text_structure.xml
28.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JerzyBudnik">Otwieram posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Witam państwa posłów oraz zaproszonych gości. Stwierdzam kworum. Wobec niewniesienia uwag do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji protokół uważam za przyjęty. Porządek dzienny, który państwo otrzymaliście, obejmuje jeden punkt, a mianowicie podjęcie inicjatywy uchwałodawczej w zakresie komisyjnego projektu uchwały w sprawie zmiany regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej. Jest wniosek o dodanie drugiego punktu – wolne wnioski.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzUjazdowski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JerzyBudnik">Wprowadzamy wobec tego drugi punkt – wolne wnioski. Kto z państwa jest za przyjęciem poszerzonego porządku obrad? Porządek został przyjęty jednogłośnie. Wobec tego przechodzimy do realizacji porządku dzisiejszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JerzyBudnik">W punkcie pierwszym w imieniu prezydium Komisji przedstawię założenia do projektu i uzasadnię ten projekt.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#JerzyBudnik">Szanowni Państwo, projekt ten jest wynikiem sugestii Komisji. Najbardziej o to zabiegał pan przewodniczący Martyniuk podczas ostatniej debaty nad zmianą regulaminu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WacławMartyniuk">Przedostatniej i przed, przedostatniej.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JerzyBudnik">Tak. Po głosie pana przewodniczącego Martyniuka poszedłem do pana ministra Czapli i poprosiłem go, żeby razem z prawnikami dokonać przeglądu ustaw pragmatycznych, które zostały ostatnio przyjęte, a które wymagają dostosowania naszego regulaminu w zakresie nazewnictwa niektórych sformułowań, słów. Tu musi być, oczywiście, zbieżność między regulaminem a ustawą pragmatyczną. Wynikło tam wiele spraw, ale z tych, które są przygotowane, które nie są kontrowersyjne, wynikają wprost z ustaw pragmatycznych, jest ten projekt. Proponowane w tym projekcie zmiany to: 1, 2, 3, 4, 5 i 6. Są one konsekwencją przyjęcia przez Sejm ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli, która została przyjęta 22 stycznia 2010 r. Ta nowelizacja została już ogłoszona w Dzienniku Ustaw i wejdzie w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia, czyli 2 czerwca 2011 r.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JerzyBudnik">Wynikiem przyjęcia tej ustawy jest potrzeba zmiany, po pierwsze, pojęcia „okresowych planów pracy” przedkładanych Sejmowi na pojęcie „roczny plan pracy”. Po drugie, zastąpienia pojęcia „sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w roku ubiegłym”, pojęciem „coroczne sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli”. Po trzecie, dodatnie do katalogu dokumentów, określonych w art. 126 ust. 1 regulaminu Sejmu przedkładanych Sejmowi przez Najwyższą Izbę Kontroli, i kierowanych przez Marszałka Sejmu do właściwych komisji sejmowych, analizy wykorzystania wynikających z kontroli wniosków dotyczących stanowienia lub stosowania prawa. Po czwarte, wprowadzenie mechanizmu zasięgania opinii właściwej komisji sejmowej (Komisji do Spraw Kontroli Państwowej) przy powoływaniu i odwoływaniu wiceprezesów Najwyższej Izby Kontroli oraz przy powoływaniu na członków Kolegium Najwyższej Izby Kontroli. Po piąte, przesyłanie przez Marszałka Sejmu do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z przeprowadzonego audytu zewnętrznego w zakresie wykonania budżetu oraz gospodarki finansowej Najwyższej Izby Kontroli. To są wszystko rzeczy nowe, które się znalazły w ustawie pragmatycznej, które muszą się znaleźć teraz w naszym regulaminie.