 bez poprawek?</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#KrzysztofLisek">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła sprawozdanie.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#KrzysztofLisek">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy na posiedzenie Sejmu. Czy mógłbym zaproponować, aby pani poseł Beata Bublewicz została sprawozdawcą Komisji?</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#KrzysztofLisek">Czy pani poseł wyraża zgodę? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#KrzysztofLisek">Czy są inne propozycje? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#KrzysztofLisek">Czy ktoś z posłów jest przeciw powierzeniu poseł Beacie Bublewicz funkcji sprawozdawcy? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja wybrała sprawozdawcę bez głosów sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#KrzysztofLisek">Przystępujemy do realizacji pkt II. Marszałek Sejmu na podstawie art. 118 ust. 2 regulaminu Sejmu skierował w dniu 16 listopada 2007 r. zawiadomienie z druku nr 4 do Komisji Spraw Zagranicznych celem zajęcia stanowiska, co do zasadności wybranego przez Radę Ministrów trybu ratyfikacji umowy o wzajemnej ochronie informacji niejawnych między Rządem RP a Rządem Republiki Finlandii.</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#KrzysztofLisek">Czy minister Jan Borkowski chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JanBorkowski">Niniejsza umowa została podpisana w Warszawie 25 maja br. Jej regulacje dotyczą współpracy właściwych polskich organów z ich fińskimi partnerami w zakresie wymiany i wzajemnej ochrony przekazywanych informacji niejawnych. Umożliwi ona nawiązanie bliższej współpracy w zakresie obronności, gospodarki, bezpieczeństwa wewnętrznego i zwalczania najgroźniejszych form przestępczości.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#JanBorkowski">Wymiana informacji w tych dziedzinach oraz ich ochrona jest warunkiem skuteczności działania właściwych organów obu państw. Zgodnie z art. 14 ust. 1 umowy, z dniem jej wejścia w życie utraci swoją moc obowiązującą Porozumienie między Ministerstwem Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej a Ministerstwem Obrony Narodowej Republiki Finlandii w sprawie ochrony wojskowych informacji niejawnych, podpisane w Warszawie 3 września 1997 r.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#JanBorkowski">Wejście w życie przedmiotowej umowy powinno spowodować korzystne skutki polityczne oraz prawne, a współpraca oparta na niej przyczyni się do rozwoju gospodarczego obu krajów.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#JanBorkowski">Wejście w życie umowy nie będzie wymagało wprowadzenia zmian w ustawodawstwie polskim, jej uregulowania nie odbiegają bowiem od przepisów zawartych w ustawie z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych oraz nie spowoduje dodatkowych skutków dla budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#JanBorkowski">Ze względu na to, iż umowa nie wprowadza żadnych specjalnych zasad ochrony lub wymiany informacji niejawnych, innych niż określone w ustawie oraz ze względu na to, iż nie zostały spełnione przesłanki, o których mowa w art. 89 ust. 1 oraz art. 90 Konstytucji RP, związanie Polski z Finlandią umową o wzajemnej ochronie informacji niejawnych powinno nastąpić w trybie ratyfikacji bez uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#JanBorkowski">Jednocześnie z uwagi na konieczność zapewnienia przepisom umowy charakteru prawa powszechnie obowiązującego nie jest możliwe związanie Rzeczypospolitej Polskiej przedmiotową umową w drodze zatwierdzenia w rozumieniu art. 12 ust. 3 ustawy o umowach międzynarodowych.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#JanBorkowski">Wnoszę o przyjęcie zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów o zamiarze przedłożenia przedmiotowej umowy Prezydentowi RP do ratyfikacji bez uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#KrzysztofLisek">Czy są pytania ze strony posłów? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#KrzysztofLisek">Stwierdzam, że nikt z posłów nie zgłosił zastrzeżeń, co do trybu ratyfikacji. Opinia eksperta sejmowego, pani Agnieszki Grzelak również nie kwestionowała przyjętego trybu ratyfikacji.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#KrzysztofLisek">Proponuję, aby Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#KrzysztofLisek">Przechodzimy do pkt III – sprawy różne. Zanim oddam państwu głos chciałbym poinformować, że planujemy posiedzenie Komisji w środę 19 grudnia o godz. 14.00 w sali nr 23. Było to posiedzenie poświęcone planowi pracy Komisji na rok 2008.