text_structure.xml
23.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#HalinaRozpondek">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam pana ministra Pawłowskiego oraz wszystkich posłów. W dzisiejszym porządku dziennym mamy do rozpatrzenia sprawozdanie z realizacji w 2009 r. Narodowego Planu Rozwoju na lata 2004-2006 druk nr 3372. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#HalinaRozpondek">Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty. Bardzo proszę pana ministra o zaprezentowanie sprawozdania. Proszę państwa posłów o ciszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JarosławPawłowski">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, szanowni państwo, raport jest sprawozdaniem z wykorzystania funduszy unijnych ze starej perspektywy finansowej. Chodzi o Narodowy Plan Rozwoju. Sprawozdanie obejmuje wszystko to, co udało się zrealizować do 2009 r. Szczególny akcent położono na aktywność w roku sprawozdawczym. Nie jest to ostatni raport, natomiast większość informacji i danych w nim zawartych ma charakter końcowy. Niektóre inwestycje nie zostały wykonane w 2009 r. Są to przede wszystkim duże przedsięwzięcia infrastrukturalne, dla których środki pochodzą z Funduszu Spójności. Wszystkie projekty finansowane z funduszy strukturalnych, czyli programy transnarodowe, czy Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego zostały wykonane w 100%.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JarosławPawłowski">Podam podstawowe dane związane z finansami. Ważna jest skala całego przedsięwzięcia jakim jest Narodowy Plan Rozwoju. Jest to ponad 17.000.000 tys. euro z czego 13.000.000 tys. euro to fundusze unijne. Reszta pochodzi ze środków krajowych. Udało się nam wykorzystać alokacje średnio w 103%. 105% jest to część z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 101% to część z Europejskiego Funduszu Społecznego. Do końca 2009 r. udało się uzyskać środki, które wyniosły ok. 95% przyznanej alokacji. Oznacza to wypracowanie maksymalnego poziomu, który był możliwy do uzyskania. Pozostałe 5% są to środki, które dostaniemy po zamknięciu wszystkich programów operacyjnych. Jest to planowane na ostatni kwartał 2012 r.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JarosławPawłowski">Co udało się zrobić z dostępnych środków? Po pierwsze, ponad 2800 tys. osób zostało przeszkolonych w ramach „Programu Kapitał Ludzki”. Liczba ta zwiększyła się w 2009 r. o kolejne 200 tys. obywateli. Dodatkowo objęliśmy stypendiami grupę 660 tys. uczniów i studentów. W 2009 r. jest to dodatkowo 90 tys. osób.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JarosławPawłowski">Ponadto udało się wspomóc 16 tys. małych i średnich przedsiębiorstw. Dzięki dostępnym środkom wybudowano 5 tys. km dróg i autostrad, postawiono 160 oczyszczalni ścieków i położono ponad 10 tys. km sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Powyższe inwestycje zostały zrealizowane i są gotowe to użytku.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JarosławPawłowski">Pozostaje nam jeszcze część, która pochodzi z Funduszu Spójności. Projekty z tej puli są nadal wykonywane. Zostaną zamknięte w 2011 i 2012 r. Zaawansowanie wydatkowania środków na inwestycje w tym sektorze wyniosło 74%. Jest to stan na koniec 2009 r. Przykładem mogą być liczby. Wybudowano 88 oczyszczalni ścieków, 2 tys. km sieci wodociągowej i 8 tys. km sieci kanalizacyjnej. Ponadto zbudowano 750km nowych dróg i autostrad oraz 440 mostów.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JarosławPawłowski">Wszystkie dokonania mają swoje odzwierciedlenie w ogólnych wskaźnikach makroekonomicznych. Szacujemy, że roczne tempo wzrostu PKB dzięki powyższym inwestycjom było wyższe o 0.5%. W całym okresie rozliczeniowym PKB wzrosło od ok. 1% do 3.5%. Rozstrzał w danych spowodowany jest uwzględnieniem kilku modeli makroekonomicznych. Działania finansowane ze środków unijnych przeniosły się także na wzrost aktywności inwestycyjne. Ponadto zanotowano spadek bezrobocia i wzrost wskaźnika aktywności zawodowej na rynku pracy. Jest to bardzo pozytywna wiadomość.