text_structure.xml
71.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MirosławSekuła">Witam państwa, otwieram posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji. Porządek dzienny przewiduje rozpatrzenie propozycji środowiska bankowego zawartych w „Pakiecie stabilizacji i rozwoju” w obliczu zagrożenia zjawiskami recesyjnymi w polskiej gospodarce – referuje prezes Związku Banków Polskich pan Krzysztof Pietraszkiewicz. Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo. Przede wszystkim chciałem państwu bardzo serdecznie podziękować za to, że tak szybko państwo zareagowali na sprawy, które nurtują środowisko bankowe, ale także klientów banków i przedsiębiorców, w wielu przypadkach, już od kilku lat.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Chciałbym też poprosić państwa o wybaczenie, że przedstawione dziś propozycje mają różny poziom szczegółowości. Jeśli państwo zaakceptują takie podejście, abyśmy dziś zreferowali ogół tych problemów, a następnie możemy się zobowiązać – a czynimy to w bardzo odpowiedzialny sposób – do przedłożenia szczegółowych rozwiązań w poszczególnych kwestiach, to byłaby to dla nas zasadnicza sprawa. Z naszego punktu widzenia jest bardzo ważne, abyśmy otrzymali od państwa kierunkowe sugestie, które ze spraw uznacie państwo za możliwe do rozpatrzenia przez tę komisję, a które ze spraw powinny być skierowane ewentualnie do innych komisji sejmowych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Zanim przystąpię do referowania szczegółowych kwestii chciałbym powiedzieć, czym się kierujemy prezentując te prośby w polskim parlamencie. Otóż, skierowałem to wystąpienie do 203 osób w państwie dlatego, że wobec kryzysu sprawy, które były drobiazgami w minionych latach w czasie koniunktury, teraz stały się dla nas wszystkich dramatycznym wyzwaniem. Jakie to są wyzwania?</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Pierwsza sprawa, która nie może się przebić do świata, który decyduje, jak sądzę, jest taka, że polski sektor bankowy nie ma dostępu do źródeł finansowania akcji kredytowych. Nie dlatego, że ktoś wyprowadził pieniądze za granicę, tylko dlatego, że dostęp do środków, z których była kredytowana akcja kredytowa w minionych 2-3 latach został ograniczony.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Został ograniczony na skutek zamarcia rynku międzynarodowego. Jako sektor bankowy mamy saldo pożyczonych pieniędzy od naszych partnerów zagranicznych minus 115 mld zł na koniec 2008 roku. Krótko mówiąc, nasi partnerzy ulokowali, umożliwiając nam akcję kredytową w polskich bankach, 160 mld zł. Nasze lokaty wynoszą 43 mld zł i ciągle maleją.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">W związku z tym według naszych obliczeń dość precyzyjnych, o ile w roku ubiegłym akcja kredytowa wzrosła licząc rok do roku około 35%, rok wcześniej również około 38% licząc rok do roku, to w tym roku akcja kredytowa wzrośnie nie więcej – jeżeli nic nie zrobimy i stąd prośba do państwa – niż o 7%.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Wzrost akcji kredytowej jedynie o 7% oznaczać może minimalny wzrost dla przedsiębiorstw z akcji kredytowej oraz około 12% dla gospodarstw domowych. W naszej ocenie, przy przyhamowaniu ze zrozumiałych powodów kanału budżetowego i nieodblokowanie kanału kredytowego, będzie to prowadzić naszą gospodarkę wprost do głębokiego zanurzenia się w recesję.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">W związku z tym mówimy o tym, i wystąpiliśmy z tym w naszych dezyderatach do Narodowego Banku Polskiego. Nie wymaga to zmian legislacyjnych i państwu przekazujemy to tylko informacyjnie, że nie jest to tylko zestaw problemów kierowanych do parlamentu i do rządu.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Natomiast, pod adresem Narodowego Banku Polskiego sformułowaliśmy następujące prośby. Po pierwsze – obniżenie rezerwy obowiązkowej, bo jest ona jedną z najwyższych w całej Unii Europejskiej. Po drugie – potrzebna jest większa aktywność banku centralnego w obszarze wykupu skarbowych papierów wartościowych, które banki mają w swoich portfelach, a ustawa o NBP przewiduje to na rynku wtórnym.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Po trzecie – przyjmowanie zabezpieczeń od banków w postaci dobrych aktywów, a mamy świetne aktywa, jeśli chodzi o jakość, bo jest to najniższy poziom zagrożonych aktywów w całej historii polskiej bankowości. Po czwarte – akceptowanie większej gamy zabezpieczeń papierów wartościowych. Chodzi o takie zabezpieczenia, jakie są akceptowane przez Europejski Bank Centralny.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Jeśli Narodowy Bank Polski upłynni, doposaży wzorem FED, wzorem innych banków centralnych, a to się dzieje obecnie powszechnie wszędzie w świecie, będziemy mogli powiedzieć, że sektor bankowy będzie posiadał niezbędne środki, a co ważniejsze, niedrogie środki, a przynajmniej – nie tak drogie środki.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Problem polega na tym, że możemy dziś na rynku kupować pieniądze od obywateli, po 8-10%, ale jakiemu przedsiębiorcy możemy udzielić kredytu 12, 15 czy 16%, żeby on mimo to utrzymał się na rynku? To jest po prostu niewyobrażalne. Stąd takie wnioski do NBP.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Z kolei do rządu i do państwa zwracamy się o to, by usunąć błędy, które pojawiły się w najnowszych już ustawach. Są to techniczne zabiegi. Rząd i parlament do tej pory już wykonały wielką pracę stabilizującą sektor finansowy. Ale poza stabilizowaniem, naszym zdaniem, potrzebny jest krok dalej, aby można było finansować gospodarkę, przedsiębiorców i gospodarstwa domowe.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">W ustawie o wsparciu instytucji finansowych pojawił się nagle zapis sprzeczny z Kodeksem spółek handlowych, że zarząd występując o jakąkolwiek formę wsparcia musi się zobowiązać, że przez 3 lata bank nie wypłaci dywidendy. Jest to zapis sprzeczny z Kodeksem spółek handlowych, ponieważ kwestie dotyczące dywidendy są w gestii wyłącznie walnego zgromadzenia i dotyczą przeszłości, a więc, jeśli chcemy wzmóc akcję kredytową i pozyskać pieniądze, ta ustawa musi być zmieniona.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Jeśli chodzi o rekapitalizację, zgodnie z ustawą, która dosłownie parę minut temu przechodziła przez parlament, w sytuacji, kiedy bank będzie miał jakieś kłopoty, czego nie spodziewam się, bo wcale tak nie musi być w Polsce, ponieważ weszliśmy w kryzys w dobrej kondycji, można będzie przyjść mu z pomocą. Ale tu mówimy o czym innym. Za 2 lata może się okazać, że poza brakiem środków na akcję kredytową jest drugi problem na horyzoncie polskiego sektora bankowego.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Polski sektor bankowy ze względu na spadający stale współczynnik wypłacalności, na niedobór własnego kapitału, natrafi w 2010 roku na barierę w postaci niemożliwości prowadzenia akcji kredytowej ze względu na niedostatek kapitału. Dlatego właśnie mówimy o tym teraz, z pewnym wyprzedzeniem.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Proszę spróbować dziś zmobilizować kapitały na rynku. Ponad 60% sektora bankowego jest notowanych na giełdzie papierów wartościowych. Wszczynanie dziś emisji jest dziś nie do końca sensowym przedsięwzięciem. Dlatego też wskazujemy na fakt, że ustawa rekapitalizacyjna powinna dopuszczać także inny wariant. Nie tylko ten, że na skutek realizacji programu naprawczego i decyzji Komisji Nadzoru Bankowego, w którym będzie uruchamiania możliwość wsparcia przez Skarb Państwa, ale także na wniosek związany z rozszerzaniem akcji kredytowej czasowe udzielenie gwarancji a nawet objęcie przez Skarb Państwa jakiegoś pakietu w poszczególnych bankach. Na czas kryzysu jest to, jak sądzę, rozważnym i roztropnym przedsięwzięciem.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Uporawszy się z problemem płynności pozostaje jeszcze trzecia zasadnicza kwestia. W czasie kryzysu ileś pomiotów gospodarczych, a wiemy to z 1993 i 1994 roku jak i roku 2000 oraz dalszych, będzie miało kłopoty. Będą wymagały restrukturyzacji finansowej i restrukturyzacji gospodarczej. Od lat mamy najgorsze rozwiązania w obszarze restrukturyzacji podmiotów w Polsce. Są to po prostu złe rozwiązania.