text_structure.xml
14.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Witam państwa posłów. Witam wszystkich gości na czele z panem prezesem Stanisławem Jaroszem z Najwyższej Izby Kontroli. Witam pana Grzegorza Cessaka prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych oraz pana Marcina Antoniaka dyrektora Departamentu Nadzoru, Kontroli i Skarg w Ministerstwie Zdrowia. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">Czy są uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji, który został przedłożony w sekretariacie? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#ArkadiuszCzartoryski">Stwierdzam, że protokół został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#ArkadiuszCzartoryski">W pierwszym punkcie mamy rozpatrzenie odpowiedzi Ministerstwa Zdrowia oraz Ministerstwa Finansów na dezyderat nr 13 Komisji w sprawie podjęcia działań mających na celu stworzenie spójnego systemu w zakresie dokonywania zakupów: sprzętu medycznego, leków, wyrobów medycznych oraz regulujących prowadzenie, finansowanie, rozliczanie i kontrolę realizacji badań klinicznych w Polsce.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#ArkadiuszCzartoryski">Wiceminister Cezary Rzemek z Ministerstwa Zdrowia upoważnił do odpowiedzi pana Marcina Antoniaka, który jest dyrektorem Departamentu Nadzoru, Kontroli i Skarg w Ministerstwie Zdrowia. Odpowiedź na dezyderat wpłynęła do Komisji. Czy są jakieś pytania? Nie słyszę pytań.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#ArkadiuszCzartoryski">Czy są pytania do przedstawicieli Ministerstwa Finansów? Nie słyszę pytań. Ze strony Ministerstwa Finansów osobą upoważnioną do odpowiedzi jest pan Stanisław Rurke wicedyrektor Departamentu Podatków od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#ArkadiuszCzartoryski">Czy jest konieczność referowania odpowiedzi na dezyderat? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#ArkadiuszCzartoryski">Stwierdzam, że przyjęliśmy odpowiedź na dezyderat.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#ArkadiuszCzartoryski">Przechodzimy do drugiego punktu obrad. Jest to rozpatrzenie wniosków Komisji – do Najwyższej Izby Kontroli – w sprawie przeprowadzenia kontroli doraźnej na podstawie art. 162a regulaminu Sejmu RP.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#ArkadiuszCzartoryski">Skierowaliśmy trzy pytania. Pierwsze pytanie dotyczy funkcjonowania Polskich Kolei Państwowych. Drugie pytanie wiązało się ze stanem realizacji wsparcia finansowego i rzeczowego dla podmiotów gospodarczych i osób prywatnych dotkniętych powodziami w 2010 r. oraz pytanie trzecie związane jest z naliczaniem długu publicznego. Bardzo proszę, pan poseł Sekuła.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MirosławSekuła">Panie przewodniczący, szanowni państwo, chciałbym dodać jeszcze jedno pytanie do Najwyższej Izby Kontroli. Jeżeli będzie się to odbywało na podstawie art. 162a regulaminu Sejmu RP, to może powstać sytuacja, w której odpowiedzi otrzymamy po zakończeniu naszej kadencji. Jeżeli dostaną to posłowie przyszłej kadencji, to pojawia się niebezpieczeństwo, że nie bardzo będzie wiadomo, co zrobić z tymi informacjami. Szczególnie interesuje mnie uporządkowanie wiedzy, która dotyczy sposobu oceny deficytu finansów publicznych. Chciałbym uzyskać odpowiedź, czy w ramach obecnie trwających kontroli budżetu jest możliwość wkomponowania tych pytań, aby otrzymać w miarę szybką odpowiedź? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Czy są pytania? Nie słyszę pytań. Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#StanisławJarosz">Dziękuję bardzo. Zacznę od najprostszej sprawy. Jest to kwestia informacji na temat liczenia długu publicznego. NIK prowadzi co roku kontrolę w tym obszarze. Wykonanie tego zadania jest możliwe podczas kontroli budżetowej. W analizie budżetu państwa byłby szeroki opis relacji, oceny i sposobu liczenia długu w naszym prawie oraz ustawodawstwie unijnym. Czy w ogóle to jest zgodne z ustawodawstwem unijnym? Bezpośrednia odpowiedź może być trudna. Pośrednio, Komisja Europejska okresowo publikuje raporty o konwergencji, w których ocenia poszczególne kraje, ich systemy prawne oraz zgodność z prawem Unii Europejskiej. Raporty nie wykazują niezgodności w tym zakresie. Mówiąc to, pragnę uprzedzić, jak wygląda sposób analizy, którą kieruje się NIK.