text_structure.xml 29.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JerzyGosiewski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam panie i panów posłów. Witam zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JerzyGosiewski">W dzisiejszym porządku obrad mamy pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o odpadach, zawartego w druku nr 4012.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JerzyGosiewski">Czy do porządku obrad są jakieś uwagi, propozycje, wnioski? Nie ma. Zatem uznaję, że Komisja przyjęła porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JerzyGosiewski">Przystępujemy do pierwszego czytania poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o odpadach (druk nr 4012). Proszę przedstawiciela wnioskodawców – pana posła Arkadiusza Litwińskiego – o uzasadnienie projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ArkadiuszLitwiński">Zważywszy na moment, w jakim znaleźliśmy się – chodzi o posiedzenie Sejmu – postaram się zrobić to możliwie krótko. Tym bardziej, że sprawa jest powszechnie znana, co do postawionej diagnozy .</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ArkadiuszLitwiński">Projekt, który przedkładamy, jest reakcją i próbą wyeliminowania problemu opisanego w tej diagnozie.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#ArkadiuszLitwiński">Otóż, unormowania zawarte w art. 79c ust. 3 ustawy o odpadach są nie tylko bezwzględne, ale nie dają pola manewru organowi. Natomiast sytuacje, w zakresie obowiązywania tego przepisu, bywają bardzo różne – jeśli chodzi o wagę problemu, a także o intencje czy przyczyny powstania niedomagań w zakresie ewidencji i sprawozdawczości w gospodarce odpadami.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#ArkadiuszLitwiński">Stąd nasza propozycja, żeby orzekanie w sprawach, o których mowa w tym artykule, następowało na zasadzie i w trybie określonym w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia, co daje szanse indywidualnego rozpatrywania i indywidualnego wymierzania kary w postaci grzywny – bądź to w postępowaniu mandatowym, bądź w postępowaniu sądowym.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#ArkadiuszLitwiński">W ten sposób uelastyczniamy te przepisy nie rezygnując z wysokiej sankcji, w przypadku osób – zwłaszcza osób fizycznych – które na to zasługują.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#ArkadiuszLitwiński">Zwracam uwagę, że proponujemy karanie osób fizycznych, bo to jest bardziej dolegliwe. Stąd każdy trzykrotnie się zastanowi nad tym, co robi, bo to będą jego osobiste koszty, a nie koszty instytucji, którą zarządza.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#ArkadiuszLitwiński">Na tym właśnie zasadza się idea naszego projektu. Treść uzasadnienia jest nieco szersza – jest zawarta w druku sejmowym.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#ArkadiuszLitwiński">Kończąc zasygnalizuję też – bo pewnie strona rządowa szerzej to przedstawi – iż pojawiły się już propozycje dalszych modyfikacji na bazie tego projektu. My jesteśmy na te modyfikacje jak najbardziej otwarci. Chodzi bowiem o to, żeby wypracować jak najlepszy sposób wyjścia z trudnej sytuacji, w jakiej znalazły się dziesiątki, a może i tysiące, polskich przedsiębiorców, którzy do tej pory nie mieli żadnych problemów z prawem, a w tej chwili – na skutek zbyt rygorystycznych, zbyt automatycznie działających przepisów – takie problemy mają. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JerzyGosiewski">Ja również serdecznie dziękuję. Otwieram dyskusję. Zgłasza się pan poseł Jan Rzymełka – bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JanRzymełka">Pytanie jest następujące: jakiego rodzaju przekręty zdarzały się w zakresie niesolidności, nieterminowości?</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JanRzymełka">Ja rozumiem, że jeśli ta kwestia dotyczy małego przedsiębiorcy – to kara grzywny rzeczywiście jest adekwatna. Natomiast jeśli dotyczy to dużej firmy, zatrudniającej kilka tysięcy ludzi, przerabiającej miliony ton odpadów, to taka kara nikogo nie odstraszy.