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Chodzi o rozwiązania podatkowe, które dotyczą tak zwanych zasad zaliczania rezerw celowych na kredyty nieregularne, wątpliwe i stracone poprzez to, że są nieżyciowe i nierozsądne, sprzeczne z tym, co się dzieje w całej Europie. To sprawia, że banki nie mogą przystąpić bezkarnie do restrukturyzacji podmiotu.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">W związku z tym restrukturyzuje się zazwyczaj wtedy, kiedy już podmiotu właściwie nie ma, kiedy została tylko spalona ziemia. Dlatego mówimy, że te przepisy, które nie doskwierały nam w czasie koniunktury, w tej sytuacji trzeba pilnie zmienić, jeśli nie chcemy działać procyklicznie, i doprowadzić do takiego rozwiązania, jakie jest stosowane w innych krajach unijnych.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Ta sama sprawa dotyczy obrotu. To samo zagadnienie podatkowe dotyczy takich kwestii, jak sekurytyzowanie zdrowych aktywów. W Polsce udało się przeprowadzić 4-5 lat temu w parlamencie sekurytyzowanie złych aktywów.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Proszę przyjąć taki przykład. 192 mld zł zdezaktywizowanych w postaci kredytów hipotecznych na 20, 25 i 30 lat. Te aktywa można sekurytyzować i jako zabezpieczone przedstawić do obiegu otwartym funduszom emerytalnym. Wystarczy tylko dokonać stosownej zmiany w ustawach podatkowych.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Można postawić pytanie, jak to się ma do przyjaznego państwa i sekurytyzacji? Po prostu, w tej dramatycznej sytuacji państwo jesteście pierwszymi, którzy się zainteresowali po paru latach naszych zmagań i błagań. Proszę się więc nie dziwić, że referuję to tutaj, na posiedzeniu tej Komisji. Sekurytyzacja jest fundamentalna dla rozwoju kredytowania w Polsce. W sytuacji kryzysowej sądzimy, że warto, a nawet trzeba po prostu to uczynić.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Jeszcze dwa słowa i poproszę kolegów naprawdę bardzo kompetentnych, ponieważ chcielibyśmy zwrócić państwa uwagę na kwestię opisaną w przedstawionym państwu materiale. Materiał ten prezentuje różny poziom szczegółowości. Jeśli pan przewodniczący pozwoli, poproszę za chwilę pana mecenasa Jerzego Bańkę, ponieważ dotyczy to zagadnień prawa upadłościowego, prawa naprawczego a także kwestii związanych z budownictwem mieszkaniowym.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Proszę państwa, my uznajemy budownictwo mieszkaniowe za strategiczny segment naszej gospodarki. To są setki tysięcy miejsc pracy bezpośrednio i sądzę, że kilka milionów miejsc pracy pośrednio. To, co proponujemy państwu, Komisja – jak sądzimy – mogłaby zrobić bardzo szybko. Jeśli nie – to wnieść, aby inna komisja sejmowa to szybko przeprowadziła.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Banki a także klienci obawiają się finansować nowe mieszkania, ponieważ nie są pewni, czy deweloper jest stabilny, czy nie padnie. W związku z tym proponujemy wzorem Francji i innych krajów wprowadzić zasadę, że jeżeli deweloper pada natychmiast, w tym stanie budowy, w którym jest, inwestor jest uwłaszczony. Jest to zasada, która podwyższa znacznie poziom obrotów.</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Po drugie, proponujemy obowiązkowy rachunek powierniczy, który gwarantuje, że klient płacąc pieniądze za pośrednictwem rachunku powierniczego wie, że bank pilnuje finansowania dewelopera w miarę postępu prac. I ani złotówki więcej.</u>
<u xml:id="u-2.27" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Po trzecie, proponujemy, by wzorem sektora bankowego – to jest bardzo dobre doświadczenie i na pewno pan przewodniczący pamięta rozwiązanie dotyczące BFG, kiedy zmniejszyliśmy liczbę banków z 1700 do 640 następującym instrumentem. Jeżeli jakiś bank jest chory, to inny bank dostaje pożyczkę, nie dotację, na to, żeby mógł przejąć chory bank.</u>
<u xml:id="u-2.28" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Proponujemy rozważyć tę propozycję w odniesieniu do deweloperów. Jeżeli jeden z deweloperów pada, był rachunek powierniczy i uwłaszczenie, to natychmiast, pod pożyczkę lub gwarancje BGK można było by uruchomić pożyczkę dla innego dewelopera, który przejmie tamtego, który sobie nie radził.</u>
<u xml:id="u-2.29" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Czwarte rozwiązanie, które proponujemy, to kwestia dotycząca możliwości rozpoczynania nowych inwestycji. Co nam grozi w Polsce? W Polsce grozi nam teraz, że uporamy się z sytuacją w mieszkaniówce, natomiast nie będzie rozpoczynanych nowych inwestycji i za 2 lata w związku z tym znowu będzie skok cen na skutek braku podaży. Krótko mówiąc – „świński dołek”.</u>
<u xml:id="u-2.30" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Aby uniknąć „świńskiego dołka” w mieszkaniówce trzeba spróbować, aby w tych przypadkach, kiedy w miastach są potrzeby mieszkaniowe, władze miast i regionów wiedzą o tym i jest także dobry deweloper, można było udzielić lekkiego wsparcia na finansowanie rozpoczęcia projektu, ponieważ dziś żaden inwestor nie chce finansować przysłowiowego dołu czy ścierniska.</u>
<u xml:id="u-2.31" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Nie mówię, że będzie to powszechne, bo byłoby to nierozsądne, ale utrzymanie procesu inwestycyjnego w niektórych regionach jest, jak sądzę, ze wszech miar uzasadnione. Można to zrobić od ręki, podobnie jak rozszerzenie zakresu działania ustawy o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu własnego mieszkania „Rodzina na swoim”, na samotne osoby dorosłe.</u>
<u xml:id="u-2.32" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Wiem, bo też jestem człowiekiem, który ma rodzinę a ożeniłem się, kiedy miałem 25 lat, ale co zrobić, kiedy dziś ludzie żenią się i wychodzą za mąż w wieku 30 i 33 lat? I chcą także budować swoje mieszkanie. Dajmy im połowę tej dopłaty, jaką dostaje rodzina. Wiem, że to może przeczy polityce zachęcającej do rozwoju rodziny, ale w tym przypadku jest uzasadnione.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JanuszPalikot">Akurat ta propozycja jest dla nas najłatwiejsza. Idźmy dalej.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Proszę państwa, jeśli się uporamy z mieszkaniówką, to chciałbym teraz poprosić o zreferowanie zagadnień prawnych a także z obszaru płatniczo-rozliczeniowego i gospodarki elektronicznej w kontekście naszych propozycji. Dla nas kryzys jest wielkim zagrożeniem. Nie dla bankowości, ale dla gospodarki.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Jednocześnie kryzys jest wielkim wyzwaniem. Jeżeli uporamy się – rząd, parlament a także instytucje finansowe i przedsiębiorcy – z tymi problemami, to szczerze mówiąc, jest to wielka szansa. I my zadajemy sobie pytanie, jak nie zmarnować tej szansy.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Kiedyś mieliśmy tylko tanie towary, teraz mamy dobre towary, które stały się tanie. W związku z tym, jak uruchomić te działy gospodarki, jak upowszechnić wszędzie jednolitą wystandaryzowaną świetną gospodarkę elektroniczną?</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Jak zachęcić przedsiębiorstwa i nas do tego, żebyśmy wszyscy korzystali z takiego bezpiecznego obrotu bezgotówkowego?</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Jak korzystać z informacji gospodarczej? W tej dziedzinie mamy stuletnie zaległości wobec Niemców. Polski przedsiębiorca idąc do kontraktu z innym przedsiębiorcą nie zadaje pytań. Nie pyta w informacji gospodarczej, w informacji kredytowej. Trzeba to zmienić i trzeba to upowszechnić. O tym także chcemy głośno mówić. Jeśli państwo pozwolicie, przekaże teraz głos panu mecenasowi Jerzemu Bańce.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MirosławSekuła">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JerzyBańka">Szanowni państwo, ograniczę się tylko do kilku kwestii, jako że pan prezes już powiedział to, co ja miałem mówić, i to w dużych szczegółach. Odniosę się natomiast do spraw, które nie były poruszone, a które są w materiale, który dzisiaj państwu przekazaliśmy.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JerzyBańka">Pierwsza ważna kwestia, która dotyczy spraw społecznie istotnych, szczególnie w dobie kryzysu. Chodzi o nowelizację ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze w części dotyczącej wprowadzenia tak zwanej upadłości konsumenckiej. Ustawa ta wejdzie w życie 31 marca, czyli już za kilkanaście dni.