text_structure.xml 35.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszAziewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Skarbu Państwa. Witam państwa posłów oraz zaproszonych gości z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Infrastruktury panią Magdaleną Gaj. Witam prezesa Poczty Polskiej pana Andrzeja Polakowskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszAziewicz">Stwierdzam przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia wobec niewniesienia zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszAziewicz">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje informację o aktualnej sytuacji w Poczcie Polskiej SA. Przedstawia minister infrastruktury. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#TadeuszAziewicz">Proszę panią minister o przedstawienie informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MagdalenaGaj">Panie przewodniczący, szanowni państwo, przedłożyliśmy Komisji obszerne opracowanie na temat sytuacji w Poczcie Polskiej, przygotowane przez spółkę. Prosiłabym pana prezesa Andrzeja Polakowskiego o przedstawienie najważniejszych informacji zawartych we wspomnianym opracowaniu.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MagdalenaGaj">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, pani minister.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#TadeuszAziewicz">Proszę pana prezesa o przedstawienie informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejPolakowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, materiał przekazany Komisji w sposób dość syntetyczny prezentuje aktualną sytuację Poczty Polskiej. Niemniej jednak postaram się przedstawić czynniki wpływające na obecną sytuację spółki, które – być może – nie zostały wystarczająco rozwinięte w przedłożonym materiale. Opisana w opracowaniu sytuacja obejmuje okres 8 miesięcy 2010 r. Wyniki za 9 miesięcy niewiele się różnią. Zatem przedstawię informację dotyczącą 8 miesięcy w odniesieniu do analogicznego okresu 2009 r.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#AndrzejPolakowski">Zmiana na rynku usług pocztowych nie tylko w Polsce, ale również w Europie, Stanach Zjednoczonych, Australii i Nowej Zelandii wskazuje na – wydaje się – stały trend. Zmniejszenie wolumenów nadawanych przesyłek listowych było główną przyczyną spadku przychodów Poczty Polskiej o 3,5%. Spółka była przygotowana na tego rodzaju zjawiska. Podjęliśmy działania, których celem było zmniejszenie kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa, aby sytuacja firmy nie pogorszyła się, lecz wręcz odwrotnie.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#AndrzejPolakowski">W wyniku restrukturyzacji różnego rodzaju obszarów działalności chcieliśmy zmniejszyć koszty w większym stopniu niż odnotowany spadek przychodów. W 2010 r. koszty zmniejszyły się o 12,3%. W konsekwencji nastąpiła radykalna poprawa wyniku finansowego. Zwracam uwagę, że wynik finansowy za okres 8 miesięcy 2009 r. wyniósł minus 245 mln zł. Natomiast w analogicznym okresie bieżącego roku osiągnęliśmy wynik w kwocie plus 181 mln zł. Pozytywne zmiany odnotowywane są na każdym poziomie wyniku finansowego. Np. bardzo istotny dla przedsiębiorstwa wynik na sprzedaży wzrósł z minus 196 mln zł do plus 153 mln zł, zaś wynik finansowy netto z minus 210 mln zł do plus 152 mln zł. W przedłożonym materiale przedstawiono także współczynniki płynności, które w omawianym okresie zachowują najwyższą wartość.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#AndrzejPolakowski">Działania restrukturyzacyjne w Poczcie Polskiej prowadzone były – jak wspomniałem – w wielu obszarach. Najważniejszym jest zatrudnienie. 70% kosztów funkcjonowania Poczty Polskiej stanowią bezpośrednie i pośrednie koszty zatrudnienia. Poczta nie jest przedsiębiorstwem wyjątkowym pod tym względem. Koszty zatrudnienia na tym poziomie występują u każdego tzw. zasiedziałego operatora.