text_structure.xml
25.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JerzyBudnik">Otwieram posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Witam członków Komisji i zaproszonych gości. Witam pana ministra Lecha Czaplę pełniącego obowiązki szefa Kancelarii Sejmu, pana ministra Dariusza Młotkiewicza zastępcę szefa Kancelarii Sejmu wraz z paniami i panami dyrektorami poszczególnych komórek organizacyjnych Kancelarii.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JerzyBudnik">Stwierdzam kworum. Wobec niewniesienia uwag do protokółu z poprzedniego posiedzenia protokół uważam za przyjęty. Czy są uwagi do proponowanego porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Wobec tego porządek uważam za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JerzyBudnik">Przechodzimy z marszu do jedynego dzisiaj punktu, ponieważ o godzinie 15-tej jest posiedzenie Komisji Finansów Publicznych i część naszych kolegów będzie musiała tam się udać. A zatem przystępujemy do zaopiniowania dla Marszałka Sejmu w trybie art. 10 ust. 1 pkt 15 regulaminu Sejmu projektu budżetu Kancelarii Sejmu na rok 2011.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JerzyBudnik">O przedstawienie projektu proszę pełniącego obowiązki szefa Kancelarii Sejmu pana ministra Lecha Czaplę. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#LechCzapla">Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo! Projekt budżetu w części 02 na 2011 rok, a więc w mojej instytucji – Kancelarii Sejmu, opracowany został zgodnie z nowym rozporządzeniem Ministra Finansów z marca tego roku w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2011.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#LechCzapla">Prognozy dochodów i plan wydatków, których poziom wynika z założonego zakresu zadań rzeczowych, sporządzono na podstawie zgłoszeń komórek organizacyjnych oraz uwzględniając naturalny w naszym kalendarzu politycznym przyszły rok, związany ze zmianą kadencji. Wydatki skalkulowano oszczędnie z uwzględnieniem zasad przyjętych dla jednostek rządowych. Wydatki zostaną przeliczone – tutaj uprzedzam – wskaźnikiem makroekonomicznym, który określi minister finansów w dalszym etapie prac nad budżetem.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#LechCzapla">Ogólnie mogę powiedzieć, że wynagrodzenia osobowe zostały utrzymane na poziomie roku 2010; kwoty bazowe dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń, wynagrodzenia osób nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń oraz wydatki relacjonowane do wynagrodzeń przyjęto tak, jak w ustawie budżetowej na rok 2010.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#LechCzapla">Na rok 2011 zaplanowano 1238 etatów kalkulacyjnych, 8 etatów „R”, w tym 5 etatów członków Prezydium Sejmu i 3 etaty „R” Kancelarii Sejmu. Zwiększenie zatrudnienia o 10 etatów kalkulacyjnych w porównaniu z rokiem 2010 związane jest z koniecznością bezpośredniej obsługi w roku 2011 i zapewne w roku 2012 polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w wymiarze parlamentarnym.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#LechCzapla">Jeżeli chodzi o wydatki budżetowe, to planowana wysokość wydatków budżetowych wynosi 429.097 tys. zł. Stanowi to 108,5% planu wg ustawy budżetowej na rok bieżący, który przewiduje – przypomnę – 395.323 tys. zł. Wzrost ten jest spowodowany przede wszystkim ujęciem w projekcie budżetu wydatków na zmianę kadencji Sejmu, którą oszacowano na kwotę 32.893 tys. zł. Wydatki te przeznaczone będę na zabezpieczenie potrzeb związanych z zakończeniem VI kadencji i rozpoczęciem VII kadencji Sejmu RP, co nastąpi – jak wiemy – w roku 2011.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#LechCzapla">Wydatki Kancelarii Sejmu na rok 2011, bez wydatków związanych ze zmianą kadencji Sejmu oraz wydatków przeznaczonych na organizację Prezydencji, wyniosą 390.781 tys. zł, a więc w porównaniu do roku 2010, analogicznie pomniejszone na wydatki na Prezydencję i na Zgromadzenie Parlamentarne NATO, wydatki pozostają w zasadzie na poziomie roku bieżącego i kształtują się na poziomie 101,2%.