text_structure.xml 18.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszAziewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Skarbu Państwa. Witam panie posłanki i panów posłów oraz zaproszonych gości z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa panem Krzysztofem Walenczakiem.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszAziewicz">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje informację o debiutach giełdowych spółek, w których Skarb Państwa posiada akcje. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszAziewicz">Proszę pana ministra o przedstawienie informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KrzysztofWalenczak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w 2011 r. na Giełdzie Papierów Wartościowych odbyły się dwa debiuty publiczne spółek, w których Skarb Państwa posiada akcje. 27 maja br. zadebiutował na giełdzie Bank Gospodarki Żywnościowej SA , natomiast 6 lipca br. – Jastrzębska Spółka Węglowa SA.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#KrzysztofWalenczak">Jeżeli chodzi o BGŻ, Skarb Państwa zaoferował w prospekcie emisyjnym sprzedaż ponad 16 mln akcji, co stanowiło 37% akcji. Sprzedano 5,2 mln akcji, tj. ok. 12% akcji. Cena jednej akcji w ofercie publicznej wyniosła 60 zł, wartość oferty – 312 mln zł. Po przeprowadzeniu oferty Skarb Państwa posiada 25,5% akcji BGŻ.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#KrzysztofWalenczak">Drugim podmiotem, który zadebiutował na giełdzie w bieżącym roku była Jastrzębska Spółka Węglowa. Chciałbym przypomnieć, że podstawowym dokumentem, który regulował tę transakcję była „Strategia działalności górnictwa węgla kamiennego w Polsce w latach 2007 – 2015”. Określa ona pewne parametry debiutu JSW, w tym parametry techniczne. Mianowicie, nakłada obowiązek utrzymania w portfelu Skarbu Państwa ponad 50% akcji. Strategia postulowała również – aczkolwiek nie wprowadzała takiego obowiązku – pewną formę rekompensaty dla pracowników JSW, którzy ustawowo nie byli uprawnieni do otrzymania akcji spółki.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#KrzysztofWalenczak">Przypominam, że ustawa przewiduje, iż pracownicy, którzy byli zatrudnieni w dniu komercjalizacji spółki, otrzymują do 15% akcji prywatyzowanego podmiotu. Jastrzębska Spółka Węglowa została skomercjalizowana w 1993 r. Zatem ok. 10 tys. pracowników na ponad 22 tys. zatrudnionych było ustawowo uprawnionych do bezpłatnego otrzymania akcji JSW. Natomiast 12 tys. pracowników nie miało tego uprawnienia. Wspominana strategia przewidywała znalezienie pewnej formy rekompensaty dla nieuprawnionych pracowników.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#KrzysztofWalenczak">Ponad 13% akcji JSW zostało nieodpłatnie przekazanych pracownikom na mocy ustawy. Natomiast w ramach rekompensaty dla pracowników nieuprawnionych – ponad 3% akcji spółki.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#KrzysztofWalenczak">Zgodnie z prospektem emisyjnym JSW, Skarb Państwa w ramach oferty publicznej spółki zbył 39 mln 496 tys. akcji, co stanowiło 36,3% kapitału. W procesie uczestniczyło ponad 168 tys. krajowych inwestorów indywidualnych, którzy nabyli ok. 10,6 mln akcji, stanowiących prawie 27% całej oferty. Pozostałe akcje – 73% oferty – nabyli polscy i zagraniczni inwestorzy instytucjonalni.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#KrzysztofWalenczak">Chciałbym zwrócić uwagę, że w ramach transzy dla inwestorów detalicznych skonstruowaliśmy specjalną transzę dla pracowników JSW. Zatem pracownicy, którzy bezpłatnie otrzymali akcje spółki mogli nabyć dodatkowe akcje w ofercie dla inwestorów detalicznych. Z tej możliwości skorzystało ok. 7 tys. pracowników JSW, czyli ok. 30%. Łącznie z akcjami udostępnianymi w związku z procesem IPO, udział pracowników JSW w akcjonariacie spółki wyniósł ponad 17%. Ostateczna cena sprzedaży akcji JSW została ustalona na 136 zł za jedną akcję, a wartość oferty publicznej wyniosła ok. 5,4 mld zł. Debiut JSW był czwartą największą transakcją w historii polskich rynków kapitałowych.