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#AndrzejPolakowski">W wyniku restrukturyzacji – przygotowanej w 2009 r. – zmniejszono zatrudnienie w grupie zarządzania o ponad 3 tys. etatów, w administracji o ponad 213. Ten obszar jako pierwszy został poddany restrukturyzacji, ponieważ jest najmniej interesujący dla klientów Poczty Polskiej. Natomiast do września br. nastąpił wzrost zatrudnienia o 861 osób w służbach eksploatacyjnych. Efekt finansowy tych zmian – to kwota ok. 150 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#AndrzejPolakowski">Odnotowano również – co należy uznać za zjawisko pozytywne – ciągły spadek liczby osób przebywających na zwolnieniach lekarskich. Należy dodać, że zawarliśmy ze związkami zawodowymi porozumienie dotyczące odpłatności za zwolnienia lekarskie. W efekcie przy takim samym poziomie wydatków na wynagrodzenia dysponujemy zdecydowanie większą liczbą pracowników. W trzech kwartałach 2010 r. przyrost wyniósł 144 osoby. Należy jednak podkreślić, że w 2009 r. absencja chorobowa w Poczcie Polskiej zmniejszyła się – co trzeba uznać za rekord – o ponad 1800 etatów.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#AndrzejPolakowski">Bardzo ważnym osiągnięciem wszystkich stron, które uczestniczyły w rozmowach jest podpisanie nowego zakładowego układu zbiorowego pracy, co przynosi przedsiębiorstwu realne oszczędności oraz efekty finansowe. Poczta Polska wypłacała kilkadziesiąt dodatków. Ich liczba została zredukowana do podstawowych przewidzianych przez Kodeks pracy. Efekt finansowy tych zmian – ok. 58 mln zł. Całkowity efekt będzie znany w 2012 r. Podpisanie nowego zakładowego układu zbiorowego pracy oznacza, że Poczta Polska może zmniejszyć rezerwy na przyszłe zobowiązania pracownicze o 500 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#AndrzejPolakowski">Zawarliśmy z partnerami społecznymi porozumienie w sprawie zmian w zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Brak porozumienia w tej sprawie spowodowałby konieczność utworzenia dodatkowej rezerwy w wysokości 213 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#AndrzejPolakowski">Przedstawiłem najważniejsze kwestie. Jeżeli będą pytania, to razem z panem prezesem Popkiem jesteśmy do dyspozycji państwa posłów.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#AndrzejPolakowski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie prezesie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#TadeuszAziewicz">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#TadeuszAziewicz">Kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#TadeuszAziewicz">Pani poseł Ewa Malik, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#EwaMalik">Panie przewodniczący, szanowni państwo, pracownicy Poczty Polskiej pytają posłów – bo nie wiedzą do kogo mają zwrócić się – czy jest planowana prywatyzacja spółki i w jakim terminie. Czy planowana jest prywatyzacja przy pomocy inwestora strategicznego? Czy będzie to podmiot krajowy, czy zagraniczny? Czy będzie to inwestor branżowy?</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#EwaMalik">Jeżeli inwestorem branżowym miałby być podmiot pocztowy, to pojawiają się obawy o powtórzenie sytuacji przypominającej prywatyzację Telekomunikacji Polskiej. Sprzedaż akcji inwestorowi branżowemu zakończyła się zwolnieniem z TP SA ok. 70% pracowników.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#EwaMalik">Czy planowana jest sprzedaż akcji przez giełdę w ofercie publicznej? Coraz częściej pojawiają się informacje o planowanym przekazaniu Poczty Polskiej w nadzór właścicielski ministra Skarbu Państwa. Zatem pan minister Grad przeprowadzałby prywatyzację spółki.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#EwaMalik">Pracownicy Poczty są zaniepokojeni brakiem informacji. Proszę o odpowiedź na powyższe pytania. Sądzę, że zarząd Poczty zna plany. Żaden inwestor nie podejmie działań w tajemnicy przed zarządem.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#EwaMalik">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, pani poseł.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Józef Rojek, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JózefRojek">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, z materiału przedłożonego przez Pocztę Polską wynika, że z perspektywy zarządu sytuacja przedsiębiorstwa jest bardzo dobra. Wynik finansowy poprawił się. Zarząd osiągnął zamierzone cele. Jest usatysfakcjonowany z tego powodu.