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#LechCzapla">Ogólna kwota planowanych wydatków w wysokości 492.097 tys. zł obejmuje wydatki komórek organizacyjnych w wysokości 213.469 tys. zł, co w porównaniu z rokiem 2010, bieżącym, oznacza wzrost o 1%. Wydatki na świadczenia dla posłów w wysokości 177.312 tys. zł, to jest o 1,4% więcej niż w roku bieżącym. Wydatki na uposażenia i pochodne zostały zaplanowane tak jak dla 430 posłów.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#LechCzapla">Na poziomie roku 2010 przyjęto wydatki na świadczenia poselskie, w tym miesięczny ryczałt na pokrycie kosztów związanych z funkcjonowaniem biura poselskiego, czyli 11.150 zł; działalność biur klubów i kół poselskich, w zależności od wielkości klubu od 1146 zł do 1304 zł na posła niezrzeszonego; doradztwo naukowe w formie ekspertyz i opinii organizowane przez biuro klubu lub koła poselskiego – w wysokości 125 zł na jednego posła; wydatki na eksploatację samochodów służbowych, które są przeznaczone do obsługi przewodniczących klubów poselskich oraz klubów poselskich od 50 posłów wzwyż; wynajem kwater w wysokości 2200 zł na jednego posła miesięcznie; noclegi poza miejscem stałego miejsca zamieszkania i Warszawą w wysokości 7600 zł rocznie na jednego posła, przy uwzględnieniu 150 posłów w kadencji VI i VII łącznie, którzy skorzystają z tego limitu.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#LechCzapla">Jak już mówiłem wydatki na Prezydencję są przewidziane w wysokości 5423 tys. zł, to jest 86,9% planu roku 2010, nieco mniej, ponieważ część wydatków realizujemy w tym roku.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#LechCzapla">Wydatki na zmianę kadencji Sejmu RP, jak już stwierdziłem, to jest wysokość 32.893 tys. zł i są one planowane przede wszystkim na dodatkowe wynagrodzenia roczne, przysługujące pracownikom biur poselskich, czyli tzw. trzynastki z pochodnymi, na dodatkowe wynagrodzenia roczne przysługujące pracownikom biur klubów i kół poselskich z pochodnymi, odprawy parlamentarne. Założono – to jest założenie, które będzie zrealizowane w praktyce decyzji, które potwierdzi się w głosowaniu, że przewidziano sumę na odprawy dla 300 posłów. Jest to liczba, która jest nieco wyższa niż rzeczywista wymiana między V a VI kadencją, gdzie zasiadło 280 nowych posłów w kadencji VI.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#LechCzapla">Wydatki na zmianę kadencji to również wydatki na uposażenia dla nowo wybranych posłów. Przypominam, że będziemy mieli dwie wypłaty w ciągu jednego miesiąca dla posłów z kadencji VI i posłów z kadencji VII. Przewidzieliśmy również w ramach zmiany kadencji nagrody dla pracowników Kancelarii Sejmu oraz na odprawy dla doradców marszałka Sejmu, odprawy dla pracowników biur poselskich, nagrodę kadencyjną dla pracowników Kancelarii Sejmu, umowy zlecenia z pracownikami biur poselskich, które ulegają likwidacji, wyposażenia i remonty biur poselskich. Inna suma, jak mamy świadomość, przysługuje na remont i wyposażenie dla posła ponownie wybranego, to jest 4500 zł, dla posła nowo wybranego – to jest 9000 zł.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#LechCzapla">Następnie zaplanowano środki na podróże służbowe pracowników Kancelarii Sejmu, które dotyczą zadań związanych z rozliczeniem składników majątkowych posłów, którzy pracowali w VI kadencji Sejmu i nie są posłami VII kadencji Sejmu; na przejazdy posłów na pierwsze posiedzenie Sejmu VII kadencji; na noclegi dla nowo wybranych posłów, biorących udział w seminarium, posłów VII kadencji Sejmu też ten wydatek w ramach tej sumy jest przewidziany.