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#KrzysztofLisek">W czasie posiedzenia Sejmu w tygodniu przedświątecznym gościem Komisji będzie minister Radosław Sikorski. Poinformujemy państwa o terminie tego posiedzenia. Pan minister przedstawi Komisji priorytety rządu w dziedzinie polityki zagranicznej.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#KrzysztofLisek">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w sprawach różnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#RobertTyszkiewicz">Chciałbym zgłosić projekt dezyderatu Komisji do Ministra Spraw Zagranicznych w sprawie wsparcia dla niezależnej informacji na Białorusi. Tekst dezyderatu został państwu przed chwilą rozdany.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#RobertTyszkiewicz">Chciałbym powiedzieć kilka zdań uzasadnienia w tej sprawie. Jest tradycją zarówno Komisji Spraw Zagranicznych, jak i Sejmu, że wspierają inicjatywy medialne, pomocowe, edukacyjne, które służą procesowi demokratyzacji Białorusi.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#RobertTyszkiewicz">W tym roku kontynuowało działalność białoruskie Radio Racja i trwały przygotowania do uruchomienia największego projektu z dziedziny mediów elektronicznych w Europie, wspierającego demokrację na Białorusi, czyli kanału TV Białoruś, jako inicjatywy telewizji publicznej.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#RobertTyszkiewicz">Przeznaczone zostały na ten cel środki z rezerwy na rozwój społeczeństwa obywatelskiego i wspieranie demokracji, pozostającej w dyspozycji Ministra Spraw Zagranicznych. Jak wiadomo, trwają poszukiwania rozmaitych oszczędności w budżecie i byłoby bardzo niedobrze, gdyby w ramach poszukiwania tych oszczędności ucierpiały te jakże cenne inicjatywy.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#RobertTyszkiewicz">W związku z tym sądzę, że stanowisko polityczne wyrażone przez Komisję w formie dezyderatu do ministra byłoby najwłaściwszą formą zwrócenia uwagi przez Komisję na te istotne przedsięwzięcia. Ponieważ są to media o charterze elektronicznym, szczególnie istotne jest zachowanie ciągłości finansowania. Tam nie ma możliwości przerwania nadawania, zmiany częstotliwości.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#RobertTyszkiewicz">Bardzo ważne jest, aby było zapewnione finansowanie dla tych przedsięwzięć w przyszłym roku.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#RobertTyszkiewicz">Czy życzą państwo sobie, abym odczytał tekst dezyderatu, czy też nie jest to konieczne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#KrzysztofLisek">Rozumiem, że posłowie otrzymali projekt dezyderatu autorstwa posła Roberta Tyszkiewicza.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#KrzysztofLisek">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PawełKowal">Chciałbym udzielić wsparcia temu projektowi i zaproponować, żebyśmy go przyjęli. Jest to jeden z elementów naszej polityki wschodniej, któremu będzie dobrze służyło, jeśli gremialnie udzielimy mu wsparcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JarosławSellin">Popieram ten dezyderat i będę głosował za jego przyjęciem. Chciałbym zapytać kierownictwo MSZ o pewną kwestię. Otóż od wielu lat MSZ w swoim budżecie przeznacza środki na TV Polonia. Z mojej wiedzy wynika, że są to środki bardzo skromne, w wysokości bodajże 3 mln zł w skali roku.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#JarosławSellin">Może dojść do sytuacji, że ktoś zgłosi uzasadnioną wątpliwość, iż MSZ rezerwuje na TV Polonia 3 mln zł, a na TV Białoruś 21 mln zł. Uważam, że środki na TV Polonia powinny być większe, gdyż zgodnie z ustawą o radiofonii i telewizji one powinny być większe.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#JarosławSellin">Z różnych powodów, m.in. dlatego, że Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji dysponuje abonamentem – nieco obniżonym w ostatnich tygodniach ze względu na czasami dziwne wypowiedzi na temat tego swoistego podatku – Ministerstwo Spraw Zagranicznych nie zawsze wywiązywało się z obowiązku finansowania TV Polonia.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#JarosławSellin">Wolałbym uniknąć w przyszłości sytuacji, że ktoś będzie porównywać, iż dla Polaków za granicą MSZ przeznacza 3 mln zł, a na TV Białoruś 21 mln zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#KrzysztofLisek">Oczywiście media adresowane do Polaków za granicą są niezwykle ważne. W tym przypadku mamy do czynienia z etapem tworzenia wielkiego projektu medialnego, który ma wspierać demokrację na Białorusi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MaciejOrzechowski">Proszę mnie skorygować, jeśli jestem w błędzie, ale na str. 16 planu finansowego znajduje się informacja, że o 5,4 mln zł zwiększono wydatki na dofinansowanie TV Polonia do wysokości 11 mln zł. Jest to znaczne zwiększenie finansowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#RobertTyszkiewicz">W odpowiedzi na wątpliwość posła Jarosława Sellina chciałbym podkreślić, że budżet kanału TV Białoruś w przyszłym roku jest planowany na 27 mln zł, z czego 6 mln zł ma być pozyskanych od donorów zewnętrznych, instytucji partnerskich oraz jako wkład telewizji publicznej, gdyż to jest ciągle kanał zagraniczny telewizji publicznej.