text_structure.xml
11.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu. Zgodnie z wczorajszą zapowiedzią uprzejmie proszę o zgłaszanie propozycji tematów do planu pracy NIK na 2012 rok. Planuje się to z takim wyprzedzeniem. Jeśli zgłosimy to do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej i ona łaskawie zaakceptuje nasze propozycje, to będą w takim planie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Czy ktoś z pań i panów posłów ma jakieś oczekiwania? Bardzo proszę – pan poseł Pawłowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SylwesterPawłowski">Pani przewodnicząca, od wczorajszego popołudnia, gdy dowiedzieliśmy się o tematyce dzisiejszego spotkania, nie zdążyłem sprawdzić, czy na początku tej kadencji NIK nie zajmowała się sprawami dotyczącymi ochrony zabytków i dziedzictwa narodowego. Ostatnio, również w Łodzi – naszym mieście – miały miejsce takie wydarzenia, że znikają z powierzchni obiekty zabytkowe, obiekty, które są wpisane do ewidencji, a nawet do rejestru zabytków. Wywołuje to powszechne zgorszenie, by nie powiedzieć zbulwersowanie tym, że przepisy w niewystarczający sposób chronią tego typu obiekty. Czy ten obszar ochrony zabytków można by zaproponować NIK do działań na 2012 rok? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Nie pamiętam, ale na pewno była taka kontrola, ale trochę nakładają mi się kadencje i nie bardzo wiem, czy to było w tej kadencji. Była także zmiana ustawy, więc myślę, że taki temat spokojnie można zaproponować do planu pracy na 2012 rok, bo wtedy kontrola odnosiłaby się do regulacji ustawowych i praktyki. Czy jest jakiś sprzeciw? Nie sądzę. W takim razie prosiłabym pana posła o sformułowanie tematu.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Czy mamy jeszcze jakieś propozycje z obszaru kultury bądź mediów? Nie mamy.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Ja oczywiście mam propozycję z obszaru mediów. Przyznam szczerze, że jeszcze nie sformułowałam tego do końca, ale chciałabym, żeby NIK przeanalizowała wpływ produkcji niezależnej na ofertę programową telewizji publicznej. To oczywiście jeszcze nie jest dobre sformułowanie. Po prostu chciałabym, żeby zbadano, jak wygląda struktura, jakiego typu są to produkcje, by porównano koszty, jeśli się da, tzn. jeżeli są to takie produkcje, gdzie można popatrzeć, jakie są koszty produkcji niezależnej, a jakie produkcji właściwej. Wiemy, że nasza telewizja nie jest tylko telewizją emisyjną, jest także telewizją produkcyjną. Zatrudnia dość bogate zespoły. To była kwestia, której się nie przyglądaliśmy. Być może odnosimy pewne wrażenie jako widzowie. Bardzo dobrze, że ustawowo jest produkcja niezależna, co jednak wcale nie znaczy, by nie przyjrzeć się, jak ona wpływa na ofertę programową, czego dotyczy, ile kosztuje itd. Czy są jakieś zastrzeżenia do tej propozycji? Nie słyszę. W takim razie jeśli państwo pozwolą, to ja to jakoś zgrabniej sformułuję, bo nie można zgłosić takiego opisowego tematu.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Czy są jeszcze jakieś propozycje? Proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JerzyFedorowicz">Mam poczucie, że nie bardzo jestem zorientowany. Oczywiście NIK ma swoje obowiązki, które znamy. Otrzymujemy je w formie różnego rodzaju sprawozdań przy okazji kontroli budżetowej itd., ale wydaje mi się, że jeśli chodzi o telewizję, PR czy media, to jest to ich urzędowe działanie. To nie jest urzędowe działanie. Przepraszam najmocniej, to nie jest propozycja, tylko pytanie. W jakich obszarach możemy poszukiwać?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Panie pośle, NIK podlega Sejmowi. Plany pracy tworzone są poprzez propozycje Sejmu, wszystkich komisji. Urzędowe jest wyłącznie badanie budżetu. Oczywiście NIK może zaproponować tematy. Nie chcę ograniczyć jej samodzielności, ale zręby planu pracy powstają właśnie poprzez zgłoszenie propozycji przez różne komisje sejmowe: Infrastruktury, Kultury i Środków Przekazu, Edukacji, Nauki i Młodzieży itd.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję za wyjaśnienie. Mam nadzieję, że tylko ja jeden wyszedłem na głupka, ale widzę, że większość kolegów patrzy podobnie na mnie. Gdybym wiedział to wcześniej, to np. mógłbym się zastanowić. Czy mogę sobie życzyć, by NIK skontrolowała działalność „Radia dla Ciebie”, bo wczoraj dostałem takie informacje? Jeżeli to jest w moich uprawnieniach, to zgłaszam taki postulat.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Panie pośle, to jeszcze pana douczę, oświecę. Niezależnie od propozycji, które zgłaszają komisje sejmowe, każdy z 460 posłów może zwrócić się do NIK z prośbą o przeprowadzenie kontroli. Oczywiście kolegium NIK podejmuje decyzję, czy podejmuje taką kontrolę i kiedy. Odpowiedzą panu grzecznie, więc może to „Radio dla Ciebie” zostawmy dla indywidualnej inicjatywy pana posła, ponieważ komisje starają się proponować tematy ogólne. Wydaje mi się, że problem produkcji niezależnej jest tematem wystarczająco ogólnym i interesującym. Czasem także budzi emocje. Czy pan poseł jeszcze chce coś dodać?