text_structure.xml 22.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#StefanNiesiołowski">Otwieram zwołane na podstawie art. 20 ust. 2 regulaminu Sejmu pierwsze posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej „Przyjazne Państw” do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#StefanNiesiołowski">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje wybór prezydium Komisji – przewodniczącego oraz zastępców przewodniczącego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#StefanNiesiołowski">Zgodnie z art. 158 ust. 2 regulaminu Sejmu uchwały komisji zapadają większością głosów w obecności, co najmniej 1/3 liczby członków komisji. Na podstawie listy obecności członków Komisji stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#StefanNiesiołowski">Przypominam, że Komisja na podstawie art. 20 ust. 3 regulaminu Sejmu powołuje i odwołuje członków prezydium w głosowaniu jawnym większością głosów. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki i obliczenie głosów przez sekretarzy Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#StefanNiesiołowski">Głosowanie przeprowadzimy według zasady: kto jest za?, kto jest przeciw?, kto wstrzymał się od głosu?</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#StefanNiesiołowski">Wybór zostanie dokonany, jeżeli kandydat na daną funkcję uzyska zwykłą większość głosów, to znaczy więcej głosów „za” niż „przeciwnych”. Głosy „wstrzymujące się” nie są brane pod uwagę.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#StefanNiesiołowski">Przystępując do wyboru przewodniczącego Komisji zwracam uwagę, że w przypadku zgłoszenia większej liczby kandydatów, uzyskanie przez pierwszego w kolejności kandydata zwykłej większości głosów, spowoduje jego wybór na przewodniczącego Komisji. Głosowanie na pozostałe kandydatury stanie się bezprzedmiotowe.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#StefanNiesiołowski">Czy powyższe zasady głosowania i wynikające z nich konsekwencje są dla wszystkich posłów jasne? Nikt z posłów wątpliwości nie zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#StefanNiesiołowski">Ze swej strony chciałbym jeszcze zaproponować, abyście państwo wybrali 2 zastępców przewodniczącego. Myślę, że dwóch zastępców wystarczy, ponieważ komisja jest mała. Czy są inne propozycje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JanuszPalikot">Proponuję 4 zastępców przewodniczącego. Komisja jest rzeczywiście mała i w związku z tym oszczędzamy pieniądze podatników. Normalnie Komisja powinna liczyć 20 – 40 posłów.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JanuszPalikot">Przy tak małej Komisji będą bardzo niskie koszty, dlatego proponowałbym, aby w prezydium zasiadali wszyscy reprezentanci klubów – stąd liczba 4 zastępców przewodniczącego.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JanuszPalikot">Zakres działania Komisji jest dosyć szeroki, bo dotyczy biurokracji w wielu obszarach – nie tylko w gospodarce. W związku z tym dobrze byłoby, aby kompetencje poszczególnych zastępców przewodniczącego obejmowały konkretne zakresy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StefanNiesiołowski">Mamy zatem wniosek posła Janusza Palikota w sprawie powołania 4 zastępców przewodniczącego. Czy są inne wnioski? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#StefanNiesiołowski">Zatem przystępujemy do wyboru przewodniczącego Komisji. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MirosławSekuła">Zgłaszam kandydaturę posła Janusza Palikota</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StefanNiesiołowski">Czy są inne kandydatury? Nie słyszę. Czy pan poseł wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanuszPalikot">Tak, wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#StefanNiesiołowski">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za wyborem na funkcję przewodniczącego Komisji pana posła Janusza Palikota?</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#StefanNiesiołowski">Stwierdzam, że przewodniczącym Komisji został wybrany jednogłośnie poseł Janusz Palikot. Gratuluję.