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JerzyBańka">W naszej ocenie ustawa ta w tym kształcie stanie się bardzo szybko zbiorem martwych przepisów, a co więcej, może ona wywołać poważne niezadowolenie społeczne, jako że zostały rozbudzone wielkie nadzieje związane z tą ustawą. Była ona promowana w mediach jako panaceum na polską biedę i jako cudowny sposób rozwiązania problemów społecznych dużej części naszego społeczeństwa, a okaże się, że przyjdzie wielkie rozczarowanie.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#JerzyBańka">Ustawa ta wprowadza dosyć ekstremalne rozwiązania, które w niczym nie różnią się od brutalnej egzekucji. W gruncie rzeczy sprowadza się to do tego, że osoby, które powinny oczekiwać od państwa podania ręki, w sytuacji, gdy znalazły się w kłopotach finansowych niezawinionych, bo często spowodowanych chorobą, zdarzeniem losowym czy też niezawinioną utratą pracy, a państwo posyła do tych ludzi syndyka, który działa bardziej restrykcyjnie niż grupa komorników.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#JerzyBańka">Proponujemy taki kierunek nowelizacji tej ustawy, aby wprowadzić możliwość ugodowego rozwiązywania sytuacji poprzez postępowanie układowe. W naszej regulacji, która wejdzie wkrótce w życie, ten etap został całkowicie pominięty. W innych rozwiązaniach funkcjonujących w Europie i na świecie jest regułą, że postępowanie układowe stanowi pierwszą część procedury oddłużeniowej.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#JerzyBańka">Wskazujemy na ten fakt ze względu na skutki społeczne, jakie niewątpliwie wywoła wejście w życie tej ustawy. Powtarzam to już po raz drugi, ale chodzi o niezadowolenie społeczne i zawiedzenie się tych, którzy pójdą i złożą wnioski o ogłoszenie upadłości.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MirosławSekuła">Przepraszam, mam pytanie do tego wątku. Czy państwo jesteście przygotowani omawiając ten problem, żeby nam zaprezentować projekt ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JerzyBańka">Tak, mamy gotowy projekt panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MirosławSekuła">Interesują nas przede wszystkim tzw. ślepe projekty ustaw.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JerzyBańka">Mamy gotowy projekt, bowiem na etapie prac nad tą ustawą w Senacie usiłowaliśmy te poprawki zgłosić. Dlaczego w Senacie, a nie w Sejmie? Dlatego, że w Sejmie, niestety, ze względów politycznych, nie powołano podkomisji i tak naprawdę, procedowanie nad tą niezwykle ważną społecznie i ekonomicznie ustawą trwało dwie minuty i tylko i wyłącznie na Komisji Finansów Publicznych. Do projektu nie zgłoszono żadnych poprawek w Sejmie. Dopiero w Senacie były pewne korekty. To jest złe i stąd mamy rozwiązanie, które w naszym przekonaniu jest niedobre.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MirosławSekuła">Widzę, że pan już przechodzi do następnych punktów. To nie budzi naszych wątpliwości. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JerzyBańka">Dziękuję bardzo. Ustawa o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów. Można sądzić, że jest to bardzo dobra ustawa i bardzo dobra ostatnia nowela, ale ma drobny mankament. Ustawa ta wprowadza możliwość dostępu do dokumentów z rejestru zastawów drogą elektroniczną, o co od lat zabiegaliśmy.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JerzyBańka">Niestety, wskutek pewnej niechęci osób, które w tej sprawie decydowały, nie wyrażono zgody na to, aby dokumenty uzyskiwane drogą elektroniczną miały charakter dokumentów urzędowych, takie jak dokumenty sądowe, aby mogły być w postępowaniu sądowym używane. W tej sytuacji mają one wyłącznie charakter informacyjny, co czyni całą tę zmianę zupełnie nieprzydatną w praktyce i rynek nie będzie z takiej możliwości korzystał.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#JerzyBańka">Ustawa o udostępnianiu informacji gospodarczych. W tym przypadku istnieje potrzeba pilnego rozpoczęcia procesu legislacyjnego, ponieważ projekt jest już przygotowany w Ministerstwie Gospodarki. Niestety, z nieznanych nam powodów do tej pory nie został przekazany do dalszego biegu procesu legislacyjnego. Szkoda, bo wprowadza on doniosłe i ważne rozwiązania, które będą miały ogromny wpływ na bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i obrotu powszechnego.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#JerzyBańka">Ustawa o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających. Tutaj postulujemy usunięcie ograniczeń zawartych w tej ustawie, które w dzisiejszej dobie zupełnie nie spełniają tych wymogów, które były w momencie ich wprowadzenia i blokują rozwój zarówno banków spółdzielczych jak i możliwość świadczenia przez te instytucje usług finansowych dla ich klientów.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#JerzyBańka">Chodzi tu przede wszystkim o umożliwienie bankom spółdzielczym a także innym bankom komercyjnym emitowania bankowych papierów wartościowych i obligacji, co pozwoli również na rozwiązanie problemu podwyższenia funduszy własnych banków.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#JerzyBańka">Problem ten dotyczy 155 banków spółdzielczych, które w skutek deprecjacji złotówki nie spełniają na ten moment wymogów ustawowych, odnośnie do wymogów kapitałowych posiadania równowartości 1 mln euro.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#JerzyBańka">Ponadto zwracamy się o to, aby rozważyć zwolnienie banków spółdzielczych, poprzez zmianę w ustawie – Prawo spółdzielcze, z obowiązku poddawania się lustracji określonej w przepisach prawa spółdzielczego. Taka instytucja finansowa, jaką jest niewątpliwie bank spółdzielczy, podlega nadzorowi finansowemu, który sprawuje Komisja Nadzoru Finansowego i nie ma potrzeby i sensu dublowania takich czynności kontrolnych, również przez związki rewizyjne.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#JerzyBańka">Jeśli chodzi o wsparcie budownictwa mieszkaniowego pan prezes już wspomniał o rachunku powierniczym. Chcę tylko przypomnieć, że dwa lata temu był przygotowany w Ministerstwie Infrastruktury projekt ustawy dotyczącej ochrony nabywców mieszkań.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#JerzyBańka">Projekt ten zawierał między innymi propozycje odnośnie do obligatoryjnego prowadzenia dla tychże nabywców mieszkań rachunków powierniczych, które chroniłyby środki, niejednokrotnie ogromne środki, wpłacane przez nabywców mieszkań na rachunki dewelopera na wypadek upadłości, postępowania egzekucyjnego przeciwko deweloperowi czy też jego śmierci, jeśli jest to osoba fizyczna.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#JerzyBańka">Media często przekazują informacje o przypadkach utraty przez ludzi wieloletnich oszczędności. Są to dramatyczne wydarzenia i nie ma powodów, aby państwo nie włączyło się w proces zapewnienia, w ramach wspomnianej ochrony, bezpieczeństwa tej transakcji.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#JerzyBańka">Wsparcie w zakresie poręczeń i gwarancji. Dotyczy to ustawy, która obecnie znajduje się jeszcze w Senacie i niebawem powróci do Sejmu. Chodzi o ustawę dotyczącą gwarancji i poręczeń przez Skarb Państwa a także ustawę o Banku Gospodarstwa Krajowego.</u>
<u xml:id="u-12.11" who="#JerzyBańka">Tutaj wskazujemy przede wszystkim na fakt, że istnieje pilna potrzeba dokapitalizowania tego banku oraz funduszy doręczeniowych, które działają w Polsce tak, aby zwiększyć możliwości finansowego wsparcia dla grupy małych i średnich przedsiębiorców, co do ich możliwości uzyskiwania pożyczek i kredytów na rozpoczęcie działalności lub jej kontynuowanie, szczególnie w tych przypadkach, kiedy ci przedsiębiorcy nie posiadają zdolności kredytowej albo też nie posiadają wymaganych zabezpieczeń prawnych.</u>
