text_structure.xml
47.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanuszZemke">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji Obrony Narodowej. Witam koleżanki i kolegów posłów. Chciałbym także przywitać licznie przybyłych na nasze wspólne posiedzenie gości. Witam serdecznie podsekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej pana ministra Kosiniaka-Kamysza. Miał być również obecny pan minister Jarmuziewicz z Ministerstwa Infrastruktury. Zapewne za kilka minut pan minister Jarmuziewicz dojdzie do nas.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JanuszZemke">Koleżanki i koledzy, przedmiotem naszego wspólnego posiedzenia jest rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy zmieniającej ustawę o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego. Zapytuję panie i panów posłów, czy jest zgoda na to, żeby rozpatrzenie tego sprawozdania stanowiło przedmiot naszego dzisiejszego wspólnego posiedzenia?</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JanuszZemke">Ponieważ nie widzę żadnych uwag, ani innych propozycji przystępujemy do realizacji porządku wspólnego posiedzenia Komisji. Chciałbym przypomnieć, że podczas naszego pierwszego wspólnego spotkania powołaliśmy podkomisję, która podjęła prace nad tym projektem ustawy. Podkomisja wybrała przewodniczącego, którym został pan poseł Tadeusz Arkit.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JanuszZemke">Koleżanki i koledzy, miałbym następującą propozycję, żeby pan poseł Arkit zreferował prace podkomisji, jakie propozycje zmian w stosunku do pierwotnego projektu ustawy przedstawia podkomisja. Po wypowiedzi pana posła Arkita można zadawać pytania i zgłaszać uwagi. Następnie przystąpilibyśmy do pracy nad poszczególnymi artykułami przedłożonego projektu.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JanuszZemke">Proszę bardzo, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#TadeuszArkit">Dziękuję serdecznie, panie przewodniczący. Podkomisja, której przewodniczyłem, spotkała się w dniach 28 lutego, 12 i 26 marca oraz 23 kwietnia br. Na ostatnim posiedzeniu przyjęła sprawozdanie, które przedstawiła Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji Obrony Narodowej. Mam przyjemność zreferować państwu w skrócie to sprawozdanie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#TadeuszArkit">Panie przewodniczy, pozwoli pan, że nie będę mówił o tych sprawach, które były w projekcie, tylko zreferuję sprawy, które wniosła podkomisja, a zatem odniosę się od razu do najważniejszych zmian proponowanych przez podkomisję w projekcie ustawy. Podkomisja wprowadziła również zmiany redakcyjne i prawne nie</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#TadeuszArkit">odnoszące się jednak do meritum.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#TadeuszArkit">Najistotniejsze zmiany dotyczą dwóch kwestii. Na wniosek grupy posłów skreślono art. 4 projektu ustawy. W dyskusji wzięto pod uwagę wiele zgłoszonych uwag dotyczących zapisów tego artykułu, w tym m.in. Komisji Skarbu Państwa, samorządów województw, w których podnoszono, że ich realizacja może spowodować uniemożliwienie skorzystania z tej ustawy tym samorządom, które podpisały umowy przed dniem wejścia w życie projektowanej nowelizacji. Lotniska już użytkowane na podstawie tych umów przez stronę cywilną i wojskową to m.in. Bydgoszcz – Szwedowo, Kraków – Balice, Szczytno– Szymany, Wrocław – Starachowice, Gdynia – Oksywie, Radom – Sadków, Mińsk Mazowiecki, Sochaczew – Bielice. Podkomisja proponuje skreślić art. 4.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#TadeuszArkit">Druga kwestia – w toku prac uzupełniono projekt ustawy o zapisy gwarantujące instytucjom zapewniającym służby ruchu lotniczego efektywne wypełnianie ustawowych obowiązków związanych z zapewnieniem bezpiecznej, ciągłej, płynnej i efektywnej żeglugi zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Pozwoli to na skrócenie i usprawnienie procesu pozyskiwania gruntów niezbędnych do posadawiania urządzeń zapewniających system łączności lotniczej, nawigacji oraz dozorowania przestrzeni powietrznej. Podkomisja stwierdziła, że w wyniku wprowadzenia proponowanych zmian nastąpiło uaktywnienie się środowiska lotniczego, zwłaszcza w regionach, gdyż uzyskanie nieruchomości gruntowych przez jednostki samorządu terytorialnego pozwoli na rozwój infrastruktury niezbędnej do skomunikowania tych regionów z innymi strukturami na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i zagranicą. Spowoduje to wzrost gospodarczy, wzrost zatrudnienia w regionie oraz przyczyni się do rozwoju sieci połączeń lotniczych. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JanuszZemke">Dziękuję bardzo, panie pośle za informację.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JanuszZemke">Mam pytanie do przedstawicieli rządu, czy w tej fazie któryś z panów chciałby zabrać głos albo podnieść jakąś kwestię, która z punktu widzenia rządu może wydawać się istotna, a nie jest ujęta w sprawozdaniu?</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#JanuszZemke">Proszę bardzo, pan generał Henryk Pietrzak.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#HenrykPietrzak">Panie przewodniczący, chciałbym zgłosić uwagę nie merytoryczną, lecz edytorską. Należy uzupełnić art. 4f ust. 11. „Części lotnisk i lądowisk wojskowych ujęte w wykazie, o którym mowa w art. 4e ust. 1 pkt 1” – i tutaj proponuję dodać lit.a).