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#LechCzapla">Jeżeli chodzi o wydatki w grupach paragrafu klasyfikacji budżetowej to kształtują się one następująco: świadczenia na rzecz osób fizycznych to jest 80.741 tys. zł, wydatki bieżące 327.080 tys. zł, wydatki majątkowe 21.276 tys. zł. W ramach świadczeń na rzecz osób fizycznych to są świadczenia obejmujące wydatki osobowe nie zaliczone do wynagrodzeń, różne wydatki na rzecz osób fizycznych, między innymi diety poselskie, diety członków Rady Ochrony Pracy, prowadzenie biur poselskich, prowadzenie obsługi posłów niezrzeszonych w Sejmie, dodatkowe wynagrodzenia roczne, nagrody za wieloletnią pracę dla pracowników biur poselskich oraz klubów i kół poselskich, nagrody o charakterze szczególnym – niezaliczone do wynagrodzeń, nagrody konkursowe zaplanowane na poziomie roku 2010. Niewielki wzrost świadczeń wynoszący niemalże 2% wynika z uwzględnienia w roku zmiany kadencji wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego, które przysługuje pracownikom biur poselskich za okres od stycznia, do rozpoczęcia, do zakończenia kadencji VI, być może października, być może września.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#LechCzapla">W grupie wydatków bieżących wzrost wynika przede wszystkim z uwzględnienia w projekcie budżetu wydatków na zmianę kadencji Sejmu. Dodatkowo – i to jest nowość – w grupie tej ujęto wydatki związane z porozumienia, które jest w trakcie zawierania w sprawie przewozu najważniejszych osób w państwie samolotami pasażerskimi typu Embraer, które zaplanowano w wysokości 1170 tys. zł. Założono, że Marszałek Sejmu będzie korzystał w ramach swojego uprawnienia ze 105 godzin lotu tego rodzaju samolotu rocznie.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#LechCzapla">Wydatki majątkowe, które zaplanowano na rok 2011, wzrosną w porównaniu do roku 2010 o 4,4%. Zmienia się przede wszystkim ich struktura z uwagi na zakończenie toku prac budowlanych związanych z budynkiem administracyjno-magazynowym przy Al. Na Skarpie. Dzisiaj Marszałek Sejmu, wykonujący obowiązki prezydenta i prezydent elekt w jednej osobie, dokonał otwarcia tego obiektu. Na rok przyszły planuje się znacznie niższe wydatki na inwestycje budowlane. Rosną natomiast wydatki na zakupy inwestycyjne niezwiązane z budownictwem. Ich wysokość stanowi 142,8% planu roku 2010. W głównej mierze wynika to ze wzrostu wydatków na zakup środków transportu oraz systemów zabezpieczeń i monitoringu.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#LechCzapla">Jeżeli chodzi o dochody budżetowe, to planowane są na rok 2011 dochody w wysokości – jest to szacunek, oczywiście – 1588 tys. zł. To jest 129,1% planu na rok 2010. Zwiększenie prognozy dochodu wynika przede wszystkim ze wzrostu wypływu za rozliczenia z biur poselskich w związku ze zmianą kadencji Sejmu. Te dochody budżetowe są w grupach, w dwóch paragrafach. Widzimy tu: dochody z najmu, dzierżawy, składniki majątkowe oraz z § 0830 wypływy z usług.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#LechCzapla">W wielkim skrócie, to tyle mam do przekazania Wysokiej Komisji. Bardzo proszę ewentualnie o pytania – ja, pan minister Młotkiewicz i dyrektorzy są do państwa dyspozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JerzyBudnik">Dziękuję bardzo, panu ministrowi. Zasiał pan, panie ministrze, niepokój wśród posłów, tą informacją, że…</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#LechCzapla">Ale podkreślam, że jest to szacunek, który absolutnie nie musi się ziścić.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JerzyBudnik">…aż dla 300 posłów przewidzieliście odprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#LechCzapla">Wiedziałem, że będzie reakcja przewodniczącego. Podkreślam, że jest to szacunek, tylko i wyłącznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JerzyBudnik">To znaczy, że co trzeci ma szansę z nas tu obecnych na reelekcję. Oczywiście mówię to w żartach.