text_structure.xml
14.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanuszPalikot">Otwieram posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JanuszPalikot">Witam wszystkich. Propozycje zmiany w ustawie o usługach detektywistycznych referować będą przedstawiciele Policealnej Szkoły Detektywów. Jest to wniosek inicjatywy obywatelskiej. Ponieważ obejmuje on ciekawą i nietypową dziedzinę, postanowiliśmy włączyć go do prac Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DorotaKoptiew">Reprezentuję Policealną Szkołę Detektywów w Tarnowie, jedyną szkołę o uprawnieniach szkoły publicznej, eksperymentalną, która działa w oparciu o decyzję Ministra Edukacji Narodowej.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#DorotaKoptiew">Stykając się z problemem edukacji i zagadnień detektywistycznych wychodzimy z propozycją zmiany ustawy o usługach detektywistycznych, a konkretnie art. 29 ust. 3, który wg. naszej opinii mógłby zostać uzupełniony o możliwość uzyskiwania licencji, nie tylko jak to jest dotychczas, w drodze złożenia egzaminu przed właściwą komisją albo uznania w drodze decyzji kwalifikacji w zawodzie detektywa, tylko na uznaniu specjalistycznego wykształcenia, które potwierdzone zostanie dyplomem i świadectwem szkoły lub placówki oświatowej. To nie jest precedensowa sytuacja, bo w taki sam sposób funkcjonuje inny zawód regulowany, jakim jest pracownik ochrony, gdzie również dopuszcza się możliwość uzyskania specjalistycznych kwalifikacji. Mocą decyzji Ministra Edukacji Narodowej została wydana zgoda na kształcenie w zawodzie technik usług detektywistycznych. Z drugiej strony pojawia się regulacja ustawowa w art. 4 ust. 3 ustawy o usługach detektywistycznych, która powoduje zastrzeżenie do zawodu detektyw. W tym momencie, jeżeli absolwenci skończą szkołę i będą mieli tytuł technika usług detektywistycznych, ustawa nie pozwala na posługiwanie się im taką nazwą. Celem naszej ustawy jest możliwość otwarcia dodatkowej ścieżki dostępu do zawodu, który jest zawodem przyszłościowym ze względu m.in. na wyzwania gospodarki rynkowej. Chodzi o to, aby dostęp do zawodu uzyskały osoby które uzyskają wykształcenie specjalistyczne, kwalifikacje w polskim systemie szkolnictwa zawodowego, tym bardziej, że dotychczasowe uregulowania dopuszczają możliwość nie zdawania egzaminu przed właściwą komisja, w drodze uznania kształcenia i szkolenia zawodowego w państwach członkowskich EU. Z jednej strony mamy na celu rozszerzenie możliwości dostępu do zawodu, a z drugiej strony zapewnienie, aby osoby podejmujące ten zawód miały wysokie kwalifikacje. Należy dodać, że zakończenie kształcenia w zawodzie technik usług detektywistycznych, zgodnie z obowiązującym prawem, zakończy się egzaminem państwowym, organizowanym przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Jest to egzamin państwowy, zewnętrzny który potwierdza kwalifikacje i pozwala na nadanie takiego tytułu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#CezaryGawlas">Nasze stanowisko w tej sprawie jest umiarkowanie niechętne. Należałoby rozważyć, czy sprawa jest warta takiego nakładu sił i środków, w stosunku do ewentualnych skutków społecznych. Przykład pracowników, którzy posiadają licencję pierwszego stopnia ochrony osób i mienie jest oczywiście prawdziwy. Chciałbym zauważyć, że projekt ustawy o ochronie osób i mienia, który był w Sejmie poprzedniej kadencji, zakładał odejście od wszelkiego rodzaju uproszczonych czy poza egzaminacyjnych sposobów umożliwiających wykonywanie tego zawodu. Egzamin powinien być dla wszystkich, ale propozycję strony społecznej pozostawiam pod rozwagę Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanuszPalikot">Czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WiesławWoda">Myślę, że szczególnie istotna jest końcowa część wypowiedzi pani Koptiew, gdzie stwierdziła, że nauka w szkole kończy się egzaminem państwowym. Skoro jest to egzamin państwowy, to dlaczego przeprowadzać drugi, odrębny egzamin? Jeśli ktoś kończy Krajową Szkołę Administracji Publicznej, to z mocy ukończenia tej szkoły staje się urzędnikiem służby cywilnej, bez dodatkowych egzaminów. Wobec tego, przez analogię, skoro jest egzamin państwowy, uważam że ten egzamin powinien byś honorowany, bo szkoła została utworzona na podstawie decyzji Ministra Edukacji Narodowej. Po co weryfikować raz zdany egzamin? Drugi egzamin dowodziłby, że nie uznaje się raz wcześniej zdanego egzaminu. Stąd też popieram tą propozycję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AdamAbramowicz">Czy ten ustawowy zapis dotyczy tylko tej jednej szkoły w Tarnowie? Proszę o informację na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#DorotaKoptiew">W tej chwili dotyczy jednej szkoły, ponieważ jest to szkolenie eksperymentalne. Zakończenie eksperymentu pozwoli wówczas na kształcenie na terenie całego kraju.