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#KrzysztofWalenczak">Jeżeli będą pytania, jestem do dyspozycji państwa posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#TadeuszAziewicz">Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#TadeuszAziewicz">Chciałbym zapytać o plany dotyczące pakietu 25,5% akcji BGŻ, które posiada Skarb Państwa. Natomiast jeśli chodzi o JSW, to czy pan minister jest w stanie oszacować – zapewne w sposób bardzo ogólny, bo inny jest niemożliwy – koszt uzyskania akceptacji społecznej dla prywatyzacji tej spółki. Ile Skarb Państwa mógł pozyskać z tego projektu, gdyby nie przywileje dla pracowników, o których pan minister wspomniał?</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#TadeuszAziewicz">Czy są inne pytania?</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Ryszard Zbrzyzny, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#RyszardZbrzyzny">Chciałbym zapytać o ewentualną dalszą prywatyzację PKO BP. Bowiem docierają do nas różne – mniej czy bardziej prawdziwe – informacje.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#RyszardZbrzyzny">Kolejne pytanie dotyczy dalszej prywatyzacji PZU SA. Niedawno była dezinwestycja. Obecnie próbuje się prywatyzować ten podmiot. O co tutaj chodzi? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Tadeusz Arkit, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#TadeuszArkit">Panie ministrze, jaką kwotę uzyskał przeciętny pracownik Jastrzębskiej Spółki Węglowej w wyniku tej „darowizny” Skarbu Państwa? Przepraszam, że określam to w sposób uproszczony. Ale jednak ten pracownik otrzymał coś, co było własnością całego narodu. Dlatego warto o to zapytać. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#TadeuszAziewicz">Kto z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#TadeuszAziewicz">Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofWalenczak">Odpowiadając na pytanie dotyczące BGŻ, chciałbym wyjaśnić, że w trakcie finalizacji transakcji nastąpiła – co niekiedy zdarza się na rynkach finansowych – rozbieżność między percepcją wartości ze strony akcjonariusza sprzedającego a rynkami. W naszym przekonaniu, wartość akcji BGŻ była wyższa niż 60 zł, którą zaoferowały rynki. Jedyną decyzją, jaką podejmuje się w takich sytuacjach – tak zachowuje się sektor prywatny – jest zmniejszenie skali transakcji. Przypominam, że strategiczne założenia przewidywały wprowadzenie spółki na giełdę i zabezpieczenie minimalnej liczby akcji w wolnym obrocie. Zrealizowaliśmy je. Sprzedaliśmy niezbędną – dla zapewnienia BGŻ wolnego obrotu – liczbę akcji.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#KrzysztofWalenczak">Dalsze plany zależą od kształtowania wartości akcji na giełdzie. Jeżeli osiągnie poziom odpowiadający naszym oczekiwaniom, to zapewne dojdzie do kolejnej transakcji.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#KrzysztofWalenczak">Odpowiadając na pytanie dotyczące JSW, chciałbym przypomnieć, że ponad 3% akcji spółki zostało przekazane pracownikom nieuprawnionym. Do takiego rozwiązania obligowała nas „Strategia działalności górnictwa węgla kamiennego w Polsce w latach 2007 – 2015”. Ten dokument postulował znalezienie mechanizmu rekompensaty dla pracowników nieuprawnionych. Znaleźliśmy odpowiednie rozwiązanie.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#KrzysztofWalenczak">Przyjęliśmy założenie, że pracownicy uprawnieni i nieuprawnieni otrzymają akcje. Uznaliśmy, że rekompensata dla pracowników nieuprawnionych będzie realizowana z wykorzystaniem takich samych środków jak w przypadku pracowników uprawnionych. Skoro jedna grupa otrzymuje akcje, to powinna je otrzymać również druga grupa.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#KrzysztofWalenczak">Drugie założenie, które przyjęliśmy przewidywało, że pracownicy nieuprawnieni nie mogą otrzymać więcej niż uprawnieni. Przypominam, że liczba akcji pracowniczych zależy od stażu pracy. Zakładano, że pracownicy z najdłuższym stażem pracy w grupie nieuprawnionych otrzymają nieco mniej akcji niż pracownicy z najkrótszym stażem pracy w grupie uprawnionych. Chodziło o mechanizm naturalnej gradacji, który występuje w grupie pracowników uprawnionych – ci z najdłuższym stażem pracy otrzymują najwięcej akcji, ci z mniejszym – odpowiednio mniej. Kontynuowaliśmy ten trend.