text_structure.xml 35.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WaldyDzikowski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#WaldyDzikowski">Witam panie i panów posłów. Witam pana ministra Zaleskiego, witam panów dyrektorów parków narodowych. Witam serdecznie wszystkich zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#WaldyDzikowski">Szanowni państwo, mamy dzisiaj wspólne posiedzenie obu Komisji, na którym rozpatrzymy sprawozdanie podkomisji o rządowym projekcie ustawy z druku nr 4345.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#WaldyDzikowski">Procedura, jak zwykle taka sama: najpierw krótkie omówienie sprawozdania przez przewodniczącego podkomisji, pana posła Adama Krzyśkowa, a potem rozpoczniemy procedowanie nad poszczególnymi artykułami.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#WaldyDzikowski">Proponuję – artykułami, bo będzie to szybciej i wygodniej. Tym bardziej, że podkomisja przepracowała w jakiejś naturalnej zgodzie cały projekt. Tak więc, jeśli nie ma sprzeciwu, to będziemy rozpatrywać artykułami.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#WaldyDzikowski">Oczywiście, jeśli nie będzie sprzeciwu, to będę uznawał, że dany artykuł został przez Komisje przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#WaldyDzikowski">Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AdamKrzyśków">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, szanowni goście.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AdamKrzyśków">Podkomisja odbyła cztery posiedzenia pochylając się nad przedłożonym projektem ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o lasach. Bardzo wnikliwie przeanalizowaliśmy wszystkie zapisy, korzystając z opinii strony rządowej, ze strony parków narodowych, których ta ustawa najbardziej dotyczy, a także uwag Biura Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#AdamKrzyśków">Chciałbym podkreślić, iż udało się zakończyć prace podkomisji przy pełnym konsensusie. Stad też uważamy, iż przedłożone sprawozdanie w pełni zasługuje na przyjęcie ze strony obu Komisji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję panie przewodniczący. Przystępujemy do procedowania. Czy do tytułu ustawy są uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy tytuł ustawy.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#WaldyDzikowski">Art. 1. Czy są jakieś uwagi? Pan wiceprzewodniczący Gintowt-Dziewałtowski, a potem pan poseł Lis.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Mam kilka pytań. Pierwsze pytanie do Biura Legislacyjnego. W projekcie czytamy: „Stanowisko dyrektora parku narodowego może zajmować osoba, która jest obywatelem polskim”.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Czy obywatel Unii Europejskiej, który nie jest obywatelem polskim, nie może zajmować tego stanowiska? Jeżeli tak, to dlaczego? Proszę o wyjaśnienie czemu takie rozgraniczenie zostało wprowadzone.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Pytanie do pana posła sprawozdawcy. Co znaczy „posiada kompetencje kierownicze”? W jaki sposób ocenia się posiadanie bądź nieposiadanie kompetencji kierowniczych? Chodzi o przepis z art. 8c ust. 4 pkt 6.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Dalej – w ust. 6 – też jest takie ciekawe sformułowanie „Nabór ma charakter konkursu”. W jaki sposób jest ten nabór przeprowadzany? Bo mieć charakter nie oznacza, że musi być. Co to znaczy „mieć charakter konkursu”? Proszę odpowiedzieć na te pytania, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WaldyDzikowski">Najpierw pan poseł Lis, a potem będą odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#WaldyDzikowski">Poseł Bogdan Lis (niez.):</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#WaldyDzikowski">Ja też mam ten sam problem – chodzi o art. 8c ust. 4 pkt 1. Czy rzeczywiście obywatel Unii Europejskiej nie może startować w konkursie czy też w jakikolwiek inny sposób starać się o stanowisko dyrektora parku narodowego?