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#StefanNiesiołowski">Przystępujemy do wyboru 4 zastępców przewodniczącego. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JanuszPalikot">Chciałbym zgłosić kandydatury posłów: Mirosława Sekuły, Marka Wikińskiego, Wiesława Wody i Pawła Poncyliusza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#StefanNiesiołowski">Czy są inne kandydatury? Nie słyszę. Zatem mamy 4 kandydatury na czterech zastępców przewodniczącego Komisji. Czy poseł Mirosław Sekuła wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MirosławSekuła">Tak, wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#StefanNiesiołowski">Czy poseł Marek Wikiński wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MarekWikiński">Tak, wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#StefanNiesiołowski">Czy poseł Wiesław Woda wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WiesławWoda">Tak, wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#StefanNiesiołowski">Czy poseł Paweł Poncyliusz wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PawełPoncyljusz">Tak, wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#StefanNiesiołowski">Proponuję głosowanie łączne nad tymi kandydaturami. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła tę propozycję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#StefanNiesiołowski">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za wyborem zgłoszonych kandydatów na funkcję zastępców przewodniczącego Komisji?</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#StefanNiesiołowski">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie wybrała na zastępców przewodniczącego Komisji posłów: Mirosława Sekułę, Marka Wikińskiego, Wiesława Wodę i Pawła Poncyliusza.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#StefanNiesiołowski">Serdecznie panom posłom gratuluję. Oddaję przewodnictwo obrad posłowi Januszowi Palikotowi – przewodniczącemu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JanuszPalikot">Przede wszystkim dziękuję za powierzenie mi funkcji przewodniczącego Komisji. Chciałbym z państwem ustalić trzy rzeczy: tryb pracy, termin następnego posiedzenia Komisji oraz zakres spraw, jakimi każdy z członków Komisji chciałby się zajmować.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#JanuszPalikot">Chciałbym, abyśmy rozpoczęli pracę w przyszłym tygodniu, tzw. niesejmowym. Oczekuję bardzo intensywnej pracy wszystkich członków Komisji, abyśmy mogli wygenerować pomysły, poprzez spotkania z różnymi środowiskami.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#JanuszPalikot">Zaplanowałem wstępnie 3 spotkania w przyszłym tygodniu. Pierwsze dotyczące raportu Banku Światowego o barierach w prowadzeniu działalności gospodarczej w Polsce. Jest tam kilka bardzo cennych informacji. W dodatku jest tam propozycja kilku konkretnych zmian ustawowych, związanych z poprawą rankingu konkurencyjności polskiej gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#JanuszPalikot">Drugie dotyczące raportu Narodowego Banku Polskiego o kosztach z nadmiernych regulacji. Jest to dosyć szczegółowa praca.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#JanuszPalikot">Trzecie poświęcone „czarnej liście barier”, które utrudniają lub wręcz uniemożliwiają prowadzenie działalności gospodarczej, którą to listę przedstawiła po raz któryś z rzędu Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan. Ta lista jest nawet dłuższa niż w poprzednim roku. Chciałbym też, abyśmy zaprosili kilka organizacji pracodawców z Rady Przedsiębiorczości RP.