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JarosławPawłowski">Pełne efekty powyższych działań będą znane dopiero za kilka lat, ponieważ ujawnia się to nie tylko po zakończeniu danego projektu, ale także za 2, 3, czy 5 lat. Dane i różnego rodzaju zestawienia na ten temat z roku na rok będą się zmieniać. Nie będzie przybywało kilometrów dróg, czy oczyszczalni ścieków. Pojawi się natomiast znaczny przyrost osób, które wyszły z bezrobocia. Jest to długofalowa korzyść.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JarosławPawłowski">Podsumowałem informacje dotyczące realizacji zadań do 2009 r. Teraz powiem kilka słów na temat stanu realizacji projektów na 30 września 2010 r. W części związanej z funduszami to sytuacja nie wiele się zmieni. Natomiast wykorzystanie środków z Funduszu Spójności wzrosło z 74% do 86% dostępnej alokacji. Chodzi tu m.in. o duże projekty infrastrukturalne i środowiskowe. Planujemy zakończyć działania w tym zakresie do 31 grudnia 2010 r. Dla bardzo dużych projektów, czyli przekraczających 100.000 tys. euro jest możliwość wydłużenia okresu realizacji na następne lata. Jest kilka takich projektów na terenie naszego kraju. To tyle, jeśli chodzi o podsumowanie. To, co udało się zrealizować jest naprawdę sukcesem, nie tylko rządu, ale naszych beneficjentów, instytucji publicznych, przedsiębiorców oraz organizacji pozarządowych, które potrafiły bardzo dobrze rozdysponować środki. Wykorzystaliśmy 103% kwoty, która była do dyspozycji. Przypomnę, że była to pierwsza tak duża operacja związana ze środkami unijnymi. Mimo problemów z niedostosowaniem polskiego prawa do wymogów wspólnotowych, poradziliśmy sobie doskonale. Lekcje, które z tego zostały wyciągnięte przyczyniają się do sukcesu funduszy z perspektywy 2007-2013. Daje to także podstawy do myślenia nad polityką spójności. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo za przedstawienie sprawozdania. Proszę państwa otwieram dyskusję dotyczącą powyższego dokumentu. Czy są pytania? Bardzo proszę, pan poseł Witkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#RadosławWitkowski">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, pan minister skromnie powiedział, że nie jest to sukces rządu. Bardzo gruby druk, nad którym pracujemy i informacje podane przez pana ministra pokazują znakomitą pracę rządu. Przykładem może być odważna decyzja Ministerstwa Finansów, dzięki której wykorzystaliśmy wszystkie środki. Przełożyło się to na gospodarkę. Mniejsze bezrobocie i większa aktywność inwestorów to powód do zadowolenia.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#RadosławWitkowski">Chciałbym, aby pan minister rozwinął dwie kwestie. W „Programie Operacyjnym Transport”, w którym znalazło się podsumowanie tego sektora, mamy podaną wartości 130%. Intuicyjnie wiem, o co chodzi. Natomiast prosiłbym o rozwinięcie tej kwestii. Dlaczego powyższa kwota jest większa aż o 30% od nominalnej alokacji?</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#RadosławWitkowski">Ponadto mam pytanie o Fundusz Spójności. Dynamika w tym sektorze jest bardzo duża. W 2009 r. zostało wykorzystane 17% środków. W tym roku widzę, że mamy wykorzystane 12%. Natomiast pozostaje jeszcze 14%. W którym momencie przewidujecie państwo, że wykorzystamy środki z funduszu i całkowicie się z nich rozliczymy? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze pytania? Bardzo proszę, pani poseł Paluch.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AnnaPaluch">Mam krótkie, uzupełniające pytanie dotyczące rozwoju infrastruktury transportowej. Chodzi mi o wskaźniki ze strony nr 103. Mamy tabele określającą wskaźniki kontrolne Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006. W ostatnim wierszu podano dane dotyczące zmodernizowanych linii kolejowych. Dlaczego brakuje danych na 2009 r.? Jaki jest wskaźnik za rok 2009? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo. Pan poseł Strzałkowski, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#StefanStrzałkowski">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, mam wątpliwości dotyczące Funduszu Spójności. Na bazie Związku Gmin i Miast Polskich, który prowadzi bardzo duży projekt, mam pytanie, jak wygląda montaż finansowy przedsięwzięcia? Wcześniej podpisany kontrakt został dofinansowany z unii w ponad 50%. Wiązały się z tym ogromne kłopoty. Jak wygląda to obecnie? Czy sytuacja uległa zmianie? Z jakich środków jest uzupełniany powyższy fundusz? Gminy uczestniczące w tym projekcie nie mają odpowiednich środków do jego realizacji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze pytania? Nie słyszę pytań. Bardzo proszę panie ministrze o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JarosławPawłowski">Dziękuję bardzo. Jeśli chodzi o korzystanie ze środków w „Programie Operacyjnym Transport”, to 130% wzięło się ze wzrostu kosztów, które powstały w tracie realizacji projektów. Średnio koszt w tym sektorze wyniósł ok. 30% więcej. Stąd przy zakontraktowanym zakresie inwestycji wraz ze wzrostem kosztów rosła wartość projektów. Nie rosła natomiast wartość alokacji z funduszy unijnych. Tu poruszaliśmy się w zamkniętej puli. Dla różnych programów różnie kształtował się zwrot kosztów. W przypadku infrastruktury transportowej, która najmocniej odczuła podwyżki, jej wartość wyniosła 130%.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JarosławPawłowski">Pokrycie nie ma zewnętrznych źródeł finansowania kosztów. To, co mamy do dyspozycji, to środki krajowe. Zdarzało się to dosyć często w sektorze transportu. Najczęściej źródłem pokrycia były środki własne beneficjentów. W przypadku projektów środowiskowych podjęliśmy działania mobilizujące zasoby krajowe. Mam na myśli Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska. Instytucje odpowiedzialne za ten sektor wypełniały powyższe braki przez różnego rodzaju pożyczki.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#JarosławPawłowski">Jeśli chodzi o środki Funduszu Spójności, to wykorzystanie tego programu wynosi 86%. Brakujące 14% jest zadaniem skierowanym na nadchodzący rok. W tym roku powinniśmy osiągnąć kwotę refundacji maksymalnej. Kilka dużych projektów przejdzie na rok 2011. W efekcie pełne 100% wykorzystanie środków z Funduszu Spójności nastąpi w 2011 lub 2012 r. Wydłużenie procesu realizacji mieści się w procedurach zarządzania funduszami.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#JarosławPawłowski">Niestety, ale nie znam odpowiedzi na pytanie o dane dotyczące inwestycji kolejowych w 2009 r. Proponuję, że taką odpowiedź udzielimy na piśmie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pani poseł Paluch.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AnnaPaluch">Dziękuję bardzo. Chciałam zadać pytanie związane z Funduszem Spójności. W powyższym programie pojawiły się priorytety z dziedziny transportu i ochrony środowiska. Na projekty środowiskowe przeznaczono 5.000.000 tys. euro. Kwota została podana na 96 stronie. Powiem szczerze, że jeśli dobrze przeczytałam temat posiedzenia Komisji, to rozmawiamy o sprawozdaniu z realizacji Narodowego Planu Rozwoju na lata 2004-2006. Zgodnie z unijnymi zasadami z 2006 r. środki z 2004-2006 powinny być kontraktowane do końca 2008 r. i zgodnie z zasadą „n+2” wydane do końca 2010 r. Czy wykres na stronie 96 przedstawiający wydatkowanie środków z Funduszu Spójności, pokazuje stan na koniec 2009 r.? Jeżeli tak, to widzę, że mniej więcej połowa środków zakontraktowanych została zrealizowana. Mam nadzieje, że w 2010 r. wykonanie planu poszło znaczenie do przodu i cała kwota została wydana. Jak ministerstwo realnie widzi możliwości wydatkowania tych pieniędzy? Bo wiemy, że wśród projektów były takie przedsięwzięcia jak oczyszczalnia Czajka, czy zabezpieczenie zbiornika wodnego we Włocławku. Jaki jest stan realizacji tych projektów? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze pytania? Nie słyszę pytań. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JarosławPawłowski">Dziękuję bardzo. Kwoty podane przez panią poseł jak najbardziej się zgadzają. Jest to 5.259.000 tys. euro. Natomiast kwota wydatkowana to 2.693.000 tys. euro. Powyższe środki w kwocie 5.259.000 tys. stanowią 123% alokacji, czyli 2.693.000 tys. to 63% alokacji. Ta informacja podana została na tej samej stronie w tekście powyżej wykresu. Mamy zakontraktowanych więcej środków niż jest obiecane przez Komisje Europejską. Od unii odzyskamy tyle, ile zostało zakontraktowane. Czy zamkniemy wszystkie projekty do końca 2010 r.? Według obowiązujących procedur powinniśmy to zrobić. Jestem przekonany, że w zdecydowanej większości środki zostaną wydatkowane, a projekty zakończone. Mogą zostać przedsięwzięcia bardzo duże, które można wyliczyć na palcach jednej ręki. Są to inwestycje, których wartość przekroczy 100.000 tys. euro. Nie da się ich zamknąć w tym okresie. Proces ten zostanie przesunięty na kolejne lata. Jest to dopuszczalne i zgodne z procedurami. W związku z tym wydłużamy beneficjentom czas realizacji do 2011 r. Plan określony przez ministerstwo ma na celu wykorzystanie pełnej puli środków dostępnych dla naszego kraju. Pani dyrektor Popowicz poda informację na temat projektów środowiskowych, których realizacja została przesunięta na następny rok.