</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JanuszZemke">Czyli pkt 1a.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#HenrykPietrzak">Pkt 1, lit. a). Bo brzmienie przepisu proponowane w sprawozdaniu koliduje z przepisem art. 4g ust. 10. Biuro Legislacyjne, do którego zwracałem się, w zasadzie zaakceptowało tę propozycję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JanuszZemke">Dojdziemy w swoim czasie do tego. Dobrze byłoby, żebyśmy nie wyprzedzali pracy.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JanuszZemke">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WandaDzienkiewicz">Dzień dobry, Wanda Dzienkiewicz. Chciałam w uzupełnieniu redakcji tekstu, który został przyjęty przez podkomisję, prosić o doprecyzowanie pewnych pojęć, które tutaj są zawarte. Chodzi o art. 4g. W ust. 1 proponujemy skreślić wyrazy „albo instytucji zapewniającej służby ruchu lotniczego” ze względu na to, że w innych przepisach są zapewnione grunty dla tych instytucji. Zatem te wyrazy są zbędne w ust. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JanuszZemke">Który to jest artykuł?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WandaDzienkiewicz">Art. 4g ust. 1. Na końcu zdania po przecinku skreślić wyrazy „albo instytucji zapewniającej służby ruchu lotniczego”.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JanuszZemke">Dojdziemy do tego zapisu w trakcie procedowania.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JanuszZemke">Czy ma pani jeszcze jakąś uwagę?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WandaDzienkiewicz">W art. 4h ust. 1 dodać wyrazy „albo instytucji zapewniających służby ruchu lotniczego”. Powiem, w którym miejscu.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JanuszZemke">Pamiętajmy, że mamy takie propozycje. Ale będzie musiał je zgłosić któryś z posłów, bo procedura zakłada, że wniosek może zgłaszać wyłącznie poseł.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JanuszZemke">Proszę bardzo, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#GrażynaGęsicka">Chciałam zapytać pana posła Arkita, czy do podkomisji wpłynęły opinie samorządów terytorialnych, a zwłaszcza ich organizacji na temat przedłożonego projektu?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#TadeuszArkit">Pani przewodnicząca, wpłynęły stanowiska m.in. stanowisko zarządu Województwa Małopolskiego, które pokrywało się z nieoficjalnymi stanowiskami przejawiającymi się w toku dyskusji nad tym tematem. Generalnie to stanowisko dotyczyło art. 4. Skreślenie tego artykułu odpowiada wnioskom składanym przez samorządy terytorialne.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#TadeuszArkit">Wpłynęło pismo prezydenta miasta Koszalina, który wnosił o umożliwienie pozyskiwania gruntów na lotniska nie tylko tym gminom, na których terenie znajduje się lotnisko, ale również gminom sąsiednim. Podkomisja wystąpiła do Biura Legislacyjnego o opinię prawną. Opinia prawna wskazywała, że taki zapis byłby raczej niewskazany z punktu widzenia obowiązujących przepisów.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#TadeuszArkit">Poza tym uwzględniliśmy – o czym już mówiłem – uwagi dotyczące Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#TadeuszArkit">Wpłynęło jeszcze pismo pani wójt gminy Zabierzów, która prosiła o wprowadzenie zapisów umożliwiających przekazywanie gruntów gminom na lotniska regionalne. Podkomisja uznała, że w przypadku lotnisk regionalnych samorząd województwa jest partnerem, który będzie najlepiej realizował zadania w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#TadeuszArkit">Jeśli chodzi o lotniska lokalne, to pozostał zapis, który umożliwia przejmowanie gruntów przez gminy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JanuszZemke">Dziękuję bardzo, panie pośle. Proszę bardzo, pan poseł Jerzy Budnik.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JerzyBudnik">Dziękuję bardzo. Mam pytanie do pana przewodniczącego, czy wszystkie zmiany, które proponowała podkomisja, uzyskały na etapie pracy podkomisji przynajmniej wstępną zgodę rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JanuszZemke">Zadałem to pytanie przedstawicielowi rządu na początku, kiedy pan poseł Arkit referował wyniki prac podkomisji. Zapytałem, czy przedstawiciele rządu zgadzają się z tymi zmianami.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#JanuszZemke">W dwóch przypadkach mamy propozycje pewnych korekt, głównie o charakterze redakcyjnym. Proponuję, żeby do tych dwóch konkretnych spraw powrócić, kiedy będziemy omawiali te artykuły.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#JanuszZemke">Czy w tej fazie pracy ktoś z koleżanek i kolegów posłów chciałby jeszcze uzyskać jakieś informacje? Nie widzę. Stwierdzam, że nie ma pytań natury ogólnej.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#JanuszZemke">Przystępujemy do rozpatrzenia sprawozdania podkomisji. Mam propozycję, że jeżeli nie będzie uwag do konkretnego rozpatrywanego artykułu, to rozumiem, że wtedy jednogłośnie przyjmujemy zaproponowane rozwiązanie. Jeśli nie ma uwag, jeżeli wszyscy zgadzają się, to nie ma potrzeby głosowania. Natomiast w przypadku zgłoszenia propozycji zamian poddam je normalnej procedurze głosowania.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#JanuszZemke">Witam pana ministra Jarmuziewicza, który przybył na posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#JanuszZemke">Rozpoczynamy pracę nad sprawozdaniem podkomisji kierowanej przez pana posła Tadeusza Arkita.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#JanuszZemke">Zapytuję koleżanki i kolegów posłów czy są uwagi do tytułu projektu ustawy? Nie ma uwag. Rozumiem, że ustawa będzie nosiła zaproponowany tytuł.</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#JanuszZemke">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 1. W art. 1 jako pierwszy wprowadza się art. 4e. Czy do art. 4e koleżanki i koledzy posłowie mają jakieś uwagi? Nie widzę uwag. Rozumiem, że art. 4e przyjmujemy w całości w zaproponowanym brzmieniu.</u>
