text_structure.xml
21.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JerzyBudnik">Otwieram posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Witam wszystkich, stwierdzam kworum. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JerzyBudnik">Przechodzimy do rozpatrzenia jedynego punktu, a mianowicie do rozpatrzenia poprawek zgłoszonych w trakcie drugiego czytania do poselskiego projektu uchwały w sprawie powołania Komisji Nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji (druk nr 58), które pan marszałek skierował do naszej Komisji. Są to dwie poprawki, zgłoszone przez grupę posłów. Mamy przedstawiciela wnioskodawców, pana posła Wacława Martyniuka, który jest jednocześnie zastępcą przewodniczącego Komisji. Za chwilę oddam panu głos, by przedstawił pan poprawkę nr 1 i 2. Następnie proponuję, aby w imieniu wnioskodawców tejże uchwały zabrał głos i przedstawił swoje uwagi do poprawek pan poseł Mirosław Sekuła.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JerzyBudnik">Przypominam państwu, że jesteśmy trochę limitowani czasem, ponieważ o godz. 10 zaczyna się blok głosowań, dlatego proszę o zwięzłą dyskusję.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JerzyBudnik">Poprawka nr 1 brzmi następująco: 1) § 3 nadać brzmienie: „§ 3. Do zasad i trybu działania Komisji, o której mowa w § 1, stosuje się postanowienia Działu II Regulaminu Sejmu rozdziału 1 z zastrzeżeniem art. 37-39, oraz rozdziału 14 z zastrzeżeniem art. 151 ust. 1 pkt 1-5 i 7 oraz art. 151 ust. 2 i art. 163.”.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JerzyBudnik">Poprawka nr 2 brzmi następująco: 2) dodać § 3a w brzmieniu: „§3a. 1. W skład komisji, o której mowa w § 1, może wchodzić do 23 członków. 2. Skład komisji powinien odzwierciedlać reprezentację w Sejmie klubów i kół poselskich mających swoich przedstawicieli w Konwencie Seniorów, odpowiednio do jej liczebności. 3. Do składu Komisji, o której mowa w § 1, może zgłosić swojego przedstawiciela w ramach porozumienia, grupa co najmniej 15 posłów spoza składu klubów i kół reprezentowanych w Konwencie Seniorów. Każdy z posłów wchodzących w skład takiego porozumienia może poprzeć tylko jednego kandydata.”.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#JerzyBudnik">Proszę pana posła Wacława Martyniuka o przedstawienie poprawki nr 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WacławMartyniuk">Może od razu zreferuję poprawkę nr 1 i nr 2 i zreferuję również uzgodnienia do których doszliśmy z Biurem Legislacyjnym.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WacławMartyniuk">Intencją poprawki nr 1 było to, żeby w sposób absolutny zamknąć możliwość przekształcenia się komisji „Przyjazne Państwo” w komisję „Solidarne Państwo” – mówię, oczywiście, w wielkim skrócie. Chodzi więc o to, aby uniemożliwić skierowanie do komisji „Przyjazne Państwo”, pomijając komisje stałe, wszystkich projektów ustaw rządowych. Taka była intencja. Prosiłbym, aby Biuro Legislacyjne zreferowało w jaki sposób ta poprawka ma wyglądać. Zgadzam się z tym ujęciem, ponieważ ona oddaje to, o co mi chodziło.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WacławMartyniuk">Poprawka nr 2 wynika natomiast, po pierwsze, z uzasadnienia dołączonego do powołania tej komisji, a po drugie z tego co mówił przy prezentacji tego wniosku poseł wnioskodawca, którym był Janusz Palikot. Otóż on powiedział, iż komisja ta ma się zajmować generalnie wszystkim; przeglądem całego ustawodawstwa. Stąd też moją intencją było, by w tej komisji byli przedstawiciele każdej stałej komisji sejmowej. Ze względu na zakres prac tej komisji powinno w niej uczestniczyć po jednej osobie z wyspecjalizowanej komisji, które byłyby jednocześnie reprezentantami klubów. Wyłączyłem z tego Komisję do Spraw Służb Specjalnych, Komisję Etyki