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#JanRzymełka">Jaki był zakres nieprawidłowości w tym obszarze? Ile taki naruszający prawo mógł na tym zyskać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JerzyGosiewski">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie ma zgłoszeń. Wobec tego kilka uwag ogólnych w sprawie tego projektu ustawy. Otóż rzeczywiście, przy uchwalaniu ustawy o odpadach popełniliśmy błąd i zbyt ostro wszystkich potraktowaliśmy. Jednak wydaje mi się, że rozwiązanie powinno iść w innym kierunku – w kierunku określenia, kto jest posiadaczem odpadów.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JerzyGosiewski">Określenie „posiadacz odpadów” może dotyczyć osób indywidualnych: fryzjera, pielęgniarki – jednym słowem może odnosić się do każdego. Czy takie osoby, jak również drobni przedsiębiorcy, nie powinny być w ogóle zwolnione ze sprawozdawania? Jaki sens jest w tworzeniu biurokracji? Czy ten przepis nie powinien dotyczyć tych, którzy zbierają te odpady i dużych firm, które bez żadnych pośredników przekazują odpady do recyklingu czy odzysku?</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#JerzyGosiewski">Wydaje się, że to jest kierunek, który powinniśmy obrać już dużo, dużo wcześniej. Dlatego będę prosił pana ministra, aby ustosunkował się do mojej propozycji.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#JerzyGosiewski">Wcześniej jednak o głos prosił pan poseł Abramowicz. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AdamAbramowicz">Panie przewodniczący, szanowni państwo – popierając kierunek myślenia pana posła Gosiewskiego, chciałbym zwrócić uwagę na jeden aspekt.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#AdamAbramowicz">Zacznę od tego, że nie jestem członkiem Komisji Ochrony Środowiska, tylko członkiem Komisji Gospodarki. Stąd też interesuje mnie ten problem z punktu widzenia prowadzenia działalności gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#AdamAbramowicz">Nie dalej, jak wczoraj, usłyszałem pytania – zadawane w ramach spraw bieżących – posłów Platformy Obywatelskiej w sprawie rządowych planów ograniczania sprawozdawczości i biurokracji. Tak piękne odpowiedzi padały, na temat tego ograniczania, że moja dusza się radowała.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#AdamAbramowicz">Gorzej jednak jest z wykonaniem tych zapowiedzi, bo dzisiaj pan poseł z Platformy Obywatelskiej mówi, że generalnie te kary trzeba obniżyć, ale właściwie kierunek jest słuszny, bo ci przedsiębiorcy powinni mieć obowiązek wypełniania tych papierków.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#AdamAbramowicz">Zastanawiam się, czy nie jest to sprzeczne z tymi wcześniejszymi deklaracjami partii rządzącej. Przecież ten obowiązek jest absurdem. Ta kara w wysokości 10 tys. zł była absurdem, ale i ta sprawozdawczość też jest absurdem. Dzisiaj przedsiębiorcy naprawdę mają „i pod wiatr, i pod górkę” – wszyscy o tym wiemy.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#AdamAbramowicz">Nakładanie im jeszcze jednego obowiązku sporządzania sprawozdania, które w mojej ocenie niczemu nie będzie służyć, bo nikt tego nie wykorzysta, jest błędnym kierunkiem.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#AdamAbramowicz">Dobrze byłoby, gdybyśmy, jako posłowie, zaczęli zastanawiać się czy w ogóle jest sens utrzymania tego obowiązku, w przypadku małych firm.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#AdamAbramowicz">Być może propozycja posła Gosiewskiego byłaby dobra – jeśli mały podmiot gospodarczy ma umowę z odbiorcą tych odpadów, to niech ten odbiorca robi te sprawozdania. Zdejmijmy temu drobnemu przedsiębiorcy trochę „kamieni”, jakie mu ciążą.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#AdamAbramowicz">Na dzień dzisiejszy prawo jest takie, że fryzjer, drobny sklepikarz itp. muszą te sprawozdania sporządzać. Pytanie: po co, czumu to służy?