</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#WaldyDzikowski">Poza tym zastanawiam się, po co jest pkt 6, skoro w pkt 7 są wymienione warunki, jakie kandydat na stanowisko dyrektora parku narodowego musi spełniać, tzn. „posiada co najmniej 6-letni staż pracy, w tym co najmniej 3-letni staż pracy na stanowisku kierowniczym”. Dlatego, moim zdaniem, ten pkt 7 należy wykreślić. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Kto pierwszy odpowiada? Pan przewodniczący podkomisji – proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AdamKrzyśków">Jeśli chodzi o pkt 1, który brzmi: „jest obywatelem polskim” – podkomisja pochylała się nad tą sprawą. Przyjęliśmy stanowisko, iż rzecz dotyczy parków narodowych, a więc najcenniejszych klejnotów polskiej przyrody, i przeważała opinia, aby pozostawić ten zapis z przedłożenia rządowego.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#AdamKrzyśków">Co do naboru o charakterze konkursu, to sądzę, iż to zdanie trzeba czytać łącznie, a nie wyrywając fragment z kontekstu. To zdanie brzmi: „Nabór ma charakter konkursu, w toku którego…” itd.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#AdamKrzyśków">Jeśli chodzi o te kompetencje kierownicze, też mieliśmy tu wątpliwości, ale strona rządowa twierdziła, iż ten zapis jest potrzebny, a te kompetencje kierownicze będą sprawdzane w toku postępowania konkursowego tak, jak to się odbywa w tego typu naborach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WaldyDzikowski">Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#TomaszJaroszyński">Tomasz Jaroszyński – Biuro Legislacyjne.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#TomaszJaroszyński">Szanowni państwo, co do uzasadnienia intencji, to pytanie powinno być raczej skierowane do wnioskodawców.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#TomaszJaroszyński">Natomiast od strony prawnej, co do pozycji dyrektora parku narodowego – rzeczywiście była już dyskusja na poziomie prac w podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#TomaszJaroszyński">My podtrzymujemy swoje stanowisko, że ze względu na to, iż parki narodowe stają się państwowymi osobami prawnymi, a dyrektorzy parków narodowych zostają wpisani jako organy w zakresie ochrony przyrody, to ograniczenie do obywatelstwa polskiego jak najbardziej się broni.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#TomaszJaroszyński">Zresztą takie sformułowanie było w przedłożeniu rządowym, a opinia Ministerstwa Spraw Zagranicznych stwierdziła zgodność z prawem Unii Europejskiej. Tak więc w tym zakresie wątpliwości raczej nie ma. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WaldyDzikowski">Czy rząd jeszcze chce coś dodać? Nie. Pan wiceprzewodniczący Gintowt-Dziewałtowski – proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Otóż ja podczas pracy nad Kodeksem wyborczym spotkałem się z problemem biernego i czynnego prawa wyborczego obywateli Unii Europejskiej, w trakcie wszystkich procedur wyborczych stosowanych w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Wówczas UKIE, dzisiaj MSZ, w jakimś sensie wymusiło na mnie, jako autorze projektu, ale także na Komisji, wprowadzenie przepisów, które – zgodnie z przepisami prawa europejskiego – upoważniają wszystkich obywateli Unii Europejskiej do stosowania i korzystania z biernego i czynnego prawa wyborczego.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">W moim przekonaniu rozwiązania dotyczące udziału w organach władzy publicznej są zdecydowanie ważniejszymi niż akurat to, o czym w tej chwili mówimy.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Z wówczas przytaczanych przepisów przez UKIE wynikało, że obywatele Unii Europejskiej w zasadzie dysponują tymi samymi i takimi samymi uprawnieniami, jak obywatele Rzeczpospolitej.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Przyznam się, że mam pewną wątpliwość czy ten przepis nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej. Stąd też, panie przewodniczący, prosiłbym, żebyśmy obejrzeli na piśmie opinię ministra właściwego ds. członkostwa Rzeczpospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, w tej sprawie. Niech pan minister napisze, że rzeczywiście nie ma tutaj żadnej sprzeczności z dyrektywami i traktatami ratyfikowanymi przez Rzeczpospolitą Polską. To jedno.