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#StanisławJarosz">Większy problem pojawia się przy tworzeniu przez parlament norm prawnych. W sytuacji, w której stwierdzimy, że jest problem oceny prawnej, czyli przepisu ustawowego, to NIK nie zajmuje się tym obszarem.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#StanisławJarosz">Jesteśmy w stanie zrobić to badanie w ramach kontroli budżetowej, która niedawno rozpoczęła się. Mam w tej sprawie opinię departamentu, który się tym zajmuje. Tak jak państwo sobie życzą, przygotujemy to w analizie wykonania budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#StanisławJarosz">Dużo trudniejsza jest sprawa dotycząca pierwszego pytania. Chodzi o kontrolę w PKP i całej tej grupy. NIK w ostatnim czasie przygotowała trzy raporty na ten temat. W styczniu 2010 r. został wydany raport na temat wyników kontroli gospodarki finansowej spółek grupy PKP. Obszar współdziałania został zbadany. Kontrola została zlecona na wniosek Komisji Infrastruktury. Powyższy raport nie został rozpatrzony przez żadne ciało parlamentarne i nie było żadnych dezyderatów. Dzisiejszy wniosek powiela kontrolę, którą odbyliśmy. Nie oznacza to, że nie ma dodatkowego obszaru, który można poddać analizie. Proponowałbym rozpatrzyć główny raport. W razie pojawienia się braków, możemy podjąć dodatkową kontrolę doraźną. Naszym zdaniem trudno jest ponownie zbadać funkcjonowanie PKP, ale są tam obszary, które należałoby jeszcze skontrolować.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#StanisławJarosz">W naszej ocenie powyższy wniosek jest pochodną tych nieprawidłowości, które pokazujemy w styczniowym raporcie. Są to problemy w organizacji i funkcjonowaniu całej grupy PKP. NIK jest gotowa przeprowadzić doraźną kontrolę, która uzupełni wcześniejszy raport.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#StanisławJarosz">Jeżeli chodzi o drugi punkt, to NIK przy planowaniu aktywności na 2011 r. przygotowała kontrolę pt. „Udzielenie pomocy poszkodowanym w powodzi w 2010 r.”. Celem kontroli będzie ocena skuteczności dystrybucji środków pomocowych przeznaczonych dla poszkodowanych w powodzi przez pryzmat postrzegania obowiązujących kryteriów. Kontrolą zostanie objętych 9 urzędów wojewódzkich, 18 urzędów gmin i 18 urzędów pomocy społecznej. Projekt prowadzi delegatura we Wrocławiu. Kontrola rozpoczęła się 3 stycznia.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#StanisławJarosz">W ramach powiązań finansowych samorządów z budżetem państwa prowadzone są badania dotyczące prawidłowości wykorzystania przez jednostki samorządu terytorialnego dotacji celowych na zadania związane z usuwaniem skutków powodzi, które miały miejsce w ubiegłym roku. Przygotowane zostały dwie kontrole doraźne. Jedna jest prowadzona na terenie woj. podkarpackiego przez delegaturę w Rzeszowie, która zajmuje się badaniem pomocy udzielanej powodzianom. Druga kontrola prowadzona jest przez delegaturę we Wrocławiu, która również zajmuje się kwestią pomocy powodzianom.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#StanisławJarosz">We wszystkich sprawach, o których mówimy, brakuje kwestii pomocy podmiotom gospodarczym. Zajmujemy się głównie pomocą powodzianom, rozumiejąc przez to osoby prywatne. To jest obszar, który warto dodać do kontroli doraźnych.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#StanisławJarosz">Kwestia informacji na temat długu publicznego zostanie wykonana w kontroli budżetowej. Sprawa spółek PKP może zostać zbadana w kontroli doraźnej, a jeżeli chodzi o powódź, to kontrole trwają poza omówionym przeze mnie obszarem. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Musimy zmodyfikować nasz wniosek. Z wypowiedzi pana prezesa wypływałyby dla naszej Komisji pewne korzyści, z których powinniśmy skorzystać. Jeśli chodzi o kontrolę budżetową, to rozumiem, że w tym półroczu otrzymamy raport.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#StanisławJarosz">Tak. Do 16 czerwca ten obszar byłby objęty kontrolą.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Rezygnujemy z art. 162a regulaminu Sejmu RP i wnioskujemy do NIK, aby zostało to realizowane w pierwszym półroczu. Chodzi o okres od 1 lutego do 31 lipca 2011 r. Jeżeli chodzi o kwestie dotyczące PKP, to możemy zrobić wspólne posiedzenie z Komisją Infrastruktury, które dotyczyłoby raportu ze stycznia 2010 r. W związku z efektem prac połączonych Komisji mógłby powstać wniosek do NIK o kontrolę uzupełniającą. Posiedzenie wpiszemy na pierwsze półrocze. Później zdecydujemy, co dalej.