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#JerzyBudnik">To jest ta część zmian, która dotyczy wejścia w życie ustawy o zmianie ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli. Pozostałe zmiany są związane, po pierwsze, z rozdzieleniem funkcji Ministra Sprawiedliwości i Prokuratora Generalnego. Był problem z zapraszaniem Prokuratora Generalnego, który już nie jest członkiem rządu, po rozdzieleniu funkcji Ministra Sprawiedliwości i Prokuratora Generalnego. Chodzi o to, żeby po pierwsze rozszerzyć krąg podmiotów, które mają mają prawo uczestniczyć w posiedzeniach Sejmu, po drugie, mają prawo być zawiadamiani o dacie i porządku dziennym posiedzenia – to jest obowiązek pana marszałka – oraz mają prawo zabierać głos w sprawach objętych zakresem ich działalności poza kolejnością mówców zapisanych do głosu. Prokurator Generalny będzie korzystał z takiego samego prawa, jak wszyscy inni wymieni dotychczas w regulaminie Sejmu RP, żadne ani większe, ani mniejsze prawa, tylko te same otrzymuje, które mają inne organy wymienione w art. 170, 171 i 186.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#JerzyBudnik">W stosunku do projektu, który państwo posłowie otrzymaliście, wprowadzamy jeszcze jedną zmianę. Uszło to nam uwadze i tu byłoby, oczywiście, pole do popisu dla pana przewodniczącego Martyniuka, gdybyśmy tę zmianę wprowadzali za miesiąc, on by nam wtedy tego nie wybaczył. Chodzi o takie same traktowanie jak Prokuratora Generalnego i inne osoby, np. Rzecznika Praw Dziecka. On także nie był ujęty w katalogu osób zapraszanych. Chodzi też o to, żeby w ten sam sposób potraktować Rzecznika Praw Dziecka w tych trzech sprawach, czyli by był to: obowiązek jego zawiadamiania przez pana marszałka o posiedzeniach, prawo do zabierania głosu poza kolejnością i prawo uczestniczenia także w posiedzeniach Sejmu i komisji. W zasadzie to wyczerpuje te wszystkie zmiany. Mam nadzieję, że nie są one kontrowersyjne; są niejako wykonaniem dyspozycji zawartych w ustawach pragmatycznych.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#JerzyBudnik">Czy są jakieś uwagi do uzasadnienia?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Mam uwagi nie tyle do uzasadnienia co do treści. Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Otóż, jest szereg innych propozycji zmian regulaminu Sejmu RP i również w tym kontekście, o którym pan mówił, zmian aktów, które rozstrzygały na przykład gotowość o rozdziale funkcji Ministra Sprawiedliwości i Prokuratora Generalnego. Sygnalizują wszyscy posłowie z wszystkich klubów, że Prokurator Generalny i jego jednostki odmawiają udzielania jakichkolwiek informacji na pisma kierowane do nich przez posłów, odmawiają udzielania odpowiedzi na interpelacje, albowiem rzeczywiście interpelacja w tej sytuacji prawnej nie przysługuje posłowi.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Pan przewodniczący mówi o prawach, natomiast ja tutaj dopisałbym jeszcze obowiązki Prokuratora Generalnego, a także innych instytucji, które również w podobny sposób traktują posłów i wystąpienia w sprawach związanych z wykonywaniem mandatu poselskiego.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Do tego chciałbym zwrócić uwagę, iż w lasce marszałkowskiej złożonych jest kilka innych projektów nowelizujących regulamin Sejmu i te projekty jakoś zamrożone dobrze od paru miesięcy, a może i lat, nie mogą pojawić się i być rozpatrywanymi przez naszą Komisję.