<u xml:id="u-18.8" who="#JanuszZemke">Art. 4f, który jest zawarty na str. 2 i 3 sprawozdania. Art. 4f liczy 11 ustępów. Jeżeli się nie mylę, pan gen. Henryk Pietrzak zgłosił propozycję korekty do ust. 11. Czy pan generał zechciałby powtórzyć tę propozycję?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#HenrykPietrzak">Części lotnisk i lądowisk ujętych w wykazie, o którym mowa w art. 4e ust. 1 pkt 1 lit.a. Lit.a dotyczy tych lotnisk, wobec których żądamy zachowania lotniczego charakteru. Musi być tutaj zapewniony interes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej czy innej instytucji.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JanuszZemke">Dziękuję, panie generale.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#JanuszZemke">Proszę bardzo, pani poseł Gęsicka.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#GrażynaGęsicka">Mam pytanie dotyczące art. 4f ust. 1 pkt 2. Co to znaczy, że przekazuje się województwu? Czyli tak naprawdę, jakiemu organowi się przekazuje?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JanuszZemke">Pani poseł mówi o art. 4f ust. 1 pkt 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#GrażynaGęsicka">Rozumiem, że intencją jest, żeby przekazać samorządowi województwa. Zatem może użyć tego określenia, bo określenie województwo – moim zdaniem – nie jest precyzyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JanuszZemke">Pani poseł, proszę przeczytać łącznie ten zapis. Bo wyżej mówi się: „w drodze darowizny następującym jednostkom samorządu terytorialnego...”. Rozumiem, że to wyjaśnia kwestię.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#GrażynaGęsicka">Nie. Dlatego, że województwo – jak mi się wydaje – ma podwójną władzę.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JanuszZemke">Ale samorząd terytorialny posiada jedną strukturę.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#GrażynaGęsicka">Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JanuszZemke">Rozumiemy, że jednostka samorządu to sejmik, nie ma innej struktury. Zapis musimy czytać łącznie. Wyżej – jednostkom samorządu terytorialnego, a potem – gminie, województwu, czyli samorządowi województwa. Ale słusznie, pytajmy się o takie rzeczy, bo przecież po to tu jesteśmy.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#JanuszZemke">Mam pytanie do pana posła Arkita. Pan gen. Henryk Pietrzak złożył propozycję, aby w ust. 11 zapisać art. 4e ust. 1 pkt 1 lit.a). Czy pan poseł się z tym zgadza? Tak. Musimy mieć tutaj zaufanie do kolegi, który najlepiej z nas zna tę problematykę.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#JanuszZemke">W art. 4f proponujemy jedną zmianę, czyli w pkt 11 po wyrazie „pkt 1” dodanie wyrazu „lit. a”.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#JanuszZemke">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#MirosławWiśniewski">Dla porządku, panie przewodniczący, chodzi o ust. 11.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JanuszZemke">Oczywiście.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#JanuszZemke">Czy do art. 4f z tą uwagą ktoś jeszcze ma jakieś zastrzeżenia? Nie widzę. Rozumiem, że art. 4f został przyjęty wraz z korektą.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#JanuszZemke">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 4g. Pani dyrektor zaproponowała skreślenie w art. 4g ust. 1 wyrazów „albo instytucji zapewniającej służby ruchu lotniczego”. Mam pytanie do pana posła Arkita o stanowisko, ponieważ pan jest naszym głównym ekspertem.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#TadeuszArkit">Prosiłbym panią dyrektor o ponowne przedstawienie uzasadnienia propozycji skreślenia tych wyrazów w art. 4g ust. 11 i dopisania ich w innym artykule.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#WandaDzienkiewicz">Zaproponowałam, aby w art. 4g ust. 1 po wyrazach „lotniska cywilnego użytku publicznego” przecinek zastąpić kropką i skreślić wyrazy „albo instytucji zapewniającej służby ruchu lotniczego” z uwagi na to, że te regulacje są już zawarte w ust. 9 tego artykułu. Zatem tutaj jest gwarancja tych zachowań, a nie chodzi nam o to, żeby instytucje zapewniające służby ruchu lotniczego w momencie kiedy otrzymają te nieruchomości mogły dalej obracać nimi poprzez najem, dzierżawę albo użyczenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JanuszZemke">Dziękuję, pani dyrektor.