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JózefRojek">Chciałbym dowiedzieć się, czy strona społeczna – związki zawodowe i pracownicy – są zadowoleni z tych zmian? Trzeba porządkować pewne kwestie w spółce z takimi tradycjami jak Poczta Polska, ale przede wszystkim należy uwzględniać dobro ludzi. Chciałbym poznać stanowisko strony społecznej w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#JózefRojek">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Ryszard Zbrzyzny, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#RyszardZbrzyzny">Z informacji przedstawionej przez pana prezesa wynika, że poprawa wyniku finansowego za 9 miesięcy br. – za 12 miesięcy będzie to zapewne bardziej wyraziste – w dużej mierze jest konsekwencją zabiegów księgowych.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#RyszardZbrzyzny">Co znaczy zmniejszenie rezerw aktuarialanych? Firma nie uzyska żadnych środków z tego tytułu. Są to jedynie kategorie księgowe. Pan prezes wspomniał o kwocie 500 mln zł stanowiącej efekt finansowy podpisania nowego zakładowego układu zbiorowego oraz o kwocie 200 mln zł będącej wynikiem zmian w zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Łącznie ta kwota wynosi 700 mln zł. Ale to nie oznacza, że tę kwotę pozyska Poczta Polska. To jest wynik księgowy. Z tego tytułu nie będzie żadnych środków, które można by przeznaczyć na rozwój spółki.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#RyszardZbrzyzny">Z zadowoleniem przyjąłem informację o uzyskaniu przez Pocztę dodatniego wyniku na sprzedaży. Pojawia się jednak pytanie, czy jest on wyłącznie efektem działań o charakterze porządkowym – zmniejszenie zatrudnienia o kilka tysięcy, wprowadzenie większej dyscypliny i większej wydajności pracy – czy też jest również konsekwencją faktu, że spółka osiągnęła większe przychody z działalności gospodarczej z tytułu nowych produktów i nowych usług? Jaka jest relacja między przychodami Poczty Polskiej z działalności gospodarczej za 9 miesięcy 2010 r. i analogicznym okresem poprzedniego roku? Czy zmniejszyły się? Czy zwiększyły? Czy one przede wszystkim miały wpływ na dodatni wynik finansowy spółki? Czy też ten wynik jest wyłącznie efektem poważnych działań restrukturyzacyjnych w obszarze zatrudnienia, które pochłania najwięcej – bo jak stwierdził pan prezes 70% – kosztów?</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#RyszardZbrzyzny">Odpowiedź na powyższe pytania umożliwi poznanie rzeczywistych przyczyn poprawy sytuacji Poczty Polskiej w okresie obejmującym 9 miesięcy br.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#RyszardZbrzyzny">Pytanie o prywatyzację spółki powinno być skierowane do ministra lub przedstawicieli rządu. Prezes Poczty Polskiej nie podejmuje decyzji w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#RyszardZbrzyzny">Projekt ustawy dotyczący nadzoru właścicielskiego przewiduje przejęcie przez ministra Skarbu Państwa nadzoru właścicielskiego nad wszystkimi spółkami Skarbu Państwa. To jest najprostsza droga do ich szybkiej wyprzedaży. Jeśli ktoś ma obawy w tym zakresie, to one są słuszne. Może ten projekt nie zostanie zbyt szybko skierowany do Sejmu. Jego pierwotna wersja znana jest organizacjom społecznym i zawodowym, które wypowiadają się bądź wypowiadały, bo – zdaje się – upłynął już termin konsultacji.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#RyszardZbrzyzny">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Andrzej Czerwiński, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AndrzejCzerwiński">Panie przewodniczący, panie prezesie, zabieram głos powodowany troską o jakość usługi świadczonej przez Pocztę Polską. Życzliwie, ale stanowczo, chciałbym zwrócić uwagę, że jakość usługi jest coraz gorsza. Mógłbym wskazać konkretne przykłady, ale nie o to chodzi.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#AndrzejCzerwiński">Chciałbym wskazać na pewną akcję. Okazało się, że list z jednego do drugiego miejsca w tym samym mieście kierowany jest przez miasta wojewódzkie. Doręczenie listu od nadawcy do adresata w tym samym mieście zajmowało 5 tygodni, choć zdarzało się, że ten okres wyniósł 2 tygodnie.