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Stąd też wnosiłbym o powołanie podkomisji, która zajęłaby się rozpatrzeniem tego projektu i jednocześnie zobligowaniem podkomisji do tego, żeby wszystkie ewentualne dodatkowe zmiany uwzględniła w projekcie zbiorczym i taki dopiero projekt przedłożyła w sprawozdaniu Komisji do rozważenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JerzyBudnik">Chcę pana posła uspokoić, że wszystkie projekty, które marszałek skierował do Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich, są w trakcie przygotowania i doprecyzowania. Prezydium ma na ten temat wiedzę. W pierwszych opiniach, które otrzymaliśmy na te temat… To jest oczywiście sprawa ustrojowa, to o czym pan poseł mówi, czyli usytuowania Prokuratora Generalnego. Zasięgnęliśmy opinii eksperckich. One wskazują na niekonstytucyjność niektórych zapisów. Zgodnie z sugestią ekspertów zwróciliśmy się do konstytucjonalistów o opinię na ten temat. Pan poseł dotyka tu dwóch rzeczy. Po pierwsze zmian w regulaminie, po drugie zmian w ustawie o wykonywaniu mandatu posła i senatora.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JerzyBudnik">Chcę panu też powiedzieć, że również w tej sprawie został skierowany do naszej Komisji projekt autorstwa PiS, który jest na etapie opiniowania przez ekspertów. A więc wszystkie inicjatywy ujrzą prędzej czy później światło dzienne. Wniosek o powołanie podkomisji do rozpatrzenia wszystkich spraw będzie zasadny wtedy, panie pośle, kiedy pan marszałek skieruje tę inicjatywę komisyjną do pierwszego czytania do naszej Komisji. Wtedy Komisja będzie mogła się zastanowić nad tym, czy powołać wspólną komisję do rozpatrzenia wszystkich tych spraw. A więc jest on przedwczesny, bo dzisiaj – chcę zauważyć – dopiero podejmujemy inicjatywę komisyjną. Nie jest to pierwsze czytanie tego projektu.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JerzyBudnik">Czy są jeszcze jakieś uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MirosławPawlak">Chciałem zwrócić uwagę, że jest błąd w uzasadnieniu. Jest napisane: „Nowelizacja ta została ogłoszona w Dzienniku Ustaw dnia 1 grudnia 2011 r.”, a powinno być 2010 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JerzyBudnik">No, tak. Dziękuję za zwrócenie uwagi.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KazimierzUjazdowski">Chcę się wypowiedzieć w tym samym duchu i kierunku, o którym mówił pan poseł Witold Gintowt-Dziewałtowski. Otóż, wydaje mi się, że racjonalność naszej Komisji przemawia za tym, żeby rozpatrzeć wszystkie zmiany w regulaminie Sejmu. I szczerze powiedziawszy nie podzielam dobrego samopoczucia czy tej optymistycznej oceny wypowiedzianej przez pana przewodniczącego, bo projekt Prawa i Sprawiedliwości został zgłoszony do laski marszałkowskiej ponad pół roku temu. 9 kwietnia br. minął czteromiesięczny termin, dlatego że złożyliśmy wniosek o uzupełnienie porządku obrad o rozpatrzenie tego projektu. Pan marszałek miał 4 miesiące na zasięgnięcie opinii ekspertów w tej sprawie. Zazwyczaj to czyni. Ale to jest wszystko dzieło większości rządowej w parlamencie, a nie kosmitów. A więc pan przewodniczący ponosi też za to odpowiedzialność, za spowolnienie nad tym tempa prac. Jeśli nie będzie decyzji o rozpatrzeniu naszego projektu – a najchętniej przystalibyśmy na wniosek kolegów z SLD na rozpatrzenie wszystkich projektów – to na podstawie art. 152 złożymy wniosek o nadzwyczajne posiedzenie Komisji w celu rozpatrzenia tego projektu – mamy takie prawo – i w ten sposób uruchomimy procedurę. Liczymy na to, że to się stanie z inicjatywy pana przewodniczącego, a jeśli nie, to stanie się z inicjatywy jednego bądź dwóch klubów.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#KazimierzUjazdowski">Logika prac cząstkowych nie jest całkowicie sensowna. Poświęcamy czas kwestiom, które tak naprawdę wymagają 15 minut i mogłyby być dziełem Biura Legislacyjnego i naszego krótkiego namysłu, natomiast chowamy i blokujemy rozpatrywanie spraw istotnych i nie ma na to naszej zgody. Wysłaliśmy kilkanaście pism do pana marszałka i pana przewodniczącego w tej sprawie, również pism przewodniczącego klubu, a teraz to już czekamy na decyzję w tej sprawie, czy rozpatrujemy w tej kadencji te projekty, czy prezydium nie ma takiej woli, to wtedy złożymy wniosek na podstawie art. 152 i rozpoczniemy pracę w tym trybie. Oczywiście, Platforma Obywatelska ma możliwości przetrzymywania i zamrażania projektów, ale liczyliśmy na to, że istnieją jakieś racjonalne granice tego przetrzymywania.