text_structure.xml
19.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#SławomirPiechota">Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. W projekcie porządku dzisiejszego posiedzenia mamy pierwsze czytanie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych wraz z autopoprawką (druk nr 1929). Od razu informuję, iż propozycja prezydium zmierza do szczegółowego rozpatrywania projektu w podkomisji stałej ds. rynku pracy. Dlatego też proszę, aby szczegółową debatę na ten temat odłożyć, w miarę możliwości, na czas prac w podkomisji stałej, ze względu na fakt, że dzisiejsze zmiany w porządku prac Sejmu i jego organów spowodowały również u nas kolizję terminów. W związku z tym gorąco wszystkich państwa proszę o – w miarę możliwości – bardzo skrótowe zaprezentowanie stanowisk. Szczegółowe ich przedstawienie nastąpiłoby na posiedzeniu podkomisji stałej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś z państwa zgłasza uwagi do takiego projektu porządku dzisiejszego posiedzenia? Nie słyszę. A zatem komisja przyjęła porządek posiedzenia i przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#SławomirPiechota">Proszę panią poseł Hannę Zdanowską o przedstawienie komisyjnego projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#HannaZdanowska">W imieniu Komisji Nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo” mam przyjemność przedstawić kolejny projekt, który w naszym przekonaniu może w zdecydowany sposób wpłynąć na uelastycznienie barier związanych z zatrudnieniem, jak również z likwidacją biurokratycznych rygorów dotyczących funkcjonowania agencji pracy tymczasowej.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#HannaZdanowska">Proszę państwa, niniejszy projekt ma na celu znaczne uelastycznienie rynku pracy poprzez wprowadzenie kilku istotnych zmian. Proponowane przepisy przede wszystkim umożliwią zatrudnianie pracowników tymczasowych u przedsiębiorców, u których w sześciomiesięcznym okresie, poprzedzającym nawiązanie stosunku pracy, wystąpiły zwolnienia grupowe. Będzie to możliwe zwłaszcza w działach niedotkniętych wspomnianymi zwolnieniami, gdzie występuje zapotrzebowanie na pracowników tymczasowych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#HannaZdanowska">Należy zauważyć, że proponowana zmiana polepsza sytuację pracowników agencji pracy tymczasowej oraz poprawia funkcjonowanie przedsiębiorców w dobie spowolnienia rozwoju gospodarczego. To najprawdopodobniej przyczyni się do zmniejszenia bezrobocia, a także zaniechania dalszych redukcji zatrudnienia przez pracodawców dotkniętych kryzysem gospodarczym, poprzez zmniejszenie kosztów i możliwość lepszego dopasowania profilu zatrudnienia do aktualnej sytuacji na rynku.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#HannaZdanowska">Prezentowany projekt usprawnia ponadto funkcjonowanie samych agencji pracy tymczasowej poprzez likwidację obowiązku każdorazowego wystawiania świadectwa pracy, co zniweluje pewnego rodzaju biurokratyczne ograniczenia. Proponowana zmiana zmierza do tego, aby agencja pracy tymczasowej zobowiązana była do wystawiania świadectwa pracy tylko raz w roku, uwzględniając wszystkie okresy zatrudnienia pracownika w danym roku kalendarzowym. Oczywiście, interesy pracowników nadal pozostaną zabezpieczone poprzez pozostawienie im możliwości żądania wystawienia świadectwa pracy w razie rozwiązania stosunku prawnego.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#HannaZdanowska">W tym projekcie była również zaproponowana zmiana dotycząca możliwości ograniczenia liczby przeprowadzonych szkoleń BHP i niezbędności wydawania każdorazowo zaświadczeń lekarskich. Niestety, zmiana ta z powodu negatywnej opinii UKIE została z projektu usunięta. Natomiast to, co jeszcze w projekcie zostało zaproponowane, obejmuje możliwość wydłużenia czasu pracy u jednego pracodawcy do 18 miesięcy, w okresie obejmującym kolejne 36 miesięcy zatrudnienia przez agencję pracy tymczasowej.