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#DorotaKoptiew">Zaskoczyła nas informacja, że w ustawie o ochronie osób i mienia coś się zmieniło. Czy w tym momencie szkolenie jest niemożliwe?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#CezaryGawlas">Aktualny stan prawny jest taki, że pewne osoby, głównie byli funkcjonariusze policji, są zwolnieni z egzaminu, natomiast projektowaliśmy, aby ujednolicić system dostępu do wykonywania zawodu pracownika ochrony osób fizycznych i mienia poprzez egzamin, który byłby jednolity dla wszystkich kandydatów.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AdamAbramowicz">Czy nie ma żadnych prywatnych szkół, które prowadzą taki kierunek i wydają uprawnienia?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KrzysztofChmielarz">Oczywiście, że nie ma takiej szkoły. Ubiegaliśmy się o uprawnienia tej szkoły przez ponad 2 lata. MSWiA dało nam zgodę na taki kierunek, nawet mówiono nam że, będzie to wymagało zmiany ustawy i nie mają nic przeciwko temu. Tylko my staramy się kształcić. Państwo nie ponosi żadnych kosztów, związanych ze zmianą zapisu w ustawie. Tu mamy do czynienie z powielaniem egzaminu państwowego.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#KrzysztofChmielarz">Jeżeli osoba przyjeżdża z kraju EU i przedstawia dokumenty, dotyczące wymogów formalnych i prawnych, to ta osoba nie zdaje egzaminu przed właściwą komisją. Na stronie ministerialnej jest cytat co do osób, które spełniają wszystkie wymogi i są z EU „W przypadku gdy organ nie stwierdzi różnic w poziomie kształcenia i szkolenia, wydaje się decyzję o uznaniu kwalifikacji, która jest podstawą do wystąpienia o licencję detektywa.” Czyli osoba taka nie zdaje egzaminu. Ministerstwo sprawdza czy ma dyplom i spełnia wszystkie wymogi…</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#DorotaKoptiew">W tym momencie chodzi nam o to, żeby obywatel polski miał te same prawa, co obywatel państw EU. Jemu się uznaje kwalifikacje, w tym wypadku byłoby to wyrównanie szans. Jeśli chodzi o ustawę o ochronie osób i mienia, to dziesiątki osób są szkolone i to nie dotyczy kilku osób, które uzyskują licencję na drodze tylko i wyłącznie zdobycia wykształcenia i dyplomu. My ze społecznego punktu widzenia, widzimy że tu również byłoby takie zapotrzebowania, a tym bardziej kształcenie kompleksowe, policealne, dwuletnie z praktyką gwarantuje wysoki poziom kształcenia, a egzaminy składane przed Centralną Komisją Egzaminacyjną cieszą się opinią takiego poziomu wymagań, że zdecydowanie poziom przyszłych pretendentów do zawodu byłby większy.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KrzysztofChmielarz">Chciałbym przedstawić, jak wygląda stan faktyczny ubiegania się o licencję detektywa. Osoba misi mieć m.in. średnie wykształcenie i znać zagadnienia, które są podane w rozporządzeniu. Jeżeli przychodzi osoba z ulicy i idzie na ten egzamin, po prostu go zdaje i dostaje licencje detektywa. Jeśli przyjdzie np. prawnik, to on jest zwolniony z części tych pytań, które wyczerpują się na części egzaminacyjnej. Jeśli np. okaże się, że wyczerpuje wszystkie, to on też nie zdaje egzaminu. Natomiast tutaj, gdzie jest osoba wyszkolona, ma zdany egzamin państwowy, dostaje tytuł technik usług detektywistycznych musi znowu zdawać egzamin.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AdamAbramowicz">Ile osób kształcicie państwo na tym kierunku?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#DorotaKoptiew">Kształcimy w tej chwili 20 osób, ale wynika to z tego faktu, że szkoła dostała decyzję na kształcenie eksperymentalne. Te 20 osób jest warunkiem rozpoczęcia tego pierwszego roku. To jest minimum, które mieliśmy kształcić. Natomiast w tej chwili trwa nabór na następny rok szkolny.