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JerzyBudnik">Nie chcę polemizować z panem posłem i przypominać praktyki, jaka była w poprzednich kadencjach, bo nie o to chodzi i nie dlatego, że się zbliżamy do Wielkiej Nocy i chciałbym, żeby dzisiejsze posiedzenie przebiegło w dobrym klimacie…</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KazimierzUjazdowski">Proszę nie nadużywać świąt Wielkiej Nocy.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JerzyBudnik">Nie chcę polemizować, bo mógłbym powiedzieć, jak wyglądały prace nad projektami – panie pośle, pan jest od niedawna w tej Komisji – w poprzednich kadencjach. I to wcale nie jest tak, że w ciągu miesiąca Komisja rozstrzygała trudne regulacje, nie takie jak dzisiaj, które wynikają ze zmiany ustaw pragmatycznych, ale te trudne – te dotyczące spraw ustrojowych, te które wnoszą duże zmiany merytoryczne. Zawsze to był namysł i zawsze w sprawie większej wagi powoływana była podkomisja, która przygotowywała propozycje dla Komisji. Być może teraz też tak będzie. W tym przypadku mówimy tylko o inicjatywie komisyjnej. W wyniku tej inicjatywy pan marszałek skieruje kolejny druk do tej Komisji. Komisja zdecyduje, czy będzie pracowała nad wszystkimi projektami razem czy też osobno. To jest jeszcze przed nami. Tu chodzi o uruchomienie procedury nad zmianami, które muszą wejść w życie w związku z wejściem w życie ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli. Ona wchodzi w życie z dniem 2 czerwca br. i stosowne zmiany w regulaminie muszą wyprzedzić wejście w życie tej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Częściowo pan przewodniczący mnie wyręczył. Chciałam trochę uspokoić pana posła Ujazdowskiego. O ile, jeśli dobrze rozumiem, to te inne projekty mają postać druków sejmowych…</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#KazimierzUjazdowski">Niektóre mają, a niektóre nie mają…</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Trudno mi w tej chwili to ocenić, ale można to sprawdzić. To nie jest takie bardzo trudne. Można sprawdzić, które projekty mają postać druku sejmowego. Te rozwiązania nie mają takiej postaci – żaden klub nie zgłosił takiej propozycji, to nie jest klubowe – i dopóki nie będzie inicjatywy komisyjnej, to marszałek nie będzie w stanie nadać im postaci druku sejmowego i nie będziemy mogli przystąpić do pracy, być może kompleksowej, jak mówi pan przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Więc blokowanie, to o czym mówi pan poseł Ujazdowski, że 9 kwietnia br. minął termin, to chyba nie jest straszne takie blokowanie, ale już mniejsza o to. Na tym etapie, po prostu mamy podjąć decyzję, czy do całego pakietu zmian w regulaminie, Komisja uważa, że należy taką też dołączyć – i tyle. Jeszcze nie decydujemy, który projekt i jak będziemy rozpatrywać.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JerzyBudnik">Dokładnie. Dziś mamy podjąć… i jest taka prośba w imieniu prezydium Komisji…</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Panie przewodniczący, ja się zgłaszałem.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JerzyBudnik">Bardzo proszę, nie zauważyłem.