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Poza tym nie otrzymałem odpowiedzi, co to oznacza „posiada kompetencje kierownicze”. Jest to zapis wyjątkowo nieczytelny, dający olbrzymie pole do manipulacji i interpretacji każdemu, kto będzie mógł lub chciał zastosować tego rodzaju kryterium.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Proszę też zwrócić uwagę na to, że to decyduje o dopuszczeniu do postępowania o naborze – i później wyników naboru – które komisja konkursowa, załóżmy, ma przeprowadzić.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Dlatego chciałbym również zaproponować, żeby jednak w sposób konkretny określić czy nabór jest konkursem, czy też tym konkursem nie jest. Trudno mi bowiem odgadnąć co oznacza „charakter konkursowy”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WaldyDzikowski">Dobrze. Rozumiem, że zostały już udzielone odpowiedzi. Pan wiceprzewodniczący ponowił swoją prośbę. Powiem tak, po przyjęciu sprawozdania i tak będziemy zasięgali opinii z Ministerstwa Spraw Zagranicznych. W związku z tym, nie będziemy wystosowywali specjalnego pisma w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#WaldyDzikowski">Taka jest procedura w przyjmowaniu każdego sprawozdania. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#WaldyDzikowski">Po drugie – udzielone zostały wszystkie odpowiedzi, więc jeżeli pan wiceprzewodniczący ma poprawkę na piśmie, to proszę. Ja na razie poprawki nie mam.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#WaldyDzikowski">Słucham?</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#WaldyDzikowski">Poseł Bogdan Lis (niez.):</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#WaldyDzikowski">Ja złożyłem wniosek o skreślenie ust. 6.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#WaldyDzikowski">Prosiłbym, abyście państwo stosowali się do regulaminu. Dobrze, przyjmę tę poprawkę, ale następnym razem proszę, aby wcześniej trafiła do mnie na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#WaldyDzikowski">Poseł Bogdan Lis (niez.):</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#WaldyDzikowski">Panie przewodniczący, zgodnie z regulaminem poprawka może być najpierw zgłoszona ustnie, a potem dostarczona na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#WaldyDzikowski">Nie, zawsze musi być na piśmie. Państwo zawsze macie sprawozdania doręczane z dużym wyprzedzeniem. Trzeba się z nimi zapoznać i składać poprawki na piśmie. Inaczej będziemy powielali prace podkomisji, co jest kompletnie bez sensu.</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#WaldyDzikowski">Tak więc, będę udzielał głosu, kiedy zobaczę, że poprawka jest przede mną.</u>
          <u xml:id="u-11.11" who="#WaldyDzikowski">Pan wiceprzewodniczący – proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Mówiąc o tym dużym wyprzedzeniu, to akurat w tym wypadku błędnie pan informuje Komisje, bo ostatnie posiedzenie podkomisji, na którym pracowano nad sprawozdaniem, odbyło się 26 lipca 2011 r., a więc przedwczoraj. Tak więc nie jest to duże wyprzedzenie, bo przypuszczam, że sprawozdanie mogło trafić do posłów…A co wobec tego znaczyłoby „małe wyprzedzenie” w takiej sytuacji?</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Panie przewodniczący, ja wcześniej zadałem pytanie dość konkretne i jeśli poseł sprawozdawca nie jest w stanie na nie odpowiedzieć, to bardzo proszę żeby przedstawiciel rządu – jest to bowiem projekt rządowy – powiedział co znaczy „kompetencja kierownicza”. Niech to przynajmniej pozostanie w zapisach z posiedzenia Komisji, jeżeli już państwo nie chcecie tego wpisać do projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję. Panie ministrze, proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JanuszZaleski">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#JanuszZaleski">6 czerwca 2011 r. Minister Spraw Zagranicznych stwierdził zgodność projektu z prawem Unii Europejskiej. I to jest odpowiedź dla pana posła. Opinia jest w druku sejmowym. To raz.