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Rozumiem, że Komisja podejmie wniosek, który będzie dotyczył kontroli stanu realizacji wsparcia finansowego i rzeczowego dla podmiotów gospodarczych dotkniętych powodziami w 2010 r. Prosilibyśmy o odpowiedź, w jakim trybie i czasie można wykonać kontrolę, która doprecyzuje powyższą kwestię. Z tego co zrozumiałem, NIK może to uzupełnić do czasu trwania kontroli, które są obecnie realizowane. Czy otrzymamy to w drugiej połowie roku?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#StanisławJarosz">Problem polega na tym, że plan pracy NIK został uchwalony. Kontrola dotycząca pomocy udzielanej osobom fizycznym już trwa. Wyniki kontroli planowane są na drugą połowę roku. Będzie problem z uzupełnieniem tego badania tak, aby włączyć nowe podmioty do kontroli. W związku z tym musielibyśmy zrobić to w odrębnej kontroli. Taka kontrola odbyłaby się dopiero w drugim półroczu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Wniosek musimy zmodyfikować tak, aby podjąć kontrolę podmiotów gospodarczych. Pojawiją się także informacje o ewentualnych stratach w gospodarce. Chodziło o kwestie podatków, ulg podatkowych i różnych linii kredytowych na odbudowę. Warto sprawdzić, jak to realnie wygląda.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Wniosek brzmiałby następująco: „Stan realizacji wsparcia finansowego i rzeczowego dla podmiotów gospodarczych dotkniętych powodziami w 2010 r.”. Byłaby to odrębna kontrola. Czy jest sprzeciw wobec powyższych wniosków? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MirosławSekuła">Mam uwagę. Jeżeli przyjmiemy wnioski, to wszystkie zlecenia pójdą do NIK i tryb, o którym mówiliśmy nie będzie możliwy do wykonania. Prosiłbym zmodyfikować wniosek tak, aby przesłać do NIK prośbę o kontrolę w zakresie podmiotów gospodarczych, które zostały poszkodowane przez powódź, a w pkt 1 i pkt 3 zrezygnować z trybu zawartego w art. 162a regulaminu Sejmu. Wydaje się, że coś innego mówiliśmy, a coś innego przegłosujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Zwróciłem uwagę, że odstępujemy od trybu z art. 162a i wpisujemy powyższe punkty do planu pracy na pierwszą połowę roku. Ponadto modyfikujemy treść pkt 2. Chodzi o skupienie się tylko i wyłącznie na podmiotach gospodarczych.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Czy jest sprzeciw? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">Stwierdzam, że wnioski zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#ArkadiuszCzartoryski">Przechodzimy do kolejnego punktu obrad. Jest to rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji do Spraw Kontroli Państwowej na okres od 1 lutego 2011 r. do 31 lipca 2011 r. Projekt planu pracy został państwu doręczony na piśmie. Musimy uwzględnić w nim poprzedni punkt i wnioski, które wysłaliśmy do NIK. Dokładne daty zostaną ustalone w najbliższym czasie. Czy są uwagi do planu pracy? Bardzo proszę, pan prezes Jarosz.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#StanisławJarosz">Panie przewodniczący, szanowni państwo, są dwa punkty, które wymagają korekt z uwagi na toczące się kontrole i problemy z tym związane. Wiąże się to z aktywnością kontrolowanych w sferze odwoławczej. Sprawa dotyczy gospodarowania zasobami mieszkaniowymi w państwowych gospodarstwach rolnych, jest to pkt 34. Termin zakończenia był przewidywany w maju. W naszej ocenie nie będzie to możliwe do zakończenia przed wakacjami.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#StanisławJarosz">Druga sprawa dotyczy bezpieczeństwa zaopatrzenia Polski w węgiel kamienny ze złóż krajowych. Jest to pozycja nr 6. Pojawił się spór pomiędzy Ministerstwem Środowiska a światem nauki na powyższą kwestię. Stąd może nastąpić pewne opóźnienie w realizacji tego projektu. Wydaje się, że w marcu będziemy gotowi przedstawić powyższą informację na posiedzeniu Komisji, a nie jak to było w planie w lutym.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#StanisławJarosz">Pozostałe rzeczy idą zgodnie z planem, więc wszystko będzie bez większych problemów. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze uwagi do planu pracy? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Stwierdzam, że plan pracy został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">Przechodzimy do ostatniego punktu obrad. Są to sprawy bieżące. Czy są jakieś pytania? Nie słyszę pytań.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#ArkadiuszCzartoryski">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>