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Panie przewodniczący, chciałbym sprostować swój błąd formalny. Nie widzę żadnych przeszkód, żeby inicjatywa komisyjna objęła swoim zakresem wszystkie sprawy, które były przez kluby zgłaszane. To nie jest ważne, czy numery zostały nadane czy nie zostały nadane. Pani poseł, naprawdę to nie jest ważne. Komisja może przyjąć wszystkie ustalenia, które będzie uważała za słuszne, przygotowując inicjatywę legislacyjną, i wcale tutaj numer druku do niczego nikomu nie jest potrzebny.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Panie przewodniczący, proszę potraktować to jako wniosek formalny o powołanie zespołu, który zająłby się redakcją inicjatywy legislacyjnej Komisji, uwzględniającej wszystkie propozycje zmian w regulaminie Sejmu oraz w aktach innych, o ile to jest potrzebne, a na pewno będzie potrzebne w ustawie na przykład o wykonywaniu mandatu posła i senatora.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JerzyBudnik">Ja tylko proszę o to, żeby umożliwić też pracę nad tym projektem, natomiast Komisja – drodzy państwo – zdecyduje, czy powoła podkomisję do rozpatrzenia wszystkich projektów, które tu wpłynęły. Projekt autorstwa PiS wpłynął, ma numer, jest już drukiem i można nad nim pracować. Komisja potem zdecyduje, czy powołujemy jedną podkomisję, żeby się zajęła wszystkimi projektami. Tak już było w tej kadencji, że Komisja przejęła 3 czy 4 projekty klubowe, nad którymi pracowała wspólnie i wynikiem…</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WacławMartyniuk">Panie przewodniczący, a czy pan przewodniczący rozważyłby taką oto propozycję kompromisową. Otóż, nie głosujemy niczego, pracujemy nad tym, ale jednocześnie powołujemy podkomisję do wszystkich pozostałych propozycji, o których mówił pan poseł Gintowt-Dziewałtowski. Jeżeli Prezydium Sejmu na tym nieprawdopodobnie zależy, to chapeau bas! Niech tak będzie! Natomiast na tym posiedzeniu powołujemy podkomisję do rozpatrzenia wszystkich pozostałych, wtedy nie potrzebujemy głosować i będziemy mogli pracować wspólnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JerzyBudnik">Panie przewodniczący, pan zna, nawet lepiej ode mnie regulamin. Taki wniosek może się pojawić w trakcie pierwszego czytania. Musielibyśmy wprowadzić…</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#WacławMartyniuk">Nie… to przyjmujemy, natomiast tutaj powołujemy podkomisję taką, jaką zaproponował pan poseł Witold Gintowt-Dziewałtowski…</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JerzyBudnik">Ja na prezydium Komisji zaproponuję, żebyśmy powołali wspólną…</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#WacławMartyniuk">A co stoi na przeszkodzie, żebyśmy zrobili to teraz?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JerzyBudnik">No, bo nie ma tego punktu porządku. Porządek został przyjęty.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#WacławMartyniuk">Można zamknąć, otworzyć i przyjąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JerzyBudnik">Ale ja nie za bardzo rozumiem. Co państwo chcecie teraz przeprowadzić? Zmusić nas do powołania dzisiaj podkomisji, która będzie antycypowała wszystkie…</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#WacławMartyniuk">Tak jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#KazimierzUjazdowski">A można zadać pytanie, panie przewodniczący?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JerzyBudnik">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#KazimierzUjazdowski">To w jakim terminie pan przewodniczący planuje rozpatrzenie tych projektów zmian w regulaminie, które zostały zgłoszone i mają druki? W jakim terminie, to znaczy, czy możemy pracować od razu?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#JerzyBudnik">O tym jak postępują prace nad tymi dwoma projektami, projektem zmiany regulaminu i projektem zmiany ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora jest na bieżąco informowany pan przewodniczący Błaszczak, który w tej sprawie prowadzi ze mną korespondencję. Pan przewodniczący Błaszczak otrzymał ode mnie informację, że końcowym terminem na opinie uzupełniające jest koniec kwietnia tego roku, czyli po świętach moglibyśmy zacząć nad tym prace.