</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#AdamAbramowicz">I tu pytanie do pana ministra: czy to wynika z prawa Unii Europejskiej, czy też jest to wyłącznie nasz, polski pomysł? Bardzo proszę o odpowiedź. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JerzyGosiewski">Ja również serdecznie dziękuję. Teraz pan poseł Jerzy Rębek – bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JerzyRębek">Ja również chciałbym pociągnąć wątek zainicjowany przez pana przewodniczącego Gosiewskiego. Chodzi o pojęcie „posiadacza odpadów”.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JerzyRębek">Otóż w ustawie i w komentarzach jest takie określenie, iż posiadaczem odpadów jest również właściciel pewnej powierzchni ziemi – tak to przynajmniej można zrozumieć.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#JerzyRębek">Ja nie do końca się z tym zgadzam. Stąd pytam: czy należy to interpretować w ten sposób, iż obowiązek sporządzania sprawozdania ciąży również na właścicielach pewnej powierzchni ziemi, na której znajdują się odpady?</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#JerzyRębek">Ja wiem, że być może z punktu widzenia urzędnika jest to bardzo proste, ale ja pytam, jako zwykły obywatel tego kraju: czy aby ten obowiązek nie będzie również nałożony np. na właściciela gospodarstwa rolnego? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JerzyGosiewski">Ja również serdecznie dziękuję. Dodam, iż pan poseł oprócz tego, że jest zwykłym obywatelem, jest też parlamentarzystą i ma prawo uczestniczyć w debacie.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JerzyGosiewski">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Nie ma zgłoszeń. Wobec tego najpierw głos zabierze pan minister Janusz Zaleski, a potem przedstawiciel Biura Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#JerzyGosiewski">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JanuszZaleski">Wysoka Komisjo. Jeśli chodzi o proponowaną przez pana przewodniczącego zmianę definicji właściciela czy posiadacza odpadów, to niechętnie byśmy szli w tym kierunku, bo jest to uregulowane w dyrektywie unijnej i tutaj nie możemy wprowadzać nowych uregulowań czy istotnych zmian.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JanuszZaleski">Jeśli chodzi o wyłączenia, które dotyczą sprawozdawczości, to oczywiście te wyłączenia były i są. Na przykład tam, gdzie mamy do czynienia z odpadami komunalnymi, pojazdami mechanicznymi, tej sprawozdawczości się nie wymaga.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#JanuszZaleski">Słów kilka na temat tworzenia nowych obowiązków i jak się to ma do ograniczania sprawozdawczości.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#JanuszZaleski">Otóż obowiązek sprawozdawania w naszym prawie jest obecny od blisko dziesięciu lat. W projekcie nowej ustawy o odpadach, która w tej chwili jest przedmiotem obrad Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, będzie obowiązek składania tylko dwu sprawozdań, w stosunku do kilkunastu dotychczas obowiązujących. Tak więc, jest to radykalna zmiana. Tylko duzi recyklerzy – tacy, jak przetwarzający odpady– będą zobligowani do składania sprawozdań. Jest to więc znaczący postęp i ograniczenie biurokracji.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#JanuszZaleski">Te sprawozdania, które wymagamy i o które będziemy zabiegać w nowej ustawie, są jedynym źródłem informacji, jedynym sposobom na raportowanie do Komisji Europejskiej i wywiązywanie się polskich zobowiązań unijnych, dotyczących odpowiedniego zarządzania odpadami.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#JanuszZaleski">Jeśli chodzi o pytanie: kto jest posiadaczem odpadów znalezionych na jego terenie – to tutaj mamy do czynienia z domniemaniem, zapisanym w ustawie. Jeżeli właściciel terenu nie potrafi dowieść, że nie on jest źródłem tych odpadów, wówczas odpowiedzialność za nie spada na niego. Jeżeli potrafi udowodnić, że to ktoś inny – to te odpady nie są oczywiście jego, nie on jest ich posiadaczem.