<u xml:id="u-12.12" who="#JerzyBańka">Chodzi tutaj o tak zwane rzeczywiste dokapitalizowanie BGK, a nie o to, co zostało zrobione, czyli przesunięcie środków z funduszy poręczeniowych, poprzez ich likwidację, do kapitałów BGK. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MirosławSekuła">Bardzo proszę, panie prezesie, ale krótko.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Tylko parę zdań i już kończymy z naszej strony prezentację. Pewne sprawy wyniknęły w ostatnich dniach, np. przy problemie opcji, nad którymi trwają prace i dlatego tutaj szczegółów nie przedstawiamy. Chciałem jednak zwrócić państwa uwagę, na jaki problem natrafiają banki.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Część banków w ramach negocjacji z podmiotami, które powinny się wywiązać z tych obowiązków, umarza klientom część zobowiązania. Okazuje się jednak, że w niektórych urzędach skarbowych kwota umorzona dla klienta, który znalazł się w tarapatach jest traktowana jako przychód. I tego typu rzeczy powinny być natychmiast usunięte.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Druga kwestia, która naprawdę jest dla nas ważna, to nadzór nad rynkiem finansowym. Podtrzymujemy nasze zdecydowane stanowisko, że wszystkie instytucje rynku finansowego powinny być objęte nadzorem. Dotyczy to całej gamy instytucji, które prowadzą działalność obarczoną ryzykiem.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Przedostatnia kwestia to jest obrót bezgotówkowy. Proszę państwa, skala obrotu bezgotówkowego w Polsce jest taka, że plasuje nas praktycznie na przedostatnim miejscu wśród 27 krajów Unii Europejskiej. Po prostu, pomimo dokonania ogromnego postępu, dominuje u nas obrót gotówkowy.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Chciałbym uzmysłowić państwu, co to oznacza. Polski budżet, polskie PKB jest każdego roku uszczuplane o 0,8 punktu procentowego, czyli prawie 1% z powodu kosztów obrotu gotówkowego. Są to oficjalne dane Europejskiego Banku Centralnego. Dlatego w naszych zapisach jest wymienione szczegółowo, co powinien zrobić minister pracy, co powinien zrobić minister finansów itd.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Opracowaliśmy cały program strategii rozwoju obrotu bezgotówkowego. Są tam konkretne przepisy i zapisy, które – o co prosimy – mogłyby stać się programem na najbliższe 2-3 lata. Naprawdę, proszę państwa, dokonajmy tu ogromnego postępu, a jednocześnie kilkanaście miliardów złotych przeznaczmy na inny zbożny cel. Jest to moim zdaniem, bardzo konkretna sprawa i bardzo potrzebna.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Jest pan Remigiusz Kaszubski, który odpowiada za obrót płatniczo-rozliczeniowy w Polsce, szczegółowe zapisy są w tym materiale i nie chcę ich odczytywać ze względu na szacunek dla państwa i dla państwa czasu. Jest to główne przesłanie. Naprawdę, obrót bezgotówkowy jest elementem gospodarki elektronicznej. Warto zrobić ten postęp, mamy całą infrastrukturę, bo każdy wzrost obrotu bezgotówkowego będzie się wiązał z obniżaniem kosztów transakcji pojedynczej w Polsce.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Dziś w Polsce mamy sytuację, w której tylko 60% osób korzysta z usług bankowych. Ponadto Polacy sześć razy rzadziej niż inne kraje korzystają z instrumentów płatniczo-rozliczeniowych. Mimo to mamy ceny usług płatniczo-rozliczeniowych i internetowych naprawdę na przyzwoicie niskim poziomie.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Chcemy dokonać tutaj daleko idącego postępu i szczerze powiedziawszy, zakończyć takim sformułowaniem. Nie przyjmuję żadnego zarzutu, że dziś usługi płatniczo-rozliczeniowe są drogie.</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Jeżeli proponujemy 12 mln obywateli, którzy mają dostęp do rachunku przez Internet, aby korzystali z kart, bo to jest o wiele tańsze, a klienci z uporem korzystają z tradycyjnych usług, musimy tutaj dokonać postępu. Tutaj musi nam pomóc administracja zarówno rządowa, jak i samorządowa. Bardzo o to prosimy. Jeżeli pan profesor Kaszubski chciałby coś dodać, to prosimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MirosławSekuła">Bardzo proszę, udzielam panu głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#RemigiuszKaszubski">Powiem tylko jedną rzecz. Przed chwilą wróciłem z prezentacji takiego badania, z którego wynika, że koszt obrotu gotówkowego w Polsce wynosi 1% PKB. Wynika to z obliczeń wszystkich kosztów, które są związane z obrotem jako takim. Koszt liczenia gotówki, zapewnienia bezpieczeństwa, transportu, wydania itd. Możemy państwu przedstawić ten raport.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#RemigiuszKaszubski">Jeżeli w innych krajach europejskich robi się wszystko, aby ograniczyć obrót gotówkowy, który jest związany z szarą strefą i czarnym rynkiem, dlaczego u nas administracja nie chce tego zrobić?</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#RemigiuszKaszubski">To nie jest pytanie retoryczne. Odpowiedzi jest kilka. Natomiast, zastanawiam się nad jedną rzeczą, jeżeli robimy poważne badania, przygotowujemy poważne analizy, to sądzę, że warto je wykorzystać. Poza tym, nie proponujemy rewolucji tylko proponujemy ewolucję i to jest główny kierunek działania. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MirosławSekuła">Dziękuję. Proszę państwa, na naszym posiedzeniu są również takie osoby jak pan Jarosław Pawłowski podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego, witam pana serdecznie. Witam również przedstawicieli ministra finansów, Narodowego Banku Polskiego, Najwyższej Izby Kontroli i Ministerstwa Skarbu Państwa jak również Ministerstwa Infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MirosławSekuła">Witam pana Sławomira Grzelaka – przedstawiciela tej instytucji. Proszę o wyraźne wpisywanie się, bo trudno potem odczytać nazwiska i funkcje. Po pewnym czasie, kiedy sprawdzany jest biuletyn, są duże kłopoty z rozszyfrowaniem, kto był obecny na posiedzeniu Komisji. Teraz, kto z państwa zabierze głos w imieniu rządu? Pan minister, czy przedstawiciel Ministerstwa Finansów? Kto z państwa chce się odnieść do tych spraw? Bardzo proszę, pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JarosławPawłowski">Sądzę, że w tym przypadku w tej sprawie, każdy minister będzie miał swoje stanowisko. Uważam, że należałoby te wszystkie wątki kompetentnie podsumować. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego toczy dialog ze Związkiem Banków Polskich już od dłuższego czasu. Wysłuchujemy komentarzy, co do tempa i jakości wdrożeń funduszy strukturalnych a także o możliwych sposobach wdrożeń.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#JarosławPawłowski">Dzisiaj w prezentacji, która była przedstawiona są też punkty dotyczące właśnie funduszy strukturalnych. To są wszystko obserwacje, które tak naprawdę są w dużej mierze zbieżne z tym, co my widzimy jako bariery, jako przeszkody w wykorzystywaniu funduszy strukturalnych. Cieszymy się, że Związek Banków Polskich, poprzez te propozycje, wspiera nasze działania.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#JarosławPawłowski">Tak naprawdę, trudno podważyć te wszystkie wnioski. Kluczem jest w tym momencie realizacja prognozy przyjętej przez Radę Ministrów i wszystkie usprawnienia służące uproszczeniu i znoszeniu barier administracyjnych, uproszczenia procedur, spłaszczanie ich, skracanie okresu ocen, standaryzacja procedur tak, aby programy nie różniły się, jeśli chodzi o cele i nie różniły się drastycznie, jeśli chodzi o sposób i czas oceny.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#JarosławPawłowski">To wszystko są poszczególne elementy, które składają się na jeden wielki obraz wykorzystania funduszy strukturalnych w tempie właściwym. Liczba propozycji tutaj złożonych pokazuje, że dzisiaj tak naprawdę nie stoimy przed jedną wielką, ale kilkoma wielkimi barierami, które trzeba przełamać a wtedy wszystko pójdzie dobrze.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#JarosławPawłowski">Dziś jesteśmy na tym etapie, że główne bariery związane z legislacją, czyli przede wszystkim kwestie środowiskowe, także w połączeniu z konkretnymi rozwiązaniami już są powiązane. Natomiast, żeby ta maszyna ruszyła sprawnie, trzeba z tej maszyny wymiatać poszczególne ziarenka piasku, ponieważ ona jest jeszcze ciągle dosyć mocno zapiaszczona. To jest tak naprawdę kwintesencja naszych działań i w dużej mierze tak też odbieramy propozycje, które tutaj zostały przedstawione. Wszystkie one są ważne i każdą z nich trzeba po kolei realizować. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MirosławSekuła">Dziękuję, panie ministrze. Każdy z tych punktów za chwilę będziemy krótko omawiali i wtedy będzie czas, aby odpowiednie instytucje, które będą chciały się wypowiedzieć lub osoby, które są na naszym posiedzeniu, żeby się wypowiedziały. Będziemy potem decydować, czy zajmujemy się jakąś sprawą czy nie.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#MirosławSekuła">Jeszcze tylko powiem o ogólnych zasadach. Mianowicie, nasza Komisja jest Nadzwyczajna, a to wynika także z tego, że mamy przede wszystkim usuwać bariery, natomiast nie powinniśmy przyjmować takich rozwiązań, które generują znaczące koszty po stronie budżetu państwa, czy zmieniają system, bo tymi zagadnieniami powinny się zająć poszczególne komisje branżowe.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#MirosławSekuła">Tyle wyjaśnień, przystępujemy do rozpatrywania pkt 1.1. Ustawa o udzieleniu przez Skarb Państwa wsparcia instytucjom finansowym. Bardzo proszę, pan przewodniczący Janusz Palikot.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JanuszPalikot">Moje pytanie jest banalne i proste mianowicie, dlaczego walne zgromadzenie akcjonariuszy nie ma się zobowiązać, że nie będzie wypłacać dywidendy przez 3 lata wiedząc, że jest to warunkiem pomocy od Skarbu Państwa?</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#JanuszPalikot">Jest absolutnie zrozumiałe, że Skarb Państwa udzielając w imieniu nas wszystkich obywateli tej bezprecedensowej pomocy właśnie bankom, a nie innym instytucjom oczekuje, że banki w tej sprawie zachowają się społecznie. Nie po to robimy ten wysiłek całego społeczeństwa, żeby napełnić kasę akcjonariuszy tylko, żeby gospodarka funkcjonowała.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#JanuszPalikot">Sam nieraz zobowiązywałem się w różnych spółkach głosując skutecznie to, co jest prawnie możliwe, że nie będziemy wypłacali dywidendy, bo to było warunkiem udzielenia długoterminowych kredytów inwestycyjnych.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#JanuszPalikot">Sądzę, że takie oczekiwanie Skarbu Państwa jest absolutnie na miejscu. Jest to jedna z niewielu propozycji, która nie ma mojego poparcia a która sugeruje zwolnienie z takiego zobowiązania.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MirosławSekuła">Bardzo proszę, pan prezes ma głos. Bardzo proszę, aby każdy, kto się wypowiada, jednak krótko się przedstawiał.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Zaraz będzie miała poparcie. Oddaję głos panu mecenasowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JerzyBańka">Jerzy Bańka, Związek Banków Polskich. Zwracam się do pana przewodniczącego Palikota. Oczywiście, jest tutaj zgoda między nami i nigdy to nie było kwestionowane. Chodzi tylko o to, że do ustawy został wprowadzony błędny zapis, bowiem kwestia tego, że bank w okresie korzystania ze wsparcia państwa nie może wypłacać dywidendy, nie podlega żadnej dyskusji.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#JerzyBańka">Chodzi o to, że zgodnie z zapisem ustawy zarząd ma się do tego zobowiązać. Jednym słowem uznano, że jest to materia umowna, a nie ustawowa. Ustawa powinna o tym rozstrzygać, ponieważ zarząd nie może odwołać decyzji walnego zgromadzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MirosławSekuła">Co na to Ministerstwo Finansów? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#SebastianSkuza">Chciałem tu wskazać na rzecz, że przepisy ustawy o instrumentach wsparcia nie zabraniają w sposób wyraźny wypłaty dywidendy, gdyż pomoc Skarbu Państwa może być różna. Ta pomoc może być stosunkowo niewielka, dlatego jest zapis umowny o ograniczeniu wypłaty dywidendy, więc to wcale nie musi być bezwzględnym zakazem wypłaty, tylko może być ograniczeniem, że dywidenda nie może być większa niż, na przykład w wysokości niepogarszającej sytuacji firmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MirosławSekuła">Panie dyrektorze, prosiłbym, aby pan się odniósł tylko do tego, co jest przedmiotem naszej dyskusji. Czy to ma być zarząd, czy walne zgromadzenie wspólników? Bo jeżeli to jest przeszkodą, to jest to kwestia prostego zabiegu legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#SebastianSkuza">Umowę podpisuje zarząd, niemniej z tego, co pamiętam, w warunkach umowy są również takie zapisy, że umowa może być podpisana ze zobowiązaniem do zmiany statutu, w którym może być zapisane, że w okresie wsparcia spółka nie będzie wypłacała dywidendy.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MirosławSekuła">Pan przewodniczący Janusz Palikot. Nie rozumiemy się, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JanuszPalikot">Pan mnie wyprowadził z równowagi tą odpowiedzią. Czegoś tak bezsensownego jak pańska wypowiedź dawno nie słyszałem. Po pierwsze, kompletnie nie podzielam pana zdania, że można tu dawać bankom furtkę wypłacania dywidend w sytuacji pomocy udzielonej przez Skarb Państwa.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#JanuszPalikot">Po drugie, nie o tym w ogóle rozmawiamy. Naszym celem jest, jak zrozumiałem tę sytuację, doprowadzenie do takiego zapisu, że to walne zgromadzenia akcjonariuszy a nie zarządy będą zobowiązywały się do niewypłacania dywidend. Koniec, kropka. Czy w tej jednej sprawie ma pan coś do powiedzenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#SebastianSkuza">Bardzo przepraszam panie przewodniczący, ja tylko przedstawiłem intencje projektodawcy…</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#MirosławSekuła">Przepraszam, że przerywam. Związek Banków Polskich mówi tak: w ustawie o udzielaniu przez Skarb Państwa wsparcia instytucjom finansowym jest błąd, ponieważ nie wolno zobowiązać zarządu do przedstawienia takiego zobowiązania tylko walne zgromadzenie. Może po prostu poprawić ten błąd, skreślić zarząd, napisać walne zgromadzenie. Czy mamy to zrobić i czy Ministerstwo Finansów ma na ten temat stanowisko?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#SebastianSkuza">Dziękuję bardzo. Chciałem powiedzieć, że w ustawie o rekapitalizacji rzeczywiście jest doprecyzowanie w tym zakresie, że umowa będzie podpisywana po wyrażeniu zgody przez walne zgromadzenie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#MirosławSekuła">Rozumiem, że uważa pan, że nie ma potrzeby podejmowania tutaj jakiejś interwencji legislacyjnej? Bo to jest dla nas istotne.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#SebastianSkuza">Jeżeli Komisja podzieliłaby opinię Związku Banków Polskich, że jest taka wątpliwość, mimo że było to szeroko dyskutowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MirosławSekuła">Dobrze, rozumiem, że w tej chwili nie jest pan w stanie takiego stanowiska podać, w związku z tym kwalifikujemy tę propozycję do dalszych prac. Proszę Związek Banków Polskich o zaproponowanie tak zwanego zerowego projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#MirosławSekuła">Przechodzimy do następnej propozycji 1.2 – Ustawa o nadzorze nad rynkiem finansowym. Czy ktoś z państwa chce zabrać glos w tej sprawie? Może ze strony rządowej? Proszę, pan przewodniczący Janusz Palikot.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JanuszPalikot">Nie bardzo rozumiem, dlaczego mielibyśmy kolejne instytucje obejmować nadzorem finansowym? Z czym ma to związek? Obawiam się, że to zadziała w drugą stronę i zahamujemy pewną ilość oferowanych pożyczek na rynku, kiedy obejmiemy je takim nadzorem.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#MirosławSekuła">Teraz ja się chciałem wypowiedzieć. Ponieważ ta dyskusja trwa już bardzo długo i Komisja Finansów Publicznych i nawet Senat się już kilka razy na ten temat wypowiadał proponuję, abyśmy nie przejmowali tej dyskusji.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#MirosławSekuła">Ta dyskusja musi być prowadzona na forum Komisji Finansów Publicznych i tam muszą być podejmowane kierunkowe decyzje. Pamiętamy, panie przewodniczący, bo to się wlecze od roku 1998, kiedy przyjęto takie rozwiązania. One dziś nadal istnieją i jako przejściowe są stosunkowo trwałe.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#MirosławSekuła">Proponuję, abyśmy się tym nie zajmowali i ewentualnie skierowali tę propozycję do Komisji Finansów Publicznych. Jest to jednak istotna sprawa systemowa. Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Chcielibyśmy tylko, aby było to odnotowane w protokole, że my dostrzegamy zagrożenia płynące z tej strony dla stabilności polskiego rynku finansowego. Nie wszyscy zachowują się odpowiedzialnie. Wolelibyśmy, aby kilkadziesiąt tysięcy osób nie straciło swoich pieniędzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#MirosławSekuła">Jest zrozumiałe, że jest ten kierunek od wielu lat, aby te same zasady były stosowane do wszystkich banków i parabanków. Proszę, jeszcze pan przewodniczący Janusz Palikot.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#JanuszPalikot">Mam tutaj zasadnicze wątpliwości, co do takiej nadmiernej regulacji. I tak nasz system bankowy jest chyba najbardziej doregulowanym systemem jak pokazuje historia kryzysu na świecie. Dalsze jeszcze jego doregulowywanie i obciążanie kosztami tych regulacji tych słabszych instytucji oznaczać może eliminowanie ich de facto z rynku.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#MirosławSekuła">Dobrze. Czy ktoś z członków Komisji chciałby jeszcze zabrać głos? Kto chce nad tym dalej pracować? Nikt. W związku z tym, pozostawiamy to Komisji Finansów Publicznych. Punkt 1.3 – Prawo upadłościowe i naprawcze. Czy ktoś chce się wypowiedzieć na ten temat? Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#JanuszPalikot">Jesteśmy za.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#MirosławSekuła">Czy ktoś ze strony rządowej chciałby w tej kwestii zabrać głos? Nie ma chętnych. Dobrze. Kwalifikujemy tę propozycję do dalszych prac. Prosimy o przygotowanie projektu ustawy. Przechodzimy do następnej propozycji 1,4. – Ustawa o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów. Tutaj członkowie Komisji są zgodni, że będziemy nad tym dalej pracować, więc również proszę o przygotowanie propozycji legislacyjnych.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#MirosławSekuła">Punkt 1.5 – Ustawa o udostępnianiu informacji gospodarczych – ta sama sytuacja. Uważamy, że poprawi to warunki prawidłowego funkcjonowania podmiotów gospodarczych. Punkt 1.6 – Ustawa o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#KrzysztofBroda">Krzysztof Broda, Komisja Nadzoru Finansowego. Chciałbym państwu przybliżyć ten temat. Może to ułatwi dyskusję i zwróci państwa uwagę na dwie kwestie. Jeżeli chodzi o wsparcie kapitałowe, banki zrzeszające wspierają w tym procesie banki zrzeszone.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#KrzysztofBroda">Są to bardzo małe podmioty. Ich działania na rynku kapitałowym, napotyka barierę kompetencyjną. Bez wsparcia systemu banków zrzeszających, nie będą w stanie przeprowadzić tych emisji.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#KrzysztofBroda">W tej chwili mechanizm zasilania jest taki, że banki zrzeszające mają takie uprawnienia i mają instrumenty przekazywania tych środków do banków zrzeszonych w postaci pożyczek. Ten schemat działa. W związku z tym, to się da zrobić nawet bez tej zmiany, jeżeli będzie taka potrzeba.</u>
<u xml:id="u-44.3" who="#KrzysztofBroda">Jeżeli chodzi o drugi temat, o kwestię lustracji, sądzę, że w tej kwestii powinno się przede wszystkim środowisko spółdzielcze wypowiedzieć. Komisja nadzoruje te podmioty z punktu widzenia banków i ostrożnego działania banków. Nie pokrywa swoim nadzorem wszystkich aspektów związanych z funkcjonowaniem spółdzielczości. W związku z tym sądzę, że należy na to spojrzeć z punktu widzenia celu, jaki ma lustracja. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#MirosławSekuła">Może nie należy tych zmian wprowadzać? Proszę, pan przewodniczący Janusz Palikot.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#JanuszPalikot">Nie widzę powodów, dla których nie mielibyśmy umożliwić bankom spółdzielczym emitowania papierów wartościowych i obligacji. Jeśli chodzi o lustrację, nie znam się na tym i nie mam intuicji, która podpowiedziałaby mi, co z tym zrobić. Ale dlaczego nie mielibyśmy promować zmian, które ułatwiłyby emitowanie papierów wartościowych przez te instytucje?</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#MirosławSekuła">Dołożę do tego jeszcze wątpliwość dotyczącą pierwszego akapitu tej propozycji. Dlaczego, jeśli można usunąć ograniczenia dotyczące wykonywania przez banki spółdzielcze niektórych rodzajów czynności bankowych, nie poszerzyć ich zakresu? Uważam, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby to zrobić.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#MirosławSekuła">Odnośnie do trzeciego akapitu proponuję, żebyśmy się tym problemem nie zajmowali, ale co do pierwszych dwóch prosiłbym jeszcze pana o krótki komentarz.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#KrzysztofBroda">Proszę państwa, cała konstrukcja działania banków spółdzielczych jest taka, że banki mogą podejmować określone czynności albo, jeżeli te czynności wymagają lepszego przygotowania, większych kompetencji bądź też wiążą się z większym ryzykiem, zgody banku zrzeszającego lub też odpowiedniego poziomu funduszy.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#KrzysztofBroda">Zachowana jest zasada proporcjonalności. Im bank jest mocniejszy kapitałowo tym więcej może robić. To wynika z systemowego ograniczenia rynku. Podmioty, które nie są w stanie absorbować dużych ryzyk, nie są w stanie bardzo dobrze nimi zarządzać, nie mogą angażować się w przedsięwzięcia, na których mogą ponieść istotne straty ze szkodą dla siebie i dla całego systemu.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#KrzysztofBroda">Taka jest filozofia tych rozwiązań. Musielibyśmy zmienić tę filozofię, ale trzeba mieć świadomość, że musi się to wiązać z odpowiednią siłą kapitałową tych podmiotów, gdyby miały wykonywać inne czynności niż w tej chwili są określone.</u>
<u xml:id="u-48.3" who="#KrzysztofBroda">Bankowość spółdzielcza jest bankowością lokalną z definicji. Ona służy społeczności lokalnej i w większości oferuje produkty, które są konieczne dla tej społeczności. Te czynności, których tam nie ma, w większości nie dotyczą takich klientów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#MirosławSekuła">Dziękuję za to wyjaśnienie, ale to zakłada, że banki spółdzielcze muszą być słabe i muszą być małe. Nie wiem, czy to słuszne. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Panie przewodniczący, sądzę, że pan dyrektor Krzysztof Broda wykazał tutaj troskę. Zresztą muszę powiedzieć, że Nadzór zawsze był pryncypialnie elastyczny, czyli głównie trzymał się pryncypiów. Nie widzę tu jednak sprzeczności. Proponujemy, aby bank spółdzielczy mógł to robić za zgodą banku zrzeszającego, przy wiedzy Komisji Nadzoru Finansowego. To nie jest tu napisane, ale w tym kierunku będzie zmierzała nasza propozycja.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#MirosławSekuła">Dobrze, ale tego, co pan powiedział nie ma w tej propozycji. W związku z tym proszę o przygotowanie konkretnej propozycji do pierwszego i drugiego akapitu. Nie ruszajmy natomiast lustracji i nie wchodźmy w prawo spółdzielcze. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#MirosławSekuła">Przechodzimy do następnego punktu – 1.7 – Wsparcie budownictwa mieszkaniowego. Mam tylko wątpliwość, co do pierwszego akapitu. Jest to wątpliwość zasadnicza mianowicie, skąd na to weźmiemy pieniądze?</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#MirosławSekuła">Rozumiem, że z pieniędzy podatników. Zbieramy podatki po to, żeby potem obywatelom dopłacić. Mnie się ten mechanizm bardzo nie podoba. Rozumiem, że kiedyś został ustanowiony program wsparcia rodzin, bo jest jakieś uzasadnienie konstytucyjne, że rodziny należy wspierać. Jest taki przepis w konstytucji, że rodzina podlega szczególnej ochronie, ale według mnie na tym koniec. Szkoda pieniędzy zabierać ludziom po to, żeby potem niektórym z nich dawać. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Co się działo w styczniu i w lutym, bo warto rozmawiać o faktach? W styczniu banki udzieliły 11 tys. kredytów mieszkaniowych i z tego około 8% stanowiły kredyty z tą dopłatą. Spodziewamy się, że ta wielkość będzie rosła. Proponujemy rozszerzyć zakres dopłat, ale tylko wtedy, kiedy te kredyty będą zbyt drogie, do pewnego pułapu.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Przypomnę mechanizm jak działał z tak zwanego mechanizmu Pola.