Poselskiej i Komisję Spraw Zagranicznych. Jest obecnie 26 stałych komisji, stąd proponuję, aby 23 były reprezentowane. Rozumiem, że można z tego jeszcze wyłączyć Komisję Mniejszości Narodowych i Etnicznych oraz Komisję Regulaminową i Spraw Poselskich. A więc wyłączonych byłoby 6, ale nie więcej, ponieważ jak mówię komisja ta swoim zakresem będzie obejmowała sprawy od a do z. Stąd taka intencja i wyrażająca ją liczba 23. Poddaję to więc pod debatę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JerzyBudnik">Zwracam się do posła Mirosława Sekuły. Czy pan chce w imieniu wnioskodawców projektu uchwały odnieść się do tych postulatów?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MirosławSekuła">Tak. Rzeczywiście jest taka intencja wnioskodawców, żeby komisja nie stanowiła pewnego rodzaju obejścia procesu legislacyjnego i związanej z nim procedury obowiązującej rząd, czy też autorów innych inicjatyw ustawodawczych. W związku z tym poprawka nr 1 – w sformułowaniu autopoprawki, na którą zgadzają się zgłaszający ją – zabezpiecza komisję, wyjąwszy § 2, przed „wrzutkami” tzn. wprowadzanie pod obrady komisji inicjatyw rządowych czy jakichkolwiek innych.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MirosławSekuła">Przypomnę, że do zakresu komisji należy: przegląd i analiza, przygotowanie tez i występowanie z inicjatywą ustawodawczą. Jest to katalog zamknięty, ponieważ nie ma tutaj słowa „w szczególności”. Jeżeli więc do § 2 będzie dopisane w § 3 to sformułowanie, że przepisy tych rozdziałów dotyczących procedowania komisji stosuje się odpowiednio do tego zakresu działania komisji, to według mnie zabezpieczy to również komisję przed presją traktowania jej jako dodatkowej szybkiej ścieżki legislacyjnej. Ta poprawka jest więc przyjazna dla komisji i poprawi jej funkcjonowanie.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#MirosławSekuła">Natomiast co do drugiej poprawki...</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JerzyBudnik">Bardzo przepraszam, ale może zostańmy przy poprawce nr 1, żeby ją przesądzić. Mam pytanie do posła Wacława Martyniuka, czy przyjmuje tę sugestię?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WacławMartyniuk">Tak, przyjmuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JerzyBudnik">Czy jest pan skłonny wprowadzić tę poprawkę?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WacławMartyniuk">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JerzyBudnik">W takim razie mam pytanie do panów mecenasów, czy wnioskodawcy na tym etapie mogą dokonać takiej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#TomaszJaroszyński">Oczywiście, jeśli wnioskodawcy przekonani tymi argumentami uznają, że nowe brzmienie poprawki odda ich intencje i poruszamy się w tym samym zakresie, to jest to na tym etapie dopuszczalne.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#TomaszJaroszyński">Jeśli można dodać jeszcze słowo na temat tego o czym była tutaj mowa, to poseł Mirosław Sekuła już przedstawił tu celnie wszystkie argumenty na rzecz tego, że do zakresu działania komisji nie będzie należało rozpatrywanie projektów ustaw. Jest to nawet nie tylko intencja, co zostało wprost zapisane w projekcie uchwały. Paragraf 2 jasno przesądza, że marszałek Sejmu nie będzie mógł kierować do tej komisji projektów do rozpatrywania. Sformułowanie § 3 w ten sposób, że do zasad i trybu działania komisji, o których mowa w § 1, stosuje się odpowiednio postanowienia rozdziału 1 i 14 Działu II Regulaminu Sejmu przesądzi ostatecznie o tym, iż komisja ta nie będzie się zajmowała rozpatrywaniem projektów.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JerzyBudnik">Mam prośbę do sekretariatu, czy jesteśmy w stanie to teraz napisać?