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JanuszPalikot">To jest sytuacja, które budzi u nas mieszane uczucia. Z jednej strony dotyczy to bardzo małej grupy ludzi, a więc de facto nie powinniśmy się nią zajmować, jako Komisja, bo tak naprawdę załatwiamy coś dla pojedynczej szkoły. Z drugiej strony, ponieważ jesteśmy Komisją deregulacyjną, to nawet takie pojedyncze przypadki budzą niepokój, jeśli nie ma tam prawdziwej konkurencji. Wszystko, co rozszerza ścieżki dojścia do zawodu jest korzystne. Choć jak państwo podkreślacie, zdanie tego państwowego egzaminu nie jest wielkim problemem, czyli bariery wejścia do zawodu nie ma. W sumie nie widzę żadnych przeciwwskazań, mimo że to dotyczy jednej szkoły i niewielkiej grupy ludzi. My nie wprowadzamy zapis, w którym ludzie mają iść do tej szkoły zanim zdadzą egzamin. Gdybyście coś takiego proponowali, to my byśmy się nie zgodzili. Wprowadzamy pewną alternatywę. Z jednej strony można zdać egzamin w szkole, ale można go też zdać poza szkołą. Wydaje mi się, że przy wszystkich wątpliwościach co do rangi sprawy, mimo wszystko, należy to poprzeć.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AdamAbramowicz">Może żeby nie zmieniać ustawy i nie prowadzić całego procesu legislacyjnego po prostu trzeba zwrócić się z dezyderatem do MSWiA, żeby włączyć te kwalifikacje po kończeniu tej szkoły do tych odrębnych przepisów. Nie wiem, czy to jest prawnie możliwe, bo po co zmieniać, jak można uzyskać to w trybie odrębnych przepisów.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WiesławWoda">Popieram pogląd pana przewodniczącego, żeby sprawą się zająć, dlatego że szkoła ma charakter eksperymentalny, w tym roku pierwszy raz 20 uczniów, ale kierunek ten będzie się rozwijał. Stąd też nie czekajmy, aż problem zacznie dotyczyć 1000 szkół. Po za tym jest paradoksem, że zdaje się na koniec szkoły egzamin i potem jeszcze trzeba ten egzamin powtórzyć. To jest anachronizm, który powinniśmy usuwać, aczkolwiek skala problemu na dzień dzisiejszy nie jest wielka.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#CezaryGawlas">Chciałbym informacyjnie powiedzieć o liczbie detektywów w Polsce. W tej chwili jest około 400 osób. Od 2000 r. czyli od wejścia w życie rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie stażu adaptacyjnego i testu umiejętności dla osób z UE, o którym mowa w art. 29 ust. 3 rozporządzenia, nikt się nie zgłosił. Jeżeliby się zgłosił, to oczywiście wymagane byłoby porównanie poziomu wykształcenia, które miał w kraju pochodzenia i wtedy musiałby zdać dodatkowo uzupełniający test umiejętności, po przejściu stażu adaptacyjnego. Myślę, że te informacje pozwolą państwu zająć wyważone stanowisko.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#DorotaKoptiew">Odnośnie liczby licencji to przede wszystkim dochodzimy do przekonania, że uzyskanie licencji w drodze złożenia egzaminu jest tą barierą do zawodu. Ponadto, uzyskując decyzje ministerstwa, nasze starania poprzedzone były uzyskaniem wielu różnych opinii m.in. urzędu pracy, stowarzyszeń detektywów, stowarzyszeń pracodawców, które potwierdzały, że jest zapotrzebowanie na takie kształcenie.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#DorotaKoptiew">Równocześnie chciałam wyjaśnić, że te 20 osób, to proszę wziąć pod uwagę, że jest to szkoła eksperymentalna, czyli że my stajemy się podwaliną pod otwarcie systemu kształcenia pod nowy zawód. Zakończenie naszego eksperymentu, pozwoli kształcić w całym kraju. Proszę zwrócić uwagę, że nasza szkoła mieści się w Tarnowie, gdzie siłą rzeczy nie jesteśmy w stanie naszego istnienia rozgłosić. Natomiast tu konsekwencją jest to, że zakończenie eksperymentu u nas pozwoli na otwarci możliwości kształcenia w całej Polsce.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JanuszPalikot">Proponuję, aby Komisja zajęła się to kwestią. Propozycja zapisu legislacyjnego jest dosyć zaawansowana, więc można to w tym kształcie skierować do pracy Biura Analiz Sejmowych, z prośbą o opinię o zgodności z prawem europejskim i wyliczenie skutków budżetowych. Należałoby również poprosić MSWiA o pisemne stanowisko w tej sprawie. Po otrzymaniu tych trzech ekspertyz, Komisja ostatecznie zdecyduje, co z tym zrobić. W każdym razie, nie ma istotnych powodów, żeby się tym nie zająć.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#JanuszPalikot">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>