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#JerzyBudnik">Informacja na piśmie została wysłana w ubiegłym tygodniu panu przewodniczącemu Błaszczakowi. A więc nie ma żadnego powodu do niepokoju. Te sprawy, rzeczywiście, są dość trudne.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#JerzyBudnik">Panie pośle Ujazdowski, dołączyłem do mojego pisma – żeby nie być gołosłownym – opinie, które do nas wpłynęły. Pan przewodniczący Błaszczak otrzymał te opinie zanim nawet otrzymali je posłowie. Proszę to docenić.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#KazimierzUjazdowski">Na pewno pan przewodniczący Błaszczak to doceni, panie przewodniczący – na pewno.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JerzyBudnik">Bardzo proszę państwa o przyjęcie dzisiaj tej inicjatywy komisyjnej. Pan marszałek nada bieg, to się zastanowimy, czy będziemy pracowali nad wszystkimi tymi projektami, czy też jakieś wyłączymy.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#JerzyBudnik">Stawiam wniosek prezydialny, który jest przed wnioskiem pana posła Witolda Gintowt-Dziewałtowskiego.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#JerzyBudnik">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem inicjatywy komisyjnej w postaci zmiany regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej? Projekt przed chwileczką przedstawiłem i omówiłem.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#JerzyBudnik">Stwierdzam, że Komisja przyjęła inicjatywę uchwałodawczą w zakresie tego projektu przy 6 głosach za, 3 przeciwnych oraz 3 wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#JerzyBudnik">Bardzo serdecznie dziękuję Komisji. Pozostaje nam jeszcze ustalenie przedstawiciela wnioskodawców, czyli przedstawiciela Komisji. Bardzo proszę o propozycje.</u>
<u xml:id="u-36.5" who="#JerzyBudnik">Jeżeli nie ma chętnych, to ja się tego podejmę. Czy są inne głosy? Nie ma. Dziękuję bardzo. Przechodzimy do punktu drugiego – wolne wnioski. Taki wniosek zgłosił pan przewodniczący Martyniuk – bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#WacławMartyniuk">Wypowiem się bardzo krótko; jest prośba do nas wszystkich, a przede wszystkim do pana przewodniczącego. Na terenie Sejmu otworzono, pod patronatem jednego ze szpitali – nie wiem, czy tego z ul. Szaserów – przychodnię dla pracowników Sejmu. I chwała pracownikom Sejmu i Kancelarii Sejmu za to, że mają własną, osobistą przychodnię tutaj na miejscu. Tylko bardzo bym prosił, żeby doprowadzili do tej sytuacji, by ta przychodnia była również dla nas, dla posłów, żebyśmy będąc tutaj mieli pod ręką opiekę medyczną. Z tym zwracam się do Komisji, a przede wszystkim do obywatela przewodniczącego, żeby był łaskaw podjąć działania doprowadzające do tego, by posłowie przyjeżdżający i tu pracujący mieli opiekę medyczną dokładnie taką samą, jaką mają pracownicy Kancelarii Sejmu – z czego się cieszę, że pracownicy mają. I to jest mój wniosek, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JerzyBudnik">Porozmawiam na ten temat z panem marszałkiem i panem ministrem Czaplą, szefem Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#JerzyBudnik">Bardzo proszę, czy są jeszcze inne wnioski? Jeżeli nie ma innych wniosków, to drodzy państwo, chcę tylko na końcu jeszcze poinformować Wysoką Komisję, że się zobowiązałem, panie pośle…</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Ja nie słyszałem, panie przewodniczący…</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#JerzyBudnik">Przepraszam, przyznaję daleko mam mikrofon. Teraz słychać mnie wyraźniej. A więc obiecałem panu przewodniczącemu Martyniukowi, że na ten temat będę rozmawiał po pierwsze z marszałkiem Sejmu, a po drugie z szefem Kancelarii Sejmu, panem ministrem Czaplą.