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MirosławSekuła">Panie przewodniczący, to jest już napisane. Proszę, żeby przedstawiciel Biura Legislacyjnego przeczytał jak po tej poprawce powinien wyglądać § 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JerzyBudnik">To jest bardzo ważne, bo zaraz przejdziemy do głosowania poprawki nr 1. Proszę się skupić na tekście, który państwo macie.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#TomaszJaroszyński">§ 3 uchwały otrzymałby brzmienie: „Do zasad i trybu działania Komisji, o której mowa w § 1, stosuje się odpowiednio postanowienia rozdziału 1 i 14 Działu II Regulaminu Sejmu”.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JerzyBudnik">Rozumiem, że jest na to zgoda i pana posła Mirosława Sekuły i pana posła Wacława Martyniuka?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WacławMartyniuk">Tak jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MirosławSekuła">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JerzyBudnik">W tej sytuacji rekomenduję Komisji przyjęcie poprawki nr 1.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#JerzyBudnik">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki nr 1?</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#JerzyBudnik">Stwierdzam, że Komisja przyjmuje poprawkę nr 1 jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#JerzyBudnik">Przechodzimy do poprawki nr 2. Pan poseł Wacław Martyniuk przedstawił intencje wnioskodawców tej poprawki. Poproszę pana posła Mirosława Sekuły, żeby się odniósł do tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MirosławSekuła">Poprawka nr 2 jest niezgodna z intencją uchwałodawców. Oprócz tego chcę powiedzieć, że wprowadzenie takiego przepisu byłoby klasyczną nadregulacją, czyli komisja która ma pracować nad deregulacją zaczynałaby pracę przy nadregulacji w uchwale, która ją powołuje. Zwracam uwagę na to, że w stosunku do innych komisji nie określa się liczby członków, bo robi to Prezydium Sejmu, proponując skład komisji Sejmowi. Również stwierdzenie, że skład komisji powinien odzwierciedlać reprezentację w Sejmie klubów i tryb zgłaszania członków, jest zwyczajem parlamentarnym stosowanym od prawie zawsze w stosunku do wszystkich pozostałych komisji. Wyjątkiem są tylko komisje śledcze. Zwracam jednak uwagę, że komisje śledcze mają inne umocowanie, ponieważ wynikają z regulacji konstytucyjnych oraz ustawowych. Natomiast wszystkie pozostałe komisje są powoływane na podstawie uchwały. Chciałbym więc wyrazić taki pogląd, żeby również ta komisja nie stała się ani komisją śledczą ani komisją, o której wspominał poseł Wacław Martyniuk – „Solidarne Państwo”. Uważamy, że druga poprawka nie jest potrzebna i stanowiłaby nadregulację w uchwale, która stanowi podstawę powołania tej komisji. W związku z tym wnioskodawcy mają zdanie zdecydowanie przeciwne, jeśli chodzi o uwzględnianie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym w stosunku do wniosku posła Wacława Martyniuka podzielić uwagi posła Mirosława Sekuły. Poseł Wacław Martyniuk wskazywał, że swego przedstawiciela w tej komisji powinna mieć każda komisja sejmowa. Stąd wynika taka liczba. Byłoby więc bardzo trudno pogodzić dwie sprawy, aby w tej komisji byli przedstawiciele wszystkich komisji specjalistycznych, a jednocześnie, żeby jej skład odzwierciedlał parytet klubowy.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#KrystynaSkowrońska">Rozumiem intencje posła Wacława Martyniuka, który chciał, aby dyskusję co do składu liczebnego komisji i udziału poszczególnych klubów ograniczyć do zapisów tej uchwały. Niemniej jednak pan, panie przewodniczący, jako wytrawny parlamentarzysta, mógłby podzielić uwagi posła Mirosława Sekuły, że nie ma takiego zagrożenia. Ponadto ta poprawka nie jest tak dokładna, aby usuwała wątpliwości, które macie państwo na etapie jej wnoszenia. Jeśli jest szansa, aby tę poprawkę wycofać, to chciałabym namówić pana przewodniczącego Wacława Martyniuka do jej wycofania. Jeśli – nie, to uważam, że państwa intencja, tak zapisana, jest niemożliwa do realizacji w praktyce. Wtedy byłabym przeciwko tej poprawce. Jeśli możliwy jest jednak jakiś konsensus to powinniśmy go wydyskutować, a nie zapisywać tego.