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#AndrzejCzerwiński">Otrzymujemy listy za pośrednictwem konkurencyjnych operatorów obciążone dodatkowym ciężarem. Oni potrafią zbilansować koszty z przychodami.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#AndrzejCzerwiński">Mówię to z troską. Nie jestem specjalistą. Nie zajmowałem się bliżej szczegółami funkcjonowania Poczty Polskiej. Ale po przeprowadzeniu akcji – o której wspomniałem – jestem zobowiązany – skoro mam do tego okazję na posiedzeniu Komisji Skarbu Państwa – do przekazania oceny funkcjonowania Poczty Polskiej. Trudno być konkurencyjnym na rynku, oferując takiej jakości usługę. Jeśli pan prezes będzie zabiegał o wsparcie firmy poprzez dotacje dla takiej jakości usługi, to moim zdaniem jest o najprostszy sposób likwidacji spółki.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#AndrzejCzerwiński">Sprawa jest poważna. Można przypuszczać, że do pana prezesa będzie kierowanych coraz więcej pytań dotyczących wyjścia z tej sytuacji, zamiast uruchamiania dotacji z budżetu państwa. Inni operatorzy mogą przejąć tę usługę. Okaże się, że Poczta Polska jest zbędna.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#AndrzejCzerwiński">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#TadeuszAziewicz">Kto z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#TadeuszAziewicz">Pani poseł Ewa Malik, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#EwaMalik">Panie przewodniczący, panie prezesie, mam kilka pytań szczegółowych pochodzących od pracowników Poczty, którzy na co dzień obserwują skutki zmian organizacyjnych. Niepokoi ich m.in. zamykanie placówek pocztowych zlokalizowanych w bardzo atrakcyjnych miejscach. Czy jest to związane ze sprzedażą majątku spółki? Zwracam uwagę, że Strategia Poczty Polskiej na lata 2010 – 2015 przewiduje podejmowanie działań rozwojowych w celu odbudowy pozycji rynkowej przedsiębiorstwa. Czy likwidacja wspomnianych placówek wynika ze strategii?</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#EwaMalik">Obawy budzi też przekształcanie placówek pocztowych w rejonach typowo miejskich w agencje pocztowe. Są to najbardziej rentowne placówki. Chodzi o ORJ w Chorzowie, Krakowie i Warszawie. Czy przekształcanie tych placówek jest ekonomicznie uzasadnione?</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#EwaMalik">Nasuwa się przypuszczenie, że są to niezrozumiałe eksperymenty zarządu Poczty Polskiej, które w przyszłości mogą przyczynić się do rozwoju konkurencyjnych podmiotów. One mogą przejąć agencje. Czy to wynika ze strategii?</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#EwaMalik">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, pani poseł.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Sławomir Worach, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SławomirWorach">Warto zastanowić się – może uzyskam stosowną informację od pana prezesa – ile placówek pocztowych zostało zamkniętych w latach 2008-2010. Pan prezes wskazał na spadek kosztów o 12,3%. Pojawia się pytanie, czy jest to wynik działań wymienionych przez pana prezesa? Czy też spadek kosztów jest związany z zamykaniem niektórych placówek pocztowych np. na terenach wiejskich? Ile placówek pocztowych zostało zamkniętych na terenach wiejskich?</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#SławomirWorach">Czy są to działania zmierzające do poprawy sytuacji finansowej? Państwo zakładają, że w zakresie klasycznych usług Poczty Polskiej, czyli przekazywania przesyłek listowych, będziecie zmierzać do utrzymania silnej pozycji rynkowej. Czy będzie ona utrzymywana poprzez zamykanie placówek pocztowych, w tym na terenach wiejskich? Czy wręcz przeciwnie – poprzez wzrost liczby niedużych placówek, aby tym samym zwiększyć dostępność do usług pocztowych?