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#RobertTyszkiewicz">Kwota 61 mln zł powinna pochodzić z MSZ, co jest zawarte w stosownej wieloletniej umowie, którą telewizja publiczna podpisała z MSZ. Budżet TV Polonia jest wielokrotnie większy niż pieniądze przeznaczone na kanał TV Białoruś. Mówię o tym, co przeznacza telewizja publiczna ze swoich środków, a nie o środkach MSZ, gdyż resort dofinansowuje tylko wybrane działania TV Polonia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#KrzysztofLisek">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#KrzysztofLisek">Należą się państwu słowa wyjaśnienia, co do trybu zgłoszenia dezyderatu. Sprawa jest najwyższej wagi i tylko to tłumaczy nagły tryb. Oczywiście powinniście byli państwo otrzymać ten projekt wcześniej. Serdecznie przepraszamy, że tak się nie stało.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#KrzysztofLisek">Jeśli nie budzi on kontrowersji, proponowałbym, aby Komisja przyjęła dezyderat przez aklamację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#ElżbietaStrzępek">Mam uwagi natury technicznej. W pierwszym akapicie jest mowa o działaniach podejmowanych przez rząd RP. Proponujemy zastąpić to wyrazami „przez Radę Ministrów”. Podobnej zmiany należy dokonać w trzecim akapicie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#KrzysztofLisek">Rozumiem, że posłowie nie zgłaszają sprzeciwu wobec tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#ElżbietaStrzępek">W ust. 1 mowa jest o dobrym sąsiedztwie Polski i Białorusi. Proponuję zastąpienie wyrazu „Polski” wyrazem „Rzeczypospolitej Polskiej”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#RobertTyszkiewicz">Wtedy trzeba by dokonać zmiany nazwy „Białoruś” na „Republika Białoruś”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#ElżbietaStrzępek">Nie upieram się przy tym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#KrzysztofLisek">Rozumiem, że poseł Robert Tyszkiewicz wprowadzi w trybie autopoprawki proponowane wcześniej zmiany.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#KrzysztofLisek">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła dezyderat przez aklamację. Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#KrzysztofLisek">Czy w sprawach różnych ktoś z posłów chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PawełKowal">Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość proponuje odbycie wspólnego posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Komisji Obrony Narodowej w sprawach, które dotyczą obu Komisji, a więc obronności i spraw zagranicznych, czyli misji zagranicznych. W posiedzeniu powinni uczestniczyć kompetentni przedstawiciele obu resortów.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PawełKowal">Jeśli nie uda się zwołać posiedzenia przed świętami, mogłoby się ono odbyć po nowym roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#KrzysztofLisek">Poproszę pana posła o propozycje tematów, które mielibyśmy poruszyć. Rozmawiałem z przewodniczącym Komisji Obrony Narodowej, który popiera tę inicjatywę. Jest tylko kwestia ustalenia terminu z ministrami Radosławem Sikorskim i Bogdanem Klichem bądź z wiceministrami.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#KrzysztofLisek">Oczywiście nie ma żadnych przeszkód, aby do takiego wspólnego posiedzenie Komisji doszło. Poinformuję państwa tak szybko, jak to będzie możliwe, o ustaleniach z przewodniczącym Komisji Obrony Narodowej oraz ministrami,</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#KrzysztofLisek">Czy ktoś z posłów chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#RobertTyszkiewicz">Chciałbym serdecznie podziękować Komisji za poparcie dezyderatu. Kanał TV Białoruś rozpoczyna swoje nadawanie 10 grudnia br. To jest Światowy Dzień Praw Człowieka, więc myślę, że data jest symboliczna.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#RobertTyszkiewicz">Dziękuję w imieniu inicjatorów, autorów tego przedsięwzięcia i wszystkich, którzy je wspierają.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#KrzysztofLisek">Nie widzę dalszych zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#KrzysztofLisek">Protokół z dzisiejszego posiedzenia zostanie wyłożony w sekretariacie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#KrzysztofLisek">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>