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JerzyFedorowicz">Nie, dziękuję bardzo, a to jest pouczenie, które przyjmuję, z mandatu nie rezygnuję. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Proszę – pan poseł Pawłowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#SylwesterPawłowski">W ostatnim okresie MKiDN jest inwestorem szeregu inwestycji ważnych w kraju. Nie chciałbym ich wymieniać, bo nie w tym rzecz, ale przecież przy omawianiu budżetu na kolejny rok bądź przy sprawozdaniu z budżetu za ubiegły rok dowiadujemy się o tych inwestycjach. W związku z tym chciałbym zaproponować, by NIK dokonała oceny realizacji inwestycji centralnych nadzorowanych czy realizowanych przez MKiDN. Myślę tu o Muzeum „Solidarności”, o Muzeum II Wojny Światowej, o Muzeum Historii Żydów Polskich itd. Myślę, że to nie tylko jest potrzebne Komisji Kultury i Środków Przekazu w ramach funkcji nadzorczej Sejmu nad organami administracji państwowej, ale taka kontrola będzie również przydatna dla samego inwestora. Mając na względzie trudności finansowe i przy dokonanej zewnętrznej ocenie, łatwiej będzie stwierdzić, w jakim stopniu i w jakim czasie te środki powinny być skierowane, aby inwestycje zostały w pełni wykonane. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Dziękuję. Czy do tej propozycji mają państwo jakieś uwagi? Bardzo proszę – pan poseł Rusiecki.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JarosławRusiecki">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, ja również mam podobny dylemat jak pan poseł Fedorowicz. Poseł też człowiek, całe życie się uczy.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JarosławRusiecki">Chodzi o kwestię za chwilę procedowanej ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. 10 lat temu, a może trochę wcześniej, był raport NIK w sprawie wykonywania ustawy o samorządzie powiatowym. Dotyczył on tworzenia bibliotek powiatowych, bo wtedy to zadanie zostało wpisane do zadań samorządu powiatowego. Wtedy ten raport przedstawiał dość kiepską sytuację. Samorządy powiatowe nie kwapiły się do tego, by tworzyć biblioteki powiatowe. W tym kontekście powstało wtedy dość ciekawe opracowanie. Przy wykonywaniu tej ustawy wskazano, że nie powstają biblioteki powiatowe. Była również informacja o tym, że są likwidowane biblioteki gminne.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#JarosławRusiecki">Myślę, że w kontekście ustawy, nad którą dzisiaj będziemy pracować na sali plenarnej, może warto zastanowić się nad podobnym tematem: jakie w przyszłym roku będą skutki wprowadzenia nowej regulacji, czy wykonywana jest ustawa o tworzeniu bibliotek powiatowych przez samorządy powiatowe, czy z mapy kulturalnej kraju nie giną biblioteki gminne i powiatowe. Mówię w szczególności o bibliotekach publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Panie pośle, wydaje mi się, że badanie skutków ustawy natychmiast po wejściu jej w życie mija się z celem. Jeśli ta ustawa wejdzie w życie, to rok 2012 byłby pierwszym okresem, kiedy mogłyby zachodzić jakieś zmiany. Nasi następcy (oczywiście wszystkim państwu życzę reelekcji) mogliby to zaproponować do planu w 2013 roku, bo merytorycznie oczywiście zgadzam się. Rzeczywiście powinniśmy patrzeć, jakie są efekty, skutki realizowania pewnych ustaw.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Jeśli chodzi o biblioteki powiatowe, to powiaty muszą wykonywać ustawę i w każdym powiecie musi być biblioteka i oczywiście są. Pan poseł mówi o pierwszym okresie wprowadzania tego, jak zwykle ta machina musi się rozkręcić. Wtedy może rzeczywiście były tu jakieś istotne luki, ale według mojej wiedzy w tej chwili takich luk już właściwie nie ma. Mogą natomiast nastąpić zmiany, które warto byłoby przebadać, ale chyba przynajmniej po roku funkcjonowania ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JarosławRusiecki">Zgadzam się z panią przewodniczącą. Ja tylko mówię o pewnej logice postępowania, by w przyszłości rozmawiać na ten temat. Doświadczenie przeszłości pokazuje, że przy takich istotnych regulacjach niestety następują zjawiska niekorzystne. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Oczywiście. Jeszcze tylko chcę państwa uprzedzić, że dysponentem tych tematów jest Komisja do Spraw Kontroli Państwowej. Zdarzało się, że jako Komisja Kultury i Środków Przekazu zgłaszaliśmy tematy, ale tam większość uznawała, że może niekoniecznie, że za dużo albo że są ważniejsze. Przecież NIK nie można zasypać lawiną dobrych pomysłów. W tej chwili mamy dwie propozycje. Zobaczymy, która z nich zostanie przyjęta pozytywnie. Z reguły otrzymujemy z Komisji do Spraw Kontroli Państwowej informację o tym, jak wygląda plan pracy. Jest taki schemat i wiemy co, gdzie jest skontrolowane.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Widzę, że nie ma już ani wątpliwości, ani propozycji. Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie i życzę miłej pracy do końca tej kadencji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>