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#JanuszZaleski">Uważamy, iż ta poselska inicjatywa, zmierzająca do zastąpienia kary administracyjnej karą grzywny, jest ze wszech miar potrzebna i słuszna.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#JanuszZaleski">My mamy propozycje uszczegółowienia jej, bo przynajmniej w dwóch przypadkach wydaje się, iż takie uszczegółowienie byłoby konieczne. Natomiast uważamy, iż dobrze byłoby wprowadzić w życie te rozwiązania, które są w poselskim projekcie ustawy.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#JanuszZaleski">Dodam, że w rządowym projekcie ustawy o odpadach, znajdującym się teraz w Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, te rozwiązania już się znajdują. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JerzyGosiewski">Bardzo dziękuję. Teraz Biuro Legislacyjne – bardzo proszę, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#TomaszJaroszyński">Tomasz Jaroszyński – Biuro Legislacyjne.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#TomaszJaroszyński">Szanowni państwo, w odniesieniu do tego projektu chcieliśmy zasygnalizować wątpliwości interpretacyjne, które się nasuwają w związku z treścią przedłożenia.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#TomaszJaroszyński">Po pierwsze – w odniesieniu do art. 1. Naszym zdaniem dyskusja, która toczyła się wokół pojęcia „posiadacza odpadów”, nie jest clou problemu, natomiast dostrzegamy konieczność szczegółowego omówienia zakresu, który jest wskazany w pkt 1 i 2.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#TomaszJaroszyński">Otóż w porównaniu z przepisem, dotyczącym kary pieniężnej – czyli uchylanym art. 79 ust. 3, gdzie posłużono się bardzo ogólnie sformułowanymi pojęciami – w projekcie jest próba uszczegółowienia, jednak trzeba by upewnić się, czy nie będzie konieczności uzupełnienia tego katalogu. I to w zasadzie jest problem prostszy do rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#TomaszJaroszyński">Natomiast najważniejsza do rozstrzygnięcia w tym projekcie jest kwestia podjęcia przez państwa decyzji – jak traktować sytuacje, które się toczą. Ta liczba przypadków, o których tu mowa, jest bardzo duża i zaliczają się one do różnych kategorii.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#TomaszJaroszyński">Otóż możemy mieć do czynienia z sytuacjami, kiedy postępowanie jeszcze nie zostanie wszczęte – czyli ktoś nie dopełnił tego obowiązku. Wprowadzenie tej zmiany tą nowelizacją powodowałoby, że taka osoba w ogóle za ten rok nie podlegałaby żadnej odpowiedzialności. Ten przepis karny, który zostanie wprowadzony, będzie mógł być zastosowany dopiero do obowiązku składania sprawozdań za ten rok. To jest pierwsza kategoria.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#TomaszJaroszyński">Druga kategoria to toczące się postępowania. Tutaj też trzeba będzie przeanalizować czy nie będzie konieczny przepis przejściowy, który jednoznacznie rozstrzygnie sytuacje tych osób, wobec których postępowanie nie zakończyło się decyzją ostateczną.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#TomaszJaroszyński">Trzecia kategoria to sytuacje, w których decyzja ostateczna o karze pieniężnej została już wydana, natomiast kara nie została jeszcze zapłacona.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#TomaszJaroszyński">Wreszcie czwarta kategoria – i tutaj waga państwa decyzji jest najistotniejsza. Co z osobami, które zapłaciły kary pieniężne?</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#TomaszJaroszyński">Gdyby nie wprowadzać tu regulacji szczególnych przepisu przejściowego sytuacja byłaby jednoznaczna: te osoby, które zapłaciły, nie mają żadnych uprawnień do tego, by żądać zwrotu. Natomiast można sobie wyobrazić stworzenie szczególnego mechanizmu przepisów przejściowych, który umożliwiłby zwrot kar już zapłaconych.</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#TomaszJaroszyński">I to są właśnie te kwestie, które powinny być w dyskusji podjęte. Komisja powinna się do nich odnieść, aby było jasne, w którym kierunku ten projekt powinien zostać uzupełniony. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JerzyGosiewski">Ja również bardzo dziękuję. Przystępujemy do drugiej tury pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JanRzymełka">Ja jeszcze nie otrzymałem odpowiedzi na wcześniej zadane pytanie.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#JanRzymełka">Intencją mojego pytania było wykazanie, jakiego typu zyski – w porównaniu do kary – ma firma, która nie dopełnia tych obowiązków. Chodzi o zysk finansowy, bo wydaje się, że niekiedy może to być zysk ogromny. Oczywiście nie wiem, czy tak jest, bo na tym się nie znam – dlatego pytam.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#JanRzymełka">Jeśli nie interesuje to ogółu – to ja pytanie wycofuję, a porozmawiamy o tym w kuluarach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JerzyGosiewski">Dziękuję. Pan poseł Jerzy Rębek – bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JerzyRębek">Panie ministrze, pańska odpowiedź nie do końca mnie zadawala. Posiadaczowi śmieci czy też odpadów, którym np. jest rolnik, często te odpady są podrzucane. Dlatego zrzucenie na niego odpowiedzialności za odpady, które leżą na jego terenie w lasach czy nieużytkach, jest po prostu niesprawiedliwe.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#JerzyRębek">Myślę, że warto byłoby rozważyć, aby organy ścigania podjęły w takiej sytuacji działania. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#JerzyRębek">Jest też druga kwestia. Ja rzeczywiście nie pracuję w Komisji Ochrony Środowiska – stąd moje pytania, z których ktoś może wysnuć wniosek, iż nie jestem zorientowany.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#JerzyRębek">Otóż chcę powiedzieć, iż w odczuciu zwykłych ludzi, zwykłych przedsiębiorców, mikroprzedsiębiorców, a nawet średnich przedsiębiorców, ta sprawozdawczość jest niczym nieuzasadniona. Można nawet powiedzieć, że właśnie w ten sposób tworzą się śmieci.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#JerzyRębek">Myślę, że warto byłoby rozważyć, aby tych mikroprzedsiębiorców i małych przedsiębiorców zwolnić z obowiązku tej sprawozdawczości. Oczywiście wyłączając te firmy, które profesjonalnie zajmują się utylizacją czy też segregacją śmieci.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#JerzyRębek">Myślę również o tym, aby skutecznie zobowiązać ich do tego, aby te firmy podpisały umowy na wywóz nieczystości z firmami trudniącymi się tym profesjonalnie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JerzyGosiewski">Ja również bardzo dziękuję. W związku z tym, że o godzinie 13.30 mamy następne posiedzenie Komisji – tym razem na szczeblu międzynarodowym – prosiłbym o zwięzłe wypowiedzi i stawianie wniosków.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#JerzyGosiewski">Do zabrania głosu zgłosili się: pan poseł Adam Abramowicz, pan poseł Adam Krzyśków, pan poseł Arkadiusz Litwiński i pan poseł Jan Musiał.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#JerzyGosiewski">Bardzo proszę – pan poseł Abramowicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AdamAbramowicz">Ja tylko chciałem się dopytać, bo zadałem konkretne pytanie, a nie otrzymałem odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#AdamAbramowicz">Otóż interesuje mnie czy ta ustawa, która od 10 lat obowiązuje i nakłada tą powszechną sprawozdawczość na wszystkich, wynika wyłącznie z postanowień Sejmu – postulowanych oczywiście przez urzędników ministerstwa, bo pan minister wyjaśnił, że to jest wygodne dla urzędników i ja to rozumiem – czy wynika z konkretnych przepisów unijnych?</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#AdamAbramowicz">Czy Unia Europejska nakłada na nas taką powszechną sprawozdawczość? Jeżeli nakłada, to bardzo proszę o podanie dyrektywy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JerzyGosiewski">Dziękuję. Teraz pan poseł Adam Krzyśków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AdamKrzyśków">Proszę państwa, złożony został projekt zmiany przepisu, który wymaga pilnego wdrożenia. Oczywiście nasuwają się różne wątpliwości, toczy się dyskusja. Można też powiedzieć, że przecież przygotowywana jest zmiana ustawy o odpadach i można to tam „wrzucić”. Jednak wszyscy rozumiemy, że ten przepis jest już teraz potrzebny, bo po kilkaset spraw zalega w urzędach marszałkowskich i trzeba jak najszybciej to naprawić.