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#JerzyBudnik">Chciałbym poinformować na koniec, że zgodnie z decyzją prezydium Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich informacja dotycząca sprawozdań – bardzo proszę o chwileczkę uwagi – z wykonania kwot ryczałtów przeznaczonych na prowadzenie biur poselskich w 2010 roku jest w sekretariacie Komisji. Prezydium uznało, że ta informacja będzie w sekretariacie do wglądu dla każdego posła i senatora. Mówię o tym dlatego, w imieniu prezydium, że jest duże zainteresowanie mediów tą sprawą. Możecie się państwo liczyć z wieloma telefonami na ten temat, jak zawsze dziennikarze się interesują, jaka jest struktura wydatków u poszczególnych posłów, porównują, wyciągają z tego wnioski, nie zawsze oczywiście prawdziwe.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#JerzyBudnik">Uznaliśmy w prezydium, że nie będziemy tego kserować, nie będziemy wydawać, kto chce się z tym zapoznać, to bardzo proszę – jest to w sekretariacie. Proszę nie prosić sekretarzy Komisji, żeby to państwu kserowali. Taka jest decyzja prezydium Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#KazimierzUjazdowski">Chcę tylko dopytać, bo chcę mieć pewność, do kiedy pan przewodniczący podejmie decyzję o terminie rozpatrzenia projektów zmiany regulaminu Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#JerzyBudnik">Mówię to oficjalnie, więc będzie to zaprotokołowane, że do 30 kwietnia br… Nie chcę popełnić błędu, ale zdaje się, że tam określiłem termin końcowy sporządzenia tych opinii konstytucjonalistów do 30 kwietnia. Natychmiast poproszę prezydium o to, żeby po wpłynięciu tych opinii, prezydium wyznaczyło datę posiedzenia pierwszego czytania obu projektów, panie pośle, bo tam są dwa projekty. Jest projekt zmiany regulaminu Sejmu oraz zmiany ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora w tym zakresie, o którym mówił pan poseł Gintowt-Dziewałtowski, czyli niewywiązywania się pana prokuratora i niektórych innych kierowników urzędów centralnych z odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie. Żaden projekt nie jest schowany głęboko w szufladzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Panie przewodniczący, oczywiście, że są w szufladzie, ale to już jest tradycja, więc ja się specjalnie tego czepiać nie będę. Natomiast prawdą jest, iż przepisy do tej pory obowiązujące tak naprawdę wymagają również od Prokuratora Generalnego udzielania odpowiedzi na pisma, które się wiążą z wykonywaniem mandatu poselskiego i Prokurator Generalny – moim zdaniem – łamie prawo, powołując się na to, że w regulaminie tego rodzaju przepisu nie ma. I tylko i wyłącznie o to mi chodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#JerzyBudnik">Tak jak teraz w przypadku Rzecznika Praw Dziecka. Czekamy na to pismo, ale może pokażę je pani przewodniczącej Bartuś…</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#KazimierzUjazdowski">Nie występowaliśmy o udostępnienie tego pisma.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#JerzyBudnik">Był tam termin do końca kwietnia.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#JerzyBudnik">Wysoka Komisjo, ponieważ jest to ostatnie posiedzenie przed świętami, wszystkim członkom Komisji i naszym dzisiejszym gościom życzę przeżycia Świąt Wielkanocnych głęboko, religijnie, dostojnie, żebyśmy duchowo wzmocnieni zabrali się za prace, o których dzisiaj mówiliśmy, już po świętach.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#JerzyBudnik">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>