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#RyszardZbrzyzny">Jaki jest najkrótszy staż pracy osoby uprawnionej? Proces komercjalizacji JSW był przeprowadzony przed kilkunastu laty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KrzysztofWalenczak">W 1993 r. Zatem najkrótszy staż pracy dla pracowników uprawnionych wynosi 18 lat.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#KrzysztofWalenczak">Obecna wartość giełdowa firmy wynosi ok. 15 mld zł. Zatem wartość 3% akcji dla pracowników nieuprawnionych wynosi ok. 450 mln zł. Natomiast wartość pakietu akcji – 13% – dla pracowników uprawnionych sięga prawie 2 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#KrzysztofWalenczak">Wypracowując to rozwiązanie prowadziliśmy dialog ze stroną społeczną. Zapewne państwo pamiętają, że proces negocjacji był żmudny. Przyznam, że wśród wszystkich trudnych kwestii najłatwiejsza dotyczyła upublicznienia spółki. Strona społeczna zaakceptowała naszą propozycję, zgłosiła pewne modyfikacje o bardziej technicznym charakterze. Wyraziła zgodę na podstawowe założenia – wszyscy otrzymują tę samą formę rekompensaty, czyli akcje. Pracownicy z najdłuższym stażem pracy otrzymują największą liczbę akcji. Obecnie trwa dyskusja z zarządem na temat stażu pracy – roczny, dwuletni czy trzyletni – który będzie decydował o różnych progach przyznania akcji. W ciągu najbliższych dwóch – trzech miesięcy zostanie wypracowany stosowny model. Zazwyczaj jest on wypracowywany w negocjacjach między zarządem a reprezentacją strony społecznej.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#KrzysztofWalenczak">Odpowiadając na pytanie dotyczące PKO BP, chciałbym wyjaśnić, że faktycznie trwa transakcja sprzedaży części pakietu akcji tego podmiotu. Przed kilkoma dniami opublikowany został komunikat Ministerstwa Skarbu Państwa na temat technicznych parametrów transakcji, który m.in. określa górny poziom sprzedaży. Skarb Państwa wspólnie z BGK zaoferuje do sprzedaży maksymalnie do 15,25% akcji PKO BP. BGK sprzedaje cały posiadany pakiet, czyli 10,25%, natomiast Skarb Państwa – do 5% w zależności od sytuacji rynkowej, która – jak zapewne państwo wiedzą – w dzisiejszych czasach jest zmienna. Zatem pakiet minimalny – to 10,25% akcji, maksymalny – 15,25%. To są parametry tej transakcji.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#KrzysztofWalenczak">Prospekt emisyjny został złożony w KNF. Nie możemy mówić o jego szczegółowych zapisach do momentu upublicznienia. Natomiast możemy powiedzieć, że będzie to klasyczna struktura akcjonariatu obywatelskiego z transzą dla polskiego inwestora detalicznego oraz transzami dla polskich i zagranicznych inwestorów instytucjonalnych. Zgodnie z planowanym harmonogramem transakcji, zamierzamy otworzyć tzw. księgę popytu w II połowie września br.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#KrzysztofWalenczak">Jeśli chodzi o PZU, to chciałbym przypomnieć, że po trwającym przez wiele lat sporze właścicielskim udało nam się podpisać porozumienie z Eureko i doprowadzić w maju 2010 r. do debiutu publicznego tego podmiotu. Była to największa transakcja w historii rynków finansowych. Jej wartość wyniosła ponad 8 mld zł. Eureko w tej transakcji sprzedało 25% akcji, rok później – 12% . Obecnie Eureko nie posiada akcji PZU. W momencie debiutu publicznego Skarb Państwa posiadał 51% akcji. W ramach debiutu publicznego Skarb Państwa sprzedał 5%. Zatem po przeprowadzeniu transakcji Skarb Państwa posiadał pakiet 46%. Wiosną br. sprzedaliśmy 10% akcji PZU. Obecnie Skarb Państwa posiada 36% akcji spółki.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#KrzysztofWalenczak">Przed sprzedażą akcji PZU został zmieniony statut spółki. Zmiany gwarantują Skarbowi Państwa sprawowanie kontroli nad tym pomiotem, jeżeli będzie posiadał powyżej 25% akcji.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#KrzysztofWalenczak">W czasie ostatniej wiosennej transakcji podpisaliśmy tzw. lock up, czyli – standardowe w takiej sytuacji – zobowiązanie wobec inwestorów, że przez rok – do wiosny 2012 r. – nie dojdzie do sprzedaży akcji. Jest to istotne dla ograniczenia percepcji podaży, co ma wpływ na cenę. Zatem do tego czasu nie będą podejmowane żadne działania dotyczące PZU.