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#JanuszZemke">Pani poseł Gęsicka ma pytanie, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#GrażynaGęsicka">W ust. 4 jest mowa, że właściwa jednostka samorządu terytorialnego przekazuje 30% dochodów uzyskanych z gospodarowania darowaną jej nieruchomością na zasilenie Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych. Czy wiadomo, jak będzie się obliczać dochód z nieruchomości, podczas kiedy nieruchomość – jak rozumiem – stanowi element działającego lotniska? Jak to się robi technicznie, bo tego nie wiem?</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#GrażynaGęsicka">Czy 30% dochodów będzie przekazywane bezterminowo?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#LeszekDeptuła">Proponuję, aby zakończyć rozpatrywanie ust. 1, bo przechodzimy do następnych, a nie zakończyliśmy rozpatrywania ust. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JanuszZemke">Czy do art. 4g są jeszcze jakieś uwagi?</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#JanuszZemke">Jeżeli nie ma, to przystępujemy do rozpatrywania kolejnych ustępów. Art. 4g ust. 1. Czy jest zgoda na skreślenie wyrazów „albo instytucji zapewniającej służby ruchu lotniczego”? Nie ma uwag, koledzy z podkomisji zgadzają się z tym. Zatem skreślamy te wyrazy.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#JanuszZemke">Czy są uwagi do ust. 2? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#JanuszZemke">Czy są uwagi do ust. 3? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#JanuszZemke">Przechodzimy do ust. 4, który wywołał uwagi pani poseł Gęsickiej. Jak rozumiem istota pytania pani poseł nie dotyczy zakwestionowania celowości przekazywania 30% dochodów, tylko jak te dochody będą obliczane i jak długo będzie trwało to przekazywanie.</u>
<u xml:id="u-36.5" who="#JanuszZemke">Proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#GrażynaGęsicka">Wydaje się, że jeżeli nieruchomość stanowi jakąś część wartości lotniska, bo są jeszcze urządzenia i inne elementy lotniska, to od czego oblicza się 30%, czyli co stanowi 100%. Jak się wydaje nie powinno to być od całego lotniska i wszystkich inwestycji na tym lotnisku.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#GrażynaGęsicka">Opłata, którą jednostka samorządu terytorialnego przekazuje na Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych, powinna być w jakimś sensie adekwatna do wartości tej nieruchomości. Czyli jeżeli nieruchomość jest warta 1 mln zł, to nie powinno być takiej sytuacji, że jednostka samorządu terytorialnego w nieskończoność płaci 30% od nie wiadomo jeszcze jak obliczanego 100% dochodu i w pewnym momencie Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych zyskuje z tego tytułu 50 mln–100 mln zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JanuszZemke">Oby, wszyscy byśmy chcieli.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#GrażynaGęsicka">Postrzegam tę kwestię z punktu widzenia jednostek samorządu terytorialnego. Być może nie rozumiem tego zapisu, bo nie wiem, o co tu chodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#JanuszZemke">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#JanuszZemke">Czy do ust. 4 są jeszcze jakieś pytania?</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#JanuszZemke">Proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#WłodzimierzKula">Panie przewodniczący, w ust. 4 pojawiają się wątpliwości, co kryje się pod pojęciem dochód. Kiedy chodzi o bilans, to mamy przychód, dochód, zysk netto, zysk brutto. Kryje się tu pewna pułapka związana z nieprecyzyjnością. Albo to mogą być całkiem spore kwoty, i te zapisy uczynią tę ustawę nieskuteczną, albo będzie zero.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#WłodzimierzKula">Uważam, że bardzo lekkomyślnie podchodzimy do pojęcia „dochód”, które nie jest zdefiniowane. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#JanuszZemke">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze są jakieś pytania? Nie ma pytań.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#JanuszZemke">Pan minister Jarmuziewicz chce zabrać głos. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Zacznę od drugiej kwestii. W ustawie o rachunkowości pojęcie dochód jest jasno zdefiniowane. Ustawa precyzyjnie określa, w jaki sposób oblicza się dochód. Wydaje się, że tutaj nie ma pola manewru na dyskusję.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#TadeuszJarmuziewicz">Jeżeli pan uważa, że jest pole manewru, to możemy zdać się...</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#JanuszZemke">Po rozmowie kolega zmieni zdanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#TadeuszJarmuziewicz">Natomiast jeżeli chodzi o 30%, to w tym przypadku również odwoływałbym się do ustawy o rachunkowości, mając nadzieję, że uda się wyliczyć tę kwotę, bo to rzeczywiście trudne pytanie. Ale ostatecznie będzie funkcjonowała umowa między użyczającym – bez względu na formę, jaka będzie przyjęta – a samorządem. Takie jest moje wyobrażenie. Bo te 30% nie załatwia problemu precyzyjnego zdefiniowania kwoty.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#GrażynaGęsicka">Przepraszam, panie ministrze, zdefiniowanie od czego jest 30%...</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Od tej części dochodu, która wynika z efektu wniesienia tego majątku do samorządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#GrażynaGęsicka">Wydaje mi się, że to jest strasznie trudne...</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Mam świadomość tego.