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#WacławMartyniuk">Zgadzam się, że jest pewna nadregulacja w ust. 2 i 3 i zgadzam się na wycofanie ust. 2 i 3. Idę tutaj tropem myśli pana posła Mirosława Sekuły. Opisaliśmy zwyczaj i ja twierdzę, że ten zwyczaj powinien jednak być opisany w regulaminie. To jest jedna z intencji zmian regulaminu, stąd też daliśmy to tutaj jako wstęp. Ust. 3 – jest przepisany z regulaminu i jest to kompletnie niepotrzebne. Natomiast upieram się przy tej intencji, o której mówiłem.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#WacławMartyniuk">Zdaję sobie sprawę z tego, pani poseł, że trudno jest pogodzić reprezentatywność komisji z klubami. Jest to naprawdę trudne, ale uważam, iż przy dobrej naszej wspólnej woli można byłoby to zrobić. Jeżeli być może ta poprawka nie przejdzie, to mam prośbę do pana przewodniczącego, żeby pan przewodniczący w uzgodnieniu z klubami, a potem z marszałkiem Sejmu i Konwentem Seniorów tak poprowadził sprawę, by ta komisja była mimo wszystko komisją średnią.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JerzyBudnik">Rozumiem intencję pana przewodniczącego. Wydaje mi się, że Prezydium wykaże się tu mądrością i będzie szukało konsensusu, bo Prezydium nie jest związane uzasadnieniem, które zostało wypowiedziane na sali, w czasie debaty.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#WacławMartyniuk">Oczywiście, że nie. Mówię o prośbie.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MirosławSekuła">Bardzo dziękuję za podzielenie uwag o nadregulacji, ale proszę państwa chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na zapis tej poprawki, która już teraz zostaje, po wycofaniu ust. 2 i 3, czyli: „2) dodać § 3a w brzmieniu: »§ 3a. 1. W skład komisji, o której mowa w § 1, może wchodzić do 23 członków.«”.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#MirosławSekuła">Proszę państwa, taki zapis też w zasadzie niczego nie załatwia, bo jak do 23 członków, to 4 – też.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#WacławMartyniuk">Zgadzam się. Skreślam słowo: „do”.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MirosławSekuła">Natomiast, jeżeli ma wchodzić 23 członków, to wtedy proszę zauważyć, że robi się z tego komisja średnia. Uważam, że do takich prac jak między innymi: przegląd, analiza przepisów regulujących oraz przygotowanie, w oparciu o przegląd i analizę tez – grupa 23 osób jest stanowczo za duża. Będzie to po prostu powodowało znaczącą dysfunkcję tej komisji. Co najwyżej, jeżeliby można mówić o tym, żeby zachować jeszcze jakieś porównanie do innych komisji, to na pewno ta komisja nie powinna być większa niż komisja mała. W związku z tym również tu nie mogę podzielić tego poglądu pana przewodniczącego, żeby utrzymać ten zapis, że w skład komisji może wchodzić do 23 członków.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#WacławMartyniuk">Panie przewodniczący, tu jest klasyczna różnica opinii, czy zdań na ten temat. Sądzę, że w głosowaniu zostanie to rozstrzygnięte.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#TomaszJaroszyński">Chciałbym zgłosić jeszcze dwie uwagi. Po pierwsze, proszę zwrócić uwagę, iż podstawą do uchwalenia tej uchwały, nad którą Komisja teraz pracuje, jest art. 19 ust. 1 Regulaminu Sejmu RP. Przepis ten mówi o tym, iż powołując komisje nadzwyczajne Sejm określa cel, zasady i tryb działania tych komisji, czyli co do liczebności nie jest tutaj określone, że jest to bezwzględny wymóg. Natomiast jest jeszcze art. 20 ust. 1 Regulaminu Sejmu RP, który przesądza o tym, iż to Sejm, na wniosek Prezydium Sejmu po zasięgnięciu opinii Konwentu Seniorów, wybiera skład osobowy poszczególnych komisji. Wybiera skład osobowy, czyli przesądza o liczebności w ramach uzgodnień między wszystkimi ciałami politycznymi.