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#JanuszPalikot">Dowiedziałem się – zakładam, że jest to prawdziwa informacja – że Komisja może spotykać się tylko raz dziennie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JolantaOstrowska">Może być jedno posiedzenie, ale z kilkoma punktami porządku dziennego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JanuszPalikot">Z czym wiąże się ten limit – czy w finansami? Słyszę, że nie. Czy to wynika z regulaminu Sejmu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#TeresaNowakowska">Nie, z przyjętego obyczaju. Z tym, że jeśli będą przerwy między tymi spotkaniami, to mogą być oddzielne posiedzenia Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JanuszPalikot">Jakie jest zdanie państwa posłów w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#KrzysztofJurgiel">Myślę, że nie ma powodu, byśmy zwoływali jedno posiedzenie Komisji, jeśli ma to być spotkanie z trzema różnymi środowiskami. Uważam, że po spotkaniu w jednej sprawie powinno się zamknąć posiedzenie i po pewnym czasie rozpocząć drugie posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JanuszPalikot">Jestem tego samego zdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AdamAbramowicz">Proponuję rozważyć termin rozpoczęcia prac, bo właśnie rozpoczynają się ferie zimowe i np. ja wybieram się z rodziną na narty. Apelowałbym, aby w ramach polityki prorodzinnej Sejmu, umożliwić jednak posłom spędzenie czasu z rodziną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JanuszPalikot">Zwracam uwagę, że w każdym prawie województwie są inne terminy ferii. Jeśli przyjęlibyśmy taką regułę, to przez półtora miesiąca w ogóle się nie spotkamy. W związku z tym nie ma innej możliwości – musimy rozpocząć prace w przyszłym tygodniu.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#JanuszPalikot">We wtorek zamieścimy stronę internetową naszej Komisji, na której będziemy zamieszczali protokoły z posiedzeń, odpowiednie materiały itd. Projekt strony jest już gotowy i przedstawię go państwu, oczywiście jeszcze przed uruchomieniem.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#JanuszPalikot">W tej chwili musimy zdecydować czy spotykamy się w środę i zwołujemy trzy spotkania z przerwami, czyli pracujemy od rana do wieczora, czy też zwołujemy trzy posiedzenia na trzy kolejne dni: wtorek, środę, czwartek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#WiesławWoda">Słyszę tu o jakimś obyczaju. Ja kilka lat pracuję w Sejmie i te zwyczaje znam, i wiem, że w jednym dniu odbywa się po kilka posiedzeń tej samej Komisji. Dlatego nie znam powodu, dla którego Komisja nie mogłaby odbyć trzech posiedzeń w środę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#JanuszPalikot">Zatem ustalamy, że w środę pierwsze spotkanie odbędzie się o godzinie 10-tej, drugie najprawdopodobniej o 14-tej, a trzecie o 17-tej. Oczywiście wyślemy jeszcze zawiadomienia, bo trzeba będzie ustalić, w której sali odbędą się te spotkania.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#JanuszPalikot">Przez następne 2 – 3 tygodnie odbędzie się kilka takich spotkań z określonymi środowiskami. Na przykład wszystkie większe organizacje pozarządowe chcą się z nami spotkać, by przedstawić wszystkie bariery, które z ich punktu widzenia utrudniają ich działanie. To samo dotyczy związków samorządowych, związków branżowych. Zgłaszali się do mnie różni ludzie. Często są to bardzo zaawansowane propozycje w konkretnych sprawach. A ponieważ chcemy, by te konsultacje miały charakter społeczny, to zaczniemy naszą pracę od spotkań z tymi środowiskami przez kilka tygodni.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#JanuszPalikot">Myślę, że po pierwszych kilku spotkaniach już wypłyną pewne konkretne propozycje i pewnie te spotkania będziemy przeplatali także spotkaniami merytorycznymi, na których będziemy dochodzili do konkretnych rozwiązań.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#JanuszPalikot">Jest jeszcze jedna rzecz – otóż chciałbym, abyśmy na początku zaczęli od drobnych spraw, takich, które bardzo łatwo można znowelizować. Na prace głębsze, systemowe, damy sobie nieco więcej czasu – 2-3 miesiące – po to choćby, by znaleźć odpowiednich ekspertów, konsultantów itd.