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#GrażynaGęsicka">Dlatego, że jest bardzo trudno powiedzieć, jaka część dochodu wynika z faktu posiadania nieruchomości, jaka część wynika z faktu posiadania personelu, jaka część wynika np. z przeprowadzonej kampanii promocyjnej itp. Można zawsze odwołać się do jakiejś umowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Pani minister, taka sytuacja jest również w tej chwili.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#GrażynaGęsicka">Ona nie jest dobra.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">I dlatego próbujemy to unormować w ten sposób. Mam świadomość, że to i tak każdorazowo skończy się umową. Bo odpowiedź na subiektywną ocenę, ile wnosi dochodu wprowadzenie tej części majątku do funkcjonującego biznesu, zapewne będzie trudna. Natomiast tutaj definiujemy to na poziomie 30%.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#JanuszZemke">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#JacekBrzezinka">Myślę, że nastąpiło pomylenie dwóch kwestii. Moim zdaniem, sprawa jest dość prosta. Mianowicie, czym innym jest jednostka samorządu terytorialnego, a czym innym podmiot, który będzie prowadził działalność na tej nieruchomości w formie lotniska lub w innej.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#JacekBrzezinka">Wydaje mi się, że mówimy o 30% dochodów uzyskanych na podstawie umowy najmu, dzierżawy albo użyczenia, którego dokonuje samorząd terytorialny. Gdyby miało być inaczej, to faktycznie wówczas pojawia się odrębny problem. Bo proszę sobie wyobrazić, że spółka prawa handlowego, która prowadzi normalną działalność biznesową, osiąga zysk, ale odnotowuje również stratę. Oczekiwanie od tej spółki 30% byłoby dużym problemem.</u>
<u xml:id="u-55.2" who="#JacekBrzezinka">W moim przekonaniu z łącznego traktowania art. 4g ust. 1 i ust. 4 wynika – jak rozumiem – że chodzi o 30% dochodu uzyskanego z umowy najmu, dzierżawy albo użyczenia co najmniej na lat 30, dokonanego przez właściwą jednostkę samorządu terytorialnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#JanuszZemke">Proszę bardzo, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#TadeuszArkit">Panie przewodniczący, szanowni państwo, chciałbym poprzeć wypowiedź mojego przedmówcy o łącznym czytaniu tych przepisów. Jednostka samorządu terytorialnego może gospodarować darowanym jej mieniem. Wiemy, które mienie jest darowane. Mienie darowane jest dzierżawione, użyczane innemu podmiotowi, który ponosi opłaty z tytułu umowy dzierżawy. Na podstawie ustawy o rachunkowości jest obliczany dochód z tego tytułu i od tego wyliczane jest 30%. Myślę, że jak przeczyta się w ten sposób, to sprawa staje się jasna.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#JanuszZemke">Dziękuję bardzo. Sprawa jest ważna, więc dobrze, że sobie wyjaśniamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#WandaDzienkiewicz">W ust. 4 jest wyraz „gospodarowanie” dlatego, że nie chodzi tylko o te umowy, które będzie zawierała jednostka samorządu terytorialnego z innymi podmiotami, ale także chodzi o możliwość prowadzenia przez jednostkę samorządu terytorialnego własnej działalności polegającej na założeniu lotniska użytku publicznego. Jeżeli założy takie lotnisko, to będzie osiągała zyski, choćby z tytułu pobierania opłat lotniskowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#JanuszZemke">Dziękuję bardzo. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#GrażynaGęsicka">Jeżeli jest podmiot – spółka, która wynajęła, wydzierżawiła, uzyskała w drodze użyczenia nieruchomość, to wówczas sprawa jest jasna – 30% od tej wartości.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#GrażynaGęsicka">Natomiast jeżeli jest tak, jak mówi pani dyrektor, że jednostka samorządu terytorialnego sama prowadzi, to wtedy moje wątpliwości pozostają. Wówczas nie wiadomo, jak i od czego ma być obliczana ta część dochodu. Zresztą nie wiem, czy takie przypadki istnieją, żeby jednostka sama – bez spółki – mogła prowadzić taką działalność.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#WandaDzienkiewicz">Ten zapis został wprowadzony w wyniku wyraźnych wniosków jednostek samorządu terytorialnego. Pierwotna wersja projektu rządowego zakładała, że będzie tylko możliwość przekazania tego mienia innym podmiotom. Tymczasem samorządy upomniały się, że same także chciałyby prowadzić taką działalność.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#WandaDzienkiewicz">Ale przedmiotem tej ustawy nie było regulowanie dopuszczalnych form, bo te określają ustawy samorządowe. Jednocześnie jest przewidziane, że w umowie darowizny przez Skarb Państwa jednostce samorządu terytorialnego będą określone warunki tego darowania, m.in. uwzględniające względy obronności itp. Sądzę, że tutaj byłaby możliwość dookreślenia, jakie elementy ewentualnych dochodów gminy z tego tytułu mogłyby być brane pod uwagę jako część wpłaty na Fundusz.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#JanuszZemke">Bardzo dobrze, że pojawiły się pytania i wątpliwości. Proponowałbym, żebyśmy przyjęli ten zapis. Nie kończymy pracy. Sami mamy pewien niedosyt. Jeżeli nasunie nam się jakieś lepsze rozwiązanie prawne, to podczas drugiego czytania można je zgłosić. Tu prosiłbym zwłaszcza panią poseł, która zna świetnie zasady prawne działania samorządów. Podczas drugiego czytanie zgłosilibyśmy ewentualne uwagi. Jest jeszcze trzecie czytanie.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#JanuszZemke">Dzisiaj jesteśmy w pewnej fazie pracy. Nie chciałbym, żeby ten zapis blokował nam rozpatrywanie projektu. Ale prosiłbym panią poseł i przedstawicieli rządu o zastanowienie się nad tą kwestią. Bo niejasność i nieprecyzyjność tam, gdzie chodzi o środki finansowe, mogłaby być polem konfliktogennym pomiędzy wojskiem a samorządami. Musimy stanowić takie prawo, żeby eliminować te potencjalne pola.</u>