</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#SławomirWorach">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#TadeuszAziewicz">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#TadeuszAziewicz">Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#TadeuszAziewicz">Proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MagdalenaGaj">Chciałabym podkreślić, że minister infrastruktury nie ma planów prywatyzacji Poczty Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#MagdalenaGaj">W dyskusji poruszono kwestię projektu ustawy dotyczącego nadzoru właścicielskiego sprawowanego przez ministra Skarbu Państwa. Projekt ustawy przygotowany przez Ministerstwo Skarbu Państwa jest na etapie uzgodnień międzyresortowych. Przewiduje, że wszystkie spółki Skarbu Państwa przejdą pod nadzór właścicielski ministra Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#MagdalenaGaj">Prowadzimy rozmowy z Ministerstwem Skarbu Państwa. Nie wyobrażamy sobie przejścia Poczty Polskiej pod nadzór właścicielski ministra Skarbu Państwa. Spółka świadczy szczególnego rodzaju usługę, obecnie nazywaną zastrzeżoną, ale w przyszłości – po zmianie ustawodawstwa i otwarciu rynku – będzie to usługa powszechna, która z istoty jest świadczona poniżej kosztów. Podmiotowi świadczącemu tę usługę będzie przysługiwać dopłata. Zatem nie może to być spółka nastawiona na zysk. Tak jest na całym świecie.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#MagdalenaGaj">Jesteśmy przeciwni przekazaniu ministrowi Skarbu Państwa nadzoru właścicielskiego nad Pocztą Polską. Sprawa nie jest jeszcze przesądzona. Ostateczną decyzję podejmie Rada Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#MagdalenaGaj">Resort infrastruktury dostrzega problem jakości świadczenia usług. Przygotowaliśmy małą nowelizację ustawy – Prawo Pocztowe. Projekt przewiduje bardziej restrykcyjne zasady nadzoru sprawowanego przez regulatora rynku, którym jest prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, nad jakością usług świadczonych przez Pocztę Polską. W przypadku stałego pogarszania się jakości usług prezes UKE będzie mógł nakładać kary na spółkę. Zmienione zostały – w interesie konsumenta – regulacje związane z postępowaniem reklamacyjnym. Projekt ustawy jest w trakcie konsultacji środowiskowych.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#MagdalenaGaj">Pozostałe szczegółowe kwestie dotyczące placówek i sieci były adresowane do pana prezesa.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#MagdalenaGaj">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, pani minister.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan prezes Andrzej Polakowski, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejPolakowski">Odpowiadając na wątpliwości podniesione przez pana posła Zbrzyznego, chciałbym zauważyć, że – co przyznał sam pan poseł – nastąpiła wyraźna poprawa wyniku na sprzedaży. Pan poseł zapewne wie, że w wyniku na sprzedaży nie uwzględnia się żadnych rezerw, szczególnie tych, o których mówiłem.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#AndrzejPolakowski">Te rezerwy jeszcze nie zostały rozwiązane. Wyniki, które prezentowałem, nie uwzględniają rozwiązania rezerw. Takie możliwości powstały w efekcie podpisania nowego zakładowego układu zbiorowego pracy oraz zmian w zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#AndrzejPolakowski">Chciałbym podkreślić, że odnotowany wynik nie jest efektem zabiegów księgowych, lecz rezultatem – bardzo bolesnej – restrukturyzacji w wielu obszarach. Każda pozycja w strukturze rodzajowej kosztów Poczty Polskiej – z wyjątkiem amortyzacji – w 2010 r. wykazuje spadek w porównaniu z rokiem poprzednim. Zmniejszenie kosztów ma odpowiedni wymiar finansowy stosownie do udziału poszczególnych kosztów w strukturze.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#AndrzejPolakowski">Największy spadek kosztów nastąpił w pozycji wynagrodzenia oraz świadczenia. Jest to przede wszystkim efekt zmian w obszarze zatrudnienia głównie – ale nie tylko – w administracji na przełomie 2009 r. i 2010 r.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#AndrzejPolakowski">Drugą dominującą pozycję w strukturze kosztów Poczty Polskiej stanowią koszty usług obcych. Te koszty zmniejszyły się w niespotykanym stopniu. Dotychczas stale rosły.