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#MirosławSekuła">Przepraszam, ale kto ma za to zapłacić, bo to jest podstawowa kwestia.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">To są te same, albo niewiele większe pieniądze, panie przewodniczący, które już są. Proszę zrozumieć istotę mechanizmu. Panie przewodniczący, pan zapewne pamięta ustawę Pola, która polegała na tym, że jeżeli kredyt jest wyższy niż 6-7%, wówczas połowę odsetek dopłaca państwo. Ile kredytów udzielono zgodnie z tą ustawą? Dosłownie – 56.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">My proponujemy, żeby powstał taki mechanizm, który rozszerzy pomoc dla większej grupy osób, ale tylko wtedy, gdy oprocentowanie byłoby wyższe niż – i tu jakaś określona wysokość. Należy to po prostu rozważyć, aby tymi samymi pieniędzmi zagospodarować szerszy zakres kredytów działając trochę w inny sposób.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#MirosławSekuła">Dobrze, ale jeżeli to będzie taki zakres jak przy tamtej ustawie, to szkoda papieru na tę ustawę, jeżeli będzie to taka niszowa sprawa.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Zdaje się, że około 20% klientów w Polsce wymaga i zasługuje na wsparcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#MirosławSekuła">Dobrze, ale od razu mówię, że osobiście, jako członek Komisji uważam, że nie powinniśmy się zajmować pierwszą sprawą, a drugą – zdecydowanie tak. Co sądzą pozostali członkowie Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#HannaZdanowska">Uważam, że powinniśmy się tym zająć.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#MirosławSekuła">Dobrze, zajmiemy się obydwoma sprawami. Proszę o przygotowanie projektu. Zobaczymy, co będzie w projektach. 1. 8 – Wsparcie w zakresie poręczeń i gwarancji. Znowu, prosta sprawa skąd pieniądze, ponieważ jestem przekonany, że gdyby były środki na rzeczywiste dokapitalizowanie Banku Gospodarstwa Krajowego, to po prostu zostałoby to zrobione.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#MirosławSekuła">Przypuszczam więc, że to jest brak pieniędzy a więc Komisja ich również nie znajdzie. Powinien je znaleźć minister finansów i dopóki minister finansów nie powie, że ma pieniądze nic się nie zmieni. Sądzę, że jeżeli będzie miał pieniądze, to sam znajdzie sposoby dokapitalizowania tego banku. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Panie przewodniczący, wiem, że jest to Komisja szczególna, jak pan przewodniczący to wyjaśniał. Chcę tylko powiedzieć do protokołu. Cały manewr, który został dokonany z systemem funduszy poręczeniowo-gwarancyjnych blokuje ten system, a nie rozwija.</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">W związku z tym, aby nie padały słowa bez pokrycia, mówimy, że tę sytuację trzeba zmienić. Niestety, nie wiem, z czym to się wiąże, bo wierzę w dobre intencje pana premiera, wicepremierów, ministrów, ale to, co zostało zrobione działa w innym kierunku. I mówię to z całym swoim autorytetem i 20-letnim doświadczeniem bankowym.</u>
<u xml:id="u-60.2" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Jeśli macie państwo trzy minuty wyjaśnię. Do tej pory był Bank Gospodarstwa Krajowego administrował kilkoma funduszami. W tym także funduszami poręczeń unijnych, które zebraliśmy jako banki – 1 mld zł oraz kilkuset milionami złotych funduszy poręczeń kredytowych. Co zostało teraz dokonane?</u>
<u xml:id="u-60.3" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Fundusze zostały zamienione na kapitały podstawowe banku BGK. Zlikwidowano Krajowy Fundusz Poręczeń Unijnych i Krajowy Fundusz Poręczeń Kredytowych. Teraz Bank Gospodarstwa Krajowego ma udzielać poręczeń i gwarancji na podstawie kapitałów własnych.</u>
<u xml:id="u-60.4" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Ale własne kapitały inaczej się kwalifikuje aniżeli fundusze administrowane. Ponieważ ten bank jednocześnie zbiera depozyty na rynku, nie widzę żadnych racjonalnych podstaw do tego, żeby Komisja Nadzoru Finansowego mogła stosować inne zasady ostrożnościowe przy udzielaniu kredytu niż zwykły bank komercyjny.</u>
<u xml:id="u-60.5" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">To jest klasyczny błąd, gdzie dobre intencje, wola, wyznaczone pieniądze, podane kwoty – 40 mld zł, obracają się przeciwko temu systemowi. I żadne zapewnienia pana dyrektora, który będzie tu mówił, że wszystko jest w porządku nie pomogą. Po prostu, jest to fikcja, a my nie lubimy fikcji.</u>
<u xml:id="u-60.6" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Ponieważ zawsze mówiliśmy tutaj zgodnie z naszymi kompetencjami, to teraz też mówimy: w sytuacji, kiedy w kraju potrzebne są poręczenia i gwarancje ten system jest zagrożony. Bardzo mi przykro, stwierdzam to tak szybko, jak to jest możliwe, nie czekając 3 lata na poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#MirosławSekuła">Dziękuję, co na to Ministerstwo Finansów? Proszę panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#SebastianSkuza">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Akurat nie jestem odpowiedzialny za kwestie związane z gwarancjami, natomiast, jeśli chodzi o Bank Gospodarstwa Krajowego chciałem zwrócić uwagę, że przez fundusze, które były umiejscowione w Banku Gospodarstwa Krajowego bank miał problem ze współczynnikiem wypłacalności, gdyż te fundusze były zaliczane do mianownika współczynnika wypłacalności, aktywa obciążały ryzyko, natomiast nie były zaliczane do funduszy własnych.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#SebastianSkuza">Jest jeszcze jedna kwestia mianowicie, że w ustawie, która dziś jest przedmiotem obrad Senatu jest poprawka do art. 128b prawa bankowego, która umożliwia Komisji Nadzoru Bankowego wyłączenie działalności banku państwowego, jakim jest BGK, z zakresu monitorowania ryzyka poręczeń portfelowych. To znaczy, że jeżeli Bank Gospodarstwa Krajowego udzieli drugiemu bankowi poręczenia portfelowego, to ryzyko za poszczególne kredyty będzie badał już bank, który udziela kredytu, a nie Bank Gospodarstwa Krajowego. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#MirosławSekuła">Dziękuję za informacje, ale nam chodzi o stanowisko. Czy pan jest w stanie przedstawić stanowisko Ministerstwa Finansów w tej sprawie? Czy Ministerstwo Finansów jest przeciwne tym propozycjom czy je popiera? To jest dla nas istotne.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#SebastianSkuza">Ja na wstępie powiedziałem, że brakuje tutaj departamentu odpowiedzialnego za kwestie gwarancji.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#MirosławSekuła">Rozumiem, że pan nie jest w stanie przedstawić nam stanowiska Ministerstwa Finansów. Rozumiem też, że jest to sprawa bardzo poważna. W związku z tym sądzę, że nasza Komisja nie może się tym zająć, możemy natomiast skierować te propozycje do Komisji Finansów Publicznych, bo to jest bardzo poważna sprawa.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#MirosławSekuła">I tak zrobimy, wyślemy pismo do Komisji Finansów Publicznych i przekażemy to jako ważną sprawę, którą Komisja ta mogłaby się zająć. Przechodzimy do następnej propozycji 1.9 – Usunięcie barier w pozyskiwaniu środków finansowych. Czy ktoś chce się w tej sprawie wypowiedzieć? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Obecnie kończymy prace na projektem ustawy w tej sprawie – o listach zastawnych. Będzie ona w ciągu najbliższych kilku tygodni gotowa, bo nad tym projektem pracujemy od roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#MirosławSekuła">Rozumiem, że chcecie państwo skierować ten projekt do ministra finansów i minister finansów przedstawi to jako projekt rządowy. Czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Taką mamy nadzieję. Ale chcielibyśmy, żeby to nie trwało zbyt długo.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#MirosławSekuła">Proszę, pan przewodniczący Janusz Palikot.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#JanuszPalikot">Namawiałbym do ścieżki przez Komisję Nadzwyczajną „Przyjazne Państwo”, chociaż jest to poważniejsza regulacja niż zazwyczaj. Jednak nie w sensie nowego systemu finansowego czy nowej struktury jak w przypadku Banku Gospodarstwa Krajowego tylko jako wprowadzenie kolejnego instrumentu finansowego. Byłbym za tym, aby to szło przez nas, bo tu po dwóch miesiącach pracy projekt jest kierowany do marszałka. A tak będziemy czekali tygodniami na uzgodnienia międzyresortowe i w sumie będzie to trwało 8 miesięcy. Kryzys już wtedy albo się skończy, albo nas dobije.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">My na pewno skonsultujemy ten projekt z innymi resortami, nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Gdyby można było skorzystać z tej szybkiej ścieżki chętnie to zrobimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#MirosławSekuła">Zapraszamy. Punkt 1,10 – Podatek dochodowy od osób prawnych. Odpisy aktualizujące. To jest tak długie, że, powiem szczerze, trzeba by to rozpatrywać podpunktami. Różnicami kursowymi zajmowaliśmy się. Proszę mi powiedzieć, czy do poszczególnych podpunktów państwo jesteście przygotowani do przedstawienia propozycji zapisów legislacyjnych?</u>