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#HannaZdanowska">To są podstawowe zmiany, które się w tym projekcie znalazły. Skoro miało być krótko, to bardzo proszę o krótkie opinie i skierowanie tej propozycji zmian w ustawie do dalszych prac w podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#SławomirPiechota">Jakie jest stanowisko Ministerstwa, panie ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#RadosławMleczko">Stanowisko rządu wobec komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o zatrudnieniu pracowników tymczasowych przygotowane przez ministra pracy i polityki społecznej będzie przedmiotem jednego z najbliższych posiedzeń Rady Ministrów. Jednak już dziś mogę powiedzieć, że Ministerstwo pozytywnie ocenia przepisy, które zostały w tym projekcie zaproponowane. Propozycje nowelizacji ustawy z dnia 9 lipca 2003 roku o zatrudnieniu pracowników tymczasowych nie budzą, naszym zdaniem, wątpliwości z punktu widzenia ich zgodności z dyrektywą UE. Za zgodne z art. 4 tej dyrektywy należy uznać zwłaszcza propozycje dotyczące szerszego dostępu do korzystania z pracy tymczasowej przez pracodawców dokonujących zwolnień stałych pracowników, z przyczyn nieleżących po ich stronie. Także uproszczenie procedury wydawania świadectwa pracy zmierza, w naszym przekonaniu, do wprowadzenia bardziej elastycznych regulacji prawnych, odpowiadających potrzebom i specyfice formuły pracy tymczasowej.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#RadosławMleczko">Natomiast autopoprawka zaproponowana przez Komisję, niezależnie od argumentów, które padły w związku z jej ewentualną niezgodnością z prawem unijnym, wydaje się ułatwiać proces legislacyjny. Ustawa jest niewątpliwie bardzo potrzebna i chcielibyśmy, żeby weszła w życie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#SławomirPiechota">Otwieram dyskusję. Pierwszy zgłosił się pan przewodniczący Stanisław Szwed.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#StanisławSzwed">Mam pytanie do pana ministra, bo z tego, co pamiętam, na forum Komisji Trójstronnej toczą się również rozmowy dotyczące nowelizacji ustawy o zatrudnieniu pracowników tymczasowych. Wiem, że dochodziło tam do różnych kontrowersji, dotyczących również tego projektu. Część reprezentacji związkowej zgłaszała uwagi. Czy odbywają się obecnie w tej kwestii rozmowy? Czy w Ministerstwie trwają jakieś prace nad nowelizacją ustawy? Rozumiem, że jest to jakiś kolejny fragment, który Komisja „Przyjazne Państwo” zaproponowała. Z tego, co wiem, miała być szersza nowelizacja tej ustawy. Czy przynajmniej doszło do porozumienia ze stroną społeczną? Czy coś w tej sprawie może nam pan powiedzieć, panie ministrze?</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#StanisławSzwed">Nie chcę się już odnosić do konkretnych przepisów, bo myślę, że w czasie prac w podkomisji będziemy nad nimi dyskutować. Oczekiwałbym teraz od pana ministra odpowiedzi, jak wyglądają uzgodnienia przepisów projektu w kontekście współpracy z partnerami społecznymi?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś jeszcze? Bardzo proszę, pani poseł Jaruga-Nowacka.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Też mam pytanie do pana ministra. Panie ministrze, jakie są proporcje w zatrudnieniu kobiet i mężczyzn na statusie pracy tymczasowej</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#SławomirPiechota">Pani poseł Zdzisława Janowska chce zabrać głos. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ZdzisławaJanowska">Też chcę zapytać pana ministra o konsultacje z partnerami społecznymi, ponieważ zaprezentowane tu opinie do przedłożonego nam projektu nie są opiniami pełnymi. Wiadomo, że popierają projekt konfederacje pracodawców, natomiast opinia OPZZ jest w tej materii inna. Dlatego też chciałabym nawiązać do tego, o czym się czyta i słyszy w mediach.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#ZdzisławaJanowska">Rozumiejąc plusy pracy tymczasowej, należy jednak również rozważyć związane z nią obawy. Jeśli przedłużymy okres zatrudnienia pracownika w tej formie, to narasta bojaźń zatrudnionych na stałe, że tylko na tych zasadach będzie się w firmie pracować. Wymieniając po prostu jednych krótko pracujących na drugich krótko pracujących.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#ZdzisławaJanowska">Rodzi to lęk pracowników przed możliwością utraty stałego zatrudnienia. Proszę pamiętać, że pracodawcy bardzo się opłaca mieć pracownika tymczasowego, bo wszystkie konsekwencje ponosi agencja. Zatem proszę zająć w tej kwestii stanowisko. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Czy ktoś z posłów jeszcze chciałby zabrać głos? Nie słyszę. A czy ktoś z gości chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Zatem proszę pana ministra o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#RadosławMleczko">Jeżeli chodzi o proporcje dotyczące zatrudnienia kobiet i mężczyzn, to niestety, nie dysponuję w tej chwili danymi, które mógłbym zaprezentować.