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#AdamKrzyśków">To dowód na to, że jednak trzeba dobrze zastanawiać się nad tym, co się uchwala. Teraz bowiem ponosimy tego skutki.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#AdamKrzyśków">Jeśli chodzi o prace nad nową ustawą o odpadach, to z pewnością sprawozdawczość i raportowanie musi dotyczyć odpadów niebezpiecznych, czyli tych które mogą szkodzić środowisku i zdrowiu ludzkiemu.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#AdamKrzyśków">Oczywiście trzeba zastanowić się, czy w ogóle nie mamy podwójnej sprawozdawczości, skoro w ustawie o utrzymaniu porządku i czystości w gminach też ta kwestia jest ujęta. Czy nie będzie tak, że sprawozdawczość będzie prowadzona z jednej strony przez gminy, a z drugiej strony przez przedsiębiorców? To jednak są kwestie do przedyskutowania później.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#AdamKrzyśków">Dlatego apeluję, abyśmy zdynamizowali prace nad przedłożonym projektem ustawy, a te wszystkie zgłaszane uwagi powinniśmy wziąć pod uwagę przy kolejnej nowelizacji ustawy o odpadach. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JerzyGosiewski">Dziękuję. Teraz głos zabierze pan poseł Arkadiusz Litwiński, a następnie pan poseł Jan Musiał. Proszę zastanowić się nad konkretnymi wnioskami.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#JerzyGosiewski">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#ArkadiuszLitwiński">Nie trzeba być członkiem tej Komisji – wystarczy słuchać tego, co pan minister mówił, żeby kolejnych pytań już nie zadawać.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#ArkadiuszLitwiński">Nie będę powtarzał tego, co mój przedmówca już mówił, tylko złożę osobistą deklarację, iż nie tylko posłowie z Platformy Obywatelskiej i PSL, ale wszyscy członkowie tej Komisji będą dbali o to, aby projekt ustawy, o którym pan minister mówił – kiedy po konsultacjach międzyresortowych i ze stroną samorządową trafi do Sejmu – nie zawierał zobowiązań do prowadzenia sprawozdawczości wykraczającej poza to, do czego jesteśmy zobligowani przez prawo unijne.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#ArkadiuszLitwiński">W związku z tym, iż za 20 minut mamy kolejne ważne posiedzenie, składam wniosek, aby zakończyć pierwsze czytanie projektu, a szczegółowe prace nad nim przełożyć na następne posiedzenie Sejmu. Będziemy wówczas wzbogaceni o wspólne uzgodnienia między Biurem Legislacyjnym a stroną rządową, co do konkretnych zaproponowanych uszczegółowień. To wszystko będziemy mogli wówczas spokojnie przedyskutować i rozpatrzyć na posiedzeniu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#ArkadiuszLitwiński">Dzisiaj powinniśmy jedynie zamknąć pierwsze czytanie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JerzyGosiewski">Bardzo dziękuję. Teraz pan poseł Jan Musiał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JanMusiał">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#JanMusiał">Odniosę się do dwóch kwestii. Otóż jeśli mamy w trybie pilnym naprawiać to, co niestety nie przewidzieliśmy – czego wyobraźnia nam nie podpowiedziała, jeśli chodzi o sposób naliczania kar – to zwróćmy uwagę na istotną rzecz.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#JanMusiał">Te kary nie są za zaśmiecanie środowiska, za złe gospodarowanie odpadami, tylko za niewywiązywanie się ze sprawozdawczości. Tak więc niech to będzie symboliczna kara – bez względu na wielkość firmy – za każdy dzień zwłoki. Chodzi bowiem o to, żeby każda firma wiedziała, że ma taki obowiązek, a nie odczuwała tego finansowo.