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#AndrzejPolakowski">Przychody Poczty Polskiej za 8 i 9 miesięcy 2010 r. były niższe niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Ale spadek przychodów o 3,5% jest zdecydowanie mniejszy niż obserwowany na rynkach pocztowych.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#AndrzejPolakowski">Wiem, że powoływanie się na przykłady innych państw może być nieco krytycznie odebrane. Proszę uwierzyć, że sytuacja szczególnie w zakresie przesyłek listowych staje się problemem w całej Europie. Wprowadzenie e-faktury spowodowało spadek wpływów wszystkich poczt o kilkaset milionów złotych.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#AndrzejPolakowski">Prezes poczty holenderskiej – która jest wskazywana jako przykład, bo generalnie jest uważana za lepszą od niemieckiej – przewiduje, że do 2015 r. liczba przesyłek listowych spadnie o 50%. To jest strata niemożliwa do zrekompensowania jakimkolwiek innym produktem. Dla Poczty Polskiej są to kwoty liczone w miliardach złotych. Takie są tendencje na rynku pocztowym.</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#AndrzejPolakowski">Jeśli chodzi o jakość świadczonych usług, to chciałbym podkreślić, że bardzo wyraźnie spadła liczba kradzieży i zagubień.</u>
          <u xml:id="u-20.9" who="#AndrzejPolakowski">W Poczcie Polskiej operuje się wskaźnikiem liczba jednostek na 100 tys. Obecnie odnotowano spadek wskaźnika z 7,6 do 5,5. Jest to duży spadek.</u>
          <u xml:id="u-20.10" who="#AndrzejPolakowski">Przyznaję, że w sprawach dotyczących terminowości doręczeń jest jeszcze wiele do zrobienia w segmencie listów. Natomiast w segmencie paczek sytuacja jest bardzo dobra. Zwracam uwagę, że w Poczcie Polskiej funkcjonuje tzw. zintegrowany system teleinformatyczny, który obejmuje wszystkie przesyłki paczkowe. Zatem na bieżąco monitorujemy co dzieje się z daną paczką i czy występuje jakiekolwiek opóźnienie w doręczeniu. System jest w stanie codziennie generować raporty w zakresie opóźnień. Zapewniam, że w tym obszarze nastąpiła znaczna poprawa. Sądzę, że obecnie klienci Poczty Polskiej nie skarżą się na terminowość doręczania paczek. Ten system obejmie również przesyłki listowe rejestrowane.</u>
          <u xml:id="u-20.11" who="#AndrzejPolakowski">Chciałbym zwrócić uwagę, że w Poczcie Polskiej występuje zjawisko wzajemnej substytucji paczek i listów poleconych. Konsekwencją decyzji – niezależnej od nas – jest zasadnicza różnica w cenie doręczenia paczki do 2kg i listu poleconego o analogicznej wadze. List polecony jest zdecydowanie tańszy. Obecnie w tym obszarze występuje na wielką skalę zjawisko wypierania paczek przez listy polecone.</u>
          <u xml:id="u-20.12" who="#AndrzejPolakowski">Nie chcę namawiać państwa do wysyłania listów poleconych zamiast paczek. Niestety, obserwujemy taką tendencję. Dla własnych potrzeb łączymy liczbę przesyłek listowych rejestrowanych, czyli tzw. listów poleconych ciężkiej kategorii z liczbą paczek.</u>
          <u xml:id="u-20.13" who="#AndrzejPolakowski">Jeśli chodzi o kwestię sieci i zamykania placówek, to chciałbym oddać głos panu prezesowi Popkowi, który nadzoruje te sprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MariuszPopek">Mówienie o spadku wolumenu usług pocztowych jest truizmem. Każdy z nas tego doświadczył. Kiedyś otrzymywałem 12 faktur zakładu energetycznego, teraz – dwie w roku. Obecnie wybieram firmę świadczącą usługi internetowe. Rozmawiam z Netią i Telekomunikacją Polską, które sugerują, że jeśli zdecyduję się na fakturę elektroniczną, to otrzymam dość dużą zniżkę.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#MariuszPopek">Następuje spadek wolumenu usług pocztowych o 10%-12% rocznie. W przypadku Poczty Polskiej oznacza to straty 300 mln – 400 mln zł rocznie. Poszukujemy źródeł rekompensaty tego spadku. Mogą nim być usługi finansowe. W planie finansowym na kolejny rok zakładamy wzrost o 200% – w stosunku do 2008 r. – wyniku na tego rodzaju usługach. Ale to nie zrekompensuje kwot, o których wspomniałem. Nie znajdziemy źródła, które pokryje stratę ok. 400 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#MariuszPopek">W tej sytuacji żaden właściciel nie dopuści do prowadzenia nierentownej działalności. Właściciel firmy InPost czy INTEGER – naszego głównego konkurenta – nie otwiera placówek pocztowych na wsiach lub małych miasteczkach. Swoje placówki lokuje zazwyczaj w centrach handlowych. Podobnie właściciel Poczty Polskiej, czyli Skarb Państwa nie może utrzymywać nierentownej działalności, zwłaszcza jeżeli istnieją alternatywne sposoby.