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#RadosławMleczko">Natomiast, w związku z obecnością na dzisiejszym posiedzenia Komisji przedstawicieli organizacji reprezentujących agencje pracy tymczasowej, może uda nam się uzyskać takie informacje od nich. Departament Rynku Pracy i Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej takimi danymi dysponują. Natomiast, jeśli państwo będą mogli już dziś udzielić takiej informacji, bardzo bym prosił o jej przekazanie.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#RadosławMleczko">Jeżeli chodzi o ustalenia dotyczące głębszej, jak to określił pan poseł Szwed, nowelizacji, która miałaby być uzgodniona w ramach prac Komisji Trójstronnej, to – o ile mi wiadomo – do takich uzgodnień w sprawie tej nowelizacji w Komisji Trójstronnej dotychczas nie doszło. Jednak zgodnie z sugestią pana przewodniczącego i możliwością odbycia pogłębionej debaty podczas kolejnego posiedzenia Komisji, zobowiązujemy się do tego, że będziemy z naszymi partnerami społecznymi jeszcze rozmawiać, żeby zaprezentować również ich stanowiska.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#RadosławMleczko">W kwestii problemu związanego z zaletami i obawami wynikającymi z pracy tymczasowej, oczywiście, nie znajdziemy tutaj odpowiedzi, która by w sposób jednoznaczny i kategoryczny oceniała zalety i wady, wynikające z zatrudnienia w agencjach pracy tymczasowej. Nie ulega wątpliwości, że taka forma stosunku pracy jest dla wielu zatrudnionych osób narzędziem niezwykle skutecznym i rozwijającym się na rynku pracy. Świadczą o tym przykłady wielu krajów, w których praca tymczasowa jako forma zatrudnienia jest pewnym sposobem na życie dla ludzi, którzy decydują się na podjęcie tego rodzaju pracy. To rozwiązanie interesujące i wymagające z naszej strony promocji.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#RadosławMleczko">Na pewno nie rozstrzygniemy jednoznacznie tego, czy zatrudnienie poprzez agencję pracy tymczasowej jest rozwiązaniem mającym wyłącznie zalety, czy tez gorsze strony. Jestem przekonany o tym, że żyjemy w czasach, w których powinniśmy zarówno pracodawcom jak i pracownikom udostępniać jak najszerszy wachlarz instrumentów do tworzenia miejsc pracy i stwarzać możliwości zarobkowania. W związku z tym są potrzebne regulacje, które dobrze zorganizowanym, odpowiedzialnym agencjom pracy tymczasowej umożliwiają w sposób cywilizowany angażowanie ludzi do pracy. Dzięki agencjom uzyskują oni dostęp do rynku pracy. Agencje pracy tymczasowej są jednym z takich instrumentów i wydaje mi się, że nie powinniśmy traktować tego narzędzia jako zagrożenia dla innych form zatrudnienia, które na rynku pracy są również skuteczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#SławomirPiechota">Pani poseł Zdanowska, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#HannaZdanowska">Jeśli można, mam informację dla pani poseł Jarugi-Nowackiej. Według danych Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej za 2008 rok, na ogólną liczbę 474.747 osób skierowanych do pracy przez agencje, kobiet było 256.932, a więc – 53%.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#SławomirPiechota">Proszę, pan chciał zabrać głos. Proszę się przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JarosławAdamkiewicz">Jarosław Adamkiewicz Stowarzyszenie Agencji Zatrudnienia. Chciałem odnieść się do uwagi mojej przedmówczyni. Młody człowiek, który zgłasza się po szkole do agencji pracy tymczasowej, nawet po ukończeniu liceum ma w tej chwili duże trudność w zdobyciu pracy. Agencja pracy tymczasowej jest od tego, żeby mu udostępnić oferty i ułatwić to zadanie. Wykonuje za niego całą robotę, bada przy rekrutacji jego kwalifikacje i odpowiednio kieruje go tam, gdzie dostrzega szansę, że jako pracownik może się sprawdzić. To jest główna rola takiej agencji. Oczywiście, jak wszędzie, mogą się zdarzyć jakieś nieprawidłowości. Każdej ustawie można wytknąć błędy, podobnie jak wykazać korzystanie w niewłaściwy sposób z przepisów danej ustawy.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JarosławAdamkiewicz">Natomiast generalna zasada przyświecająca działalności agencji jest taka, że ma ona służyć młodym ludziom w rozpoczęciu ich własnej kariery. Okres pracy tymczasowej został wydłużony z uwagi na to, że pracodawcy potrzebują np. więcej czasu na szkolenia. Niektóre szkolenia trwają do 6 miesięcy. W niektórych branżach nawet 9 miesięcy. Agencja pracy tymczasowej obejmuje nie tylko – jak się to się mówi potocznie – hipermarkety, ale skupia również wysokokwalifikowane osoby. To jest także zatrudnianie księgowych. Istota roli agencji polega na tym, żeby wszystkie zgłaszające się osoby skierować do odpowiednich pracodawców, by wszyscy mieli pracę. Tych najlepszych pracodawcy potem zatrzymują u siebie.