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JerzyBudnik">Otwieram dyskusję. Chcę tylko zauważyć, że to jest oczywiście projekt wstępny. Zgodnie z przepisem regulaminu, na który się powołałem, mamy obowiązek go zaopiniować. Pan marszałek po naszej opinii ustala ten budżet i przesyła go do ministra finansów, potem on stanowi część budżetu, który zostanie skierowany do normalnego procedowania w Sejmie. Chcę to podkreślić, żebyście państwo nie myśleli, że dzisiaj przesądzamy o tym, jaki będzie budżet na rok 2011.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WacławMartyniuk">Co do jakości budżetu nie mam jakichkolwiek zastrzeżeń, bo przeczytałem go i jest on wiernym odzwierciedleniem tego, co Sejm rzeczywiście potrzebuje, natomiast składam wniosek do pana ministra, do nas wszystkich o to, z czym występowałem regularnie na Konwencie Seniorów, a mianowicie o większe zróżnicowanie pieniędzy, które idą na utrzymanie biur klubów.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#WacławMartyniuk">Wiem to z praktyki, że pieniądze na kluby, które mają dużą liczbę posłów, są pieniędzmi – nazwijmy to – dużymi, nie będę tego dalej rozwijał. Natomiast pieniądze, które idą na małe kluby, nie wystarczają na ich funkcjonowanie.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#WacławMartyniuk">Prowadziłem kluby 200 osobowe i 40 osobowe. Przepraszam, że to personifikuję, ale to było moją fizyczną powinnością, jako sekretarza klubu. Wiem, ile jest pieniędzy i na co się wydaje przy tym oprzyrządowaniu, które Kancelaria Sejmu daje każdemu klubowi, jakie są potrzebne kwoty tu i tam.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#WacławMartyniuk">Stąd też mam propozycję, którą kieruję do pana ministra i do nas, żebyśmy mniej więcej przyjęli taki sam przelicznik, czy taki samy model – podkreślam: mniej więcej taki sam model – te pieniądze, czy rozgraniczenie tych wielkości w zależności od wielkości klubu, jak przy finansowaniu partii politycznych. To wszystko z mojej strony.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JerzyBudnik">Panie przewodniczący, radziłbym, żeby tę dyskusję przenieść też na Prezydium Sejmu, bo pan marszałek oprócz opinii Komisji musi także przed ustaleniem budżetu wysłuchać Prezydium Sejmu. Zrobi to już na pewno nowy marszałek, bo pan marszałek Komorowski dzisiaj przestaje pełnić tę funkcję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WacławMartyniuk">Jutro.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JerzyBudnik">Tak, jutro przestaje pełnić tę funkcję, więc z całą pewnością budżet ustali i skieruje do ministra finansów już nowy marszałek.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JerzyBudnik">Nie wiem, czy opinia Prezydium do tego projektu została…</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#LechCzapla">Dzisiaj Prezydium było zapoznane z projektem budżetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WacławMartyniuk">Przepraszam, ja o tym mówiłem, pan minister Czapla jest świadkiem…</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#LechCzapla">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#WacławMartyniuk">…moich niestety heroicznych i poległych bojów.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#LechCzapla">W opinii Komisji taki passus może się naturalnie znaleźć.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WacławMartyniuk">Natomiast, Prezydium Sejmu, opierało się na budżecie, który był. A teraz projektujemy budżet na przyszły rok, stąd też mówiłem o pewnym modelu, który powinien zostać przyjęty i bardzo bym prosił Komisję, żeby była uprzejma w swojej opinii dotyczącej tego budżetu zwrócić uwagę na ten drobny szczegół. To dotyczy małych klubów, czyli PSL, SLD. Nie życzę nikomu, żeby z wielkich klubów znowu się stały małymi klubami. Ja po prostu wiem co mówię, bo fizycznie zawiadywałem tymi większymi i tymi małymi pieniędzmi, stąd moja prośba do Komisji, żeby w swojej opinii zawarła takie stwierdzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JerzyBudnik">Jest zgoda Komisji, żebyśmy zwrócili tylko uwagę, bo to jest tylko opinia, oczywiście, że czas coś z tym zrobić. Chodzi o systemowe podejście.