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#JanuszZaleski">Odpowiadam na pytanie w jakim trybie będzie powołany kandydat na dyrektora parku narodowego. Oczywiście, że będzie to tryb konkursowy – nie ma tu najmniejszych wątpliwości. Mówią o tym pkt.: 6, 7 i 8, gdzie wyraźnie jest zapisane, iż będzie komisja konkursowa, którą powoła minister, a która będzie sprawdzała te predyspozycje kandydatów.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#JanuszZaleski">Mamy tu w jednym punkcie, iż należy wykazać się stosownym stażem na stanowiskach kierowniczych, a w poprzednim punkcie mamy powiedziane, że kandydat musi posiadać odpowiednie kompetencje.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#JanuszZaleski">Otóż nie każdy, kto pracował przez 3 lata na stanowisku kierowniczym, posiada takie kompetencje. Często po tym okresie, albo znacznie wcześniej, okazuje się, że tych kompetencji nie miał. I to właśnie będzie podlegało sprawdzeniu przez komisję konkursową. Są metody – łącznie ze specjalistycznymi – sprawdzenia takich kompetencji i dlatego taki zapis proponowalibyśmy utrzymać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, w związku z tym, że jest tylko jedna zgłoszona na piśmie poprawka przez pana posła Lisa, więc za chwilę przystąpimy do jej przegłosowania.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#WaldyDzikowski">Przypomnę, że pan poseł Lis proponuje, aby wykreślić ust. 6 z art. 8c pkt 1 ppk 4. Czy tak, panie pośle?</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#WaldyDzikowski">Poseł Bogdan Lis (niez.):</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#WaldyDzikowski">Art. 8c pkt 1 ppk 4 ust. 6.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#WaldyDzikowski">Czy wszystko jasne? Pani poseł, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AnnaPaluch">Panie przewodniczący, prosiłabym o sprecyzowanie, bo nie wiem, czy poprawka pana posła Lisa dotyczy pkt 6 w ust. 4, który brzmi: „6) posiada kompetencje kierownicze;”, czy też poprawka pana posła Lisa dotyczy ust. 6, który brzmi: „6. Nabór ma charakter konkursu, w toku którego sprawdzeniu podlegają wiedza i predyspozycje niezbędne do wykonywania zadań dyrektora parku narodowego oraz kompetencje kierownicze.”</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#AnnaPaluch">Proszę to sprecyzować, bo to ma istotne znaczenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WaldyDzikowski">Czy mogę prosić Biuro Legislacyjne o pomoc?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#TomaszJaroszyński">Trudno nam tłumaczyć intencje pana posła. Z tego, co jest napisane, wygląda, że chodzi o skreślenie ust. 6 w art. 8c. Tak odczytujemy to, co jest na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#TomaszJaroszyński">Ust. 6 rozpoczyna się od słów: „Nabór ma charakter konkursu…” itd.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#TomaszJaroszyński">Poseł Bogdan Lis (niez.):</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#TomaszJaroszyński">Może sam spróbuję wyjaśnić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#WaldyDzikowski">Proszę.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#WaldyDzikowski">Poseł Bogdan Lis (niez.):</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#WaldyDzikowski">No więc jest art. 8c, obok pkt 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AnnaPaluch">To jest ust. 1.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#AnnaPaluch">Poseł Bogdan Lis (niez.):</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#AnnaPaluch">Dobrze – pkt 1. No więc chodzi o pkt 4 ust. 6. Wszystko jasne?</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#AnnaPaluch">Nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#WaldyDzikowski">Panie pośle, możemy głosować tylko to, co jest na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#WaldyDzikowski">Poseł Bogdan Lis (niez.):</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#WaldyDzikowski">Dobrze. W związku z tym, że są wątpliwości, co do terminologii, więc przeczytam: „posiada kompetencje kierownicze” – chodzi o wykreślenie tego zapisu.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#WaldyDzikowski">Tak więc chodzi o skreślenie pkt 6 w ust. 4 w art. 8c. I tak sformułowaną poprawkę będziemy głosowali.