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#MariuszPopek">Alternatywnym sposobem prowadzenia działalności, który uwzględnia również zobowiązanie Poczty Polskiej do zachowania dostępności do sieci (czyli zachowania wskaźników nałożonych przez ministra infrastruktury), jest prowadzenie urzędów pocztowych w innych – niż własna – formach.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#MariuszPopek">Dlatego prowadzona restrukturyzacja ma dwa główne cele: poprawa rentowności oaz zwiększenie dostępności do sieci. Chodzi o lokalizację placówek w miejscach, do których klienci przenieśli się w ciągu ostatnich 5-10 lat. Obecnie klienci są w hipermarketach, na stacjach benzynowych, niekoniecznie w centrach miast w naszych placówkach pocztowych, gdzie nie ma np. parkingu.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#MariuszPopek">Naszym głównym celem wynikającym ze strategii jest przekształcenie sieci w bardziej rentowną, przeniesienie jej w miejsca, w których poruszają się nasi klienci, oraz zwiększenie dostępności do usług.</u>
          <u xml:id="u-21.6" who="#MariuszPopek">Nałożono na Pocztę Polską wskaźnik 8240 placówek. Nasza sieć będzie wiele większa. Dzisiaj trudno podać konkretną liczbę. Ale nie będzie to tradycyjna sieć z budynkami, generująca ogromne koszty. Bo te aktywa często stają się pasywami.</u>
          <u xml:id="u-21.7" who="#MariuszPopek">Nie istnieje ryzyko – o którym mówiła pani poseł – całkowitego wyzbycia się własnej sieci. Choć przykłady poczty szwedzkiej (która nie ma żadnego własnego urzędu pocztowego), poczty holenderskiej (która pod koniec przyszłego roku będzie miała 4 własne urzędy pocztowe), poczty niemieckiej (która ostatnie 233 własne urzędy przekazała do Postbanku) mogłyby skłaniać do takich przedsięwzięć. Nie zamierzamy iść w tym kierunku.</u>
          <u xml:id="u-21.8" who="#MariuszPopek">Zakładamy, że utrzymamy tzw. sieć szkieletową, która będzie obejmowała kluczowe dla spółki urzędy pocztowe – w których istnieją rejony doręczeń i w których nadają nasi najważniejsi klienci. Nie planujemy obecnie przekształcenia tych placówek przy założeniu, że wskaźnik spadku na rynku pocztowym będzie utrzymywał się na poziomie nie większym niż 10%. Zamierzamy poprawić rentowność pozostałych placówek poprzez zmianę formy ich funkcjonowania, aby właściciel – czyli Skarb Państwa – był usatysfakcjonowany z wyników finansowych generowanych przez sieć.</u>
          <u xml:id="u-21.9" who="#MariuszPopek">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie prezesie.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#TadeuszAziewicz">Wysłuchaliśmy informacji. Zamknąłem dyskusję. Pytałem, kto z państwa chce zabrać głos. Dotyczyło to również strony społecznej.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#TadeuszAziewicz">Udzielę głosu na zasadzie wyjątku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JanuszSzabowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zgłosiłem się do głosu, ponieważ jeden z posłów skierował pytanie do strony społecznej, którą wspólnie z kolegą reprezentuję. Chciałbym zaspokoić ciekawość pana posła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#TadeuszAziewicz">Rozumiem intencję. Proszę o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JanuszSzabowski">Pan poseł pytał, czy strona społeczna jest zadowolona z poprawy sytuacji, o której informował zarząd Poczty Polskiej. Na pewno nie jest zadowolona w wystarczającym stopniu. Nasza organizacja związkowa trwa nadal w sporze zbiorowym z zarządem o płace pracowników. Wiele przedsięwzięć, o których mówiono, przyjmujemy z dużym niepokojem, choćby kwestie dotyczące struktury i sieci.