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#JanuszPalikot">Chciałbym też zaproponować, byśmy jeszcze dzisiaj wystąpili do marszałka Sejmu o możliwość powołania więcej niż jednego eksperta stałego. O ile wiem komisjom przysługuje jeden stały ekspert, ale komisje nadzwyczajne zwykle mają ich więcej. Rozmawiałem już wstępnie z panem marszałkiem Bronisławem Komorowskim i jest wstępna zgoda na powołanie więcej niż jednego eksperta przy naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#JanuszPalikot">Chciałbym, aby jednym stałym ekspertem był ktoś od wyliczenia skutków finansowych różnych naszych propozycji. Ktoś, kto pracował przy budżetach w ramach prac rządowych, czyli ma doświadczenie w pracy przy tworzeniu budżetu.</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#JanuszPalikot">Jeżeli ktoś z państwa chce kogoś zarekomendować – bardzo proszę. Sam jestem dopiero umówiony dziś po południu z byłymi ministrami finansów, aby dowiedzieć się czy mogą kogoś polecić.</u>
          <u xml:id="u-28.7" who="#JanuszPalikot">Oczywiście będziemy korzystali również z doraźnej pomocy całej masy ekspertów przy konkretnych sprawach. Natomiast pozostaje otwarte pytanie – czy nie powinniśmy na stałe korzystać z pomocy eksperta – prawnika, który ma ogląd na całość spraw, niezależnie od tego, że będą legislatorzy do poszczególnych spraw. Wydaje mi się, że taki drugi ekspert stały będzie nam potrzebny.</u>
          <u xml:id="u-28.8" who="#JanuszPalikot">Czy są jakieś inne propozycje w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PawełPoncyljusz">Wydaje się, że ten kierunek jest dobry – ale to pewnie okaże się dopiero w praktyce. Mam tylko apel do państwa posłów, jeśli chodzi o spotkania z różnymi środowiskami, z różnymi organizacjami pozarządowymi. Chodzi o to, by warunkiem dyskusji było to, że na kilka dni przed takim spotkaniem dostaniemy odpowiednie materiały, tezy, abyśmy nie „przegadywali” tych spotkań.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PawełPoncyljusz">Najlepiej byłoby, gdybyśmy na 5 – 7 dni przed planowanym spotkaniem otrzymywali od danej organizacji tezy z kilkuzdaniowymi opisami tego, czego od nas się oczekuje. Dzięki temu będziemy mogli lepiej przygotować się na takie spotkanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JanuszPalikot">Z góry uprzedzam, że przed zaplanowanym spotkaniem środowym dostaniecie państwo odpowiednie materiały najpóźniej we wtorek. Tak więc tym razem będzie mało czasu na zapoznanie się z nimi, ale to sytuacja wyjątkowa. Przed każdym następnym spotkaniem będzie przestrzegana zasada, że co najmniej 3 dni wcześniej, a najlepiej tydzień wcześniej, materiały będą dostarczone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#WiesławWoda">Myślę, że dobrze byłoby, gdybyśmy wyznaczyli stały dzień w tygodniu, w którym Komisja będzie się zbierała – np. środy. Byłoby to dużym ułatwieniem w organizowaniu naszego planu pracy.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#WiesławWoda">Mam też drugą propozycję. Otóż jeśli są już gotowe raporty, o których pan przewodniczący wspomniał, to dobrze byłoby, abyśmy mogli otrzymali je wcześniej, aby był czas na przygotowanie się do planowanej debaty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#AdamAbramowicz">Chciałbym uzupełnić propozycję posła Pawła Poncyliusza, aby te materiały nie były tylko w formie papierowej, ale również elektronicznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#JanuszPalikot">Zobowiązuję się, że te materiały jeszcze dzisiaj zostaną państwu przesłane. Proszę tylko o podanie adresów mailowych do sekretariatu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#JanuszPalikot">Czy w sprawie pierwszego spotkania, jego terminu i zakresu, ktoś chciałby zabrać głos? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#JanuszPalikot">Czy możemy przejść do kwestii zakresu spraw, którymi każdy z państwa chciałby się szczególnie zajmować?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PawełPoncyljusz">Myślę, że powinniśmy się tym zająć na następnym posiedzeniu Komisji. Chyba, że pan przewodniczący ma już jakiś pomysł na pewne zagadnienia, które między nami trzeba byłoby rozdzielić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#JanuszPalikot">Chciałbym wprowadzić zasadę, że każdy ma swoją rolę do odegrania, tzn. jest liderem jakiegoś obszaru. Na przykład kwestiami dotyczącymi instytucji kontroli państwa zająłby się poseł Mirosław Sekuła. Z kolei kwestią odrolnienia gruntów czy sprawami związanymi z wnioskami rolników o środki unijne mógłby zająć się poseł Wiesław Woda albo poseł Krzysztof Jurgiel.