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#WaldyDzikowski">Kto jest za przyjęciem tej poprawki pana posła Lisa? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#WaldyDzikowski">Proszę o podanie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#DariuszMyrcha">2 głosy za, 23 przeciw, 1 wstrzymujący się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#WaldyDzikowski">Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała większości i Komisje ją odrzuciły. Do art. 1 nie zgłoszono więcej żadnych poprawek.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#WaldyDzikowski">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 1? Nie ma sprzeciwu. Uznaję, że przyjęliśmy art. 1.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#WaldyDzikowski">Art. 2. Czy są jakieś uwagi do art. 2? Nie ma uwag. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 2? Nie ma sprzeciwu. Uznaję, że przyjęliśmy art. 2.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#WaldyDzikowski">Art. 3. Czy są jakieś uwagi? Biuro Legislacyjne – proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#TomaszJaroszyński">Panie przewodniczący, art. 1 zawiera 17 zmian, więc proponowalibyśmy, aby, zgodnie z przyjętym zwyczajem parlamentarnym, przyjmować poszczególne zmiany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#WaldyDzikowski">Ja oczywiście wiedziałem o tym, ale na początku spytałem Komisje czy wyrażają zgodę, abyśmy „szli” artykułami i była zgoda, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#TomaszJaroszyński">Panie przewodniczący, oczywiście ustalanie trybu pracy należy do Komisji. Natomiast przy nowelizacjach pod jednym artykułem kryją się zmiany do kilkunastu artykułów, więc dla porządku prosilibyśmy o trzymanie się zwyczajowego trybu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#WaldyDzikowski">Dobrze. A zatem jesteśmy przy art. 1. Czy do zmiany nr 1 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy zmianę nr 1 w art. 1.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#WaldyDzikowski">Czy do zmiany nr 2 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy zmianę nr 2 w art. 1.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#WaldyDzikowski">Czy do zmiany nr 3 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy zmianę nr 3 w art. 1.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#WaldyDzikowski">Czy do zmiany nr 4 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy zmianę nr 4 w art. 1.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#WaldyDzikowski">Czy do zmiany nr 5 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy zmianę nr 5 w art. 1.</u>
          <u xml:id="u-27.5" who="#WaldyDzikowski">Czy do zmiany nr 6 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy zmianę nr 6 w art. 1.</u>
          <u xml:id="u-27.6" who="#WaldyDzikowski">Czy do zmiany nr 7 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy zmianę nr 7 w art. 1.</u>
          <u xml:id="u-27.7" who="#WaldyDzikowski">Czy do zmiany nr 8 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy zmianę nr 8 w art. 1.</u>
          <u xml:id="u-27.8" who="#WaldyDzikowski">Czy do zmiany nr 9 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy zmianę nr 9 w art. 1.</u>
          <u xml:id="u-27.9" who="#WaldyDzikowski">Czy do zmiany nr 10 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy zmianę nr 10 w art. 1.</u>
          <u xml:id="u-27.10" who="#WaldyDzikowski">Czy do zmiany nr 11 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy zmianę nr 11 w art. 1.</u>
          <u xml:id="u-27.11" who="#WaldyDzikowski">Czy do zmiany nr 12 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy zmianę nr 12 w art. 1.</u>
          <u xml:id="u-27.12" who="#WaldyDzikowski">Czy do zmiany nr 13 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy zmianę nr 13 w art. 1.</u>
          <u xml:id="u-27.13" who="#WaldyDzikowski">Czy do zmiany nr 14 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy zmianę nr 14 w art. 1.</u>
          <u xml:id="u-27.14" who="#WaldyDzikowski">Czy do zmiany nr 15 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy zmianę nr 15 w art. 1.</u>