<u xml:id="u-72.1" who="#MirosławSekuła">Jeżeli tak, to proponuję, aby państwo przekazali nam te projekty i popatrzymy na to jeszcze raz, bo materiał jest zbyt obszerny, żeby można go było na bieżąco analizować.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Z ogromną przyjemnością to zrobimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#MirosławSekuła">Proszę, pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#EwaAdamiak">Chciałam tylko zwrócić uwagę, że wszystkie omawiane tu sprawy, jeśli chodzi o podatek dochodowy, wszystkie problemy, które zostały zgłoszone, wpłynęły również do Ministerstwa Finansów. My nad tym pracujemy. W ubiegłym tygodniu nawet było spotkanie z przedstawicielami Związku Banków Polskich.</u>
<u xml:id="u-75.1" who="#EwaAdamiak">W każdym z tych punktów są zawarte tak trudne problemy, że nawet my nie jesteśmy w stanie zrobić tego szybko. Niektóre z nich polegają na zmianach systemowych. Pan minister Grabowski upoważnił mnie do przekazania państwu informacji, że do końca kwietnia szczegółowo przeanalizujemy i powiemy Związkowi Banków Polskich, jakie rozwiązania w ogóle możemy zaproponować jeżeli chodzi o te tematy. To właśnie chciałam państwu powiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#MirosławSekuła">Pani dyrektor, jesteśmy już doświadczeni w naszej współpracy i dzięki temu, że ona stale się polepsza wiele spraw załatwiliśmy, szczególnie w prawie podatkowym. Spróbujmy i tym razem pójść tą samą drogą.</u>
<u xml:id="u-76.1" who="#MirosławSekuła">Państwo pracujecie i my pracujemy równolegle. W pewnym momencie spotkamy się i wybierzemy to, co dla was będzie do zaakceptowania, a z naszego punktu widzenia będzie potrzebne.</u>
<u xml:id="u-76.2" who="#MirosławSekuła">Bardzo proszę, aby ten materiał również, ale już jako propozycja zapisu legislacyjnego, trafił do naszej Komisji. Proszę się nie obawiać, bo ścieżka naszej współpracy jest już dość dobrze dopracowana.</u>
<u xml:id="u-76.3" who="#MirosławSekuła">Przechodzimy do następnej sprawy – propozycje szczegółowe. Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej. Mam pewną ogólną wątpliwość dotyczącą niektórych regulacji, ponieważ sądzę, że ten pakiet regulacji ma w rezultacie umocnić monopol banków na kontrolę przepływu pieniędzy. Czy nie idziemy za daleko w tym kierunku?</u>
<u xml:id="u-76.4" who="#MirosławSekuła">Ograniczamy prawa obywatelskie zmuszając każdego obywatela do posiadania rachunku bankowego i do rozliczania się wyłącznie poprzez banki. Jeżeli zrobimy to do samego końca, wtedy Narodowy Bank Polski nie będzie musiał emitować żadnych znaków pieniężnych, bo, po co, jeżeli każdy będzie posługiwał się instrumentami elektronicznymi. Bardzo proszę, pan chciał zabrać głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#RemigiuszKaszubski">Remigiusz Kaszubski, Uniwersytet Warszawski i Związek Banków Polskich. Sprawdziliśmy dokładnie, jak wygląda sytuacja w Unii Europejskiej. Jesteśmy jedynym krajem, który ma tak liberalne podejście do obrotu gotówkowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#MirosławSekuła">Może po prostu mamy tak duży zakres wolności obywatelskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#RemigiuszKaszubski">Bardzo szanuję wolność, zwłaszcza tę konstytucyjną, która jest mi szczególnie bliska, bo wyszedłem z katedry profesora Wyrzykowskiego i czuję tę wolność konstytucyjną. Natomiast, tu nie o to chodzi. Chodzi o to, czy nasze państwo będzie konkurencyjne. Możemy się zastanawiać, mając wybór między wolnością konstytucyjną a konkurencją, ale trzeba jasno powiedzieć jedno. Obrót gotówkowy to przede wszystkim przestępczość, szara strefa, czarny rynek.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#MirosławSekuła">Nie, nie, to przesada.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#RemigiuszKaszubski">Tak, tak, panie pośle. W stu procentach tak. Sprawdziliśmy to dokładnie. Jest jeszcze jedna rzecz. Efektywność. To oznacza szybkość, mniejszy koszt i ewidentną poprawę bezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-81.1" who="#RemigiuszKaszubski">Albo będziemy podążali w kierunku tego, co już było kiedyś w innych krajach, albo pójdziemy w tym kierunku, w którym obecnie idą inne kraje. Albo poprawimy konkurencyjność Polski, albo będziemy dalej bawić się w rozliczenia gotówkowe i to, że przedsiębiorca będzie wypłacał gotóweczką pieniążki za to, że ktoś pracuje u niego na czarno.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#MirosławSekuła">Dziękuję panie, profesorze. Proponuję, abyśmy to wszystko wstępnie przyjęli do dalszych prac. Zobaczymy, co da się uzgodnić w szczegółach, czyli w poszczególnych zapisach legislacyjnych, bo tam może tkwić wiele przysłowiowych diabełków. Komentarz tylko krótki, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Panie przewodniczący. Chcę państwa zapewnić, że wprowadzenie tych zmian będzie największym usprawnieniem i największym stopniem przyjaznego państwa. Proszę mi wierzyć.</u>
<u xml:id="u-83.1" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Jeśli państwo znajdziecie kiedyś trochę czasu, aby się z tym szczegółowo zapoznać, bo ten cały program został przyjęty przez bank centralny i rady wokół banku centralnego, teraz został skierowany do Rady Ministrów, chcemy, aby zostało to wprowadzone w jednym czasie, zobaczycie, że będzie to całkowicie nowe otwarcie dla polskiej gospodarki elektronicznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#MirosławSekuła">Panie prezesie, powiem ze swojego doświadczenia, bo kilkakrotnie byłem pracodawcą i co najmniej trzy razy „łamałem” pracowników zmuszając ich do założenia kont bankowych i przejścia na bezgotówkowe rozliczenia, ale miałem świadomość, że gwałcę w ten sposób ich prawa obywatelskie.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Na szczęście, dziś już mamy inne pokolenie obywateli.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#MirosławSekuła">Proponuję, abyśmy przyjęli wstępnie do realizacji wszystkie te propozycje i zobaczymy, co będzie w szczegółach. Ordynacja podatkowa była już tyle razy nowelizowana z naszej inicjatywy, że narażamy się na opinię, że destabilizujemy prawo.</u>
<u xml:id="u-86.1" who="#MirosławSekuła">Rozumiem, że w tym wypadku postąpimy identycznie. Całość przyjmiemy do dalszych prac a dopiero wtedy, kiedy będziemy mieli szczegółowe wersje legislacyjne, czyli tak zwaną wersję A, zadecydujemy, które z tych propozycji przyjmujemy, a które odrzucamy. Jest tu jeden problem mianowicie jest tu jeden punkt, który nie leży w naszej kompetencji, ponieważ dotyczy rozporządzenia ministra sprawiedliwości.</u>
<u xml:id="u-86.2" who="#MirosławSekuła">W przypadku rozporządzeń Komisja może jedynie zwracać się do ministra z dezyderatem, żeby rozważył wprowadzenie danej zmiany albo wręcz z postulatem, żeby wprowadził taką zmianę. Jeżeli państwo przygotowaliby taki ślepy projekt dezyderatu do tego punktu zajęlibyśmy się tym w sposób szczególny i skierowali dezyderat do ministra sprawiedliwości.</u>
<u xml:id="u-86.3" who="#MirosławSekuła">W związku z tym, po rozpatrzeniu wszystkich przedstawionych propozycji, czy ktoś chce jeszcze zabrać głos w dyskusji ogólnej? Nie, a zatem stwierdzam, że wyczerpaliśmy porządek dzisiejszego posiedzenia Komisji. Dziękuję wszystkim za udział, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>