<u xml:id="u-63.2" who="#JanuszZemke">Czy byłaby zgoda, żebyśmy...</u>
<u xml:id="u-63.3" who="#JanuszZemke">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#GrażynaGęsicka">Myślę, że byłaby zgoda. Chciałabym jeszcze zwrócić uwagę na jedną kwestię, być może to rzeczywiście nie jest teraz moment, bo nie mam przygotowanej propozycji. Chodzi o termin, żeby te wpłaty nie były dokonywane bez końca, żeby jednostka samorządu terytorialnego kiedyś mogła uwolnić się od Funduszu.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#JanuszZemke">Jak rozumiem, przyjmujemy ust. 4 z tymi uwagami.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#JanuszZemke">Do pozostałych ustępów art. 4g nie wniesiono uwag.</u>
<u xml:id="u-65.2" who="#JanuszZemke">Przechodzimy do art. 4h. O ile dobrze pamiętam, pani dyrektor zgłaszała propozycję do art. 4h.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#WandaDzienkiewicz">Proponowałabym w ust. 1 po wyrazach „wojskowego lub jego części” dodać wyrazy „albo instytucji zapewniających służby ruchu lotniczego”. Czyli przepis będzie miał brzmienie: “Nieruchomości Skarbu Państwa stanowiące lotniska wojskowe lub ich części, o których mowa w art. 4e ust. 1 pkt 2, ujęte w wykazie, właściwy wojewoda, na wniosek następujących jednostek samorządu terytorialnego właściwych ze względu na położenie lotniska wojskowego lub jego części, albo instytucji zapewniających służby ruchu lotniczego, przekazuje w drodze użyczenia co najmniej na lat 30:”</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#JanuszZemke">Propozycja jest jasna. Jakie jest stanowisko pana przewodniczącego podkomisji? Musimy mieć do siebie wzajemne zaufanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#TadeuszArkit">Uważam, że możemy przyjąć tę zmianę.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#JanuszZemke">Rozumiem, że jest propozycja, aby przyjąć art. 4h wraz z zaproponowaną korektą.</u>
<u xml:id="u-69.1" who="#JanuszZemke">Czy koleżanki i koledzy posłowie mają jeszcze uwagi? Jeżeli nie ma, to rozumiem, że art. 4h przyjęliśmy z naniesioną zmianą.</u>
<u xml:id="u-69.2" who="#JanuszZemke">Przechodzimy do proponowanych zmian w art. 18. Czy ktoś ma jakieś uwagi do tych zmian?</u>
<u xml:id="u-69.3" who="#JanuszZemke">Jeżeli nie ma uwag, to przechodzimy do zmiany nr 3 – po art. 25b dodaje się art. 25c w brzmieniu. Czy do tej propozycji ktoś ma uwagi, korekty? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-69.4" who="#JanuszZemke">Art. 2. Czy do art. 2 są jakieś korekty? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-69.5" who="#JanuszZemke">Art. 3 dotyczy Prawa lotniczego. Czy są jakieś uwagi kolegów posłów albo przedstawicieli rządu? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-69.6" who="#JanuszZemke">Art. 4. Czy są uwagi? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#AldonaMłyńczak">Proponuję rozważyć, aby w ust. 4 rozszerzyć możliwości korzystania z przekazanych terenów o formę użytkowania wieczystego.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#JanuszZemke">O który ustęp chodzi?</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#AldonaMłyńczak">Art. 4 ust. 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#JanuszZemke">Proszę podyktować propozycję brzmienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#AldonaMłyńczak">„Na wniosek jednostki samorządu terytorialnego właściwej ze względu na położenie nieruchomości Skarbu Państwa stanowiącej lotnisko wojskowe lub jego część, o której mowa w ust. 3, albo instytucji zapewniającej służby ruchu lotniczego, Agencja Mienia Wojskowego przekazuje niezwłocznie wojewodzie, a wojewoda przekazuje przejętą nieruchomość, odpowiednio w formie darowizny” i dodać – „albo w użytkowanie wieczyste”. Czyli chodzi o rozszerzenie katalogu – albo darowizna, albo użytkowanie wieczyste. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#WandaDzienkiewicz">Tu chodzi o to, że instytucje zapewniające służby ruchu lotniczego mogą otrzymać nieruchomość w użytkowanie wieczyste.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#JanuszZemke">Sprawa jest jasna. Pani poseł proponuje dodanie w ust. 4 wyrazów „albo w użytkowanie wieczyste”. Czy do propozycji, którą wniosła pani poseł są uwagi?</u>
<u xml:id="u-76.1" who="#JanuszZemke">Czy są jeszcze jakieś inne propozycje?</u>