          <u xml:id="u-27.15" who="#WaldyDzikowski">Czy do całości art. 1 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy art. 1.</u>
          <u xml:id="u-27.16" who="#WaldyDzikowski">Art. 2. Czy do art. 2 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy art. 2.</u>
          <u xml:id="u-27.17" who="#WaldyDzikowski">Art. 3. Czy do art. 3 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy art. 3.</u>
          <u xml:id="u-27.18" who="#WaldyDzikowski">Art. 4. Czy do art. 4 są jakieś uwagi? Biuro Legislacyjne – bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#TomaszJaroszyński">Szanowni państwo, po art. 3 chcieliśmy zgłosić propozycję pewnej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#TomaszJaroszyński">Od razu powiem, że jest to kwestia bardziej legislacyjna niż merytoryczna. Otóż w niedawno przyjętej przez Sejm ustawie o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – ustawa została uchwalona 1 lipca – wkradł się niestety niezręczny błąd redakcyjny, który nie został zauważony ani w Sejmie, ani w Senacie, ani niestety też w Dzienniku Ustaw.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#TomaszJaroszyński">W efekcie w Dzienniku Ustaw pojawił się artykuł, który brzmi: „Środki finansowe uzyskane z tytułu kar pieniężnych, o których mowa w ust. art. 9x 1 i 2 stanowią dochód gminy.”</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#TomaszJaroszyński">Mielibyśmy prośbę, aby ten błąd naprawić w formie poprawki jeszcze w okresie vacatio legis, ponieważ ta ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2012 r. Gdyby więc państwo byli skłonni przyjąć poprawkę poprawiającą ten fragment nowelizacji, 1 stycznia ten artykuł wszedłby we właściwym brzmieniu.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#TomaszJaroszyński">Tak więc, jeśli pan poseł Krzyśków podtrzymał by wolę zgłoszenia tej poprawki, jest prośba ze strony Biura Legislacyjnego o jej uwzględnienie.</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#TomaszJaroszyński">Konsekwencją przyjęcia tej poprawki byłaby zmiana art. 16, czyli wprowadzenie tej dodatkowej zmiany w życie z dniem ogłoszenia, oraz zmiana tytułu ustawy, ponieważ doszłaby kolejna ustawa do tytułu. Stąd też tytuł tej nowelizacji brzmiałby” „ustawa o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw”. Podkreślam – są to wyłącznie konsekwencje legislacyjne proponowanej zmiany. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję. Pan poseł Krzyśków już złożył stosowną poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#WaldyDzikowski">Czy jest sprzeciw wobec jej przyjęcia? Nie ma sprzeciwu. Uznaję, że przyjęliśmy poprawkę zgłoszoną przez pana posła Krzyśkowa – oczywiście z konsekwencjami, o których mówił przedstawiciel Biura Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#WaldyDzikowski">Czy do art. 3 są jeszcze jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy art. 3.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#WaldyDzikowski">Art. 4. Czy do art. 4 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy art. 4.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#WaldyDzikowski">Art. 5. Czy do art. 5 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy art. 5.</u>
          <u xml:id="u-29.5" who="#WaldyDzikowski">Art. 6. Czy do art. 6 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy art. 6.</u>
          <u xml:id="u-29.6" who="#WaldyDzikowski">Art. 7. Zgłasza się pan poseł Krzyśków – proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#AdamKrzyśków">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#AdamKrzyśków">Po dodatkowej analizie przedłożenia rządowego proponuję, aby dokonać zmiany polegającej na nadaniu nowego brzmienia ust. 5 w art. 7.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#AdamKrzyśków">Ust. 5 brzmiałby: „Odszkodowanie, o którym mowa w ust. 1, w przypadku nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste parkom narodowym oraz stanowiących ich własność położonych na tych nieruchomościach budynków oraz innych urządzeń i lokali, wypłaca park narodowy.”