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Zatem zamykam dyskusję. Przepraszam, trzeba śmielej proszę pani, żebym wyraźnie widział, kto się zgłasza. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AgnieszkaBulik">Agnieszka Bulik prezes zarządu Związku Agencji Pracy Tymczasowej.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#AgnieszkaBulik">Chciałabym zabrać głos dla uzupełnienia słów, które padły w ostatnich minutach. Pragnę dodać dla porównania, że obecnie w Polsce – jeśli chodzi o proporcje pracowników tymczasowych do ogółu zatrudnionych – wskaźnik wynosi 0,3%. Natomiast w krajach unijnych, gdzie przepisy prawa pracy są nieco bardziej elastyczne i pozwalają na szersze zatrudnianie pracowników tymczasowych, ten wskaźnik średnio oscyluje wokół 1,5%.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#AgnieszkaBulik">Jeśli porównamy te dane z Wielką Brytanią, w której przepisy związane z prawem pracy są tak marginalne, że praktycznie nie istnieją, to nawet tam, mimo że wydawałoby się, iż wskaźnik powinien być tam niezwykle wysoki, skoro można tak po prostu zatrudniać wszystkich pracowników, wynosi on 4,5%. Nie jest więc tak, że natychmiast wszyscy pracodawcy zrezygnują z personelu stałego i że chcą zatrudniać wyłącznie pracowników tymczasowych, bo nie jest to racjonalne ekonomicznie ze względu na wiedzę i kompetencje posiadane przez zespół stałych pracowników.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#AgnieszkaBulik">Chciałabym również dodać, że proporcje zatrudnienia pracowników tymczasowych w relacji: kobiety-mężczyźni, przechylają się wyraźnie na stronę kobiet. A to dlatego, że wiele kobiet bardzo sobie ceni możliwość łączenia życia zawodowego z życiem prywatnym. Właśnie tę elastyczność, którą w dużej mierze zapewnia praca tymczasowa. Tak, że na pewno kobiety chętniej skorzystają z takich ofert zatrudnienia, bo daje im to większe możliwości lepszego funkcjonowania w rodzinie.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#AgnieszkaBulik">Pragnę także zwrócić uwagę na fakt, że ze względu na obecne trudności w zatrudnieniu związane z ograniczeniami natury ekonomicznej, z jakimi borykają się przedsiębiorstwa, praca tymczasowa daje po prostu możliwość szybkiego reagowania w sytuacjach, w których przedsiębiorstwo zyskuje szansę na wyprodukowanie jakiejś kolejnej partii towaru. Jest wtedy w stanie szybko zaproponować pracę poprzez agencję zatrudnienia, nawet, jeśli tylko na stosunkowo krótki czas. Daje to jednak ludziom szansę legalnego zarobkowania i utrzymania swoich rodzin.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę, jeszcze pani poseł Janowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#ZdzisławaJanowska">W związku z tym, co państwo reprezentujący agencje pracy tymczasowej byliście uprzejmi mówić, chcę postawić pytanie. Jaki procent pracowników skierowanych do pracy tymczasowej pozostaje faktycznie w przedsiębiorstwach?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#SławomirPiechota">Bardzo proszę, zgłasza się pan Jarosław Adamkiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JarosławAdamkiewicz">Według mojego rozeznania, w naszym stowarzyszeniu około 11%.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#KatarzynaGurszyńska">Wśród członków naszego związku liczba ta wynosi około 10%. To także bardzo zbliżona wartość.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Nie widzę więcej zgłoszeń, zatem zamykam dyskusję. Zamykam pierwsze czytanie. Stwierdzam, że nie zgłoszono wniosku o przeprowadzenie wysłuchania publicznego. Zgłoszono wniosek o skierowanie projektu do podkomisji stałej ds. rynku pracy.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#SławomirPiechota">Czy ktoś z państwa zgłasza wobec takiego wniosku zastrzeżenia? Czy ktoś jest przeciwny? Sprzeciwu nie słyszę, a zatem Komisja skierowała projekt do dalszych prac w podkomisji stałej ds. rynku pracy.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#SławomirPiechota">Na tym wyczerpaliśmy porządek posiedzenia. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>