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#GabrielaPopowicz">Dziękuję bardzo. W uzupełnieniu informacji podanych przez pana ministra chciałam potwierdzić, że dysproporcja wynika z przekroczenia kosztów w projektach. Zostanie to zminimalizowane ze względu na częściowy podział projektów. Wiąże się to także z montażem finansowym, w którym część inwestycji zostanie przeniesiona na nową perspektywę. Dysproporcja pomiędzy kontraktowaniem, a wydawaniem w ostateczności będzie zdecydowanie mniejsza. Na koniec września stan wydatkowania inwestycji środowiskowych wyniósł 87%. Postęp w tym sektorze jest bardzo widoczny. Przypomnę, że wydatkowanie tego rodzaju projektów jest bardzo skomplikowanym działaniem.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#GabrielaPopowicz">W dniu dzisiejszym odbywają się grupy robocze, na których beneficjenci potwierdzają zakończenie projektów. Należy także powiedzieć, że ostatnie wnioski o płatność będą przedkładane z raportami końcowymi, czyli ok. 2011 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#HalinaRozpondek">Pan minister, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JarosławPawłowski">Jeszcze jedna rzecz. Część bardzo dużych projektów, których nie uda się zamknąć w obecnej perspektywie można podzielić na etapy. W pierwszym uznajmy, że zrobiliśmy wszystko, co mogliśmy. W drugim etapie pojawią się wydatki, które powinny zostać wykonane w kolejnych latach. Co to oznacza? Drugi etap może być wpisany do wydatkowania na kolejną perspektywę, czyli lata 2007-2013. Dla realizacji projektów mamy do dyspozycji starą i nową alokację. Wtedy statystyka nadkontraktacji wzrasta. Wydatki przenosimy ze starej perspektywy do nowego budżetu. Automatycznie pojawia się źródło pokrycia, a kwota nadkontraktacji ulega zmianie. Ważne jest to, że beneficjent nie będzie musiał dopłacać własnych pieniędzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo. Czy są pytania? Bardzo proszę, pan poseł Witkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#RadosławWitkowski">Dziękuję bardzo. Mam pytanie dotyczące „Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego”. Pamiętamy, że w 2008 r. pojawiły się transfery pomiędzy województwami. Niektóre regiony traciły dotacje na rzecz innych. Czy pojawiła się taka sytuacja w 2009 r.? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo. Pan poseł Strzałkowski, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#StefanStrzałkowski">Mam bardzo podobne pytanie. Macie państwo ogromne doświadczenie w zakresie funduszy unijnych. Czy nie należałoby się zastanowić nad zmianą procedur? Jest bardzo dużo zawiłości. Podam przykład. Gmina starająca się o pieniądze, podpisuje w miesiącu maju umowę z wojewodą. Następnie mamy procedurę przetargową, która trwa ok. 3 miesiące. Najwcześniej we wrześniu dostaje decyzję, a do grudnia jest czas, aby rozliczyć przyznane środki. Terminy wydają się być bardzo napięte.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#StefanStrzałkowski">W 2009 r. marszałkowie województw wiedzieli, ile będą mieli nadwyżki w swoim regionie. W jednej z gmin z przyczyn politycznych tak przeciągano procedury, że beneficjent miał problemy ze zrealizowaniem projektu. Umowa została podpisana z wojewodą 14 kwietnia. Opiewała na wykonanie, odebranie i rozliczenie całej inwestycji do 30 czerwca. W ramach tego przedsięwzięcia odbyto rewitalizację 27 kamienic. Na szczęście udało się to zrobić w terminie. Taka sytuacja nie powinna się powtórzyć. Umowy podpisywane na poziomie Warszawy nie są problemem. Zawiłości pojawiają się na niższych szczeblach. Według mnie należy zwiększyć kontrolę nad tym obszarem. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo. Pani poseł Paluch, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AnnaPaluch">Dziękuję bardzo. Była mowa o 3 projektach środowiskowych, które sprawiają trudności. Jest to oczyszczalnia „Czajka”, stopień wodny we Włocławku. Jaki jest ostatni projekt? Czy są tylko dwa? Jaka jest realna szansa, że projekty w następnej perspektywie zostaną ukończone? Czy ministerstwo kontroluje powyższe inwestycje? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze pytania? Nie słyszę pytań. Bardzo proszę, pan minister Pawłowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JarosławPawłowski">Dziękuję bardzo. Jeśli chodzi o Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego, to przyznam szczerze, że nie przypominam sobie, czy pojawiły się w 2009 r. przesunięcia pomiędzy województwami. Intuicja podpowiada mi, że nie było. Jeśli się pojawiły to tylko i wyłącznie na poziomie Europejskiego Funduszu Społecznego. Dodatkowo warto przypomnieć, że rok 2009 był to okres bardzo dynamicznie zmieniających się kursów walut. Zwłaszcza, jeśli chodzi o złotówkę. To jest pośrednia przyczyna pojawienia się nowych środków, ponieważ alokacja przeliczona na złotówki wzrosła ponadto, co zostało wydane i zakontraktowane. Korekta kursu naszej walut ustabilizowała ją na poziomie 4,1 w stosunku do euro. Dzięki temu nie mamy już żadnych problemów z wolnymi środkami. Pozwolę sobie uzupełnić moją wypowiedź na piśmie, czy rzeczywiście były przesunięcia projektów pomiędzy województwami.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#JarosławPawłowski">Jeśli chodzi o usprawnienia procedur, to w efekcie nauki i doświadczeń będziemy starali się udoskonalać realizację działań. Nie wiem, czy zmiana jakichkolwiek procedur pomogłaby rozwiązać problem podniesiony przez pana posła. To, o czym mówił pan Strzałkowski, to była nadzwyczajna sytuacja. W krótkim okresie system wdrażania funduszy musiał przyjąć, ocenić i zweryfikować umowy. Coś takiego w normalnej sytuacji nie powinno się zdarzyć.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#JarosławPawłowski">Jeżeli chodzi o usprawnienia, z których korzystamy, to z bardzo sztywnego systemu regulowanego rozporządzeniami przeszliśmy na regulacje systemu wdrażania przez rekomendacje i zalecenia. Jesteśmy w stanie szybciej dostosować nasze działania do pojawiających się problemów.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#JarosławPawłowski">Ponadto oddaliśmy więcej władzy samorządom. Doszliśmy do wniosku, że na szczeblu lokalnym władza będzie miała większe możliwości racjonalnego rozdysponowania dostępnych środków.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#JarosławPawłowski">Dodatkowo przeszliśmy z kultury zaświadczeń i poświadczeń na kulturę oświadczeń. Przedsiębiorca, aby otrzymać fundusze unijne nie musi „kolędować” po kilkunastu urzędach. Składa oświadczenie, że nie ma żadnych problemów i nie zalega z płaceniem podatków, czy innego rodzaju składek.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#JarosławPawłowski">Jeśli chodzi o pytanie dotyczące projektów środowiskowych, to stopień wodny we Włocławku nie wchodzi do powyższej grupy, ponieważ jest finansowany z nowej perspektywy. Ze starej perspektywy pozostały nam prawdopodobnie 3 inwestycje. Głos oddam pani dyrektor Popowicz, która przybliży dane na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#GabrielaPopowicz">Oczyszczalnia „Czajka” wchodzi w skład inwestycji środowiskowych. Jest to zintegrowana gospodarka wodna w dorzeczu Wisły. Każdy z projektów środowiskowych ma indywidualne predyspozycje do wnioskowania o środki unijne.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#HalinaRozpondek">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze pytania? Nie słyszę pytań. Wszystko jest jasne. Komisja musi przyjąć powyższe sprawozdanie. Czy jest sprzeciw wobec sprawozdania z realizacji w 2009 r. Narodowego Planu Rozwoju na lata 2004-2006 r.? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#HalinaRozpondek">Stwierdzam, że sprawozdanie zostało przyjęte.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#HalinaRozpondek">Pozostaje nam wybór posła sprawozdawcy. Proponuję pana posła Radosława Witkowskiego. Czy pan poseł zgadza się?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#RadosławWitkowski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#HalinaRozpondek">Czy jest sprzeciw wobec takiej kandydatury? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#HalinaRozpondek">Stwierdzam, że posłem sprawozdawcą został pan poseł Witkowski. Dziękuję wszystkim za udział w posiedzeniu. Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>