</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#AdamKrzyśków">Jest to bardziej precyzyjne określenie tego stanu prawnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#WaldyDzikowski">Czy są jakieś uwagi do nowego brzmienia ust. 5?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#AnnaPaluch">Proszę jeszcze raz przeczytać poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#WaldyDzikowski">Poprawka brzmi: „W art. 7 ust. 5 nadać brzmienie: »5. Odszkodowanie, o którym mowa w ust. 1., w przypadku nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste parkom narodowym oraz stanowiących ich własność położonych na tych nieruchomościach budynków oraz innych urządzeń i lokali, wypłaca park narodowy.«”</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#WaldyDzikowski">Czy są uwagi do tej poprawki? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy poprawkę pana posła Krzyśkowa do art. 7 ust. 5.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#WaldyDzikowski">Czy do art. 7 są jeszcze jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy art. 7.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#WaldyDzikowski">Art. 8. Czy do art. 8 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy art. 8.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#WaldyDzikowski">Art. 9. Czy do art. 9 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy art. 9.</u>
          <u xml:id="u-33.5" who="#WaldyDzikowski">Art. 10. Czy do art. 10 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy art. 10.</u>
          <u xml:id="u-33.6" who="#WaldyDzikowski">Art. 11. Czy do art. 11 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy art. 11.</u>
          <u xml:id="u-33.7" who="#WaldyDzikowski">Art. 12. Czy do art. 12 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy art. 12.</u>
          <u xml:id="u-33.8" who="#WaldyDzikowski">Art. 13. Czy do art. 13 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy art. 13.</u>
          <u xml:id="u-33.9" who="#WaldyDzikowski">Art. 14. Czy do art. 14 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy art. 14.</u>
          <u xml:id="u-33.10" who="#WaldyDzikowski">Art. 15. Czy do art. 15 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy art. 15.</u>
          <u xml:id="u-33.11" who="#WaldyDzikowski">Art. 16. Tu przypomnę, że, zgodnie z wcześniej przyjętą poprawką pana posła Krzyśkowa i sugestią Biura Legislacyjnego, jest nowe brzmienie art. 16. Jest to konsekwencja przyjętej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-33.12" who="#WaldyDzikowski">Czy do art. 16 są jakieś uwagi? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy art. 16.</u>
          <u xml:id="u-33.13" who="#WaldyDzikowski">Całość sprawozdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Jeszcze załącznik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#WaldyDzikowski">Tak. Jest jeszcze załącznik do sprawozdania – wykaz parków narodowych.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#WaldyDzikowski">Czy są uwagi do załącznika? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy załącznik do sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#WaldyDzikowski">Czy do całości sprawozdania są jakieś uwagi? Pan poseł Krzyśków – proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#AdamKrzyśków">Bardzo przepraszam pana przewodniczącego i Wysokie Komisje, ale zakres tych zmian był dość duży, szczególnie dotyczący strony finansowej, bo – przypomnę – po to wprowadzamy tę zmianę ustawy, żeby parki mogły wypracowane środki przeznaczać na realizację celów własnych, statutowych.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#AdamKrzyśków">Tak więc, jeszcze raz przepraszam, ale mam jeszcze poprawkę do art. 1. Proponuję, aby w art. 8h ust. 4 nadać brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#AdamKrzyśków">„4. Przychody, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, 7 i 14 oraz ust. 2 pkt 7, przeznacza się wyłącznie na realizację zadań, o których mowa w art. 8b ust. 1.”