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#JanuszPalikot">Takich obszarów jest kilkanaście. Tak więc każdy z państwa będzie miał pod opieką 2 – 3 obszary. Jest kwestia przedsiębiorczości, prawa budowlanego, podatków itd.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#JanuszPalikot">Oczywiście mógłbym dzisiaj zaproponować – według własnego wyczucia – jak widzę taki podział ról, ale myślę, że dużo lepiej będzie, jeśli to państwo sami zadeklarujecie czym chcielibyście się szczególnie zająć.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#JanuszPalikot">Możemy tę sprawę chwilowo odłożyć i dopiero po dwóch, trzech posiedzeniach do niej wrócić, kiedy pewne rzeczy się ułożą. Wówczas podejmiemy decyzję, kto czym się zajmuje.</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#JanuszPalikot">Co to znaczy, że ktoś prowadzi dany obszar? To znaczy, że po zapoznaniu się ze sprawą, po konsultacjach z zainteresowanymi instytucjami, organizacjami, ekspertami, prowadzi publicznie tę sprawę, a w ramach tego obszaru „dogrywa” pracę służb w określonym tempie. Sens medialny tego jest taki, że taka osoba jest potem „twarzą” tego obszaru i w imieniu Komisji występuje publicznie i referuje sprawy z tym związane.</u>
          <u xml:id="u-35.5" who="#JanuszPalikot">Myślę, że to jest szansa, by stworzyć z nas zespół ponad politycznymi różnicami, bowiem łączy nas to, że chcemy skutecznie zwalczać biurokrację.</u>
          <u xml:id="u-35.6" who="#JanuszPalikot">Jeśli będzie tak, że nie tylko przewodniczący Komisji czy stronnictwo rządzące będzie prezentowało te sprawy, tylko wszyscy będziemy je referowali, to się nie „podzielimy” podczas prac i będziemy wspólnie „ten wózek” pchali do przodu. A powiem – może zbyt pompatycznie – że Polska tego oczekuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#MirosławSekuła">Proponuję, byśmy się wszyscy nad tym zastanowili, a szczegółowego podziału ról dokonalibyśmy podczas posiedzenia prezydium Komisji, które mogłoby się odbyć w środę o godzinie 9-tej, czyli przed posiedzeniem Komisji. Myślę, że do tego czasu każdy z nas będzie mógł się rozejrzeć i podjąć jakąś decyzję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#JanuszPalikot">Nasza Komisja jest wyjątkowo mała, dlatego jeśli ktoś z państwa chce być na posiedzeniu prezydium – a nie jest jego członkiem – serdecznie zapraszam.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#JanuszPalikot">Zatem umawiamy się, że dzisiaj nie decydujemy kto się czym zajmuje. Każdy się nad tym zastanawia, a w środę podejmiemy decyzję.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#JanuszPalikot">Dzisiaj wyślę wszystkim członkom Komisji ,,link” z projektem strony internetowej Komisji. Bardzo proszę o uwagi do poniedziałku, żebyśmy w środę mogli ją zaprezentować na konferencji prasowej w Sejmie.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#JanuszPalikot">Zwracam uwagę, że w dzisiejszym świecie musimy cały czas utrzymywać kontakt z opinia publiczną i mieć ją po naszej stronie. Bo za chwilę wszyscy ministrowie, politycy „rzucą się nam do gardła”, a różni lobbyści będą blokować proponowane zmiany. Mając opinię publiczną za sobą będziemy mogli wyjść z tych opresji zwycięsko.</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#JanuszPalikot">Tu przypominam wszystkim nieudane próby: Balcerowicza, Hausnera i innych wielkich ludzi, którym się nie udało, bo „wykończyli” ich ministrowie branżowi z własnego obozu. Dlatego podkreślam – cały czas musimy być w kontakcie z opinią publiczną.</u>
          <u xml:id="u-37.5" who="#JanuszPalikot">Czy ktoś jeszcze chciałby coś zaproponować? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-37.6" who="#JanuszPalikot">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>