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#WacławMartyniuk">Tak. Chodzi o systemowe rozwiązanie, inne niż to, które jest, bo przepraszam, to zostało przyjęte ileś lat temu, w zupełnie innej sytuacji i teraz jest tylko waloryzowane wskaźnikiem inflacji i niczym więcej.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JerzyBudnik">Być może taką inicjatywę podejmie nowy marszałek. Nie możemy tego wykluczyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#WacławMartyniuk">To jest nie podnoszone chyba od 8 czy 10 lat.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JerzyBudnik">Czy są jakieś pytania do pana ministra, ewentualnie do państwa, którzy pana ministra wspomagają? Widzę, że nie ma pytań na tym etapie.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#JerzyBudnik">Możemy przyjąć, panie ministrze, że projekt budżetu, który pan omówił, uwzględnia sytuację finansową kraju, iż wydatki – moim zdaniem – są skalkulowane bardzo oszczędnie. Oczywiście, pan minister zastrzegł, że one nie są przemnożone wskaźnikami makro, bo na tym etapie minister ich jeszcze nie podał.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#LechCzapla">Tak, jeszcze nie są znane.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JerzyBudnik">Trzeba więc przyjąć, że to będzie. I, oczywiście, to co interesuje państwa posłów, nadal są zamrożone uposażenia i ryczałty na biura, na poziomie obecnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#LechCzapla">Przy czym uposażenia zależą od budżetu Kancelarii, natomiast ryczałty – tak, oczywiście, przy ryczałtach możemy dyskutować. Uposażenia są pochodną…</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JerzyBudnik">Nie są ujęte w tym projekcie podwyżki na ryczałty i na uposażenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#WacławMartyniuk">Jeżeli mogę, to chciałbym dodać do tego jedno zdanie. Zwracam się teraz do koalicji, a mianowicie, będziemy mieli nowego marszałka. Przypominam sobie pana marszałka Dorna, który był uprzejmy nam zaproponować zdecydowane zwiększenie środków na biura poselskie i być może nowy marszałek, przy nowym budżecie, pochyli się nad tym co doskonale zna i tutaj ten adres, czy tę laudację – jeżeli tak to mogę określić – w kierunku koleżanek i kolegów…</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JerzyBudnik">To są marzenia przewodniczącego Martyniuka. Życzę powodzenia!</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#JerzyBudnik">Panie ministrze, mam tylko na koniec pytanie, bo rozumiem, że innych pytań nie ma. Zaraz się zapytam, czy jest opinia pozytywna do tego projektu.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#JerzyBudnik">A więc panie ministrze, gdyby dojrzała inicjatywa upamiętnienia grupy parlamentarzystów, którzy zginęli pod Smoleńskiem…</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#LechCzapla">Mam do powiedzenia coś na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JerzyBudnik">…czy jakieś środki na ten cel się znajdą?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#LechCzapla">Tak. Może przekażę informację dosyć istotną, którą marszałek pan Bronisław Komorowski przekazał dzisiaj na konferencji prasowej, a jutro formalnie przekaże na Prezydium Sejmu i na Konwencie, między godz. 8.15 a godz. 8.45. To będą dwa ostatnie posiedzenia Prezydium Sejmu, a potem Konwentu z udziałem marszałka Bronisława Komorowskiego. Marszałek przedłoży istniejący już od dnia dzisiejszego rano projekt tablicy, który upamiętniałby poległych parlamentarzystów oraz osobno marszałka Macieja Płażyńskiego z prośbą o przyjęcie do akceptującej wiadomości. Środki na ten cel, oczywiście, z taką dyspozycją prezydialną będą w budżecie Kancelarii Sejmu zabezpieczone. Możemy rozpocząć postępowanie z tablicą i zakończyć, moim zdaniem, w czasie tej przerwy, która będzie poświęcona remontowi sali plenarnej, czyli gotowi bylibyśmy na odsłonięcie w połowie września. Tak można powiedzieć.