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#TomaszJaroszyński">Mam jeszcze drugą uwagę. Proszę zauważyć, że sztywne określenie liczby posłów, przesądzenie o tym w uchwale, iż ma to być 23 członków, może w praktyce rodzić jakieś problemy, gdy na przykład z jakichś powodów ten skład zostanie zmieniony. Na przykład jakiś poseł odejdzie. Apelowałbym, żeby zwrócić na to uwagę, aby nie spowodować, iż ta komisja będzie miała utrudnione funkcjonowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JerzyBudnik">Argumenty za i przeciw zostały wygłoszone.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#WacławMartyniuk">Po tym co pan mecenas powiedział wycofuję tę poprawkę. Na początku przyjaznego państwa nie chcę być nieprzyjazny. Tak mogę to określić.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#MirosławSekuła">Dziękuję, za nastrój przedświąteczny.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#WacławMartyniuk">Natomiast prosiłbym pana przewodniczącego i posłów z różnych klubów, abyśmy wspólnie podjęli decyzję o wielkości tej komisji, jako komisji średniej. Jeszcze raz powtarzam, jeżeli rzeczywiście naszą wspólną intencją jest to, żeby odbiurokratyzować gospodarkę i mamy to zrobić od a do z, to przepraszam, ale 7 mędrców tutaj nic nie zrobi. Mówię to naprawdę z mojego wielkiego doświadczenia. Nie ma takiej możliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AndrzejCzuma">Chciałbym powiedzieć, że przyjęcie każdego z elementów tej poprawki stwarza kolejne pole do walk popisów ekwilibrystyki na sali sejmowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#JerzyBudnik">Ale wnioskodawcy wycofali swoje propozycje.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#AndrzejCzuma">Rozumiem, ale pan poseł zaapelował, żeby na sali zgodzić się, by tworzyć komisję średnią do 23 osób. Wówczas będziemy mieli już następne boje, czy walki. W imię ekonomii procesu legislacyjnego serdecznie zachęcam, żebyśmy nie powiększali tej komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JerzyBudnik">Chcę tylko zwrócić uwagę na to co przeczytał z regulaminu pan mecenas. Skład osobowy wybiera Prezydium Sejmu i mam nadzieję, że Prezydium Sejmu będzie się kierowało po pierwsze – regulaminem, po drugie – obyczajem, a po trzecie, bo chyba takie jest nasze zapotrzebowanie – zdrowym rozsądkiem.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#JerzyBudnik">Panie przewodniczący, przekażę ten punkt widzenia panu marszałkowi i kierownictwu naszego klubu. Dziękuję za taką postawę.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałam zgłosić wniosek, by wybrać posła sprawozdawcę.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JerzyBudnik">Najpierw zapytam, czy są jeszcze jakieś uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#TomaszKulesza">Proponuję zamknięcie dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#JerzyBudnik">Skoro nie ma uwag, to zostało nam jeszcze zgłoszenie posłów sprawozdawców.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałam zaproponować na posła sprawozdawcę pana przewodniczącego Jerzego Budnika.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#JerzyBudnik">Dziękuję bardzo. Zapytam jeszcze – czy są inne propozycje? Nie ma. Zatem przyjmuję propozycję pani poseł Krystyny Skowrońskiej. Przedstawię przebieg debaty nad tymi poprawkami.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#JerzyBudnik">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>