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#JanMusiał">Podkreślam – kara jest za niewywiązywanie się ze sprawozdawczości, a nie za zanieczyszczanie środowiska. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JerzyGosiewski">Dziękuję. Ja mam nieco odmienne zdanie. Sprawa jest rzeczywiście pilna i – moim zdaniem – wymaga powołania podkomisji, bowiem przedstawiciel Biura Legislacyjnego wskazał na wiele niedociągnięć proponowanych rozwiązań.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#JerzyGosiewski">Widać, że jest ogromna wola naprawienia i naszego poprzedniego błędu i dopracowania projektu ustawy. Trzeba nad tym dobrze się zastanowić, bez pośpiechu. Dlatego proponuję powołanie podkomisji nadzwyczajnej, która zebrałaby się miedzy posiedzeniami Sejmu – np. we wtorek – poświęciłaby kilka godzin pracy, aby dojść do dobrych, satysfakcjonujących wszystkie strony rozwiązań. Sprawa rzeczywiście jest bardzo ważna, a pomysłów na jej rozwiązanie jest wiele.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#JerzyGosiewski">Zgłasza się pani poseł Ewa Wolak – bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#EwaWolak">Panie przewodniczący, szanowni państwo.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#EwaWolak">Ja jednak obrałabym inny kierunek niż pan przewodniczący, bo wszystkim nam zależy, bez względu na linię polityczną, aby jak najszybciej ten problem rozwiązać.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#EwaWolak">Moim zdaniem powoływanie podkomisji jest zbędne. Myślę, że powinniśmy raczej przychylić się do wniosku pana posła Litwińskiego. Tak będzie prościej.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#EwaWolak">Ja głęboko wierzę, że pan przewodniczący też chce i ma wolę szybkiej zmiany obowiązujących przepisów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JanRzymełka">Rozstrzygnijmy to w głosowaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#EwaWolak">Właśnie chciałam to zaproponować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JerzyGosiewski">Zgłasza się jeszcze pan poseł – bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#TadeuszPatalita">Zgłaszam wniosek formalny, aby przegłosować wniosek pana posła Litwińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JerzyGosiewski">Dobrze. Pan poseł Litwiński przypomni treść wniosku – bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#ArkadiuszLitwiński">Wnoszę o zakończenie pierwszego czytania projektu ustawy z druku nr 4012 i przełożenie prac Komisji nad tym projektem na posiedzenie, które będzie miało miejsce podczas następnego posiedzenia Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#ArkadiuszLitwiński">Myślę, że w trakcie półtoragodzinnego posiedzenia będziemy w stanie zakończyć prace i przedłożyć sprawozdanie Komisji w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#JerzyGosiewski">Pan poseł Abramowicz – bardzo proszę, tylko krótko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#AdamAbramowicz">Bardzo krótko. Gdyby pan minister odpowiedział na pierwsze moje pytanie, nie zadałbym drugiego. Wydaje się jednak, że nie odpowie mi również na drugie pytanie, bo państwo chcecie zakończyć posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#AdamAbramowicz">Gdyby jednak pan minister mógł udzielić mi odpowiedzi – byłbym bardzo zobowiązany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#JerzyGosiewski">Padł wniosek formalny, więc jestem zmuszony poddać go pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#JerzyGosiewski">Kto jest za przyjęciem wniosku pana posła Arkadiusz Litwińskiego? (13) Kto jest przeciw? (3) Kto wstrzymał się od głosu? (1)</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#JerzyGosiewski">Stwierdzam, że Komisja wniosek przyjęła, a zatem zakończyliśmy pierwsze czytanie projektu ustawy z druku nr 4012 i dalsze prace nad projektem przenosimy na następne posiedzenie Komisji, które odbędzie się podczas kolejnego posiedzeniu Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#JerzyGosiewski">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>