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#LechCzapla">A więc jutro pan marszałek przedstawi istniejący projekt, który jest projektem tego samego twórcy, który zaprojektował tablicę dotyczącą hekatomby II wojny światowej. Jest ona utrzymana w tym samym stylu. Szczególnie istotną nowością będzie wkomponowanie w tę tablicę proporca prezydenta z rozbitego samolotu. To będzie taka szczególna…</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JerzyBudnik">Bardzo się cieszę, tylko bardzo bym prosił, żeby poddać sam projekt, napis i wszystko co dotyczy tej inicjatywy, uzgodnieniom w ramach Prezydium, czy Konwentu…</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#LechCzapla">Jutro to właśnie ma nastąpić.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#JerzyBudnik">…żeby tej sprawie nie towarzyszyły żadne polityczne kontrowersje.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#LechCzapla">Panie przewodniczący, oczywiście takie jest działanie marszałka i to – podkreślam – będzie finalizował jutro na Prezydium Sejmu i na Konwencie.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#LechCzapla">Oceniam ten projekt za udany, który nie budzi kontrowersji. Takie jest moje osobiste zdanie, jako osoby, która jest laikiem, ale sądzę, że i takie będzie zdanie…</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JerzyBudnik">W którym miejscu będzie?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#LechCzapla">To będzie umieszczone po prawej stronie od tablicy głównej, tej z II wojny światowej. Czyli, jak oglądamy tablicę, mamy ją przed sobą, to po prawej stronie jest tzw. płycina – tak to określają fachowcy – czyli pusta ściana, gdzie będzie umieszczona ta tablica.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#LechCzapla">Natomiast druga tablica, dotycząca pamięci Macieja Płażyńskiego, umieszczona byłaby przy wejściu do tzw. ciemnego saloniku, którym wchodzą marszałkowie na salę plenarną, ale od strony tego holu głównego, od parteru. Byłaby to mniejsza tablica dotycząca marszałka Sejmu w latach 1997-2001 Macieja Płażyńskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JerzyBudnik">Dziękuję za te informacje.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#LechCzapla">Panie przewodniczący, mam jeszcze jedną informację, jeżeli chodzi o nasze zajęcia sierpniowe. Wiemy, że dla Sądu Najwyższego rozpoczął się w dniu 5 lipca termin 30 dniowy dla przedłożenia uchwały o ważności wyborów prezydenckich. Ten termin minie 4 sierpnia br. Inaczej mówiąc od 5 sierpnia br. jest 7 dni dla zwołania przez marszałka Sejmu – Zgromadzenia Narodowego. Należy się spodziewać, że Zgromadzenie Narodowe połączone z merytorycznym posiedzeniem Sejmu byłoby w dniach 5,6 być może 7 sierpnia br. Taka czeka nas perspektywa pracy w sierpniu. Oznaczałoby to, że nie byłoby pierwszego posiedzenia we wrześniu, które byłoby niejako przeniesione i skonsumowane na tym posiedzeniu sierpniowym, tak żeby zachować te 6 tygodni dla prac remontowych na sali plenarnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#JerzyBudnik">Myślę, że informacja na ten temat trafi do posłów z wyprzedzeniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#LechCzapla">Tak jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#JerzyBudnik">Rozumiem, że więcej pytań nie ma.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#JerzyBudnik">Wobec tego, czy ktoś jest przeciwny przyjęciu pozytywnej opinii dotyczącej tego projektu, z uwagą, którą zredaguje ze mną pan przewodniczący Martyniuk po zakończeniu posiedzenia? Czy jest zgoda? Jest zgoda.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#JerzyBudnik">Dziękuję bardzo. Porządek posiedzenia został wyczerpany. Dziękuję za obecność. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>