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#KrzysztofWalenczak">Odpowiadając na pytanie pana posła Arkita, chciałbym poinformować, że pracownicy uprawnieni otrzymali średnio pakiet akcji o wartości 32 tys. zł, pracownicy nieuprawnieni otrzymali średnio pakiet akcji o wartości 19 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#TadeuszAziewicz">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#TadeuszAziewicz">Pan przewodniczący Włodzimierz Karpiński, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Debiut giełdowy JSW należy do szczególnych procesów. W transakcję były bardzo mocno zaangażowane dwa ministerstwa. Czy z punktu widzenia nie technicznego, lecz długofalowego, strategicznego – żeby nie powiedzieć politycznego – pan minister nie obawia się, że ten proces będzie skutkował podobnymi zdarzeniami w przyszłości w różnej skali? Bowiem ma znamiona braku równości wobec podmiotów, które od 1993 r. podlegały komercjalizacji i prywatyzacji. Pomijam już kwestię, że przyznanie nieodpłatnie 15% akcji jest niesprawiedliwe wobec innych grup np. lekarzy, nauczycieli itp. Ale jest to koszt – nazwijmy – społeczny przeprowadzenia przekształceń własnościowych w polskiej gospodarce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#TadeuszAziewicz">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#TadeuszAziewicz">Zamykam dyskusję. Proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KrzysztofWalenczak">Ta transakcja na pewno stwarza pewien precedens. Chciałbym jednak zwrócić uwagę, że „Strategia działalności górnictwa węgla kamiennego w Polsce w latach 2007 – 2015” zalecała znalezienie mechanizmu rekompensaty dla pracowników nieuprawnionych. Dokument został przyjęty latem 2007 r. Nadal obowiązuje. Nic nie wskazuje, że będzie zmieniany. Byliśmy zatem zobligowani do znalezienia mechanizmu, który spełniałby zalecenia strategii. Wybraliśmy rozwiązanie, które optymalizowało dynamikę wewnątrz JSW, nie promowało jednej grupy kosztem drugiej, było spójne oraz pozytywne dla transakcji publicznej. Inwestorzy finansowi docenili fakt, że udział pracowników w akcjonariacie spółki wynosi ponad 17%, co ma znaczenie dla jej wyników.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#KrzysztofWalenczak">Wybraliśmy najlepszy scenariusz dla pracowników, sprzedającego i rynków kapitałowych. Wydaje mi się, że w sektorze górnictwa węgla kamiennego, gdzie obowiązuje wspomniana strategia, został stworzony precedens, który z pewnością będzie miał znaczenie w przyszłych procesach prywatyzacji podmiotów tego sektora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Moje pytanie dotyczyło przyszłości. Pozytywnie oceniam ten proces. Niemniej jednak mam pewne wątpliwości. Zwracam uwagę na świetny debiut „Bogdanki” przed dwoma laty, w którym nie było takich precedensów. „Bogdanka” jest kopalnią, której również dotyczy wspomniana strategia.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#WłodzimierzKarpiński">Popieram działania prywatyzacyjne, bowiem służą one podniesieniu efektywności, umocnieniu wartości spółki itp. Niemniej jednak te parametry są różne w zależności od okresu i rodzaju podmiotu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KrzysztofWalenczak">W „Bogdance” był inny mechanizm. Pracownicy otrzymali gotówkę – premię prywatyzacyjną w wysokości 10 tys. zł. Ponadto w ramach realizacji strategii otrzymali dodatkowy dzień wolny.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#KrzysztofWalenczak">W przypadku JSW, uznaliśmy, że lepszą formą rekompensaty są akcje. Uwzględniając doświadczenia w „Bogdance” zrezygnowaliśmy z rekompensaty w formie gotówki. Chcieliśmy wprowadzić model, który unifikuje interesy pracownicze i łączy je z interesami innych akcjonariuszy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#TadeuszAziewicz">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła informację przedstawioną przez pana ministra. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#TadeuszAziewicz">Zamykam posiedzenie Komisji. Protokół będzie wyłożony w sekretariacie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>