<u xml:id="u-76.2" who="#JanuszZemke">Pani poseł, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#GrażynaGęsicka">Mam pytanie o charakterze koncepcyjnym. Rozumiem, że przedłożona nowelizacja ustawy zmierza do stanu, kiedy gmina może zbudować wyłącznie lotnisko lokalne, województwo – regionalne lub krajowe. Wydaje się, że tego rodzaju usztywnienie jest zbędne. Wyobrażam sobie, że np. w ramach regionalnego programu rozwoju turystyki województwo samorządowe zaplanuje zbudowanie 4-5-10 lotnisk, gdzie będą mogły lądować awionetki, a np. taka gmina jak Poznań zbuduje na swoim terenie lotnisko regionalne albo nawet krajowe. Zatem nie wiem, czy taki podział jest potrzebny. Może z punktu widzenia Prawa lotniczego, którego nie znam.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#JanuszZemke">Proszę bardzo, pan poseł Budnik.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#JerzyBudnik">Chciałbym zwrócić się do pani poseł, która zgłosiła poprawkę w sprawie użytkowania wieczystego. Użytkowanie wieczyste dotyczy nieruchomości gruntowej. A co ze składnikami gruntu? Jak one zostaną przekazane gminie?</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#JanuszZemke">Proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#AdamŻyliński">Mam pytanie do pani poseł wnioskodawcy Aldony Młyńczak. Rozumiem, że darowizna jest pojęciem bardzo szerokim, oznacza przede wszystkim przekazanie na własność. Natomiast dlaczego zawężać ten katalog do przekazywania nieruchomości w wieczyste użytkowanie. Nie bardzo rozumiem intencje wnioskodawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#JanuszZemke">Dziękuję bardzo. Zgłaszali się także nasi partnerzy z Biura Legislacyjnego. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#SławomirOsuch">Mamy również wątpliwość dotyczącą tej poprawki. Jeżeli odpowiednio forma darowizny lub użytkowanie wieczyste, to pojawia się wątpliwość, czy w użytkowanie wieczyste także gminie, województwu czy tylko instytucjom zapewniającym służby ruchu lotniczego, jak zrozumieliśmy z wypowiedzi pani dyrektor Dzienkiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#JanuszZemke">W związku z tym jaka byłaby panów sugestia?</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#SławomirOsuch">Jeżeli miałoby być zachowane brzmienie przepisu wraz z poprawką zaproponowaną przez panią poseł, to należałoby art. 4 ust. 4 podzielić na dwa ustępy. Czyli w ust. 4 pozostawić kwestię związaną z jednostkami samorządu terytorialnego i dodać ust. 5, który – jak rozumiem – dotyczyłby przekazywania w użytkowanie wieczyste wyłącznie instytucjom zapewniającym służby ruchu lotniczego.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#AldonaMłyńczak">Taka była moja intencja. Jeżeli ze względów legislacyjnych należałoby podzielić ust. 4, to przychylam się do tej propozycji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#JanuszZemke">Mamy tutaj poważną sprawę. Jak rozumiem, panowie z Biura Legislacyjnego proponują, żeby wprowadzić w art. 4 pkt 5.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#MirosławWiśniewski">Ust. 5.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#JanuszZemke">Tak. Ust. 5. Rozumiem, że w brzmieniu zaproponowanym przez panią poseł. Czy w innym brzmieniu?</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#SławomirOsuch">Przytoczę proponowane brzmienie. Ust. 4 – „Na wniosek jednostki samorządu terytorialnego właściwej ze względu na położenie nieruchomości Skarbu Państwa stanowiącej lotnisko wojskowe lub jego część, o której mowa w ust. 3, Agencja Mienia Wojskowego przekazuje niezwłocznie wojewodzie, a wojewoda przekazuje przejętą nieruchomość, odpowiednio w formie darowizny:” bez zmian zostają pkt 1 i 2, pkt 3 zostałby skreślony, zdanie końcowe pozostałoby bez zmian.</u>
<u xml:id="u-90.1" who="#SławomirOsuch">Dodany zostałby kolejny ustęp w brzmieniu: „Na wniosek instytucji zapewniających służby ruchu lotniczego Agencja Mienia Wojskowego przekazuje niezwłocznie wojewodzie, a wojewoda przekazuje przejętą nieruchomość tym instytucjom w użytkowanie wieczyste. Przepisy art. 4f i art. 4g ust. 1-3 i 5-9 ustawy zmienianej w art. 1, stosuje się odpowiednio”.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#JanuszZemke">Czy pani poseł wnioskodawca zgadza się na tę propozycję?</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#AldonaMłyńczak">Oczywiście. Zgadzam się. Jest to uporządkowane. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#JanuszZemke">Dziękuję bardzo. Mnie też wydaje się, że ta wersja jest lepsza.</u>
<u xml:id="u-93.1" who="#JanuszZemke">Czy przedstawiciele rządu mają uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Mówimy w tej chwili o elegancji stanowienia prawa, a nie o kwestiach merytorycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#JanuszZemke">Staramy się w Sejmie, chociaż niezbyt często nam to wychodzi.</u>
<u xml:id="u-95.1" who="#JanuszZemke">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#SławomirOsuch">Konsekwencją przyjęcia naszej propozycji będzie stosowna zmiana w art. 2 w pkt 6 – przychody, o których mowa w art. 4 – zamiast ust. 5 będzie ust. 6.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Panie mecenasie, rozumiem, że możemy liczyć na pomoc w zredagowaniu tekstu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#JanuszZemke">Czy po tych korektach w art. 4 – czyli z wprowadzaniem dodatkowego ust. 5 i skreśleniem instytucji zapewniających służby ruchu lotniczego – ktoś z koleżanek i kolegów ma jeszcze jakieś uwagi do treści art. 4? Jeżeli nie ma uwag, to rozumiem, że przyjęliśmy te propozycje.</u>