</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#AdamKrzyśków">Po prostu rezygnujemy tu ze sformułowania „użytkowania nieruchomości użyczonych parkowi narodowemu”, jakie było w pierwotnym przedłożeniu, a tu w tym ustępie nie „wyczyściliśmy” tego, za co serdecznie przepraszam i proszę o przyjęcie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#WaldyDzikowski">Czy są jakieś uwagi do tej propozycji? Biuro Legislacyjne – proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#TomaszJaroszyński">Panie przewodniczący, jeszcze jedna rzecz. Przepraszam, ale Biuro nie nadąża za tempem pracy.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#TomaszJaroszyński">Otóż, żeby nie było wątpliwości przy sprawozdaniu Komisji – jeszcze jeden drobiazg powinien zostać poprawiony, jako przyjęcie konsekwencji decyzji podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#TomaszJaroszyński">Chodzi również o art. 1. W zmianie nr 5, dotyczącej art. 10, w lit. g) jest ust. 5c., który rozpoczyna się od wyrazów: „Dyrektor parku narodowego wykonuje prawo pierwokupu, na podstawie upoważnienia ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa,” – i właśnie to wtrącenie „na podstawie upoważnienia ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa”, w świetle zmian dokonanych w podkomisji, nie pasuje do przyjętego modelu.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#TomaszJaroszyński">Dlatego chcieliśmy państwa prosić o potwierdzenie, że w konsekwencji przyjęcia zmian w podkomisji te wyrazy powinny być wykreślone. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#WaldyDzikowski">Rozumiem. Czy są jeszcze jakieś uwagi? Pan wiceprzewodniczący Gintowt-Dziewałtowski – proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Panie przewodniczący, skromnie pragnę zwrócić uwagę, że Komisje przyjęły już rozstrzygnięcia dotyczące brzmień poszczególnych zmian. W związku z powyższym powinniśmy dokonać reasumpcji głosowań i dopiero później wprowadzić zmiany, które zostały zasugerowane przez Biuro Legislacyjne i przewodniczącego podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Oczywiście z ważnych powodów są one uzasadnione, tym niemniej, pragnę zauważyć, że Komisje już przyjęły treść przedłożenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#WaldyDzikowski">Przypomnę, że moje pytanie brzmiało: czy są jeszcze uwagi do całości sprawozdania? Te uwagi zostały zgłoszone przez przewodniczącego podkomisji i Biuro Legislacyjne. Chodzi o konsekwencje wynikające z wcześniej przyjętych przez podkomisję rozwiązań legislacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#WaldyDzikowski">Pytam – czy są jakieś uwagi, zastrzeżenia lub sprzeciw do zgłoszonych dwóch poprawek? Pan poseł Kochanowski – proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#JanKochanowski">Nie rozumiem dlaczego w konsekwencji przyjętych rozwiązań chcemy tu wyeliminować Ministra Skarbu, który przecież odpowiada za Skarb Państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#WaldyDzikowski">Pan minister Zaleski – proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#JanuszZaleski">Absolutnie nie chcemy wyeliminować nadzoru Ministra Skarbu nad gospodarką nieruchomościami w parkach narodowych. Natomiast tutaj chodzi o prawo pierwokupu, a więc powiększenia tego majątku Skarbu Państwa. Dyrektor parku narodowego i dzisiaj korzysta z prawa pierwokupu bez specjalnych zgód Ministra Środowiska czy też Ministra Skarbu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję. Czy są jeszcze jakieś uwagi do zgłoszonych dwóch poprawek? Nie ma uwag. Zatem uznaję, że przyjęliśmy art. 1 z dwoma poprawkami zgłoszonymi przez pana posła Krzyśkowa.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#WaldyDzikowski">Czy są uwagi do całości sprawozdania? Nie ma uwag. Uznaję, że przyjęliśmy sprawozdanie.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#WaldyDzikowski">Proponuję, żeby posłem sprawozdawcą został pan poseł Adam Krzyśków. Jest zgoda? Jest. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#WaldyDzikowski">Termin dla MSZ do wydania opinii wyznaczamy do godziny 17.00 w dniu dzisiejszym. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-45.4" who="#WaldyDzikowski">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny obrad – zamykam wspólne posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>