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#JanuszSzabowski">Pan prezes wskazał – za co dziękuję – na podpisanie, po wielu latach, nowego zbiorowego układu pracy, który – mam nadzieję – niebawem zacznie obowiązywać. Strona społeczna wykazała się odpowiedzialnością. Dała szansę zarządowi. Będziemy obserwować, jak zostanie wykorzystana. Kwota 700 mln zł – to pieniądze pracowników. Powierzamy ją zarządowi.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#JanuszSzabowski">Mamy nadzieję, że spółka nie zostanie ograniczona w takim zakresie, o jakim mówiono. Oczekujemy, że będzie realizowana polityka zakładająca, iż w firmie usługowej największym dobrem są pracownicy oraz że – wprawdzie w trudnym – dialogu będziemy wspólnie realizować te cele. Będziemy monitorować efekty wprowadzanych projektów np. dotyczących sieci pocztowej zarówno w kontaktach z zarządem, jak i właścicielem, czyli Ministerstwem Infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#JanuszSzabowski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#TadeuszAziewicz">Następny mówca, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#IreneuszWojtyna">Nawiązując do wypowiedzi pana posła Zbrzyznego, chciałbym zwrócić uwagę, że związki zawodowe zgodziły się na zmiany dotyczące rezerw, ponieważ chciały, aby firma stała się wiarygodna.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#IreneuszWojtyna">Opracowano strategię. Ale los Poczty Polskiej zależy od państwa posłów. Zwracam uwagę na założenia do projektu nowelizacji ustawy – Prawo pocztowe. Mam świadomość, że jakość usług świadczonych przez spółkę nie jest najlepsza. Ale proszę zauważyć skalę problemu. Nasze usługi liczone są w miliardach złotych, konkurencja świadczy usługi za ok. 38 mln zł. Trudno uniknąć błędów przy takim zakresie świadczonych usług.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#IreneuszWojtyna">Mamy świadomość, że trzeba pozyskać nowych klientów i poprawić jakość świadczonych usług. Ale mamy również oczekiwania wobec strony rządowej. Przekazanie Poczty Polskiej pod nadzór ministra Skarbu Państwa nie jest najlepszym rozwiązaniem. Nie podważam kompetencji ministra. Trzeba jednak pamiętać, że Pocztę czeka 2 lata ciężkiej pracy. Jesteśmy świadomi wieloletnich zaniedbań. Trwaliśmy w – można tak powiedzieć – socjalistycznych strukturach. W tej sytuacji przejmowanie nadzoru właścicielskiego przez nowy podmiot nie jest uzasadnione.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#IreneuszWojtyna">Musimy przeprowadzić restrukturyzację. Strona społeczna musiała cofnąć się, szczególnie reprezentatywne związki zawodowe, czyli NSZZ „Solidarność” i Związek Zawodowy Pracowników Poczty Polskiej. Obecnie w spółce funkcjonuje 70 związków. W negocjacjach uczestniczyli przedstawiciele 68 organizacji związkowych. Zatem uzgodnienie pewnych spraw było bardzo trudne. Oba reprezentatywne związki wzięły na siebie dużą odpowiedzialność.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#IreneuszWojtyna">Oczekujemy, że rząd da szansę Poczcie Polskiej. Wspomniano o nowych produktach. Musimy przekształcić się w duże przedsiębiorstwo logistyczne. Mamy odpowiednie warunki. Konieczne jest jednak przestrzeganie prawa. Odsyłam do „Rzeczpospolitej”, która publikuje wywiad z prezesem zarządu InPost Rafałem Brzoską. Dziennikarz pisze na końcu o dociążaniu przesyłek. Czy tak postępuje się w państwie prawa?</u>
          <u xml:id="u-27.5" who="#IreneuszWojtyna">Wyzwania, które stoją przed Pocztą Polską powodują, że spółce trzeba dać szansę. Zmiana podmiotu sprawującego nadzór właścicielski nie rozwiąże problemów. Strategię przyjął obecny minister infrastruktury. Jest za nią odpowiedzialny.</u>
          <u xml:id="u-27.6" who="#IreneuszWojtyna">Pani poseł Malik wspomniała, że pracownicy otrzymują mało informacji. Jesteśmy świadomi tego faktu. Nie chcę być adwokatem zarządu spółki, ale piłka jest po stronie rządu i ministra infrastruktury. To jest problem. Założenia do projektu nowelizacji ustawy – Prawo pocztowe budzą w nas wiele obaw.</u>
          <u xml:id="u-27.7" who="#IreneuszWojtyna">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#TadeuszAziewicz">Wyczerpaliśmy porządek dzienny. Zamykam posiedzenie Komisji. Zapraszam na następne o godz. 17.30.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>