<u xml:id="u-98.1" who="#JanuszZemke">Art. 5. Czy są jakieś uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#ElżbietaKluczyńska">W art. 4 ust. 4 wkradł się błąd. Agencja Mienia Wojskowego nie ma lotnisk wojskowych. Z chwilą przekazania trzeba dodać „byłe”.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#JanuszZemke">Proszę podać brzmienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#ElżbietaKluczyńska">Nieruchomości Skarbu Państwa stanowiącej byłe lotnisko wojskowe...</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#JanuszZemke">Rozumiemy. Musimy w ust. 4 przed wyrazami „lotnisko wojskowe” dodać wyraz „byłe” – nieruchomości Skarbu Państwa stanowiącej byłe lotnisko wojskowe... Jest to oczywista sprawa.</u>
<u xml:id="u-102.1" who="#JanuszZemke">Czy do art. 5 ktoś ma uwagi?</u>
<u xml:id="u-102.2" who="#JanuszZemke">Jeżeli nie ma uwag, to przystępujemy do głosowania nad całością projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-102.3" who="#JanuszZemke">Kto jest za przyjęciem projektu ustawy zawartego w sprawozdaniu?</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#JacekZientarski">23 głosy za.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#JanuszZemke">Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? Nie widzę. Kto się wstrzymał? 1 osoba. Rozumiem, że przy 1 głosie wstrzymującym się Komisje przyjęły sprawozdanie o projekcie ustawy.</u>
<u xml:id="u-104.1" who="#JanuszZemke">Teraz musimy wybrać posła sprawozdawcę. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
<u xml:id="u-104.2" who="#JanuszZemke">Proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#AldonaMłyńczak">Proponuję, aby posłem sprawozdawcą został pan Tadeusz Arkit. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#JanuszZemke">Została zgłoszona propozycja, aby pan poseł Tadeusz Arkit został sprawozdawcą Komisji.</u>
<u xml:id="u-106.1" who="#JanuszZemke">Czy są inne propozycje? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-106.2" who="#JanuszZemke">Kto jest za tym, aby pan poseł Tadeusz Arkit był posłem sprawozdawcą?</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#JacekZientarski">24 głosy za.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#JanuszZemke">Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? Nie widzę. Kto się wstrzymał. Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-108.1" who="#JanuszZemke">Chciałem podziękować koleżankom i kolegom posłom za bardzo sprawną pracę w podkomisji.</u>
<u xml:id="u-108.2" who="#JanuszZemke">Wyznaczamy dla UKIE termin na przedstawienie opinii do poniedziałku 12 maja br.</u>
<u xml:id="u-108.3" who="#JanuszZemke">Proszę bardzo, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#JerzyRębek">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, mam pytanie przede wszystkim do przewodniczącego podkomisji. Otóż dwóch posłów Adam Abramowicz i Jerzy Rębek zgłosili inicjatywę do projektu tej ustawy w sprawie zaangażowania Skarbu Państwa w kwestii tych 9 wybranych obiektów, które muszą zachować charakter lotniczy. Zgodnie z naszą propozycją Skarb Państwa współtworzyłby w pierwszej fazie spółkę – po 50%.</u>
<u xml:id="u-109.1" who="#JerzyRębek">Skąd wzięła się ta inicjatywa? Otóż proszę państwa, my wszyscy mamy pochodzenie samorządowe i wiemy, z jakimi trudnościami borykają się samorządy. Pojawiły się wątpliwości, czy samorządy przyjmą tę inicjatywę. Jak słyszałem, były prowadzone konsultacje. Bardzo dobrze, iż samorządy są tym zainteresowane. Ale mamy obawy, czy samorządy uniosą koszty związane z odtworzeniem substancji, która będzie pozwalała funkcjonować tym obiektom jako lotniskom.</u>
<u xml:id="u-109.2" who="#JerzyRębek">Ta inicjatywa – jak widzę – nie została w ogóle podjęta. Trochę żałuję. Bo być może są różne odczucia w różnych regionach kraju. Być może są samorządy, które będzie stać na utworzenie takiego lotniska. Ale wyrażam obawę, czy aby na pewno wszystkie samorządy będą zainteresowane tymi 9 obiektami, o których wspomniałem, ponieważ nie będzie ich na to stać.</u>
<u xml:id="u-109.3" who="#JerzyRębek">Zabieram głos, ponieważ proszę, aby państwo w swojej łaskawej pamięci zachowali, że istnieje możliwość, aby Skarb Państwa uruchomił środki, które nie będą wielkie, ale myślę, że byłyby z wielką satysfakcją przyjęte przez samorządy na uruchomienie tych 9 lotnisk.</u>
<u xml:id="u-109.4" who="#JerzyRębek">Natomiast jeśli chodzi o zyski, o których dzisiaj mówiliśmy, wyrażam sceptycyzm. Dlatego, że z opinii znawców problematyki lotnictwa wynika, że tutaj raczej nie należy oczekiwać zysków. Zatem stonujmy swoje oczekiwania. Aczkolwiek byłoby to wspaniałe, gdyby były zyski, przekazywane następnie na obronność państwa.</u>
<u xml:id="u-109.5" who="#JerzyRębek">To taki mój sceptyczny głos na koniec. Ale myślę, że warto, aby taki głos był również wysłuchany. Pamiętajmy o tym, że istnieje jeszcze możliwość, aby Skarb Państwa zaangażował środki. Wtedy bardziej realne staje się utworzenie tych lotnisk. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#JanuszZemke">Dziękuję panu posłowi za zgłoszenie różnych uwag, pytań i wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-110.1" who="#JanuszZemke">Sprawozdanie zostało przyjęte. Wyznaczony został poseł sprawozdawca. Czeka nas debata w Sejmie. Bardzo prosiłbym i zachęcał pana posła, aby te kwestie pan poseł był łaskaw podnieść w trakcie debaty. Bo są to poważne kwestie. Po to jest debata, żeby przedstawiciele rządu odnieśli się także do tego rodzaju kwestii.</u>
<u xml:id="u-110.2" who="#JanuszZemke">Dziękuję koleżankom i kolegom posłom za udział w posiedzeniu Komisji. Dziękuję naszym gościom. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>